lot
Doprava ve městě Trolejbusy Zprávy

Praha vyšle do běžného provozu vlastní trolejbus, po 60 letech od poslední premiéry

Trolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej Volf
Trolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej Volf
Důležitá událost v pražské MHD. Dopravní podnik vyšle do ulic první vlastní trolejbus po několika desetiletích.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyšle v sobotu odpoledne do provozu s cestujícími svůj jediný trolejbus Škoda 24Tr Irisbus s evidenčním číslem 9508. Pro příznivce pražské MHD půjde o důležitou událost, neboť poslední sérii vlastních trolejbusů uváděl podnik do provozu v roce 1960. Tehdy převzal poslední dodávku trolejbusů; šlo o 35 vozidel Škoda 8Tr.

Jediný vlastní trolejbus koupil DPP letos v květnu od Plzeňských městských dopravních podniků. Bude obsluhovat linku 58 mezi Palmovkou a Letňany každou sobotu odpoledne v hodinových intervalech. Primárně je totiž určen ke školení řidičů, techniků i testům infrastruktury. Poprvé se v Praze na trolejbusové dráze mimo areál DPP objevil 27. července, kdy úspěšně absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku.

DPP obnovil trolejbusový provoz 15. října 2017 přesně po 45 letech od zrušení původní trolejbusové dopravy v Praze. První trať mezi Palmovkou a Letňany měří pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce 1,6 kilometru od Palmovky po konec stoupání v Prosecké ulici. Elektrifikace má přitom pokročit až do Čakovic a Miškovic (dnešní autobusová linka 140).

Na rozdíl od ostatních trolejbusů, které byly dosud na lince 58 testovány, nemá zmíněná Škoda 24Tr pro jízdu mimo trolejové vedení baterie. Místo toho je vybavena pomocným dieselovým hnacím agregátem. „Což je však výhodou pro účely školení řidičů a technického personálu, neboť lze zajistit plnou deaktivaci vysokonapěťové části vozidlové elektroinstalace,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

DPP svůj trolejbus zbavil původní plzeňské zeleno-bílé kombinace a přebarvil jej do pražských barev červené a bílé. První jízda z Palmovky je dle jízdního řádu plánována na 12:38 (resp. ze zastávky Prosek směr Palmovka již ve 12:15), poslední pak v 17:38. Nasazování vozidla na linku 58 v následujících měsících bude závislé na postupu rekonstrukce kanalizace a vozovky v Prosecké ulici.

Na jediné trolejbusové trati DPP za uplynulé tři roky otestoval čtyři různé trolejbusy, všechny zapůjčené. Prvním byl od října 2017 vůz SOR TNB 12 (Accumario) ev. č. 9505, následovaly Škoda 30Tr (SOR) ev. č. 9506 a Škoda 27Tr (Solaris) ev. č. 9000. Jako poslední se testovalo vozidlo Ekova Electron 12T ev. č. 9507, které na lince 58 jezdil do 15. března letošního roku. Od té doby je linka 58 mimo provoz.

DPP připravuje aktuálně projekty elektrifikace autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení. Následovat mají linky 131, 137, 176 a 191.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Tyhle prazske experimenty… Kdyby tehdy Prazaci vic premysleli, nikdy trolejbusy nezrusi. Je tezke je vracet zpatky.

KarelF

Tak to už vůbec nedává smysl trolejbus je tedy kombinace nafta-trolej což je řešení nebudu komentovat. To je podobné jako jezdit na naftu pod dráty kde se dělalo reko Lysá-Milovice a pod. Jako do Plzně, Mariánek zajetí pár set metrů dobrý, ale na ježdění po Praze. Elektrické bezdrátové naftové alibi. A v roce 2020 pálit naftu na výrobu elektřiny???? To je snad horší než jezdit na tu naftu.

Každopádně když se pořídilo toto proč je na konci článku ……DPP připravuje aktuálně projekty elektrifikace autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení. ………….to evokuje bateriový trolejbus. (evokuje: …..systémem dynamického nabíjení…..)

Martin

DP to koupil kvuli zacviku ridicu, je to stary vrak…

KarelF

Pane Sůro děláte seriozní web nebo bulvár? Toto bohužel není trolejbus. Nebo toto vozidlo snad dovlečou na zastávku Kelerka odkud bude jezdit do zastávky U Kříže a zpět do zastávky Kelerka? Ne, takže pokud zbytek vykoná na baterie nejedná se o trolejbus, ale jakýsi hybrid záleží na co zbytek cesty jede jestli na naftu nebo na baterky. Plnokrevný trolejbus to ovšem není. Takže příznačnější by bylo uvést například hybridní trolejbus nebo bateriový trolejbus. Už jsem to tu 2x psal jak říká můj 6 letý syn: Na Klíčově mají „baterkobus“, protože opravdový trolejbus jezdí z konečné na konečnou pod dráty.

Nekdo

Zatim to pripomima klasika: postavil si trat, ale jezdili mu tam trolejbusy…

Martin

No, v roce 1960 sice koupil DP vozy 8Tr ze Skody, ale oproti T400 z ringhoferky nebyy uplne vhodne pro provoz v Praze, jenze nemel na vyber. V nekterych zastavkach nemohli zajizdet az k ostruvkum kvuli tykadlum a byly mene kapacitni nez bylo treba…
A pozn., trolejbusove vedeni v Prosecke tr. neni v celem stoupani, od Kelerky je jeste celkem prudky kopec az na dnesni krizovatku (Nad Krocinkou/Prosecka)…

KarelF

Taky jsem nepochopil proč to neudělali, až k zastávkám nahoře na Prosecké před křižovatku s vysočanskou.
Jinak úsek od Kelerky dolů k Kříži je také nepoužitelný v dolní části, protože jako každou „pětiletku“ se opravuje V Prosecké kanalizační stoka. Takový nekonečný příběh co se před 50 lety postavilo sídliště na Proseku. Pokud kouknete na ulici Prosecká v tomto úseku pochopíte proč baterkobus a proč co 5 let opravy kanalizační stoky která pod tímto krpálem vede.

zdeva

Hovadiny to jim jde,ale natáhnout dráty do Miškovic plánujou několik let…plánování to jim jde (Pirátům) a skutek utek…

robert

Popozen uredniky, ja uz rychleji delat nemuzu.

Vlad

Následovat mají linky 131, 137, 140, 176 a 191.
Není to trošku „rozházené“ po Praze?
Očekával bych spíše nějaký ucelený „region“ a pak následný další rozvoj.
Nebo tohle má být jen „výstřel do tmy“ a po dalších volbách bude zase všechno úplně jinak?

Twix

Však ty linky 119, 191, 131, 137 a 176 na sebe tak nějak téměř navazují, jedná se o poměrně ucelenou oblast. A v ní jsou vybrány jen opravdu frekventované linky, když už se tam mají stavět troleje. Dalším důvodem bude asi blízkost tramvajových měníren. A linka 140 bude vlastně prodloužení té existující 58.

KarelF

Je to jedno z garáže si tam Baterkobus dojede na baterky. Pak se bude na trase dobíjet případně i přejíždět úseky bez troleje.

Kalina

Trolejbusové vedení bylo vybudováno od zastávky Kundratka po zastávku Kelerka. Což není ani v délce 1,6 kilometru (leda, že se jednalo o součet délek v obou směrech), ani po konec stoupání v Prosecké ulici.

MildaIV

Takže 80% délky „trolejbusové“ linky je bez troleje a pojede se na naftový motor? Inu pokrok se nedá zastavit.

Moudry Cynik

Ne, zbytek se pojede na baterky. Troleje jsou jen v tom kopci proto, ze by se tam baterky moc zatizily a uz by to zbytek trasy neujelo.

Pišta

Četl jste článek?

Moudry Cynik

Nejen, ze jsem cetl clanek, ja tim parcialnim trolejbusem bezne jezdim.

Kalina

Běžně rozhodně nejezdíte, jelikož linka je od března mimo provoz. A co se týče pohonu, zmíněný trolejbus nemá baterie, ale naftový agregát.

Poudy

No tenhleten vrak jo, ale dodávky nových busů budou snad s bateriemi ne?

Kubrt

Jj, tohle je jen taková sotousovina.

KarelF

Jsou to baterkobusy tedy trolejbus plný baterek krmící se proudem na konečných a v případě |Prosecké má troleje protože je to krpál který by jste nechtěl jít ani pěšky a ani na kole například.

KarelF

Tedy ten první BUS co tam jezdil byl bateriový. Tato potvora nevím, předpokládal jsem baterky jako u prvního. Aby to dávalo smysl údržba atd.