Praha zkoumá mobily řidičů. Před zpoplatněním vjezdu do centra zjišťuje počty těch, co jen projíždí
Smetanovo nábřeží. Foto: ROPID
Poplatek 200 korun za vjezd by měl platit od října. Shoda koalice i starostů se však zatím hledá.
Klasika, parkovací zóny nebudou do doby, než bude dostatek parkovacích míst. To se nedodrželo. Centrum Prahy nebude zpoplatněné, dokud nebude hotov obchvat kolem Prahy. To se s největší pravděpodobností také nedodrží. Jak chtějí bojovat s dezinformacemi, když je sami vytvářejí? Dokud tu nebude politická zodpovědnost na všech úrovních, tak z nás budou neustále jen tahat peníze na nesmyslné projekty, ze kterých si značnou část ukrojí pro sebe, ale lépe se nám žít nebude. Mimochodem možná by bylo nejjednodušší nahradit poslaneckou sněmovnu umělou inteligencí. Věřím, že by to pozvedlo politickou úroveň.
Smetaňák chtěl zavřít už Bém s otevřením Blanky. Blanka a magistrála je obchvat centra. Tolik k těm vašim dezinformacím.
Zpoplatnění či uzavření centra byl jeden z důvodů, proč prošla investice do Blanky. Blanka dávno otevřená, na centrum se „zapomnělo“. Okruh s tím nemá nic společného, dálniční tranzit tam nejezdí.
Ano, klasika! Kdy nás už konečně pan Hřib opustí? ( Včera bylo příliš pozdě!). Kdo bydlí u sběrné komunikace, asi ví kde si koupil být a kam se přestěhoval, ti co bydlí v čisté obytných čtvrtích, kam se ta doprava lreliva k tomu přijdou jak? Ano, ona ta doprava nezmizí, jen je jaksi prejile jinam, a hurá! Máj to všichni, nikdo si nemůže stěžovat, otázka tedy zní, kdy toto pan Hřib přizná….
Jo, něco jako feudalismus. Jsi otrok a nemáš žádné právo mluvit do prostředí, ve kterém žiješ. 😀
Jestli vono to není náhodou naopak: Koupil sis barák v okrajové části Prahy, musíš počítat s tím, že to máš prostě do centra daleko.
Tranzitní doprava nemá v centru Prahy co dělat.
Ona by tam nic nedělala, pokud by šla Praha objet. Myslíte že někdo dobrovolně zvolí průjezd centrem (kolony, semafory), když po obchvatu by jel plynule a mnohem rychleji?
Jakože přes Smetaňák nebo Malou stranu jezdí tranzitní doprava, která má start i cíl mimo Prahu? To nemyslíte vážně, že?
Ach jo. Chybějící části okruhu jsou problém hlavně Spořilova, Holešoviček atp. Ne Smetanova nábřeží a Malé strany. Tam je městský tranzit (zkrtakování), ne dálniční.
Ano, já ano. Rád tam jezdím jak tramvají, tak autem. Hlavně večer, kdy je všechno nasvícené a můžu se kochat.
Na oplátku bych zpoplatnil vjezd cizích cyklistů do Třeboně. V létě je tu kolaps dopravy.
Dobrý 😀
A že můj mobil neprojel centrum tramvají poznají jak? (jak to pozná google vím, ale operátor?)
Stačí synchronizovat s jízdním řádem.
Jako Smíchováka by mě v životě nenapadlo ničit „svoji“ Prahu v jejím centru autem. A jako vystěhovalce na sídliště také ne.
Tak by mě zajímalo, jako „náplavy“ mají ubermenschovský pocit, že musí projet přes Malostranské náměstí nebo Staré Město…
No povýšeně působí spíše váš komentář, nevidím důvod proč by tam nemohl projet Pepa z Horní Dolní, ale vy rodilí Pražan ano i když tvrdíte, že byste tam nejel a co vás opravňuje pak jezdit mimo Prahu?
1. nechtějí zavřít Prahu, nýbrž jednu zónu (pár ulic) v Praze.
2. i v horní dolní mají zákazy vjezdu či průjezdu do míst kde nechtějí otravovat – proč? každý má mít právo vjet kamkoliv?
Ha jen pár ulic 🙂 viděl jste ten uniklý plánek zamýšlené oblasti? To je jak kdyby tu Horní Dolní zavřeli ne jen celou, ale hned několik. Pokud si obec někde umístí zákaz vjezdu platí to pro všechny, případně je tam dodatek „Mimo dopravní obsluhy“ kam ale třeba můžete zajet, pokud jedete k někomu v daném místě na návštěvu. Tady se má zakázat nebo zpoplatnit všem kromě rezidentů P1, což je diskriminace na základě bydliště. Budu se opakovat, ale třeba Národní divadlo, jak by se Vám líbilo kdyby všichni vstup platili a mohli tam jen jednou ročně, ale rezidenti P1 tam… Číst vice »
Praha má 7 500 ulic. Když jich zavřou 10 (což pokud vím není v plánu, jedná se 5 ulic tvořících pouhé dvě trasy).
Takže když si Větší horní dolní s 50 ulicema 1 zneprůjezdní, pořád je to 15x více než Praha.
Vzhledem k tomu že na to místo se dá dostat mnoha jinými způsoby, není v omezení vjezdu autům žádná újma.
Hrib, Dolinek a Scheinherr za 12 let znicili temer celou dopravni infrastrukturu postavenou za komousu. Asi tak.
Zničili? Tak prosím o seznam zničených staveb dopravní infrastruktury těmito pány. Mimochodem, zaznamenal jste třeba, za čí vlády začala reko Barrandovského mostu?
hallo pane Sura, nevidite kde zijete? Co se stalo s 4pruh. ulicemi? Vsechny jsou zkidnene. Tzn. 1 pruh je pryc. Blanka ma 7km. Zniceno bylo minimalne pres 50km silnic – Plzenska, Belohorska, Vrsovicka, Vinohradska, Seiefer, Freiova ulice. Cernokostelecka atd. 4 pruh zustalo jen par silnic a to nestaci.
Zničení vypadá jinak.
A venkov svým autem zajisté velmi rád ničíte, že?
smichov byl prevazne Nemecky i Mala Strana (dle Malostranskych hrbitovu) a tam neni snad jedinny cesky nahrobek. je hezke, ze Vy jako rodily Smichovak 🙂 nechcete devastovat stare nemecke mesto 🙂 to je jen joke
Překlep v nadpisu spkončí
Dokáže někdo přesněji popsat, jak probíhá sběr a vyhodnocení dat z mobilních telefonů a zda je možné tato data takto volně poskytovat? Jakým způsobem se mohu jako občan k těmto datům dostat?
Odpovím jen nepřímo: Brno v rámci svého super datového portálu jednou podobná data zveřejnilo: https://data.brno.cz/apps/pohyb-obyvatel-data-mobiln%C3%ADho-oper%C3%A1tora-2017/explore
Operátor váš telefon může zaměřit s určitou přesností podle toho ke které BTS je telefon připojen, ve kterém směru a přibližné vzdálenosti. Záleží na místních podmínkách.
Sběr a vyhodnocení je potom jenom otázka správného softwaru.
Poskytova je operátor může ve formě makrodat, prostě se jenom ty udaje o telefonech, všechno podle čeho by šlo identifikovat konkrétního uživatele smažou. Výsledek jsou data o pohybu mobilů, které lze prodávat jako komoditu.
Praha vytahuje do boje proti autům parkujícím na chodnících. Použije zábrany
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/praha-vytahuje-do-boje-proti-autum-parkujicim-na-chodnicich/r~5a130c08c03711ee9a4b0cc47ab5f122/
A přitom by stačilo aby MP dělala svoji práci v terénu místo sezení v teple na zadku
Jo to vám ty fritovany hranolky přímo pod nos dobře podraží. Ale dobře vám tak tam. Je to jednoduché, já Prahu objíždím co jen mohu a ke službám které se v Praze nabízí hledám vždy alternativu. Podporovat tyhle ptákoviny rozhodně nehodlám.
To je správně, doufám, že se tak bude chovat víc řidičů, aspoň bude plynulejší provoz.
Já dělám servis FVE a firmy které mají sídlo v centru Prahy, odmítám navštěvovat kvůli školením a schůzkám, tahám je ven na okraj Prahy a už par z nich změnilo sídlo . Centrum Prahy má sloužit lidem a ne firmám a autům .
Auta stále nejsou autonomní něco, ale slouží lidem a řídí je stále lidé.. Když budou v centru jen restaurace a žádné firmy, stane se z toho úplný skanzen kam už ani turisté nebudou chtít jezdit. Aby město žilo musí to být kombinace, různorodost a hodně možností, proto lidé chtějí být ve městě, že najdou vše na jednom místě. Pokud tam většina místních nechce auta, tak ale komplet a kromě IZS zákaz vjezdu všem.
Průzkum už udělali a zjistili, že tranzit je minimální. V dalším průzkumu zjistí to samé, protože rychlejší průjezd od Jiráskova mostu k Hlávkově mostu je přes I.P.Pavlova. Tranzit vzniká ve vyjímečných situacích, kdy jsou rychlejší komunikace neprůjezdné. Zakázáním tranzitu se v takových situacích vše jen zhorší.
Dá se prosím někde dohledat ten průzkum o kterém píšete (že „už udělali a tranzit je minimální“)?
Přišlo by mi podivné, proč by jej měli dělat znovu.
Protoze prvni pruzkum nevysel tak jak potrebovali?
Zprávy o minimálním tranzitu jsou JPP a politizované odhady, není to založené na žádných tvrdých datech.
A spravy o velkom tranzite su potom zalozene na com ? Su nejake tvrde data, ktore by to potvrdzovali ?
A těmi zde v diskuzi argumentuje kdo, prosím?
(naopak se zde řada diskutujících naváží do plně legitimní snahy města tato data získat..)
Já zde vidím příspěvek Petra, který tvrdí, že 1) tranzit je minimální, a 2) jsou na to data.
Zatím se nenamáhal doložit ani jedno své tvrzení.
Nech sa paci. Vyjadrenie politika, ktory sa snazi zaviest poplatok za tranzit.
Tranzit určitě není minimální, protože například u Smetanova nábřeží je zcela zjevné, že prakticky žádné z aut nemá svůj cíl přímo na Smetanově nábřeží. Zpoždění tramvají v této lokalitě je zcela objektivní
Napriklad tu. Zase vyjadrenie toho isteho politika
Rozliv tranzitu nezpůsobí žádnou dopravní apokalypsu v okolí, to vychází ze simulací, které už máme hotové.
Skuste my vysvetelit, co pouzili do simulacii pre modelovanie dopravy ako mnozstvo tranzitu, ked teraz ide ten tranzit zacat zistovat.
Tie cisla do simulacie si vycucali z prsta ?
https://zdopravy.cz/proste-to-dojdete-pesky-uvolnime-silnice-tem-co-je-skutecne-potrebuji-rika-hrib-168451/
Nepřehazujte svoji povinnost doložit svoje tvrzení na nějakého Hřiba. Vy jste tvrdil:
– Tranzit přes centrum Prahy je minimální,
– jsou na to studie.
Doložte.
Citanie s porozumenim. Ja som reagoval na toto Zprávy o minimálním tranzitu jsou JPP a politizované odhady, není to založené na žádných tvrdých datech. A polozil som otazku A spravy o velkom tranzite su potom zalozene na com ? Su nejake tvrde data, ktore by to potvrdzovali ? Citujte ma v tejto teme niekde, kde som tvrdil nieco o vyske tranzitu. Ja sa len stale pytam, odkial su tie data o tranzite, ktorymi sa tu kazdy ohana, ci minimalnom alebo maximalnom. Daval som vyjadrenia politika, ktory chce spoplatnit vstup lebo tranzit, pricom asi nie su ziadne data o tranzite, lebo… Číst vice »
Jo vy jste ten druhej. Tak pardon. 😀
Hřib přece jasně říká, že jsou (a to z logických příčin, argument máte uveden v článku) indicie, že je to tranzitní doprava, co značně zatěžuje určité ulice. Takže je nutno si to potvrdit na datech.
Takže vaše dotazy jsou bezpředmětné.
Zkuste tedy nejprve číst s porozuměním vy, pak je možné se dál slušně bavit. 😉
Mohli byt to ale vic rozdelit. Jeden clovek v aute – 200, dva – 50. Ridic dodavky/taxi – domluveny pausal atd.
A hlavne zrusit to rozdeleni Prahy na tisic casti a uradu, kdy se ty vedlejsi dokazi hadat o kazdou vec.
A proč by měli dva lidi v autě mít nějakou výhodu? Jako že kdyby neměli slevu, jel by tam určo každý vlastním autem?
Klidne muze. To prece neni zakazane.
Dva jsou za 100. Nechť si tu dvoustovku podělí.
Ta fotka vysvetluje proc je to potreba
Myslíte ta na chodníku odstavená kola u té značky s omezenou výškou a parkováním ?
To je dobrý:-)
Ty kola se to naučili od svých vetších železných kámošů (aut) ktera uplne stejne stojí na druhé straně chodníku… (u karlovejch lazní, ale to už videt nechcete což?)
Promiňte, ale píšete, jako když se AI teprve učí…
Trefná poznámka, ale kdyby se ta kola rozprostřela přes cely úsek aut zvěčněných na fotce, zaberou mnohem méně místa.
To je samý přiblblý GDPR a ve výsledku nás stejně špiclujou hůř jak za komančů
Prosím, popište mi, jak předání takových anonymizovaných dat odporuje GDPR či jaká soukromá data ta radnice vlastně získá.
Opakuji, jaká SOUKROMÁ data? Která dokážou identifikovat konkrétního člověka.
Jak se tedy mohu dostat k anonymním datům?
Zaplatíte si je, stejně jako Praha.
Jak váš dotaz souvisí s mou námitkou, že k žádným soukromým datům se Praha nedostane?
Nikdo vás nešpicluje (teda Google to umí, ale ne kvůli počítání GPS přijmačů v nějaké ulici).
Furt mi nikdo nevysvětlil, proč když tohle může udělat Praha 1, tak ne jakákoliv další obec kdekoliv. Různými obcemi projíždí hromada aut, která tam nemají cíl. Ve výsledku nedojedeme nikam a nikudy, auta si můžeme akorát parkovat doma. Za poplatek. Tohle je strašné zlo. A vracíme se zpátky do středověku, kde byl za každý most poplatek a za ledacos dalšího. Ve výsledku poplatek zaplatí spotřebitel v ceně doručení, nebo každý projíždějící bude platit jak v Itálii na dálnici, obec za obcí. (proč mají lidé z Prahy 1 mít právo jet do Kolodějí a lidé z Kolodějí nemají mít právo jet… Číst vice »
EU chce definovat, jak vypadá auto do šrotu. Tlak na omlazení autoparku sílí
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/veteran-srotovani-evropska-komise.A240129_142018_automoto_lobl
Naprosto souhlasím a také mi to vadí, to parkování a modré zóny ještě nějak pochopím, přestože mi také vadí a beru je jako protiprávní, ale zpoplatnit vjezd..jak by asi reagovala paní starostka, kdyby okolní části naopak zpoplatnili každý výjezd z P1?
Kdyby to udělala P1 tak bych na oplátku nechal zaplatil výjezd z P1 ať je to spravedlivý
To by bylo protiústavní. Ale zpoplatnit vjezd do území podle zákona lze. 😉
Takže si budeme slovíčkařit výjezd podle vás zpoplatnit nejde tudíž okolní části P2-8 taky zpoplatní vjezd na své území a je to v pořádku 🙂
ČR: zpoplatní vjezd IAD v dopravně přetíženém centru největšího města v zemi Diskutující na zdopravy: vracíme se do středověku! Ne, sorry, ale tohle nejde brát vážně. Chápu že způsob implementace zpoplatnění by se měl ještě promyslet, ale vjezd autem zadarmo všude prostě není žádné svaté právo každého vlastníka automobilu. V centru Prahy je každý metr drahý a jezdit si tam autem je plýtvání prostorem. Kdyby si všichni řekli, že přeci nebudou jezdit MHD, tak doprava kompletně zkolabuje a nedostane se nikdo nikam. Takže nějaký poplatek za to privilegium, které má zlomek lidí jen díky těm ostatním, kteří jezdí MHD, je… Číst vice »
Ten „poplatek“ je v DPH za pořízení vozu, DPH a spotřební dani na paliva a ne nesouhlasím, na veřejné komunikaci má právo každý vjet bez rozdílu a ne podle místa trvalého bydliště. Pokud zákaz vjezdu nebo vjezdový poplatek, tak pro všechny a né že rezidenti P1 budou zvýhodněně parkovat, nebudou nic platit a budou jezdit po zbytku ČR jakoby se nechumelilo
DPH za pořízení vozu :D. Vy to teda vylepšujete. Co extra dostávám, když platím DPH na jiných věcech? Třeba když jsem kupoval pozemek, tak půl mega ceny bylo DPH… tohle vy nikdy neodvedete za auto.
Ale tady jde o ten princip, představte si třeba Karlův most, jde říct že tam bývá plno lidí a chtěl byste to nějak regulovat a zavedl vstupné 200kč na osobu a směl byste tam být jen 2h, ale pokud byste měl bydliště na P1 tak byste neměl žádné omezení a měl to zdarma. Na to by mohla reagovat Pec pod Sněžkou, že jim zam lezou Pražáci a zavést obdobu na Sněžce a tak to bude pokračovat do nekonečna..Veřejné statky mají být pro veřejnost stejně nastaveny už z podstaty.
Zamezit vstup a zpoplatnit vstup jsou dvě různé věci.
Zpoplatnit vstup možné je – viz např. Adršpach. Není možné zamezit a zpoplatnit vjezd pro přístup k vlastní nemovitosti, to odporuje zákonu. Ale pokud někde nemovitost nevlastníte nebo přímo neužíváte, vaše práva omezit lze.
No a co se potom týká vjezdu, tak tam je to ještě volnější…
Ano, ale každý kdo chce do Adršpachu musí ten vstup zaplatit a né že obyvatelé z Náchoda, by to měli zdarma a ostatní by cálovali.
Co to plácáte? 🙂 Jaká „ČR:“? Tohle nemá s ČR nic společného, tohle je akce Prahy jako města, na které ale nepanuje v rámci Prahy vůbec shoda, jak je i zmíněno v článku.
Přestože autům projíždějícím centrem města také nefandím, souhlasím s tím, že se může jednat o precedens pro ostatní místa, který bude potom opravdu jak středověký poplatek zea průjezd kdejakým mostem. K tomu si bude ještě každá obec řešit vlastní systém placení a vznikne nám z toho něco podobného jak regionální dopravní systémy hromadné dopravy. Možná by stálo za úvahu jít jinou cestou a to citelným zdražením parkování a jeho důsledným vymáháním po parkujících řidičích. A pro projíždějící by mohlo naopak stačit zpomalit průjezd danými částmi, aby bylo výhodnější zvolit jinou cestu. Implementací od radarů, přes semafory a retardéry známe už… Číst vice »
Díky za objektivní názor a můžu tak vidět, že i mezi odpůrci IAD jsou rozumní lidé.
Jenže tohle už dávno implementováno je.
Pokud nejste vlastník nebo uživatel nemovitosti, kam vede jediná přístupová cesta, lze vám vjezd obecní vyhláškou zamezit nebo zpoplatnit. Viz Adršpach.
Vyhláška nebo dopravní opatření musí být odůvodněné, na to máme různé mechanismy. Ale představovat si, že prostě máte právo jezdit autem po všech veřejných prostranstvích, to je absurdní.
Vy prostě berete obcím právo jakkoliv regulovat jakoukoliv jízdu autem. To je nesmyslný “precedens”.
Nikdo neříká, že má právo jezdit po všech veřejných prostranstvích, ale pokud omezíte vjezd do národních parků, tak to platí pro všechny stejně. Ale rozdíl je v omezení vjezdu pro zbytek republiky do celé P1, kde jsou normálně veřejné komunikace, to není žádné prostranství, rezervace nebo něco tak výjimečného, aby byli nerezidenti takto diskriminováni.
Já myslím že to obec klidně udělat může, jenom si nemysllí že se jí to vyplatí. Akorát to teda musí být na místní komunikaci, ne prvotřídce.
By veškerá doprava z ČR nesměla směřovat do Prahy bez obchvatu.
Kdy bude velký obchvat ve středních Čechách?
Pak pravděpodobně přestane být dálnice velkým parkovištěm.
Hlavně každá obec bojuje za obchvat mimo jeho hranice. Ještě jsem neslyšel, že by Praha projednávala se Střkraj nějaký komplexní okruhu.
Až si ho zaplatíte, takže nikdy.
A jak i podle mobilu poznají, kdo projel tranzitně? Když tam balíkář zastaví na minutu, předá balíček a pojede dál, bude to podle nich tranzit, to je jak stání na jednom semaforu. A naopak.
Je to jen přibližný odhad s určitou mírou tolerance a tyhle faktory lze jednoduše zohlednit. Tady nejde o určení s přesností na jednotky osob, ale o to, zda jde o stovky, tisíce nebo desítky tisíc lidí a třeba jak se to mění v závislosti na denní době. Z kterých směrů a kam je největší proud, kolik času je potřeba na průjezd a podobně.
Souhlas. Navíc třeba ten balíkář v drtivé většině případů buď:
1) bude mít řadu zastávek a spletitější trasu, jak předává zásilky řadě zákazníků (DHL apod.), nebo
2) se bude vrace zpět odkud vyjel (kurýr DameJidlo doručí oběd a vrátí se zpět)
To první by se mělo dát z dat vyprofilovat (a třeba tak i určit jak velkou část dopravy dělají takové služby, to může být zajímavá informace např. na plány počtů park-and-deliver parkovacích ploch). To druhé zase není tranzit.
Jak poznají kdo jede v autě, na kole, v tramvaji,…? Nepoznají. Budou to data úplně k ničemu.
Auta vam napocita algoritmus na poulicni kamere.
Fair point, toto budou muset odfiltrovat.
IMHO takový filtr půjde udělat, např. na základě délky průjezdu, konkrétních exit bodů (na magistrále tramvaje nejezdí, auta ano), případně odhadu počtu cestujících z tramvají.
Cyklisti jsou většinou pomalejší než auta a asi jich v tranzitu nebude tolik. Pěší tím spíš..
Vzorec pohybu se bude lišit. Mobil člověka v autě nebude kopírovat trasu MHD, cyklista bude nejrychlejší a bude využívat zkratky, které autem nelze jet. Stačí analyzovat pohyb a ve většině případů se ukáže, jak ta osoba cestuje. A pokud to bude sporné, tak se daný subjekt ze zkoumaného vzorku vypustí.
A jakou si prosímpěkně představujete přesnost u takovýchto dat z mobilní sítě?
V centru klidně na desítky metrů. Pokud se vám k BTS začne najednou hlásit stovka telefonů, tak se dá usoudit, že právě přijela tramvaj na zastávku.
Desítky metrů je ale zase moc na zjištění, jestli cyklista využil nějakou zkratku nebo to auto objelo.. (ale pořád lze takové nejistoty vyhodit ze vzorků)
Ďábel tkví v tom slovíčku „klidně“. Já jsem momentálně v centru, a přesto 500 metrů mimo polygon, kde si síť myslí, že bych měl být.
Jedna věc je sečíst lidi, kteří mi zmizí z povrchu na Karláku a objeví se za 15 minut v Butovicích, a úplně jinej sport je nějak upočítat druh pohybu někde venku. Možná tak s využitím přesnějších gps dat.
Imho je to hype a blbost a nedivil bych si, kdybych měl pravdu.
Ty co jedou v aute vetsinou poznaj, ony se totiz ty mobily vetsinou pripojujou pocitace auta a tak se hlasej i s pripojenzm zarizeni… (nehlede na to ze cars vetsinou po gsm2 posílaj data automobilce takže to zase tak tezke neni…
Kromě kurýrů se moc obyvatel Prahy na kole nepřepravuje,
Poplatek nic neřeší nakonec to může dopadnout jako s parkováním ,začalo to v centru ,teď se platí pomalu v celé Praze .Spíš to udělat tak aby cesta ,přes centrum byla neatraktivní,neboli časově delší.
Vždyť je každej skoupej na korunu, poplatek by mohl dost věcí vyřešit.
Tady nejde o peníze, ale o princip,pak si může první obec za Prahou říct, jestli chcete projet,zaplatíte 200 Kč. atd…
A proč by memohla?
Jediný co bych rád, aby na úrovni Eunie byl jeden systém výběru mýta, ne padesát ruzných štěnic v autě(kamionu), padesát nálepek(známek) povinně na skle ve výhledu řidiče,…
Právě že je každej skoupej na korunu, takže se budou zněužívat výjimky, které chce pomalu každá městská část, jejiíž obyvatel chce jednou za uherský rok jet do centra autem. Dnes fungují parkovací zóny, ale v praxi se hromadně parkuje na chodníku nebo za čárou úplně zdarma.
Takže radnice si nechá zjistit přes mobily kudy se kdo pohybuje? Skvělá doba, estébaci byli proti těmhle čučkaři.
Zajímavá ochrana dat, ke kterým by měl smět jen operátor pro svoji potřebu, zákazník a max orgány činné v trestním řízení se svolením soudu.
O jakých konkrétních datech prosím mluvíte?
To co popisujete (jen operátor plus orgány v trest.řízení) se týká osobních dat.
Taková data radnice nezíská.
Aby ta byla data k něčemu, tak se musí ztotožnit a napárovat vstupující a ze zóny vystupujíci subjekt. aby se nám na obvodě nehromadili horníci. Úplně anonymizovat to nejde.
Právě že operátor vám nemůže poskytnout data, ze kterých by se dalo něco vyčíst o jednotlivcích, takže z toho vyjdou jen hromadné průměry za delší časové období, za tisíce lidí. To že stejně vydělává na našem sledování a měl by za to svým zákazníkům spíš platit je věc druhá.
A v tom napárování (imho pro radnici nezajímavé, ale dejme tomu že jej bude mít), v tom napárování nestačí říct místo „Franta Omáčka, R.Č. 123456, bytem ..“ – tak místo toho radnici jen říct „SIM karta s anonymizovaným, pro vás extra vygenerovaným kódem ………“?
jen prostě neměli ty možnosti…
Samozřejmě jde o anonymizovaná data a tahle metoda se už dávno používá a to docela běžně. Třeba u hromadných událostí typu demonstrace, sportovní utkání, pohyb ve vymezené lokalitě jako třeba národní parky a podobně. Lze to použít i pro odhad reálného počtu obyvatel určité aglomerace. Operátor nemůže sdělit kdo a kudy se pohybuje a to dokonce ani policii, jen na příkaz soudu, nebo jen za přesně daných okolností – jako když se nedávno snažili lokalizovat střelce z Filozofické fakulty. Samozřejmě se musí najít nějaký zpovykaní demokrat, který v tom vidí špehování, i když jsou tyto data jen orientační a pomocí… Číst vice »
Tohle je pěkná ukázka, jak lidi nečtou, co podepisují, protože souhlas se zpracováním a dalším využitím klientských dat mají všichni ve smlouvě s operátorem.
Já svou smlouvu s operátorem četl, a žádná soukromá data předávat nesmí – s výjimkou situací vyžadovaných zákonem (pro účely policie či trestního řízení, což ale není to o čem se bavíme).
Vy jste smlouvu se svým operátorem četl? A byl v ní váš souhlas s předáváním vašich osobních nebo geolokačních udajů jiným subjektům i nad zrámec požadavků z platné legislativy?
Nebo si jen pletete anonymizovaná data a osobní data?
Však tady celou dobu mluvíme o anonymizovaných datech. Ale i anonymizovaná a agregovaná data jsou pořád moje data, jen už z nich nelze zpětně identifikovat, že jsou moje. A ano, ve smlouvě s operátorem mám odstavec, kde přímo uvádí, že v rámci sběru dat sleduje a dál zpracovává údaje o mém věku, pohlaví, značky a modelu mobilu a údaje o mé poloze podle přihlášení mobilu k vysílačům.
Ale tato data o vašem pohlaví, věku apod. ale operátor nebude předávat, taková data jsou irelevantní k celé této diskuzi.
A prohlásit, že statistická anonymizovaná data jsou „moje data“ je podobně absurdní, jako říct, že informace „v Praze žije XYZ obyvatel“ je „moje data“, protože bydlím v Praze.
Jelikož mimo EU roaming mají čeští operátoři za služby v zahraničí nehorázné ceny, asi nejsem jediný, kdo má doma pár zahraničních SIM karet pořízených při cestování. Občanku ani jiný doklad po mě nikdy nikdo při jejich zakoupení nechtěl…
Pokud je Vaše SIM připojená do české sítě (aktivní), tak o ní operátor nejspíše ví …
To ano, ale neví, kdo ji používá.
Po mě občanku v zahraničí chtěli. Kde se ještě dá koupit SIM karta anonymně? Podle mě těch zemí už moc není.
Bez prokázání totožnosti vám v řadě zemí sim kartu neprodají.
Je to běžně používané v mobilních navigacích pro zjišťování intenzity provozu.
Přesně tak, anonymizovaná data o pohybu sbírají kromě operátorů třeba i Google maps nebo Mapy.cz. Tyto datové soubory se dlouhodobě využívají buď v akademické sféře (IPR takhle počítal, kolik lidí denně dojede do Prahy a kolik v ní reálně žije, Vysoká škola Báňská zase sledovala mobilitu v době covidu) anebo i v té komerční a může si je koupit vlastně kdokoliv. V momentě, kdy jsou anonymizovaná, tak v tom nevidím problém. Naopak jde o velmi cenná data – reálně není moc lepších možností, jak odhadovat skutečné počty obyvatel, nebo komplexně sledovat dopravní proudy. I když to samozřejmě má svoje limity,… Číst vice »
My dezinformátoři jsme to věděli už před čtyřmi lety.
Před 4 lety jste věděli, že si Praha udělá dopravní průzkum? Dobré, gratuluji k jasnovidectví. 🙂
Před 4 lety jsme věděli, že nás mocní budou šmírovat všude.
a proč zrovna před čtyřmi lety? To už se dávno data z BTS používala, např. při vyšetřování trestných činů.
Mocní v souvislosti s magistrátem , to je opravdu úsměvné…
(Vše)Mocný Hřib 🙂
Tak to jste věděli špatně.
Jednak VŠUDE vás rozhodně nikdo nešmíruje, to je technologicky nesmysl.
Dále, ona vás osobně nešmíruje ani ta pražská radnice, kekteré se dostane informace typu „v daném čase se mezi body .. a .. přesunulo .. lidí“ a nic víc.
Toto je šmírování asi stejně, jako říkat kolik lidí jezdí kterou tramvají v kterou denní dobu.
Během covidového šílenství odjel kolega do Polska. Za několik hodin se vrátil domů. Celou dobu měl vypnutý telefon. Ještě ten den mu přišla SMSka, že byl v zahraničí a musí na testy.
Já už jsem se s digitálním koncentrákem smířil. Stačilo mi najít si pár statistik a sledovat, co se děje ve světě a kdo co říká.
Tak to ho vypnutý opravdu neměl. Ale nejde jen o mobil, stačí používat platební kartu a vydavatel karty vaše údaje taky pěkně draho prodává, i když anonymizované. Stejně tak třeba provozovatelé reklamy na webu. Ale to není zdaleka nová věc, to už se děje desítky let.
To co popisujete nijak nerozporuje informace, co jsem napsal.. 🙂
A co nám svým příspěvkem chcete říci?
Nevědomost nebolí.
Tak to zajisté nepoužíváte sociální sítě, Google, chytrý telefon, navigační aplikace… Protože z těch se o vás dá dozvědět mnohem víc než z anonymizovaného záznamu pohybu lidí s mobilem po Praze.
Ne kudy se kdo pohybuje, ale kolik lidí tamtudy projede.
Kolik lidí, spíš kolik Sim karet,nejeden člověk má aktivní dvě Sim karty na jednom mobilu
A nejeden člověk má dva mobily – jeden soukromý a druhý služební.
Nejeden ale zase ne všichni. To se dá jednoduše odfiltrovat nějakým koeficientem.
Kde člověče žijete? Nejeden člověk má vždy jen mobil firemní (i pro soukromé účely).
Kody se KDO pohybuje si rdnice tedy nezjistí.
Max dostane shluk dat typu „v čase 9-9:15 se mezi těmito dvěma BTS přesunulo … SIM karet“, bez jakékoliv identifikace o koho šlo.
Tyto informace budou obsahovat i uživatele předplacených karet, které nejsou nijak vázány na člověka. Takže ani není možné prokázat, KDO se tehdy tak přesouval.
Ano, estébáci by byli čučkaři, ti by se nějakou anonymizací apod. nezalamovali a řešili by to jako v Číně. My zde na soukromí přece jen dáme.. (trochu rejpnutí do vašeho hejtovního irelevantního srovnání s estébáky).
Asi nebudes moc bystry.. Oni budou vedet kolik kusu mobilu projelo, ne komu patri. OK?
Přesně projel jeden člověk ale má v kapse aktivní dvě simky a hned už projeli dva 😉
S tím samozřejmě počítají. A klidně si to můžou odečíst, pokud několik dní po sobě se ty simky stále hlásí z úplně stejného místa.
Je bude zajímat podíl tranzitu a lokální dopravy.
Takže vaše připomínka by měla význam, jedině kdyby do P1 cílili buď lidé s deseti SIM kartami nebo lidé jen s 1 SIM kartou 😉