Praha ohlásila nový tendr na systém, který pozná auta bez filtru pevných částic

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČRMěření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Detektory mají odhalovat znečišťovatele přímo v provozu.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radepur

Neuvěřitelná debata. Když chci opici, musím mít na banány. To ví každý, kdo závisí na vlastních příjmech. Argumentovat tím, že zákon je špatný a buzerační, když Já chci jezdit audinou a nějakej filtr mě nezajímá, je na odebrání svéprávnosti.

Ondros

Už aby to bylo! Ježdění s vykuchaným filtrem pevných částic je prasárna a poškozování zdraví ostatních účastníků provozu.

Petr

ne, systém skutečně nepozná auta bez filtru pevných částic. takový systém ani neexistuje. bude to jen běžné měření emisí v rámci technické silniční kontroly, nic víc. S tím, že právě kvůli složitým nestandardizovaným podmínkám (zejména teplotní rozsah, vítr) to bude sloužit pouze jako předvýběr a auto bude muset být stejně přikázáno do STK v rámci zákonného limitu pro vzdálenost, což v Praze nebude snadno splnitelné. Nehledě na to, že DPF je povinný až v posledních cca 10 letech, zatímco průměrné stáří aut v ČR je přes 15 let. naprostá většina tedy DPF mít ani nemusí. Ostatně pilotní projekt Prahy toto… Číst vice »

Ryk Mat

Velmi správně. Budu opět volit Piráty. :)))

Petr

ano, většina jejich elektorátu slyší na líbivá témata a rázná vyjádření, aniž by se o problematiku více zajímali a pochopili tak, že jsou to nesmysly. nezapomeňte si po cca 2 letech provozu „systému“ požádat dle 106 o podrobné statistiky, zejména kolik bylo celkem kontrolováno a kolik z nich mělo demontovaný či nefunkční DPF. s chutí se s vámi vsadím. a pak se podívejte kolik ta sranda stála a stojí a nezapomeňte jim to tam pak zas hodit

Petr

V autě mám DPF filtr je to časovaná bomba na peňeženku posvědcená výrobcem aut nevím proč mi bliká kde jaké čidlo ale když se začíná vypalovat filtr tak nic já pokud by se rosvítila kontrolka tak bych určitě nezhasl motor jako teď a nedokončil vypalování filtru a tím zkrátil životnost

Jan Sůra

Vás někdo k nákupu auta s DPF nutil?

RARA

Místo nových parkovacích míst, linek metra, tramvají buzerace chudáků, kteří si dovolili vyndat PDF. I když uznávám, že jezdit bez filtru pevných částic není nic co by pomáhalo přírodě i lidskému zdraví. Na druhou stranu to není zas takový démon, jak jej někteří prezentují.

Jan Sůra

Chudáci? Vážně?

soumar

Ano. Typický vykuchaný DPF je z auta, které první majitel koupil za částku kolem 1M Kč, poslední majitel ho získal levně s reálným nájezdem několik set tisíc km a stářím +- 10let a hodlá ho dojezdit s minimálními náklady. Originální DPF je obvykle nad možnosti nového majitele a druhovýroba všude není.
Je to bouře ve sklenici vody podporovaný výrobci nových aut, viz můj příspěvek níže.

Jan Sůra

To znamená, že když si před vaším domem začnu pálit plasty, protože nechci platit za odpad, bude to taky OK?

soumar

Odložit plasty do tříděného odpadu je zdarma, obtěžování plasty pálenými před domem je vysoké. DPF filtr na staré kvalitní auto stojí mnohdy třetinu až polovinu cenu nového/zánovního malého (70-100k), ten chudák, o němž se bavíme, by na něj již neměl. Koupil by si na krátké pojížďky miniaturní levné auto nové/zánovní a při součtu plýtvání a ekologických škod z výroby nového auta (nadto s kratší životností než TDI „držáci“) by se nakonec dostal na vyšší ekologické škody než bez DPF. Obtěžování projetím auta bez DPF filtru je neviditelné a pokud bereme jedno auto, i neměřitelné pokud jde o změnu zdravotního stavu.… Číst vice »

Jan Sůra

Ten chudák nebyl nucen si kupovat auto na diesel, co obnáší DPH filtr jistě ví. A jistě i víte, když mluvíte o demagogii, co za svinstvo jsou pevné částice ve městě. Ano, obtěžování je neviditelné, ale ve vašich plicích trvalé. Tohle není ani tak o ekologii, jako o zdraví.

soumar

Zkuste si najít, jaká je opravdová zdravotní škodlivost toho, když kolem Vás projede auto bez DPF nebo s upraveným EGR ventilem.
Stran ekonomiky si myslím, že jsem to vysvětlil jasně.

Jan Sůra

https://www.dpf-cat.cz/zdravotni-rizika-rakovina

nebo máte nějakou studii ze serveru Výfukmístomozku.cz?

Jirka B.

Prehanka, ne? Chapu vyhrocenou debatu, ale to je uz celkem daleko za hranici slusnosti, byt s Vami souhlasim.

soumar

Citovat článek, který tvrdí „Bez katalyzátorů a filtrů pevných částic bychom se při dnešních intenzitách provozu ve velkých městech doslova udusili a rakovinu by během života dostal téměř každý.“ mi přijde dost nemístné. Nemluvě o zdroji, který je poněkud ekonomicky zainteresovaný na přehánění. 🙂

Zde www krebsdaten de/Krebs/EN/Content/Cancer_sites/Lung_cancer/lung_cancer_node.html najdete např. výskyt rakoviny plic v Německu. Zavedení jednotlivých euro norem se neprojevilo nijak na poklesu onemocnění u mužů a vzestupu u žen, daném tím, že muži přestávají a ženy začínají kouřit.

Jan Sůra

„Diesel exhaust fumes and particulate matter are the most important air pollutant risk factors“
Ale v klidu dál obhajujte chudáky, co si koupili diesel a netušili, že se musí starat o filtr:)

soumar

To jsme od těch masových smrtí na rakovinu dost daleko, ne? Jak říkám, nejsem proti ekologizaci nových aut, ale staré nechme dojezdit, dovyužívejme je do mrtě a nezahazujme je ve jménu pseudoekologie.

Jan Sůra

Znovu opakuji: tohle není pseudoekologie, ale zdravotní problém. Ať klidně dojezdí, s pravidelnou výměnou filtru tak, jak stanoví zákon.

soumar

Nafouknutý problém a přehnaný zákon.
O tom, že je zákon platný, asi nikdo z nás nepochybuje.
A tím na toto téma končím, myslím, že jsme zakopáni na pozicích. 🙂

Osamělý Vlk

Hm, ono těch vlivů je víc. A jedním z nich je právě motorová doprava, hlavně tedy pevné částice, které díky ní vznikají. Takže odmontovat filtr pevných částic je svinstvo. Problémem je, že rakovina je bezprahový účinek toxické částice. Pokud je něco mutagenní, nebo karcinogenní, stačí teoreticky jediná částice. Což je samozřejmě většina splodin, zejména pak těch u dieselových motorů. Čím je ale větší počet částic, tím je pravděpodobnost, že rakovina vznikne větší. A pokud argumentujete, že větší vliv má kouření, pak bych být vámi sledoval křivku u mužů, neb tam dlouhodobě bylo kouření přijatelnější, takže ten vliv je dost podstatný.… Číst vice »

soumar

V ničem z toho, co píšete, nejsme ve při. Ale reakce (dušení ekonomiky a školství kvůli kovidu, ničení dobrých starých aut s vyššími emisemi) by neměla být alergická = neměla by mít horší důsledky, než kdybychom nechali vývoj běžet samospádem.
V případě aut to znamená nechat je žít. Ti lidé najedou minimum a nebudou tlačeni k nákupu nového malinkého auta (s krátkou životností jaksi an sich).

Jan Sůra

Máte prosím nějaký zdroj dat o nájezdu lidí s vykuchanými filtry? Pokud ne, nerozumím pak této argumentaci.

Karel_x

Bezprahové působení karcinogenních látek je jen jedna z hypotéz. Každý, kdo kdy pracoval se statistikou, ví proč neprokázaná. Úplně stejně může platit i druhá teorie, že karcinogeny (chemické i záření) v malých dávkách aktivují opravné buněčné mechanismy a teprve poté, co se systém přetíží, začínají problémy. Mohl by tomu nasvědčovat třeba stejný zdravotní stav osob, kteří žijí v oblastech s obrovským radioaktivním pozadím, jako těch, co žijí o kousek dál v normálu. Nebo třeba lidé, léčící se v Jáchymově či nenaplněná úmrtí mezi likvidátory Černobylu. Většina zplodin motorů rozhodně není ani mutagenní ani karcinogenní, to je zase výkřik do tmy…… Číst vice »

Bernard Logan

Nikdo daného člověka nenutí si kupovat auto s již dosluhujícím DPF. A pokud si ho koupí za cenu, která je „akorát na jeho možnosti“ a už nemá na nový filtr, tak je chyba opět na jeho straně (měl by si umět spočítat že 1+1 jsou 2). I u ojetých vozů má velmi často kupující možnost, si vybrat či jednat o ceně. Chce-li premiové auto s „nesmrtelným TDi“ tak bude muset platit i prémiové ceny za servis. Že toto nevěděl při koupi? Opět jeho problém (maximálně prodávajícího který ho uvedl v omyl). Ale tvrdit, že ten co si vymontuje DPF je… Číst vice »

soumar

Většinu argumentů už jsem uvedl, jeden si ještě neodpustím – motor s přímým vstřikováním, který nemá DPF od výroby, je stejně „nebezpečný“, jako motor s odstraněným DPF. Jen legislativa první dovoluje, druhé ne.
Nechci bojovat proti omezování emisí, ale hojit se na chudých lidech, kteří dojíždějí staré, ale pro ně ještě kvalitní auto, jež by jinak skončilo na šrotišti, je neekologické.

Osamělý Vlk

Sorry, ale bude to znít zle, ale pokud je někdo chudý, proč si pořizuje auto, ještě takové, na jehož údržbu nemá?

soumar

Nezní to zle, ale je to mimo – kdyby se neprodávaly na doježdění staré neekologické TDI, muselo by se vyrobit víc (zřejmě malých a nevybavených) nových aut. Což by bylo ještě neekologičtější.
Teoretické škody na zdraví, které jsou prakticky neprokazatelné, nestojí za to.

RARA

Ale tady o ekologii vůbec, ale vůbec nejde. Jde jen a jen pouze jak lidi obrat o co nejvíce peněz. Pokud by někomu ležela ekologie na srdci, tak by se postaral, aby ty filtry byli dostupné, což v několika málo případech se děje.

RARA

Pane redaktore, co by jste prosím poradil lidem, kteří dají stěží dohromady nějakých 50-100 000 na auto aby se dopravovali do práce pokud možno za co nejméně peněz.
Předem moc děkuji.

Jan Sůra

Neznám jejich příjmovou stránku, neznám výdaje. Jistě víte, že není nutné auto vlastnit, ale například si ho pronajmout. Jistě víte, že existují i jiné způsoby nejen financování, ale i dopravy. Vím ale jistě, že tito „chudáci“ porušují zákon.

RARA

Tak nějak. Navíc spousta lidí, kteří si kupují tak stará auta ani pomalu neví zdali tam nějaký filtr mají. Zvláště pokud je auto čerstvě po technické. Každopádně jezdit bez filtru není nic co by prospívalo přírodě a životnímu prostřední, na druhé straně jsou zde jiné, mnohem horší věci, kterých si nikdo zas tak moc nevšímá.

Jan Sůra

To je ale pouze jejich problém, že si nezjistí, co má jejich auto obsahovat. Od toho je také měření emisí. Že se u něj podvádí, to je věc druhá. Ale chápu, že porušování zákonů má v této zemi silnou tradici a někteří ho ještě budou veřejně hájit.

RARA

Ano opravdu vážně pane redaktore. Myslíte, že ti lidé si ten filtr vyndají proto, že jim nějak vadí? Nikoliv prostě zjistí, že na jejich autě za pár desítek tisíc Kč, odešla součástka takřka ve stejné hodnotě jakou má jejich vůz. Hádejte co udělají? Resp. co by jste dělal vy? Koupíte si jiné auto? Nebo to za pár korun necháte odstranit a jezdíte dál.
Resp. myslíte si, že lidé co jezdí starými auty to dělají proto, že je to baví? Že by si s chutí nepřesedli do nových, lepších aut?
Předem Vám moc děkuji za odpověď.

RARA

Ještě bych dodal, že odstranění filtru pevných částic, pokud se provede příslušná úprava SW vede k nárůstu výkonu i točivého momentu a především k poklesu spotřeby paliva. Navíc pokud dojde k zaslepení EGR ventilu, tak se značně prodlouží životnost motoru. Což pro mnohé jsou velice pádné argumenty proč to ve svém autě nemít.

Ajk

Ja dpf mam, a samotnymu mi vadi, kdyz vidim hulit kazdej deuhej foord, kazdou patoi skodovku a mercedes. O vw a audi nemluve. Ona je to totiz moda, mit katik off, egr off, dpf off, jen aby to jelo, a mel cistej motor, to ostatní tyhle lidi nezajímá. Ono, kdyby byla. Studie, jak a o kolik je vetwi pravděpodobnost, ze z tech sazi dostamete raka, tak byste reagovali asi taky jinak.

Asd

Raději kdyby se věnovali jiným mnohem důležitějším činnostem. Ale chápu že je mnohem snazší buzerovat pár chudáků než budovat adekvátní infrastrukturu.

soumar

Prachsprostá buzerace nemajetných řidičů. Většina lidí, kteří jezdí ve starém autě s upravenými DPF/EGR najedou pár kilometrů kolem komína a jednou týdně do Prahy na nákup. Většinou dojíždějí kvalitní a dobře vybavené auto po druhém nebo třetím majiteli a celkový vliv na ekologii a plýtvání je nižší než kdyby si pořizovali nové malinké auto v holobytě. Logicky tuto buzeraci podporují a argumenty futrují (ale neuvádějí kvantifikaci škodlivosti – je mizivá) výrobci právě malých aut, kterým unikají kšefty. Krom toho jsme posedlí bezpečností za každou cenu (ono stačí vidět covid-šílenství) a marginální vliv emisí přeceňujeme; přitom vliv sazometu na zdraví je… Číst vice »

Trevor

Asociace emisních techniků a opravářů ale loni přišla se studií, podle které se v Česku v této oblasti nejspíš podvádí.

ja myslim, ze kdyz mate 20 let stare auto tak EK zvladnete naprosto v pohode, ale s 3roky starym autem muzete mit docela problem. ty auta jsou mnohen citlivejsi a jakakoliv odchylka muze vest k vyssim emisim, jak maji predepsane. mozna staci i horsi nafta

Leinad

I to dvacet let staré auto bude mít emise vyšší, než mělo jako nové. Akorát tím neporuší předpis.

Fučida

A poznávat, jestli to auto filtr mít má, nebo nemá, budou jen podle fotky? Nbeo podle křišťálový koule?

Zrzek

Podle vykládacích karet, koule je moc sofistikovaná a lehce se poškodí.

MiraT

Tak to by chtělo, ale na to nový odbor.

Fučida

Na každů robotu nám treba špecialistov…

none

Pokud by nekomu vadilo, ze jezdi auta jaksi bez teto soucastky, maji to za par dni vyreseny. Kontrola, nemas, odevzdej technicak. Vecer v hlavnich zpravach reportaz o teto kontrole a za par dni si to rozmysli vyjizdet.
Druha vec je to stari vozoveho parku.

rychlodráha

Nezbývá než vydržet, no. Na podzim vyhrají v Německu Zelení, takže se nafťáci zakážou vyrábět v podstatě okamžitě. No a pak +15-20 let než u nás poslední dovezený dojezdí…
Možná je v Praze dřív zakážou.

Zrzek

To spíš věřím tomu, že se dřív rozpadne EU a Německo budou jednotlivé země žádné SRN.

rychlodráha

Přesně. Nad propastí!

Vít Jůza

Před půl stoletím se to poznalo prostě podle toho, jestli filtr pevných částic byl na výfuk nasazený.

Zvoník

Když nasadíš maketu, tak neodborník pozná leda prd.

PetrJ

Nafťáci by si měli uvedomit, že cena nafty není jediný faktor nákladovosti provozu jejich vozidel. FAPy jsou pouze šidítkem pro maskování nedokonalého spalování navzdory vysoké kompresi a převažujícímu turbo tlakování. K tomu ještě EGR, což je čiré kur*ítko snižujíc emice o nulanulanic a vedoucí k rychlejšímu zakarbonování v důsledku spalování chudé směsi. Tento způsob ekologizace zdá se mi býti poněkud nešťastným…

Jiří Kocurek

EGR má za účel snížit emise NOx, aby motor nejel na příliš chudou směs. Nafťák nemívá škrtící klapku, aby se omezil přístup kyslíku do spalovacího prostoru. Řeší se to svedením části spalin nad píst, kde už jednou byly, vytěsní tak přebytečný kyslík.
O tom zakarbonování se nepřu, to už z principu bude u nafty horší.

Tomáš H

Zajímalo by mne, kolik prachu dle statistik všechna tato auta vypusti (ve srovnani s ostatnimi auty a ostatnim prumyslem). Jak funguje STK, vime všichni, nepamatuji si, že by za poslednich 15 let emise nekdo važne meřil a zaznamenaval. Dle mne jde zase jen o přihrani zakazky znamemu a šikanu řidiču.

Bergham

Problém není „kolik prachu“, ale že je to silně karcinogenní.

V. K.

Šikana řidičů, tak jistě. Už tu automobilisté prosazují lidské právo na parkování kdekoliv a zdarma, tak proč ještě k tomu nepřidat právo na zamořování okolí rakovinotvornými částicemi.

Gwann

Vážený Tomáši, kupte si v IKEA skládací židličku a na magistrále někde těsně před křižovatkou na IPP si tak hodinku, dvě poseďte a inhalujte. Snad Vás tyto blafy o šikaně řidičů přejdou. Pokud ne, kůru doporučuji opakovat až do dne, kdy to pochopíte.

Y.K.

Šikana řidičů? To si děláte srandu ne? Auto musí mít neupravenou a funkční výfukovou výbavu, vynucení tohoto stavu není žádná šikana, ale naopak způsob jak zatočit s chytráky, kteří jedou na úkor ostatních, okolí je jim ukradené včetně aut za nimi.

Diesel

On hlavně smysl celého filtru pevných částic je velice zjednodušeně v tom, že bordel, který motor vytvoří popojíždkou po městě, vylítá z výfukového systému někde za městem ( při splnění určitých provozních podmínek). Takže bordel z města jsme hodili za město a je vyřešeno. Asi jako s elektroauty a elektrárnami. Čistou energii prostě ještě nikdo nikdy nevymyslel.

Tom Matoo

Ne tak to tedy rozhodně není. Při spalování v moderních dieslových (poslední dobou i benzínových) motorech se systémem vstřikování Common Rail, dochází z důvodu vysokého vstřikovacího tlaku k velmi jemnému rozprášení paliva, což jako nežádoucí jev doprovází tvorba velmi jemných sazí, které mohou být pro člověka škodlivé, protože se dostávají velmi daleko v plicích. Filtr pevných částic dělá to, že tyto velmi jemné částice na sebe „nalepí“. Když je zanesený a spustí se jeho regenerace (ano obvykle mimo město) zvýšením jeho teploty dojde k zapálení nalepených sazí a jejich vyhoření. Vzhledem k tomu, že hoření na filtru probíhá za úplně… Číst vice »

Tom Matoo

sorry za hrubky, zdravÍ a podobně..

J.D.

Děkuji za výborný příspěvek.

PetrJ

Ehm, „vypalování FAPu“ stejně jako „čištění EGRu“ znamená pyrolýzu většiny škodlivin. Může proběhnou klidně i ve městě, na řidiči to až tak nezávisí.

Honza

Většinou je vypalování na hodinku za stálé rychlosti. To ve městě asi těžko.

ABC

No právě. Takže začne, nedokončí se, takhle jestě párkrát a můžete rovnou do servisu.

ABC

Jinak stálá rychlost je spíš podmínkou aby se to spustilo. Pak už nutná není. Jen by měl motor běžet dokud nedoběhne (regenerace, ne motor).

Asd

Není to tak o rychlosti, ale o tom že ten proces potřebujete vysokou teplotu po určitý čas a toho ve městě dost těžko dosáhnete. Proto některá vozidla mohou manuálně spustit regeneraci filtru.

Zrzek

Stačí se podívat na skladbu vozového parku. Starší auta jsou jednodušší a méně náchylnější na problémy emisí. U motorů s mechanicky ovládanými vstřiky stala výměna trysek cca 5000 Kč, u Common railu stojí cca 40000 jen materiál. Bráno u 4válce a ne každý výrobce vstřiku dodává materiál a data jen na výměnu trysek. V Německu byla nepovinně prodávana auta s filtry částic v době, kdy tato splňovala podmínky bez nich a na jiných trzích se bez nich prodávala. A podle hesla kde to není tam se to nemůže pokazit i toto ovlivňuje statistiku. Další věc, že auto před měřením emisí… Číst vice »

Jirka B.

Něco podobného jsem chtěl napsat. To, že je auto modernější v dnešní době znamená, že je také složitější a tím pádem náchylnější na poruchy a tím pádem je logické, že v DE bude vyšší podíl aut, co neprošla STK a emisemi. Ostatně v DE se na STK vyhazuje i za úplně prkotiny, které se u nás napíší do lehkých závad.

Rajče

Není třeba složité techniky. Stačí chvíly postát na ulici a ty auta poznáte pohledem a po čichu. Nejhorší je, když za takovým smraďochem poskakujete v koloně. A také bych zrušil všechny ty vyjímky pro V3S, IFA, Liaz atd. Ty šroty už nemají minimálně 20 let co dělat na silnici.

JardaP

Pane, nastudujte si o tom něco. Za bolševika se říkal takový vtip, jak v CCCP měřil rychlost Radar-Radarovič. Zhruba stejná relevance.

Jirka B.

Tak u nás to bude Rajče Rajčatovič :o) Ne, ale je pravda, že někdy u nás jezdí opravdu sazomety a bohužel i kolikrát to jsou benzíny. Tam akorát ten dým není černý, ale modrý, nebo bílý (podle toho, které těsnění prasklo), ale jet se za tím nedá. Nechápu majitele těchto aut. Jako jo, pokud mi něco praskne po cestě, tak si toho hned nemusím všimnout, ale nějak dlouhodobě to přece nejde nevědět …

PetrJ

Modrý olej, bílá voda, někdy něco mezi tím, když se spaluje olej s vodou. Nemám nic proti silničním kontrolám technického stavu, ale ty se mají zaměřovat na odchyt právě takových zásadních vraků, ne na šikanu tam, kde se emise pohybují jen lehce nad limitem pro daný motor.

martin

V3S,Ifa,Liaz atd nemaji zadnou vyjimku.Splnuji emisni normu danou v dobe jejich vzniku.A pokud ji nesplni,nesmi na silnici.Tak jak novejsi auta.Jen v dobe jejich vzniku nebyly tak prisne normy.Proto jezdi i ctyricet let.Narozdil od tech novych aut kdy je na prvnich emisich po ctyrech letech vyhazuji jako nevyhovujici.

PetrJ

Mám rád stará auta, udržovaná jsou provozně levná a spolehlivá. Nová nekupuji, ač na ně mám.

Rajče

Jezdí na vyjímku. Dávno patří sešrotovat. Jezdí nám po městě jedna V3S, která má emise jako 50 dalších aut dohromady. Na ulici je vždy smrad a oblak ještě 10 minut poté, co projede.

Zrzek

A počítej s tím, že dalších 50 let bude. A za celou dobu v konečným stádiu vyprodukuje míň emisí než její následovník za 10 let.

Zrzek

Jo a zapomněl jsem dodat že ty saze z ní jsou pro tebe míň karcinogenní než saze nějakého Common railu.

Gwann

nejsem odborník na emise, ale on je problém složitější než to, co nejvíce kouří, je nejhorší. prostě ve starých motorech probíhá hoření za jiných tlaků a je jinak „vstřikováno“, tudíž to, co z toho leze je diametrálně odlišné. takže obecný výraz emise je nesmysl…záleží na tom emise čeho např. v ne-turbo motorech budou velmi těžko vznikat takové množství NOx jako v turbo motorech. rovněž je rozdíl ve velikostí částeček sazí. větší se „filtrují“ prostě lépe . což ale nic nemění na tom, že běžně provozovaná V3S by měla být tak už akorát fekál na vesnici nebo jeřáb či dílna s… Číst vice »

Zrzek

Ještě jsem neviděl v dnešní době provozovat kamionovou dopravu V3S většinou jsou vidět jeřáby s dílny např. DPHMP. Valníky a sklopky se používají převážně tam, kde je to potřeba a jiná technika má problémy. Jo a pro Rajče speciálně. V3S se modernizovaly a remotorizovaly na standart E2. To jen pro zajímavost.

Jiří Kocurek

Žádná taková výjimka neexistuje. A ono je vůbec velice složité uplatňovat zákon zpětně, Ústava je proti. Kromě toho… mohlo by se stát i vám, někdo vám něco zničí, protože to považuje za staré. Je to 3 týdny co vyšel nový iPhone!

Leinad

Emisní zóna ve městě není žádná retroaktivita.
Že dnes televize nevysílá analogově je taky v pořádku.

Mirek

Všechny tyto vozy produkují víceméně saze, které neprojdou do plic, vytáhnete z nosu, ty nové mají tak jemné částice které projdou až do plic a dále…
Přesto nepotěší za takovou V3S jet.

Jiří Kocurek

Tak s normálním automobilem snad není problém tu vétřiesku předjet. Případně ta vétřieska zahne někam za roh, málokdo s ní jezdí dál než po okolí.
Že by s V3S někdo drhnul Brno – Pardubice každý den, no to snad jedině vojáci.

Zrzek

Jenže Rajče má to autíčko s motorem z žáby a max. rychlostí 45km/h. Proto se V3S bojí, aby ho nepřejela. Nové auto ho odtlačí, staré přelisuje.

Jaaa

„saze, které neprojdou do plic“

Tak se toho párkrát nadechněte a uvidíte, jak to „neprojde“. Spalování uhlí vytváří ještě větší saze.

Co V3S ztrácí na pronikavosti, dohání na kvantitě.