Praha uzavře část Smetanova nábřeží autům, omezení rozdělilo koalici. Auta od Vltavy měla zmizet s otevřením Blanky

Provoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan SůraProvoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan Sůra

Nejméně do konce prázdnin Praha uzavře Smetanovo nábřeží ve směru od Národního divadla ke Křižovnickému náměstí u Karlova mostu. Důvodem

Nejméně do konce prázdnin Praha uzavře Smetanovo nábřeží ve směru od Národního divadla ke Křižovnickému náměstí u Karlova mostu. Důvodem nebudou opravy: hlavní město tím chce více otevřít prostor chodcům na úkor aut. S úpravami nesouhlasí Praha 1, ani část koalice.

Nové opatření oznámila Praha v tiskové zprávě, uvádí inspiraci z jiných zahraničních měst, které zejména v posledních týdnech rozhodly o omezení dopravy v části centra. Zatím posledním příkladem je Londýn. Auta budou muset projet ulicemi Divadelní a Karoliny Světlé. Podle vedení města je při postupném uvolňování opatření proti koronaviru třeba hledat cesty, jak znovu oživit centrum města i ekonomiku. Pilotní dopravní režim začne platit od soboty 23. května minimálně do konce letních prázdnin.

Koronakrize je stejně jako jakákoli jiná krize příležitostí zamyslet se, co dělat jinak, než se věci zase vrátí do zajetých kolejí. Stejně jako mnoho moderních metropolí na západ od Prahy využijeme úbytek provozu, abychom centrum města udělali přívětivější pro Pražany, naše spoluobčany z jiných měst, kteří do Prahy v létě přijedou na výlet, a především pro chodce obecně. Chci, aby novým standardem bylo víc prostoru pro lidi,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.

Na místě mají vzniknout předzahrádky, podle Scheinherra jde i o reakci na žádost podniků, které sídlí na Smetanově nábřeží mezi ulicí Národní a Parkem Národního probuzení. „Kde jinde začít probouzet centrum města než v Parku Národního probuzení. Momentálně vymýšlíme, jakým způsobem využít tento nádherný prostor s výhledem na Pražský hrad. Chceme sem Pražany přilákat za kulturou, dobrým jídlem a pitím či jen tak na posezení s přáteli a rodinou,“ dodala radní hl. m. Prahy pro kulturu Hana Třeštíková.

Změny už vyvolaly podle očekávání velkou kritiku nejen u opozice, ale i v koalici. „Velmi mě mrzí, že náměstek Adam Scheinherr prosadil tuto uzavírku bez našeho souhlasu jako koaličního partnera a bez vědomí radnice Praha 1. Obávám se, že takovéto neuvážené kroky mohou vést k dopravnímu kolapsu v centru. Jsme připraveni bavit se o vhodnějších variantách,“ uvedl na twitteru Jiří Pospíšil, který šéfuje zastupitelskému klubu Spojených sil pro Prahu. Jako příklad uvádí například omezení jen o víkendu.
Podle náměstka pro územní plán Petra Hlaváčka (TOP 09) je potřeba o celé změně vést diskuzi hlavně s Prahou 1.

Právě na Praze 1 rozhodnutí vyvolalo velké pozdvižení. Podle radního pro dopravu Richarda Bureše (ODS) čekali, že s městskou částí omezení projednají. „Vědí představitelé magistrátu, že ulice Karoliny Světlé je rezidenční ulice, kde se historicky povedlo různými opatřeními výrazně snížit dopravní zátěž? Je tedy podle magistrátu nutné uklidnit část nábřeží, kde nikdo nebydlí, a poslat auta pod okna rezidentů?,kritizuje rozhodnutí Bureš na serveru Blesk.cz.

Nápad na zklidnění Smetanova nábřeží ale není nový. ODS v dobách, kdy vládla Praze, zákaz aut plánovala. „Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka, tedy v roce 2014,“ uvedl v roce 2012 v Pražském deníku tehdejší primátor z ODS Bohuslav Svoboda.

„Nepíchli jsme náhodně prstem do mapy a řekli si, že tady upravíme provoz. Na Smetanově nábřeží tvoří individuální automobilová doprava menšinových 15 procent. V tramvajích je 33 procent lidí a chodců je zde 52 procent, a ti v našem rozhodování hráli největší roli. Od roku 2009 se zde jejich počet skoro zpětinásobil. Pominout nelze ani nárůst chodců na Královské cestě. Místo se dá snadno objet a nepředpokládáme zásadní dopravní komplikace. Dopravní situaci budeme samozřejmě nepřetržitě monitorovat mobilními sčítači,“ doplnil Adam Scheinherr.

Tagy omezení automobilové dopravy praha Praha 1 Smetanovo nábřeží Top
69 komentářů