Praha chystá soutěž na nový orientační systém, má být jednotný a výrazný
Označení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPID
Současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev a podle magistrátu lidi spíše matou
Nevím, jak moc to s infosystémem souvisí, ale v takovém velkém městě jako Praha mi přijde označovat názvy zastávek „jednoslovně“ poněkud zavádějící. U každé zastávky by se hodilo uvést název místní části, jako v příměstské dopravě.
Potřeboval jsem se dostat do autoservisu v Dol.Počernicích. Nejlepší spojení metrem na Černý Most, pak busem do Běchovic a pár set metrů pěšky. Na Čerňáku obrovské chaotické nástupiště, bez nějakého předběžného označení linek ( až na samotné zastávce). Směry označené koncovými stanicemi linek (do Běchovic vzdálených asi 3 km jede linka ze zastávky označené Jižní Město – opačný konec města). Až na samotném označníku malé číslo linky. Holt, 21. století.
Kdyby místo všech těch soutěží na krásno raději začali s dostavbou městského okruhu udělali by lépe.
jakože budou buď cedule, nebo okruh? podle stejný logiky asi nikdo trávu u stanice metra neposeká, když se bude stavět tram. trať
Jasně, každých pár let nový jednotný systém a nové barvičky, pokud možno úplně jiné než ty předchozí. A až někde ty nové cedule napíchají, tak se pak ukáže, že je nikdo nemá ve správě a nikdo neodpovídá za jejich údržbu a aktualizaci. Vedení města má bordel ve všem, na co se člověk podívá, a místo aby začali normálně pracovat, tak furt vymejšlej ptákoviny.
Každých pár let? Dyk se něco takového řeší poprvé…
Kdo netrefí do metra, nemá v Praze co dělat 🤣🤣🤣
Orientační systém uvnitř PID (označníky zastávek, vozů apod.) celkem jednotný je, ale rozvíjet se může. O chybách orientačního systému v metru zde píšu jinde.
Ale pokud se tím myslí i cedule s cíli na sloupech v ulicích, tak do toho bych už neinvestoval. Je to nahrazeno, a lépe, mobilními aplikacemi. v těch ovšem prostor pro zlepšení ještě je. Třeba aplikace lítačka by měla podrobněji navigovat při pěším přesunu při přestupu, a to ve 3D, pokud je to v metru.
V ulicích se v dohledné době bude rušit i dopravní značení, protože už nebude potřeba.
Nesmysl. Nemám mobil a už vůbec nějakou orientační aplikaci vždy k dispozici.
Holt vy a ti zbyli dva lide bez mobilu budete muset bloudit 😀
Sociální idiot a etický zmetek, jako se tu prezentujete vy, bude směle kráčet vpřed, s pohledem upřeným do mobilu.
Nebo si sehnat mapu z roku 1990. A dokreslit do ní novinky.
Jistě. A každý bude chodit civě do „debilu“…
Jinak je fakt, ze v Praze je soucasny system jako kdyz pejsek s kocickou varili dort, zmenu to chce a velkou… jen at je to ale jednotne a jednoznacne…
Nejvice me fascinuje oznacovani a cislovani vystupu, E1-E4 napr., kdy clovek fakt musi byt pako, aby vystoupil blbe, kdyz u nas neni zadna extra velka rozsahla stanice… Treba v Shinjuku to smysl dava, tak se bez mobilni aplikace pomalu neda spravne vyjit, pac snadno zabloudite v nekolika patrech s nastupisti a rozsahlych podzemnich tunelu, ale v Praze se staci podivat na dve cedule a vite, popr. se zeptat jestli tam nebo tam,…
Pro nás, co tu žijem dlouho, až celej život, to samozřejmě není problém. Ale pro návštěvníky být může, zejména když jde o stanici metra se dvěma vestibuly několik set metrů od sebe a oni potřebujou na tramvaj, která jede jen u jednoho… V takový situaci se jim mapka s očíslovanými výlezy (nebo ideálně čísla výlezů pro přestup v aplikaci na hledání spojení) a odpovídající čísla výlezů na směrovkách můžou dost hodit. Český názvy vestibulů a výlezů jim zdaleka tolik pomoct nemusej, zejména když je to pro ně třeba i nezvyklá abeceda…
Označování výstupů je naprosto geniální věc. Standardní situace: najdete na idosu spojení, které říká, že máte přestoupit z metra (na stanici, kterou neznáte) na autobus linky XYZ. Máte na to pár minut. Vylezete metra a vidíte cedule, které informují o jakýchsi směrech „BUS Ďáblice, Čimice“, ale nikde není ani číslo linky, ani jiné jednoznačná informace. Teď narychlo zoufale přemýšlíte, jakým směrem by tak mohla jet linka, na kterou chcete nastoupit (v lepším případě, kdy aspoň tušíte který z těch názvů je na kterém konci města). Kdyby vám idos ukázat „E3“ a pak jste jen šli podle cedule „E3“, zvládne to… Číst vice »
On to ten idos už ukazuje.
ja nerikam, ze je to spatna vec, ale at jsem v Praze, Brne, Plzni, Vidni, nikdy jsem to nepotreboval, ono se taky muze stat, ze pujdete podle blbyho cisla a jste uplne v haji,… nerikam, ze ta informace je spatna, jen, ze u nas to fakt neni tak tezke, uz jsem videl cizince co se na nastupisti v metru ptali, z ktery koleje to jede, pak jsem jim ukazal tabuli s mistem a sipkami a smerem konecne a pochopili snadno… V zahranici jsem narazil na opravdu komplikovane prestupy a vystupy ze stanic, ze orientace byla velmi tezka, ale v CR… Číst vice »
Tak ony jsou tam cedule už na nástupišti a pak v podchodu – tram, bus směr… Jenže to chce číst. Jasně, nepodchytí to vše, ale zase je fajn nechodit jako robot a trochu si zjistit, kde jsem, co je kolem a tak. Těsný přestup stejně nestihnete, protože x, y, z…
O to mi nejde, ja chodim tak, ze mam na prestup cas… Na nastupisti nic nepoznam podle E, jen to, ze mam jit vpravo nebo vlevo, pak vyjedete z eskalatoru a stejne cucite kam jit, pak uz je to totiz az u vylezu, takze k nicemu… Proto se mi vice zamlouva info i na zemi podle car,… Napsal jsem, ze me to fascinuje, protoze u nas to temer nikde komplikovane neni, mozna st. Letnany v metru… ale nevadi mi to, a muze to nekomu pomoci… Kdyz pisete nechodit jako robot, to prave nechodim a premyslim, takze se bez toho znaceni… Číst vice »
čo sa vlastne stalo z pôvodným orientačným systémom z čias výstavby Metra? vidno to na starých fotkách a vyzerá to ako presne to, čo chcú nanovo súťažiť a hľadať
V devadesátých letech byl nahrazen nějakou tehdejší upatlaností.
Ano, měli by se bez soutěže vrátit zpátky k informačnímu a orientačnímu systému ze 70. let. Ten byl opravdu velmi profesionální a propracovaný.
To, co dělají teď, je katastrofa. A ten nejnovější je ještě horší, než ten předchozí.
Ten ze sedmdesátejch byl skvělej pro tehdejší potřeby. Dneska je tam potřeba dostat o dost víc informací a to ten tehdejší systém neunese. Takže radši od základu novej, než ten původní ničit úpravama, na který není stavěnej.
Jaké informace navíc je tam třeba dostat?
Nové stanice?
Už jen s těmi o dost delšími linkami s dvojnásobkem stanic to vypadá dost jinak.
A co se týče orientace v jednotlivý stanici samotný, tak třeba ta diskutovaná čísla výstupů, daleko víc informací o přestupech, informace o tom, jestli a kudy vede bezbariérová cesta na povrch.
No, pokud byste rozšiřoval orientační systém dělanej pro metro na orientační systém určenej pro město, musel byste tam toho dostat docela dost. Ten původní ze 70. let byl čistej a nadčasovej (narozdíl o toho, čím byl nahrazen), ale fakt nejde ho po 50 letech akorát oprášit, to by nefungovalo. Každopádně pokud jím bude ten nový inspirován, vůbec by to nebylo na škodu, ale bude to muset být něco navrženého „na zelené louce“.
No, metro a město je něco jiného, to chápu..:-)
Jako kdyby Praha skutečně neměla jiné, daleko důležitější problémy na práci.
Souhlas. Stejně jako nový vzhled vozidel pid, samozřejmě nechutnej.
Souhlas, trebas prazsky okruh
Jako kdyby na magistrátu nemohli dělat více věcí najednou…
Hlavně že nahrazují orientace v metru inovovanými a méně přehlednými s označením „E“ a dalšími často jen vyplňujícími piktogramy. Ty značené exity by ještě byly pozitivní, kdyby to ovšem nebyla naprostá designová zoufalost, mizerná adaptace původní verze, které splácává kdo ví kdo.
https://zdopravy.cz/test-noveho-navigacniho-systemu-v-metru-vychody-dostanou-cisla-jako-exity-na-dalnicich-30701/
A co je to za maluvky? Neni vhodne tam dat logo soucasnych zastavek – bus/tram atd…?
Modry ramecek, kazdy to zna…
Nevím současný systém je značně nepřehledný, naopak systém s E v Paříži S byl neskutečně přehledný. V metru byla na více místech mapa povrchu a každý výlez na silnici měl své číslo. Stačilo si jen pamatovat číslo výlezu a jít dle ukazatelů. V Praze v metru na nástupišti najít mapu povrchu a vybrat správný výlez je nemožné.
Dnes uz to tam schematicky je, akorat jen ty E, takze kdo povrch nezna vubec, tak to nepozna z te mapy…
V té Paříži je tohle skvělé, bývá tam mapa širšího okolí, kde se člověk snadno zorientuje, kam potřebuje, i mapka bezprostředního okolí stanice ve větším měřítku s těmi výstupy. A na té kombinaci už snadno najdete, který výstup se vám hodí a pak jen sledujete značení k němu.
Jen dobře, ale doufám, že jako stavební kámen poslouží mj. stávající systém v metru, ten byl totiž ve sve puvodní podobně perfektně vymyšlen. V metru bych to spíš viděl na nějaký update, než vyloženě výměnu. Na povrchu je situace jiná a tam si to zaslouží fakt překopat.
Ale volby za rok a půl, tak aby to nezůstalo polovičaté.
Já mám tedy problém úplně opačný. Na povrchu žádné problémy s orientací nemám, ale výlezy z metra (mimo pár stanic které znám zpaměti) jsou pro mě vždycky tipovačka…
Stávající systém v metru není špatný, šel by ale výrazně vylepšit.
Když jde jen o to vylézt na správnou ulici, tak je to v pohodě. Když se ale hledá správný výlez při přestupu, tak je to občas na několik pokusů (když tam jsem poprvé).
V dnešní době už si skoro každý najde spojení předem – proto by bylo lepší na cedule přidat čísla tramvají/busů, která jsou pro většinu cestujících relevantnější než přibližné cílové směry.
…rovnou doplněné o elektronické tabule s časy nejbližších odjezdů.
Orientační systém v metru je špatný. Cedule k výstupům jsou sekundární, když se člověk splete, ten kousek dojde. Primární je označení nástupů. A tam je na celdulích dominatní označení Kolej 1/Kolej 2, které je úplně k ničemu. Méně než promile cestujících bezpečně ví, na které lince kam jede kolej 1 a kam kolej 2. Další v řadě je použítí názvů konečných stanic. Ty se ale občas mění a dnes jsou kdesi v polích, příp. lesích, kam většina nikdy nedojela. Podtatné jsou směry na přestupní stanice, které zná každý. Úplný seznam stanic by měl být viditelný odkudkoliv. Ne jako kdysi na… Číst vice »
Současný systém je špatný i v zavedených destinacích. Naprosto špatné umístění tabulí, špatný font, nesrozumitelné piktogramy, nesmyslný popis. Zkuste se na Florenci napoprvé trefit na autobusák. Se současným systémem zcela nemožné. Zmatené cizince jsem tam potkával každý den.
Začal bych u jednoznačného označení východů, jako je to experimentálně na Karláku.
Když přijedu od Vltavské, výlez po pevném schodišti u předku metra, z vestibulu první výstup po pravé ruce, větví se a k nový odbavovací hale a autobusáku vede pravá větev, levá vede před starou. Z B musím přestoupit na C nebo vylézt jediným výstupem a projít spojovací chodbou do druhýho vestibulu C. Východ k autobusáku bude vzadu vlevo… Což je přesně to, že tu stanici znám, na autobusák z ní občas chodím celej život. Pokud bych ji viděl poprvé, budu zmatenej jak lesní včela. A pokud bych vylezl vepředu u supermarketu a tramvají (z B jedinej přímej výstup na povrch)… Číst vice »
Já jsem si to tam prve celé obešel kolem divadla až k Negrelláku a došel na autobusák zadem přes parkoviště. 😀
Pak jsem z metra přes autobusák chodil několik let každý den do práce.
Ale stejně se furt občas před tím finálním rozvětvenim zarazím, jestli doleva nebo doprava.