Praha nasadila na první křižovatku umělou inteligenci. Řídí dopravu lépe než program

Telematické řízení křižovatek prostřednictvím umělé inteligence. Zdroj: TSKTelematické řízení křižovatek prostřednictvím umělé inteligence. Zdroj: TSK

Jedním ze vstupních parametrů systému je i důležitost jednotlivých účastníků provozu.

Odebírat
Upozornit na
guest
136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patrik Dvořák

Ani šéf dopravní policie nechce zelenou vlnu 😡😡. Je to škoda, těch semaforů je po Praze zbytečně moc. Zbytečně moc zastavení a rozjezdů. Co na to šílení zelení. Myslim, že tady spousta diskutujících pamatuje “Leninovu třídu” – byly tam i “semafory” s ukazatelem rychlosti 40, 50, 60 a už za komoušů se dala celá projet na jeden zátah…. A pří dnešní počítačové době to nejde. Hanba všem co pražskou dopravu řídí a diletant z Brna – Hřib jde kur..t dopravu odkud přišel ….

MasoxCZ

Tak ať to hlavně radši nedávají na Balabenku, Harfu, a Kbelskou, jinak tady máme úder Skynetu do 24 hodin.

Karel Rada

Doufám že tyto semafory budou nastaveny tak aby pokud se rozjedu na jednom semaforu nebudu muset stát u dalšího protože pouští někoho z boku .

rzc

Neprotireci si trosku pan Hrib? Minule tvrdil, ze pokud zvysi prujezdnost silnici, tak je to naskodu a pretahne to vic lidi do aut. Pokud budou semafory v Praze efektivni, muze se zvysis prujezdnost klidne o 1/3.

rodilyslavkovak

Zelená vlna? A není to v příkrém rozporu se „zklidňováním dopravy“?

mimochodem

Zelena vlna, nojo, ale pro koho? Taky to muze bejt nastaveny jako zelena vlna pro pesi nebo cyklisty, zejo, ideologii si rozvracet nedame. 🙂 Nemam sebemensi obavu, ze nastaveni bude provedeno dle politickeho zadani. Zaslechl jsem pred casem od zlych jazyku, ze pry semafory na hlavnich tazich to nastaveni pro zelene vlny umi, jen je to z politickych duvodu vypnuto. Ale je to jen tvrzenizlych jazyku, na hlavickovem papire to nikde nemam a vlastne by mne nejake insider info docela zajimalo. Cili, udelat to funkcne lze i bez nejakych umelych inteligenci a neuronek (na to jsem videl konkretni priklady jak… Číst vice »

Filipes

Neskutečné množství semaforů v Praze je na naprosto zbytečných místech a zastavují lidi ve dne v noci pořád a po sto metrech.
A neboť máme zcela reálnou a živou blbost, musela být zelená vlna po 150 letech od vynálezu semaforu věcí umělé inteligence…

Pepa

Hosana! Když slyším, že „zelená vlna“ byla vzata na milost, mám samozřejmě radost. Škoda, že to musela vymyslet až AI …

Jan Sova

Praha je v tomto napřed.
Na malých okresních městech a řešení tamních dopravních zácp na nedostatečně kapacitních křižovatkách by se umělá inteligence hodila i na radnicích….

Joe

Pardubice se hlásí..

vojta.tydli

No, já vypozoroval jednu věc : kdekoliv vyměňovali semafory a nenahradili je po čas stavby přenosnýma, tak kolony zmizely. Ted naposledy to byla křižovatka Opatovská x Arkalycká/Bajkonurská. Opatovská jednoznačně dominantní směr, ale z boků z obou stran se taky jezdí a kolony nikde nebyly, nečekalo se na nic.

Jinak třeba Zálesí x Štúrova, kde se semafor vypíná po 22h, i když je slušnej provoz (na tu hodinu) tak čekání nula. Tam by reálně stačilo zapínat semafory 6-9:30 a 15-19. Zbytek času by mohly být vypnuté a jezdilo by se líp.

Frantík

Ja souhlasím, ale asi to nejde aplikovat plošně; možná lidi z vedlejších ulic jezdili jinudy.

hor411

Přesně. Já jednou viděl vypnuté semafory na křižovatce u nádraží v Libni. Bylo to tam jak někde v Indii – jezdilo se stylem „přednost má ten, kdo ji uplatní“. A zarvané to bylo ze všech směrů.

Leinad

Hodně dělá fakt, že semafor často připouští prázdnou křižovatku. Dlouhé vyklizení časy + zákaz něčeho bezkolizního (odbočení doprava).
Auto z vedlejší se často rozjede než by se semafor stihl otočit (žlutá na hlavní + samé červené + žlutá s červenou na vedlejší). Třeba Práčská – Hledíková se dá objíždět hlavně přes křižovatky bez světel.

Tomáš R.

Hodně by pomohlo, kdyby se kromě umělé uvedla do provozu i inteligence přirozená. Zkuste se někdy postavit ke křižovatce a sledovat, kolik aut projede na jeden cyklus. Odhaduju to tak na 60% kapacity, protože řidiči jsou neuvěřitelně pomalí, nesoustředění a neschopní normální, přiměřeně rychlé reakce.
Sebeinteligentnější systém bude k ničemu, když ho budou „kazit“ neinteligentní lidi.

Kebab

Pomalost se bere jako ctnost, je prý bezpečná.

Clovek

Analogicky funguje i parkovani v Praze, ktere je nedostatecne kvuli naproste neschopnosti vetsiny ridicu zaparkovat ohleduplne k tem, co prijedou pozdeji

Michal

Ti co přijedou později můžou jet zaparkovat do Brna asi.
Super je hledat parkovací místo a všude vidět zaparkována auta s 2m odstupem !!! Minule jsem už nezaparkoval a stálo mě to 500,-. A když jsem upozorňoval na důvod, tak je prý úplně jedno jak kdo parkuje, že klidně můžou být mezery 4m (tam se vůz také většinou nevejde).

Leinad

Občas je to i přirozené, že se při provozu parkovací pruh nemůže obsadit celý. Odjede auto s nějakými rozměry a přijede auto s jinými – to se stane víckrát po sobě. Řešení je parkoviště s čárami, ale tam opět hrozí že se sejde víc malých aut.

Jan Šlezingr

Přidejte displej s odpočítáváním a bude to o tisíc procent lepší.

Jiří

Jak konkrétně si to představujete? Tyto „inteligentní“ semafory vlastně on-line přepočítávají signální plán, ani AI neví, co se reálně stane za 10 vteřin. Pak by odpočítávání mohlo vypadat takto: 8-7-6-11-10-9-8-2-1-5-4-3-2-1-0. To asi nechcete.

Tomáš R.

Ono by stačilo, aby řidiči více sledovali situaci kolem sebe a přemýšleli. Na většině křižovatek stačí si prostě jen všimnou toho, že v křižujícím směru padla červená a už v tu chvíli se připravit na odjezd.

Michal

Kolikrát projede jenom jedno auto a to klidně až na červenou !!!

Jan Sova

Tak ono v těch přidušených motorech než naběhnou otáčky, tak je půlka intervalu v háji. Co byste chtěl, aby půllitrový motor hýbal rychle s SUVečkem ?

hor411

😀 Pobavilo 😀 Ale tak když je tam „čtveřité“ turbo, tak by se to i tak pohlo v pohdě. Jenže je tam taky mraky „AI“ kravin, takže šlápnete na plyn a ono se nestane nic, až tak za sekundu a půl. Navíc se AI najednou rozhodne, že na to moc šlapete, tak vám ten plyn ubere 😉

Pepa

;-)) Spíš sleduju, že to je přesně naopak: jak dochází k nahrazování dízlových oktávek, které se rozjíždějí jak s hnojem, mild hybridy s přídavným motorkem, tak jsou rozjezdy obecně podstatně čilejší …

Jan Sova

Tak ty hybridy moc četné tam kde jezdím já nejsou. Spíš samá čepice ve Fóbii nebo Dacii.
A pravý ležák nespěchá….

L.

Jenže auta nemohou jet nárazník na nárazník, musí mezi sebou mít nějakou (alespoň trochu bezpečnou) vzdálenost. Nebo myslíte že jich projede méně proto, že za křižovatkou není místo?

Tomáš R.

Nikde nepíšu, že mají jezdit „nárazník na nárazník“ (i když na dálnici ve 130 km/h to mnozí takhle praktikují), ale že se mají rozjíždět přiměřeně svižně a ne začít v okamžiku, kdy je předchozí auto 10 m daleko, začít hledat spojku a šaltpáku. Pokud za křižovatkou není místo, tak do ní samozřejmě vjíždět nikdo nemá.

JiP

On je problem jinde, dneska porad dost ridicu uprednostnuje kvedlacky a nez to tam nakvedlaji a naslapou nohama, tak je auto pred nimi davno pryc. Mam automat, slapnu na plyn v okamziku kdy se auto prede mnou rozjizdi a s konstannim odstupem jedu. Presne ale poznam, kdy ridic prede mnou zase kvedla, musim sundat nohu z plynu, pockat az dokvedla a zase pridat. Nejvetsi brzda v provozu na semaforech jsou totiz porad siroce rozsirene kvedlacky.

hor411

Podepisuji

Tomáš R.

Ale to není otázka způsobu řazení, je to otázka kompetence řidiče. S manuálem i automatem se dá rozjet naprosto stejně svižně.

JiP

Realita je ovsem takova, te drtiva vetsina kvedlacu to takto rychle nezvladne, u nekterych mam pocit ze maji razeni snad jeste s meziplynem….

Frantík

No hlavně nedávají pozor, na žlutou se dá zařadit úplně v pohodě než tam skočí zelená.

Jirka

Nezáleží, zda má auto manuál nebo automat, ale na pohotovosti řidičů. Již před 33 lety jsem v Paříži pozoroval, jak se po padnutí zelené rozjelo víceméně současně klidně 5 aut za sebou. Občas jsem také viděl, že když někdo zaváhal, tak do něj zezadu někdo naboural, protože všichni byli naučení vyrážet současně. A v té době rozhodně manuály převládaly. Navíc, žlutá na semaforu nebyla, z červené skákala rovnou zelená.

Ondřej Holub

Pokud udržujte konstantní vzdálenost, tak předpokládám, že už zastavuje v takovém odstupu, který je bezpečný i po rozjetí, např. na 50km/h. Určitě se nelepíte na nikoho, ať už je to zlý kvedlač, nebo hodný nekvedlač. A díky tomu nelepení pak není problém ani zvládnout to zakvedlání, protože se to bez problému ztratí v tom odstupu.

Kebab

To fakt není tím😃 Běžně na světlech s manuálem a 50 koňmi (když je koncem 90’ vyrobili) ujíždím novým SUV.

JiP

Pro automobil neni dulezity udaj o vykonu ale mernem vykonu tj. W/kg. Takze vas maly vykon v lehouckem aute muze poskytnout lepsi akceleraci nez zdanlive vyssi cislo ale v aute, ktere vazi treba pres 2t.

Kebab

To může, viz třeba Mazda MX5, ale v tomto případě to opravdu neplatí, tady si jakékoliv zrychlení musíte zasloužit. 0-100 se uvádí za 18,5 s a maximálka 151 km/h. Kdokoliv z těch SUV by mohl bez jakékoliv námahy ujet mně, ale holt jsou líní už i sešlápnout pedál.

Vlastimil Kocurek

V Praze by měla být nasazena AI do řízení celého města, protože na to, jak velké peníze tam jdou, tak vedení Prahy, v jakémkoliv politickém složení a ty jejich rádoby -odborné útvary tam vždy jen tápou. Dříve mi to přišlo líto, ale dnes už je mi to jedno, ono to tam skutečně lepší nebude.

Grossák

Chybi ale informace, o které křižovatky se jedná a jaké jsou konkrétní dopady na jednotlivé účastníky provozu. Zejména by mě zajímaly dopady na reálně jízdní doby vozidel MHD. Ty už dnes mají na většině semaforů totiž preferenci.

Pamatuji si, jak se v 90. letech mluvilo v podobně zázračném duchu o adaptivním řízení systémem Motion, který byl použit na Smíchově. Reálně to byl blackbox, který nešlo pořádně upravovat. Preference MHD byla zavedena poté, co byl systém opuštěn.

Milan

Stávající preference MHD může být jen podmíněna, a hlavně funguje jen od detekce před konkrétní krizovatkou. Ten nový systém dle mne je schopný chápat, ze sousední křižovatkou projíždí vozidla jakéhokoliv druhu směrem k dané křižovatce, což je za mně zlepšení i pro tu MHD – očekávám, že ji ubude dosavadních tesnych tzv. padnutí stůj před její čumák, protože se ta vozidla nepřihlásila v tzv. cyklu semaforu včas přes detekci. Dále očekávám, že preference MHD tím novým systémem bude mít méně negativních dopadů na ostatní účastníky provozu – méně je bude zdržovat/zastavovat, což dle mne ve výsledku pomůže i té MHD,… Číst vice »

Grossák

Stávající preference je podmíněná nebo absolutní dle definice v TP81. V Praze je na tramvajové síti cca 60 SSZ s absolutní preferencí a cca 180 s podmíněnou preferencí z cca 260 SSZ. Viz https://preference.prazsketramvaje.cz/showpage.php?name=ssz Spoléhat se při průjezdu vozidla MHD křižovatkou na fakt, že vozidlo MHD jede ve svazku s ostatními vozidly a tím si zajistí plynulý průjezd, je liché. Vozidlo MHD má zastávky a jeho požadavky jsou obvykle odlišné od požadavků aut. MHD se často pohybuje i napříč silnými koordinovanými tahy, kde je pro plynulý průjezd MHD nezbytné narušit koordinaci a pak křižovatku zpětně zakooordiovat. Ano, bylo by ideální,… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Nechybí žádná informace, článek je podrobný, a pokud neuvádí o které křižovatky se jedná, tak je k tomu asi důvod nebo je to věc autora. Jde o tom ´že se bude zavádět postupně a vůbec není potřebné aby veřejnost do toho zasahovala, kde to má být zac´vedeno prioritně, to určí odborníci, nevím proč to chcete vědět. My jsme takový národ mudrců, kteří by chtěli všechno nějak hodnotit a určovat.

czhunter

Je dobré aby účastníkům provozu nebylo známo na kterých křižovatkách to je testováno, aby touto znalostí nebylo testování ovlivněno.

Michal

Zrovna včera jedu přes Zálesí nad nemocnicí Krč. Blížím se k křižovatce kde čekají dve auta. Tak si říkám, že krásně projedu až k semaforu dojedu. No a najednou se rozsvítí zelená a hned jak ty dvě auta projeli, tak skočila červená ! Stihl jsem zbrzdit, půlkou auta na přechodu, ale já necouvám u křižovatky. No ale tak ještě nějaké místo na přechodu zůstalo.

Luky

Břevnov, křižovatka Patočkova x Pod Královkou

Frantík

Tak by hlavně neměli řidiči jezdit do křižovatky když není místo.

Matěj

Doufám že ten systém nainstalují na I.P. Pavlova, protože občas tramvaje tu magistrálu přejíždí šíleně dlouho.

Toada

Souhlasím. Současný stav, kdy tramvaje a chodci dostanou necelou polovinu cyklu, ale přepraví cca 2 třetiny všech lidí cestujících přes křižovatku je jednoduše nefér.

Martin Šubrt

Lidí v tramvajích je zde méně, než lidí v autech. V Ječné každým směrem v tramvaji cca 45 000, v autech po magistrále každým směrem cca 58 000 lidí denně.

Toada

Dle dat, která jsem teď v rychlosti našel, projede denně přes křižovatky Legerova -naměstí IPPavlova a Sokolská – náměstí IPPavlova cca 46,9 resp. 55,7 tisíc lidí auty. Tramvajemi projede cca 84,7 tisíc lidí a pěšky projde cca 20 tisíc lidí. Dohromady cca 102,6 tisíc lidí auty a cca 104,7 tisíc lidí tramvajemi a pěšky. Zdroje: https://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/dopravni-inzenyrstvi/intenzity-dopravy https://magistrala.eu/en/historie/ https://www.busportal.cz/clanek/pruzkum-poctu-cestujicich-v-prazskych-tramvajich-13566

Filip Jirsák

Jestli to ale také nebude ovlivněné tou preferencí aut na úkor tramvají a pěších v daném místě.

Frantík

To máte pravdu co do „atraktivity“, ale pokud na konci dne tam nezůstávají tramvaje ani chodci, tak projeli všichni co tam byli.

Navíc kdyby třeba byl podchod metra protažen až k autobusům (Hotel Legie), tak by chodců ubylo a stejně by to bylo přívětivější místo pro ně.

Filip Jirsák

Tohle kritérium bychom mohli začít uplatňovat u aut. „Kapacita je dostatečná, protože do dvou v noci se kolona rozpustila a nikdo tam nezůstal.“

L.

Chodci mají zelenou kratší protože přechází delší dobu. Plus se mi (na rozdíl od auta) nikdy nestalo, že bych jako chodec nepřešel v prvním cyklu zelené, takže její délka je dostatečná.

Filip Jirsák

Že bychom to začali uplatňovat stejně i pro auta? „Všechna (tři) auta, která čekala na kraji křižovatky, na zelenou projela, takže zelená svítila dostatečně dlouho.“

frank

přesně, tam by měla být jasná preference tramvají, to je dopravní uzel povrchové dopravy číslo jedna. Vždyť jen v úseku IP Pavlova-Karlovo náměstí proteče za den v tramvajích zhruba 90.000 -100.000 lidí …

Vlastimil Kocurek

No a už je to tady, co píšu výše, už jsou tu žadatelé, kdy by to mělo být nasazeno, ale to určí odborníci.

Michal

Tak snad všude a nebo vůbec nikde

Miroslav

Mám pocit, že přes křižovatku Ječná X magistrála ve špičce příliš často nejezdíte. Já minimálně dvakrát denně, i tramvají i IAD.
Tam je problém v úplně jiné věci. Tramvaje v obou směrech jsou v průjezdu křižovatkou mnohem více a prakticky při každé změně směru volno na světelné signalizaci zdržovány ze steany řidičů IAD nerespektováním zákazu vjet do prostoru křižovatky, nemůže-li ji řidič opustit. A totální rezignací ze strany policie dodržování tohoto zákonného ustanovení vymáhat. Například ve většině německých zemí je za tento přestupek taxativní pokuta sto euro. A vybírají se!

Michal

Já myslel že policisté už nikdy nebudou dávat pokuty, už budou jenom domlouvat a lidé jim odmlouvat

Grossák

IPP je extrémně citlivé místo. Úspěchem je, že se podařilo zkrátit cyklus ze 100 na 80 s, což pomohlo tramvajím i chodcům. Ladilo se to na několikrát.

Čistě technicky by šla na IPP zavést preference tramvají, stejně jako třeba vedle na Míráku, i bez AI, ale dopady do kapacity pro magistralu, kde už dnes jsou kolony, by byly opravdu velké, včetně rozlivu do sítě.

Pod zlepšením si holt každý představí něco trochu jiného.

Matěj

Dnes jsem jel I.P. Pavlova – Štěpánská a v opačném směru byla zácpa asi 7 tramvají. To je prostě na hlavu.

rzc

A jak si presne predstavujes, ze by sedm tramvaji projelo krizovatkou smer IP? Za krizovatku se vejdou jen dve tramvaje, vetsinou kdyz tramvaj vjizdi, tak za krizovatkou uz jedna stoji. Je tam zkratka desne velky mnozstvi tramvaji, co tam ve spicce vjizdi.

Kuko

V nedalekým městě se pochlubili také tímhle paskvilem, možná tak ve špičce při kolonách to časuje líp ale když tamtudy ráno jedu do práce a doprava minimální, tak třeba už na 300m vidím že tamtudy nikdo nejede a je tam stejnak dlouho zelená, u křižovatky před čumákem tak akorát na zadupnutí ta mrcha mě dá většinou pak červenou, takže tamtudyma ráno jezdím pomalu jak kretén vždy připravenej jako by tam byla červená, párkrát ta zelená vydrží ale stejnak dojíždím na červenou, což je ještě větší vopruz než předchozí stabilní časovač protože už z dálky člověk mohl odpočítat za kdy padne… Číst vice »

mgr.pavel

O jakém konkrétním „nedalekém městě“ prosím píšete?

Tereza

V České Lípě pod Obi je stejná situace. Uprostřed noci, nikde nikdo, najednou červená, tak stojím. Asi pouští duchy z vedlejších silnic nebo nevím. Děje se to pravidelně.

frank

a nemají tam semafor řízený radarem ?

Leinad

Semafory bez křižovatky už policie nechce schvalovat.

Jan Sova

Tak to je klasika u semaforů řízených pevně daným taktem. Pokud to nesnímá vozidla na ramenech křižovatky (nemá to kamery), tak od toho nic nečekejte. Radnice takových měst navíc nemají gule to v noci vypínat.

Z. Lapil

Není to jeden h těch lstivych semaforů s radarem, co vám změří rychlost, tak vám hodí červenou?

Vlastimil Kocurek

Musíte vyjet o 5 minut dříve, a nedělat si z cesty do práce psychologický problém. Nemusíte nenávidět červenouk stačí ji respektovat. Červená pro vás = horor, urážka, nevstřícnost, podraz

JiP

Jednou jsem zazil kolonu dlouhou nekolik kilometru na semaforu pri oprave cca 200 m silnice. Jednalo se o nedeli a z Orlickych hor jely po prodlouzenem vikendu davy, semafor byl ale nastaven na oba smery se stejnym intervalem, takze zatimco smerem do hor, projelo par aut z druheho smeru se nekonecna kolona prodluzovala a prodluzovala.

MaT

To jsem zažil už mnohokrát na různých místech také a… Nejsem si úplně jistý, jestli to není u tohoto článku trochu off-topic. V posledních asi dvou letech se mi už několikrát stalo, jak u takovýchto uzavírek přes den na každém konci byl člověk s červenou plácačkou a vysílačkou. A ti mezi sebou komunikovali a když z jedné strany těch aut jelo víc, tak jich nechali projet víc. Asi to je levnější než nějaká AI… 🙂 Když už někde jsou ty semafory s pevným časem, tak velmi vítám, pokud je tam i displej s odpočtem. A pokud to místní poměry jen… Číst vice »

mimochodem

V Nemecku tedka meli semafory s odpoctem, ale kdyz zrovna nikde nic necekalo, casovac zazracne poskocil z 3:xx na 0:30 (pro vyklizeni useku).

Jak to oni jenom delaji, kolik cela sranda stoji navic a proc to tu bezne nepouzivame?

JiP

Presne to jsem myslel, kolik zbytecnych kolon uz jsem takto absolvoval….a ani AI na to neni treba.

Z. Lapil

Na D11 (jinde nejezdím pravidelně) jsem opakovaně viděl, že se při omezení na 3 pruhy dálnice „otacela“, vzdycky behem vikendu a behem tydne. V pátek 2 pruhy z Prahy, v neděli 2 pruhy do Prahy.

Jan Sova

Problém třeba u uzavírek na silnici je v tom, že ten kdo tam staví, má zajišťovat dopravní situaci/značení. No a pusťte zedníka k dopravě. Efekt jsou otřesné kolony s nejlevnějším instalovaným přenosným semaforem na trhu (pozn. ani to neukazuje odpočet do intervalu).

Jenda

Cokoliv bude lepší, než jak semafory v Praze fungují teď. Kolony absolutně z ničeho, na dominantním směru svítí červená, přitom z boku nic nejede, protože tamní provoz drží semafor o křižovatku dál. Před 10 lety se při dodržování limitní rychlosti dalo projet mimo špičku po hlavních tazích bez zastavení. Teďka v sobotu ve 3 ráno na čtyřech z pěti křižovatek stojíte a čekáte na Godota.

Dachs

Mě jako občasného nočního jezdce dlouhodobě fascinovaly noční Holešovice, či obecně Praha 7, až by si jeden pomyslel, že je za tím aktivismus místní radnice. Uprostřed noci, a sled červených, až vás to rozesměje. Ale již mohu konstatovat, že nastalo určité zlepšení. (Opakuji, v noci, kdy nikde nikdo.)
Možná by byla práce pro AI na Jeremiášově, Radlické, nově Poncarově. Slabší dopolední nebo víkendový provoz, nebo i úplně okrajový brzy ráno, a červené skáčou…, nově dokonce (na některých), aniž by se konala jízda z kolizního směru či tam byl chodec. (Přitom všichni tak nějak jedou podle značek 70 a 50.)

mimochodem

Nejlepsi je Stefanikuv most > Lannova.
V jednom cyklu projedou dve-tri auta bez ohledu na to, ze je nedele pul jedenacte vecer. Proste tam tvrdnout budete, protoze proste proto.

Frantík

A že je to kvůli preferenci MHD? Někdy možná, ale jestli řidič musí ujet přestupujícím cestujícím, aby stihl zelenou… to je lepší ten semafor vypnout a jede kvůli tomu, že je na hlavní.

Z. Lapil

Už dávno si kladensti řidiči stěžovali na odjezd z autobusaku. Prý když se barva měnily pravidelně, počkal si na stanovišti a jel. K chytrého eemaforu že musí dojet, aby spustil odečet, a pak čeká, až ten odečet doběhne.
Opakuji, je to dávno, dnes je, doufám, chytřeji.

MaT

No akorát nevím, jak to pořeší s tunely na Pražském okruhu. Třeba zrovna na té Patočkově od Břevnova je často dlouhatánská kolona těch, co chtějí do tunelu, ale tam je několik minut červená, protože v tunelu je asi zrovna hodně aut a přeci nechtějí kolony v tunelu. Jenže ti co chtějí do toho tunelu pak zablokují celou Patočkovu a stojí i ti, co nejedou do tunelu. Na Smíchově ve Vrchlického je to to samé, tam kvůli tomu že Mrázovka zrovna další auta nepojme to stojí až ke Kotlářce a doplácejí na to i ti, kteří potřebují projet do centra nebo… Číst vice »

Frantík

Tam by se to teoreticky dalo udělat rozdělením jízdních pruhů už třeba kilometr předtím, v úseku od Kajetánky v podstatě nebo žádná vedlejší ulice kde se dá připojovat. Ale určitě to někdo by ignoroval.

M10

No to si umím představit, slušný řidič bude čekat jednou tak dlouho, protože se ho každý druhý pokusí objet tím volným pruhem a zařadit se dole u křižovatky.. Až to tam někdo psychycky nezvládne, přišil bych Vám za takový názor spoluúčast

Frantík

Bohužel, no… Ale ze zkušenosti se většina řadí včas.

Jeffer

Tak hlavne že sa za posledných 30 rokov pribúdania obyvateľov Prahy a zároveň aj masívneho sťahovania do SČK urobilo, hlavne na západe, tak veľa práce na tom, aby mali rýchlu a kapacitnú dopravu už z bydliska (Kladno), alebo aby, prinajhoršom, mali kde na okraji Prahy to auto na rýchlej a kapacitnej MHD odstaviť na nejakom P+R a vôbec do mesta zachádzať nemuseli…

mimochodem

Ale prosim vas, to jsou napady, zrejme tady nectete diskuse. P+R na kraj Prahy proste nepatri a delat k nim prestup treba na metro je totalne spatne, protoze spravne patri do ScK ke kapacitni zeleznici, protoze jiz brzy (TM) vlakem na letiste a do Kladna, a do Berouna uz tim tunelem vlak prece patnact let jezdi… ;D

Frantík

Ona je teda „umělá inteligence“ ta prioritizace směrů pomocí detekčních smyček, zase abychom si dávali pozor na termíny.

czhunter

Jakou smyčkou se detekují chodci?

rzc

Kamerovou.

Ondřej

To jsem na to zvědavej. V Patočkově (na MÚK Malovanka) je problém regulace vjezdu do tunelů a časté střídání směrů pouštěných na MO, což pak vytváří několikasetmetrové kolony na obě strany (ve směru z Dejvic klidně až k muzeu MHD)

Na to pak doplácí i busy (zejména 143), protože odbočení vlevo na Park MvdS blokují auta jedoucí rovně.

Podle mě by pomohlo na několik minut pustit jeden směr a pak zase opačný (aby to nezdržovalo busy). Ale jinak to nemůže vyřešit ani AI, tam je prostě moc aut.

Dachs

Kdyby to aspoň trochu pomohlo 180 k alespoň nějaké eliminaci zpoždění (její spoje chytají i mnoho desítek minut) nebo i ta 149 se poslední dobou „zhoršuje“, dostane AI pochvalu! 🙂 Zavírání tunelů je opravdu nešťastné, neboť se do pastí dostanou i autobusy, které do tunelu nesměřují. Zmíněné odbočení 143 řeší vyasfaltování kolejového svršku (zatím berte jako vtip), jen bych asi varoval před případným předěláním pouze na odbočovací pruh. To by okamžitě byl návod pro „střihnutí“ přes Strahov a Hřebenka, nebo Klamovku (…kde jaksi těch aut už je taky moc). Nemluvě o tom, že kolona by pak nebyla „pouze“ po střešovické… Číst vice »

Ondřej

Chápu. Předělání na odbočovací pruh je takové prvoplánové řešení, které by reálně nepomohlo no.

Nejvíc pomůže stavba TT na Strahov (čímž dojde ke zrušení 143 a zkrácení 149 na úsek Anděl-Strahov) a pak TT Motol-Vypich (pak by 180 prý měla jezdit jen někde kolem Řep). Pak už budou všichni jen vysmátý v tramvajích.

Filip Jirsák

Doufám, že to, jak mají být nastavené priority typů účastníků provozu, určí vedení města, a ne dopravní policista.

Huh

… který zná pouze popojíždění autem.

rzc

Studoval jsem jeden z techto tendru pro Prahu a pozadavky byly aby system umel delat prioritizace chodcu a jeste rozlisit lidi s kocarky.

Rudolf

V prvni rade by se melo jit cestou Rakouska v tom, ze kdyz se bude blizit oranzova a cervena zacne zelena blikat. Prasarna typu 6 bodu za oranzovou kdyz ze zelene muze kdykoliv bliknout je jen v CR …

Kupka by se mel stydet!

Filip Jirsák

A není to málo? Nechtělo by těch mezistupňů třeba deset? Když se rozsvítí oranžová, znamená to, že když už před křižovatkou nedokážete bezpečně zastavit, máte jet dál. Když dokážete bezpečně zastavit, zastavíte. Zas tak složité to není.

Šest bodů za oranžovou v ČR fakt není. Šest bodů je za to, když vjedete do křižovatky, i když vám to semafor zakazuje.

Rudolf

To je lez! Od 1.1.2024 se bere oranzova za cervenou, nastudujte si lepe zakon. Dale je v zakone napsano, ze jste povinnen predvidat oranzovou, to znamena, ze pokud dlouho sviti zelena bude oranzova. Proto rikam, ze blikani je fer.

Cetl jsem nekolik spravnich rizeni na toto tema a v pripade prujezdu na oranzovou Vase tvrzeni o tom, ze bezpecne zastavit a nezastavit nema oporu. Delaji se pak znalecke posudky…..

Filip Jirsák

Tak si ten zákon nastudujte vy. Za prvé zákon nikde neříká, že se oranžová považuje za červenou. Za druhé nikde neříká, že je řidič povinnen očekávat oranžovou. Za třetí od 1. 1. 2024 se neměnila žádná ustanovení zákona týkající se světelných signálů a co se týče onoho ustanovení za 6 bodů akorát se tam upřesnila formulace týkající se pokynu k zastavení vozidla. V případě průjezdu na oranžovou se tím především Policie vůbec nebude zabývat, bylo by to moc práce. Výjimečně trestá jen průjezdy na červenou. Mimochodem, žádné „už dlouho svítí zelená“ neexistuje. Cykly křižovatek jsou různě dlouhé, mění se to i na… Číst vice »

Filip Jirsák

Opět je to stejné, jako s tím zákonem – přečtěte si to nejdřív vy sám. Nebo aspoň nadpis. Soustřeďte se zejména na to, o jaké barvě se tam píše.

Frantík

Já myslím že ta povinnost je jasná. Jo taky jsem v autoškole dostal zjeba – a řešení bylo, že když se blížím semaforu kde je zelená, určím si, kde ještě budu pokračovat a kde ne.

Trestat zatím lze jen jízdu na červenou, pokud žlutá svítí 3 sekundy tak osobní auto to má jasné.

mimochodem

Cernobila je teorie, barevny je strom zivota.

Na vlastni bulvy jsem videl spisovou dokumentaci pripadu, kdy sofer (aby to bylo dostatecne absurdni – polepeneho auta firmy, ktera dela okna/dvere a, neprilis prekvapive, zasklena okna prevazel) projel na oranzovou, nacez byl promptne zastaven agilni hlidkou.

Obdobne agilni SO1 samozrejme tvrdi, ze vinen, tak to zatim to hnije na odvolacce.

Naklady (cas, nervy, penize za zastupovani a dojezd na jednani, …) si jiste nejak dohromady dat dokazete.

Odpovednost ouradu za totalni ztratu soudnosti je samozrejme cista nula, ne tak jeste nejaka osobni odpovednost konkretnich lidi, checht.

Filip Jirsák

Nějak vám vypadla ta nejdůležitější informace – jak dlouho tam ta oranžová svítila, než ji dotyčný projel.

mimochodem

Zhruba v pulce casu, ale neni to prilis podstatne – paragraf zni jasne, projet lze za predpokladu, ze neni mozno bezpecne zabrzdit, coz v tomto pripade uz z povahy nakladu mozne zcela evidentne nebylo. Nicmene policie i spravni organ na to maji jiny nazor.

I kdyby SO2 rozhodnul ve prospech obvineneho, neni nic, co by hrozilo SO1, at uz jako organu, nebo konkretnim lidem za situaci zodpovednym. Tak proc by SO1 nemel byt motivovan to „proste zkusit“, kdyz je to pro nej zcela bez rizika?

Filip Jirsák

Nezáleží na tom, zda to bylo v polovině času, ale jak dlouho od začátku svícení oranžové.

No a pokud jede někdo s nákladem, se kterým nedokáže bezpečně zastavit, tak by mu měli sebrat řidičák rovnou. Co kdyby tam byla stopka? Co kdyby na semaforu svítila červená? Co kdyby tam přecházel chodec?

Ale spíš si myslím, že jste nechtěl napsat, že s tím nákladem nebylo možné bezpečně zastavit.

Petr Šimral

A kolik dalších před Kupkou???

MP22

6 bodů za oranžovou jste si vymyslel. To že je problikávání dobré je pravda, ale na křižovatkách ve městě, kde se jezdí 50, max 70, toto není vůbec potřeba. V těchto rychlostech máte dostatek času zareagovat a situaci odhadnout, jestli to nezvládáte, jezděte radši autobusem místo toho hledání chyb v dezostylu.

Filip Jirsák

Když už by se to mělo nějak řešit, dávalo by smysl označit místo před křižovatkou, od kterého při běžné (nebo maximální povolené rychlosti) už nejde před křižovatkou bezpečně zastavit. Takže by řidič nemusel nic odhadovat, prostě by věděl, že když je za označeným místem, oranžová už není pro něj.

Frantík

To si předvídavý řidič zvládne právě v hlavě.

Filip Jirsák

Některým to zjevně dělá problém. No a vzhledem k tomu, že se to místo dá přesně vypočítat a označit, nemusel by to pak každý zvlášť odhadovat (a mohl by se třeba víc soustředit na situaci kolem sebe, než na odhadování, kde je ta hranice).

MP22

No ono je těch informací okolo silnic asi málo neboco..

Martin

To se samozrejme neda, jelikoz brzdna draha je zavisla na spouste promennych co se tyce vozidla, adheznich podminkach/pocasi atd

Filip Jirsák

Samozřejmě se to dá, protože se bavíme o nejdelší možné brzdné dráze, na kterou je mimochodem spočítán cyklus semaforů.

Pokud by vám to stále nebylo jasné (v minulé diskusi se takoví našli), představte si, že auto s tou nejdelší brzdnou dráhou jede za vámi. Jaká bude vaše brzdná dráha v porovnání s jeho?

czhunter

To by bylo dost blbé, protože kromě barviček nahoře na semaforu byste měl ještě navíc úkol hlídat čáry dole na silnici.

Nevedlo by to k usnadnění řízení, ale naopak ke zkomplikování (je to dalši informace, kterou by bylo třeba sledovat)

Filip Jirsák

Nikoli, tu čáru byste zaznamenal jednou, nemusel byste ji sledovat pořád, protože by se neměnila. A až byste tu čáru minul, barvičky na semaforu by vás přestaly zajímat.

Ideální by bylo mít červenou takhle předsazenou před křižovatkou a zelenou až v křižovatce. Ale to by zdvojnásobilo počet semaforů – proto se dávají semafory až před křižovatku, protože pak je vidět z obou míst. Proto by se to první místo mohlo alespoň označit.

Ale řízení postupně převezmou auta, která to místo umí spočítat přesně, takže to postupně začne být zbytečné.

Zrzek

To bych se hádal, dodnes existují v Praze křižovatky kde náklaďákem nebo autobusem ze 40 nemáte šanci zastavit a projíždíte na červenou. Ví se o tom a nikdo se nad tím nepozastavuje.

Filip Jirsák

Například kde?

Ares

Vy neřídíte nic většího než auto, to je mi jasné, zkuste si to třeba s autobusem plném lidí vy rozumbrado.

Twix

On neřekl že to není pravda, jen se ptal kde to třeba je.

Milan

Bylo by nejlepší, kdyby na některých křižovatkách bylo umožněno odbočení v pravo na červenou….. Myslím že by to vyřešilo spoustu dopravních kolon, stačí se trošku podívat do světa…..

MaT

Nevím jak moc časté je to pro auta, ale pro cyklisty jsem to už celkem dávno viděl myslím v Paříži, ve Vídni… Jo, to bych taky moc ocenil. Pokud to naše legislativa neumožňuje, co brání tomu tu legislativu upravit?

Filip Jirsák

Třeba v Německu to takto umožňuje legislativa, i pro auta. Pokud je na semaforu plechová šipka doprava (napodobenina trvale svítící zelené), znamená to, že můžete odbočit doprava – ale musíte při tom dát přednost všem ostatním, tj. chodcům i ostatním vozidlům, která jedou na opravdovou zelenou.

Martin

Odboceni doprava na cervenou (RTOR – right turn on red) de pouziva hlavne v zemich, kde je minimalni cyklo a pesi doprava, typicky USA. RTOR je pausalne povoleno a tam kde tato doprava je, nebo nejsou zaruceny rozhledove podminky, se RTOR explicitne zakazuje. U nas je vzhledem k mnozstvi prechodu a “pomale” dopravy pausalni RTOR nevychazi dobre,, na nekterych mistech by se mohl povolit, ale nevim o zadnem takovem.

Jakub P

Pro lidi na kolech to dává smysl, povolit to pro auta je docela drahé a platí se to životy lidí jdoucích pěšky…

Frantík

Já totiž vidím i případy, kdy padá červená pro odbočení doprava a chodcům zelená, i když by že zákona mohli mít oba zelenou (Podminene Kolizní směr) – samozřejmě chodci tam nemusí být žádní.
Opačná buzerace jsou tlačítka na řízené křižovatce, chodcům tam zelená nepadne i kdyby byli 3 kroky od něj.

Jakub P

Jo, občas se bez toho v autech čeká na další zelenou „zdánlivě zbytečně“. To nic nemění na tom, že možnost odbočovat autem na červenou doprava je velmi riziková záležitost pro chodce ve chvíli, kdy se tam chodci objeví…

Karel Mio

Nechapu, za co ty mínusy. Vždyť je to nic proti ničemu, a ty nepříjemné situace s oranžovou by to značně omezilo. Že by i na silnicích platil §1?

Filip Jirsák

Žádné nepříjemné situace s oranžovou neexistují. Tu roli, o které se píše v komentáři, totiž plní právě oranžová.

Kdyby se začala používat blikající zelená, přijde za chvíli nějaký Rudolf II. s tím, že tím vznikají nepříjemné situace, protože řidiči nevědí, kdy blikající zelená přijde, a je potřeba je nějak předem varovat – třeba pomalu blikající zelenou.

Karel Mio

To jsou fakt knížecí rady. Úzus v oblasti bezpečnosti čehokoli je, jestliže existuje nějaká míra problému, který jde zmírnit za přijatelné náklady, tak se to udělá. Já jsem osobně velký kritik argumentace „kdyby to mělo zachránit jeden…“, ale zrovna u semaforů to fakt vidím jako něco, co nikomu neuškodí. Proč teda v zemích, kde blikající zelená je, ji zavedli? Vždyť by stačila oranžová?

Filip Jirsák

Mají v těch zemích, kde to zavedli, stejná pravidla silničního provozu (ohledně semaforu) a používají stejné normy pro nastavení cyklů semaforů? A že by to nikomu neuškodilo? Rozbliká se zelená, přední začne brzdit a zadní šlápne na plyn, aby to stihl projet. Čí to bude chyba? Toho předního, že zbytečně brzdil? Nebo zadního, že neměl dostatečný odstup? A co když budou tři? To ten prostřední bude v kleštích – kvůli přednímu by měl brzdit, kvůli zadnímu přidávat… Že se to může stát i s oranžovou? No, na oranžové všichni vědí, co je povinností jejich i ostatních – brzdit. Pokud někdo přidá,… Číst vice »

Jakub P

Nejspíš za to blábolení o 6 bodech za průjezd na oranžovou. To blikání zelené by nejspíš vadilo málokomu, byť to asi nebude řada lidí považovat za nutný, ale když to někomu pomůže…