První snímky nové tramvaje pro Prahu. Dopravní podnik podepsal obří kontrakt
Zatím se v Plzni vyrobí 40 kusů, celkem jich však může být až 200. Jedna tramvaj vyjde na 83 milionů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) objednává po více než 18 letech opět nové tramvaje. V tendru až na 200 nízkopodlažních jednosměrných tramvají vyhlášeném v září 2022 zvítězila loni v listopadu Škoda Group s vozidlem s pracovním názvem Škoda ForCity Plus 52T. Za prvních 40 kusů se zaplatí 3,32 miliardy korun.
Dnes obě společnosti slavnostně podepsaly rámcovou smlouvu. Závazně odebere DPP čtyřicet tramvají, na které už má zajištěno financování od magistrátu, zároveň bude čerpat prostředky z Národního plánu obnovy.
Obě společnosti zároveň zveřejnily finální podobu nových vozů, dosud mezi fanoušky dopravy kolovaly jen neoficiální předběžné skicy vycházející pravděpodobně z úvodní fáze tendru.
„Podařilo se nám tramvaje vysoutěžit do roka, naštěstí se tendr obešel bez ÚOHS,“ pochvaloval si po podpisu generální ředitel DPP Petr Witowski. „Když Praha nakupovala naposledy tramvaje 15T, tak od konce tendru do představení designu uběhly tři roky, teď tři týdny,“ pokračoval ředitel.
První kus nové tramvaje, pro kterou se zatím bude hledat jméno, bude svařen v prvním pololetí tohoto roku. Na konci roku by pak měly být už v ulicích Prahy zahájeny homologační jízdy v rámci zkušebního provozu.
Jde o druhou největší tramvajovou zakázku v Česku v tomto tisíciletí po nákupu tramvají 15T ForCity pro Prahu, rovněž od plzeňské Škody.
Prvních 20 tramvají má Praha dostat v rozpětí od 1. ledna do 2. prosince 2025, druhých 20 tramvají pak postupně v průběhu celého roku 2026. Na zbytek bude rámcová smlouva do konce roku 2035.
„Opce je důležitá, tramvajový boom bude pokračovat. Ale máme na paměti i závazek nízkopodlažnosti, umožní to nahradit cca 300 vysokopodlažních tramvají. Při využití opce bude poslední tramvaj dodána v roce 2032,“ uzavřel Witowski.
Nové tramvaje budou mít délku 32 metrů a kapacitu 243 cestujících, z toho 173 stojících a 70 sedících. 62 % sedaček bude po směru jízdy, což vyžadovaly i podmínky tendru.
Předpokládaná celková hodnota zakázky byla 15 miliard korun v případě odebrání všech 200 vozidel. Vítězná nabídková cena vítěze nakonec činí 16,602 miliardy, jednotková cena tramvaje je 82,5 milionu.
Finále jen ve dvou
Nabídku do finální části miliardové soutěže podal nakonec kromě Škody jen švýcarský Stadler Rail. V závěrečné části tendru o zakázku usilovala i polská PESA Bydgoszcz, ta však nakonec zájem vzdala. Nikdo z uchazečů námitky proti vítězi tendru v dané lhůtě nepodal.
V soutěži překvapivě nebyli dva největší evropští výrobci kolejových vozidel, Alstom a Siemens. Ti přitom o tendr projevili zpočátku zájem a prošli kvalifikací. V úvodních tržních konzultacích DPP aktivně oslovil celkem devět společností.
Hlavním kritériem s váhou 50 % byla celková nabídková cena za celý předmět plnění, tj. za 200 vozidel včetně příslušenství. Dalšími dílčími kritérii byla cena za náhradní díly, celková hmotnost vozidla, obsaditelnost vozidla, rozsah nízkopodlažní plochy tramvaje, průměr nových kol či vybavení elektromechanickou brzdou.
Roli v hodnocení hrál i způsob použití náprav, chladivo klimatizace a také délka záruční doby.
Plány na pořízení souvisí nejen s obnovou stávajících vozidel, ale především postupným rozšiřováním tramvajových tratí. Jen loni byly dokončeny nové tratě z Modřan do Libuše, z Divoké Šárky na Dědinu a prodloužení úseku do Slivence.
Zároveň ale Praha pokračuje v přípravě dalších nových tratí, které by měly vzniknout do roku 2027. Jde například o spojení na Jižní Město, trať kolem Motola, na Strahov, do Zdib, Suchdola či do Čakovic. K nim přibude tramvajvá trať na horním konci Václavského náměstí a také nové propojení kolem odbavovací haly hlavního nádraží.
Nové vozy budou umísťovány do letos dokončované haly vozovny Hloubětín. Jako první se tak objeví například na lince 8 a dalších spojeních obsluhovaných touto vozovnou.
Technické parametry tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T:
Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m
Šířka vozidla: 2,5 m
Celková kapacita vozidla: 243 při 5 os./m 2
Počet míst k stání: 173
Počet míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru = 62 % (Standardy kvality PID požadují min. 60 %) a 26 proti směru = 38 %
Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)
Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)
Brzda: elektromechanická
Průměr nových kol: 640 mm
Výška nástupu: 350 mm
Dveře: 5 dvoukřídlých každé o šířce 1 300 mm
Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné
Životní cyklus vozidla: 30 let
Konstrukční rychlost: 80 km/h
Hmotnost prázdného vozidla: 48 t