Prahu a okolí čeká velký nárůst železniční dopravy, posílí i lokálky
City Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Prahu a Středočeský kraj čeká s novým jízdním řádem na železnici jedna z největších změn za poslední roky. Od neděle
Hmm, na 171 z Berouna zatrhli poslední vlak.. loni jsem byl tak šťastný, přidali vlak, letos ho zase ubrali, takže poslední jede v 22:05. Co to jako má být? Proč to není tak, aby se vlaky sjeli na popůlnoční rozjezd? Tj z Berouna těch 23:05-23:10.. a hopla, o hodinu dřív. Nechápu. Z Benešova třeba takhle poslední na půlnoc jede. Z Kralup taky. Už několikrát jsem toho využil…. a nyní musím vynechávat Beroun….
Kraj posílí prvoz 😉
Rozvazani pripoju v Kralupech je ultra. Rozhodne Kladno potrebuje rozumny prestup na cele severozapadni cechy, nez par lidi co pojedou z Prahy do Otvovic nebo Zakolan. S 093 by spojeni smer Usti bylo lepsi nez pomalodrahou do Prahy… Presun na hlavak cekani a cesta zpet smer usti. Vymysleli to hlavou nebo cim?
Doporucuji analyzu kde kdo z ropidu bydli a jaky rozvoj zaziva prislusny smer. Kladno nadale stranou zajmu.
Dobrý den. Je správné, že se posiluje železniční doprava,jen mne mrzí, že na trati K.Hora- Praha budou opět nasazeny ty příšerné vozy Bdmtee, které tu jezdí už dnes,ale jen z Kolína. Jelikož s nimi jezdím každý den,tak věřte,že vím o čem mluvím. Neustále nefungující dveře, některý vůz netopí o letním období,ani raději nemluvím a velikost sedadel, leda tak pro naše asijské spoluobčany. Nechápu, proč se je snaží ČD ještě rekonstruovat,tím že tam dá látkové sedačky.Bohužel,je vidět že chybí konkurence.
Obecně je zlepšení dopravy dobře a oceňuji, že se konečně dostalo na Sp vlaky v lepší podobě alespoň ve špičce, ale rychlejší doprava Sp vlaky by měla být po celý den. Typicky Praha – Benešov nebo Praha – Kolín, a to částečně místo osobních vlaků na území Středočeského kraje. Plně zastávkové linky jsou dobré pro Prahu a nejbližší okolí, ale čím dál, tím jízdní doby jsou delší a neatraktivní, takže obsazení vlaků vzhledem ke kapacitě soupravy za polovinou trasy bývá dost mizerné. Prostě pro Český Brod, Pečky, Čerčany, Senohraby atd. by měla být základem Sp linka s návazností na další… Číst vice »
“ Prostě pro Český Brod, Pečky, Čerčany, Senohraby atd. by měla být základem Sp linka s návazností na další vlaky a autobusy a nikoliv zastávkový vymeták.“ Problém je v tom, že okolí (a nejen obou těch Vámi zmíněných) tratí je lidnaté i mezi většími lokalitami, takže je třeba zajistit i jeho kvalitní obsluhu, a kapacita „přípražských“ tratí ani ŽUP není nevyčerpatelná. Mně tam ovšem stále chybějí minimálně 2 páry VÍKENDOVÝCH (= soboty, neděle a svátky) spěšných vlaků relace Praha – Kutná Hora dopoledne (odjezd cca 08:30 hodin a 09:30 hodin) z Prahy a v podvečer (v zimě dříve, v létě… Číst vice »
„Velké změny čekají i některé méně vytížené tratě ve Středočeském kraji. Kraj posílí prvoz na tratích z Olbramovic do Sedlčan, z Kutné Hory do Zbraslavic a z Čáslavi do Třemošnice tak, aby vlaky ve špičce jezdily po hodině a lépe navazovaly na rychlíky. Posílí také spojení na trati 210 z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou a do Dobříše.“
Proč? Aby se vozilo ještě více vzduchu?
Tak asi kvůli rostoucí poptávce, ne?
Bože, jak se může někdo tak stupidně ptát…
On se neptá, on jen hloupě provokuje: je jen jedním z těch, kvůli nimž redakce K-reportu „uzamkla“ debaty o železnici neregistrovaným, takže už tamního DF mnoho lidí přestalo využívat – a tak musí „prudit“ i jinde, aby tam snad náhodou nebyla pohoda a klid …
Rostoucí poptávka? To je jako nárůst průměrné obsazenosti v motoráčcích do Mochova z 5 na 6? Jo, tak to už by bus nepobral, na to se musí poslat vlak. A pak vypadají krajské silnice jak vypadají.
Pokud jste se rozhodl z nějakého důvodu každou regionální trať srovnávat s relací Čelákovice – Mochov, pak je jakákoli diskuze nadále zbytečná. Tak jen poslední poznámka: vytíženost a potenciál tratí má Ropid zcela jistě zmapováno lépe než kdokoli, kdo si říká Souprava. Překvapivě.
Do toho tobě ale vůbec nic není!
Dojde také k rozšíření PID až do Tábora? Děkuji.
Časem by k tomu snad dojít mělo, ale asi nelze udělat všechno naráz, zejména když je třeba dodržet příslušné legislativní normy týkající se financování – jde přece o dopravu přes hranice krajů, což situaci i při oboustranném zájmu o její rychlé a pozitivní řešení komplikuje …
Já pořád nechápu jednu věc. Pokud je silná poptávka a lidí jezdí čím dál tím více, kvůli čemuž se musí dokonce přidávat spoje, proč se to musí tak masivně dotovat. Nechápu, proč mám ze svých daní dotovat nepřímo cesty lidem za prací do a z Prahy. Jen ať se upraví cena jízdného na reálnou hodnotu a každý si pak spočítá, jestli se mu vyplatí někam dojíždět či nikoliv. Tohleto pokřivení reality dotacemi již opravdu nabralo strašidelných rozměrů. Mě by vůbec nevadilo, kdyby pár desítek tisíc lidí zůstalo denně za hranicemi Prahy, protože by pro ně dojíždění bylo drané. A my… Číst vice »
No, dobrá tak donuťte firmy, aby měly kanceláře v polích za Prahou, ve vesnici, kde chcípl pes a nic tam není a všude je daleko. Neb ti lidi se nějak živit musí a věřte mi, lidi by i rádi pracovali v místě bydliště, ale když není možnost, nebo je lepší možnost v Praze, tak radši dojíždějí. A pokud mi začnete tvrdit, tak ať jezdí autem, dobrá, začnou jezdit autem. Ale mám pocit, že Praha a silnice do Prahy jsou auty zacpané už dost, tak přidávat další auta mi nepřijde jako rozumné, nebo se těmi auty chcete v Praze zadusit? Kolejovou… Číst vice »
Vašek: Ono spíš jde o to, ze Ropid zvyšuje počty spojů a dotace, bez zásadních dat využití jednotlivých spojů a bez uvažování o stavu a kapacitě infrastruktury.
Řešením také mohou být jedotky s větší kapacitou a investice do infrastruktury.
Až tedy do Prahy nebudou jezdit lidé za prací tak vám tam nebude jezdit MHD a nakupovat budete jezdit mimo Prahu 😛
Interval 30 minut na 221 do Říčan už dávno není dostatečný. Dopolední osobáky do Benešova i do Strančic vykazují přeplnění z Vršovic do Uhřiněvse o 10 procent. Vlakvedoucí i Ropid provádí pravidelné sledování obsazenosti a odhadní sčítání. I dopoledne se jezdí na stojáka.
Pokud někdo ve vlaku stojí, neznamená to, že by nebylo místo k sezení, ale že stát chce (třeba z důvodu, že pojede jednu-dvě zastávky). Holt, když každý obsaní jedno místo pro sebe a druhé místo pro tašku/kabelku, tak mít je nedostatek, ale pouze zdánlivě.
Trochu mě zaráží ten interval 4 vlaky za hodinu do Říčan v celém období 5h-21h. Říčany sice mají asi 15 tisíc obyvatel, ale do Prahy odsud jezdí i autobusy, takže interval 30 minut (2 vlaky za hodinu) mi přijde dostatečný.
* takže interval 30 minut mi přijde v dopoledním sedle dostatečný.
Autobus z Říčan do Prahy nelze vůbec brát v potaz. Tím se nikam nedostanete. (nápověda: silná individuální doprava v ulici Přátelství)
Od těch autobusů samozřejmě neočekávám nějaké zázraky, ale v sedle jedou určitě nejméně 2 za hodinu do Prahy až někam k metru. A Vaše poznámka, že v ulici Přátelství je silná individuální doprava, se mi také úplně nezdá. V dopoledním sedle tam snad není tak velký provoz například oproti ránu a ráno přitom ty autobusy také jezdí, kdyby skutečně byly takové zácpy, že by byly autobusy nepoužitelné tak věřím, že by se tam snad neprovozovaly.
„Autobus z Říčan do Prahy nelze vůbec brát v potaz.“
Myslím, že to (bohužel) není až tak úplně realistické tvrzení: Říčany jsou velmi rozlehlé a přesuny z jejich vzdálenějších okrajů na jediné vlakové nádraží, které je obsluhuje, nejsou často ani při existenci nedávno zřízené MHD právě jednoduché a rychlé, což pro mnohé potenciální uživatele železnice její výhody značně snižuje.
jestli to není dáno, že kraje začínají zvýhodnovat železnici před autobusy.
A to je dobre rekl bych
Souhlasím, sedla pracovních dnů jsou na S9 úplně v pohodě, v Hostivaři jsem si vždy sedl, u krátkých spojů ze Strančic leckdy našel celou volnou čtyřku. Posilování vlaků tam, kde již je nabídka dostatečná, je plýtvání penězi.
Mnohem užitečnější je zavádění pozdě večerních spojů na malých lokálkách, což ve Středočeském kraji proběhlo loni v prosinci.
Jenže nejde primárně o Říčany, tady se jedná také o posílení městské dopravy. A také nejde jen o kapacitu, ale o to četností přitáhnout ještě víc cestujících. Uhříněves má cca 9 tisíc a Kolovraty 4 tisíce (a obyvatel tam stále přibývá – viz např. rozestavěné sídliště pro několik tisíc obyvatel v Uhříněvsi u nádraží). Dohromady tedy nyní cca 28 tisíc. V Uhříněvsi navíc navazuje řada městských linek, takže je často vidět přestup z vlaku od Prahy na bus. Když se jede dopoledním osobákem z Benešova, tak od Uhříněvsi lidi často už stojí, strančický je pravda volnější. Autobusy jezdí lidí z… Číst vice »
Nechci se tady hádat, protože na této trati nejsem pravidelný cestující, natož pak abych zde jezdil právě v mimošpičkovém období a počítal všechny cestující a kolik jich v jednotlivých stanicích přistoupilo, ale i přes Vaše argumenty se stále domnívám, že by stačili 2 vlaky do hodiny, v ostatních okrajových částech Prahy to také stačí (např. Radotín). Nejprůkaznější samozřejmě bude, až budou nějaké ty přepravní průzkumy, ačkoliv ani ty nejsou vždy až tak přesné, až se v budoucnu budou kupovat nové vlaky, chtělo by to, aby uměly počítat cestující samy.
Trať 223 Olbramovice – Sedlčany: Na trati bude zaveden nový provozní koncept s výrazným rozšířením provozu v pracovní dny. Celkově pojede o osm vlaků navíc. Ráno pojedou vlaky ze Sedlčan v intervalu cca 45 minut, odpoledne z Olbramovic každou hodinu (přípoj od rychlíků z Prahy)
No to je sice na první pohled pozitivní ale na ten druhý je to že návaznost je právě jen od Rychlíku OD PRAHY, ostatním to o pár minut ujede a musí čučet další hodinu na další!! Ranní spoj v 6 hodin co jezdil až do Benešova naopak ZRUŠILI !
Také mě zaráží, že se ruší přímé vlaky do Benešova u Prahy v době, kdy jejich časové polohy cestujícím určitě vyhovují lépe než jejich polohy nové – ale kvůli využití náležitostí to asi lépe udělat nešlo a možná to aspoň někomu bude přece vyhovovat …
Většinově je zejména vzhledem k dojíždění do Prahy přidávání spojů v pořádku.
Ale Kralovice, Dobříš apd., tj. hodně úlet.
Je vidět, že když můžou někteří šotouši používat peníze „který prostě jsou“, tak si hezky pohrají….
Naopak, je velmi dobře, že se posiluje provoz i na některých lokálkách kde poptávka od 1.9.2018 vzrostla.
Tak na S88 vzrostla především pozavedení parkovacích zón Ph4. Posílení bylo potřeba, vždyť ráno to jezdilo jak noty na buden, teď budou tři vlaky po hodině, takže to posílení není nijak výrazné, jeden vlak navíc (původně interval 1,5 hodiny byl pro PID opravdu nedstojný). A odpoledne stejné, nyní bude celé odpolede interval 1 hod. s pravidelným odjezdem. To je pro mnoho lidí odstatné při rozhodování, jakou dopravu zvolit.
Můžete to nějak přiblížit, kde a jak vzrostla po 1.9. poptávka? Já se vyskytuju jen na hlavních tratích… Díky.
KPL=Klub přátel lokálek
Ostatně čekal bych ještě informaci o masivním nárůstu cestujících z Mochova do Čelákovic a nutnosti posílit spoje.
Zvedla se tak, ze pri ceste cca od Vraneho se stoji v ulickach i nastupnich prostorach, ovsem drtiva vetsina cetujicich vystupuje Praze… Modrany, Branik, Kacerov a Vrsovice. diky tomu nabiraji vlaky zpozdeni.
Avsak nezaznamenavam na techto linkach problem co se tyce studentu, jezdi prevazne stale ti stejni, mozna tak 3 novi… spise vystupuji dospeli.
Já bych nárůst zájmu o železniční dopravu v PID do souvislosti s 1. zářím t.r. také vůbec nedával – ten je v posledních letech trvalý a je dán soustavným zkvalitňováním IDS, v čemž „státní slevy“ příliš významnou roli nehrají: mnoho různých zvýhodnění fungovalo v PID už dávno před tím datem, navíc systémovou součástí PID jsou i autobusové linky.
Jistou úlohu určitě má i rozšiřování zón placeného stání. Stačí projít ulice kolem Brumlovky (Pha 4) ulice se od aut příjemně uvolnily.
Tam to neznám, ale je-li tomu skutečně tak, pak se asi cílení těch regulačních zásahů podařilo zaměřit správně – teď ještě tomu adekvátně přizpůsobit i VHD, především příměstskou železnici a její vazby na MHD (čímž myslím třeba i uspíšení rekonstrukce stanice metra Kačerov pro usnadnění vzájemného přestupu mezi metrem a železnicí).
Hm, tak od KPL jsme se zase nic konkrétního nedověděli. Jak překvapivé.
Na „mé“ trati Praha-Kralupy, jakož i přilehlých PIDbus linkách, počet cestujících (i spojů) průběžně roste už několik let, jak postupně roste počet obyvatel v oblasti, jejich dojíždění (nejn do Prahy) a klesají možnosti parkování v Praze. 1.9.2018 se u nás nic zlomového nestalo.
Na kralupské trati se velmi pozitivně (co do nárůstu frekvence) projevilo celotýdenní a celodenní zkrácení intervalu osobních vlaků na půlhodinu, které umožnilo výrazně vylepšit přípoje v Kralupech nad Vltavou – teď by ještě bylo třeba, aby se IDSK konečně (a brzy) postaral o další plošné vylepšení dopravní obslužnosti celého „přípražského severozápadního sektoru“ ohraničeného Vltavou a Labem, což je docela dobrý prostor pro uplatnění IDS v podobě známé z jižní Moravy, kdyby se ovšem SŽDC věnovala zlepšení technických podmínek především na slánské trati a její současné ostudně nízké NTR …
Jak by také mohlo. Pokud se mělo něco stát tak spíš až 3.9., ale to je samozřejmě každoroční.
Do Dobříše je v kladiva od 1.9. 2018 větší poptávka po vlaku??
Tak se tam zajeďte podívat…
Ano poptávka tak roste postupně už dlouho tím jak přibývá obyvatel. Jezdím tam pravidelně…
Taková poptávka po vlaku(myslím úsek do Dobříše, ne celou trať) tam obzvláště v kladiva rozhodně není. Není to ani na klasický bus.
Spíš by se hodilo zlepšit např. tuto linku večer a o víkendu:
http://www.portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L100361_180913_218761.pdf
Když je teď tolik peněz na rozhazování, tak raději něco, co má opravdu smysl.
Platit to by mělo jak pro bus, tak i pro vlak.
Určitě je super, že se navýšila nabídka. Otázka ovšem je, jestli to unese infrastruktura.
Infrastruktura je v žalostném stavu (171, Vršovice), případně je kapacita na hranici vyčerpání. Přesto by si řada měst (Lysá, Čelákovice, Úvaly, Černošice atd) zasloužila 15minutový interval, ráno poloviční.
No a do toho nejsou vozidla, že ano…
Jasně. A nákladní doprava může jezdit z Prahy na západ přes Budějovice, patrně.. .. Že jo????
Nákladní dopravci by se především měli snažit, aby měli co vozit a každoročně jim neklesaly přepravní výkony. To by měly být vaše priority. Místo na kolejích se zatím vždy našlo.
Taky co si za posledních 20 let vyřvali, to mají. Už je přesmyk v Libni? 4 koleje do Metransu? Ne? Škoda.
Asi je už pozdě a nepochopil jsem Vaší repliku, cože se to 20 let mělo dít a nedělo? Jakože nákladní dopravce luskne prstem a vyčaruje si přesmyk a ono nic?!? 😂😂😂
Infrastrukturu nám už nějaký čas obstarává SŽDC. Nákladní dopravci si měli vylobbovat alespoň ten přesmyk v Libni, když už nic jiného.
Nepište, prosím, bláboly, klesající Milane
Podíl železnice na nákladních přepravách klesl z 18,5 procenta v roce 2016 na loňských 17 procent.
https://zdopravy.cz/rok-2017-silnice-posilila-dominanci-v-mnozstvi-nakladu-zeleznice-zvysuje-vzdalenost-9573/
Přehled fajn, pobavil pojem „rozjezd“ u nových nočních vlaků. Měl jsem za to, že tento pojem se používá v Brně. Např. trať 170 jako každoročně beze změn. Škoda, že koncept spěšných vlaků není praktikován na všech hlavních tratích v S kraji.
Myslím, že u tratě 170 nebyly spěšné vlaky realizovány z důvodu omezené kapacity tratě.
Pojem „rozjezd“ („půlnoční rozjezd“) se i v Praze používá už řadu let – a skutečně byl „odkoukán“ v Brně …
Já jsem teda vždycky slyšel jen „nočka“…
ROPID nemůže sám měnit něco na trati, kterou obstarává Plzeňský kraj (trať 170 = Beroun-Plzeň-Cheb), zřejmě máte na mysli trať 171 a zde změny proběhly, nicméně ne charakteru snížení intervalu ve špičkách, ke kterým hold nemůže dojít vzhledem k tomu, v jakém stavu je infrastruktura.
Mnoha lidem dělá problémy správné používání slov holt a hold. V tomto článku si vysvětlíme, jaký je mezi těmito slovy rozdíl a kdy které použít, abychom se při jejich psaní nedupustili chyby. Proč se tato slova tak pletou? Přestože se každé slovo píše jinak, mají obě dvě stejnou výslovnost. Obě vyslovujeme holt]. V případě slova holt je důvod jednoduchý – slovo končí na hlásku T, vyslovíme tedy normálně T. V druhém případě, u slova hold, dochází k neutralizaci. Neutralizace je jev, kdy na konci slova vyslovujeme párové znělé souhlásky nezněle. A protože neznělým protějšek znělé hlásky D je právě T,… Číst vice »
A proto je lepší používat vice českých slov a nebát se je používat himelhergot.
Česky to už Hašek psal himlhergot. Pro změnu německy je to Himmelherrgott. 😉