Praha chystá soutěž na nový orientační systém, má být jednotný a výrazný
Současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev a podle magistrátu lidi spíše matou
Hlavní město Praha oprašuje nápad na obměnu a sjednocení informačního a navigačního systému v ulicích metropole. Na podobu nových ukazatelů a dalších prvků chce magistrát vypsat graficko-designérskou soutěž. Sliboval ji přitom už před dvěma lety.
Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí, dopravních modů, na mnoha místech navíc zcela chybějí. To podle magistrátu vede často spíše ke zmatení obyvatel a návštěvníků města.
Ve městě mají navíc v příštích letech vzniknout složité přestupní uzly, které souvisejí například s výstavbou metra D, terminálem na Smíchovském nádraží, lanovkou na Podbabě nebo tratí na letiště. Na dosavadní infrastruktuře se mají cedule měnit postupně.
Nejde přitom o nový nápad, spíše o pokračování letitého záměru. O výměně informačního systému se hovoří od roku 2017, v pololetí roku 2018 si město objednalo odbornou studii. Ta měla mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Tendr pro kreativce a grafiky měl být vypsán začátkem roku 2019. Nyní má soutěž vypsat organizace ROPID letos na jaře.
„Nechceme zbytečně utrácet za okamžitou plošnou výměnu všech cedulí, takže po realizaci pilotních projektů bude docházet k jejich výměně jen postupně v rámci rekonstrukcí plánovaných z jiných důvodů. Potrvá to tedy delší dobu, ale někdy se s tím začít musí, jinak by se jen zhoršoval stávající nesystém,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib. Podle něj budou v novém systému hrát výraznou roli i on-line informace.
„Celkem máme po městě asi osm správců a každý má jiný styl. Kdo se v tom má pak vyznat? Po vzoru Londýna nebo Berlína to všechno sjednotíme,“ doplnil Hřibův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Podle něj nynější orientační systém po desetiletí nikdo systematicky nerozvíjel, „spíš si tak žil vlastním životem“. Výrazněji mají být například označeny stanice metra, železniční zastávky nebo přestupové směry.