Praha hlásí už 46 bezbariérových stanic metra. Výtah mezi ně zařadil i Nádraží Holešovice
Výstavba trvala šest měsíců a stála 19 milionů korun. Nahradil pomalou plošinu.
Cestujícím ve stanici metra Nádraží Holešovice od čtvrtka slouží výtah. Dopravní podnik (DPP) už má tak na kontě 46 bezbariérově zpřístupněných stanic z celkem 61. Další, 47. v pořadí, bude na jaře příštího roku stanice Jiřího z Poděbrad.
Výtah dodala a instalovala firma Brema. Spojuje nástupiště a severní vestibul, který je již v úrovni ulice a chodbou spojen s odbavovací halou vlakového nádraží. V úrovni nástupiště je umístěn mezi pravé a levé pevné schodiště.
Výtah má dvě stanice – úroveň nástupiště a vestibulu. Nahradil původní pomalou a málo kapacitní zdvihací plošinu, která zde sloužila od roku 1993.
Půdorys kabiny zdvihací plošiny byl 110 x 140 centimetrů, což například neumožňovalo přepravu kola nebo dvou kočárků najednou.
Její nosnost byla jen 400 kilogramů, rychlost pouze 15 centimetrů za vteřinu, což při zdvihu necelých pět metrů znamenalo dobu jízdy více než půlminutu jedním směrem. Navíc během celé doby jízdy zdvihací plošinou bylo potřebné držet zmáčknuté ovládací tlačítko.
Nový výtah má nosnost 1 000 kilogramů, půdorys kabiny 110 x 210 centimetrů, kapacitu 13 osob a rychlost metr za sekundu.
„Pokud ještě někde máme prostor pro zlepšení MHD, tak je to jednoznačně bezbariérová přístupnost. Dnes zprovozněný výtah ve stanici Nádraží Holešovice řadě lidí zkrátí a zpříjemní cestu,“ uvedl při otevření náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Architektonické řešení materiálů a barev vychází podle DPP z podmínek, které jsou dány současným stavem, provozními požadavky a použitými technologiemi. Kvůli sjednocení tak byly na stavbě použity stejné materiály jako ve stanici.
Konstrukce výtahu je v prostoru schodiště a v úrovni nástupiště obložená deskami z tryskané světlé jemnozrnné žuly. Vlastní výtahová šachta je tvořena nosnou ocelovou konstrukcí s proskleným obvodovým pláštěm.
Na opláštění je použito bezpečnostní bezbarvé sklo v kombinaci s mléčnou folií s průhledností cca 70 % a s potiskem obvodového ohraničení jednotlivých skel v bílém odstínu. Dveře do výtahu jsou v obou úrovních osazeny plné a celoplošně v nerezovém provedení, v úrovni nástupiště je k nim přisazený rozvaděč také v nerezovém provedení. Zasklení výtahu směrem do schodiště lícuje s obkladem stěny.
Další bezbariérové plány
V metru zůstává bezbariérově zpřístupnit ještě 15 stanic. „Příští rok na jaře uvedeme do provozu stanici Jiřího z Poděbrad, kterou v současnosti kompletně rekonstruujeme a stavíme zde také nové výtahy. Pevně věřím, že hned poté se budem moct pustit do výstavby výtahů ve stanici Flora společně s její kompletní rekonstrukcí,“ řekl Petr Witowski, generální ředitel DPP. Další na řadě bude podle něj lanovka na Petřín.
Praha mimo ražené výtahy, které jsou finančně, technicky i stavebně náročné, chystá projekty bezbariérového zpřístupnění stanic podobné novému výtahu na Nádraží Holešovice. “Týká se to stanic Radlická, která zatím není bezbariérově přístupná a stanice Strašnická, kde máme zdvihací plošinu, a nikoliv plnohodnotný výtah,” doplňuje Marek Kopřiva, technický ředitel DPP – Metro
Letos na podzim plánuje DPP v případě Radlické vyhlásit veřejnou zakázku na stavbu výtahu, který bude umístěný podobně jako na Nádraží Holešovice v rámci pevného schodiště spojující nástupiště s povrchovým vestibulem.
Instalaci chce spojit i s výměnou podhledů a osvětlení ve vestibulu stanice. Na Strašnické se pak v současnosti prověřují možnosti, jak přestavět stávající nákladní výtah na plnohodnotný, který bude sloužit i pro cestující.