Praha žádá stát o bezplatný převod tratě na Žižkov. Chce ji využít pro tramvaje i odvoz rubaniny

Těleso železniční trati k nákladovému nádraží Žižkov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTěleso železniční trati k nákladovému nádraží Žižkov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Správa železnic zatím připravuje prodej trati, která je od listopadu 2019 odříznutá od zbytku železniční sítě.

Praha učinila další krok k získání nepoužívané železniční tratě z Malešic k nákladovému nádraží Žižkov, jejímuž zrušení Správou železnic v létě 2020 zabránila. Zastupitelstvo schválilo podání žádosti na vládu o bezplatný převod trati. Bezplatný převod by znamenal výjimku z vládního usnesení z roku 2012, podle kterého musí Správa železnic nejprve nabídnout nepotřebné tratě k prodeji.

„My chceme, aby ji vláda bezplatně na nás převedla, zčásti ji využijeme v rámci tramvajové tratě Praha – nákladové nádraží – Jarov, a z druhé části ji využijeme na odvoz rubaniny z městského okruhu Blanky II,“ uvedl na zastupitelstvu náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Pro deník Zdopravy.cz dodal, že mu převod ministr dopravy Martin Kupka přislíbil.

„Ano, náměstek pražského primátora Adam Scheinherr ministerstvo dopravy v uvedené věci oslovil. Následně proběhlo na ministerstvu jednání se závěrem, že záměr získání tratě nejprve odsouhlasí zastupitelstvo,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle něj se město následně mělo obrátit s platným usnesením zastupitelstva znovu na ministerstvo, které zaúkoluje Správu železnic vypracováním potřebného materiálu pro vládu. „K tomu zatím nedošlo a usnesení (zastupitelstva) dosud k dispozici nemáme,“ dodal Jemelka.

Plánovaná tramvajová trať na tělese dráhy na Žižkov. Pramen: Hl. m. Praha

Plánovaná tramvajová trať na tělese dráhy na Žižkov. Pramen: hl. m. Praha

Správa železnic podle mluvčí Nely Eberl Friebové „nemá informaci o další komunikaci“ a do obdržení rozhodnutí připravuje prodej trati, která je od listopadu 2019 odříznutá od zbytku železniční sítě. Správa železnic tehdy při opravě malešické tratě po nehodě neobnovila výhybku číslo 7 na Žižkov. Trať chtěla následně zrušit, po protestu Prahy ji převedla (jako vůbec první v síti SŽ) do kategorie místní dráha. „V návaznosti na další potenciální rozvoj této místní dráhy – například ve vlastnictví jiného subjektu, než je Správa železnic, by bylo následně řešeno případné napojení na celostátní dráhu s ohledem na efektivní využití finančních prostředků,“ doplnila Friebová.

Město chce část tělesa dráhy využít pro vedení chystané tramvajové tratě Olšanská – Habrová skrze areál nákladového nádraží, kde má vzniknout nová čtvrť pro 15 tisíc obyvatel. Podle Scheinherra by šlo o první jednokolejný tramvajový provoz v Praze. Přípravu nové tramvajové tratě schválila rada města v září 2020. Má vést od křižovatky ulic Jana Želivského a Olšanská severně od nákladového nádraží a dále na východ k podjezdu pod ulicí K Červenému dvoru, odkud bude pokračovat koridorem stávající železniční trati. Tramvajová trať měla být původně ukončena smyčkou v místě Malešické a nově navrhované Jarovské ulice, nakonec ale došlo ke změně a trať bude protažena k Českobrodské nad Malešickým lesem a bude ukončena trianglem.

Zbytek železnice má být využit k odvozu nepotřebného materiálu ze stavby městského okruhu, tudíž bude potřebovat napojení na železniční síť.

Tagy Hlavní město Praha Ministerstvo dopravy Nákladové nádraží Žižkov Správa železnic Tramvajová trať Olšanská - Habrová
132 komentářů