Cestovní ruch Dopravci Železnice

Praha má získat další noční vlak ze Švýcarska, plánují ho společně SBB a ÖBB

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB
Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB
Rakouský a švýcarský dopravce chystají velkou expanzi nočních vlaků po Evropě.

Rakouské spolkové dráhy ÖBB a švýcarské spolkové dráhy SBB dnes oznámily velké plány na expanzi nočních vlaků po Evropě. Rozšíření provozu by se mělo dotknout i Česka.

Podle dnes zveřejněných záměrů by měl do Prahy zajíždět druhý noční vlak z Curychu. Kromě spojení přes Rakousko (aktuálně přerušeném kvůli karanténě na příjezdy cestujících z ČR) má jezdit od roku 2023 do Prahy ještě noční vlak z Curychu přes Německo, konkrétně přes Frankfurt, Lipsko a Drážďany. Půjde o přímé vozy, které se odpojí od nočního vlaku Curych – Berlín. V minulosti takto do Prahy již jezdily přímé noční vlaky pod názvy Phoenix a Canopus, které byly v režii Deutsche Bahn. Ty ale segment nočních spojů zcela opustily.

Plán sítě linek nočních vlaků SBB a Praha má získat další noční vlak ze Švýcarska, plánují ho společně SBB a ÖBB. Foto: SBB
Plán sítě linek nočních vlaků SBB a Praha má získat další noční vlak ze Švýcarska, plánují ho společně SBB a ÖBB. Foto: SBB

Plány obou dopravců počítají s novými přímými vlaky z Curychu do Amsterdamu, Říma a Barcelony. Dopravci v tiskové zprávě současně upozornili, že podmínkou je dotace ze švýcarského klimatického fondu.

Deset linek ze Švýcarska

Noční vlaky zažily loni nebývalý růst zájmu cestujících, zejména ÖBB se snaží noční spoje nabízet jako ekologickou alternativu k létání. Letos kvůli koronavirové pandemii naopak poptávka prudce klesla. ÖBB jsou dnes největším provozovatelem nočních vlaků v Evropě. Propojení se švýcarskými drahami má přispět k další expanzi pod značkou Nightjet. Podle podepsané dohody mezi dopravci vznikne celkem deset linek ze Švýcarska, které propojí celkem 25 měst do roku 2024.

Oba dopravci dnes představili svůj „jízdní řád“ na další linky: od prosince 2021 má začít spojení do Amsterdamu, stejně tak dojde k rozšíření spojení z Curychu do Berlína včetně nového prodloužení do Prahy přes Drážďany a Lipsko.

O rok i dva později plánují dopravci nové spojení z Curychu do Říma a do Barcelony.  Cestující chtějí dopravci nalákat na nová vozidla, která mají objednané ÖBB.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karensky

Ono noční vlaky nejsou samozřejmě jen pro odpůrce létání, milovníky jízdy vlakem atd….Existuje i dost početná skupiny co má poněkud hrůzu z létání, že….
Já se chystal na noční vlak Berlín Vídeň s dcerou, ale díky koronavirové situace to padlo. Teď váhám nad trasou Bohumín – Francie s ruskými drahami, ale to až příští rok a bůh ví co do té doby bude vlastně jezdit ještě.
V záloze mám Berlín – Moskva, ale je to celé teď na hlavu cokoliv plánovat. Jen v letenkách zrušených mi visí nějaký slušný peníz….

Franta

Nevíte někdo zda by na to ÖBB nechtěli nabrat české průvodce LLV?

Martin Hanzal

Pošlete si Initiativebewerbung do Newrest Wagon-lits na contact-austria@newrest-wagonslits.eu

Michal80

Přímé spojení s Frankfurtem? No konečně po dlouhé době!! Doufám, že to klapne.

Radek Janata

V tom Frankfurtu to bude někdy ve 4 ráno – pokud to bude jezdit jako před zrušením. Použitelné to bude od Offenburgu (přestup na Strassburg) dál (Freiburg, Basel, Zurich).

Tomáš

Jsem velice spokojen, že to ÖBB nepověsily na hřebík.
Jsou tam i další možnosti, jen tak dál.

Rammon

Miluji noční vlaky..měl jsem strašně rád lůžkové vagony z Chebu až do Humenného přes Plzeň nebo do Košic přes Ústí nad Labem..stejně jako ty mezinárodní..
Těším se na výlet nočním vlakem do Curychu přes Dresden a určitě vyzkouším výlet z Curychu do Barcelony..
Předloni zážitek..nightjet z Říma do Wien..asi deset kilometrů za Římem přestala fungovat lokomotiva..takže i klima a to pří téměř 30 stupních venku..celkové zpoždění při příjezdu do Vídně 5h5min..
Zdravím srdečně všechny tuláky vlakem..aneb „Vlaky v hlavě“ Samotář Grey

Hara_Pes

Alespoň vám jel vagon, ten náš se někde ztratil (nikdo nevěděl kde je a proč nejede) a vlezte si do jinýho vagónu.
Naštěstí to bylo mimo sezónu a vlak byl poloprazdný.

Hara_Pes

Ono to je vůbec dobrý story: Na nádraží v Římě nás průvodčí, stevardi, výpravčí a bůh ví kdo ještě na střídačku posílali dopředu a dozadu soupravy, že tam ten vagonu určitě je. Italský průvodčí nás po cestě chtěl vyhodit, že sedíme ve špatným voze. Naštěstí neuměl moc anglicky ani německy, tak jsme se nějak domluvily. Že chybí vagon zjistil až rakouský průvodčí za hranicema a v následujících stanicích v Rakousku se to dokonce objevilo na nějakých cedulích u nástupišť. Italové bez toho vagonu asi jezdí ještě do dneška. Cestu jsme nakonec strávili se slovákama, který jeli nočním vlakem asi poprvé,… Číst vice »

Nightjet

Ale osobně bych byl raději kdyby ÖBB udělali noční vlak z Prahy do Amsterdamu a Kodaně tak jak to tady bylo do roku 2014, podle mně je zbytečný aby z Prahy do Curychu jezdily dva noční vlaky jeden před Drážďany a druhý přes Linec

Kubrt

Dvě spojení Curychu s Prahou nejsou motivací, ale vedlejším produktem. Z pohledu švýcarů to mohlo to končit v Drážďanech, ale takhle vznikne spojení s Prahou pro nacestne stanice v Badensku-Wurtembersku. Uvidíme, jaká bude realita.

Kamui

Praha – Zürrich přes Dresden a Leipzig je hezká zajížďka. Ten koridor přes Domažlice fakt zoufale chybí.

Ondřej

Vzhledem k tomu, že jde o noční vlak a vozy se budou připojovat do jiných vlaků, tak to zrovna vtomto případě nevadí. Ale jinak máte pravdu.

Poutník 99

v době, kdy jezdil, jsem to absolvoval… I nadále budu preferovat spojení přes Vídeň… Přijde mi rychleji ubíhající

Bpee

OMG a že to je pro obsluhu spojení jako třeba Basel – Leipzig nebo Zürich – Dresden Vám nedošlo? Pokračování vlaku do Prahy pak má smysl pro spojení třeba zrovna z toho Frankfurtu do Prahy, ale na existenci tohoto vlaku by koridor přes Domažlice měl maximálně takový vliv, že by vlak končil v Dresden.

Dalibor

otázkou je, jak dlouho bude „rýmička“ který do mězinárodní přepravy vytrvale háže vidle.

ABC

rovnou to zastaví na hranicích na 10 dní na karanténu, ne

Cargo

Do Prahy to bude jezdit z Lipska od roku 2023 nebo už od 2021 ?

Cargo

Taky si myslím, děkuji 🙂

Frederick

Já bych řekl, že až od 2023. V tiskové zprávě se mluví o tom, že by chtěli nejpozději od 2023 provozovat dva samostatné vlaky Curych – Berlín a Curych – Hamburg a že na vlaku do Berlína by byly vozy do Prahy.

Kunze

Určitě 2023, je to přímo napsané v tiskovce od SBB.
V roce 2021 by to nebylo čím vozit.

Bpee

Prosím nepište bludy, Vídeň – Řím se neruší. „Nightjet netz Schweiz“ snad hovoří jasně, že jde o síť Švýcarska…

Haha

Sůrovina, co bys chtěl. Zatím aspoň neblokuje, když na chyby poukazujeme, jako to dělá na sociálkách.

Bpee

Díky. 🙂 Komentář vymažu.

Bpee

Aha, nevymažu. 😀 Ale smazat ho můžete, ať to tu nemate.

Jiří 24

Chtělo by to aby šly mazat vlastní komenty, případně aby se šlo přihlásit přes Google účet. 🙂

Jakub P

Pokud by ten Frankfurt byl v přijatelnou hodinu, mohlo by to příjemně pomoct i spojení do Paříže.

Haha

Frankfurtu se možná dočkáme i přímo v denní podobě… Uvidíme.

Tomáš Záruba

Nepodmiňoval bych to FF, když to lůžko zastaví i v Basileji. Naopak se mi to zdá lepší, protože se déle spí a kratší dobu jede pomalu denním vlakem (který teprve po nějaké době najede na VRT). Kdo akceptuje i dva přestupy, asi to půjde i s nějakým transferem do Štrasburku např. z Karlsruhe (nebo dokonce přestup zde na na něco přímého od Stuttgartu).

Samo

Zurich – Barcelona je super! Dostat sa do Spanielska bez lietania bolo prakticky nemozne, toto to velmi zjednodusi.

Mrzi ma absencia Skandinavie. Ked vidime ako najma vo Svedsku rastie dopyt po nocnych vlakoch, cakal by som aspon nejaku Kodan, pripadne Malmo.

Bpee

Ta se Švýcarskem, které mapka zachycuje, nesouvisí.

Rozvoj noční dopravy do/ze Skandinávie se ale chystá, EN Malmö – Bruxelles a Stockholm – Berlin.

Lech Malý

Stockholm – Berlin po mostě nebo trajektem?

Nightjet

Od dubna 2021 by mněl existovat nový přímý noční vlak společnosti Snälltåget který bude jezdit z Berlína do Stockholmu tento vlak má jet přes Hamburg a Kodaň takže po mostě.
Tento vlak by mněl jezdit od dubna do května o víkendu a od června do srpna každý den.

Samo

Vďaka za info, to sú pozitívne veci. Len dúfam že to bude nejaky kvalitnejší produkt, niečo na spôsob nightjetov, lebo tie súkromné nočáky čo dnes jazdia do SE moc komfortu neponúkajú.