Praha nasadila na první křižovatku umělou inteligenci. Řídí dopravu lépe než program
Jedním ze vstupních parametrů systému je i důležitost jednotlivých účastníků provozu.
Technická správa komunikací (TSK) dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení semaforů využívajícího umělou inteligenci. Novinka financovaná z evropských fondů přinese podle TSK řidičům i veřejné dopravě nové možnosti v řízení dopravy.
Nový systém by měl využitím umělé inteligence optimalizovat nastavení semaforů a zajišťovat co nejplynulejší průjezd. Tím nahrazuje ten dosavadní, v němž má každá křižovatka přednastavený plán, který zohledňuje i okolní oblasti.
Umělá inteligence by měla pro aktuální dopravní situaci najít prostřednictvím předem nastavených priorit nejlepší řešení. Cílem je snížit zpoždění a počet zastavení.
„Navíc AI využívá nabytých zkušeností k další optimalizaci. Výhodou je možnost napojení mnohem více zdrojů, které lze brát v potaz při řízení dopravy,“ uvádí TSK.
Systémy spolu mluví
Pilotní nasazení systému probíhá na křižovatkách v Patočkově ulici. Otestovaly se tam v reálném provozu funkcionality systému a jeho spolupráce s ostatními telematickými systémy a detektory v Praze.
Podle TSK byly zkoušky úspěšné. Systém umí komunikovat se stávající telematikou a dokáže plynule reagovat na vzniklé dopravní situace.
„Příklad si můžeme vzít z Londýna, který za pomoci AI zlepšuje místy velice problematickou dopravu. V tomto směru je na tom Praha určitě lépe než Londýn, ale i tak každý z nás sleduje stále se zhoršující situaci v dopravě, zejména díky přibývajícím automobilům, obyvatelům a dojíždějícím za prací a službami,“ uvedl Filip Hájek, generální ředitel TSK.
Umělá inteligence by měla minimalizovat počet zastavení aut a jejich dobu strávenou ve sledované oblasti. Zároveň zajišťuje preferenci pro tramvaje a autobusy. Systém umožňuje preferovat vozy integrovaného záchranného systému.
Dokáže předvídat
Na rozdíl od stávajícího systému má nový systém informace z detektorů o celé řízené oblasti a aktuálním průběhu signálního plánu všech křižovatek. Díky integrovanému dopravnímu modelu dokáže provádět krátkodobé predikce a určovat budoucí dopravní poptávku na křižovatkách.
Na základě těchto informací pak vybírá nejlepší možné časové nastavení křižovatek pro plynulý průjezd všech účastníků dopravy včetně osobních vozidel, tramvají, autobusů, nákladních vozidel, cyklistů a chodců.
Oproti stávajícímu systému řízení dopravy není potřeba dopředu připravovat a programovat jednotlivé scénáře pro každou křižovatku. Nový systém dokáže na změny dopravní situace reagovat sám nebo může být jednoduše ovlivněn operátorem dopravy bez složitého programování a tyto změny se ihned projeví.
„To přináší velkou časovou úsporu oproti stávajícímu systému, který vyžaduje složitou přípravu jednotlivých scénářů řízení,“ uvádí TSK.
Zelená vlna
Jedním ze vstupních parametrů do systému je i důležitost jednotlivých účastníků provozu (osobní vozidla, autobusy, tramvaje, cyklisté, chodci aj.). Operátor dopravy tak může ovlivnit, jakým způsobem bude systém nastavovat jednotlivé křižovatky, aby jim vyšel vstříc. Tyto hodnoty lze jednoduše měnit v průběhu dne.
Systém také kontinuálně sleduje dopravní poptávku v celé oblasti a dokáže automaticky vytvořit tzv. zelenou vlnu ve směru nejvyšší aktuální poptávky, ale zároveň dostatečně obsloužit i ostatní směry. V případě náhlé změny dopravní situace se časové nastavení křižovatek automaticky upraví.
Dlouhodobé testování systému v zahraničí prokázalo podle jeho autorů zkrácení doby jízdy sledovanou oblastí až o 20 % a snížení počtu zastavení vozidel až o 17 % oproti výsledkům stávajícího adaptabilního systému řízení SCOOT.