- Automobily •
- Město •
- Zprávy
Praha ohlásila nový tendr na systém, který pozná auta bez filtru pevných částic
Detektory mají odhalovat znečišťovatele přímo v provozu.
Praha se opětovně snaží naplnit plány z loňského roku, které mají vést k redukci počtu aut s nefunkčním nebo vymontovaným filtrem pevných částic. Ve věstníku veřejných zakázek se objevilo předběžné oznámení tendru na dodávku detektorů, které znečišťovatele odhalí přímo v provozu. Samotná soutěž by měla začít v květnu.
Hlavní město po schválení plánu radou loni v prosinci zkouší zakázku zadat už podruhé. Do první soutěže se nikdo nepřihlásil, ačkoliv předběžný zájem byl. „Odbor dopravy vzal v úvahu připomínku z prvního zadávacího řízení a upravil požadavky na parametry vyvíjeného zařízení. Reagoval i na požadavek prodloužení lhůt kvůli pokračující pandemii covid-19,“ sdělil ředitel Odboru dopravy Libor Šíma.
„Předmětem veřejné zakázky je vývoj, výroba a dodávka zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel ve variantě stacionárního zařízení, přenosného zařízení a mobilního zařízení,“ píše se v zadávací dokumentaci. Zařízení by měla být předána městu v létě 2023.
Projekt podle města reaguje na „neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území České republiky ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu“. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.
Cílem Prahy je vyhledávat vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic, informovat jejich řidiče a provozovatele a získat informace o výskytu vozidel s nefunkčním filtrem pevných částic na území hlavního města Prahy. „Předpokládaným cílovým stavem je propojení všech typů zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou (např. měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel),“ stojí v dokumentaci k zakázce, jejíž předpokládaná hodnota je 38,4 milionu korun.
„Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl už loni v prosinci náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Praha si od nového projektu slibuje, že snáz zjistí ty, kteří jezdí s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Teoreticky se na takový přestupek má přijít při měření emisí. Asociace emisních techniků a opravářů ale loni přišla se studií, podle které se v Česku v této oblasti nejspíš podvádí.
Například v roce 2018 bylo průměrné stáří aut v Česku na kontrole emisí 13,03 let, emisním testem neprošlo 2,27 procenta aut. Naopak v Německu ve stejném roce bylo stáří vozidel 8,9 let, neprošlo 6,61 procenta vozidel.