Praha – Liberec do 70 minut. Krajští radní odmítli jednokolejku i přestup do autobusu v Hodkovicích
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Zrychlit má i spojení do Jablonce nad Nisou. Studii má ministerstvo schvalovat na začátku příštího roku.
V popisku fotky je chyba 😀
Desirp místo Desiro
Hlavně, že se to bude jmenovat Central Station, hahahaha 😀
Manažeři, proberte se 😀
Ha, ha, ha…
Železniční flašinet si zase mele svou otřepanou odrhovačku…
Nikdy, nebo alespoň v horizontu 50 let, se nedostanete vlakem za 70 minut do Prahy. A jestli si dobře pamatuji, tak dokonce do centra, ne jen na ČM.
To by tomu vlaku museli nasadit pnematiky a hnát ho po dálnici!
Na Čerňák je to po dálnici s nasazenou gumou 75, na Florenc 105. Takže tudy to asi taky nevede 😀
Škoda peněz. Stačí bus, je to levnější.
už by bylo na čase mít něco komfortnějšího a ekologičtějšího než ten žlutej autobus.
Třeba zelenej autobus?
Slibem nezarmoutíš. Vaši politici.
… ale nas***eš
Já si nemůžu pomoci. Ale už min. 25 let mám pocit, že Liberec s Šluknovským a Frýdlantským výběžkem jsou vlastně oblasti pro tento stát nepodstatné. A nejen ty. S výběžky našeho území to neumíme nikde. Buď je chceme a zajistíme jim servis pro 21. století, nebo je dejme třeba Polákům v rámci územního vyrovnání (A pro změnu budou oni dlužit nám). Samozřejmě je to nadsázka, ale píši ji jako člověk z Liberce pocházející a mající dodnes k tomuto městu a oblasti silný a pozitivní vztah. Ještě chvíli a Němci z přilehlé Žitavy budou vlakem v Berlíně rychleji, než Liberečáci v… Číst vice »
Kdyby byly tak nepodstatné, tak tam nevede dálnice.
Kdybych byl opravdový šťoura, upozornil bych Vás na to, že dálnice končí před Turnovem a v celém Libereckém kraji je tedy asi 5km dálnice. Ale nejsem 😉
Jste. 4 pruhy = skorodálnice.
Ne jako ten dvoupruhový paskvil z LB do JN.
To že bude dobré železniční spojení mezi Žitavou a Berlínem ještě neznamená, že z pohledu Němců není Žitava městem na konci světa….
Asi neznáte Karlovarský kraj nebo oblasti od Jeseníku po Bruntál a Krnov.
Přesně, Krnov má alespoň spádovost na Ostravu, na své krajské město (60km), a poblíž leží Opava /25km/, ale máte pravdu tato města jsou úplně odříznutá od světa a nikdo se tím nezabývá.
Možná by se na celou věc chtělo podívat realisticky. Málo obyvatel, mobilita nijaká, továrny a produkce taky nic moc.Tak proč tam budovat drahou infrastrukturu na kterou nemáme? Ano potřebujeme vylepšit spojení koridor-Boleslav, ale dál? A to nemám nic proti Liberci.
Malo obyvatel, spocital jste si to? na trase z Prahy na Liberecko-Jablonecko vcetne techto mest je asi 250-300tis. obyvatel v dojezdove vzdalenosti,…. Pocitejte i okoli trate.
Koridor MB prave moc vylepseny nebude, je to porad zajizdka, i kdyz po te dobe je to vylepseni vitane a zadouci…
K tomu jeste vemtev uvahu, ze Liberec i Jablonec je prumyslovou oblasti a dal smerem na Varnsdorf/Zitavu apod., take s univerzitou… Denne to muzete videt na D10 jak je frekventovana…
Ano Liberec je univerzitním městem, hlavně nanotechnologie. A jestliže např. studenti v Olomouci si vybírají dopravně dostupné univerzity v Olomouci, Brně a Praze, v Liberci budou jistě orientováni většinou na Prahu. V tom je ten problém.
To je komunistické pojetí, vše za průmyslem, naopak Česko potřebuje nutně snížit závislost na průmyslu, bychom se stali vyspělejší zemí.
Snížit závislost na průmyslu – myslíte tím stát se banánovou republikou?
Tedy zemí založenou na zemědělské produkci? Ani to by kvůli naší zeměpisné poloze nefungovalo.
Česko 31%, Švýcarsko 25%, Švédsko 21%
USA 18%, Lucembursko 11%.
Ok, a kdo bude produkovat ty daně, které nyní vytváří průmysl, který chcete redukovat?
Řekl bych, že sektor zbytných služeb to asi nebude, ten je použitelný pouze do „dobrého počasí“, což perfektně ukázala omezení spojená s Coronou.
Spíš by se mělo změnit portfolio průmyslu, aby nebylo vše jednostranně orientováno pouze na automotive, protože pokud dojde v tomto oboru k nějakému otřesu, může to v Česku způsobit docela velkou nepříjemnou vlnu.
Po vstupu do EU navíc dostaly absolutní přednost tranzitní mezistátní tratě.
Je to problém i v jiných státech, že okrajové regiony, které nejsou tranzitní, mají horší dopravu, a v takových státech jako je Francie, Slovensko i nižší ŽÚ.
To, že tam jezdí žlutý v intervalu skoro jako tramvaj a za chvíli jste v Praze – toho byste si měli vážit.
Toto je jen další planý příslib.
V příštím století se třeba začne stavět.
Je ostuda, že cesta z Prahy do Liberce trvá vlakem 2,5 hodiny.
Liberec a Jablonec jsou velká města, navíc kousek od Prahy, která měla mít kvalitní a rychlé spojení s Prahou dávno.
Jezdí těmi vlaky vůbec někdo, když autem cesta trvá necelou hodinu?
Tak on především žádný přímý vlak neexistuje.
Spíš to srovnávejte s busem, když jsme na teritoriu VHD, z Florence coby srovnatelného centra je to 105 minut.
Lze vystoupit na ČM a jet metrem. Většina lidí asi taky nemá konečnou u dveří vagónu na Glowny osobowy.
A tato stanice je prosím kde?
Nebojte se, uberte!
70 minut? Tak to pořád bude rychlejší busem… Regiojet to na ČM zvládá za 65min, pokud teda zrovna není dopravní špička. Večerní a ranní spoje to kolikrát zvládnou i rychleji. Je ale důležitý podotknout, že jde o přímý spoj bez zastávek.
Ale Rj i FB jezdí na Černý most, takže do centra je to +25-30 minut. Rozhodně netvrdím, že je to špatně, nebo že každý nutně potřebuje do centra města.
Dá se přibližně říct, že do a za centrum Prahy pojede od Liberce nadpoloviční většina.
No len metrom ź centra na Č.Most je to hlavne vo špičke kratšie, ako by sa mal autobus trajdať po zapchatej metropole
Já tu ale nepsal o jízdě busem do centra Prahy. Porovnávání vlak Liberec – Praha-RJ (- hlavák) s autobusem Liberec – Praha-ČM s přestupem naezro do centra.
Pamatuji dobu když byly autobusy z Liberce, Jablonce, Hradce a Krkonoš zkraceny na Černý Most.
To byl tenkrát řev.
No a dnes to většina cestujících považuje za výhodu.
Protože jet busem ucoanou Prahou může být i na hodinu.
Ještě více, skoro všichni.
Z Florence to jezději právě o půlhodinu déle, a to je srovnatelná lokace s hlavákem.
Kdo chce na severovýchod Prahy, tomu se hodí Čerňák. Jinak vlak až do centra je rychlejší než přestupovat na metro.
No ještě jak to nakonec dopadne se zastavováním vlaků od Liberce na Rajčatové Zahrádce, což je první možný přestup na metro.
Čímž by JD Li-RJ byly nanejvýš 60 minut.
Tomu se hodí také Vysočany.
nebno rovnou Masarycka…
Otázkou je, co kdo považuje za centrum. Pro mě je to Můstek nebo Staroměstské náměstí.
…Jednou z variant bylo vybudování jednokolejné trati v nové stopě a ponechání současné před Rychnov u Jablonce nad Nisou…
Já nechápu, s jakým argumentem a priori odmítat takovou variantu. Jednokolejná trať, v úseku do Liberce tedy spíš jednokolejný dlouhý tunel jistě zvládnete plánovaný rozsah dálkové dopravy (nákladní tam tolik nebude) a 160 km/h se tam dá jet taky. Ani Švýcaři nepostavili Simplonský tunel 2kolejně, protože už jedna kolej byla kýženým přínosem. A zrovna u toho tunelu v zásadě platí, že 2 koleje budou stát skoro 2x tolik (narozdíl od tratě na povrchu).
Z hlediska spolehlivosti a pravidelnosti dopravy je jedna kolej k ničemu (a to ať se jedná o trať i o tunely). Opravovat to budete kdy?
Simplon je dvoukolejný už hodně dlouho (1922).
Od nějaké délky tunelu potřebujete z hlediska bezpečnosti únikové štoly, tuto funkci plní právě druhá trouba tunelu, takže ušetříte maximálně na nepoložení svršku.
Ta nová jednokolejná trať je navržena “na terénu” přes Jeřmanické sedlo se sklony až 35 promile a rychlosti 120 km/h. Proto je tato varianta o 4,5 minuty pomalejší než tunel na 200 z Hodkovic do Liberce. (V obou Ex zastavují v Hodkovicich).
Díky za upřesnění, máte tušení kolik vychází potřeba brzdících procent na 35 promilích a nějakou rozumnou rychlost?
ETCS nezná pojem „pevná zábrzdná vzdálenost“…
Ale projeví se to na následném mezidobí.
A vadí následné mezidobí něčemu? Kolik vysokorychlostních vlaků, které takové sklony zvládnou, tam pojede? IMHO s rychlostí 120 a víc můžete s klidem počítat vždy mezi Libercem a Hodkovičkami jen jeden vlak.
Proč Ex zastavuje v Hodkovicích? A změnil se nějak názor obyvatel Hodkovic na novou trať? Kdysi s ní bytostně nesouhlasili?
Spojení na Jablonec?
Jednoznačně.
Ano Švýcaři v roce 1895 odsouhlasili stavbu jednokolejného tunelu, který byl zprovozněn 1906 a už v roce 1912 započali se stavbou druhého tubusu. Jinak souhlasím, že částečně jendokolejná trať by pro 2 páry dálkových vlaků do hodiny měla stačit, ale musela by se pravidelně udržovat v noci a ne tak jak SŽ udržuje tu současnou. Otázka taky je nakolik je současná trať důležitá pro dopravní obslužnost. Stanice Jeřmanice, Rádlo, či Pilínkov moc cestujících nevygenerují, a tak jediná perspektivní stanice je Rychnov u Jablonce a otázka tedy je, zda na novou trať nepřesměrovat i osobní vlaky a původní trať neopustit, pak… Číst vice »
Jistě, Liberecké Alpy… Občas tam chodím s kyslíkem.
Náročnost stavby železnice, často i dálnice moc nesouvisí s výškou hor, ani výškovým rozdílem terénu, ale spíš se strmostí svahů, klikatostí údolí, svahů, členitostí vůbec a umístěním sídel a chráněných ploch a objektů. Se složením hornin.
Měli byste si zapamatovat, že běžná česká vysočina a véčková klikatá údolí jsou většinou pro výstavbu silnic a zejména železnic náročnějším terénem, než rovná široká téměř vodorovná zlomová údolí v Alpách mezi dvoutisícovkami.
Do toho všude jíly a spraše…
? Kámoš vylezl na Gross Glockner a o kyslíkových lahvích neřekl ani slovo.
Šel jsem na Ještěd pod lanovkou a kyslík by se mi hodil. 🙂
Údržba tunelu se jaksi vždy dělá bez denního světla, tak je snad úplně jedno, kdy se dělá…
Zapomínate, že jsme v ČR. Viz upgrade ISOŘe v čase 10:00 – 10:15 v hlavní špičce, kdy se jim to nepodařilo a ISOŘ nefungoval až do 16 hod.
Banky, firmy atd. to dělají v noci…
Nesouhlasím. Sice máte pravdu, že se nedělá za denního světla, ale v denních hodinách bych ji nedělal. K čemu mi bude expres z Liberce v 1:00 s příjezdem do Prahy ve 2:10? Abych mohl zažít jízdu nočním autobusem po Praze?
Starou trať jednoznačně nerušit!
Vzhledem k nové zástavbě udělat revizi umístění zastávek a i nějaké přidat a udělat nějaký Liberecký S-bahn, tady linku typu (Turnov -) Hodkovice – Rychnov – Liberec – Frýdlant – (Něco pod Smrkem). Elektrizace tohodle kusu je samozřejmostí, druhý konec třeba v baterkách.
Z Rychnova do Jablonce bych pro přímou obsluhu z Prahy navrhoval tunel.
Krásné scifi, kterého se nikdo z nás nedožije. Ale projektanti aspoň budou mít co dělat.
Takový šílený nápad – co tunel z Malé Skály do Jablonce, odkud částečně tunelem i po povrchu do Liberce? Bylo by to o něco delší/dražší, ale obsloužil by se Turnov i Jablonec. Zároveň by to mohlo nahradit trať Liberec-Jablonec a zdvoukolejení/modernizaci tratě Turnov-Malá Skála by využily i vlaky na Tanvald/Semily… Ještě šílenější by byl tunelový průtah MB mezi říčkou Klenicí před MB a Jizerou u Dalešic (tunelové zastávky pod MB město a pod sídlištěm, pro nákladní dopravu zachovat současnou infra)…
To by nebyl tunel, ale tobogán.
ono se něco podobného plánovalo uř při stavbě 030, ale jinak na spojení s Prahou je to holý nesmysl
Tunel Malá Skála – stráň nad Prosečí s tunelovou zastávkou v Jablonci – megalománie, já vim…
To je hlavně výškový nesmysl. Je potřeba si uvědomit, že Liberec je mnohem níž než Jablonec nad Nisou. A Malá Skála ta je zas úplně jinde. Z Malé Skály do Jablonce by to byl kopec jako prase.
Plánujete v tunelu ozubnici ? Či to bude něco jako Šarganská osmička?
Tunel Malá Skála – stráň nad Prosečí s tunelovou zastávkou v Jablonci… Podle mě to bude srovnatelné s tunely Doubí-Lbc + Rychnov-Jablonec a údržba/modernizace Turnov-Malá Skála + Lbc-Jablonec… A provozně výrazně efektivnější…
Já bych spíš navrhl tunel Železný Brod – Hodkovice (pod Frýdštejnem), čímž by se zrychlily rychlíky od Pardubic a osobáky Liberec – Semily a dál. https://mapy.cz/s/karecenotu Výškově to vychází, ale na tunely a most v Líšném náročné.
To už bude lepší (kratší a levnější) tunel z Rychnova u JnN do JnN.
To si spíš myslím, že by měla vzniknout jednokolejná spojka Rychnov-Jablonec. Bylo by to výrazně méně nákladné a lépe průchozí než rovnání trati v údolí Jizery.
To by vám po povrchu stejně nejspíš vůbec neprošlo (sídla).
Asi ne no, myslel jsem leda mezi Zeleným údolím a strání nad Prosečí: https://en.mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9iFp4x-tIU5a9l0NhUg5vbhG1hVcTn5UqU0ixN5O0x1V.Jbt1x1cfTd51hzwbj15fmab1kTwdtnfjUdBn584fAnhy3&x=15.1109355&y=50.7384116&z=14
Vyplatí se taková trať? Nebyla by lepší spojka od VRT od Děčína?
K jakému účelu by sloužila? Tedy pokud by v Děčíně někdy nějaká VRT byla.
ANO, za určitou cenu se vyplatí. Kladné výsledky ekonomického hodnocení zjednodušeně znamenají, že přínosy projektu pro společnost jsou vyšší než jeho náklady.
to sem raději nepište, někdo se to chytne a bude zaděláno na další studii! bacha na to!
To je nějaký nový poznatek z cimrmanologie?
Já severočeským podstatné zlepšení vlakového spojení s Prahou ze srdce přeju, jen ta použitá slovní zásoba: odmítáme, požadujeme, očekáváme… na mně dělá jakýsi nepatřičný dojem, jako by LK byl investorem celé akce.
Osobně mě zaujalo v Plánu dopravní obsluhy jak Jihomoravský a Pardubický kraj, zdá se, kooperovali ohledně linky R19.
Zatímco u linek R21/R22 jsem nezaznamenal žádnou kooperaci mezi Středočeským a Libereckým krajem. Pozoruhodné
Mluvím o vypořádáním připomínek jednotlivých krajů Ministerstvem dopravy v závěru dokumentu.
Myslím dokument „Plán dopravní obsluhy území
vlaky celostátní dopravy 2022-2027“
Lépe volit slova by nezaškodilo. ALE… Jak jinak se důrazně ozvat, když je dlouhodobě jasné, že je náš region těm, kteří třímají otěže, okázale u Glutaeus Maxximus? A podobná rétorika, i mnohem „méně milá“, zaznívá neustále ze všech stran, protože je kdekdo přesvědčen, že to, co si nevyřve, nemá. Vidím to denně.
Mno…tak komplet vsichni prahaci jsou kazdy vikend navezeni na svych nescetnych domech a chalupach (at uz pronajatych, nebo v majetku) prave v LK, resp.okresech Lb, Jb, Frydlant. Takze terminologie se jen snazi hajit jejich zajmy😀
On ta slůvka jsou možná ošidná, ale na druhou stranu když chcete něčeho dosáhnout, tak nemůžete jednat v poníženém postavení a čekat kdo jakou ohryzanou kost vám ze stolu odhodí (viz. přestup na autobus). Vezměte zase jiná slůvka – např. tohle nejde, nemůžeme, to by se muselo, to by ASI neprošlo, atd. (netvrdím, že jde o tento případ), která při různých vyjednávání běžně zaznívají. Je normální a zcela běžné vnutit řešení (nejjednodušší, nejpohodlnější) a je na druhé straně, zda ho přijme či nikoli. Zástupci LK chtějí jen to, aby ta věc byla ku prospěchu regionu, ostatně proto dostali od voličů… Číst vice »
ONA ta slůvka…
Sen je to krásný, cesta za 70 minut by byla více než konkurenceschopná. O to větší je škoda, že Správa železnic není přípravy a natož pak realizace takovéto novostavby schopná.
I kdyby byla, je toho schopen státní rozpočet?
O panecku, ten je pohrichu schopen vseho.
Jo no. Posledních pár let.
Dotaz na autora, neboť je mj. znalý regionálních poměrů.
Věříte, že se dožijete realizace toho, za co se bijou krajští politici LBK? Když o VRT přes Hradec jste letos uvedl:
„Pak jsou v plánech pro rychlotratě nakreslené cesty na Hradec a do Vratislavi, ale na to podle mě peníze nikdy nebudou.“
https://www.respekt.cz/rozhovor/moc-neverim-ze-tu-za-tricet-let-budeme-jezdit-vysokorychlostnimi-vlaky
Díky.
Ne. Možná se dožiju toho, že bude již vůle stavět, ale nebudou pro změnu peníze. Hlavně, že za miliardu mezitím modernizujeme Chrastavu a Hrádek a postavíme za 100 mega nástupiště v Semilech. VRT do Hradce a Vratislavi je tedy ještě větší ufo, ale když jsme tak bohatý stát a máme na to utrácet za další a další studie a omalovánky.
Děkuji.
Tak studií už máte plný šuplík, jediné co zbývá kdo vám na to dá. Předělat a částečně přestavět tolik km kolejí s mizernym výhledem návratnosti investice, to asi tak horký zase nebude.
Máte studii? A mohl bych ji vidět ?
Také jsem doufal, že bude „k nahlédnutí“, ale dle jednoho vyjádření níže v diskuzi, ji má od konce září SŽ.
máme, a určitě ne jedno, a bude jich ještě mnoho a mnoho dalších….
70 minut je konkurenceschopné? si dělají legraci? kdo tím pojede …
Autobusy, které rozhodně nejezdí prázdné, jedou 65 minut na Černý Most. Proti tomu je 70 minut do centra určitě konkurenceschopné.
i kdyby ten vlak jen 80-90 tak je to konkurenceschopné, akorát je nesmysl to v současné době stavět tak mizerně ve stylu poválečné výstavby
Než to začnou stavět, tak už snad bude po válce…
:)) já myslel tu předchozí:) protože stavět nyní novostavbu na 120 km/h to odpovídá spíše 50létům než současné situaci, ale ono i to by byl v tomhle směru pokrok
Probůh, konkurenceschopné přeci musí být vůči IAD…
Což samozřejmě také budou, autem to z centra do centra je taky minimálně těch 70 minut, když není silný provoz.
jenže autem nemusíte jet z centra do centra, ale ode dveří ke dveřím, což je to co cestující chce… je to těžké pochopit?
že autem dojedete po dálnici na 1-2 okruhy po kterých se rychle dostanete všudemožně v Praze. Konkurenceschopný neznamená být stejně rychlý….protože vlakem nejedete od domu k domu. Musíte být podstatně rychlejší
Jo, ale ne každý potřebuje někam v blízkosti okruhu. Musíte taky započítat věci jako motání se uličkami na sídlišti, hledání místa k parkování (které může být zpoplatněné a někdy taky dost daleko od cíle cesty), dopravní situaci (zácpy, nehody, uzavírky; mimořádnosti jsou na silnici obecně častější, i když letos to je na železnici extrém)…
Pak taky cestou ve vlaku můžete pracovat/odpočívat/občerstvit se, nemusíte zastavovat kvůli WC/tankování…
Zkrátka při podobné jízdní době mezi stejnými body má určité výhody IAD, určité výhody vlak, a je dost individuální, pro koho je co výhodnější => vlak je konkurenceschopný.
Prakticky každej, kdo potřebuje do Liberce a bydlí směrem k centru Prahy blíž, než na Českomoravský.
Jo a abych nezapomněl: Bez ohledu na parametry Praha – MB bude zde popisovaná část výborně sloužit i něčemu, co doufejme vznikne jako R Liberec – MB – NB – HK (- Morava), v kombinaci s VOCHOC a modernizací pravobřežky. Prakticky k úplné spokojenost v tomto směru bude stačit ještě zvednout NB – Všejany na 160 km/h (no a když ne, nebude to zásadní překážka, jde vlastně o kousek). Pak nebude nereálné atakovat z HK do Liberce 1,5 hodiny!
kolik rychliku z liberce na hk a moravu jste schopny naplnit? desiro po hodine?
Kolik tím směrem jezdí (dost plných) autobusů? A kolik lidí radši jede autem, protože bus jim nevyhovuje a vlak je zcela nekonkurenceschopný?
..a kolik jich jede nejd59v busem do Prahy a pak vlakem směrem někam na Olomouc
tak zatím se celkem zaplní i dvě jednotky 845 po dvouhodině a to je to spojení spíše pro otrlé, rychlé komfortní spojení by si zákazníky našlo
a v tech jednotkach fakt sedi lidi z liberce do hk a na moravu? vetsina toho je mistni frekvence, ne?
bohužel ta dálková tam není zanedbatelná, ačkoliv je to výlet na celý den
Moje zazitky z jezdeni na VS v HK rikaji, ze lidi je dost. Neprijdes na autobusak vcas, nejedes. Pripadne se kymacis celou cestu stojmo nebo sedmo na schodech. Posily i po vice kusech zcela bezne. A opravdu se nejedna pouze o dva dny v tydnu.
No, to bych spíš už věřil těch snům z MD, kde byla trasa Ex7 LBC-PHA-ČB -(Linz/Krumlov).
To se přece nevylučuje. 🙂
Baví mě, že je momentální trend v Čr mít do každého krajského města trať na 200 km/h, ono postavit trať v dnešní době na 200 km/h je celkem brnkačka. Po uvedení do provozu, to nastane ta pravá legrace od SŽ, jak všichni víme, tak naše dobrá SŽ je tak slabá v provádění údržby již na nynějších tratích, že na nových tratí, které se budou budovat na rychlost 200+ se do půlroku začnou objevovat pomalé jízdy na 160, potom na 140 a někde i jen na 120. Z rychlé spojení bude spojení dostačující atd. Z požadovaných 70 minut se vlivem PJ… Číst vice »
Zase furt lepší hodina a půl než dvě a půl. 🙂 A ty různé kočkopsy „rádobyVRT“ na 200, ale s omezením či rovnou vyloučením nákladní a místní dopravy, jsou v důsledku ještě horší, protože zdaleka (snad) ne všichni a všechno budou krajem jen projíždět.
Vyloučení nákladní dopravy se týká tratí na 320 (350) km/h, kvůli sklonovým poměrům a zatížení na nápravu.
od mlade boleslavi dal je i trasa soucasne trati v pohode. novostavba po polich u turnova k tunelu snad problem neni.
spis je otazka co s turnovem, kam je to zavlek a uvrat…
Rovina je to až z Bakova. Tedy v trase současné trati.
no Turnov bude muset být mimo, úvrať v Turnově na dálkovém spojení to nelze, takže zaústění zůstane v Turnově stejné a bude druhé vrstva spojení na Turnov nejspíše s pokračování dále na Brod a Tanvald/Semily, ta trať právě nebude přínosem jen Liberec/Jablonec, proto je ostuda, že už to dávno nestojí
S tímhle myšlením se nikam nedostaneme. Copak ten stav je neměnný????
Doufám, že má na to L kraj dost peněz.
Na co?
Kraje staví železniční tratě?
Když si o tom rozhodli, tak asi ano.
no jo jenže to staví na papíře už 30 let
místo nekonečných studií by to chtělo taky i pracovat a stavět,pokud to pro jistou organizaci není sprosté slovo
Hezky se to čte, ale do deseti let bude maximálně tak trať Lysá nad Labem – Všejany – Mladá Boleslav s inteligentním nádražím místo současné dvoukolejné díry. Dále bude tak ještě spojka pro přímou jízdu směr Bakov nad Jizerou. A tím výrazné modernizace končí, samotné nádraží Bakov nad Jizerou bude muset dostat nové zabezpečovací zařízení další modernizovanou stanicí bude Turnov. Z Mladé Boleslavi se povede do Turnova prosadit elektrizaci celkem snadno, bude to již na systém 25 kV AC, kde odpadá potřeba četných a drahých měníren. Dál elektrizace směr Tanvald a Liberec. Z Prahy do Turnova dvě spojené elektrické jednotky,… Číst vice »
Hmm, Tanvald centrum severu. Vyprodukuje obdobně stejný počet cestujících jako Liberec a Jablonec dohromady.
taky potřebujou jezdit , tak co se vám nezdá
Potřebují a stejně tolik jako LBC +JBC dohromady?
Tak proč tam nejezdí autobus z Prahy max po půl až jedné hodině???
Pha-LBC -22 dálk.bus/pr.den
Pha-JBC – 15 dálk.bus/pr.den
Pha – Tanvald – 8 dálk.busů + 3rychlík*pr.den
Pardon, ale já těch PŘÍMÝCH autobusů mezi Libercem a Prahou napočítal 60 v každém směru (v pracovní den, ne v pátek či v pondělí).
Až na to, že směry jsou a nadále pravděpodobně budou 1) Liberec a 2) Jablonec + Tanvald (+ Jelenia Góra). Jen abyste nemíchal zátěž pro různé misky vah. 🙂
Eh, pardon, Jablonec je mezi, takže 1) Liberec + 1/2 Jablonce a 2) 1/2 Jablonce + Tanvald + Jelení Hora.
jojo, to už tady budou lítat hybridní jednotky, tak budou moc frčet do Kořenova a dál. Budou mít tolik energie, že vydrží jet už z Turnova a vesele se vydrápou až do Jakušic. Ale pro začátek bych se zkusil vrátit zpátky na zem i když to bude ještě hodně ultrašoto. Ostatně zkuste se podívat na trať 220, 090 apod, jak to funguje tam. Takže v současných invencích by to byla rychlá vrstva, staví jen PHA, MB a LBC, možná když budu hodně vlhce šotosnít tak i JBC. Osobně bych řekl, že se to Turnovu rozhodně vyhne, něco jako Přerov, jen… Číst vice »
Eh, pardon. 1) Liberec + Jablonec , 2) Tanvald, Semily a spol.
A já k tomu tipuji, že až se postaví ta Všejanská spojka na 200km/h, tak ji budou využívat jen osobní vlaky a dálkové pojedou přes Nynburk po VRT, protože to bude stabilnější než se motat mezi osobákama mezi Lysou a Prahou
Až ta VRTka bude, tak třeba ano.
Tak zatím vypadá, že VRT Polabí bude dřív než Všejanská spojka.
Nevypadá.
Víte něco?
Stačí si porovnat rozsah prací na VRT Běchovice – Poříčany s rozsahem projednávání, projekčních prací (a nákladů na samotnou realizaci v terénu) s tím samým na Všejanské spojce a hned bude skoro každému jasno.
Mě napadá takový divoký provozní koncept Liberec – MB – Nymburk – Nehvizdy – Brno.
Otázka je, jestli se na úvrať v Nehvizdech najde místo (časový slot) a budou tam spojky? Spíš ne.
Tohle není dobré řešení, protože Tanvald, Harrachov nenaláká stejný počet cestujících jako Liberec a Jablonec. Navíc ty tratě jsou povětšinou z 19. století nebo ze začátku 20. století, takže je spíše lepší postavit novou trať Turnov – Jablonec nad Nisou, což sice není ideální řešení, ale je to dobré řešení. (Ideální řešení je podle mě rychlotrať MB – Liberec – Jablonec nad Nisou – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poreba Górna- Jelenia Góra – dále do Polska)
Když vidím přístup SŽ, kdy linka R14 má bezvýlukový stav jen pár dní v roce, tak by jednokolejka byla určitě přínosem, neb by mohla NAD víceméně jezdit trvale Liberec – Praha :-))))
Jestli jste četl pozorně, tak jste si jistě všiml, že původní trasa by v takovém případě zůstala zachována, v případě výluky na novostavbě by tedy pořád byl možný odklon po staré trati. Což neplatí v případě sebevraha nebo sanace tunelu na požadované dvoukolejce při současném zrušení původní stopy.
Já čtu pozorně, takže tam čtu, že zrychlení bude na úseku z Hodkovic do Liberce. Z toho vyplývá, že z Hodkovic do MB zůstane víceméně stará stopa, a tu objedete jak? Busem do dálnici, co?
MB – Bakov nJ dvoukolejka, částečně přeložka
Průjezd Bakovem stávající jednokolejka
Zalučí – Loukov dvoukolejka na 200 km/h mimo MH (zachována stávající trať přes MH)
Loukov – Liberec variantně.
A že se okolo toho hodně už nakecalo, teď aktuálně kecá a v budoucnu ještě nakecá. Je to prostě skvělé politikum.
A pořád to budou dvě a půl hodinky s přestupem :-). A budeme rádi, že vůbec něco pojede
Není to tak dlouho, co zde v diskuzi pod článkem na podobné téma tvrdil kdosi, označený jako Matěj Mareš a vydávající se za pracovníka SUDOPu, že studie bude hotova a k nahlédnutí nejpozději na podzim 2022. Tak jak to tedy, prosím, doopravdy je?
Podzim je meteorologicky do konce listopadu. Astronomicky do 21.12.
Precizní odpověď 😂👍
Dobrý den,
Studie proveditelnosti byla 30.9.2022 předána Správě železnic s výsledky uvedenými ve článku.
Nyní by mělo probíhat závěrečné projednání (závěrečná stanoviska všech zúčastněných) – viz opět uvedené stanovisko LK.
Následně by měl být zpracován oponentní posudek a SP předložena na CK MD.
Pouze bych upřesnil že všechny 3 ekonomicky efektivní varianty obsahují úseky s traťovou rychlosti 200 km/h, ale v rozdílném rozsahu.
No když už se do toho budou dávat ty peníze , tak ať je ta 200 na maximální délce, to je přece logické, ne??
Kdyby to bylo za stejné náklady tak máte pravdu. Bohužel 2, resp. 3 dlouhé tunely mezi Turnovem a Libercem se na nákladech dost podepisují…
70 minut je takový nesystémový čas ne? Nestačilo by mířit (alespoň ze začátku) na 80min (tedy systémově 1.5h), tedy namísto 200km/h, třeba jen 160km/h?
Ne
A můžete se rozepsat proč? Chápal bych 80min, chápal bych i 60min, ale proč by systémová doba jízdy mezi Prahou a Libercem měla být 70min?
A nepletete si pojmy „systémová doba jízdy“ a „intervalová doprava“?
Na město vzdálené pouhých 90 kilometrů bych čekal max. hodinu jízdy. Autobus může jezdit jen 100 km/h a stihne to za 75 minut, i když je to jen na kraj Prahy, do centra je to metrem dalších 20 minut.
Pha – MB lehce přes 40 minut dle související stavby.
Však já bych proti hodině nic neměl, jen nechápu těch 70minut, proč zrovna 70min je ta cílová cestovní doba. Ale já nerozumím víc věcem, třeba k čemu je dobré stavět Všejanskou spojku na 200km/h, když bude nejspíš stejně rychlé (pro expres s maximálkou 200km/h) použít pro cestu z Prahy do MB VRT Polabí a bude tak dávat i smysl terminál v Jirnech pro přestup na VRT na Moravu.
Ta nyní preferovaná VRT cpaná do Polabí je úplně stejná chiméra jako Všejanská spojka na 200 km/h cpaná do územní rezervy pro konvenční trať. Onen „terminál“ má být momentálně až v poli u Nehvizd, kde bude kromě aut leda akorát k těm hypotetickým přestupům, pokud tam vůbec vyjde časová návaznost. Čili bych se tím nijak netrápil. 🙂
Kdyby do terminálu Nehvizdy protáhli trať Čelákovice – Mochov, tak by tam mohl být přísun vlakempodobně, jako je to plánováno v Roudnici.
Já to tušil, že ta mochovka zdaleka neřekla své poslední slovo!
Připomínka pana Františka o nedosažitelnosti zastávky VRT Nehvizdy ostatními vlaky je oprávněná. Návazné vlakové spojení Čelákovice – Nehvizdy-VRT by mohlo elegantně obsloužit severovýchodní území, bez nutnosti zajíždět až do Prahy kvůli přestupu. Buď tratí přes Mochov, nebo z druhé strany je vedena nějaká vlečka ze Mstěnic, musela by se ale udělat „pravá“ spojka do Čelákovic.
https://mapy.cz/turisticka?l=0&x=14.7475013&y=50.1335469&z=13
ten terminál je hlavně hovadina, takže pořád doufám, že to někdo zarazí, ale ono kraviny se u nás staví ve velkém, ale na trať na Liberec to se peníze nenajdou nikdy
Terminál není kravina, lidi z východní části středočeského kraje nebudou muset jezdit protisměrně do Prahy, aby pak jeli směrem na Brno/HK.
Všejanská spojka na 200 je stále konvenční trať.
Jen bych podotkl, že ty autobusy to stíhají ne za 75 minut, ale jen za 65 minut. Dle jízdního řádu. A dost často i reálně. Za poslední asi dva měsíce jsem tu cestu absolvoval mnohokrát…
A ano, je to z okraje Prahy (Černý Most). Ale prostě ne 75, ale 65.
Já bych to nechal na 2 hodiny. To by stačilo ubrat jen cca půlhodinu. Anebo rovnou na 3 a pak nemusíme řešit nic. A ještě zůstane vata.
Pak je ještě možnost zrušit trať úplně…
Cestovní době vychází (v závislosti na variantě) 64 / 68 / 73 minut, z toho 42 minut v úseku Praha – Mladá Boleslav, který SP neřeší = přebírá ze schválené SP Praha – Mladá Boleslav – Liberec z roku 2019
A jaký čas se předpokládá Praha-MB po VRT Polabí a přes Nymburk? Protože sjezd na Nymburk dává smysl jen pokud se tudy bude jezdit směr MB, pro Hradec by bylo výhodnější s VRT pokračovat k VOseku.
Poděbrady, Nymburk a Jičín samozřejmě neexistuji…
Mezi konečnými stanicemi se nehraje na systémový čas, nýbrž na celkový čas cesty.
Systémový čas potřebujete jen kvůli taktu a přípojům, na jednokolejce ještě kvůli křižování.
Jestliže je na jednom konci Praha, kde žádný taktový uzel nejspíš nikdy nebude, protože tolik směrů se pochytat nedá, tak je to úplně jedno.
Mohou navazovat střídavě alespoň ve směrech přímého tranzitu, ovšem zase s příslušnou „vatou“, aby to nedopadalo jako dnes, kdy pár minut zpoždění = pár hodin prostoje navíc. 🙂
S tím souhlasím. Důležité jsou tedy vlastně Liberec a Mladá Boleslav, kde to vlastně takhle vychází na půl hodinu.
znáte takoý malý stát uprostřed Evropy? Švýcarsko se nazývá…
Šaráda pokračuje…
Když jsem za ním přišel poprvý, dělal jsem ze sebe skoro blázna. Ale tady si dělá blázny on z nás! 😁
Ne! Říkejte si co chcete, ale udělal to. A já ti garantuju, já ti přísahám, že toho chlapa dostanu na šibenici!
Kdo chce víc, nemá nic
70 minut někdy v roce 2060? To může mít někdo tu troufalost dát na papír? Když do stejně vzdálených Pardubic se už dlouho jezdí pod hodinu? V železniční civilizaci by se vedly spory zda jízdní doba Praha – Liberec bude 38 nebo 42 minut…
Já jen doufám, že to celé na tom severu od MB bude kompatibilní s doplněním novostavby Vysočany – Mnichovo Hradiště, protože tak nějak to prostě jednoho dne bude muset dopadnout, a ta „akceptace“ 70 minut je jen taková hra, aby se nyní neshodily* ty stavby pro ND a regio ve středních Čechách.
*) Protože furt je až moc lidí, co si prostě neumí představit, že jedno nevylučuje druhé.
Žádnou novostavbu Mnichovo Hradiště – Vysočany nikdo nikdy doplňovat nebude. V současnosti navržená stavba Lysá – Všejany – Mladá Boleslav je maximum možného na následujících padesát let.
Nikdy!
třeba někdy začnou OČTŘ prověřovat to obsedantní ohýbání přes Milovice ve spojitosti s develioperskými zájmy. Podle mě je to takový druhý ŽUB…
„Když do stejně vzdálených Pardubic se už dlouho jezdí pod hodinu“
že by to bylo terénem?
Toto se líbí SBB!
Inu kde starej Perner stavěl trať Pha-Choceň podle pravítka, tam se zrychluje snadno, na rozdíl od zbrázděného Pojizeří. Tam byste potřebovali postavit něco jako metro (viz odkaz na SBB), nebo ta města přestěhovat kus vedle, jinak to nebude ideální.
zas tak hrozný to tam není, ale ona se totiž trať na Prahu tam nikdy nepostavila, jedna je na Kralupy a druhá na Nymburk (ta je taky jak podle pravítka). skutečně problémovější úsek je jen Boleslav – Bakov, jinak tam je rovinek pro trať dostatek, ale samozřejmě v nové stopě, ale rozhodně není potřeba nic jako metro. Problém je pak až Turnov-Liberec, ale to už není moc pojizeří
V představách některých je Ještědsko-kozákovský hřeben něco jako Alpenkulm… Prostě 3000 m vrcholy a nutnost 30+ km tunelů…
Mělo by stačit cca 9 km pod Ještědským hřebenem a cca 3 km pod Sychrovem.
Za Pardubicemi jsou ještě významnější cíle dopravy, kdežto za Libercem ne. To je nejpodstatnější rozdíl.
Být za Libercem Ostrava, Brno, Vídeň a Blava, je to jinak…
Bla-co? 🙂 Nu, zase ale Pardubicím plánují kromě stávající tratě ještě VRT, Liberci ne. Nadto ani za Libercem nekončí svět, i když je fakt, že kromě Jelení Hory a Zhořelce lze objíždět i přes stanici Adersbach VRT či v budoucnu mírně rozšířeným hrdlem za Podmokly. 🙂
Pozsony. Pressburg.
Řekněte o tom terénu „chudým“ Italům nebo Španělům
1) v roce 2035
2) je-li vstupním předpokladem 42 minut do MB, tak pak už moc prostoru nemáte
3) jak psali i jiní, je potřeba brát ohled na konfiguraci terénu a celkové přepravní proudy
4) možná proto těch studii na Liberec muselo být tolik – konečně vyjde něco mezi MB a Libercem, co nás muže někam posunout, ale zase nám to bude málo…
ad 4 – Jestli narážíte na mě, tak nějakých 25 min. MB – LB už je podle mě fajn i jako cílový stav. I těch cca 70 min. do Liberce bude obrovský pokrok a zcela smaže dnešní stav „tam žádná trať nevede a jezdit vlakem nemá smysl“. Akorát je mi trochu líto, že stavby potřebné z mnoha důvodů mezi NB, LnL a MB je nutné obhajovat předstíráním, že jde zároveň o řešení toho Liberce, a tedy se na něco pořádného zde nesmí oficiálně ani pomyslet. Ale zase je fakt, že se tím definitivně problém smrskne jen na středočeskou část a… Číst vice »
Ne, to nebyla narážka na Vás. Pokud by nejrychlejší vrstva Praha – MB nejezdila přes Milovice ale jinudy, tak se vám to v ekonomice samozřejmě projeví – otázka je pouze jak moc. Další otázkou pak je, jaký rozsah infrastruktury by byl ve výsledku potřebný mezi Lysou, Milovicemi a Mladou Boleslavi, když by Ex i R jezdili jinudy… Napojeni Jablonce je variantní: A) přestup v Hodkovicích na bus směr Jablonec a Mšeno B) přestup na nový zrychlený Os Liberec – Jablonecké Paseky, nebo bus na Mšeno Praha – Jablonec je o 5 minut rychlejsi v A) Praha – Liberec je o… Číst vice »