Praha hledá nový orientační systém, cedule budou stejné v metru i na náměstích

Orientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOPOrientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP

Pražský magistrát chce zlepšit a sjednotit informační a navigační systém v ulicích města. Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují

Pražský magistrát chce zlepšit a sjednotit informační a navigační systém v ulicích města. Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí, na mnoha místech navíc zcela chybějí. To podle magistrátu vede často spíše ke zmatení obyvatel a návštěvníků města.

„Cílem bude řešení, které vizuálně celý systém sjednotí, ať už jste v metru, na Staroměstském náměstí, nebo před hlavním nádražím,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Město si proto objednalo studii, která má mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Analýza má rovněž přinést odhad nákladů na kompletní proměnu městské navigace. Výsledky mají být na stole začátkem příštího roku, následně chce město vypsat samotnou soutěž pro umělce a kreativce všeho druhu, ze které by měla vzejít přesná podoba nového systému.

Označník zastávky tramvaje, podle PRO CEDOP jsou informace nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP

Označník zastávky tramvaje, podle PRO CEDOP jsou informace nedostatečné.
Autor: EY/PRO CEDOP

Prvotní analýzu zpracovává sdružení firem EY a PRO CEDOP ve spolupráci s ČVUT. „Dostupnost a kvalita informací ve veřejné dopravě jsou klíčové. Cesta se pak stává příjemným zážitkem a je to bez stresu. Informační systém musí být pro cestujícího parťákem, který ho nezklame,“ říká Petr Šlegr ze společnosti PRO CEDOP. Podle něj se záměr zdaleka netýká jen turistů. „Každý někdy cestuje do míst, kde ještě nebyl. A rozhodně neplatí, že navigační systémy jsou pouze drahá elektronická zařízení. Hodně muziky lze docílit použitím i obyčejných ukazatelů a neproměnných panelů s vhodným obsahem,“ doplnil Šlegr. K největším nedostatkům podle něj patří strohé informace v přestupních uzlech z metra na tramvaj. Zatímco cedule v metru hlásá pouze směr, kam tramvaj jede, zastávkový označník zase obsahuje jen číslo. Pokud si to cestující neumí spojit, upadá ve zmatek. V uzlech chybějí například i plánky okolní lokality.

Informační cedule v Hamburku jako dobrý příklad. Autor: EY/PRO CEDOP

Informační cedule v Hamburku jako dobrý příklad.
Autor: EY/PRO CEDOP

Studie má vyřešit i kompetence, tedy kdo bude za nový systém zodpovědný. Dnes ve věci panuje roztříštěnost, své cedule mají dopravní podnik, České dráhy, SŽDC, městské části, magistrát nebo Pražská informační služba. „Kvalitní a funkční informační systém podporuje i udržitelnou mobilitu ve městě, především tím, že více zpřístupňuje využití veřejné dopravy, usnadňuje pěší chůzi i cyklistiku,“ doplnil ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč. Město chce do diskuse zapojit širokou veřejnost, když zprovoznilo webovou stránku, kam mohou občané posílat své návrhy.

Tagy cedule EY informační systém praha PRO CEDOP
14 komentářů