Praha končí se Citybusy, v sobotu chystá oficiální rozlučku

Irisbus Citybus 12M v barvách pražské MHD. Foto: DPPIrisbus Citybus 12M v barvách pražské MHD. Foto: DPP

DPP postupně nakoupil téměř čtyři stovky autobusů z Vysokého Mýta, přinesly zásadní změnu v kvalitě cestování: byly prvními nízkopodlažními autobusy.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYZ

Nechápu, jak SOR může dát na autobus kola z dodávky!!! To je jako kdybych na Kodiaq dal šestnáctky kola z Octavie dvojky a čekal, co to udělá v Truhlářský na kočkách … Nejvíc se to projevuje na těch malých ksindlech BN 8,5, co nám jezdí po Břevnově. Ty mají vymlácený snad už úplně všechno, pořád jezdí a DPP se jich asi jen tak brzo zbavovat nebude. To už by snad i DEKSTRA jezdící po Starém Městě byla do Břevnova lepší, než tahle mr*ka.

Urban Transport Lover

Pamatuju si když je nasadili k nám do Řep na linku 225 směrem na letiště.. Původně jezdila Karosa, uplně narvaná. Po nasazení Citybusu jsme všichni zjistili, že ten Citybus má MNOHEM MENŠÍ KAPACITU než vysmívaná Karosa – a že stejný objem cestujících se do toho novýho autobusu prostě nenacpe ani náhodou!!! Takže byla rvačka se do toho autobusu vubec dostat… Na vzdálenějších zastávkách se lidi do toho busu prostě nedostali – nezavřeli se veře.. Měl blbě otevírající se dveře dovnitř busu – Karosa je otvírala ven. Měl brutálně tvrdé pérování – to bylo něco pro rozbité silnice na okraji metropole… Číst vice »

Josef Nový

Spotřeba 50L na 100km ,větší než kdejaký náklaďák. Karosa jen 38L. To DPP aby objednal méně nafty.

Miloš

Ro DPP nemá na to koupit Urbanwaye ?

LiborV

Dopravní podnik kupuje to co vysoutěžil na nejnižší cenu. Nyní probíhají dodávky z využité opce. Až u dalších zakázek se počítá, že se nebude nakupovat na prostou nejnižší cenu, nýbrž že se bude soutěžit na nejnižší náklady životního cyklu vozy. To pak mohou uspět nejen vozy Urbanway od IVECA, ale třeba i Volvo, MAN nebo Solaris.

Urban Transport Lover

no tvl hlavně né MANy nebo IVECA – to by bylo vážně za trest !!!

Tomáš V.

Co je na MANu špatného?

Alexandr Mikulka

To můžeš nějak zdůvodnit nebo prostě jen autistické odmítání? Zrovna MAN Lion’s City je asi nejlepší, co se v oboru městských autobusů momentálně prodává.

Vlk

Ty jsi asi vtipálek !!!
Man je dobrý tak první dva roky a pak to pomalu začne !
Připrav si hromadu peněz, protože to začne všechno na palubovce svítit
a budeš akorát řešit problém za problémem.
To jsou auta akorát pro Němce, kde na to mají vybavení a hlavně peníze !
Osobní zkušenost je s těmito auty fakt hrozná !

Vlk

Urbanwaye si strč za klobouk, to je šrot.
Vůbec se divím, že je Iveco tak sprostý a nabízí takovýto žebřiňák!
Dnes ty pitomci nedávají ani maznice na kardany, na svislé čepy !!!
Od nich to je problém za problémem a ještě budeš čekat měsíce na náhradní díly !

Bob

To ten čas letí. Jako by to bylo včera, kdy to byl ten nejmodernější výkřik moderní techniky. Která se od té doby popravdě řečeno až o tolik neposunula.

Tomáš V.

Posunula se. Dnešní vozy jsou výrazně tišší a výkonnější (což je vlastnost především převodovek a motorů, ano, i to ale ovlivňuje produkt). Vozy také umí vyrobit s trochu nižší hmotností, takže se ušetří něco na provozních nákladech.

Martin

Mimochodem Citybus byl výrobně „vnucen“ původním partnerem Renault, ačkoli již existoval nízkopodlažní nadčasový prototyp s prakticky nezničitelnou karoserií s vyměnitelnými panely z hliníku. Tak byl tento projekt zadupán, tak jako jiné české nadčasové koncepty. Jmenuje se B732 Legobus.

v.sp

Legobus nebyl nizkopdlazni, ne? Koukam na fotky, a ani jeden vstup neni bez schodu.

Tomáš V.

Jako proti Renaultu R312 asi dobrý, ale toť vše. 😁

A zrovna CityBusy s původní kastlí a motorem Renault byly fakticky nezničitelné. Nebo si to představujete tak, že autobus bude jezdit 50 let?

Alexandr Mikulka

Neplácej nesmysly, Legobus nebyl a nikdy nemohl být nízkopodlažní.

Jarda

Sor je největší mr.ka, jakou DP pořídil. Ale vsadil bych se, že ti šmejdi, kteří to vybrali, v tom nejezdí.

LiborV

SOR vyhrál v době, kdy v ČR nebylo zvykem, aby se soutěžilo nejen na nejnižší nákupní cenu, ale třeba na náklady celého životního cyklu vozu. V nich vyhrávají obvykle výrobci bytelnějších vozů (a pohodlnějších současně). Jardo, je jen otázkou času, kdy nás zaplaví „levné“ městské autobusy čínských výrobců (například z jejich továren v Maďarsku).

Urban Transport Lover

SOR je super autobus – nedám na něj dopustit. Je tolehkej, celkem i živej autobus – ideální do města. V praze je mnoho příměstských dopravců s flotilami od různých výrobců – z pohledu obyčejného cestujícího to zahraniční výrobci tedy vážně NEexcelují nad našimi českými výrobky z Libchav – jinými slovy to že se něco v současné době vyrábí na západě už vůbec neznamená, že by to mělo být pro běžného uživatele lepší – právě naopak – tam tim jezdí ta nejhorší spodina – většínou tmavý přistěhovalci – takže se tam na komfort pro cestujícího nijak extra nehledí – jen na… Číst vice »

Tomáš V.

To jsou teda kecy:-)

Alexandr Mikulka

Tys tam v životě nebyl evidentně.

Vlk

Musíš počítat s tím, že se kouká na cenu. Sorka byla vždycky problémová sama o sobě. Jenže cena hraje velkou roli. Krom toho, ono dnes už těžko něco spolehlivého vybereš, protože řada značek autobusů i náklaďáků používají stejné systémy od stejných evropských výrobců.
Ono prostě není do čeho jít za rozumné peníze !!!
Nebo bych viděl Mercedesy, ale to je jiná cenová liga !

Alex

A co škoda 21Ab?

Kubrt

Ty v Praze nebyly.

J.Siváček

Byly dva. Jeden provozní a jeden na díly. U firmy Stenbus s.r.o.

Jakub

Musím říct, že první svezení tehdy novým SORem ve mně vyvolalo málem osypky v porovnání s Citybusem a absolutně jsem nechápal, proč to DPP pořídil. Jak někdo může namontovat na autobus snad 12 palcová kolečka, vynechat tlumiče a podvozek vybavit listovými péry je pro mě záhada. Doteď SORy nesnáším za kvalitu jízdy. V tomto ohledu byly Renaulty/Karosy/IVECO, nebo kdo všechno to vyráběl, úplně jiná galaxie. Jediná výhoda SORu je ve větším počtu výstupu.

Lukáš F.

Když byly Citibusy nové, tak to šlo, ale v posledních (deseti) letech provozu jsou to rozhrkané pekáče, které drncají hůř než SOR. Ke cti SORu by mělo být řečeno alespoň to, že do kloubových vozů montuje pořádný motor, zatímco citibus se táhne do kopce jak smrad a řve jak tur v posledním tažení.

Twix

Ta rozhrkanost dobře vynikla, když je v roce 2015 DPP nasadil na výlukovou X6 při velké rekonstrukci tratě přes Rudnou (ve špičce doplněno Karosou v následu). Nízkopodlažnost byla super, hlavně na Smíchově, ale když se to rozjelo sedmdesátkou po rozbitých příměstských silnicích, rány to byly slušné.

Twix

XS6 samozřejmě (a XS65 taky, s přestupem v zastávce Rudná, zdravotní středisko, ale tam myslím nebyly Citybusy)

Milan

SORky mají listová pera? Jsou na vzduchu, pokud vím. A že jsou rozhrkané… Které auto není po x letech v pražských ulicích. Uvědomte si, že autobus v Praze má klidně 100000km za rok.

Jakub

SOR musí mít listová péra, protože mi vytřásl žaludek a ledviny z těla i úplně nový.

Martin V.

Aha! A mozek vám nevytřásl?

Aleš

Úplně nový ledviny mu mu vytřásl!

Alexandr Mikulka

A všechny tašky mu vyhodil na zem!

Alexandr Mikulka

Co to meleš?

sch

U pohledu cestujícího jsou SORky určitě lepší. Jestli je to stářím nebo neprováděnim oprav u autobusů těsně před v řazením nevím. Jiná věc je, že podle zpráv lidí, co vidí pod „kapotu“, půjdou SORky po zakončenípprovozu v Praze do šrotu, kdežto Citybusy se ještě prodají dál.

Martin V.

Dost se nadává na SORky, ale při srovnání Citybus vs. SOR NB jsou pro mě z pohledu cestujícího Citybusy horší:
1) Ještě méně místa na nohy u většiny sedadel (a to už je co říct).
2) Tří- nebo čtyřstuňové převodovky, které v 9% stoupání u kloubáků nezvládaly jet ani na dvojku (i s uvážením, že jednička u Voith DIWA je tak za dva stupně)
3) Odpružení obvykle horší než SOR (a to je teda etalon…) – tady je to ale i otázka stáří a údržby – uvidíme jak si SORky povedou v dalších letech.

Tomáš V.

Srovnáváte vozidlo konstrukčně z roku 1994 s něčím, co přišlo na trh v roce 2009. Patnáct let. To je ale překvapení, že má SOR šestikvalt a výkonnější agregáty, že?

Odpružení je skutečně jen otázkou údržby. Speciálně Renaulty byly dobré, s Ivecem se to už zhoršilo. Paradoxně nový Urbanway je tvrdší.

Guest

Vždyť Praha měla Citybusy s ZF pětikvaltovou..

Armin

Ne, fatk ne. Čtyřdveřový SOR NB 12 má to nejhorší uspořádání interiéru, jaké jsem v buse viděl. Když jsem pravidelně jezdil 191 z Anděla na Ladronku, vždycky jsem byl rád, když přijel ciťák, kde se dalo aspoň dobře sednout.

patology_chef

Nejen sednout. V SORu ani není kde stát. Co bych vymlátil hned, jsou ta sklopná sedadla. V Renaultech/Karosách se aspoň dalo stát u přední nápravy.

Jižan

Dobře sednout? Vy určitě máte méně než 170.

Tomáš V.

Mám lehce přes 180 cm a vejdu se do City Busu i do Hnusoru bez problémů. Sedím rovně. Nevím, s čím mají všichni problém.

PetrB

No úplně prvními nízkopodlažními autobusy byly Neoplan 4014. Byly, naasazovány na linku 135

Joker

Zrovna sem to chtěl napsat

Twix

Myslím že to byla linka 136, která tehdy jezdila ze Sídliště Spořilov na Sídliště Ďáblice (zatímco linka 135 na Spořilov jezdila až mnohem později). Zelené Neoplany vypadaly ve srovnání s ostatními vozidly skutečně exoticky, jak na počátku, tak na konci jejich provozu 🙂

LiborV

Pamatuji si zelený Neoplan z tehdejší linky 166,která jezdila k metru na Českomoravskou.

Jakub

Přesně, moje dětství v Třeboradicích bylo vyhlížení zelené 166.. :))

Tomáš V.

Já ale v článku vidím: „…které byly prvními masivně rozšířenými nízkopodlažními vozy v pražské MHD.“ To slovo „masivně“ je docela dost podstatné.

Twix

To je pravda, ale v perexu tučným písmem pod obrázkem toto slůvko není, a tak z toho vyplývá, že byly skutečně prvními.

Kalanis

Renault Agora. A to si ji Praha teďka nedávno pořídila s fajfkama… https://zdopravy.cz/praha-vysle-do-bezneho-provozu-vlastni-trolejbus-po-60-letech-od-posledni-premiery-57453/

Ladislav

Kam se u SORek podělo pérování? Stačí malá vlnka na silnici a dá to řachu. Nedávno jsem v SORce seděl a malá vlnka na silnici a píchlo mě v páteři. Jestli je to daň za nízkopodlažnost, tak se to teda nepovedlo. Jinak klima salónu je v nových SORkách bezva.

Dalibor

pravdouje, že při každý jízde SORem zavzpomínám i na starý Karosy. Podvozek tvrdej jak motokára. Nevím teda proč, ale mlátí to do lidí děsivě.

Juraj

Tie karosy, ktoré celé vibrujú už len preto, že beží motor?

Joker

To není daň za nízkopodlažnost, to je daň za sor

Tomáš V.

Ano i ne. Ty poslední s klimatizací jsou strašně tvrdé z výroby. Předchozí série jsou tvrdší až poté, co se vymlátily.

roháček

Asi zjistili, že když se to „vymlacuje“, tak nemá cenu to nějak tlumit. Tak to udělali tvrdé rovnou a ušetřili

LiborV

Právě vyřazované Citybusy odvedli v Praze ohromný kus práce. Ve své době znamenaly i výrazné zvýšení kvality MHD. Na druhou stranu jsou na nich léta služby v pražské MHD opravdu znát. Jedinou linkou v oblasti Bohnic kde se vyskytovaly opravdu dlouho je linka 102. V části trasy kde je silnice opravdu špatná se velmi klepaly a vrzaly. Dopravce pravděpodobně šetřil jejich nasazením právě zde novější vozy. Tomu rozumím.

Jan

Nejhorší úsek co jsem jel je od Slavie na Spořilov, možná už od Želivského. Citybus s rychlejším řidičem pak vydával takové rány, že si člověk opravdu myslel, že se každou chvíli rozpadne na kousky. Spíš se divím, že tam tak dlouho vydržely jezdit.

ABC

Zkuste se někdy projet Citybusem v Římě kolem Vatikánu. Tak to je teprve hardcore 🙂

Martin V.

Někdy si říkám, jestli by Praha neušetřila na dotacích do DPP, kdyby zavčas položila nový asfalt v rozbitých úsecích, kde jezdí autobusy MHD. I kdyby to bylo finančně nastejno, cestující by to uvítali (a řidiči autobusů nejspíš taky).

roháček

To by asi nešlo, protože to „v rozbitých úsecích“ se dá (téměř) zaměnit za „všude“ 🙂

Kalina

Jeden z nejhorších autobusů, který kdy v Praze jezdil. Roztřesený, podvozek jako by ani neměl odpružení, hlučný, prakticky nevětratelný. Rozlučkové jízdy se rád nezúčastním.

Miloš

Zato SORka je opravdu výhra

Kalina

V porovnání s Citybusem 12M z pohledu cestujícího, nepochybně.

Jan Mahdal

Srovnávate autobusy s rozdílem deset let v datu výroby. SOR se rozpadne mnohem dříve.

Tomáš V.

To již bylo vidět na DOD. Na „vystavené“ odstrojené monoposty SOR byla opravdu radost pohledět. Rám byl pěkně sežraný. Snad to půjde pryč co nejdřív, ta první série byla fakt ubohá. 🙂

Kalina

Zatím SOR jezdí obstojně, hluk, odpružení a akcelerace jsou výrazně lepší než tyto Karosy, jež se rozklepaly už jako nové.

Tomariero

První série sirek bude končit už letos, čili cca 13 let od zavedení do provozu

Kalina

Po 13 letech je spíš „už“ pozdě. Vozidla se spalovacím motorem, tzv. sazomety, by neměla být v provozu déle než deset let.

Tomáš V.

SOR vídávám běžně, včetně pekáčů z první dodávky. Černý oblak jsem za žádným asi ještě neviděl, nevzpomínám si. Euro5 je docela přísná emisní norma. O moc lepší už to nebude. 🙂

Kalina

Euro6 vs. Euro5 je u naftových motorů v limitech emisí oxidů dusíku, tedy prokazatelně karcinogenních zplodinách, o více než polovinu přísnější.

Martin V.

Ale nejstarší SOR NB 12 i 18 mají teprve 11 let, ne? Jezdí od roku 2009. Na druhou stranu Citybusy i vysokopodlažní Karosy chodily na GO nebo CO. Dělají se v Praze takové typy oprav i u SOR NB?

Tomáš V.

Propánaboha, ještě to tak, GO Hnusoru. Alláh nás ochraňuj, aby na to došlo. Čím dřív se to rozstříhá na plechovky, tím líp.

ABC

A není to celkem šumák když se dnes emisní normy zpřísňují každé dva roky?

Peeetr

Poslední kola zpřísňování b,c,d se ale dělala jen kvůli podvodným dieslům u osobáků a přímovstřikovým benzínům. Diesly pro těžká vozidla jsou celkem dobré už dlouho, a zásadním zlepšením budou až hybridy, které skokově zlepší ovzduší na zastávkách a něco sníží i spotřebu.

Y.K.

10? Já myslím, že to bude kolem 20 let. Citibusy zažily ještě Ikarusy v plné síle, devítistovková řada Karos ještě neexistovala.

Y.K.

Nevím proč jsem už podruhé napsal Citybus s měkkým. Hmm, pardon.

Martin V.

Málokterý Citybus se v Praze dožil plnoletosti (naštěstí). Na vozech nad 15 let už bylo stáří hodně vidět.

Y.K.

To rozhodně.

LiborV

Přál bych českým městům moderní nízkopodlažní vozy renomovaných značek. Tedy nejnovější modely Mercedes, Man, VDL, Volvo v konfiguraci pro západní metropole a v plné výbavě. Věřím, že tyto vozy vyhrávají na západě výběrová řízení typu náklady životního cyklu právě pro svou kvalitu. Sor z roku 2019 nedosahuje kvality Citara z roku 2019.

Milan

V pražských ulicích se jejich výhody hodně rychle ztratí. Kor s ročním nájezdem kolem 100000km 😉

LiborV

Ulice v Budapešti (ne lepší než v Praze) nesou Volva docela statečně.

XYZ

Řekl bych, že SOR z roku 2019 nedosahuje kvality Citara z roku 1997, a to je hodně těžkej průser.

Karel

SOR je pro řidiče aspoň z mé strany mnohem příjemnější ….osobní zkušenost …Ciťáky jsem opravdu moc rád něměl a jsem rád, že jdou do prdele. A co se cestujících týká, rozhodně to není horší.

XXXD

A vyřadí se i Citelisy nebo jen Citybusy.

XXXD

A vyřadí se i Citelisy nebo jen Citybusy?

Jaroslav

A vyřadí se i Citelisy nebo jen Citybusy?

Martin V.

Dva krátké Citelisy jsou psány ještě jako aktivní http://www.citybus.cz/praha/aktevid_dp-a/citelis.htm a jediný kloubový Citelis, co kdy v Praze jezdil, taky.

Radiátor

Úplně asi nechápu proč se vyřazují když občas ve špičce potkávám. Vysokopodlažní Karosu.

thegrid

Tak 20ti letá karosa s výfukem čmoudicim jak trubka od kamen pojede furt stejne. Ale 20ti letý citibus bude rozhrkaný až běda.

Kalanis

Některé karosy skutečně měly na výfuku trubku od kamen – aby neohodily sazema auta za sebou.

Frantisek

Holt má zřejmě trvanlivější konstrukci, nehledal bych za tím nějakou schválnost.

Y.K.

Hlavně jsou vysokopodlažní Karosy novější. DPP je nakupoval až do roku 2006 a to už bylo Citibusům 11 let.

Y.K.

Citybusům, pardon.

Tomáš V.

Jak kterým. Těm, které teď jako poslední končí, těm byly 2–3 roky.

LiborV

Na jakých linkách vysokopodlažní Karosu potkáváte? V oblasti Čimuc, Bohnic, Kobylis jsem ji viděl naposledy někdy v listopadu 2019 na lince do Dolních Chaber.

Panoramix

Třeba u nás ve Strašnicích ji vídám pravidelně na lince 175.

Jaroslav

U nás občas jede Karosa B931 na 131 a musím říct, že až na tu podlažnost je to na svá léta mnohem příjemnější svezení (nic netluče, dobře to tlumí) než pár let staré SORky.

Jaroslav

Pardon, možná je B951…

Tomáš V.

B931 už tu, bohudík, nejsou pěkných pár let, i novější B931E už jsou tak dva roky pryč.

HonzaJ84

Na 191 se občas také objeví

Radiátor

Ve špičce jsou občas k vidění na lince 199 Malešice – Želivského

thegrid

Pred chvili jsem jel 158 z Letňan. V podstatě retro.

V. Táborský

Do Dolních Chaber jezdí poměrně pravidelně i dnes

LiborV

Může být. To, že jsem se s Karosami již dlouho v Kobylisích nepotkal, neznamená že tomu tak není.

Milan

Běžně na 113, 106, 157, 165 a to je jen v mém okolí, celou MHD autobusy neznám 😀

Karosa

JEZDÍ NA 145,162,169,202

Kubrt

Těch už je taky jen pár kousků a vesměs mladších, než ty poslední citybusy. Na Karosy i Citybusy budu vzpomínat v dobrém, když vidím současný park DPP.

Kalina

Je to přesně naopak, z hlediska komfortu, např. klimatizace byla ještě nedávno nepřestavitelným a „zbytečným“ luxusem (viz „Bémovy“ tramvaje 15T). Až v posledních letech se klimatizace v městské dopravě stává základním standardem.

4918

Karosa je držák ta přežije i sorky

LiborV

Některé ano. ‚Jiné ne.

Martin V.

Z vysokopodlažních Karos zbývá nějakých třicet kusů typu B951E http://www.citybus.cz/praha/aktevid_dp-a/b951e.htm z poslední (tuším, že stokusové) dodávky. V těch bylo luxusní svezení, když byly nové. Poslední dobou jsem s nimi už ale nejel, tak nevím v jakém stavu dožívají své dny.

Jakub K

Do roku 2025?

Qvido13

Ve Vysokém Mýtě se vyráběl od roku 1995 do roku 2025. … takze jeste min 4 roky ve vyrobe??

Tomáš V.

Kdyby to byla pravda, tak to by snad předčil i ten hrbatý dobytčák pro rozvojové trhy od SORu. 😃

Napůl Laik

Možná dokáže cestovat časem, aby dodržel jízdní řád.