Praha – Liberec za 70 minut. Varianta podél D10 padla, stát zůstane u Všejanské spojky
Motorová jednotka 814 Regionova na trati Nymburk - Mladá Boleslav ve Voděradech. V budoucnu by zde měly jezdit vlaky Praha - Mladá Boleslav - Liberec. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Příprava varianty podél D10 by byla složitější, nepočítá s ní územní plánování.
a s krajskou silnici podel D10 uzemni plan pocita?
pred (soucasnou) rekonstrukci se Praha – Pardubice dalo sjet ua 47 minut, stejnou vzdalenost Praha – Liberec budeme jezdit 70 minut nekdy 2030+? To myslite vazne pane Kupko? Pusobite, ze si Vas uz Dr. Nejdeto Sosna vycvicil…:(
Tragikomedie.
Když vezmeme do úvahy současné stísněné prostory stanice MB město a možnosti jejího rozšíření, to jak se ty tratě klikatí přes Mladou Boleslav a kolem Jizery až do Bakova, nebylo by nakonec nejlepší řešení pro napojení tratě do Liberce postavit zcela novou severojižní trať převážně v tunelu pod městem, částečně zahloubenou pod parkovišti kolem třídy V.Klementa a která by křížila současnou trať v prostoru stanice MB město? Postavit tam novou stanici v severojižním směru buď částečně pod tou současnou nebo do ní zapojit i současné tratě. Vím, že by to bylo drahé, ale to by byly i všechny ostatní rozumné… Číst vice »
Bylo by to lepší, ale nepočítá s tím územní plán a není politická vůle.
money money talks
1. Cena 10+ miliard
2. Neřešilo by to potřeby nákladní dopravy (stejně by se asi musela postavit Bezděčínská spojka)
= nevyšlo by CBA
Ještě by tam byl technický problém, že byste se musel dostat pod úroveň údolí Klenice.
Předpokládané ceny jednotlivých staveb jsou z kterého data?
Bezdečínská spojka-to je věc. Tunel Dobrovice-Kolomuty se mi zdá jako lepší i přímější řešení, s napojení na starou trat u Voděrad. Zároveň Dobrovice by dostali kvalitní spojení do Prahy a MB.
Doufám, že se počítá i s odbočnou, alespoň jednokolejnou, tratí do Jablonce.
A kudy by, prosím, vedla? V cestě je kopec.
Tunelem, samozřejmě, stejně jako do Liberce. V tomto případě by možná stačil v nejúspornější variantě jednokolejný tunel délky necelé 4km. A přínos pro region by to byl obrovský.
Po staré trati do Rychnova u J.n.N.? Pak by stačil i tunel dlouhý kolem 2 km.
V rámci studie se prověřuje i tato odbočka.
silnice/dálnice se nikdy nedá srovnávat s tratí!
proč? do Pardubic je taky dálnice a srovnat se to dá 🙂
Nedá. Za volantem si maily nevyridite.
Těch 70 minut je hraničních. Cokoliv nad 70 minut je nekonkurenceschopné.
Záleží čemu říkají Praha. Když autobus chytne více semaforů nebo se jinak pozdrží, taky mu to trvá těch 70 minut na ČM.
No z Černého Mostu to autobusy dávají do Liberce na Fügnerovu i za 60 minut. Zrovna nedávno jsem si to i vyzkoušel. Pro mě jako původně Turnováka docela luxus, protože autobusy z Prahy do Turnova takhle rychle nikdy jet nemohly, se zajížďkou do Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště a někdy ještě Bakova (někdy ty autobusy právě na tenhle úsek z té dálnice sjely) to dávaly tak za hodinu a půl, možná někdy hodinu dvacet… Jasně, může se něco semlít někde na dálnici a všichni (včetně autobusu) budou popojíždět někde v koloně. Nebo může být zácpa někde i v tom Liberci… Jako… Číst vice »
Myslíte předpokládám vůči autobusu.
A co tak „NADSÁZKA“ – nasypat na D10 potřebnou vrstvu štěrku, položit kolejový svršek, zadrátovat a je TO …
no to jedině…tam je to narovnané,těch 160 by tam šlo
a přes Paceřice zubačku…
On by na 100-140 plus druhá kolej plus drátizace možná šlo udělat základ v podobě Nymburk-Turnov s tím, že by se k tomu dodělaly:
-Všejanská spojka
-Napojení na MB město
-spojka Mnichovo Hradiště-Rychnov
-narovnání trati LB-Turnov
Ano, jistě by to nebyla nějaká hitparáda, ale pro nějaké náklady a případné vlaky Ex Liberec-Praha se zastávkami pouze v Boleslavi a Vysočanech, které by mohly vyjít tak kolem 1h30min, by to nějaký přínos mít mohlo. Lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše
… ale mostní konstrukce to nedají 🙁
Čistokrevná trapnost. Už to falešné dilema jestli „Bezděčín&spol“ NEBO D10, jako by časem nemohla vzniknout trasa „D10“ coby nadstavba pro osobku (už kvůli kapacitě do Lysé). Ty Nehvizdy jsou fakt blbej vtip – aneb „do Prahy to bude nekonkurenceschopné furt, ale zkusíme jim zavřít hubu (pseudo)řešením vedlejších směrů, které ve výsledku nejspíš ještě zhorší ten směr Praha“. 70 minut je úplně mimo. To je tak dobré na to, aby vůbec dávalo smysl zavést jakousi dálkovku tímto směrem. Ale přesun z IAD to fakt nezpůsobí. Jo jasně, ono to vlastně hlavně nesmělo zpochybnit třípruh na D10, už chápu. Proto asi taky… Číst vice »
Nehvizdy by využil kdekdo, kdo jede do Bolky z Brna. Nebo z Devínskej Novej vsi, kde je taky Škovka. Rozhodně bych to nezatracoval jako budoucí možnost. A územní ochrana takové trasy skoro nic nestojí.
Nehvizdy bude obrovský průser pro silniční síť v okolí. Máte vůbec představu, kolik lidí na ten vlak tam bude autem dojíždět? A budou bohužel i z Prahy.
Ono už fakt bude jedno, jestli D10 bude šestipruh, když dál bude pravděpodobně kapacitní průser na D0 a vlastně i D11 kvůli těm Nehvizdům. Ale je fakt, že neznám ještě představu železničářů, jak velké parkoviště tam bude. Ale předpokládám, že výrazně větší než v Roudnici, kde počítají s 3tis. aut.
Představy železničářů jsou něco, co mě upřímně děsí. Naši železničáři žijí 40 let zpátky a teprve teď objevují první TGV. S takovým „materiálem“ se moderní republika stavět fakt nedá.
Já myslím, že je to přesně naopak. Železničáři, co to dělali s láskou a s tím, že mají k železnici celoživotní vztah byli vyhozeni a ze Správy železnic a z ČD se stávají rádobykapitalistický podniky se stovkama manažerů, který v té práci vidí vydělání co nejvíce peněz ze státního rozpočtu, a kteří v životě vlakem nejeli.
železnice způsobuje indukci? no ale fuj 🙂
Stanice v polích , na které lze dojíždět jednoduše autem mohou. A v Nehvizdech to bude. Nebo jak myslíte, že lidé se na tu stanici, budou dopravovat?
Pokud se na ni budou dopravovat. když už sednou do auta, které má souběžně s vlakem dálnici, opravdu jich tolik bude přestupovat na vlak? Leda by chtěli šetřit drahé palivo (pokud nebude aktivně dotováno státem).
Záleží, kam pojedou. Třeba do Brna to bude vlakem rychlejší a v Brně by mohli mít problém s parkováním.
nene. indukci způsobují výhradně nové silnice!
z Bolky se ma do Brna jezdit vlakem do centra Prahy 20- 25 minut maximalne (podle typu vlaku) a pak z Prahy 55 minut do Brna. a ne autem na Nehvizdy
Zrovna zaústění trati z Liberce do Nehvizd by podle mě ten terminál konečně alespoň částečně ospravedlnilo.
Ovšem jen za předpokladu, že skutečně chceme do vlaku dostat pouze malou část přeprav, trochu ulevit stávající síti za současného nezvyšování podílu železnic na přepravách a nesnižování celkových objemů dopravy.
„Trasa není ale nijak ukotvena v územních plánech a příprava by trvala podstatně déle“
Tak ať to co nejdřív ukotví a může se to časem udělat!
A na napojení na Nehvizdy jsem zvědavej….když se teď rekonstruuje trať do Čelákovic, kde se s přiblížením a propojením s terminálem VRT nijak nepočítá (přitom by to jednoduše a celkem levně šlo!).
„Tak ať to co nejdřív ukotví“
To je tak dva roky na zpracování a vyhodnocení variant a následné zavedení do zásad územního rozvoje (ZÚR). Když dobře.
Nedělejte si iluze, že to někdo načárá za měsíc a na podzim to bude v ZÚR, to není možné, ikdyby to Patrik prosazoval. Lidé, kteří to zpracovat umí, jsou vytížení, například na přípravě VRT.
Na nové ZÚR se v JMK čekalo snad přes 10 roků, protože to Patrik blokoval.
Patrik to blokoval v JMK protože se tam připravuje dost problémových staveb. Za největší nesmysl považuji návrat k nevhodnému historickému konceptu (zrušení samostatného nákladního průtahu) železničního uzlu v Brně na odstěhovaném nádraží (všechny vlaky přes vyhýbky hl. nádraží, pardon mimo některých rychlých, který to hlavní nádraží budou objíždět). Dohání to moderním zabezpečovacím zařízením. Že nedokonale, dokazuje i studie proveditelnosti. Mírné zhoršení pro nákladní dopravu (kvalita provozu bez projektu B+, s vybraným projektem B), nedokonalá kapacita pro osobní dopravu, kde studie proveditelnosti předpokládá u třetiny linek, že případné zpoždění se u některých vlaků může vlivem uzlu zvětšovat). Jsem přesvědčen, že ta… Číst vice »
Zase Sosna?
Liberecký kraj si toto nechá líbit, když vedení kraje ví, že lze zajet Praha – Liberec s vlakem IC (Vmax 200 km/h) podél dálnice za 45 minut? Nehledě na to, že spojka Dřísy – Hlavenec by řešila dost významně nákladní dopravu pro Škodovku a P+R v Brandýse by mohlo dostat smysl.
Než Dřísy-Hlavenec, tak raději zkapacitnit a zatrolejovat trať přes Českou Lípu. Bude to dražší, ale přínosy odhaduju zásadně vyšší.
Přes Českou Lípu se to nejspíš zadrátuje stejně, a snad i zkapacitní, ale pro nákladní dopravu tam je dost průšvih to stoupání z Děčína do Benešova.
Liberecký kraj „špačkuje“ už mnoho let, ale vzhledem ke vztahu těch, kdo drží opratě k tomuto regionu, je nám k ničemu.
No necha libit… Libereckej kraj to ani neplati, ani o tom nerozhoduje. Takze co udelaji, kdyz se jim to nebude libit?
hmmm, to je na houby…
Co se týče spojení do Mladé Boleslavi, tak jsem si jednou, když jsem se nudil, vysnil následující trasu:
https://mapy.cz/s/nasunoruse
Jsem připravený na kritiku 😉
Nic tak nepobaví jako vlhké šotosny.
Dvě dvojkolejky nepobere trať Vysočany-Zeleneč. Co je horší, tak z Brandýsa to bude 2 km na vlak (jup jup jupí, vždycky se to tak dělalo) a Benátky budou mít nádraží kdesi za dálnicí (to je novinka).
A jaký je rozdíl mezi dvěma dvojkolejkama, co dělí v Zelenči a dvěma dvojkolejkama, co se dělí dál v Lysé nad Labem?
Nebo berete za hotovou věc, že to povede přes ten nesmysl Nehvizdy. Pro vysvětlení Nehvizdy považuji za nesmysl, protože zacpe silnice a dálnice v okolí. (Nevíte náhodou, s jak velkým parkovištěm se tam počítá? To jsem se ještě nedopátral) Ale napojit Libereckou trať na rychlou trať od Hradce bych naopak považoval za správné řešení.
Po velikosti parkoviště není třeba pátrat. SŽ prezentuje ten terminál na svých stránkách. Parkoviště ~2000 vozů normálně a ~1000 vozů v parkovacím domě. Plus kola a tak.
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/terminal-praha-vychod/1-misto
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/133293407/N%C3%A1vrh+3+-+Textov%C3%A1+%C4%8D%C3%A1st/c867b98a-b206-45f2-a851-3e834659d7a9
Tak reálně máte na výběr několik možností: buď ta trať bude dostatečně přímá, ale dál od města, nebo využijete už existující tratě a při troše štěstí ji povedete dostatečně blízko centra města, ale pravděpodobně bude delší a pomalejší, nebo zbouráte půl města, abyste tam vedl novou trať, nebo povedete trať pod městem tunelem. Hodně štěstí při hledání optimální varianty. Očekávám, že to může trvat ještě hodně dlouho. Všejanskou spojku blokuje pár vesničanů, kterým navíc ta trať má vést až kus za vesnicí. Kolik sporů asi může vyvolat novostavba v hustě zastavěném území, navíc při snaze vést ji co nejblíže k… Číst vice »
Řekl bych, že o trochu nižší rychlost až tak nevadí, pokud dojedete do cíle přímo a ne někam na pole do okolí, odkud se ještě musíte v každém případě dostat někam dále. Navíc vazba na okolní tratě přímo v uzlu je lepší, než zase další přejezdy a přestupy. Města nebourat, využít stávající trasy (i za cenu určitého omezení IAD – vždyť té také nechceme v zástavbě více, navíc odpadnou ty cesty do polí), a pokud nelze, pak dílčí úseky pod zem, ale s mírou. Všejanskou spojku patrně blokují právě z toho důvodu, že z původně plánované klasické tratě najednou vznikla… Číst vice »
Opravdu vysnil. Jaké tam máte poloměry oblouků? Mám obavu, že to moc rychlý nebude, ale mohu se mýlit. Jinak, když se jde podél D10, tak by se mohlo pokračovat dál ještě podél Vysočanské radiály a jste skoro u žst Vysočany.
Přes Lysou a Milovice to bude dávat větší smysl.
Byl to ten slavný den, kdy k nám byl do Milovic zaveden Elefant, nu tak teď snad místo té trati bude aspoň pořádná cyklostezka do Lysé místo vymlácené polňačky 🙂
Jestli to dobre chapu, tak se z jednokolejne trati stane dvoukolejna, nic se rusit nebude. Nebo to ma byt jinak?
Mrkněte na mapku v článku – trať na 200 povede poněkud příměji a zapojení do Lysé bude také v jiném místě.
Dúležitý je také ten přesmyk, aby se směr Milovice-Praha zcela vyhnul nákladním vlakům na pravobřežce. A nesrážela se kapacita trati čekáním na protijedoucí vlak.
Ostatně na dálnici se taky neodbočuje vlevo, křížem přes protisměrné proudy.
Omlouvám se, na mapku jsem se podíval až po napsání příspěvku.
V tom případě mi to přijde jako plýtvání, elektrifikace byla do Milovic provedena „nedávno“ tipuji (?).
Ale ono zase při současný rychlosti výstavby to elektrifikované rameno může ještě pár let v klidu sloužit..
https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/milovice_vlaky20090820.html
To je 13 roků ještě nejméně pět roků to nebude, takže 18 let celkem. Jak dlouho se má teda čekat? Pak se zase zmaří nákup nových motoráků… a tak furt dokola.
někam si to napíšu a až půjdu do důchodu tak se tomu zasměju
70 minut je systémová jízdní doba? Nebudou muset lidé přestupující v Praze na další směry dlouho čekat?
V Praze je to úplně jedno. Esko bude jezdit po čtvrthodině, do Plzně a skoro i do Budějovic je půlhodina už teď (Ex,R), do Brna bude asi taky, až RJ zahustí svou dvouhodinu a do Ostravy jezdí pořád něco. Navíc, Wilson je tak velké nádraží, že mít tam nějaké ostré přestupy nejde.
Abych pravdu řekl, nějaký taktový uzel Praze mi přijde jako nesmysl, už kvůli tomu, jak v tom uzlu ty vlaky na nádraží poskládat a jak je nechat přijet a odjet.
Mně přijde dělat taktový uzel v jakémkoliv velkém nádraží jako nesmysl. Zpravidla se jedná především o cílovou stanici a přinejhorším se tam dá obstojně čekat.
vecer a o vikendech by se neco takoveho dost hodilo-kdyz tesne ujede dvojhodina, je to k prdu.
Zvlášť, když se nedá posedět v klasické restauraci a dát si pořádnou snídani/oběd/večeři, nebo už totéž bylo odbyto v jídelním voze, když se počítalo s přípojem…
nebo přetrasovat linky S7, S8 a S9 na Masarykovo nádraží, ale to chápu, že by asi neprošlo
Tak to vypadá, že my v Brandýse jsme odsouzení k věčnosti s naším cukáčkem do Čelákovic, kam se člověk dostane asi za 20 minut a kde se teprve může přesednout na solidní trať do civilizace.
A to tam modernizovali svršek s výsledkem, že rychlost je stále mezi 30 – 50 km/h s „dáváním přednosti“ autům na přejezdech.
To by se ale dalo vyřešit spojkou ve směru Čelákovice zast. – Mstětice + elektrizací této spojky a navazující tratě směr Čelákovice.
A nebo přípojný bus do zrekonstruovaných Mstětic? Pro začátek… stejně je potřeba nějaké spojení až do Úval.
bude vlakotramvaj, ne?
tam se dotáhne metro…
Zkazka z historie: Když se stavělo první železniční spojení Praha-Mladá Boleslav měl starosta Brandýsa povoznictví a nemohl si nechat kazit kšefty. Ať žijí čeští formani!
Prosím ověřit!
a kdy se taková trať stavěla? Když spojení Praha-MB je vlastně odbočnou vlečkou z trati Kralupy-Turnov, žádná trať Praha-MB se nikdy nestavěla
Myslim, ze tahle legenda patri ke stavbe rakouske severozapadni drahy viden-decin/praha. Ale je to nejspis jen legenda, obce se v tyhle dobe spis praly o to, kudy zeleznice povede.
ano,máte pravdu,neratovice -praha je odbočka!
Když on ten Kupka nevidí rozdíl mezi vlakem a vládní letkou!
Rekonstrukce MB – Liberec na 200 km/h ? To myslí jen do Turnova, nebo?
MB – Liberec na 200 km/h je reálné jen v nové stopě mimo Turnov s tunelem pod Ještědským hřbetem.
To je jasné.
Prověřujeme různé varianty včetně 200km/h celém úseku Bakov – Liberec.
Tak hlavně ať se do toho jednoho dne dá (technicky) trefit novostavbou podél D10 (Vysočany – cca Mnichovo Hradiště), když už to nesmí být hned. Je fakt, že varianta „do Bakova systémem provizorií a až odtud teda pořádně dle cílového stavu“ je taky celkem snesitelná coby dlouhodobě dočasný stav.
Odbočka do JN nebo aspoň možnost jejího doplnění v tom nějak figuruje?
Dobrý den, zajímalo by měl, jestli taky uvažujete s variantou s tunelem zhruba Hodkovice (za křižovatkou D35/I65) Proseč nad Nisou s tím, že odtud by se pokračovalo do Liberce. https://mapy.cz/s/baguhekonu
A co budete dělat v Proseči?
Táhnout se padesátkou do/z Liberce je jaxi na nic.
Samozřejmě to předpokládá modernizaci tratě do Liberce. Nejsem schopen říct na jakou rychlost, ale určitě větší než 50km/hod. A je to jen zhruba 7km. Od Pilínkova do Liberce jsou to asi 4km a tam se taky toho moc rychlého nevymyslí.
Jinak toto má výhodu, že lze udělat i odbočku směr východ do Jablonce nad Nisou.
Obávám se, že díky zástavbě ta trať nelze upravit na více jak 70 km/h a to jsem ještě optimista.
Já bych tunel z Hodkovic nevyúsťoval v Pilínkově ale až na ÚTD.
Odbočku do Jablonce na hlavní bych vedl z Rychnova zaústěnou ze směru od Tanvaldu.
Nevylučuju, že by se nemusel dělat další tunel. Možná Proseč-Vratislavice. Dál by to mělo být lepší mimo velkého oblouku do Liberce.
Odbočka z Rychnova do Jablonce znamená další tunel.
Jinak jsem se ptal, jestli takovou variantu zkoumali? Výsledek je už druhá věc. To tady nevyřešíme. A předpokládám, že už se odpovědi stejně nedočkám.
Tady v této oblasti bude jakákoliv trať nad 100 km/h samý tunel. A to ať z důvodu hor nebo kvůli zastavěnosti.
kůůůrňa,až to tu vypadne tak rozbourá půl města..a kdo s tím bude jezdit?než to rozhuláká na 200,už aby zase brzdil
jo a podél dálnice…to snad jo
Typický případ toho jak se to nemá dělat. Škoda Auto volá roky po lepším železničním spojení (elektrizaci). Přínosy jsou obrovské, stažení tisíce kamiónů ze silnice, bonus je pro cestující, redukce autobusů by šla taky. Ale výstavby v letech 2026-2031 🙁 reálně tedy 2030-2034.
Opravdu volá po elektrizaci nebo si tam MD vysnilo? Vlečku nezadrátujete (nakládka aut) a přímých vlaků, které tam (MB-východ) dáte dohromady úplně celé tolik není, dnes většina vejde z vlečky a šup do Nymburka, kde v ranžíru dojde ke srovnání na potřebné elektro vlaky. Takže elektrizací dojde k přepřahu navíc v MB východ. Hlavně mimo kapacity potřebují přímou trať do MB východ bez sjezdu dolů k řece a šplhání nahoru.
NA kolika jednáních jste byl se Škodou Auto? Bezděčínská spojka a MB-východ je pro ně priorita priorit. Kapacita na dolní nádrží je omezena.
Aby skodovka stahla tisice kamionu ze silnic, musela by napred zmenit cely retezec, jak se auta vyrabeji, a k tomu se nejspis zatim nechysta a stat ji k tomu nijak nenuti, spis naopak. Takhle po zadratovani se jim jen zlepsi logistika toho, co uz po zeleznici vozi.
Škodovka to chce. Proč si asi vyřvala zvýšení kapacity Nyburk-Boleslav a stavbu nových výheben.
Změna zásobovacího řetezce se dá naplánovat, když máte termín zahájení stavby a termín zprovoznění. To znamená platné stavební povolení. Ikdyby koleje nebyly hned první den naplno využité a nabíhalo to půl roku, co na tom bude špatně?
Ja verim, ze to skodovka chce. Ale automotive jako obor se zatim k vyuzivani zeleznice nijak nechysta a za ty desitky let budovani systemu totalniho just in time by to vyzadovalo totalni prestavbu logistiky. Nove dodavatelske firmy napriklad temer zasadne nestoji na vleckach, vsechno se vozi po jednotlivych autech, automobilky prakticky nemaji zadne sklady atd. atd. Vsechno je to samozrejme proveditelne, zvlast jestli se tedy konecne prejde na elekromobilitu, tak se tehhle prumysl bude cely predelavat (a mimochodem se pak bude nepochybne zmensovat), tak by se to dalo pri ty prilezitosti udelat. Ale tady chybi i koncepce statu, vsimnete si… Číst vice »
To už se mění. k čemu Just-in-time, když nemáte čipy, výplně dveří, kabelové svazky. Systém se změní se sklady v okolí automobilek. Potřebují hlavně využít čas zaměstnanců.
Na tu spojku tlačí i Škodovka, pokud nebude Dlážděná „klást obzvlášť tuhý odpor“, je zahájení v roce 2026 reálné.
Díky stylu „to stačí“ to v této kotlině vypadá tak jak vypadá.
Mírný pokrok v mezích zákona…
Takže zastavit běžící územní řízení a začít odznova. A tak pořád dokola, protože ani těch 200 km/h nebude někomu stačit a chtěl by slona.
kdyby byla trat na 200 aspon v 70-80% tak to stačí, ale ono to bude „až“ 200 km/h na jednom rovném krátkém úseku, kde se většina vlaků ani nestihne na těch 200 rozjet..
A přesto z/do Milovic jezdí lidi osobákem, ketrý víc jak 140 nejede. Narozdíl od Kladna, kam tou jednokolejkou moc lidí nejezdí.
Především je důležité že odpadne čumákování při křižování, to udělá nejvíc.
Vy jste vlakem po Buštěhradce nikdy nejel? Ty vlakem i pozdě večer jezdí dost plné. 🙂
Další co si neumí představit synergii více staveb? Řešit do ZÚR apod. rychlou trasu a zároveň nebrzdit připravované věci je zakázáno jakým zákonem…?
Myslim, ze ne kazdy cestuci ve verejny doprave resi na 100 km vzdalenosti, jestli bude v cili o 5 minut driv nebo pozdeji. Mnohdy to za ty zvyseny naklady a komplikace skutecne nestoji.
K přestupům mezi smery Nbk- čl a pha – lb bude docházet v mb mesto? A os vlaky ze smeru od všetat budou tedy taky jezdit z mb město? A os vlaky na lípu a mh ? Ta spojka je asi přínos pro zásobování škodovky , ovšem v této podobě se mi význam pro osobní dopravu ( kromě obsluhy mb , ale ta je zaručena i nyní přípojnými vlaky a busy od hl n )nezdá přínosný.
Stejně se bude sjíždět k Jizeře . U Řepova jak je nakreslen ten zrůdný oblouk je v plánu pokračovat k mh? .
Obsluha mb město fakt není nějaká drobnost, ale zásadní zlepšení a zrychlení. Ty přípojné vlaky jsou fajn, ale na atraktivitě to nepřidá a autobusy jsou nepoužitelné.
Ja netvrdim ze to je drobnost.
Každý touží mít hlavní nádraží kdesi u řeky, aby tam mohl jet s přestupem, když je fungující nádraží uprostřed města. To není drobnost, to je zásadní problém, pokud potřebujete jezdit často.
Třeba v Brně touží po přesunu nádraží někam k dalnici z centra. A samozřejmě nikdo pěšky chodit nebude , dokonce i tramvaj bude lidi rozvážet . stanice vrt se plánuji v polich. Tak jak je to ? Předkládá se to tak , jak se zrovna hodí jednou je mhd přeci úplně jasně další návazný dopravní prostředek , jednou je to fuj . A mimochodem , opravdu jsem nenapsal že to je drobnost.
Nikdo v Brně netouží přesunout hlavní nádraží k dálnici. Jediný co ho touží je odsunout ho do místa dolního nádraží.
„Předkládá se to tak , jak se zrovna hodí jednou je mhd přeci úplně jasně další návazný dopravní prostředek , jednou je to fuj .“ To není zrovna „jak se to hodí“. MB je úplně jiné město než Brno. V MB dojde zdravý člověk z nádraží město kamkoliv (kromě hlavníhi nádraží) do 20 minut pěšky. Tzn. MHD mu přitaktu páteřních linek +- 15 minut mnohem víc času sebere než uspoří (a tedy proto je její použití pro většinu lidí „fuj“ – já v MB bydlel 5 let a jinam než na hlavní nádraží jsem MHD nepoužíval, protože všechno ostatní bylo… Číst vice »
MB město v podstatě přebere roli hlavního nádraží, takže základem budou přestupní vazby zmíněných směrů Nbk-Rbk a Pha-Tanvald, včetně nové linky R Kolín – Liberec.
Spíš tam budou jezdit v prokladu R Praha-Tanvald a Praha-Rumburk
Bylo by fajn, kdyby MD ty studie zveřejnilo a vysvětlilo detailněji, proč ta novostavba nejde. Měl jsem za to, že hlavně nevycházela CBA. Územní plány jsou jen výmluva, to bychom nemohli udělat nic jinak, než se tam před desítkami let zaneslo. Viz VRT do Drážďan.
Jinak mi nesedí ty udávané dojezdové časy. Informace z poslední studie proveditelnosti byla 43 minut JD pro expresní spoje Praha – MB město. Nedávno jsem četl i o 45 minutách (což mi přijde pravděpodobnější). A najednou z toho vykouzlili 40 minut vs. 30 minut u komplet novostavby? To ve mě nebudí důvěru.
Zkuste si o to zažádat přes svobodný přístup k informacím, na to by měli vyhovět.
Z textu vyplývá ne snad, že by to do M. Boleslavi kolem S. Boleslavi nešlo, ale že dávají teď přednost všejanské spojce celkem jistě v tomto století – možná ještě první polovině – před tratí kolem S. Boleslavi možná v příštím století.
To je vždy otázkou priorit. Mě jen přijde škoda dělat ty zásadnější úpravy od méně významných cílů k těm významnějším. Lepší napřed postavit novou rychlou trať z Prahy do Boleslavi, protože z toho bude mít prospěch více směrů (nejen Liberec, ale i Jablonec, Česká Lípa, apod.). Tady se udělá průměrná trať a bude se to nahánět v kopcích před Libercem…
Jenže té průměrné trati se člověk má šanci dožít, obzvlášť, když už příprava (územní řízení) běží. K čemu je člověku čekání na supertrať, které potrvá nejméně o 5 roků déle a ve výsledku je potřeba obojí?
Těch pět roků navíc je ale velmi optimistických, něco se zadrhne, někdo zatrhne ZÚRku a máte 10 roků navíc, dohromady 15 a ta průměrná trať mohla být již roky hotová. Místo toho nic, 15 roků čeká i nákladní doprava, která by pro přepravce dost možná vyšla i levněji než kamionem.
Podle této vaší logiky by dávalo větší smysl přistavět na koridorech třetí kolej, než stavět VRT. Nestavíme to jen proto, aby to bylo co nejdříve, ale zejména proto, aby to sloužilo co nejlépe budoucích 100+ let.
Zrovna nákladce by zatím stačilo udělat Bezděčínskou spojku a zadrátovat to do Nymburka. A to na realizaci Všejanské spojky nestojí.
Hlavně to celé už mohlo dávno stát, pokud by byla vůle…
Ta trať se stejně bude muset stavět po částech. Všejanská a Bezděčínská spojka budou užitečné i do budoucna, minimálně pro příměstskou a nákladní dopravu. A umožní stavbu dalších úseků mezi Mladou Boleslaví a Libercem.
Rychlejší trať mezi Prahou a Mladou Boleslaví je možné postavit i dodatečně, bylo by chybou její přípravu zcela zastavit. Ta trať ale bude mít smysl až s navazujícím úsekem dál do Liberce a pokud by se mělo začínat od ní, všechno by se jen neúměrně zdrželo.
asi tak, a jak se říká – lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše.
Ono když už nic, tak jako základ stačilo kolem roku 2000 udělat úsek Nymburk-Turnov na 120-140km/h + elektrifikace + 2.TK, z čehož by bylo přínosem ,,jen,, převedení Os vlaků Nymburk-MB a MB-Turnov do elektrické trakce a zvýšení propustnosti tratě, na čemž by vydělala Škodovka – rovina tam je , takže by to mohlo jít s klidem, další roky postupně přistavovat:
1) Všejanská spojka
2) Bezděčínská spojka
3) spojka Mnichovo Hradiště – Rychnov u Jablonce
4 ) narovnání a elektifikace Liberec-Turnov
Všejanská spojka prochází rezervací praturů. Očekávám protesty v tomto směru…
Není to rezervace, ale Národní přírodní památka, a není tak kvůli praturům, ale kvůli jedinečnému ekosystému. To jen pro přesnost.
a už se to mohlo 10 let řešit, namísto toho se pořád dělají studie
30 let to tam plundrovali Rusové a teď bude problém trať ? Jako že rostlinám, hmyzu a pod bude vadit vlak ?
Ach vy jste omezený…
V českých vojenských prostorech měla samozřejmě příroda kvůli zákazu vstupu většinou výhodu, pokud nepočítáme „ropné havárie“. Mmch, ten vlak nemá jít přes les, jen přes pastvinu. Tím hned neříkám, že ta pastvina je bezcenná. Co se týče toho zajímavého pokusu vyšlechtit dobytek co nejpodobnější vymřelému praturovi, snad by se pro jeho pastvu našlo i něco jiného.
Ale o toho pratura přece tolik nejde, ten se samozřejmě dá přesunout. Pratur je zajímavý hlavně tím, že není vybíravý a žere i trávu a keře, které šlechtěná zvířata ignorují. Tím vznikají bohaté luční porosty, na kterých se mj. daří hmyzu, který se jinde v krajině nechytá. Na přesun luk ale metodu nemáme.
Mea culpa, mea maxima culpa!
Je to vedeno jako pastevní rezervace, takže v tom měl P_V pravdu. Není to přírodní rezervace, na kterou jsem při reakci myslel.
Jako, že vina je na těch lidech, že tam bydlí/žijí a chtějí/musí jezdit nějak do fachy, k doktorovi, škol… Možná znám trefnější – vanitas vanitatum et omnia vanitas.
Klíííd, prostě se omlouvám, že jsem se v první odpovědi v něčem spletl.
Ta ohrada pro pratury zabírá jen zlomek bývalého vojenského prostoru, byl by tak velký problém ji rozšířit nějakým jiným směrem a kompenzovat tak to, co by zabrala ta nová trať?
V čem se ta přírodní rezervace tak lidí od zbytku bývalého vojenského prostoru?
Mimochodem, ten jedinečný ekosystém tam vznikl mimo jiné díky tomu, že to tam pravidelně rozrývaly tanky. Takže pokud by tam během výstavby tratě jezdily náklaďáky a jiná těžká technika, tak by jen pokračovaly v tom, co se tam dělo v minulosti, a tomu ekosystému nemohou nijak uškodit. A samotná trať zabere jen úzký pás země.
Prosím vás , tyhle main streamem šířené plky , zjednodušené , aby to pochopil i průměrný autista neni dobré prezentovat při argumentaci. Ano , russaci to tam vyrychtovali tanky . Tím bylo územi mimo jiné odlesněno . Zde končí pravda. Vznikla tím pádem středoevropská step , plná rostlin na ktere jsou navázány vyšší druhy . Tato step opět snadno zanikne , nebude- li likvidováno keřové patro a to již ve stadiu vzniku. Před člověkem to zařidili velcí přežvýkavci ( které jsme si vyhubili a nyní jsou za plotem zlomky původních počtů) . Když přišel člověk , přivedl si kozy a… Číst vice »
Tak je dobře, že se můžeme shodnout alespoň na tom, co jste napsal v tom posledním odstavci. Stanovit podmínky, šetrný způsob stavby, koridory pro zvěř, to tam dává smysl. Ta trať tu cennou oblast protíná v délce necelých 2 km, nejsem stavbař, ale snad by se tam mohli obejít bez zpevněných komunikací mimo vlastní těleso trati. Jen jsem chtěl upozornit, že to není oblast, kterou by bylo třeba za každou cenu chránit před jakoukoliv lidskou činností, naopak je lidskou činností dost výrazně ovlivněná.
Problém který zcela ignorujete se jmenuje „soukromé vlastnictví pozemků“. Čím se rezervace liší od zbytku vojenského prostoru? No hlavně tím, že má vlastníky, kteří tam chtějí mít rezervaci divokých koní praturů – na rozdíl od zbytku vojenského prostoru, který má vlastníky, kteří nic takové nechtějí (a naopak se hodně snaží – zejména developeři – aby ta rezervace byla zrušena, protože jim zabírá místo pro výstavbu bytů). Vaše hypotéze je totiž taková „no a co, tak stát potřebuje nějaký pozemek pro trať, to je veřejný zájem, tak kus té rezervaci vyvlastní a místo to jí dá vedle nějaký odobný jiný“. Jenže… Číst vice »
Jako za 40 minut se vlak z Prahy dostane horkotěžko do Boleslavi, ale za dalších 30 minut do Liberce ???
Z MB do Lbc je to cca 50km. Proč by to neměl vlak za půl hodiny stihnout?
Protože třeba a nejen v údolí Jizery 160 fakt nevymáčknete
Mezi Mladou Boleslaví a Turnovem je to celkem pěkná placka, byť tedy teď je jakési údolní klikacení mezi Mladou Boleslaví hl. n. a Bakovem, problémem „nanejvýš“ konflikty se zástavbou a vlastníky nemovitostí, oříškem různým způsobem řešitelným je Ještědský hřbet.
Přímo v článku se píše, že v úseku MB – Lbc se počítá s novostavbou na 200 km/h.
protože nikdo nepostaví tunel pod Ještědem
Mám za to, že se řeší, jaký tunel.
bez přímých tunelů nebude železnice konkurenceschopná
Aktuálně 68 km s úvratí
Ano, po kolejích. Po dálnici je to 50km.
Je to cca 4 měsíce , co se tu do mě pustil nějaký hysterický diskutující , že prý do Lb dálnice nevede . Bacha na slovíčka .😁
A se závlekem bezmála 7 km dlouhým: https://mapy.cz/s/hukarejebu
Nová trasa by to nejspíš vzala napřímo, tunelem. Takže těch 50 km za 30 minut nebude nereálných.
Jenže na na tom kousku nevystoupáte zrhruba 90km. Takže tady to zkrácení neprojde. Musí být nová trasa.
Taky ten tunel musí být cca 10 km dlouhý z Hodkovic přímo do prostor Libereckého nádraží ÚTD. Pak není se stoupáním problém.
Ano, prověřujeme různé varianty, ale “umíme” i MB – Liberec pod 30 minut.
Včetně vyřízení všech formalit, razítek a povolení? A v rozumné době (ne za deset let)?
za 40minut do bolky? to sotva do lyse…
Studie za těch 20 let to nikam neposunuly. Takto se jen naoko předvádí jakási činnost.
Přesně tak. Smutné, že za těch 30 let ani nikoho nenapadlo tu trasu podél D10 začít tlačit do územních plánů.
Ještě smutnější, že se aspoň do Boleslavi nejezdí aspoň po jedné stávající trati elektricky. To se snad za těch 30 let udělat mohlo.
A stanovení předpokládaných termínů za +5 let je takový folklór SŽ. Příští rok to potichu poskočí na 2028..
Protože Správa Železnic s takovým projektem nepřišla. Do fabriky v Kvasinách si to prosadila Škodovka sama.
Je to tak, zrovna vlakové spojení tímto směrem je skutečně ostuda. A tomu roku 2028 si dovoluji opravdu nevěřit.
Nymburk – Boleslav se mohlo tedy udělat pořádně, když nedávno dokončili zvýšení kapacity trati….
kupka aneb cesta tam a zase zpatky 🙂
Jen by mě zajímalo, kam chtějí stanici MB město rozšířit. Z jedné strany silnice a areál Škoda Auto a z druhé Bondy Centrum s autobusovým nádražím a zase škodovka. Město se zoptimalizovalo, aby se opět předělávalo na cca. na původní velikost.
Spíše by mě zajímalo, jak ji vůbec chtějí rozšířit, když je pod zemí. To bude asi hodně drahá záležitost.
Podzemní stanicí metra… 😉👍
Mladá Boleslav bude mít metro dříve, jak Brno.
První byly stejně Karlovy Vary 😀
Peníze se musí točit
No, mě už nebaví sponzorovat hokusy pokusy našich hlavonu. Výsledek je pokaždé stejný propadák, chybí jakákoliv dlouhodobější koncepce ať je to silnice nebo železnice.
A ten dlouhodobý koncept uděláte bez studií?
Mimochodem, to že se pokračuje s již započatou přípravou obou spojek, svědčí spíše o držení se nějakého dlouhodobého cíle.
Narozdíl od přístupu všechno hned teď předělat.
Stanice má být zahloubená. A překrytá…počítám, že stávající silnice bude nad ní.
Stanice MBM je zahloubená už asi dvacet let. 🙂
Jo, jenže s jednokolejným výjezdem, ačkoli na povrchu bývalo místo pro koleje dvě.
tam není potřeba nic rozšiřovat, pouze se prodlouží nástupiště, vlak tam zastaví na 2 minuty a jede dál
A vlaky do Všetat, České Lípy, Nymburka, Turnova, Mšena a Dolního Bousova budou prosím pěkně stavět kde?
Krom nymburských a bousovských budou mít odstavné nádraží někde u Řepova, po vyhození cestujících se tam okamžitě odjedou uklidit. Mšenka možná ani jezdit nebude.
Mšeno a Bousov v té době snad už dávno jezdit nebude, tedy doufám.
proč by ne. Pokud se investuje do hlavní trati tak, že v Praze i Liberci budete rychle, těmto lokálkám to naopak přinese potenciál (se ovšem politici nebudou držet dogmatu buď lokálky nebo hlavní tratě), prostě lokálky bez kloudné hlavní tratě fungovat nebudou a naopak hlavní trati přispějí cestujícími mimo jiné právě i ty lokálky
Jak dlouhý je potřeba peron, aby na něm zastavily 2 nebo 3 Regiosharky za sebou?
A když jeden z nich klekne, budou ho cestující z těch ostatních odtlačovat dolu na hlavní, aby mohly ty ostatní jet?
Výše mi bylo vysvětleno , že mbm nahradí provoz z mbhln . Tak to asi bude kolejí málo. Na hln se rozjíždí i 6 vlaků v jeden čas . A je nutno zajistit přestup. To asi za 2 minuty nepůjde.
Když byly poslední návrhy, tak to chtěli zvětšovat směr Řepov (Mladá Boleslav – východ), kde se měl zvětšit ve spolupráci se Škodovkou prostor pro odstav a točení souprav. Nástupiště měly zůstat +/- stejné tam kde jsou, ale soupravy by u nich prostě stavěly jen pro nástup/výstup.
Což je systém vhodný pro tramvaje s intervaly jednotlivých linek 4 až 15 minut, ne pro železniční křižovatku jako Mladá Boleslav..
Průjezdný model eSka jste předpokládám již viděl na nejedné velké želzniční křižovatce. Opravdu není potřeba čumákovat se soupravou 20-30 minut uprostřed hlavního nádraží.
A pokud vlak ukončí jízdu a za dvě minuty pokračuje na odstavné nádraží, tak je cestujícímu úplně ukradený. Za půl hodiny zase přijede. Přičemž na tom odstavném (2 minuty jízdy daleko) můžou vysypat koše stejně dobře jako na hlavním.
No to je jasné , ale co vlaky , které přijedou ,,odněkud,, a pokračují dale ? To se přeci musí setkat všechny vlaky na nádraží. Kdyby zastavily a hned odjely tak jak lidi kterí jedou např od prahy a budou chtít přestoupit na jinou linku ? Budou 2 hodiny čekat na dalši spoj?
Tak takhle se to v ČR začalo běžně praktikovat a i v jízdním řádu se přípojům oficiálně ujíždí (např. ČB, Přerov….).
A jak je možný, že v holandsku to na železnici jinak nefunguje? Dvě hrany na město velikosti kolína a čtvrthodinovej takt Os a půlhodina Sp tam jsou normální, a jezdí z toho města daleko víc lidí vlakem, než z toho kolína u nás. To je problém naší organizace provozu, a neschopnosti překopat tratě do taktu.
Odpověděl jste si , mají takt půl hodiny . Ne dvě hodiny.
A především tam není standart zpoždění 5-20 minut (běžně i více), ale pokud ho nějaký vlak má, je výjimečný.
Nástupiště se neměly prodlužovat? Vejde se tam max. čtyřvozovka, na hlavní sedmivozovka.
Třídu Kalmy a Köhlera přesunout na strop nádraží i s kusem autobusáku. Bern Hbf: https://mapy.cz/s/hapapudetu