Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Metro Tramvaje Zprávy

Praha hledá nový orientační systém, cedule budou stejné v metru i na náměstích

Orientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP
Orientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP

Pražský magistrát chce zlepšit a sjednotit informační a navigační systém v ulicích města. Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí, na mnoha místech navíc zcela chybějí. To podle magistrátu vede často spíše ke zmatení obyvatel a návštěvníků města.

„Cílem bude řešení, které vizuálně celý systém sjednotí, ať už jste v metru, na Staroměstském náměstí, nebo před hlavním nádražím,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Město si proto objednalo studii, která má mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Analýza má rovněž přinést odhad nákladů na kompletní proměnu městské navigace. Výsledky mají být na stole začátkem příštího roku, následně chce město vypsat samotnou soutěž pro umělce a kreativce všeho druhu, ze které by měla vzejít přesná podoba nového systému.

Označník zastávky tramvaje, podle PRO CEDOP jsou informace nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP
Označník zastávky tramvaje, podle PRO CEDOP jsou informace nedostatečné.
Autor: EY/PRO CEDOP

Prvotní analýzu zpracovává sdružení firem EY a PRO CEDOP ve spolupráci s ČVUT. „Dostupnost a kvalita informací ve veřejné dopravě jsou klíčové. Cesta se pak stává příjemným zážitkem a je to bez stresu. Informační systém musí být pro cestujícího parťákem, který ho nezklame,“ říká Petr Šlegr ze společnosti PRO CEDOP. Podle něj se záměr zdaleka netýká jen turistů. „Každý někdy cestuje do míst, kde ještě nebyl. A rozhodně neplatí, že navigační systémy jsou pouze drahá elektronická zařízení. Hodně muziky lze docílit použitím i obyčejných ukazatelů a neproměnných panelů s vhodným obsahem,“ doplnil Šlegr. K největším nedostatkům podle něj patří strohé informace v přestupních uzlech z metra na tramvaj. Zatímco cedule v metru hlásá pouze směr, kam tramvaj jede, zastávkový označník zase obsahuje jen číslo. Pokud si to cestující neumí spojit, upadá ve zmatek. V uzlech chybějí například i plánky okolní lokality.

Informační cedule v Hamburku jako dobrý příklad. Autor: EY/PRO CEDOP
Informační cedule v Hamburku jako dobrý příklad.
Autor: EY/PRO CEDOP

Studie má vyřešit i kompetence, tedy kdo bude za nový systém zodpovědný. Dnes ve věci panuje roztříštěnost, své cedule mají dopravní podnik, České dráhy, SŽDC, městské části, magistrát nebo Pražská informační služba. „Kvalitní a funkční informační systém podporuje i udržitelnou mobilitu ve městě, především tím, že více zpřístupňuje využití veřejné dopravy, usnadňuje pěší chůzi i cyklistiku,“ doplnil ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč. Město chce do diskuse zapojit širokou veřejnost, když zprovoznilo webovou stránku, kam mohou občané posílat své návrhy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Už ta studie bude solidní únik peněz. Stačilo by přece zkopírovat něco osvědčeného z ciziny. Nemusí se tu zase vymýšlet novinka ve stylu OpenKRAD.

Pepa
Host
Pepa

Vyměnit všechny cedule v Prase = superkšeft pro spřáteleného výrobce cedulí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Souhlas – zejména když přitom většina z nich jakž-takž vyhovuje.

„současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev“
Kritikovi „různobarevnosti“ zřejmě vůbec nedochází, že i (a právě) barevná odlišení mají svůj významný smysl – určitě je užitečné odlišovat i barevně různé kategorie objektů, k nimž má orientační systém navádět: po Praze se neustále pohybuje „hafo“ turistů, a to i ze zemí nepíšících běžně latinkou, jimž tak i barva orientační tabulky může pomoci snáze odhalit, k čemu je má tabulka navést.

Milan
Host
Milan

Používám už léta pro cesty veřejnou dopravou po celé republice kombinaci idos a mapy.cz a díky zobrazení spoje na mapě, přesně vím, jakým směrem jít k zastávce. Domnívám se, že ani pro cizince nemůže být problém použít tento informační systém v mobilu.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Úplně příšerným místem z hlediska orientace je Florenc. To je docela rozsáhlá oblast s velkým množstvím zastávek, které nejsou navzájem vidět, kde nevíte, který bus jede odkud, k tomu ještě několik výlezů z metra a propojení B/C, a mezi tím se proplétají frekventované komunikace lemované zábradlími. Neustále tam potkávám zmatené lidi, kteří by rádi na autobusové nádraží a nevědí kudy. Vystoupí někde z něčeho a musejí s kufry bloudit kolem, protože značky navádějící na AN jsou vzácné a totálně nenápadné. Že by někde byla mapa celého prostoru od Sokolovské až po viadukt s jasným označením „zde jste“ a s důležitými… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ona úplně stačí třeba železniční zastávka Praha-Podbaba, která je přitom ze zcela nejnovějších v Praze: když tam místních poměrů neznalý cestující vystoupí z vlaku na peron u 2 koleje (blíže k řece), tak cestu k zastávce tramvaje, kterou není vidět (podchodem pod kolejemi a pak asi 200 metrů pěšky) hledá hodně komplikovaně – různých „malůvek“ (jak těch „oficiálních“ dětských obrázků, tak i výtvorů graffiti) je tam na betonových stěnách podchodu i ramp sice „hafo“, ale aby tam někdo udělal aspoň šipku a dopsal k ní třeba zkratku MHD, to zatím nenapadlo ani ty, kdo občas výtvory graffiti zamalovávají …

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Ale no tak dědo.. Na tram zastávku je to cca 50 metrů. Jinak je fakt že na cedule se zapomělo uplne – vlaková zastávka je schovschovaná za benzínovou a ještě za protihlukovkou a valem … Nicméně kazdy alespon alespoň trošku inteligentní jedinec si odvodi ze kdyz tesne pred zastávkou tram je železniční most přes hlavní silnici po který přijela tramvaj, vlevo od mostu je jen vysoká skála tak ze ta zastávka bude někde napravo od mostu… ale ty cedule tam opravdu nejsou.. No.porad je to daleko přehlednější nez od tram nadrazi Strasnice ke vlaku kde.je to vážně tragedie.. už aby… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Z designoveho hlediska je prazsky zastavkovy oznacnik naprosta katastrofa. To Brno, Plzen, Budejce, Ostrava jaou na tom o dost lepe.
A oznaceni stanic metra je take katastrofa. Vetsina evropskych metropoli je maji zretelne oznaceny.

Glutexo
Host
Glutexo

Ostrava? Jakože ta úplně pidiaturní čísla spojů vysoko na modrých tabulkách? Ale Praha k tomu také směřuje. Čísla bývala veliká, kontrastní na plechových čtverečcích. Teď jsou menší, nahnědlá na papíře za lesknoucí se fólií. Pokrok nezastavíš.

Paulíno
Host
Paulíno

Bylo by dobré, kdyby v Praze ve větších uzlech byly informační plánky s jednotlivými stanovišti + to co z nich jezdí. Vzpomínám jak jsem poprvé na Nových Butovicích hledal odkud jezdí 184 směr Motol, protože mně fakt nenapadlo, že nejezdí z terminálu, ale ze zastávky u silnice o patro výš.

Petr.R
Host
Petr.R

ten pražský označník je dobrý jak z pohledu silničního nebo cestujícího, kde není celý jízdní řád je to matoucí pro nemístní. Čísla a název konečné nic nevypovídá jestli tramvaj jede třeba tři zastávky po stejné trase jak jiná.

Michal
Host
Michal

Součástí pražského označníku je i deska s jízdními řády, kde se dá směrování linek celkem spolehlivě vyčíst.

Petr.R
Host
Petr.R

šak to píši, protože na fotce to označili za nevyhovující. V jednom městě jsem se podílel na návrhu i výrobě. Možná jsem to blbě formuloval, ale čárku tam mám. Omlouvám se.

Petr Šlegr
Host
Petr Šlegr

Označník považuji za nevyhovující v tom, že velkým písmem obsahuje pouze čísla linek a žádné směry. Přitom znalost směru by řadě cestujích stačila („nastoupíš do čehokoliv co jede směr TenAten a pojedeš 3 zastávky“). Neříkám, že na zastávce (ne nutně na označníku) nemají být uvedeny všechny zastávky na trase (jízdní řád), ale ruku na srdce, jak rychle si to na současném označníku přečtete? A kolik lidí současně se tam vejde, aby to přečetlo? Ideální je asi obojí: jízdní řád i velký písmem směr (a důležité nácestné zast). Podotýkám, že studie je zatím ve fázi hledání nedostatků, návrhy přijdou teprve později… Číst vice »

Partneři


Newsletter

Výběr editora