Praha shání první razítko pro trolejbusy ze Smíchova do Jinonic

Trolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej VolfTrolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej Volf

DPP počítá se stavbou trolejového vedení v roce 2023.

Plány na elektrizaci části autobusového provozu v Praze nabírají první konkrétní podobu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) poslal do povolovacího procesu plány na výstavbu trolejí mezi zastávkami Na Knížecí a U Waltrovky. Autobusy linky 137 by zde měla v budoucnu nahradit trolejbusová linka 52.

Aktuálně probíhá takzvané zjišťovací řízení, které má ukázat, zda bude nutné stavbu posuzovat více z hlediska vlivu na životní prostředí. Praha k elektrizaci přistupuje kvůli tomu, aby došlo ke snížení emisí z veřejné dopravy. Pod trolejemi má být celkem 2,2 kilometru dlouhý úsek. Praha už dříve oznámila, že počítá s nasazením parciálních trolejbusů, které umí jezdit díky baterii i částečně mimo troleje. Oznámení pro DPP zpracoval Pragoprojekt.

Podle plánu vyroste u trati nová měnírna v ulici Peroutkova, Na Knížecí bude místo pro dobíjení. V navazujícím úseku Nové Butovice – Malá Ohrada se s elektrifikací kvůli malé frekvenci už nepočítá. DPP chce koordinovat stavbu s chystanou úpravou ulice Peroutkova.

Schéma trolejového vedení u linky 137. Foto: DPP

Schéma trolejového vedení u linky 137. Foto: DPP

Miliarda do trolejbusové infrastruktury

Linka 137 je první, u které DPP žádá na levobřežní části Prahy o povolení. DPP počítá s tím, že troleje začne stavět v polovině roku 2023. Kromě toho chce postupně elektrizovat také linky 131, 176 a 191. Město rovněž připravuje nasazení trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla, chystá se elektrizace linky 140 z Palmovky do Miškovic. Pro tuto trasu má již stavební povolení a soutěží trolejbusy. V úvahách jsou i plány na prodloužení až do Brandýsa a Kostelce nad Labem.

Praha schválila záměr elektrizace části levobřežních linek loni v červnu. Vybrala linky, které vedou obytnými zónami. V nich by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů. U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrizace autobusových linek v Praze praha Praha 5 Top
88 komentářů