lot
Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Praha po letech zpřístupnila cestujícím online polohu autobusů v MHD

Autobusy Pražské integrované dopravy na Českomoravské. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Autobusy Pražské integrované dopravy na Českomoravské. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Do konce roku se mají v nové aplikaci ukazovat i vlaky v systému Pražské integrované dopravy.

Cestující v pražské MHD mají nově k dispozici informace o aktuální poloze všech autobusů. Nová webová aplikace mapa.pid.cz nově zobrazuje všechny aktivní spoje v Pražské integrované dopravě (PID). Cestující na stránkách naleznou informace o jejich trase, zpoždění, bezbariérovosti a dalších parametrech.

Dosud měli cestující informace o zpoždění jen přes aplikace PID Lítačka a IDOS. Nově je zpřístupněný i mapový portál. Nová mapová aplikace je dalším krokem otevírání dat. Je totiž vystavěna nad zcela veřejnou webovou službou, kterou můžou svobodně využít všichni vývojáři i ve svých aplikacích.

„Stejně jednoduše bychom chtěli v příštím roce zpřístupnit také online data o tramvajích. Jsou to zdánlivé maličkosti, které ale reálně zlepšují kvalitu MHD a šetří cestujícím čas, který by jinak strávili zbytečným čekáním,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Kromě zpoždění mohou cestující i zjistit například informace o celé trase či o tom, zda jede autobus s klimatizací nebo bezbariérovou přístupností (kromě vozidel DPP). Bonusem zejména pro nadšence je pak odkaz na kartu vozidla na webu seznam-autobusu.cz. Na stránce pak najdou spoustu podrobných informací a fotografií. I ten je však prozatím dostupný pouze u soukromých dopravců.

Pro snazší orientaci je možné spoje filtrovat podle čísla linky, přičemž lze zadat i více linek najednou. Též je možné zapnout na mapě vrstvu zastávek a prohlížet si z nich odjezdy. Web je optimalizovaný jak pro zobrazení na počítači, tak v mobilním telefonu.

Přesnější data o zpoždění

Podle vedoucího odboru technického rozvoje a projektů Ropid Zbyňka Jiráčka není ambicí jen zobrazit polohu na mapě, ale také zpřístupnit data i dalším aplikacím a vývojářům. „Již nějaký čas předáváme jízdní řády a polohové informace z více než 2 500 autobusů 26 dopravců do pražské Datové platformy Golemio, kterou vyvíjí a provozuje městská společnost Operátor ICT,“ dodal Jiráček.

Datová platforma poskytuje veřejné datové rozhraní, které mohou využít i ostatní aplikace od soukromých dodavatelů a rozšířit tak portfolio aplikací pro cestující. Nová webová mapa je tak mimo jiné ukázkou možností využití otevřených dat PID. Je vystavěna právě nad zmíněnou Datovou platformou a jízdními řády PID.

Díky mapám by cestující měli mít přesnější data o zpoždění autobusu. Současné systémy pracují typicky na principu přepočtu zpoždění vždy při průjezdu zastávkou, kde se jednoduše odečítá reálný čas průjezdu od času určeného jízdním řádem. Mezi zastávkami se však zpoždění nepřepočítává. Pokud se vozidlo v mezizastávkovém úseku zdrží delší dobu nebo není průjezd zastávkou zachycen, začne být vypočtená hodnota zpoždění nepřesná.

V Datové platformě proto aktuálně s Operátorem ICT Ropid testuje vylepšený algoritmus, který zpoždění určuje přímo podle polohy na trase. To je možné i díky tomu, že se v Golemiu potkávají data z plánování MHD s údaji z dispečinku a je tedy možné je takto kombinovat.

Vlaky budou v mapách do konce roku

Kromě autobusů jsou v mapě aktuálně i přívozy. Mají se v ní objevit ale i tramvaje a vlaky. „Polohy vlaků již máme k dispozici díky novým smlouvám se Správou železnic a s dopravci, paradoxně je však problematičtější získat přístup k jízdním řádům, které doposud neexistují v uspokojivé strojově čitelné variantě,“ uvedl Ropid. Data ze železnice mají být zapojena ještě letos.

Tramvaje zatím online zatím nejsou, Ropid termín neuvedl. „Dopravní podnik hl. m. Prahy však nyní aktivně řeší dovybavení tramvají GPS moduly, které by měly zasílat data i do centrálního dispečinku PID. Jakmile se tak stane, budeme schopni poměrně rychle polohy tramvají zapojit do mapy spojů i otevřených dat,“ uvedl Ropid.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Prachař

Ve výčtu aplikací, které zobrazují zpoždění spojů, vám chybí CG Transit.

Karel
Xyz

to nie je skutocna poloha, ale len odhad na zaklade cestovnych poriadkov

Martin

pravdou je, ze to neni uplne presne, ale neni to uplny odhad, data jsou rucne aktualizovana, a dost se mi to libi… zobrazuje i vyluky primo v provozu, i barevna schemata vozu, proste temer vse,… skoda, ze to neni opravdu online,…

XYZ

Kdyby se spíš investovalo do věcí, které jsou opravdu důležité a ne do kravin, jako je online poloha autobusů nebo 5G síť v metru, to by se nám žilo v Praze mnohem líp.

MaT

A co byste si tak třeba představoval místo těch „kravin“? 🙂 Okruh? Nebo rovnou dva? No, tohle je přeci jenom asi trochu levnější a uskutečnitelnější, tak proč to nerealizovat, když to některým lidem může usnadnit život…

Kuba

Už poněkolikáté čtu stesky nad absencí strojově čitelných dat. To je opravdu takovým problém napsat nějakou aplikaci, která přečte pdf? Není to spíš jenom výmluva?

Leinad

Ta „strojová čitelnost“ je někde na úrovni OCR.
Tabulka občas dělaná jako plaintext s mezerami. Diakritika někdy dělaná stylem písmeno bez diakritiky + samotný háček + pozice znaků.

Kalanis

A zkusil jste někdy PDF parsovat, obzvlášt když vám ho nějaký chytrák udělá jako nascanované obrázky? Mimochodem – tohle řeší Hlídač státu a má na to ohromnou farmu strojů a stejně to není zcela přesné.

Kuba

Tabulky, které vypadávají ze SŽ ale nejsou nascanované obrázky. Jsou to všechno výstupy z jednoho programu, takže by měly typově vypadat plus mínus stejně.

Jan

To platí pre ročné JŘ a ich zmeny. Výlukové sa bastlia v Exceli ručne.

Marian Kechlibar

Programoval jste někdy něco? Zkuste si to. PDF je formát určený k čitelnosti lidem, ne strojům. Hodně univerzální, poradí si i s obskurními abecedami z vnitřního Myanmaru, ale tím pádem také s extrémním množstvím možných stavů.

Strojově čitelné formáty se vyznačují právě tím, že těch stavů je málo, aby se daly pokud možno v programu pokrýt kompletně.

Ta absurdita je ale hlavně v tom, že obvykle se PDF teprve generuje z nějakých strojově čitelných dat nebo databáze…

MajsterN

Skoda, ze DPP neumi dodat info o klimatizaci. Koukal jsem primo do API (behem leta), kdyz se to spustilo a vsichni ostatni umi poskytnout mnohem kvalitnejsi data, jen u DPP tam pulka chybi.

libcha

Ještě ty tramvaje, a už budeme moci říct, že dotahujeme Ukrajinu.

Ví se prosím pěkně, kdy ty tramvaje budou v Lítačce (i se zpožděním)? Díky

XYZ

Možná na svatýho Dyndy.

Kráťa

K cemu jsou tyto interni informace cestujcim?

MaT

Tak pokud Vám k ničemu, tak podobné aplikace a mapy nepoužívejte. Za mě aspoň jeden příklad – dříve jsem jezdil z Motola na Vinohrady tramvají (metro ještě nebylo). Ze zastávky Motol mi tam jezdila 10, nejlepší bylo sednout do ní a dojet až domů. Také tam jezdí linka 9, jenže ta na Andělu zahne. Zažil jsem, že ty devítky jely asi tři za sebou a 10 pořád nikde. Kdybych věděl, že žádná dlouho nepojede, protože je někde s nimi nějaký problém, tak raději popojedu tou 9 třeba na Kotlářku, odkud tehdy jezdila 16. Nebo až na Anděla a zde se… Číst vice »

Marťas

Informace o zpoždění se dozvíte i ve vyhledávači spojení spojeni.dpp.cz, na to nepotřebujete mapu. Mapa se spoji je pro šotouše, nedovedu si představit, jak někde v mobilu hledám v mapě, kde se který autobus nachází. Vyhledávač spojení je v terénu praktičtější než mapy.

Bob

Primitivní vyhledávač v Lítačce, který neumí počítat ani s pěšími přesuny, ani se skutečnou pozicí spojů, nemůže nahradit názorné zobrazení polohy a trasy spojů v mapě.

MaT

Tak ona někdy přímo informace o poloze může být výhodnější, než nějaký údaj o počtu minut (pravděpodobného) zpoždění. Zvláště, když se v Praze trochu vyznáte a víte, kde jsou různá kritická místa.

Že Vy si neumíte představit používání mapy na mobilu, to je spíš důkaz Vaší omezené představivosti než toho, že to nejde. Tak jí nepoužívejte, když nechce, ale kdo sakra jste, že chcete takovou možnost brát ostatním? Viz těch 20 mínusů, pod Vaším příspěvkem…

Viz GRAPP. Ten když jedu někam vlakem používám z mobilu docela často. Ano, mohlo by to být i víc user friendly, ale použitelné to je.

jouda

Zatím to je celkem neodladěné, ještě je určitě na čem pracovat.
Jen po pár minutách pozorování:
– náhodně mizí spoje během jízdy
– příliš dlouhá doba, než se poloha dostane na mapu, nejmenší je 45 sekund, ale běžně i 2 minuty (!)
– spoj se náhodně objeví na mapě na nesmyslném místě s nesmyslným zpožděním a pak zase zmizí
– trasa spoje neodpovídá realitě

jouda

Ještě jsem zahlédl další: zpožděný spoj se během jízdy najednou změní na obratový s nesmyslným zpožděním ale přitom pokračuje dále původním směrem až na konečnou zastávku.

idk123

Data o poloze všech autobusů v PID jsou už pár měsíců a k dispozici přes mpvnet.cz

Radek

Přesně tak.

Xyz

tiež v Pubtran takže neviem čo je to za novinku

električky ešte niekedy v tomto desaťročí alebo to vyžaduje zdraženie ročného kupónu aspoň o 30%?

Xyz

Brno ich ma od roku 2014, v Prahe mozno o 7 rokov neskor, zrejme musi pouzit unikatnu technologiu o ktorej nikto zatial nepocul…

Jaaaa

Výborně. Ještě by to chtělo totéž pro SŽ.

Michael

Podobná služba již funguje https://grapp.spravazeleznic.cz/ .

Franta

Když někdo po 15 letech nezná babitron…

Par

Jde tam nějak zobrazit i nákladní vlaky?

Walt

Ne nejde. Není důvod, proč by taková informace měla být poskytována veřejnosti.

Jaaaa

Jde. Když máte oprávnění.

Jaaaa

To ale funguje na základě hlášení průjezdu stanicemi, ne realtime polohou z GPS.

Jaaaa

Ostatně už ta schematičnost mapy by vás v tom, že nejde o přesnou polohu, měla nakopnout.

Viki

Co to je SŽ?

švarc

že by správa železnic

Anonymas

Slovinské Železnice

Bob

Starší žáci přece.

Jaaaa

To co máme zakázaný zkracovat, a tak to zkracujem.