Praha – Liberec do 70 minut. Krajští radní odmítli jednokolejku i přestup do autobusu v Hodkovicích
Zrychlit má i spojení do Jablonce nad Nisou. Studii má ministerstvo schvalovat na začátku příštího roku.
Liberecký kraj odmítl plány na modernizace železnice mezi Libercem a Prahou částečně jen v jednokolejném profilu. Ve stanovisku ke studii proveditelnosti, které podpořilo i města Liberec a Jablonec nad Nisou, požaduje pokračování dvou variant, které mají zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Libercem na hodinu a deset minut. Dosud vlak jede přes dvě a půl hodiny.
„Odmítli jsme zakonzervování původní varianty, abychom se nedostali 50 let zpět,“ řekl náměstek pro dopravu Jan Sviták. Jednou z variant bylo vybudování jednokolejné trati v nové stopě a ponechání současné před Rychnov u Jablonce nad Nisou. Nová studie proveditelnosti řeší aktuálně úsek Mladá Boleslav – Liberec. Hlavní zrychlení má nastat v úseku Hodkovice nad Mohelkou – Liberec.
Úpravy libereckého nádraží
Zrychlení spojení Liberec – Praha se řeší desítky let. Během nich vzniklo téměř dvacet různých studií, které dospěly k závěru, že není možné. Podle libereckých krajských radních ale nastal s příchodem nové vlády zásadní posun. Hejtman Martin Půta proto poděkoval ministrovi dopravy Martinu Kupkovi za větší dynamiku v přípravě. Rychlejší spojení Liberce a Prahy se dostalo i do programového prohlášení vlády. Při zpracování studie vyšly zatím tři varianty jako ekonomicky efektivní, dvě jsou na rychlost 200 km/h.
Kraj odmítá i variantu, která řešila rychlejší cestování do Jablonce nad Nisou formou přestupu v Hodkovicích nad Mohelkou na návazný autobus. Liberecký kraj preferuje varianty s výstavbou nové elektrifikované trati a zrychlením úseku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.
„Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách. Pevně věřím, že se dočkáme v budoucnu dojezdových časů z Liberce do Prahy maximálně do 70 minut,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Studie má být hotová v prvním čtvrtletí příštího roku, poté půjde ke schválení do centrální komise „Očekáváme jasné rozhodnutí ministerstva dopravy, následně jsme připraveni zahájit samostatnou změnu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která umožní pokračovat v projektové přípravě. Zároveň ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic připravíme architektonickou soutěž na úpravy hlavního nádraží v Liberci a společného terminálu veřejné dopravy, takzvaného Central station,“ dodal Půta.