Praha představila budoucí podobu terminálu Černý Most, počítá se zasypáním stávajících nástupišť
Vizualizace nové podoby terminálu Černý Most. Foto: re:architekti
Velká proměna nastane po roce 2030, zatím projde terminál menšími úpravami.
Most velké M!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Má to jeden háček. Současná Rada Magistrátu hl. m. Prahy v roce 2030 už nebude u moci. Takže jsou to, jako obvykle, jen hezké obrázky. Ještě že má Archiv hl. m. Prahy tak velkou kapacitu.
Taky nechápu proč se to zasypává , proč to nezůstane jako parkoviště (vzhledem k výšce by se tam pro osobáky vešla dvě patra), ale koukám že nejsem zdaleka sám…..
No , asi je v Praze nadbytek pozemků… Přitom by tam mohly být dvě patra parkování, bus terminál a nad tím klidně ještě barák… Ale prrr, nejsme na Slovensku… 😀
Je moderní zasypávat. Plánovali zasypat podjezd 5. května v Táborské, zasypat na Vltavské mosty nad tramvajovou křižovatkou, zasypat Spořilovskou spojku, zasypat vstupy do metra u koně atd. Země je přeci placatá.
Jeden z tech mostu pujde k zemi…
No, a kudy by se tam vjizdelo?
ono už tu někdo psal, že by chtěl dvě patra parkovaní ale popravdě, mít na to auto jen 2.5m tak to se tam některý SUV “ krávy“ už nevejdou…další je odvětrání taky problém…ono to tak jednoduché není, jak je představa, která je představou
Víte jak se polsky řekne ježek? Kaktus Pochodowy wole
A já si myslel, že to zahloubení je kvůli hlukové bariéře. Asi nikdo neuvažoval, že pár desítek metrů jsou bytové domy. Co na to EIA? Dopadne to dodáním protihlukových zdí.
Jinak to zasypání díry je zvěrstvo. Myslel jsem, že je to jen novinářský výraz a plocha se využije jako parkoviště ať už pro auta, nebo pro autobusy. Ale když jsem to viděl v řezu, tak jsem jen kroutil hlavou.
Když to vidím, tak jsem rád, že jsem se před pár lety odstěhoval z Horních Počernic. Kapacitně to evidentně je poddimenzované. Pokud už, tak bych se zamyslel nad tím, jestli neponechat i to stávající dolní patro pro dálkovou dopravu. Zasypat tu díru je ale naprostá pitomost.
Za mě jednoznačně plus. 👍
Celá ta oblast od konečné metra B na ČM až po Horní Počernice výpadovku na Poděbrady je dopravně strašlivá. Chce to okamžité řešení
Chtít můžete.
Je to celé hloupost,
ať udělaj alespoň v podzemí garáže…..prostor jáma atd tam je.Nemluvě o tom, že nynější stav řeší křížení autobusů a chodců. To bude mrtvejch až lidi budou skákat nevědomky přímo pod autobusy….
Kudy by se auta do té podzemní garáže dostala? Když má být na obou koncích ten prostor terminálu navázaný na okolní komunikace v úrovni metra, musel byste auta do těch garáží přivézt odněkud tunelem. Nejbližší místo by bylo tak parkoviště u polikliniky (tunel by musel podejít i Ocelkovu) – a to by ten nový tunel byl delší než ten zahloubený prostor.
Třeba od Globusu.
Je otázka, jak by se CČM líbilo, že po jejich soukromé komunikaci přijíždějí auta k veřejným garážím. A pak je samozřejmě otázka, jak moc efektivní je budovat 150 metrů tunelu proto, abyste využil 200 metrů už vyhloubené jámy.
se tam klidně může udělat podchod s vyústěním k nástupním ostrůvkům…to není tak nemožné. Stejně tam pro místní musí být nějaký podchod do obytné zóny
To je hezký, že se argumentuje tím, o kolik se zkrátí trasa autobusů přijíždějících od východu. Napadlo někoho o poznání levnější a od zítřka realizovatelné řešení – nezajíždět s nima do terminálu vůbec? Zastávka na Chlumecké DC existuje a po lávce je to na metro pár kroků.
Nedávno jsem tam přijížděl busem z Mladé Boleslavi. Na Chlumecké jsme sice zastavili, ale ne na zastávce, nýbrž v zácpě v úrovni zastávky. Kdyby tady autobus mohl legálně otevřít dveře, stihnul bych tak o tři metra dřív.
Proč vlastně nemůže autobus legálně otevřit dveře? Protože je tam zastavení zakázáno, byť je autobus jako „zastavené vozidlo“ ? 😀
no asi by tu zastávku musel mít v JŘ …. ale jinak tam řada linek pidu normálně staví nebo aspoň dříve stavěla
https://goo.gl/maps/VZ7rCWDTEXZRKrKB7
Teďka tam něco opravují, ale v trvalém stavu ta zastávka platí. Jenom zkrátka nemátu výhodu, že je to 5 kroků z aurobusu do metra.
Takže místo pohodlného přestupu hrana hrana by cestující museli nahoru na lávku, po lávce k metru a pak po schodech dolů? To nezní zrovna jako zlepšení…
To, že je silnice ucpaná auty, se nedá řešit tím, že lidi místo MHD pošlete pěšky…
oni chtěj udělat křižovatku na silnici, kde projedou desítky tisíc aut za den a v dopravní analýze maj spočítaný jen počty autobusů skrz terminál a jinak dopravu vůbec neřeší. A pak jsou všichni překvapený, že něco dopravně nefunguje
Pro auta je Vysočanská radiála. Že se Chlumecká za těch deset let nikam neposunula je jiná věc.
Tak snad mají spočítané, že ta nová křižovatka zkrácením jízdy autobusů sníží emise škodlivin víc, než kolik vygenerují auta, která kvůli ní budou muset zastavit, čekat a znova se rozjet. Jinak jim to může nějaký eko-spolek jednoduše hodit na hlavu.
ekospolkům to bude jedno, protože přeference MHD musí být ať to stojí co to stojí!
To si nemyslím. Eko-spolky bude víc zajímat delta emisí před/po. A nebo se toho chytne nějaký spolek hájící IAD (ty jsou sice úplně bezzubý, ale pár měsíců to zdrží).
A bude víc závodníků, kteří potřebují být první u červené, nebo řidičů schopných jet plynule v případě potřeby zpomalit?
Cyklus na křižovatce trvá cca 40 s. Za tu dobu automobil ujede 400 m při rychlosti 36 km/h. Je tedy prakticky nemožné jet tak, aby při rozsvícení červené projel řidič křižovatku plynule bez zastavení.
Nová křižovatka pro otáčení autobusů na terminál bude muset zvládnout kloubové autobusy, aby byla future proof měla by zvládnout i 25m autobusy, stejně jako zen terminál aby to nedopadlo jako na Veleslavíně. A pak samozřejmě odstavy autobusů s s dobíjením. Budoucnost není jrn o moderních architektonických řešeních, ale také o technologiích. Da se to doladit v dalších stupních, i když ty 25m autobusy by to chtělo podchytit uz teď.
asi to bude i bez toho nabijení…nebo snad víte, za kolik bude elektřina příští rok? TOHLE TO ELEKTRO ŠÍLENSTVÍ PĚKNĚ VYSTŘÍZLIVÝ
Budovat dobíjeni v roce 2030 je pěkný nesmysl. To je jako kdybyste dnes stavěl infrastrukturu pro parní lokomotivy.
Nerozumím zasypání stávajících nástupišť… Když už tam ta díra je, proč ji nevyužít jinak? Úplně hanbatě se vybízejí třeba „podzemní“ garážová stání…
Současná úroveň je odhadem 10m pod terénem, což by při omezení vjezdové výšky na 2,5m dalo dvě podlaží, každé velmi hrubým odhadem pro 200 parkovacích míst. Je to málo?
ono objektivně je to jednodušší to zasypat a na placce se staví líp. Obecně nechápu, jak někdo mohl vyprodukovat takovou projektovou hatmatilku, která tam stojí dnes. To, že je to v naprosto příšerném stavu tak to je jasné…2030 je smutná epizoda
Praha má zřejmě tolik volného prostoru, že si může dovolit zasypat tolik plochy? V Bratislavě postavili pod zemí velký autobusový terminál. Stovky parkovacích míst zlikvidujeme ve jménu výškového srovnání cyklostezky. A na druhé straně Chlumecké se staví dvoupodlažní P+R?
A důvod? Neschopnost zabezpečit údržbu nadchodů. Vítejte ve středověku.
To nema s cyklostezkou nic společného. Ta ma vest po strese toho noveho terminalu, ne?
To je chytré!
Neblaznete.. Současné vedení Prahy aby udělalo neco pro auta? V žádném případě, to raději namaluje cyklopruhy, přidá retardéry, ostrůvky apod.zverstva
Hlavně aby tam bylo dost zelených patníků.
A co místo zasypání tam udělat třeba supermarket, z pronájmu prostoru se dá potom financovat údržba nového terminálu, na vždy.
CČM včetně Globusu je cca 300 – 400 metrů daleko (pěšky). Tož hodně štěstí s tým pertinaxom.
To rovnou zrušte Billu na hlaváku, když 300 – 400 metrů daleko (pěšky) je Albert …
Hlavák je asi trochu jiná klientela než průtokový MHD terminál, nehledě na to že tam Billa v podstatě supluje možnost levnějšího občerstvení.
nádraží a terminály jsou průtokové, nebo tam chodíte bydlet?
na letiště taky nikdo nechodí bydlet, přesto se tam uživí více obchodů než na terminálu na černým mostě.
CCM je kousek, ale zas Globus je v nejvzdalenejsim rohu. A je dost obri a roztahanej pres 2 patra. Par km chuze to ve vysledku da. Coz teda automaticky neznamena, ze dat supermarket do ty diry je kdovijak jednoduchy nebo nutny.
Počkejte až zjistí že se bude rušit MUK s D0 a autobusy z a na D10 budou muset jezdit jinudy.
Vtipný je ten semafor pouze z jedné strany i když tak je obousměrný provoz.
Ten přístřešek je snad jednoduchá vlaštovka, kterou dlouho řada používala Dobrá správa a teď když už ji nepoužívá, tak se jí hned chopí architekti.
Levé odbočení se semaforem a přímo bez semaforu – to nemůže nikdo schválit.
Proč ne? Někde jsem to už viděl. Případně se nabízí řešení jako v Brně na Heršpické, kde rovně je stále zelená a doleva k Hornbachu se barvy mění.
Protože to tam do toho autobusu zezadu někdo napálí.
A když tam bude semafor, který pro směr rovně bude mít zelenou a pro odbočení červenou, tak bude vše v cajku?
jednu výhodu ten stávající terminál má, když je zahloubený, méně tam táhne, hlavně v zimě nic moc, taky jsem koukal na tu vlašťovku a připadalo mi to tak nějak archaické….to si vybavím vzpomínku na benzínky ze 70. let
2030 je překvapivě blízké datum. Na takhle revoluční přestavbu, která nebude sestávat pouze z malůvek na silnici a plastových kuželů, ale kde se bude dokonce i něco zasypávat, bych tipoval alespoň rok 2050, s výhledem dokončení v příštím století. I když ono se mezitím párkrát vymění vedení města a nakonec to tak nějak vyjde.
Ještě počkejte na památkáře, kteří budou chtít zachovat ty sudové lavičky.
Jsem zvědavý na to oficiální představení, z těch vizualizací tomu asi nerozumím.
Nedovedu si představit spořádané přecházení přes semaforem řízený přechod na odjezdové straně. Zejména jak tam budou chodci trpělivě čekat sledujíc, jak jim ujíždí autobus. A také jak se skoro celé metro vejde na ty dva, možná tři přechody.
V těch trasách autobusů jsou namalované jízdy autobusů, které trápí možná dopravce, ale cestující zajímá, jak jede autobus s nimi, ne jak pak pokračuje prázdný.
jo, v Řeporyjích mají cestující taky trpělivě čekat u přejezdu sledujíc jak jim ujíždí vlak, jinak si je pan starosta podá!
Přitom ten vlak právě čekal na tu školku, takže nebyl připravený vyjet – a přesto byly závory dole. Zabezpečení hodné 21. století.
Ono by možná stačilo, kdyby ta školka přišla o chvíli dřív.
to je vskutku rada nad zlato
Sledujíce, prosím pěkně. Když někdo používá přechodníky, měl by to umět.
To platí pro všechny jazykové jevy. Akorát někdy člověk prostě neodolá – o ten přechodník si to vyloženě říkalo 😉 Do slovníku jsem se ale podívat mohl 😳
Jeden přechod. Mají tam namalovaný jeden jediný přechod pro chodce a dvě místa pro přecházení (na nich není povinnost chodcům zastavit).
Pravda, toho jsem si na té miniautuře ani nevšiml, že tam není zebra. U toho centrálního přechodu je semafor, takže ani tam nebudou mít chodci přednost.
Nevím, terminál MHD, kde nejsou chodci vítáni, mi nepřipadá jako nejlepší nápad.
P+R by tam asi šlo udělat místo zasypání a vjezd někde od Globusu, vedle nájezdu na střechu.
Přes přechody bude chodit hodně lidí a to nejen k autobusům, ale i na sídliště a do obchodního centra, s busy si budou dost překážet.
Nová úrovňová křižovatka sice bude štosovat auta, ale těch úrovňových křižovatek je už více i na Poděbradské, kde jsou podobné intenzity.
Předpokládám, že ten východní výjezd nebude pro autobusy třeba do Horních Počernic, které by museli přejet přes všechny pruhy na Chlumecké v úseku 100 metrů.
Komunitní zahrada, stání pro kola a mikrodepo jsou zajímavé nápady.
Ta urovnova krizovatka na Chlumecke, to je snad vtip. Jak kdyby stavajici vedeni Prahy melo fobii z toho vypapirovat a postavit par metru silnice, most nebo nejake kvalitni reseni. Misto toho cmarat pruhy pres pruhy, stavet balisety a semafory, brzdit vsechno kolem. Skoda.
Chlumecká byla nahrazena Vysočanskou radiálou.
My Prahu nedáme, silnice zbouráme. Váš Magistrát.
Vtip jste snad vy. Most tam dávno je. Jenže problém je, že když autobus podjíždí Chlumeckou pod tím mostem, je to vyhlídková jízda, aby se dostal zpátky na výškovou úroveň Chlumecké.
Nějak mi z fotogalerií zmizela možnost posouvání bez zavírání obrázku (ať už šipkami na klávesnici nebo zobrazenými při najetí myší na okraj. Kliknutí myši jen zvětšuje/zmenšuje) Je chyba u mě, nebo je to nějaká změna nastavení na stránkách?
Mam to uplne stejne… 🙁
Prostě špatně nastavené ve WordPress pluginu.
Libi…
Doporučuji se podívat na youtube video. Re:architekti si asi neuvědomují jaký je enormní provoz automobilů na Chlumecké ulici a jejich řešení ji „přeříznout“ je pro mě úplně nepochopitelné. Chápu že nynější řešení kdy se objíždí objekt není moc hospodárné, ale představa že bude stát celá Chlumecká díky semaforu nebo jinému řešení bude stát na „popojíždění“ ještě více paliva než doposud. Zasypání terminálu je sice radikální (možnost udělat pod terminálem další P+R), ale jinak vyzvednutí nástupišť na povrch není takový problém. Mohla by být alespoň zachována lávka nad terminály jako doposud, ale pokud jsou autoři spokojený s tím že mezi autobusy… Číst vice »
Myslim, ze s Chlumeckou urcite pocitaji, doprava je tam velka, ale jeden semafor navic to pri pevnem cyklu nijak extra asi neomezi, stejne jak je tomu napriklad na magistrale. Svetla navic nikomu neublizila, maximalne se presune misto, kde se to nastosuje. Bezbarierovost pocitam vyresi. Poznamka k prechodu je urcite zajimava. Ja jen doufam ze se to povede, protoze to misto neni hezke, ac si myslim ze je mnoho mist, ktere to potrebuji vice (Opatov, Kacerov, Zlicin, i kdyz tam uz taky projekty jede).
Zrovna na Zličíně jako autobusáku není podle mně nic principiálně špatného. Bez autobusu však je špatný problém k obchodním centrům (IKEA/Globus) a ten přechod k Metropoli má dost dlouhou červenou.
kacerov se po dostavbe metra d doufam slavnostne zboura…
Jenže tady se žádné místo naštosování nepřesouvá, ale vzniká nové. Třeba ven z Prahy není výjezd z Prahy na D0 nijak omezován a zpravidla zde k žádnému štosování nedochází. Přijde mi, že se zaměřili jen na samotný terminál, ale dopady na dopravu v okolí nijak neřeší. Oni teď sice zkracují trasy skrz terminál, ale to že příjezd tenkrát navrhli delší skrz podjezd mělo předpokládám nějaký důvod.
A to v těch vybraných vizualizacích není vidět ten podle mě taky neschválitelný nájezd na chlumeckou přímo v místě odbočení k CCM… Chápu že projekt dělají architekti, ale když jde o dopravní terminál, tak by si nějakou konzultaci s dopravním inženýrem mohli udělat.
z tý čáry napříč Chlumeckou mám dojem, že to chtěj řešit další světelnou křižovatkou, což by asi schválitelný bylo.
Jo už to vidím v tom pdfku… To je nářez. Ta cyklostezka nahoře s ostrými rohy a pak vedená mezi kavárnou a terasou kavárny, wow, vždyť už jenom kouknutím na tu vizualizaci s cyklistou vyjíždějícím zpoza rohu člověk vidí že to je špatně.
Nezasypaval bych současná nástupiště, ale udělal tam podzemní parkování a odjezdová stani pro autobusy nad tím
Ach jo, a já se těšil až se ty krápníky seshora a zezdola spojí a vzniknou stalagnáty a takhle to vypadá, že k tomu nedojde.
Jinak proměně Černého Mostu samozřejmě fandím.
To zasypání odjezdových nástupišť vypadá
jako dobrý nápad. Jen si nejsem jistý jestli jsem to dobře pochopil ale ten kruhový objezd má vzniknout na Chlumecké? Ten by asi fungoval jako špunt na výjezdu z Prahy a to zas tak dobré řešení není.
Neni na chlumecke, ale u vyjezdu z terminalu na druhe strane…
Pár vad a kompromisů na prd, na první pohled. Pohyb chodců a autobusů v jedné úrovni je výhoda i nevýhoda současně. Sešup k onomu kruhovému objezdu bude taky stát za to. Příjezd všech linek k výstupní hraně metra, sice ušetří kilometry autobusům ale přidá kilometry cestujícím.
To se fakt nevyplatí hodit dolů třeba P+R? Klidně výtahové…
Výtahové P+R? aby tam ve špičce byla kolona desítek aut na výtah?
Pořád lepší něco než nic
Jasně, fronta aut na výtah stojící až na Chlumeckou a mezi tím se proplétající busy ve špičce, to fakt člověk na tak rušném terminálu chce. Autobusy s desítkami tisíc lidí budou čekat, ale aspoň několik desítek jednotlivců navíc zaparkuje. A co si budem povídat, člověk v autě je násobně důležitější, než člověk v autobuse, to přece každej ví…
Klidně výtahové asi ne. Ale hodit dolů třeba P+R nebo i garáže by snad technicky šlo. Zavážet to hlínou je škoda (i když si Piráti můžou připsat méně CO2, než vyvážet jí ze staveb v centru daleko za Prahu). Bude to dražší (nová konstrukce), ale ne víc než nový parkovací dům naproti. A ulehčí to dočasné vymístění autobusového terminálu, může mírně omezeně fungovat při stavbě.
Tak pokud má být v té úrovni metra autobusák, znamenalo by to tu jámu dál rozhrabat a udělat tam konstrukci střechy, která ten autobusák unese. V těsným sousedství provozovaný tratě metra. Stávající lávky jsou rády, že unesou chodce… Taky by tam někde musely být vjezdy a výjezdy a muselo by se zařídit, aby se fronty na nich nemotaly autobusům, kterých tam ve špičce není málo. Plus počítejte vůbec kapacitu příjezdů/odjezdů na Čerňák, kdyby se ty auta na to P+R uměly teleportovat, nejspíš bychom ty P+R ani nepotřebovali… Celkově by to nejspíš byl o hodně náročnější projekt. Rozhodně ne bokovka typu… Číst vice »
to by vyřešil paternoster 🙂
Vjezd normálně, řazení pod zemí do výtahů.
Bojim se, ze i to by zpomalilo najezd ve spicce natilik, ze by se ta auta pletla busum. Plus naproti se stavi obri P+R, CCM ma v garazich tisice mist, unesly by to ve spicce prijezdove trasy? Ono to fakt neni tak jednoduche… Nemluve o nutne nosnosti te strechy, na ktere by byl autobusak-samozrejme to jde, ale neni to predpokladam nijak levne.
Ano, znamenalo by to zásadní upravu projektu a zásadní navýšení ceny. Jen mi nejde do hlavy, že to je fakt nejvýhodnější zasypat, když by to měla být jedna z nejlukrativnějších parcel v lokalitě.
Tak nejcennější parcelu v lokalitě by byla škoda zaplácnout parkovištěm, ne?
Naproti přes ulici se dokončuje nový několikapatrový P+R. Celkem se vsadím, že kdyby to byl opravdu dobrej nápad, dělat v tý, už tak dopravou přetížený, lokalitě ještě další parkovací místa, vyšlo by levněji ho navýšit o patro, než řešit tady tu střechu garáží tak, aby unesla autobusák. Nemluvě o tom, že tam je ještě jedno úrovňové P+R.
Odpověď na otázku z prvního odstavce máte v druhém odstavci.
Nuž je tedy lepší jámu zasypat nebo ji využít pro podzemní parkoviště? Z toho parkování bych očekával lepší příjem než ze skladování zeminy.
Za jak dlouho myslíte, že takový příjem za parkování (po odečtení nákladů na osvětlení, větrání, zabezpečení, vjezdový systém, úklid atd. v podzemním parkingu) zaplatí stavbu a údržbu střechy, která unese autobusák? Připomínám, že v okolí jsou obří a prakticky bezplatná parkoviště a parkovací domy obchodních center, Ikea a podobně, takže výše parkovného nebude moct být nijak závratná.
Jestli by nebylo lepší prodloužit metro B někam více na periferii na úplný okraj Prahy a tam teprve udělat nový terminál pro příměstskou a dálkovou dopravu. A terminál Černý Most nechat jen pro MHD. Do roku 2030+ by se spíš mělo plánovat něco takového. Tuším někde u Nehvizd má být nějaký nový teminál pro VTR železnici, tak co to udělat tam ?
Prodloužení o cca 10 km? Možná na povrchu, ale co vytápění? Nehledě na zabrané území v drahé lokalitě…
Vytápění? Ve stanicích ani tunelech se netopí.
Jestli na vytápění nestačí různé ztrátové teplo různé elektroniky a motorů (nebo i brzdových odporníků?)? Já vždy cítím z metra takový teplý vlhký zatuchlý vzduch.
jak to instalovat do soupravy metra?
vytápění souprav při prodloužení o cca 10 km na povrchu, cestující v nich při -10 nebudou nadšeni
při -10 bejvaj cestující oblečený na -10, to tu chvíli vydržej.
při větrání metra a rychlosti 80 km/m?
při větrání soupravy metra a rychlosti 80 km/h?
Nejsou ty Nehvizdy na metro trochu daleko? Od Černého Mostu je to vzdáleno 10,87 km vzdušnou čarou, navíc za Horními Počernicemi zas tolik lidí nebydlí, navíc je tato oblast obsluhována příměstskou železnicí. Za mě by bylo lepší terminál Praha-Východ obsluhovat linkou S2 či S22 a linku B ukončit v Horních Počernicích či zachovat konečnou na ČM.
Dalo by se nějak líp formulovat to s těmi autobusy jedoucí ze západu na východ a obkružující terminál? Co z toho je současný stav, co bude budoucí stav?
Víme, proč až 2030?
Penize, a rozjete projekty….
Na projekt takového rozsahu je rok 2030 ještě brzy. 😉
Zasypaná nástupiště má zřejmě nahradit pilovité stání. Tady má (aspoň na obrázcích) ještě docela slušný úhel, leckde je to horší.
Zdá se mi, že architekti zcela pominuly značný provoz autobusů na nádraží. Přístup chodců od výstupní stanice metra přes přechod do sídliště považuji za nebezpečný. Rovněž příjezd autobusů k nástupní stanici metra je pro cestující velkou výhodou. Takto by musely jít z AN nadchodem. Vizualizace jsou zavádějící a nezobrazují dopravní realitu.
Na svetlech??
Příjezd dálkových autobusů zůstane u nástupní stanice i v navrhovaném řešení.