Praha má získat 1,7 miliardy na elektrobusy z Národního plánu obnovy, miliardy půjdou do dobíjecích stanic
Poprvé by měly jít dotace i na nákup elektrických cargo kol, vypadla naopak podpora nových vlaků.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) by měl v příštích letech z takzvaného Národního plánu obnovy (NPO) získat dotaci na nákup až 220 elektrobusů a hybridních autobusů v hodnotě 1,7 miliardy korun. Do takzvané čisté mobility má jít z NPO až sedm miliard korun. Kromě hromadné dopravy půjdou další peníze především na pořízení infrastruktury a dotaci nákupu vozidel včetně například nákladních elektrických kol.
Vyplývá to z pracovní verze dokumentu, který zveřejnili na svých stránkách Piráti. Materiál současně odhaluje i historii úprav, ve kterých je patrná velmi silná plynárenská lobby. Ta se nakonec neúspěšně snažila do čisté mobility zahrnout i podporu vozidel na CNG a LNG. V základních parametrech o ní mluví i nový web ministerstva průmyslu k Národnímu plánu obnovy.
Program čisté mobility je zatím jediný v oblasti dopravy, kde je alespoň přesnější přehled chystaných opatření. Jde o opatření sestavené na ministerstvu průmyslu a obchodu. Část s názvem Udržitelná a bezpečná doprava má na starosti ministerstvo dopravy. Národní plán obnovy není zatím hotový. Kompletně má být schvalován vládou v dubnu.
Pro Prahu půjde o zásadní průlom: DPP dosud evropské dotace, na rozdíl od jiných dopravních podniků. Čerpat nemohl kvůli příliš vysoké ekonomické vyspělosti hlavního města a nastavení jiných programů. DPP na počátku února oznámil vítězství Škody Electric v soutěži na třináct elektrobusů. Praha počítá s tím, že výraznou část naftových autobusů postupně nahradí elektrobusy a hybridy.
Dobíjecí stanice i nákladní kola
Do sedmi miliard korun se má vejít podpora budování čtyř vodíkových plniček, 2 354 veřejných dobíjecích bodů, 33 dobíjecích bodů pro veřejnou dopravu, 1 940 neveřejných dobíjecích bodů, vybudování dobíjecí infrastruktury pro obytné budovy (minimálně 2 880), obce, kraje, státní správu a jimi zřízené instituce (835). Počítá i s podporou nejméně 3 106 vozidel s alternativním pohonem pro podnikatele včetně tisícovky cargo e-kol a 2102 vozidel pro obce, kraje a státní správu.
Národní plán obnovy je podmínkou pro čerpání peněz z nového evropského Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF). Jde o největší nástroj z unijního plánu obnovy Next Generation EU (NGEU). Má členským státům pomoci řešit hospodářské a sociální dopady pandemie koronaviru a zajistit, aby ekonomiky uskutečnily ekologickou a digitální transformaci a staly se udržitelnějšími.
Z programu naopak zcela vypadla plánovaná dvoumiliardová podpora nákupu nových vlaků, o čemž jsme informovali už dříve v textu o snížení objemu alokace do dopravy. „Jedním slovem zklamání. Vláda se rozhodla podporovat neekologické způsoby dopravy a tu železniční, ve které je podle mnoha zemí Evropy i světa budoucnost, doslova odsunout na druhou kolej. Důsledky tohoto rozhodnutí za pár let velmi tvrdě pocítíme,“ komentovala na twitteru rozhodnutí Asociace českého železničního průmyslu ACRI.