Praha píše Kupkovi: Kvůli omezení na Výtoni se nám v metru hromadí lidé, řešte to

Železniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnic

Ministr má podle pražských radních urychlit řešení Výtoňského mostu. Město nabízí pomoc se stěhováním.

Praha požaduje po ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) zrychlení řešení situace na Výtoňském mostě pod Vyšehradem. Na něm se dlouhodobě řeší spor o jeho rekonstrukci, případně nahrazení novou trojkolejnou konstrukcí.

Druhé z řešení podporuje Správa železnic, usiluje o realizaci návrhu vzešlého z architektonické soutěže. Ten však počítá s demolicí památkově chráněného mostu a stavbou nového na původních pilířích. To je podle památkářů nepřípustné, za zachování nýtované konstrukce bojuje též spolek Nebourat.

Z bílého bronzový. Správa železnic představila upravenou podobu nového mostu pod Vyšehradem

Od minulého týdne Správa železnic snížila na mostě povolenou rychlost a omezila počty spojů, které přes něj jezdí, jelikož se na něm nově nesmějí míjet. Některé z příměstských linek jsou tak nově ukončeny na Smíchovském nádraží a nezajíždí na hlavní nádraží v centru města. To však podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) nadměrně zatěžuje už nyní silně vytíženou linku metra B, která danou trasu nyní supluje.

Objevila se zpráva o omezení provozu na mostě, což přináší zásadní dopad do dopravního systému Prahy,“ uvedl Hřib k dopisu, který pražští radní schválili na svém pondělním zasedání. Dodal, že omezením na Výtoni je zasaženo právě metro B.

Schválili jsme tak dopis na ministerstvo dopravy, aby akcelerovalo proces řešení této nevhodné situace, která je pro Prahu velmi obtížná,“ pokračoval Hřib ohledně obsahu dopisu.

SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy

Ten byl podle něj radními ještě doplněn o deklaraci pomoci Správě železnic s případným novým umístěním původní konstrukce mostu. „Chceme pomoci SŽ s nalezením nového místa pro most, IPR už místa vytipovává. Mohl by tak dále fungovat jako přemostění pro cyklisty a pěší, pokud o to bude SŽ stát,“ dodal náměstek.

Kam s ním

Hřib se o přemístění konstrukce jako o kompromisním řešení vyjadřoval i v letním rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. „Pokud památkáři jakoukoliv rekonstrukci mostu vůbec umožní, tak v případě radikální rekonstrukce, tedy náhrady celého ocelového nýtovaného vršku, by mi přišlo rozumné přesunout ten ocelový nýtovaný svršek pár set metrů po Vltavě tím či oním směrem, aby sloužil jako lávka. Dál by tak doplňoval panorama v místě.“

Možnost přemístění Výtoňského mostu je však ze severu limitována Palackého mostem. Pokud by se měl přemísťovat v kompletním stavu bez rozřezání, jsou možnosti nového umístění velmi omezeny.

Ministr dopravy Kupka by měl o dalším harmonogramu kroků ohledně mostu rozhodnout během úterý. Své výhrady k současnému stavu mostu vyjádřil minulý týden i pražský dopravní podnik. K urychlení rozhodnutí vyzvali ministra i dopravci.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy Vyšehradský most Výtoňský most Zdeněk Hřib
154 komentářů