Praha zkoumá mobily řidičů. Před zpoplatněním vjezdu do centra zjišťuje počty těch, co jen projíždí
Poplatek 200 korun za vjezd by měl platit od října. Shoda koalice i starostů se však zatím hledá.
Praha si u mobilních operátorů zadala analýzu. Před plánovaným zpoplatněním vjezdu aut do části historického centra má prokázat, kolik řidičů oblastí pouze projíždí, aniž by tam byl cíl jejich cesty.
Analýza sleduje na základě dat z mobilních telefonů pohyb vozidel na Smetanově nábřeží a Malé Straně. Náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib o ní hovořil v podcastu Cesty Zdopravy.cz. Výsledky se podle něj mají stát podkladem pro zpoplatnění tranzitujících řidičů.
„Tranzit určitě není minimální, protože například u Smetanova nábřeží je zcela zjevné, že prakticky žádné z aut nemá svůj cíl přímo na Smetanově nábřeží. Zpoždění tramvají v této lokalitě je zcela objektivní,“ předjímá výsledky analýzy Hřib.
Podle něj jde spíše o odhad podílu zbytného tranzitu pro doplnění argumentace.
Zpožděné tramvaje jako argument k zpoplatnění aut. Čísla ukazují skutečný důsledek kolon
Tranzitní doprava tvoří podle starších průzkumů Prahy 1 jen 14 procent průjezdů. Největší problém však radnice vidí v dovážkovém byznysu, který vyrostl za pandemie. „Projede nám tu 80 000 aut, co dováží různé věci do domácností,“ uvedla hlavní problém ucpaných ulic starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská na listopadové veřejné diskuzi k zpoplatnění.
Průlomový krok je součástí návrhu celoměstské reformy Zón placeného stání. „Zpoplatnění bylo sice připraveno v souladu s cíli uvedenými v koaličním prohlášení Rady, nicméně na konkrétní podobě zatím nepanuje koaliční shoda,” uvedl pro Zdopravy.cz Zdeněk Hřib.
Magistrát na přelomu roku rozeslal návrh městským částem k připomínkování. Teprve poté se bude v rámci koalice hledat shoda. „Mobilní analýza“ má pro rozhodnutí najít další argumenty. „Jedná se o ‚živé‘ materiály, u kterých může dojít ke změnám,“ říká nyní Hřib.
Kolaps parkování
Zpoplatnění se má týkat pouze Smetanova nábřeží a části Malé Strany. Městská část Praha 1 zpoplatnění podporuje, přestože v některých obyvatelích vyvolává obavy zejména kvůli komplikacím pro dopravní obsluhu či taxislužbu.
„Kolabuje nám parkovací systém, na SMS parkuje kde kdo. Každý, kdo tudy projíždí zatěžuje město. Ale i v centru stále žijí lidé. Je to pro mě rodinný šperk, který si přece nemůžeme zaflákat dopravou,“ uvedla starostka Radoměřská.
Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy
Další starostové se však staví ke zpoplatnění vjezdu do centra rezervovaně.
Starostka Prahy 1 v listopadu podotkla, že jí fascinuje, kolik okrajových pražských městských částí trvá na tom, aby mohli jejich obyvatelé jezdit do centra bez omezení. Radní pro dopravu Vojtěch Ryvola k tomu dodal, že čím dále od centra, tím je odpor větší. „Některé radnice za svůj souhlas chtějí něco na oplátku,“ popsal Ryvola.
Připomínky skončí v lednu
„Kromě interní koaliční diskuse se bude k celé věci vyjadřovat také Komise pro parkování a silniční dopravu. A samozřejmě čekáme na připomínky jednotlivých městských částí, které budou do návrhu zapracovány,” uvádí Hřib.
Termín pro zaslání připomínek byl prodloužen do 31. ledna. „Naší snahou je, aby reforma vstoupila v platnost v říjnu letošního roku,“ uzavírá Hřib.
Podle současného návrhu bude na levé straně Vltavy zpoplatněna Karmelitská ulice až ke křižovatce Újezd. Osadí se na ni značky zpoplatněné území. Na pravé straně se to bude týkat Křížovnické a Smetanova nábřeží. Nerezidenti budou muset zaplatit 200 korun na den, jinak se jich bude týkat značka zákaz vjezdu.
Povolení k vjezdu se budou platit buď v Lítačce, nebo na to bude speciální aplikace. Další možností bude zaplatit na pokladně úřadu. Vše bude hlídat automatický záznamový systém, který bude vyhodnocovat městská policie.
Zpoplatnění, omezení i nová privilegia. Reforma parkování v Praze je hotová, čeká na kritiku