Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Průlom: DPP začíná informovat o skutečných časech odjezdů autobusů

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začíná nově od dnešního dne informovat v pilotním provozu o skutečných časech odjezdů autobusů. Po dlouhých jednáních i díky vypsané soutěži na nový řídící systém povrchové dopravy se podařilo data odblokovat a zpřístupnit.

Data jsou zatím v pilotním provozu na webových stránkách www.kdymitojede.cz, které spravuje společnost Ropid. V následujících týdnech se tyto údaje postupně objeví ve vyhledávačích spojení a mapových serverech jak na webových stránkách DPP a Ropid, tak i v aplikaci PID Lítačka či jiných vyhledávačích. Během letošního roku by mělo dojít ke zpřístupnění dat i u tramvají.

Zatímco jiní dopravci už Ropidu údaje o poloze v Pražské integrované dopravě dodávali, v případě DPP to možné nebylo. Zejména u povrchové dopravy kvůli častým zácpám přitom taková informace je pro cestující důležitá, poznají skutečné zpoždění autobusu či tramvaje. Zveřejňování bránil požadavek společnosti Xanthus, která provozuje řídící systémy DPP a za otevření dat požadovala desítky milionů korun. O poskytování dat se několik let soudí datový novinář Jan Cibulka.

Je to další z příspěvků DPP k projektu smart city a naplňování jednoho z našich cílů: poskytovat zákazníkům maximum užitečných dopravních informací, které zjednodušují cestování po Praze a zatraktivňují MHD,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Podařilo se udělat významný krok k vyřešení problému, kdy Praha na rozdíl od mnoha jiných měst nedokázala poskytovat data o poloze svých vozů MHD. Po dlouhých vyjednáváních teď máme náhradní řešení, díky kterému máme k dispozici veřejná data o času odjezdu autobusů ze zastávek. Do konce roku pak chceme zpřístupnit i další data včetně těch o aktuální poloze tramvají,“ řekl Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra jde o další krok, který má učinit městskou hromadnou dopravu uživatelsky přívětivou nejen v dopravních prostředcích. „V metru jsme monitory se skutečným příjezdem vlaků nainstalovali na konci prosince, nyní jsme začali zveřejňovat aktuální odjezdy autobusů DPP ze zastávek a během roku 2020 začneme také poskytovat cestujícím informace o skutečných příjezdech všech tramvají,“ dodal Scheinherr.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

K čemu vůbec potřebuje DPP firmu Xanthus? Oni mají nějaké know-how, které nikdo jiný nemá? Spíš bych čekal že si své řídicí systémy budou v DPP schopni spravovat sami vlastními zaměstnanci – ajťáky. Nevede takto rozsáhlý outsourcing k tomu, že se firmy stávají rukojmím svých dodavatelů?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ajťák? V městkém podniku? Za tabulkový plat? To by musel být opravdu nadšenec.

Martin V.
Host
Martin V.

Jestli budou platy tabulkové nebo smluvní, to je jedna věc. Ale mít řídicí systém od jedné firmy, OpenCard od druhé a přístřešky na zastávkách s reklamou od třetí, přičemž všechny se tváří, že mají nad DPP navrch, tak to mi nepřijde úplně šťastné řešení. Pak je docela problém nějak se z toho těsného objetí hada-škrtiče vyvléct. A je úplně jedno o jakou jde komoditu. Klidně to může být i plnění CNG v Jablonci. Nějaký dobrák se vždycky najde. 🙂

Dushan
Host
Dushan

Období OpenCard, Pavla Béma/ODS, Romana Janouška a dalších kmotrů ODS, je v Praze naštěstí už minulostí.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Přesto často vidím jak si lidi posteskávají že za Béma bylo líp. Ne nebylo a peníze utákali horem dolem a teď nám všem chybí. Scheinherr se po Dolínkovi opravdu snaží, jakkoli s ním v několika věcech nemohu souhlasit (např. Libeňský most).

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Právě proto má město firmu operátor ICT, tam snad zaměstnávají za tržní mzdy.

P. K.
Host
P. K.

Soutěž „stalkuj svého autobusáka“ právě začíná…

Travegoist
Host
Travegoist

Anebo “otevřel si hospodu a chodili mu do ní lidi…”?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ono se z toho pozná, kdo zrovna řídí který autobus? Tak blbě navržené to snad ani být nemůže.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ještě lepší odkaz je asi tento: http://mpvnet.cz/pid/map/conn,0,0,2,0,261467,1014,30101 spoje jsou vidět na mapách + výpisy bez zadávání zastávky.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Po klinutí na logo autobusů vpravo dole se zobrazí příměstská doprava vč vlaků.

Dushan
Host
Dushan

Neobsahuje data DPP, což je celkem zásadní nedostatek.

Alex
Host
Alex

Nějak jim to nestíhá 🤣 Holt perfektně připravená aplikace.

Petr
Host
Petr

Rozumíte významu pilotní provoz? 🙂

Zbyněk
Host
Zbyněk

Je s podivem, kolik věcí se skvělým poměrem cena/výkon se pod současným vedením dalo do pohybu. Čím to je, že celá desetiletí to doteď nešlo?

Radek
Host
Radek

Tak ona to připravovala i minulá koalice, byly na to vyčleněné peníze. Současná „vláda“ jen přitlačila na pilu.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nechtěl jste raději napsat správně, že minulá koalice jen neúčelně vyplýtvala na to vyčleněné peníze, ale „skutek utek“? Kolik je vlastně v Praze ve skutečnosti aspoň nějakých a aspoň občas fungujících informačních panelů o nejbližších odjezdech linek na zastávkách MHD – je na jejich spočítání potřeba víc prstů, než těch 20, které má tělesně nijak nepostižený člověk?

Dushan
Host
Dushan

Ne, minulé vedení dalo vzniknout mnohem důležitější věci pro cestující, totiž Lítačky a související mobilní aplikaci. Díky nim se systém PID stal absolutní špičkou mezi integrovanými dopravními systémy a způsobem odbavení cestujících.

Jirka
Host
Jirka

Ještě pár let a dotáhnou se na úroveň IDS JMK. Gratulujeme 🙂

libcha
Host
libcha

…a spousty Ukrajinských měst, i těch menších.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Na Ukrajině se to navíc dá sledovat přes jednu aplikaci, tedy všechna města.

Cestovatelix
Host
Cestovatelix

jaká aplikace prosím

MajT
Host
MajT

Myslíte jako že si DPP začne sám montovat stavebnice tramvají nebo že se do vlaku budu muset nastupovat pouze do jednoho vagonu? 😀

Anonym
Host
Anonym

Jaký je rozdíl v tom, zda tramvaj smontuje výrobce nebo DP, který má na to vybavení a smontuje je stejně kvalitně?
Navíc se díky tomu zaměstnanci dílen lépe seznámí s vozy.

Supidio
Host
Supidio

To budu raději bez těchto, zejména na páteřních linkách, kde to jezdí v 10 minutových či kratších intervalech, zbytečných dat, než být na úrovni paskvilu kterému se říká „IDSJMK“ 🙂 Pobíhat po nástupišti a hledat vůz se zeleným pruhem nebo přemýšlet na to, jaká sakra jízdenka z asi 20 neskonale dementních variant v daném vlaku/ spoji platí? Nebo jezdit ve 2 a více hodinových intervalech či se někde nedostat vůbec ? A platit za to daleko víc, než v PID? Děkuji, to se raději obejdu bez dat a budu cestovat důstojně, než hledat vůz se zeleným pruhem a cítit se… Číst vice »

Juraj
Host
Juraj

V informování třeba jo.
Ale Poseidon si prosím nechte.

Dushan
Host
Dushan

Nikoliv, když IDS JMK neumožňuje ani takový základ, jako nákup jízdenky online a zaplacení kartou.

Ondra
Host
Ondra

Na tramvaje jsou velice dobrý mobilnitabla.cz 🙂

Radek
Host
Radek

Obdiv a poděkování všem, co to zadávají!

watslaw
Host
watslaw

Hmm,
asi to ještě není uplně doladěné:

503 Service unavailable
Služba je dočasně nedostupná

ale už aby to fungovalo, a to i v idosu, pidlítaččce apod.

ngthrn
Host
ngthrn
Aslanex
Host
Aslanex

Objeví do konce ledna, ale zatím běží zkušební provoz jen na webu PID.