Doprava ve městě Dopravci Železnice

Prahu a okolí čeká velký nárůst železniční dopravy, posílí i lokálky

City Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Prahu a Středočeský kraj čeká s novým jízdním řádem na železnici jedna z největších změn za poslední roky. Od neděle 9. prosince stoupne provoz v Praze měřeno najetými kilometry o 8 %, ve Středočeském kraji o 5 %.

Nově vstupují do systému Pražské integrované dopravy vlaky Arrivy, cestující čekají nové spěšné vlaky z Prahy do Benešova a Kutné Hory. V praxi to znamená 70 nových vlaků každý den. Za provoz Praha a Středočeský kraj zaplatí o 113 milionů korun více než letos.

Denně dojíždí ze středních Čech do Prahy 170 tisíc lidí vlakem. Jejich dojíždění usnadní nové spěšné vlaky z Kutné Hory do Prahy a z Benešova do Prahy. Vlaky budou elektrické, čtyřikrát denně pojedou ráno ve špičce do Prahy, odpoledne z Prahy. Podle Jakuba Goliáše z Českých drah půjde v případě spěšných vlaků z Kutné Hory o pětivozovou soupravu s vozy Bdmtee, u Benešova s vozy Bdt.

Na trase z Prahy do Benešova dojde ještě k posílení osobních vlaků linky S9, do Říčan budou jezdit vlaky po čtvrthodině. Kvůli vysoké poptávce začnou jezdit také vlaky linky S7 z Berouna do Českého Brodu ve většině případů zdvojené.

Přibude také nočních spojů. Nově se zavádí odjezd v půl třetí ráno o víkendu také na trasu S6 z Prahy do Berouna přes Rudnou, nový je každodenní půlnoční vlak do Milovic. Kvůli stavebním pracím nepojedou rychlíky z Prahy do Nymburka přes Lysou nad Labem, ale Poříčany.

Z jízdního řádu naopak zmizí nedotované benešovské spěšné vlaky Arrivy, která začne jezdit městskou linku z Roztok u Prahy, nově každodenně až do Hostivaře. Ta nebude nízkopodlažní, vozy budou mít wifi připojení či zásuvky. Souprava Arrivy bude plně v polepu Pražské integrované dopravy.

Praha letos platí za vlaky 900 milionů korun, Středočeský kraj 1,7 miliardy korun. Navýšení v Praze bude o 50 milionů korun, ve Středočeském kraji o 63 milionů korun. České dráhy mají přitom jistotu, že většinu zakázek v kraji udrží i po konci smluv v roce 2019. Oba objednatelé počítají s desetiletým přímým zadáním, ve smlouvě si ale vymíní možnost některé tratě soutěžit. Soutěž chce Praha vypsat po letošním poptávkovém řízení u městské linky Roztoky – Hostivař: Arriva má jistotu tříleté smlouvy, do té doby chce Praha vysoutěžit provoz elektrických jednotek.

Nových vlaků se mají dočkat cestující na lince S34 z Masarykova nádraží do Prahy-Čakovic, kde má během příštího roku nasadit dopravce KŽC Doprava modernější soupravy namísto stávajících vozů 810. Podle vizualizace na tiskové konferenci půjde o jednotky ze ŽOS Zvolen. Samotná firma se zatím k doplnění vozového parku nechce vyjadřovat.

Velké změny čekají i některé méně vytížené tratě ve Středočeském kraji. Kraj posílí prvoz na tratích z Olbramovic do Sedlčan, z Kutné Hory do Zbraslavic a z Čáslavi do Třemošnice tak, aby vlaky ve špičce jezdily po hodině a lépe navazovaly na rychlíky. Posílí také spojení na trati 210 z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou a do Dobříše.

Detailní přehled změn v Praze a Středočeském kraji podle tratí


Tratě 011 Praha – Kolín a 230 Praha – Kolín – Havlíčkův Brod: Na Kolínsku dochází ke změně konceptu spěšných vlaků. Nově pojedou ve špičce čtyři páry spěšných vlaků z Prahy přes Pečky a Kolín do Kutné Hory a zpět s intervalem 60 minut, a to v přibližném prokladu s rychlíkovou linkou R 9 Praha – Kolín – Havlíčkův Brod. Z Kutné Hory hl. n. do Prahy pojedou tyto spěšné vlaky v ranní špičce (v 5:33, 6:31, 7:31, 8:31), z Prahy Masarykova n. do Kutné Hory hl. n. pak odpoledne (v 15:27, 16:27, 17:27 a 18:27). Cílem těchto vlaků je zajistit rychlou dopravu ze vzdálenějších stanic, proto už oproti stávajícím spěšným vlakům nebudou zastavovat v Praze-Klánovicích, Úvalech a Poříčanech. Tyto vlaky doplní ještě jeden pár spěšných vlaků, který pojede z Prahy hl. n. do Kutné Hory v 7:01 (půjde o prodloužení spěšného vlaku od Tábora) a zpět z Kutné Hory do Prahy Masarykova n. v 16:51. Ty zastaví jen v Kolíně.

Trať 011 Praha – Kolín: Osobní vlak ve 22:31 z Prahy bude nově v pracovní dny prodloužen z Českého Brodu přes Poříčany do Nymburka (příj. ve 23:36), v opačném směru půjde o spoj v 5:38 z Českého Brodu (z Nymburka v 5:09). Díky upravené koncepci linky S7 Beroun – Praha – Český Brod bude část vlaků posílena a budou na nich nasazeny dvě spojené jednotky CityElefant.

Trať 060 Poříčany – Nymburk: Vzhledem ke změně konceptu spěšných vlaků již po trati nepojede spěšný vlak Sp 1904; bude nahrazen osobním vlakem. Osobní vlak ve 22:31 z Prahy bude nově v pracovní dny prodloužen z Českého Brodu do Nymburka (příj. ve 23:36), v opačném směru pojede v prodloužené trase z Nymburka spoj v 5:09.

Trať 061 Nymburk – Jičín: Na trati nově pojede osobní vlak Os 8512 s odjezdem z Jičína do Nymburka ve 12:37 denně (dosud jezdil jen o víkendech), v úseku Křinec – Nymburk hl. n. bude tento vlak náhradou vlaku Os 15606.

Trať 070 Praha – Turnov a 072 Lysá nad Labem – Ústí nad Labem západ
Časové polohy vlaků linek R 21, R 43 i S3 jsou mírně upravené – nový jízdní řád již počítá se zastavováním vlaků na zastávce Neratovice sídliště. Tato zastávka by měla být postavena v průběhu roku 2019.
V pracovní dny odpoledne pojede z Prahy hl. n. ve 14:19 nový spěšný vlak (Sp 1946) do Mladé Boleslavi hl. n., kam přijede v 15:45. Cestující jedoucí z Prahy tak budou mít mezi 13:19 a 19:19 rychlé spojení každou hodinu do Neratovic a Všetat. V úseku Neratovice – Mladá Boleslav hl. n. vlak zastavuje ve všech zastávkách.
Vlak Os 9556 (bývalý Os 6012) pojede ze Všetat v nové časové poloze o 17 minut dříve jako přípoj od vlaků R 1144 a R 788. V opačném směru jede vlak Os 9559 nově z Mladé Boleslavi hl. n. jako přípoj od vlaku Os 8521.
Ve večerních hodinách je doplněna nabídka spojení mezi Prahou a Všetaty na hodinový interval – vlak Os 9518 pojede nově v taktu z Prahy hl. n. již ve 20:47 a o hodinu později pojede nový osobní vlak z Prahy do Mělníka. V opačném směru pojede vlak Os 9537 (z Mělníka ve 20:11, ze Všetat ve 20:23) denně.
Večerní vlak s odjezdem ve 22:47 z Prahy hl. n., který dosud jezdil do Mělníka, nově pojede do Mladé Boleslavi, ranní vlak Os 9523, který začínal v Byšicích, nově pojede z Mladé Boleslavi.

Trať 074 Čelákovice – Neratovice: Na trať byl přidán nový poslední večerní pár vlaků v úseku Čelákovice – Brandýs nad Labem (Os 19439 ve 23:00 z Brandýsa a Os 19438 ve 23:44 z Čelákovic).

Trať 076 Mělník – Mšeno: Časové polohy večerních vlaků jsou upraveny v návaznosti na nové vlaky linky S3 Praha – Všetaty – Mělník.

Trať 090 Praha – Děčín: Počet a časové polohy vlaků jsou prakticky beze změn, oprava Negrelliho viaduktu v Praze bude probíhat po celou dobu platnosti jízdního řádu 2019.

Trať 093 Kralupy nad Vltavou – Kladno: Na trati se nezmění rozsah vlakové dopravy, dojde ale ke změně odjezdových časů vlaků z Kralup ve směru na Kladno. Nově budou vlaky odjíždět ve 23. minutu, tedy o 9 minut dříve. Požadavkem objednatele IDSK bylo zkrácení přestupní doby od vlaků z Prahy a tím dosažení vyšší cestovní rychlosti pro cestující od Prahy ve směru na trať 093. Na druhou stranu tímto opatřením dojde k rozvázání přípojů od vlaků ze směrů od Ústí nad Labem a Neratovic.

Trať 111 Kralupy nad Vltavou – Velvary: Na trati budou zavedeny nové posilové vlaky, které rozšiřují nabídku spojení. Jde o vlak s odjezdem z Velvar v 6:37 ráno (vlak má ve stanici Kralupy nad Vltavou předměstí přípoj na vlak Sp 1651 do Prahy), o vlaky s odjezdem z Velvar v 9:12, 11:14 a 13:15 (doplnění dopoledního sedla na interval mezi spoji cca 60 minut), v 16:15 a 18:14. V opačném směru pojedou nové vlaky z Kralup v 7:22, 10:26, 12:26, 14:57 a 16:55 (poslední z nich je přípojem od vlaku Sp 1650 z Prahy).

Trať 120 Praha – Kladno – Rakovník: Na této trati bude po celý rok 2019 pokračovat výluka kvůli opravě Negrelliho viaduktu v Praze. Vlaky proto budou i nadále začínat a končit na zastávce Praha-Bubny Vltavská.

Trať 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy: Na této trati bude rozšířen provoz ve večerních hodinách. Nově tak v pracovní dny pojede poslední vlak z Prahy až v cca 22 hodin, o víkendech ve 21 hodin. Stejně tak v opačném směru pojedou nové vlaky o cca hodinu později než dosud. Dále pojede v pracovní dny nový pár vlaků v ranní špičce mezi Hostivicí a Prahou-Zličínem. Půjde o prodloužení vlaků z/do Středokluk. Odjezd z Hostivice bude v 6:41 (Os 19745), zpět z Prahy-Zličína v 6:55 (Os 19746).

Trať 162 Rakovník – Kralovice u Rakovníka: Na této trati dojde k celkové změně jízdního řádu. V úseku Čistá – Kralovice u Rakovníka bude rozšířen provoz vlaků na čtyři páry denně, v pracovní dny navíc pojedou dva páry vlaků mezi Rakovníkem a Čistou, a to v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách. Nový model jízdního řádu znamená také jiné časové polohy vlaků v pracovní dny a o víkendech.

Trať 171 Praha – Beroun: Vzhledem k jiným polohám dálkových vlaků v souvislosti s otevřením Ejpovického tunelu dochází k úpravě vozebních ramen: do Českého Brodu nově pojedou vlaky z Berouna, naopak vlaky z Řevnic pojedou jen do Prahy hl. n. (analogicky v opačném směru). Z Prahy hl. n. tak vlaky do Berouna (a opačně) odjíždějí nově ve 20. a 50. minutu. Z, resp. do Řevnic budou v součtu prodlouženy tři vlaky, které v současnosti začínají, resp. končí v Praze-Radotíně.

Trať 172 Zadní Třebaň – Lochovice: V ranní špičce pracovních dní dojde k dalšímu rozšíření nabídky spojů mezi Zadní Třebaní a Litní o jeden nový pár vlaků, čímž dojde k rozšíření období s 30minutovým taktem na čas mezi 5:30 a 9:00.

Trať 173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun: O víkendových nocích bude zaveden nový spoj druhého nočního rozjezdu i na této trati (odjezd ve 02:34, Os 19932) z Prahy hl. n. do Berouna. Nový vlak pojede i v opačném směru s odjezdem z Berouna v 01:21 (Os 19933).

Trať 174 Beroun – Rakovník: Na této trati dojde k posunu časových poloh většiny vlaků, a to z důvodu zachování přípojů v Berouně zejména ve směru do a z Prahy. Důvodem je změna poloh vlaků na trati mezi Prahou a Plzní kvůli otevření Ejpovického tunelu.

Trať 210 Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Dobříš: Na této trati budou v pracovní dny zavedeny nové vlaky a dojde k prodloužení některých stávajících, takže u některých vlaků dojde k časovým posunům o 30 minut pro lepší rozložení vlaků.

Trať 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou: Na trati dojde k rozšíření počtu dnů jízdy vlaků Os 9206 a Os 9207, které tak budou nově jezdit o víkendech od března až do října vždy přímo z/do Prahy.

Trať 220 Benešov u Prahy – Tábor: V souvislosti s novým provozním konceptem na trati Olbramovice – Sedlčany dochází na trati 220 k úpravám vlaků jedoucích ze Sedlčan do Benešova a opačně. Z Benešova do Sedlčan nově pojede vlak v 10:03 místo současných 8:03, v opačném směru ze Sedlčan do Benešova pojedou vlaky v 7:58 a 9:05 (tj. z Olbramovic nově v 8:29 a 9:42 místo 6:22 a 8:01). V pracovní dny pojede z Olbramovic v 6:59 nový spěšný vlak do Prahy s přípojem od Sedlčan.

Trať 221 Praha – Benešov u Prahy: Na této trati dochází ke změně konceptu spěšných vlaků. Nově pojedou ve špičce čtyři páry spěšných vlaků Praha – Říčany – Benešov a zpět s intervalem 60 minut v přibližném prokladu s linkou R17 Praha – České Budějovice. Z Benešova budou odjíždět v 5:14, 6:10 (tento spoj pojede přímo z Tábora až do Kutné Hory), 7:10 a 8:10, zpět z Prahy hl. n. do Benešova pojedou v 15:55, 16:55, 17:55 a 18:57. Tyto vlaky doplní ještě jeden pár spěšných vlaků, který pojede z Prahy hl. n. do Benešova v 6:57 a zpět z Benešova do Prahy v 17:14. V pracovní dny dojde k zásadnímu posílení dopravy v přepravních sedlech, kdy v úseku Praha – Říčany pojedou vlaky od 5 do 21 hodin čtyřikrát za hodinu. Osobní vlaky, které v současnosti začínají, resp. končí o víkendech v dopoledních hodinách v zimním období ve Strančicích, nově pojedou celoročně až do, resp. už z Benešova (odj. z Prahy hl. n. v 8:35, 9:35, 10:35, 11:35 a 12:35 a zpět z Benešova v 9:22, 10:22, 11:22, 12:22 a 13:22).

Trať 223 Olbramovice – Sedlčany: Na trati bude zaveden nový provozní koncept s výrazným rozšířením provozu v pracovní dny. Celkově pojede o osm vlaků navíc. Ráno pojedou vlaky ze Sedlčan v intervalu cca 45 minut, odpoledne z Olbramovic každou hodinu (přípoj od rychlíků z Prahy).

Trať 230 Kolín – Čáslav (– Havlíčkův Brod): Na trati pojedou nové spěšné vlaky Praha – Kutná Hora, podrobnosti viz trať 011. Vlak v 19:32 z Kolína do Čáslavi pojede nově i v sobotu, tzn. denně. V pracovní dny pojede nový vlak v 5:23 z Kolína přímo do Kutné Hory města, večerní vlak z Kolína ve 22:32 do Kutné Hory města pojede nově ve 22:07 jako přípoj od rychlíku z Prahy. V neděli pojede v 7:47 z Čáslavi nový vlak do Kutné Hory města. Osobní vlak v 17:28 z Čáslavi do Kutné Hory nově pojede až v 19:30, a to až do Kolína.

Trať 231 Praha – Lysá nad Labem – Kolín + 232 Lysá nad Labem – Milovice: V pracovní dny budou zavedeny nové vlaky z Lysé nad Labem v 15:07 a 17:07 do Poděbrad (v opačném směru ve 14:31 z Nymburka do Lysé, 16:21 z Poděbrad do Lysé a v 18:21 z Poděbrad jen do Nymburka). Ve 23:53 pojede denně nový vlak z Prahy hl. n. do Milovic (pokračování vlaku z Benešova), v opačném směru do Prahy v sobotu z Milovic v 0:17, v neděli ve 4:00 a v pracovní dny ve 4:40 z Lysé nad Labem.

Trať 235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou: Na trati bude zaveden nový koncept provozu. Dojde k výraznému posílení provozu v pracovní dny v úseku Kutná Hora hl. n. – Zbraslavice na cca hodinový interval ve špičkách pracovních dní. S tím souvisí i výrazný časový posun u některých vlaků (až o 80 minut). V Kutné Hoře hl. n. bude preference přípojů na dálkovou dopravu.

Trať 236 Čáslav – Třemošnice: Na trati bude zaveden nový koncept provozu. Dojde k výraznému posílení provozu na hodinový interval ve špičkách pracovních dní, v ostatním období na interval dvouhodinový. V Čáslavi bude preference přípojů na dálkové vlaky.

66
Diskuze

avatar
15 Komentáře
51 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
34 Autoři komentářů
oklahomanRyk MatPetr ERT UchytilXXXDPkiii Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
oklahoman
Host
oklahoman

Hmm, na 171 z Berouna zatrhli poslední vlak.. loni jsem byl tak šťastný, přidali vlak, letos ho zase ubrali, takže poslední jede v 22:05. Co to jako má být? Proč to není tak, aby se vlaky sjeli na popůlnoční rozjezd? Tj z Berouna těch 23:05-23:10.. a hopla, o hodinu dřív. Nechápu. Z Benešova třeba takhle poslední na půlnoc jede. Z Kralup taky. Už několikrát jsem toho využil…. a nyní musím vynechávat Beroun….

Petr ERT Uchytil
Host
Petr ERT Uchytil

Kraj posílí prvoz 😉

Pokorny
Host
Pokorny

Rozvazani pripoju v Kralupech je ultra. Rozhodne Kladno potrebuje rozumny prestup na cele severozapadni cechy, nez par lidi co pojedou z Prahy do Otvovic nebo Zakolan. S 093 by spojeni smer Usti bylo lepsi nez pomalodrahou do Prahy… Presun na hlavak cekani a cesta zpet smer usti. Vymysleli to hlavou nebo cim?

Pokorny
Host
Pokorny

Doporucuji analyzu kde kdo z ropidu bydli a jaky rozvoj zaziva prislusny smer. Kladno nadale stranou zajmu.

Šmejkal J.
Host
Šmejkal J.

Dobrý den. Je správné, že se posiluje železniční doprava,jen mne mrzí, že na trati K.Hora- Praha budou opět nasazeny ty příšerné vozy Bdmtee, které tu jezdí už dnes,ale jen z Kolína. Jelikož s nimi jezdím každý den,tak věřte,že vím o čem mluvím. Neustále nefungující dveře, některý vůz netopí o letním období,ani raději nemluvím a velikost sedadel, leda tak pro naše asijské spoluobčany. Nechápu, proč se je snaží ČD ještě rekonstruovat,tím že tam dá látkové sedačky.Bohužel,je vidět že chybí konkurence.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Obecně je zlepšení dopravy dobře a oceňuji, že se konečně dostalo na Sp vlaky v lepší podobě alespoň ve špičce, ale rychlejší doprava Sp vlaky by měla být po celý den. Typicky Praha – Benešov nebo Praha – Kolín, a to částečně místo osobních vlaků na území Středočeského kraje. Plně zastávkové linky jsou dobré pro Prahu a nejbližší okolí, ale čím dál, tím jízdní doby jsou delší a neatraktivní, takže obsazení vlaků vzhledem ke kapacitě soupravy za polovinou trasy bývá dost mizerné. Prostě pro Český Brod, Pečky, Čerčany, Senohraby atd. by měla být základem Sp linka s návazností na další… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

“ Prostě pro Český Brod, Pečky, Čerčany, Senohraby atd. by měla být základem Sp linka s návazností na další vlaky a autobusy a nikoliv zastávkový vymeták.“ Problém je v tom, že okolí (a nejen obou těch Vámi zmíněných) tratí je lidnaté i mezi většími lokalitami, takže je třeba zajistit i jeho kvalitní obsluhu, a kapacita „přípražských“ tratí ani ŽUP není nevyčerpatelná. Mně tam ovšem stále chybějí minimálně 2 páry VÍKENDOVÝCH (= soboty, neděle a svátky) spěšných vlaků relace Praha – Kutná Hora dopoledne (odjezd cca 08:30 hodin a 09:30 hodin) z Prahy a v podvečer (v zimě dříve, v létě… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

„Velké změny čekají i některé méně vytížené tratě ve Středočeském kraji. Kraj posílí prvoz na tratích z Olbramovic do Sedlčan, z Kutné Hory do Zbraslavic a z Čáslavi do Třemošnice tak, aby vlaky ve špičce jezdily po hodině a lépe navazovaly na rychlíky. Posílí také spojení na trati 210 z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou a do Dobříše.“

Proč? Aby se vozilo ještě více vzduchu?

Rampa
Host
Rampa

Tak asi kvůli rostoucí poptávce, ne?
Bože, jak se může někdo tak stupidně ptát…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

On se neptá, on jen hloupě provokuje: je jen jedním z těch, kvůli nimž redakce K-reportu „uzamkla“ debaty o železnici neregistrovaným, takže už tamního DF mnoho lidí přestalo využívat – a tak musí „prudit“ i jinde, aby tam snad náhodou nebyla pohoda a klid …

Souprava
Host
Souprava

Rostoucí poptávka? To je jako nárůst průměrné obsazenosti v motoráčcích do Mochova z 5 na 6? Jo, tak to už by bus nepobral, na to se musí poslat vlak. A pak vypadají krajské silnice jak vypadají.

Rampa
Host
Rampa

Pokud jste se rozhodl z nějakého důvodu každou regionální trať srovnávat s relací Čelákovice – Mochov, pak je jakákoli diskuze nadále zbytečná. Tak jen poslední poznámka: vytíženost a potenciál tratí má Ropid zcela jistě zmapováno lépe než kdokoli, kdo si říká Souprava. Překvapivě.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Do toho tobě ale vůbec nic není!

Ref
Host
Ref

Dojde také k rozšíření PID až do Tábora? Děkuji.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Časem by k tomu snad dojít mělo, ale asi nelze udělat všechno naráz, zejména když je třeba dodržet příslušné legislativní normy týkající se financování – jde přece o dopravu přes hranice krajů, což situaci i při oboustranném zájmu o její rychlé a pozitivní řešení komplikuje …

Panoramix
Host
Panoramix

Já pořád nechápu jednu věc. Pokud je silná poptávka a lidí jezdí čím dál tím více, kvůli čemuž se musí dokonce přidávat spoje, proč se to musí tak masivně dotovat. Nechápu, proč mám ze svých daní dotovat nepřímo cesty lidem za prací do a z Prahy. Jen ať se upraví cena jízdného na reálnou hodnotu a každý si pak spočítá, jestli se mu vyplatí někam dojíždět či nikoliv. Tohleto pokřivení reality dotacemi již opravdu nabralo strašidelných rozměrů. Mě by vůbec nevadilo, kdyby pár desítek tisíc lidí zůstalo denně za hranicemi Prahy, protože by pro ně dojíždění bylo drané. A my… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

No, dobrá tak donuťte firmy, aby měly kanceláře v polích za Prahou, ve vesnici, kde chcípl pes a nic tam není a všude je daleko. Neb ti lidi se nějak živit musí a věřte mi, lidi by i rádi pracovali v místě bydliště, ale když není možnost, nebo je lepší možnost v Praze, tak radši dojíždějí. A pokud mi začnete tvrdit, tak ať jezdí autem, dobrá, začnou jezdit autem. Ale mám pocit, že Praha a silnice do Prahy jsou auty zacpané už dost, tak přidávat další auta mi nepřijde jako rozumné, nebo se těmi auty chcete v Praze zadusit? Kolejovou… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Vašek: Ono spíš jde o to, ze Ropid zvyšuje počty spojů a dotace, bez zásadních dat využití jednotlivých spojů a bez uvažování o stavu a kapacitě infrastruktury.
Řešením také mohou být jedotky s větší kapacitou a investice do infrastruktury.

coudy
Host
coudy

Až tedy do Prahy nebudou jezdit lidé za prací tak vám tam nebude jezdit MHD a nakupovat budete jezdit mimo Prahu 😛

Franta Lopata
Host
Franta Lopata

Interval 30 minut na 221 do Říčan už dávno není dostatečný. Dopolední osobáky do Benešova i do Strančic vykazují přeplnění z Vršovic do Uhřiněvse o 10 procent. Vlakvedoucí i Ropid provádí pravidelné sledování obsazenosti a odhadní sčítání. I dopoledne se jezdí na stojáka.

Milan
Host
Milan

Pokud někdo ve vlaku stojí, neznamená to, že by nebylo místo k sezení, ale že stát chce (třeba z důvodu, že pojede jednu-dvě zastávky). Holt, když každý obsaní jedno místo pro sebe a druhé místo pro tašku/kabelku, tak mít je nedostatek, ale pouze zdánlivě.

XXXD
Host
XXXD

Trochu mě zaráží ten interval 4 vlaky za hodinu do Říčan v celém období 5h-21h. Říčany sice mají asi 15 tisíc obyvatel, ale do Prahy odsud jezdí i autobusy, takže interval 30 minut (2 vlaky za hodinu) mi přijde dostatečný.

XXXD
Host
XXXD

* takže interval 30 minut mi přijde v dopoledním sedle dostatečný.

VRT
Host
VRT

Autobus z Říčan do Prahy nelze vůbec brát v potaz. Tím se nikam nedostanete. (nápověda: silná individuální doprava v ulici Přátelství)

XXXD
Host
XXXD

Od těch autobusů samozřejmě neočekávám nějaké zázraky, ale v sedle jedou určitě nejméně 2 za hodinu do Prahy až někam k metru. A Vaše poznámka, že v ulici Přátelství je silná individuální doprava, se mi také úplně nezdá. V dopoledním sedle tam snad není tak velký provoz například oproti ránu a ráno přitom ty autobusy také jezdí, kdyby skutečně byly takové zácpy, že by byly autobusy nepoužitelné tak věřím, že by se tam snad neprovozovaly.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Autobus z Říčan do Prahy nelze vůbec brát v potaz.“
Myslím, že to (bohužel) není až tak úplně realistické tvrzení: Říčany jsou velmi rozlehlé a přesuny z jejich vzdálenějších okrajů na jediné vlakové nádraží, které je obsluhuje, nejsou často ani při existenci nedávno zřízené MHD právě jednoduché a rychlé, což pro mnohé potenciální uživatele železnice její výhody značně snižuje.

petr.r
Host
petr.r

jestli to není dáno, že kraje začínají zvýhodnovat železnici před autobusy.

Majkl
Host
Majkl

A to je dobre rekl bych

Alexandr
Host
Alexandr

Souhlasím, sedla pracovních dnů jsou na S9 úplně v pohodě, v Hostivaři jsem si vždy sedl, u krátkých spojů ze Strančic leckdy našel celou volnou čtyřku. Posilování vlaků tam, kde již je nabídka dostatečná, je plýtvání penězi.
Mnohem užitečnější je zavádění pozdě večerních spojů na malých lokálkách, což ve Středočeském kraji proběhlo loni v prosinci.

Pkiii
Host
Pkiii

Jenže nejde primárně o Říčany, tady se jedná také o posílení městské dopravy. A také nejde jen o kapacitu, ale o to četností přitáhnout ještě víc cestujících. Uhříněves má cca 9 tisíc a Kolovraty 4 tisíce (a obyvatel tam stále přibývá – viz např. rozestavěné sídliště pro několik tisíc obyvatel v Uhříněvsi u nádraží). Dohromady tedy nyní cca 28 tisíc. V Uhříněvsi navíc navazuje řada městských linek, takže je často vidět přestup z vlaku od Prahy na bus. Když se jede dopoledním osobákem z Benešova, tak od Uhříněvsi lidi často už stojí, strančický je pravda volnější. Autobusy jezdí lidí z… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Nechci se tady hádat, protože na této trati nejsem pravidelný cestující, natož pak abych zde jezdil právě v mimošpičkovém období a počítal všechny cestující a kolik jich v jednotlivých stanicích přistoupilo, ale i přes Vaše argumenty se stále domnívám, že by stačili 2 vlaky do hodiny, v ostatních okrajových částech Prahy to také stačí (např. Radotín). Nejprůkaznější samozřejmě bude, až budou nějaké ty přepravní průzkumy, ačkoliv ani ty nejsou vždy až tak přesné, až se v budoucnu budou kupovat nové vlaky, chtělo by to, aby uměly počítat cestující samy.

jirka
Host
jirka

Trať 223 Olbramovice – Sedlčany: Na trati bude zaveden nový provozní koncept s výrazným rozšířením provozu v pracovní dny. Celkově pojede o osm vlaků navíc. Ráno pojedou vlaky ze Sedlčan v intervalu cca 45 minut, odpoledne z Olbramovic každou hodinu (přípoj od rychlíků z Prahy)

No to je sice na první pohled pozitivní ale na ten druhý je to že návaznost je právě jen od Rychlíku OD PRAHY, ostatním to o pár minut ujede a musí čučet další hodinu na další!! Ranní spoj v 6 hodin co jezdil až do Benešova naopak ZRUŠILI !

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Také mě zaráží, že se ruší přímé vlaky do Benešova u Prahy v době, kdy jejich časové polohy cestujícím určitě vyhovují lépe než jejich polohy nové – ale kvůli využití náležitostí to asi lépe udělat nešlo a možná to aspoň někomu bude přece vyhovovat …

Svojsin
Host
Svojsin

Většinově je zejména vzhledem k dojíždění do Prahy přidávání spojů v pořádku.
Ale Kralovice, Dobříš apd., tj. hodně úlet.
Je vidět, že když můžou někteří šotouši používat peníze „který prostě jsou“, tak si hezky pohrají….

KPL
Host
KPL

Naopak, je velmi dobře, že se posiluje provoz i na některých lokálkách kde poptávka od 1.9.2018 vzrostla.

MirekP
Host
MirekP

Tak na S88 vzrostla především pozavedení parkovacích zón Ph4. Posílení bylo potřeba, vždyť ráno to jezdilo jak noty na buden, teď budou tři vlaky po hodině, takže to posílení není nijak výrazné, jeden vlak navíc (původně interval 1,5 hodiny byl pro PID opravdu nedstojný). A odpoledne stejné, nyní bude celé odpolede interval 1 hod. s pravidelným odjezdem. To je pro mnoho lidí odstatné při rozhodování, jakou dopravu zvolit.

Kubrt
Host
Kubrt

Můžete to nějak přiblížit, kde a jak vzrostla po 1.9. poptávka? Já se vyskytuju jen na hlavních tratích… Díky.

VRT
Host
VRT

KPL=Klub přátel lokálek

Ostatně čekal bych ještě informaci o masivním nárůstu cestujících z Mochova do Čelákovic a nutnosti posílit spoje.

Michal M.
Host
Michal M.

Zvedla se tak, ze pri ceste cca od Vraneho se stoji v ulickach i nastupnich prostorach, ovsem drtiva vetsina cetujicich vystupuje Praze… Modrany, Branik, Kacerov a Vrsovice. diky tomu nabiraji vlaky zpozdeni.
Avsak nezaznamenavam na techto linkach problem co se tyce studentu, jezdi prevazne stale ti stejni, mozna tak 3 novi… spise vystupuji dospeli.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já bych nárůst zájmu o železniční dopravu v PID do souvislosti s 1. zářím t.r. také vůbec nedával – ten je v posledních letech trvalý a je dán soustavným zkvalitňováním IDS, v čemž „státní slevy“ příliš významnou roli nehrají: mnoho různých zvýhodnění fungovalo v PID už dávno před tím datem, navíc systémovou součástí PID jsou i autobusové linky.

Milan
Host
Milan

Jistou úlohu určitě má i rozšiřování zón placeného stání. Stačí projít ulice kolem Brumlovky (Pha 4) ulice se od aut příjemně uvolnily.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tam to neznám, ale je-li tomu skutečně tak, pak se asi cílení těch regulačních zásahů podařilo zaměřit správně – teď ještě tomu adekvátně přizpůsobit i VHD, především příměstskou železnici a její vazby na MHD (čímž myslím třeba i uspíšení rekonstrukce stanice metra Kačerov pro usnadnění vzájemného přestupu mezi metrem a železnicí).

Kubrt
Host
Kubrt

Hm, tak od KPL jsme se zase nic konkrétního nedověděli. Jak překvapivé.

Na „mé“ trati Praha-Kralupy, jakož i přilehlých PIDbus linkách, počet cestujících (i spojů) průběžně roste už několik let, jak postupně roste počet obyvatel v oblasti, jejich dojíždění (nejn do Prahy) a klesají možnosti parkování v Praze. 1.9.2018 se u nás nic zlomového nestalo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na kralupské trati se velmi pozitivně (co do nárůstu frekvence) projevilo celotýdenní a celodenní zkrácení intervalu osobních vlaků na půlhodinu, které umožnilo výrazně vylepšit přípoje v Kralupech nad Vltavou – teď by ještě bylo třeba, aby se IDSK konečně (a brzy) postaral o další plošné vylepšení dopravní obslužnosti celého „přípražského severozápadního sektoru“ ohraničeného Vltavou a Labem, což je docela dobrý prostor pro uplatnění IDS v podobě známé z jižní Moravy, kdyby se ovšem SŽDC věnovala zlepšení technických podmínek především na slánské trati a její současné ostudně nízké NTR …

XXXD
Host
XXXD

Jak by také mohlo. Pokud se mělo něco stát tak spíš až 3.9., ale to je samozřejmě každoroční.

Svojsin
Host
Svojsin

Do Dobříše je v kladiva od 1.9. 2018 větší poptávka po vlaku??
Tak se tam zajeďte podívat…

Ondřej
Host
Ondřej

Ano poptávka tak roste postupně už dlouho tím jak přibývá obyvatel. Jezdím tam pravidelně…

Svojsin
Host
Svojsin

Taková poptávka po vlaku(myslím úsek do Dobříše, ne celou trať) tam obzvláště v kladiva rozhodně není. Není to ani na klasický bus.
Spíš by se hodilo zlepšit např. tuto linku večer a o víkendu:
http://www.portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L100361_180913_218761.pdf

Když je teď tolik peněz na rozhazování, tak raději něco, co má opravdu smysl.
Platit to by mělo jak pro bus, tak i pro vlak.

michawel
Host
michawel

Určitě je super, že se navýšila nabídka. Otázka ovšem je, jestli to unese infrastruktura.

VRT
Host
VRT

Infrastruktura je v žalostném stavu (171, Vršovice), případně je kapacita na hranici vyčerpání. Přesto by si řada měst (Lysá, Čelákovice, Úvaly, Černošice atd) zasloužila 15minutový interval, ráno poloviční.

VRT
Host
VRT

No a do toho nejsou vozidla, že ano…

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Jasně. A nákladní doprava může jezdit z Prahy na západ přes Budějovice, patrně.. .. Že jo????

Milan
Host
Milan

Nákladní dopravci by se především měli snažit, aby měli co vozit a každoročně jim neklesaly přepravní výkony. To by měly být vaše priority. Místo na kolejích se zatím vždy našlo.

VRT
Host
VRT

Taky co si za posledních 20 let vyřvali, to mají. Už je přesmyk v Libni? 4 koleje do Metransu? Ne? Škoda.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Asi je už pozdě a nepochopil jsem Vaší repliku, cože se to 20 let mělo dít a nedělo? Jakože nákladní dopravce luskne prstem a vyčaruje si přesmyk a ono nic?!? 😂😂😂

VRT
Host
VRT

Infrastrukturu nám už nějaký čas obstarává SŽDC. Nákladní dopravci si měli vylobbovat alespoň ten přesmyk v Libni, když už nic jiného.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Nepište, prosím, bláboly, klesající Milane

Milan
Host
Milan

Podíl železnice na nákladních přepravách klesl z 18,5 procenta v roce 2016 na loňských 17 procent.
https://zdopravy.cz/rok-2017-silnice-posilila-dominanci-v-mnozstvi-nakladu-zeleznice-zvysuje-vzdalenost-9573/

To
Host
To

Přehled fajn, pobavil pojem „rozjezd“ u nových nočních vlaků. Měl jsem za to, že tento pojem se používá v Brně. Např. trať 170 jako každoročně beze změn. Škoda, že koncept spěšných vlaků není praktikován na všech hlavních tratích v S kraji.

Matěj
Host
Matěj

Myslím, že u tratě 170 nebyly spěšné vlaky realizovány z důvodu omezené kapacity tratě.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pojem „rozjezd“ („půlnoční rozjezd“) se i v Praze používá už řadu let – a skutečně byl „odkoukán“ v Brně …

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Já jsem teda vždycky slyšel jen „nočka“…

XXXD
Host
XXXD

ROPID nemůže sám měnit něco na trati, kterou obstarává Plzeňský kraj (trať 170 = Beroun-Plzeň-Cheb), zřejmě máte na mysli trať 171 a zde změny proběhly, nicméně ne charakteru snížení intervalu ve špičkách, ke kterým hold nemůže dojít vzhledem k tomu, v jakém stavu je infrastruktura.

VRT
Host
VRT

Mnoha lidem dělá problémy správné používání slov holt a hold. V tomto článku si vysvětlíme, jaký je mezi těmito slovy rozdíl a kdy které použít, abychom se při jejich psaní nedupustili chyby. Proč se tato slova tak pletou? Přestože se každé slovo píše jinak, mají obě dvě stejnou výslovnost. Obě vyslovujeme holt]. V případě slova holt je důvod jednoduchý – slovo končí na hlásku T, vyslovíme tedy normálně T. V druhém případě, u slova hold, dochází k neutralizaci. Neutralizace je jev, kdy na konci slova vyslovujeme párové znělé souhlásky nezněle. A protože neznělým protějšek znělé hlásky D je právě T,… Číst vice »

Majkl
Host
Majkl

A proto je lepší používat vice českých slov a nebát se je používat himelhergot.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Česky to už Hašek psal himlhergot. Pro změnu německy je to Himmelherrgott. 😉

Partneři


Newsletter

Výběr editora