První snímky nové tramvaje pro Prahu. Dopravní podnik podepsal obří kontrakt

Vizualizace tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Zdroj: Škoda GroupVizualizace tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Zdroj: Škoda Group

Zatím se v Plzni vyrobí 40 kusů, celkem jich však může být až 200. Jedna tramvaj vyjde na 83 milionů.

312 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas

Je zvlastni ze se resi blbosti jako je kolik mist v tramvaji musi byt po smeru jizdy, ale pritom nikdo neresi pri vyberovem rizeni hlucnost tramvaje. Pritom v mnoha evropskych mestech jsou tramvaje mnohem tissi nez v Praze (napriklad v Drazdanech). Praha proste nechce priznat ze koleje ktere v Praze jsou, vychazeji z puvodni prazske konky a k tomu aby bylo mozne provoz tramvaji ztisit by bylo treba vymenit vsechny tramvajove trate. Pro Prahu se ve Vitkovicich vyrabeji specialni koleje. Dalsim minusem je take to ze prazske koleje se diky konkovemu profilu a nizkemu okolku na kolech mnohem vice opotrebovavaji.

bohyn

Kde jsou snímky? Já vidím jen vizualizace…

Vlastimil Kocurek

Tyto tramvaje designově(esteticky) jsou horší, než co si pořizují jiná evropská města. Červenobílý polep je diletantský, stejně jako interiér s červenými sedačkami. Prostě exteriér i interiér z hlediska estetiky je propadák. Technicky to nehodnotím, na to nemám. Hlavně by mne zajímalo, kdy Praha dostane tramvaje, které by mohly projet Malostranské náměstí na baterie, aniž by tam trakční vedení hyzdilo toto starobylé náměstí, skutečnou perlu Prahy. Tam je TV jako pěst na okolo. Tak třeba v USA něco takového je zcela nepřípustné, a je třeba se co nejrychleji zbavovat TV na takových unikátních místech. Ale zdá se, že v Praze je… Číst vice »

dopravopat

Dovolím si nesúhlasiť. Dizajn 52T je podľa môjho názoru vkusný, aj keď ja v ňom „černú hubu“ alebo „briketu“ teda moc nevidím. Ale je decentný, bez emócií. Myslím že tej tramvaji moc sekne. Náter je už iná vec, ale to je niečo, čo podlieha módnym trendom a za dve desaťročia môže byť úplne iný. Nesúhlasím s tvojim názorom na trolejové vedenie. Nepovažujem ho za neprípustné. Síce už Ing. Křižík svojho času na Karlovom moste dokázal viesť tramvaje (vtedy ešte dvojosáky) bez trolejového vedenia, nezdieľam názor, že v Prahe by sa „drôty“ mali rušiť a nahrádzať úložiskom energie priamo vo vozidle.… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Velmi děkuji za názor v situaci, kdy ostatní to jen omínusovali. Nemyslel jsem hromadně rušit TV, jen jej přerušit v místech, kde to moc vhodné není. Dávám plus.

Mickey

A pak budou vozit baterky všude po Praze zbytečně a velkou váhou ničit všude koleje. Fakt inteligentní nápad.

Vlastimil Kocurek

Díky za názor, beru v úvahu.

Jan Š.

Je to moc hezká tramvaj! Čelo mi připomíná 15T, takže to bude vypadat víc „jednotně.“ Oceňuji, že má otočné podvozky, takže to nebude ničit koleje. Interiér vypadá moderně a vzdušně. Také jsem rád, že vůz bude plně nízkopodlažní, vzhledem k tomu, že se mluvilo i o jen částečné nízkopodlažnosti.
Už se moc těším, až se s ní svezu. ❤️🤍

Vlastimil Kocurek

Kde a kdo mluvil o částečné nízkopodlažnosti a v kterém roce, či století. Dokonce i podvozky jsou otočné, to je fajn, ne?? Viděl jste někdy jiné tramvaje než ty pražské?? Schválně se podívejte do nějakých evropských měst.
Jen tady jich bylo uvedeno velké množství a za to velmi děkuji redakci, protože jinak by se k tomu člověk těžko dostával, a některé z nich jsou skutečně krásné. Ještě jednou díky.

Roman

Pokud si dobře pamatuji, v zadání soutěže byla vyžadována nízkopodlažnost z 70-80 %, ne 100 %.

Leinad

Částečně nízkopodlažní DPP dělá rekonstrukce (sbírá po Evropě KT8, vlastní t3 wanifikuje)

dopravopat

Nehospodárna? Súprava T3M má nižšiu spotrebu ako KT8D5.

Rychlé Eso

Ceny tramvají mi přijdou extrémní, zvlášť v porovnání s vlaky. Přitom to má nižší kapacitu, rychlost, komfort, menší rozchod a mnohem jednodušší bezpečnostní systémy. Proč to teda stojí jako motorový žralok?

smasska

Které pražské tramvaje mají menší rozchod než běžné vlaky?

dopravopat

Pražská T3SUCS 7055 bola istý čas na manipulačných metrových podvozkoch:

https://imhd.sk/ba/vozidlo/9565/%C4%8CKD-Tatra-T3-7772

Už je zošrotovaná.

Peeetr

A co jako?
Se stejně drahými vlaky to má podobnou obsaditelnost i životnost. Jen v případě tramvají to musí výrobce udělat daleko lehčí, mnohem víc šetřit spotřebu, plus tam dává modernější technologie, jako je ten protikolizní systém atd. Přičemž to poskytne daleko levněji nízkopodlažnost a bez supernákladných vysokých nástupišť.

Škrpál

Přestože je ta tramvaj konstrukčně a technologicky mnohem náročnější, po započtení inflace bude stát méně než tři čtvrtiny toho, co ten polský krám.

Martin

Jeste jedna drobnost, kam se otviraji dvere pro ridice? Z pozice zamku predpokladam, ze doleva, v pravo by mohlo prekazet zrcatko (nevim jak do nej bude dobre videt ze sedadla).
Pokud ale doleva, k cemu je tam to madlo, ktere dvere prekryji?

Lišák

Dveře řidiče se otevírají doleva směrem do kabiny.

Raquac

A co to madlo? To je opravdu jen jedno a ještě na straně pantu? Nebo je to druhé uvnitř kabiny?

Ondra K.

Nejspíš stejně jako u 41T pro Bonn tedy dovnitř doleva.

Martin

hmm, to by pak davalo smysl… to me nenapadlo..

Gajda

Ten čumák mi přijde strašnej. To je i oproti 15T krok zpátky. Kdyby vzali základ New Articu a udělali mu agresivnější světla, něco jako to co má na autech Peugeot, mohlo to mít trošku dravost. Todle je jako by tomu plácl Hulk přes čumák.

Martin

Arctic mi prijde propracovanejsi, cumak ma hezky, vnitrek ma operky hlavy na sedadlech a je tam vice prilezitosti se drzet madel, dokonce i u sedadel zady k sobe je v prostoru mezi sedadly madlo, ktere je idealni pro deti.
Obecne nejak nechapu, a to je u vice typu vozu mhd, kde madlo je ukoncene uchytem na operku, aniz by mohlo pokracovat az dolu, nebo byt doplneno madlem o neco nize… to lze preci snadno zkonstruovat.

Jinak jeste ocenuji velky display, uvnitr, doufam, ze take bude vice udaju k dispozici…

Martin

Jeste k tomu cumacku, je tam moc dilu, ktere se poskodi pri narazu, je to podobne jako prvni verze 15T, proto doslo k redesignu, tady to bude zrejme stejne, takze snat se to jeste zmeni…

Miri

Aby to nakonec nebylo jak v autobusech některých meziměstských dopravců, kdy půlku toho displaye zabírá zobrazování reklam…

Martin

Tak na nekterych se zobrazuji odjezdy navaznych linek, coz je docela fajn…
Jinak i reklamy jsou moznosti jak zvysit prijem DP, takze to i chapu…

Lukáš F.

Ne každý je fanouškem toho směru automobilového designu, kde všechno musí být „agresivní“ a „dravé“. Dneska kdejaká nákupní taška do města je „dravá“ a jakýkoliv umírněný design je závan svěžího vzduchu do oboru, který už hodně dlouho potřebuje vyvětrat.

Martin

…tomu rozumim, presto by to chtelo trochu doladit,… u arcticu se mi ale libi, neni to nic prehnaneho…

MaT

Když ten Artic tak chválíte, tak se aspoň podívejte, jak se vlastně píše… Ne, fakt to není Arctic, i když by se to tak mohlo zdát, když je to typ pro Helsinki a Tampere…

Hiena

Asi budu jediný, ale chybí tu transparent s číslem linky (alespoň) na levoboku… U kačen to je (z důvodu obousměrnosti) a dost to oceňuji když je dobíhám a vím, že ne zbytečně….

mlokXCM

Podle mě tam bude. Je to vidět například (i když ne úplně zřetelně) na fotce č. 2. Mám pocit, že původně tady byly jiné fotky, kde byla vidět tramvaj ze strany, kde nejsou dveře, a tam to bylo vidět dobře.

Martin

drive na zrcatkach bylo male cislo linky viditelne na zastavce, kdyz staly dve soupravy za sebou, dobra pomucka, ale s dig. panely to zaniklo…

Roman Soudný

Je tam. Jeden. A prťavej. Ale je.

Hiena

Jen jestli to není pořadové číslo vlaku…

Martin

…myslim, ze ne, na zadi je take… ale kdo vi…

Adam Ř

Na Twitteru psali,. že bude mít číslo linky nalevo

Mickey

Na vizualizacích ovšem je a bude i v reálu.

kombi

Rád bych doufal, že na rozdíl od 15T vydrží ty krásné úzké rámečky oken ve dveřích u více než prvních pár vozů…

Vašek Uhlíř

Podle mne by Praze slušelo něco, co by z venku aspoň náznakově okazovalo na T3.

Martin

…to je otazka, T3 je desing vychazejici z PCC a to uz je snad 100 let…

Martin

Tak sam ukaz jak ma vypadat nizkopodlazni vozidlo, ktere bude plnit soucasnou legislativu a zaroven odkazovat na T3. Fakt jsem na to zvedavy

Jiřik

Stačilo by nějaké „normální“ barevné řešení, například dvoupruh krémová+červená plus žluté dveře…

Mickey

T3 si vystavte na poličku a už nás s tím neotravujte. Dneska jsem s ní jel a zase jsem nadával, že z toho není vodorovně nic vidět. Pak se belhala nějaká babka do těch vysokých schodů. V oblouku vrzala. T3 není nic po čem by se nám mělo stýskat.

MKzB

Další jednosměrná potvora. KT8 forever.

Nakobyl

Netěšte se. Škoda přislíbila pro ČD vyrobit x el.jednotek a výsledek je x-mnoho. Ale třeba pro Prágl se přetrhnou.

Jiřik

Sice se ty jednotky vyrábějí v jiném závodě než tramvaje, ale jen si zanadávejte…

čecháček

a zase ty boční informační panely budou překrejvat otevřený dveře – ale oproti 15T jen z půlky, takže pokrok! Kam to dotáhne Škoda příště??

Ondra K.

Velká většina Škodovek poslední generace mají boční transparenty umístěné v bočnici nad horní linií oken. Snad jediná výjimka jsou nové 29/30T pro Bratislavu a teď 52T pro Prahu. Tipl bych si, že záleží, kterou variantu preferuje zákazník.

Martin

Zakaznik, ktery preferuje prekryvani panelu???

Leinad

Proč ne? Ve 14T preferoval nečitelné hodiny

Martin

jo, ty za tou tyci jsou fakt dobry…

Milan

Původně tam nebyla ta tyč 😀
ta přybyla až časem

Milan

přibyla… fuj překlep

Ondra K.

Výhodou umístění transparentu za okno je třeba snazší přístupnost pro údržbu či opravy.

Martin

to sice ano, ale to muze byt pristupne i zvenku,… tipoval bych, ze ucelem panelu je hlavne informovat cestujici…

Juraj

První kusy 15T mají pod bočním transparentem ještě pomocný displej, kde se při otevřených dveřích zobrazí číslo linky.
Novější kusy pak mají nastaveno, že při otevřených dveřích začne text na transparentu rolovat, aby byl nadále čitelný.

Je to silně individuální, ale pokud si mám vybrat, tak raději toto ve výšce hlavy, než hůř viditelný transparent někde hodně vysoko.

Martin

No, ale to je dost komicke… usmevne, me to vzdy pobavi, kdyz to vidim… Hlavne to male cislo linky,…

Milan

Pro mě jako řidiče je zas komické, když lidi od dveří běhají dopředu a vyskakují před tramvají, aby si přečetli ten čelní vepředu…. a dělají to i u T3, kde boční transparent žádné dveře nepřekrývají

Michal Tvrdý

Mne sa celkom páči. Samozrejme, dizajn je vecou vkusu a tak mnohým sa bude páčiť a mnohým zasa nie. Ale samozrejme, oveľa dôležitejšie ako dizajn je to, ako to bude jazdiť – pohodlie, spoľahlivosť, bezpečnosť …. Interiér vyzerá tiež OK. Jediné čo si myslím že nie je úplne OK je koncept sedadiel a madiel. Ja osobne by som skôr privítal 2+1, lebo keď je plno tak sa fakt v tej úzkej uličke veľmi zle stojí. A tie madlá by mali byť nad koncom sedadiel … lebo mne to až tak pri mojej výške nevadí, ale inak je to celkom nepríjemné… Číst vice »

dopravopat

Kvôli podvozku to ináč ako 2+2 nejde. Teoreticky 2+1,5 sitz. Ale to je tiež oničom.

Martin

Jen se zeptam, dva podvazky jsou neotocne? A opet bude venkovni panel prekryvat otrvrene dvete?
A v interieru ppet bez moznosti se drzet, zvlaste pro deti? Je stavena hlavne pro stojici cestujici, takze ty e na drzeni by rozhodne prisli vhod.

jva

Dva podvozky jsou neotočné. Tak jako v 15T, kde je ale článek nad nimi minimalizován a vydáván za otočný podvozek.

Martin

Tak jsou dva plne otocne a dva castecne otocne, to by mohlo dobre fungovat…

Radek

Z těch v článku jmenovaných tratí k realizaci do roku 2027 je reálný tak Václavák a možná Strahov, zbytek ani náhodou. Naopak tam chybí Dvorecký most a Nové dvory.

Radek

…a Jarov.

Ondros

Tam (na Jarově) je ale plánovaná konečná jako úvrať, takže se KT8D5 alias kačeny budou pěkně otáčet.

martin hodek

Já vím, že je to drobnost. Ale pokud jedu hromadnou dopravou, vždy mne vytáčí, že nejsou zatmavená skla. Snad je to jen vizualizace a v reálu budou.

Martin

15T je ma alespon trochu, proti slunci je to prijemne,… neni fakt nic prijemneho, kdyz vam do oci celou cestu sviti slunce…
Takze doufam, ze budou mit zatmavena skla…

Martin

a doufam, ze ne zrcadlova jako v elefantech, to je zas uplny peklo…

Kamil

Je moderní a elegantní, ale není sexy ani roztomilá, oblíbená asi nebude 😀 Maska a světla spíš kyselý xischt či úškleb. Na ulici vypadá jako příliš masivní blok hmoty. Horní část mohla být víc zůžená, možná i dole u podvozku. Mohla by být celá o kus nižší. Tyče nad hlavou také níž, kdo se tam má drápat a půl hodiny si vyvracet rameno. Tyče určitě ne lesklý chrom. Zlatá žlutá. A bílá LED světla – jako vážně?

Martin

Vzdyt je to tramvaj, ne holka. Jestli s timto objektem chcete mit sex tak radeji navstivte psychiatra

M 474 003

Konstrukce, která se už jednou neosvědčila, se zase vrací?

milan

Jaká konstrukce, která se neosvědčila?

5 článků se 4 podvozky v kombinaci dvou krajních OTOČNÝCH podvozků a 2 pevnými pod sudými (2 a 4.) články v Praze nikdy ještě žádná tramvaj neměla – je to konstrukce, která se naopak zjevně osvědčila v Bratislavě typy 29T (jednosměrný) a 30T obosměrný, a to dokonce ve verzi úzkého rozchodu 100cm/1000mm, která je náročnější na stabilitu a zejména průjezd oblouků!

Račte si to chybně neplést se 14T (tzv. poršákem) = 5ti články na pouze 3 PEVNÝCH podvozcích pod lichými články (1., 3. a 5.)!

Martin

Praha ma hlavne v centru pomerne ostre oblouky…

tarten

První dodaný kus poslat na serpentinu nad Malostranskou a ono se uvidí…

Martin

no a do Lazarske, Dlazdene, Letenske a Synkac… no, uvidime… snad zas nebudou celou sit prestavovat…

M474003

Stačí ty 2 pevné povozky, co tam jsou. Bude to stejné pojízdné železářství jako 14T. A těch kloubů, po čase do toho poteče a bude to vrzat.

Martin

Taky nechapu, proc tolik, zrejme kvuli ten cca 2m navic se neda pouzit 3-clankova konstrukce..

Peeetr

Jedná se o zcela novou konstrukci.
Jde v podstatě o smíchaninu konstrukcí z 14T a 15T, snad z každého toho typu vzali to dobré a vyloučili špatné, zkušeností už s tím museli nabrat dostatek. Mně se za na prvné pohled nezdají jen ty vnější dveře pro řidiče, což je ovšem pevný požadavek Prahy.

Osamělý Vlk

Je to Škoda. To mluví o všem.

MartinR

Prostě nemáte rád Škodu, takže vždy to bude špatně. V pořádku, každý máme své oblíbené značky, výrobce, firmy… Ale tento váš komentář je reakcí trochu mimo.

tarten

A není to už TATA?

MHD

Něco špatného přidali. A to, že podvozky definují umístění sedaček v článcích.

Jiří Kocurek

Vždycky to bude něco za něco a hledání kompromisu.

Martin

To je ale hrozny zvast. Ukazte mi jedine nizkopodlazni vozidle kde tomu je jinak

218

Vypadá to,jako by si 14T a 15T spolu pořídili dítě,ale minimálně proti 15T to asi působí líp..ale možná to dělá ten slušivý nátěr:)

Jakub

Slušivý nátěr? V jiném nátěrů by vypadal lépe.

Karel Mio

Vypadají super! Ten černý čelní panel se světly je taková hezká vizuální zkratka k soupravám metra 81-71.

218

To mě taky napadlo.. 15T vypadá jako M1 a tohle jako 81-71..

Ondros

Hned se mně také asociovala přezdívka „černá huba“, která patřila sovětským soupravám „druhé generace“ na Ačku a Béčku.

Jiřik

A já si pořád říkal, co mi to připomíná… Díky! 😀

percula

To DPnebude potřebovat nějaké obousměrné tramvaje? Těch par současných vašem doslouzi.

dopravopat

Tramvaj Škoda 52T sa dá relatívne ľahko upraviť aby bola obojsmerná. Možno že v rámci uplatnenia opcie sa časť vozidiel dodá v obojsmernom vyhotovení.

Marek Kubík

Nedodá, DP Praha aktuálně nové obousměrné tramvaje nechce. 😉

dopravopat

Ešte stále môže kúpiť ojetá KT8D5 zo Sarajeva a poťazmo vymeniť vyradené T3 a T6A5 za KT8D5 v Pchongjangu v rámci humanitárnej pomoci v kurze 6 ks T3/T6A5 za 1ks KT8D5. Obojstranne výhodný obchod.

Jan T.

Kimovi do Severní Koreje bychom neměli posílat ani šroubek, už jen protože nám pravidelně vyhrožuje jadernou válkou a za poslední rok poskytl rusku mnoho tun munice na vedení války se svrhcovanou evropskou zemí. Já ani nechápu proč jim tam DPP před několika lety ještě posílal vyřazené T3, ten diktátorský režim si to vůbec nezaslouží.

Sarajevo má pouhé tři kusy KT8D5, ty se jim asi hodí na výluky. Víc jich mají Košice, které jim podle databáze stojí nevyužité v depu. Ale Praha jich už má dost.

dopravopat

To je pravda. Kim dodáva rakety ktoré lietajú na Ukrajinu. Nie je vhodné s ním robiť akékoľvek obchody, ani „humanitárnu pomoc“.

Bartol

Rámcová smlouva do 2035…co je aktuálně teď nemusí platit do 2035…

Marek Kubík

Nemíchejte jabka a hrušky dohromady. 😉 Výběrové řízení bylo vypsáno

Marek Kubík

Prosím redakci o smazání mého předchozího příspěvku.
Výběrové řízení že kterého vyplynulo dodání typu Škoda 52T bylo vypsáno na jednosměrné tramvaje stejného typu. Nicméně existuje úvaha že se po roce 2030 vypíše VŘ na nové obousměrné tramvaje které by nahradily typy KT8D5 a Škoda 14T.

Roman Soudný

To se divím, když první rekonstruované Kachny jsou téměř dvacet let staré.Ty už si zaslouží odejít na odpočinek.

Jan T.

Technicky jim snad nic není, mě připadají v daleko lepším stavu než stejně staré rekonstrukce T3R.P. Nehodí se svým uspořádáním interieru na vytížené linky, ale na obsluhu náhradní dopravy a výluky to stačí.

Jirka

Obousměrných KTN je dost a dalších cca 20 let vydrží.

milan

20 let všechny aoučasné pražské KTN určitě nevydrží – vždyť jejich první rekonstrukce mají již skor 20 let, ale 10 let ještě dají určitě!

Milan

ještě nějaké maďarské čekají na přestavbu

Ondra K.

Zkušenosti z různých provozů ukazují, že životnost karoserií článků pro KT8 je tak maximálně 20 let. I články, které se v nultých letech kupovaly jako nové, jsou dneska na kompletní vyvaření nebo šrot. Další delší provoz je určitě možný, ale za předpokladu generální opravy.

Roman

Možná se zeptám blbě, ale proč nejde u T3 otočit zadní vůz o 180 stupňů a tak si jednoduše vyrobit obousměrnou tramvaj?

dopravopat

Ide to, hovorí sa tomu T3PX – „prdelí xobě“. Nepraktické je, že to má kapacitu iba sólo T3, aj keď je to súprava. V každom smere jazdy ide zadný vozeň na prázdno, lebo nemá dvere v ľavej bočnici, ktorá je pravou v smere jazdy.

Martin

no, musela by to byt K2, ale i tak je to neprakticke…

dopravopat

Keď už, tak K5 (viď K5AR).

Roman

Vidíte, to mě v tom záchvatu invence nenapadlo, máte pravdu.

Milan
Osamělý Vlk

Obousměrné tramvaje v Praze jsou spíš pro provizorní řešení. V Praze se spíš chtějí dělat smyčky. KT8 D5.NR2 se navíc teprve dodělají.

Martin

..mate radu vyluk kdy se pouziva prejezd californien, tam potrebujete obousmernou… a take smycka zabira prostor, nekdy je lepsi stavet tak, ze prodluzujete postupne trat a mezitim ji proste ukoncite v ulici, lepsi nez triangl jako na Zvonarce nebo drive na Laurove…

Osamělý Vlk

Vysvětlete to ale politikům a DPP. Obnovené tramvaje v Montpellier jezdí bez smyčky, v Paříži snad taky, Lyon má tramvaje přímo na letiště, kde se končí na kusých kolejích. Ano, moderní je už se smyčkami nezabívat, ale Pražská síť je potřebuje i kvůli T3 R.PLF.

Martin

U nas je snadne celkem vykoupit pozemky a pomerne levne, navic ve verejnem zajmu, ve statech je to uplne jinak, tam se vetsinou za kazdy metr zaboru plati…

Milan

Všechno má pro i proti….. třeba v případě zpoždění je smyčka časová úspora, z výstupní do nástupní, odjezd klidně za 1,5 -2 minuty. Úvrať vyžaduje delší manipulaci pro změnu stanoviště a taky se občas stane, že se to nepovede. Ani řidiče to moc nebaví pořád všechno stěhovat, i když úvraťové linky mají za tu manipulaci příplatek…. A to jsou zas zvýšené provozní náklady pro podnik.

Tomáš

Uspořádání sedaček do „čtyřek“ mi přijde v tram trochu zvláštní. Mám pochyby, zda to bude praktické. Ale alespoň ho ocení rodiny s dětmi. Jinak místo na nohy u tohoto uspořádání nic moc. Spíše nic.
Designově – neohromí ani neurazí. Rozhodně by vypadala lépe s normálním nátěrem jako 15T a ne s příšernou šedočervenou variací na chorvatskou vlajku (podivuhodný nátěr PID, ze kterého je mi na zvracení, kdykoliv ho vidím).

Panoramix

Absolutně nechápu, jaký poděs vymýšlí kombinace šedé a červené na nová vozidla. U této nové tramvaje v tom není absolutně žádný smysl – jednou je červený pruh napravo ode dveří, podruhé nalevo, na krajních článcích jsou obrovské šedivé plochy. Hnus. Hlavně že v počátcích prosazování tohoto nového barevného schématu operovali tím, že tím zvýrazní dveře a pomůže to orientaci při nastupování. Na spoustě příkladů se již potvrdilo, že to byl jenom takovým marketingový blábol, aby nové nátěry nějak okecali. Zajímaly by mě opravdové důvody, proč zvolili zrovna tuto kombinaci, která je na různých typech vozidel v zásadě nahodilá, nemá kromě… Číst vice »

Návštěvník

Hlavně ten nátěr nemá žádnou logiku. Jednou jsou červené pruhy stejně daleko od sebe, jednou jsou od sebe přes celou karoserii, jednou sahají od střechy po spodek, jindy jsou zase jen dole. Finální provedení se nakonec stejně dost liší od původního vítězného návrhu nátěru, nakonec se tam stejně dostávají i jiné barvy jako černá apod. Snad jediné, na čem ten nátěr nevypadá úplně děsivě, je KT8. Jinak je ale vidět, že není šitý na míru jednotlivým dopravním prostředkům nebo že není dostatečně univerzální, aby na všem vypadal dobře…

MartinJ

Na KT8 nátěr „PIDžamo“ vypadá děsivě taky, tramvaj oproti Kotasovu ztratila veškerou eleganci. Lépe vypadá i v tom původním z 80. let.

Osamělý Vlk

PIDžamo je překvapivě hezké. Ale na nátěr to nejezdí. Takže stěžovat si, nebo chválit, je na 2 věci.

Jan T.

Čtyřky proti sobě a uspořádání 2+2 je šílenost do tak využívaného provozu jako je Praha. Cílem má být velká prostupnost cestujících a ne zadávat pevný počet sedadel ve voze, ať se nacpou kam se to dodavateli vejde. Protože to je reálně ta věc, která zpomaluje rychlost přepravy a nevykompenzuje to ani zvýšení maximálky na 80 km/h. V praxi to končí tak, že se sedí úhlopříčně ve dvou lidech na čtyřech sedačkách, přičemž se těžko dostává k oknu. K vidění denně v 1. článku 15T a ve 14T.

Toada

Od určité zaplněnosti tramvaje se i ta volná místa na čtyřkách (a obecně všude) většinou obsadí, protože je pohodlnější se jednou přes někoho „prorvat“ k oknu, než stát v plné tramvaji a neustále někomu muset uhýbat.

Martin

no zrovna tam neni moc kam uhybat… ale je to kvuli podvozkum, je to bezne…

cery51

Tramvaje se mi moc líbí, snad budou i praktické. Jediné, co mi vadí, jsou již zmiňované polstrované sedačky…snad budou nakonec jiné, nejlépe koženkové nebo plastové.

milan

Jestli požadujete OMYVATELNÉ koženkové sedačky, tak fakt nechápu co se Vám na vizualizacích nelíbí, protože zjevně uvedené na nich jsou zobrazeny!

123

Polstrované sedačky? WTF???

Petr Vašek

V civilizovaných zemích jsou běžně sedačky polstrované, tohle je spíš na neschopnost údržby DPP.

Jakub

A dochází vám, že třeba sedíte na místě kde byl bezdák, obecně polstrované více drží bakterie a maji horší údržbu

Martin

No zrovna bezdaci by v tramvajich nemeli co pohledavat, je to i v podminkach DP, nesmite tam ve znecistujicim odevu, atp..
Paradoxne to porusuje i sam DPP, ktery v salonu pro cestujici prepravuje i pracovniky s kyblem oleje v monterkach zaspinenych jako mazace vyhybek…

dopravopat

Vyzerá že budú potiahnuté koženkou, takže aspoň neubdú „nasiakavé“. Čo určite ocení ako prevádzkovateľ, tak aj iní cestujúci.

Bartol

Polstrované sedačky nejsou vůbec běžné v dnešní době…

Martin

To neni pravda, v zapadni Evrope i USA je najdete pomerne casto, naopak zeme jako vychodni Evropa, Filipiny, rozvojove zeme naopak vetsinou plast…
Jde o to, kam chcete patrit a zda DP budou resit cistotu a prepravu nevhodne se chovajicich cestujicich…
Ja casto vidim v MHD opilce i s flaskami – plechovkami, lidi s jidlem, pracovniky v monterkach,… MHD neni pro „socky“…

dopravopat

V tom prípade sa Viedeň radí medzi „socka“ interiéry. Naozaj nevkusné, tvrdé plasty, čo najmenej „tvarovania“ bočníc, proste utilitárny dizajn, ideálne „wapkovateľný“ od podhaly až po strop, aby všetko išlo ľahko umyť a dobre odtekalo. Ako cestujúci to fakt nemusím. Pôsobí to záchytka. Wiener Linien zjavne o nejakú kultúru dopravného prostriedku nestoja, ide im o čo najjenoduchšiu „údržbu“ čistoty.

Martin

jj, Viden to tak ma…

Juraj

Dobré ráno, mistře. Stejné (s koženkovým potahem) mají všechny autobusy DPP. Teď se to jen sjednotí.

Martin

Dotaz na odborníky – proč má stěrač i vzadu, když je jednosměrná? Při jízdě vzad je potřeba, aby řidič oknem viděl skrz celou tramvaj ven? Neřeší se to kamerou?

dopravopat

Cúvanie do vozovne z príručného panelu pri zadnom čele.

Martin

Díky za vysvětlení.

Jan T.

Nejen ve vozovně ale i na Zvonařce (používaný všemi typy vozů při výlukách) nebo novém trianglu na trati přes nákladové nádraží Žižkov. Nedávno jsem viděl jak byl vůz linky 23 pěkně zasněžený, takže bylo potřeba okno setřít.

dopravopat

Než sa vozy Škoda 52T dostanú ako „retro“ na linku 23, tak ešte veľa vody pretečie Vltavou. 🙂

Martin

ukoncuji se tam obcas linky pri vylukach…

dopravopat

Keď sa na Zvonařke zvládla otočiť K2 7000, ktorá tiež nemá zadný stierač, tak to zvládne aj 52T bez zadného stierača. Zaujímavé, že vo Viedni, kde tiež cúvajú do vozovní, zadný stierač nepoterbujú.

Mikuláš Pelíšek

Vtipné je ale to, že třeba u 15T je ten zadní stěrač stejně prakticky k ničemu. Při zpětném pohybu rychlostí 10 km/h kouká řidič do výhybek těsně za vůz (tedy v tomto směru jízdy před) velmi nízko, ovšem činná plocha toho stěrače je příliš vysoko.

Vojta Svobodný

Je fajn, že se konečně nahradí ten starý kovošrot co v Praze jezdi (bez klimy a profukujicimi spary kolem dveri). Nicmene extra moderne na me nepusobi oproti tram 15T s hezkymi drevenymi sedadly a panoramatickym oknem vzadu. Snad jedine plus je odstraneni jednich dveri, coz znamena, ze nebude tolik profukovat dovnitr.

Vojta Svobodný

Kdo chce videt paradni tramvaje at koukne na FLEXITY trams pro Zurich od Bombardieru. Tak se dela poradny interier.

Roman Soudný

Já se teď nedávno svezl Flexity v Drážďanech a je pravda, že ten interiér je hodně promakaný a těch 20 cm na šířku navíc je znát. A taky mají hodně tlačítek na otevření dveří. Těch mají dopravní prostředky v ČR obecně nedostatek.

Vojta Svobodný

Jo, v Drazdanech se taky moc povedly. A ta zluta barva jim moc slusi.
Ja osobne jel Flexity ve Waterloo v Kanade, kde pro ne udelali naprosto luxusni nove koleje vedene samostatne mimo vozovku (v podstate jako pro vlak-vcetne prejezdu se zavory).

Vašek Uhlíř

Tak FLEXITY to to je parádní tramvaj. Podle mne by Praze slušelo něco, co by z venku aspoň náznakově okazovalo na T3. Chápu, že moderní požadavky, včetně nízkopodlažnosti to komplikují, ale T3 k Praze patří jako Doubledeckery k Londýnu. Flexity se mi líbí víc než T14, T15 i T52, a přijde mi T3 podobnější, takže kdyby se chtělo, šlo by to….

Martin

Flexity je uplne jina liga, vubec Bombardier (nyni Alstom) je spickou ve svete…

Jakub

Hezký dvereveny sedadla. Myslíte ty, které jsou celé poškrábane a klouzou?

watslaw

To paradní panoramatické okno vzadu u 15T z toho v létě dělá příšerný skleník, kde je nepříjemně i při zapnuté klimatizaci.

Jirka

Tohle (40 ks) ale není na náhradu současných. 😉

Vojta Svobodný

z tech prvnich 40 mozna ne, z tech zbylych 160 uz rozhodne ano

Antonín

V Praze už teď je počet tramvají na hraně a dá se říci, že začínají kriticky chybět, i když Praha má snad nejvyšší počet vozů na světě a do roka a dne ještě pár nehod něco zruší, takže náhrada ani náhodou – pouze doplnění a aby bylo pro také něco pro nové tratě – těšíte se zbytečně, to by muselo být těch 200 ks do 2 let a dalších aspoň 200 pro opci, ne 40 na dva roky.

Mad_Majk

Tak snad bude jejich provoz v obloucich mnohem tissi nez u aktualnich 15T 🙂

medical_examiner

Ano, neboť ty jsou tak hlučné, že u Městského soudu jsou i ve slavné jednací síni č. 101 (která je uvnitř areálu) bezpečně rozpoznatelné podle toho kraválu.

David

Vzhledem k těm pevným podvozkům hlavně doufám, že to bude tišší než 14T. Když ta jede přes výhybku, tak drncají skleničky v poličkách všem bydlícím okolo.

Peeetr

Globálně přelomový dizajn, ten vstup pro řidiče je nejspíš nejhorší u tramvají na celém světě 🙂

medical_examiner

Asi dědictví 15T…

Ondra K.

Vstup na stanoviště odpovídá Škodovkám pro Bonn a Rhein-Neckar.

milan

Největší obdobu toho vstupu/dveří do kabiny řidiče už Škoda transport nedávno dodala na tramvajích do Bonnu – https://www.skodagroup.com/cs/reference/tramvaj-forcity-smart-swb, a rozhodně by jeho odlišení od dveří salónu mělo být nejpraktičtější, aby se nikdo z cestujících do tramvaje nedobíval dveřmi určenými jen pro řidiče, což u 14T (tzv. poršáků) se děje často, a občas dokonce i u 15T – Forcity, byť pod těmi jsou z venku také schůdky/resp. žebříček!

DR 01 518

Design mohl být odvážnější ale jinak fajn, už se těším až se svezu. Nový svěží vítr.
Škoda jen, že se v Praze pořád trvá ne jediné délce. Tam kde teď jezdí sóla by se kolikrát hodily už dvoudílné verze a na pár linkách zase delší než je současný standard.

medical_examiner

Třeba 56m jako v jednom městě ve vyspělém zahraničí…

SYN

Jo, jezdit někde 14-16m tramvají je vyslovené plýtvání, zejména (časem) řidiče. Jenže co v délce cca. 20m pořídit, obzvlášť aby neměli v Praze špatný pocit že „pouze“ kopírují něco odjinud? Přece byste nečekal že je uspokojí „něco jako“ EVO2… Dvojwana (která by se dala se současnými PLF spojovat do souprav okolo 36m) už je víceméně minulost…
Aspoň že se odhodlali popojít nahoru od 30m aspoň o ty dva metry navíc.

smasska

No odhodlali – už 15T má 31,4 m.

Milan

A při zatažení je to někde boj o centimetry, aby sa dala zavřít vrata 😀

Veřejná doprava KUPŘEDU

Nesmysl.
Než prodlužovat délku tramvaje, tak raději zkrátit interval.
S dlouhou tramvají jsou akorát dlouhé problémy – sotva se vejde do zastávky.

smasska

Ano, to se při struktuře nákladů na provoz MHD, drahých vozidlech a personáliích opravdu vyplatí. Plus to na spoustě tratí už prostě kvůli propustnosti nejde.

Jiřik

Prezentujete pohled dopravního ekonoma – počet vozů, počet řidičů, spotřeba elektřiny, údržba…
Jenže cestujícího primárně zajímá to, jak rychle se tím spojem někam dostane – a tady už je hodně znát, jestli na zastávce vyměníte 50 lidí jednou za osm minut na délce 30 metrů, nebo 25 lidí jednou za čtyři minuty na délce 18 metrů. Pak už se nesčítají sekundy, nýbrž desítky sekund, při dobré koordinaci s řízením křižovatek pak na takové lince ušetříte klidně deset minut.

Návštěvník

Technicky zatím těžko říct, designově neurazí (mohlo to být mnohem horší), ale ani nenadchne a moc se nezapamatuje (tohle je škoda, třeba CAF v Oslu je nádherná, tohle je trochu těžkopádná osmdesátková německá vlakotramvaj).

Interiér snad bude fungovat, vypadá prostornější, ale bojím se, že bude typicky pražsky studený a neútulný. Snad se aspoň konečně začnou používat modernější infopanely, kde bude víc informací než ty současné modrobílé bezobsažné teploměry. U venkovních panelů je škoda, že se pořád držíme těch malých oranžových, když dnes existují velké s bílými písmeny.

medical_examiner

Viditelný posun je zatím jen v tom sezení 2+2…

SYN

Posun k horšímu?

Ventura35

Jak se tak koukám, tak budou při otevření dveří infotabule zase částečně zakryté, jako u 15T.

watslaw

Také jsem doufal, že tohle po zkušenostech s 15T vyřeší. Minimálně vprostřed soupravy se nabízí ty články s pevnými podvozky, a nebo to dát nad dveře.

Neodborník

Plánuje Praha vyradit nějaký starý typ? Nebo tímto jen rozšiřuje vozový park? Trochu jsem doufal že se Praha bude chtit pomalu zabavit KT8D5, ale pak by městu chyběly obousměrné vozy.

Marek Kubík

Nové tramvaje nahradí zbylou část T3R.P které neprojdou papírovou přestavbou na wany.

Jirka

Zatím neplánuje, v současnosti objednaných 40 ks je na rozšíření parku.
KTN vydrží následujících 20 let bez problémů.

Juraj

Z pohledu cestujícího:
+ Výrazně menší tlačenice u dveří než ve 14T/15T (méně členitý interiér, vzdušnější)
+ Víc místa pro kočárky, navíc na obou stranách. Pokud nepojede vozík/kočárek, budou to oblíbená místa na stání.
– Čtyřsedačky na podvozky jsou jen papírová kapacita. Jsou nepříjemné, málo místa na nohy, obecně nejsou oblíbené.

Zatím jsem opatrně pozitivní. Jen mě zaráží návrat k pevným podvozkům – najednou už v Praze není problém s těsnými oblouky, nebo má 52T zásadně jiné fyzické vlastnosti oproti 14T?

-mm

Alespoň první (a poslední) jsou otočné, ty vadí nejvíc. Ale ideální by byly všechny…

kix

a co by bránilo pokračovat v evoluci 15T, která má otočné všechny?

Ondřej

No u 15T se ukázalo že to je slepá vývojová ulička která nemá budoucnost.
Uspořádání podvozků pod kloubem je prostě blbost.

Tak proč vyvíjet mrtvou konstrukci když jsou k dispozici perspektivnější jako ForCity Smart a Plus.

medical_examiner

Asi budou jezdit jen na 10 a na 17, nebo na jejich počest upraví linkové vedení…
Pro začátek by mohli stanovit, že nebudou smět jezdit přes některá místa, pro začátek přes Spálenou ulici.

David

Mě naopak přijde že především v té střední části je místa na stání velmi málo a budou ty dveře věčně ucpané a bude těžké se dostat k těm sedačkám. Čekal bych v dnešní době místa na stání / kufry / kočárek / vozík u každých dveří.

Milan

Velmi častým jevem v provozu je to, že cestující se doslova sardinkují u prvních dveří a vzadu vozím i prázdné sedačky. U turistů to platí obzvlášť, ti někdy i ve velké skupině ani nečekají v samotné zastávce, ale až za sloupkem mimo zastávku a nastupují pouze prvními dveřmi. Turisti s velkými kufry taktéž nejlépe jen prvními dveřmi i do T3

Nose Peak

Vzhled je věcí názoru, třeba mně se to vcelku líbí. Ale z těch fotek mi tam připadá poněkud přesedačkováno. Chápu, že počet sedaček je jedno z hlavních hodnotících kritérií, ale obecně mi u moderních vozů spíš chybí pohodlná místa k stání…

dopravopat

Oproti 15T je miesta na státie priam kráľovky veľa, najmä ak porovnáme krajné články. Nástup a výstup cestujúcich bude určite rýchlejší, ako aj roztyl po vozidle.

tarten

Nástup a výstup bude rychlejší těžko, když to má o jedny dveře méně. Jak to bude s rozptylem po vozidle se uvidí, ty nepříjemné zóny 2+2 vedle sebe jsou tam pořád.

dopravopat

Tie zóny 2+2 sú tam, kde 15T mala prechodové mechy s uličkami, v ktorých sa ľudia tak či tak vedľa seba nepostavia. Takžte priestor, ktorý v 15T zaberajú „skrine“ nehradili sitzle, čo je oveľa efektívnejšie využitie.

Stráťa

Souhlasím. A nejen proto že tam chybí pohodlná místa ke stání ale hlavně pohodlný průchod z místa k sezení ke dveřím. Čtyři sedadla vedle sebe prostě do MHD nepatří.

Roman Soudný

Stejně by tam překážel podvozek, tak proč tam tu sedačku nemít.

SYN

Existuje třeba varianta 2+1,5 která je poměrně vyzkoušená, a není to špatné… stejne se využití „čtyřek proti sobě“ ani vdáleně neblíží 100%…

dopravopat

Existuje aj 1,5+1,5. Konkrétne Prínos som v tom nevidel.

Fotka: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Bozankaya_tram_interior.jpg

medical_examiner

To vykládejte v Plzni, včetně tamějších temných Scheißewerke…

medical_examiner

No to je v pořádku. V těch 80 km/h nebude ani pomyšlení na stání, aniž by člověk neutrpěl újmu na zdraví…

tarten

Ta osmdesátka je jen teoretická rychlost, kdyby snad někomu přece jen schválili trať někde v polích. Což zas tak moc nevypadá.

Ondros

Jak nevypadá? Trať do Sedlce přes Zdiby půjde středem silnice mimo zastavěnou oblast a 80 km/h by nemusel být problém. Středočeký kraj a Praha už jsou realizaci blízko.

Noscortas

Nikdy jsem moc nepochopil, proč se dělají ty čtyřky proti sobě, přijde mi to dost nepraktické.

dopravopat

Lebo nízkopodlažnosť a nutnosť umiestniť niekam podvozok.

medical_examiner

Takže až se nízkopodlažnost konečně nakašle, tak budou sedačky zase normálně po směru?

dopravopat

Áno, ak by bola podlaha vo výške 800 mm nad TK, tak môžu byť všetky otočné v smere jazdy.

Ondřej

Tak podvozek někde být musí a buď nad ním nebude nic (jako u 15t) nebo nad něj umístí sedačky tak jako tady.

Takže se tak líp využil prostor protože nad kloubama tak aspoň může vzniknout prostorná plošina pro stání což extrémně pomůže při výstupu a nástupu.

dopravopat

Presne tak. Tam, kde má 15T „skrine“ a prechodový mech, má 52T sedčky. Oveľa účelnejšie využitý priestor, navyše sa pri predierané cez voz spredu dozadu netreba pchať cez „myšie diery“ nad vnútornými podvozkami, ale normálnym interiérom.

David

Možná v kloubu je víc místa, ale mezi dvojsedačkami je úplně stejně úzká díra, jako u 15T v kloubu. Což znamená, že stejně zepředu dozadu neprojdete

SYN

Plošiny nad klouby se v nedávné minulosti aktivně zmenšovaly, aby se kloub nepřetěžoval velkým počtem stojících osob… takže tady ho raději dostatečně dimenzují? To by bylo dobré, ale moc tomu nevěřím…

Ondřej

Tak všechny nové tramvaje od Škodovky mají kloub prakticky stejný tedy široká plošina viz tramvaje pro Plzeň, Ostravu, Brno, Bonn, RNV atd. a opravdu se na nich může normálně stát. Popravdě ten úzký průchod jako u 15T je vlastně výjimka protože i starší konstrukce mají širokou plošinu. U 15T (nebo některých Varií) je ta úzká ulička čistě kvůli tomu, že tam je podvozek. Tady jsou tam sedačky 2+2 a jsou opravdu jenom nad podvozkama takže si myslím že je to opravdu mnohem lepší využití prostoru a získá se takhle dost volného prostoru u dveří (u 3 dveří je právě kloub)… Číst vice »

Jiřik

Kloub se u tramvají nijak extrémně nenamáhá – obzvláště v porovnání s kloubovými autobusy, které mají jedinou hnanou nápravu.

Milan

Jsou i chvíle, kdy je to tak praktické, že se tam poskládá mládež ve výrazně větším počtu než jen 4 😀

jaroslav-toman

Hm, jen trochu zakulacená Kotasova hrůza, žádné zlepšení.

Sláva, konečně hezká tramvaj!

Porsche 14t jsou hezké ale 15t jsou obludy tak konečně přestanou tramvaje hyzdit Prahu

DavidK

Asi bych nechtěl vědět, jak vypadá tvůj vkus na ženy. Protože jestli ti 14T připadá pěkná a 15T nikoliv, tak to potěš koště…

Veřejná doprava KUPŘEDU

U 14T jsou naopak ta čela na bl…

Dejf

koukám že opět plně nízkopodlažní, takže je hra s motory zvenku na podvozcích pro každé kolo zvlášť asi neomrzela. no nakonec proč ne, sice to dostává bídu při nehodách, kde je to dost na ráně, ale budiž. pořád lepší než „pevné“ podvozky na 14T, které mají ovšem tu nepopiratelnou zásluhu, že v DPP objevili slovo přechodnice 😀

dopravopat

Jeden motor bude poháňať dve kolá na strane podvozku. Podobne ako napr. Siemens Combino, resp. Avenio.

dopravopat

Oprava: To malo byť v prípade novej verzie 15T. 52T bude mať klasické dvojkolia, ale trakčáky umiestnené priečne, t.j. paralelne s nápravami.

Dejf

ahá, ok, no tak uvidíme jaké buudou chodové vlastnosti, snad dobré.

Martin

Zase spatne. Snad to na potreti trefite

dopravopat

Mal som nesprávne informáncie z iného zdroja. Už je to potvrdené, trakčáky budú pozdĺžne, každý bude poháňať jednu nápravu. To je tak, keď sa objavujú aj nesprávne informácie.

Lukáš F.

Bídu při nehodách dostávají hlavně krajní podvozky na 15T, ty jsou hodně na ráně. Tohle mi přijde OK, jiní výrobci mají podobně řešená vozidla (akorát ty podvozky třeba nejsou otočné).

Martin

DPP chtel napravy – ne napravnice. Individualni pohon kol nedava smysl. Bude tam motor s prevodovkou jako to ma kazda jina tramvaj na svete

dopravopat

Takže Vriobahn nie je normálna tramvaj. Súhlasím. 🙂

Martin

Tak zrovna ten nema ani tu napravnici/portalachse/rikejte tomu jak chcete. Motor v kole a tudiz velka neodpruzena hmota je dnes mrtvy koncept, ale treba se to zase jednou vrati. Ja mluvil o tom ze pohanet klasicke dvojkoli dvema motory nedava vubec zadny smysl

dopravopat

Ja nikde nerozporujem tvoje tvrdenia. Iba som poukázal na Variobahn, ktorý je ešte horší ako 15T z dôvodov, ktoré si opísal. Variobahn ani nie je tramvaj, to je likvidátor materiálu.

Filip Jirsák

To není že by si ve Škodovce s něčím hráli, ale v civilizovaném světě v roce 2022 objednatel nemůže chtít nic jiného, než plnou nízkopodlažnost. Ještě by se tedy mohl určit minimální počet sedaček nad nízkou podlahou, ale to naštěstí není potřeba řešit, protože v Libchavách tramvaje nevyrábí.

marcela

Přes Palmovku? Na těch čtyřkách budou mít bezdomovci pěkný kutloch 😉

stanik

Už se těším,až s ní pojedu do Libeznice !!!

medical_examiner

To už spíš budete na internetu koukat na fotografie ze Stanného soudu, jak bude ten trhat rekordy v pracovitosti…😁

Danny

No, většinou to na vizualizacích vypadá lépe, než ve skutečnosti, tak budu doufat, že to v tomto případě bude opačně a v reálu z toho budou lepší pocity.

Movia

Tradiční tramvaj pro Prahu, zvenku dlabaný ingot, zevnitř normální tramvaj

Jirka

Překvapuje mě opakování chyby v umístění stropních madel hluboko nad sedačkami – hlavně u dvousedaček – jako u vozů 14T, kde to nakonec dopravce musel sám upravovat…

Miloš

To není otázka na výrobce, ale na zadání od zákazníka…

Jirka

To rozhodně není pravda, zákazník vizualizace nedělá.

Jan

Zákazník nedělá vizualizace, ale dělá zadání, podle kterých mu dodavatel vizualizace udělá jako nabídku.

P_V

Je komické, že se vizualizátoři tak snažili, aby udělali prezentaci co nejhezčí, a nakonec byly na veřejnost vypuštěny křivé, rozmazané, barevně ujeté fotky z plátna v nějaké zasedačce.

Martin

Je komicke ze se internetovi hrdinove musi hned vyjadrovat ke vsemu a nejsou schopni pockat pet minut, kdyz je jasne ze je to jen rychla informace primi z mista deni. V clanku jsou uz oficialni snimky

P_V

Njn, článek se aktualizoval. Nepsal bych to, kdyby tam nestálo „Obě společnosti zároveň zveřejnily finální podobu nových vozů“, ale třeba „Přinášíme zatím záznam z novinářské prezentace. čekáme na obdržení finálních materiálů.“

Gregyros

Koukám prostor na nohy 0 0 nic, jak u brněnské 45T..

Gregyros

(Přinejmenším v místě kde jsou 2 páry sedaček naproti sobě)

MHD

Uprostřed pevné podvozky?

Kubrt

Ano, koncepčně je to vývoj vozů 29/30T pro Bratislavu (slovíčka ForCity Plus).

MHD

Já vím, ale to jsem si ani v nejdivočejším snu nepředstavoval. Přitom je tolik alternativních koncepcí, co by splnily podmínky a bez pevných podvozků.

smasska

Že jo, přitom ti výrobci jsou tak blbí, že se s tím nepřihlásili…

Radek

Výrobce je označuje za částečně otočné. Co to přesně znamená (jaká vůle), na to si budeme muset asi ještě počkat.

Petr

Může mi někdo znalý prosím vysvětlit, proč pražské tramvaje mají pantograf otočený ,,naopak“ oproti skoro všem ostatním?

Jirka

To spíš někteří ostatní je mají opačně…

Petr

Já to tak tedy nikde jinde, než v Praze neviděl. Můžete mi prosím vysvětlit technický důvod?

Vojta

Pantograf se umisťuje nad podvozek, aby byl i v zatáčkách nad středem kolejí. ForCity i tahle nová mají podvozek tak blízko čela, že kdyby byl pantograf opačně, stažený by zasahoval přes čelo vozu.

Petr

Děkuji!

Jan

To ale nevysvětluje orientaci polopantografu na KT8D5 pro Prahu a Plzeň.

Veřejná doprava KUPŘEDU

1) pantograf mají pražské tramvaje nad první nápravou, protože systém preferencí na tramvajové síti funguje pomocí PTK – pryžových trolejových kontaktů a je potřeba, aby tramvaj o sobě dala co nejdříve vědět, že přijíždí ke křižovatce a stihlo jí padnout volno.
2) pantograf je natočen tak, aby styk na PTK byl co nejvíce vpředu vozidla a kdyby byl opačně, tak bude na troleji o +- metr dál vzadu a opět platí:
aby tramvaj o sobě dala co nejdříve vědět, že přijíždí ke křižovatce a stihlo jí padnout volno.
uf …

JiVe

LÍBÍ +; NELÍBÍ –

dzejejc

Nejsem si jistý +-

Vojta Svobodný

Myslim, ze mohla byt tramvaj vice propracovana po designu, ale kdyz se kouknete co jezdi v Praze nyni-tj 50 let stare vozy, tak to je samozrejme extremni plus.

JiVe

jj, souhlasím. Také se mě líbí

Ladislav Boháč

Praha má největší zakázky na tramvaje, Brno zase na šaliny 🙃.

Ladislav Boháč

Myslel jsem to jako vtip a nechtěl jsem tím nikoho urazit. Bohužel se mi zdá se moc nepovedl.

dopravopat

Presne ako som predpokladal. 🙂 Až na dizajn čela, čakal som niečo iné. Ale to je jedno.

Z750S

Za mě je T15 mnohem hezčí než tento nový typ.
Tohle je takové usedlé a tuctove. T15 je za mě stále hezká a futuristický vypadající tramvaj.

Nevim jestli je to jen designem, ale T15 je opticky široká a taková hezky „přikrčená“.
Tohle nove je takové opticky úzké a vysoké. Not my cup of coffee.

Jirka

Až na T15 souhlas…

Martin

Tehda melo vozidlo svoje vlastni barevne provedeni, ted je tam to unifikovane schema DPP ktere (alespon pro me) je osklive. Kdyby nove vozidlo melo cerveno sedy spodek i A-sloupky tak vypada skoro stejne

medical_examiner

To asi aby pak východoněmeckým soudruhům lépe zapadly, až je Praha z finančnê-organizačních důvodů prodá…

MiB

Jsem jediný koho zaráží rozmazanost snímků? Třeba loga pid a škoda na 11 snímku. Obecně mi ty snímky přijdou zvláštně neostré.
Ale interiér mi přijde příjemnější než u 14T, tak snad budu spokojen jakožto klasický fanoušek vnitřku 15T.

MarcoChenzo

Protože fotky jsou vystřiženy z videa, které je na oficiálním Linkedln Škoda Group…

Jan T.

To si říkám co je to za amatéry, kteří víc jak měsíc po výhře v soutěži nemají připravené oficiální materiály pro media. Kouknu na jejich web, tiskové zprávy nic, jen odkazy na instagram a facebook. Ale třeba na sousedním cs dopravákovi mají kvalitnější rendery.

takymajkl

Modlím se za použití vícero barev v interiéru, než jen bílé. Vypadá to jako první generace panterů – vyšetřovna. Barevně se mi mnohem víc líbí interiér 15t.

Blzx

Nám tam nalepí reklamu na ibalgin/KFC/Milu/Jehovisty a hned to bude veselý, to bych se nebál

marcela

Až tam budou lidi, bude to vypadat zase jinak.

Pražan

Prosím o opravu shody přísudku s podmětu u věty „společnosti podepsaliY

Blzx

Oproti 14T a 15T teda velké nic. Ano, 15T zestárla vzhledově hrozně rychle, ale na začátku to aspoň nebylo tak nudné. Tohle se snaží o nějaký přechod k umírněnosti (oproti 15T) směrem k Siemensu a Stadleru, ale přitom to nemá ostré křivky, přední nárazník je nafouknutý. „Škoda“ docela, snad to aspoň bude jezdit lépe a skřípat méně než 15T

Mickey

Přední nárazník bude vždycky nafouklý, neboť je to prvek pasivní bezpečnosti.

MP22

Ale šikovný designér to dokáže vyřešit tak, aby nafoukle nepůsobil. Tohle dělal kdo? Jestli Kotas, tak to dopadlo ještě dobře.

Blzx

To fakt nemusí být takhle. Jasně, ať vystupuje do prostoru, ale nemusí tam být takhle prohnutý. Vypadá jak Fiat Multipla po liposukci, sorry

Jan T.

Jak se prosím hodnotí, že 15T zestárla rychle?

Blzx

Srovnáte ho se soudobými a trochu novějšími tramvajemi. Některé prostě dobu předběhnou a vypadají dlouho dobře, jiné už při vzniku odpovídají době už minulé.
Tady je to bohužel spíše druhý případ. Jak někdo píše v diskuzi, připomíná to Astry.

Jan T.

15T aspoň mají unikátní vzhled, možná je to čelo široké, ale je hned poznat o co jde a nepůspobí to na mě jako nějaké devadesátky. Tohle je podle mě krok zpět k tuctové podobě, kterou uvidím prakticky v každém provozu v Německu.

Marek Kubík

Nemyslím si že design 15T zestárl, původní série je i po mnoha letech pořád jedna z nejhezčích tramvají.

Jan T.

Hezčí je podle mě druhá serie, která má pěkně zvýrazněný obrys pomocí té žluté barvy a není to pojízdné pohřebnictví.

Blzx

Mně se původní design taky líbí víc a neuráží mě. Jen teda celé to čelo je hrozně velké, okázalé, všechno jen ne subtilní. Je to jedna z nejhezčích tramvají možná v ČR, pokud se podívám, co jezdí v Německu, Rakousku nebo ve Skandinávii, tak je to dost podprůměr.
Jestli máme nějaké designově povedené tramvaje světové hodnoty, tak to bude mnohem spíš T3, KT8 nebo 14T. 15T ani náhodou.

DavidK

No…. 14T rozhodně žádné světové hodnoty nemá. Asi sis spletl ty 2 čísla. Protože… Naopak 15T ty designové světové hodnoty reálně alespoň trochu naplňuje.

rudlafara

Designově velice pěkné, jednoduché a dle mého líbivé. Dobrá práce.

vlachjan

Pěkný, relativně jednoduchý exteriérový design. Myslím, že bude stárnout lépe než 15T. Stěna oddělující kabinu řidiče od prostoru pro cestující by si zasloužila přeřešit, ze všeho nejvíce připomíná řešení stejné přepážky ve voze 810. Rovněž první řada sedeadel by si zasloužila umístit proti směru jízdy, i z obrázku na vizualizaci je patrné, že z ní bude výhled asi jako ze sedadla na hroní plošině za kloubem u tramvaje KT8D5. (OT: proč to proboha dopravní podnik neotočí, podobně jako v Ostravě?)

Poskok

Ty dvě dvojice sedaček hned za kabinou řidiče jsou umístěny na nápravě podvozku, takže otočit imho nepůjdou.

Ale souhlasím, ta stěna za řidičem je fakt strašná.

Jan T.

Připomíná mi to dvojici sedadel v autobusech SOR. Vepředu stěna, půl okna bokem. Ale pokud chce někdo klid a je tam volno, tak je to dobrá volba na cestu delší než pár zastávek. Kupodivu se mi zalíbil první článek 14T a klidně ten ve verzi s podélnými lavicemi, který se lépe zaplní, protože člověk se nebojí otlučených kolen. Já tomu říkám první třída, protože tam zalezu, není to průchozí a střídá se tam jen pár lidí okolo, je tam větší klid a zůstává to i pěkně vytopené v zimě.

medical_examiner

Akorát se musí obcházet no…

vlachjan

To je škoda. Teď, když bylo zveřejněno více rendrů, je patrné, že tímto budou do určité míry trpět i místa v článcích s nápravami. Tam alespoň bude trochu vidět do kloubu a cestujcí tedy nebude koukat zcela do zdi.

medical_examiner

Takže pokud řidići někdo třeba ve Svatovítské vjede do cesty, tak bude mít ten cestující i masáž hýždí?

liposh

Kolik že to teď má plzeňská Škoda Transportation těch let na to, se přejmenovat? 😀

Berhof

Jméno mohou používat do roku 2029

Miloš

To není věc, čím bychom se měli chlubit.
To je jen naše blbost, našich lidí a hlupáků, kteří jsou za peníze schopní prodat i svou rodinu…

medical_examiner

Myslíte na Scheißewerke Pilsen, PPF vehicles, KVP n.p., nebo nějak jinak?

tarten

Myslí asi TATA.

Roman Soudný

Na první pohled mě ten design moc neuchvátil, ale nechám tomu čas. Třeba se mi začne líbit.

medical_examiner

Třeba v ní bude teplo, nebude tak strašně vrzat…a tak vám ten archaický vzhled nebude tak vadit…

Roman Soudný

Jasně, tohle není úplné terno, ale vlastně mi nakonec vůbec nevadí. Mohly sice představit něco modernějšího, jako třeba Artic pro Tampere, nebo retro jako Artic pro Helsinki (ta je tak roztomile ošklivá), ale i tahle by s pár úpravami mohla být docela hezká. Světla udělat jednoduše kulatá ve stylu Hondy E, dole trochu zkosit čelo k podvozkům, nad čelním sklem to nalakovat a z dálky to bude připomínat T3.

Handzidcek

Finální design těchto tramvají je pro mě příjemným překvapením (zejména exteriér). I rozvržení interiéru vypadá dobře.

Jan T.

Ten interiér teda není žádná výhra. Ano, v kloubech to má větší šířku, ale zas tam není jedná velká prostorná plošina jako V 15T. Je tam kousek místa vlevo, kousek vpravo, pár sedaček za sebou místo plošiny, takový kočkopes. A to uspořádání 2+2 v jistých místech je největší úlet, tam proleze akorát jeden člověk bez zavazadla.

Martin

To tam chcete pristavat vrtulnikem? Prostor na vozicek/kocarek tam je pekny, obvzlast v prvnim clanku je plosina obrovska. A co ty kecy o 2+2? Vzdyt to je dnes nad podvozkem standartni usporadani

milan

Tak krajní otočné podvozky byly jistota, a v jejich umístění co nejblíže krajům jsem doufal /díky tomu čela nepotřebují půdorysné zúžení – bočnice jsou v jedné rovině a řidič má přes zpětná zrcátka či kamery maximální přehdel o dění podél nich), byl jsem zvědav na koncepci umístění podvozků a dveří salónu. Výsledné řešení s 5ti články, z nichž: – 2 sudé (2. a 4.) jsou krátké a tzv. nesené vlastním dvousým. a pravděpodobně pevným/neotočným (ovšem v tomto se mohu z vizualizace plést). podvozkem, a jsou bez dveří. – prostřední/3. zcela zavěšený (mezi sousedními články s podvozky) článek má asi jen… Číst vice »

Istropolitan

Mě to v mnohém (exteriér i interiér) připomíná bratislavskou 29T, jen s přepracovaným/ inovovaným čelem. Co jsem měl možnost vyzkoušet, jízda v těchto BA tramvajích byla vždy pohodlná a příjemná. Tak snad to bude stejné i u této pražské 52T.

Hafan

Zásadní rozdíl oproti bratislavským verzím vidím v té nízkopodlažnosti navíc. Ta zvýšená část v Blavě byla to místo, kde se mi vždycky cestovalo nejlíp, protože při sezení u okna nebránil žádný rantl okna v úrovni ramene, ale naopak byl někde těsně nad stehny, takže tam byla reálně šířka navíc. Pro nás ramenatější jedince je třeba stav v 15T trochu problém, protože na rantl se ta ruka moc pohodlně nedá dát a svěšená dolů zase překáží a ubírá šířku. Takže za mne osobně je tohle jednoznačně mínus, ale to je asi celkem drobný detail. Jinak ten interiér vidím zatím jako docela… Číst vice »

Marek Kubík

Vnější design je pro mě zklamáním, snad aspoň v jiných parametrech bude více přelomová.

Pivlis

Vetřelec v pyžamu

milan

Vetřele/barakuda apod., je spíše hanlivé označení pro nepřívětivý až agresivní design čel tzv. Poršáků od Škody transport typu 14T (Praha) / 13T (Brno) / 16T (jednosměrné ve Wroclawi) a 19T (obousměrné ve Wroclawi) – https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2011080201 , zatímco design na vizualizacích mi přijde takový neutrální (jako nové TRAM od Škody transport v Ostravě, Plzni či Brně).

medical_examiner

Takový neutrálně archaický…
Připomíná mi Protramy a hlavně DWA NGT8…

Jack

Zvenku to vypadá jako Astra. Ne že by byly Astry špatné, ale venkovním designem se tato tramvaj vrací do poloviny 90. let.

Twix

Vidím to podobně, to čtvercové tmavé čelo s hranatými světlomety mi připomíná ty úplně první nízkopodlažní tramvaje od Siemensu nebo Düwagu, případně ty Astry, a i na té animaci vedle 15T to působí že je to předchozí generace, a ne ta budoucí. Také jsem zvědavý, jestli to bude mít tu fíčuru, že otevřené dveře překryjí informační displej, podle animace to vypadá že ano… Interiér vypadá lépe, přehledný, bez tyčí zahnutých nad sedící cestující atd.

milan

Rozhodně je lepší neutrálnější design než nějaký tzv. supermoderní, který reálně subjektivně rychleji stárne – příkladem budiž zrovna přímo od Škody transport tramvaje přezdívané poršáci – typy 14T (Praha) / 13T (Brno) / 16T (jednosměrné ve Wroclawi) a 19T (obousměrné ve Wroclawi) – https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2011080201 (protože vnější design jejih čel dělalo designové studio tohoto jména) nebo nekdejší verze auta Ford Ka – https://www.sportovnivozy.cz/auta/167775/v/e3-ford-ford-ka.jpg !

Cuba

Třeba v novém brněnském nátěru Poršata vyloženě ožily…

Rampakk

Moc hezký

majkl

Až na tu barevnou kombinaci… 🙁