Doprava ve městě Mikromobilita

Praha 1 zakáže elektrické koloběžky v pěších zónách, Lime končí v 12 městech

Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Koloběžka Lime S. Foto: Lime

Městská část Praha 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek. Radnice tak podle svých slov reaguje na stížnosti obyvatel. O plánu informovala městská část v tiskové zprávě.

Elektrokoloběžky jsou v Praze spojeny hlavně se společností Lime. S ní se radnice snaží přes rok domluvit na úpravě pravidel. „Nevidíme smysl v tom okamžitě vše zakazovat, vždycky nejprve vedeme jednání, ve kterém se snažíme nastavit férové podmínky pro obě strany. Chceme, aby se na Praze 1 dobře podnikalo, ale podnikání nesmí obtěžovat místní obyvatele,” komentuje krok radnice radní pro dopravu David Skála (Praha 1 Sobě).  Podle něj společnost Lime nesplnila žádný z požadavků „na bezpečný a rozumný provoz.“ „Po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ dodal Skála.

Zákaz se týká všech komerčních elektrokoloběžek, majitelé vlastních vozítek z Prahy 1 budou moci na radnici požádat o výjimku obdobně jako pro své auto.
„Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem, který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií. Navrhli jsme konkrétní podobu doplnění stávajícího značení a zákaz vjezdu může začít platit už na nejbližší novou turistickou sezonu,” vysvětluje Skála.

Praha 1 počítá se zavedením značení, které bude zakazovat vjezd elektrokoloběžek. Návrh na značení bude 90 dní viset na úřední desce, je možné proti němu podat námitku. Podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. S koloběžkami bojuje i Praha 2, která loni kvůli nim dokonce podala i trestní oznámení.

Návrh značící zákaz vjezdu elektrokoloběžek. Foto: Praha 1
Návrh značící zákaz vjezdu elektrokoloběžek. Foto: Praha 1

Lime je celosvětově největším provozovatelem elektrokoloběžek, s podobnými problémy bojují i jiná velká města po celém světě. Ne všude jdou cestou zákazů: například Vídeň představila nová pravidla, která zpřísňují podmínky, ale koloběžky nezakazují.

Lime včera oznámil, že svoji síť měst, v kterých působí, zredukuje o 12. Jde například o Atlantu či San Diego v USA, v Evropě skončí v rakouském Linci. Lime konec vysvětluje tím, že trhy v těchto městech se vyvíjely příliš pomalu a provoz byl ztrátový.

Vyjádření společnosti Lime:

Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku. Něco takového je zcela nepřípustné.

S magistrátem vedeme debaty o podobě nového memoranda a již brzy by měl být připraven jeho první návrh. Za více než rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností. Na jejich základě se proto s městem bavíme, jak pravidla nastavit, aby došlo ke zlepšení aktuální situace v Praze a byla stanovena jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility.

V rámci příprav nového memoranda jsme navrhovali například možnost zpomalení našich koloběžek v rizikových oblastech, což by přispělo k vyřešení situace právě třeba v oblasti pěších zón na Praze 1. Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem o Memorandu o porozumění, které má nastavit rovná a jasná pravidla pro bezpečný a udržitelný pohyb po městě. Těch se ostatně Praha 1 může zúčastnit.

Není navíc pravda, že požadavky Prahy 1 neplníme. Právě na základě požadavků Prahy 1 jsme pod pokutou zakázali parkovaní v pěších zónách Prahy 1 a, rovněž na základě požadavků, jsme omezili nejvyšší možnou rychlost v rizikových místech Opatření jsme tedy přijaly a ta fungují.

Vzhledem k tomu, že provoz monitorujeme online, vidíme, že na území pěších zón aktuálně parkují jednotky koloběžek a k těm operativně vysíláme náš tým, aby situaci napravil. Od Prahy 1 bychom uvítali jasné vymezení sítě vhodných míst pro odložení jízdních kol a tedy i koloběžek. V mnoha městech po světě máme vyzkoušeno, že jakmile je taková síť dostatečně hustá a viditelná, naši uživatelé koloběžky ve valné většině případů parkují právě tam. Jinde zaparkované prostřeky jsme schopni operativně přeparkovat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Leinad
Host
Leinad

Protože policie a strážníci jsou líní vymáhat dodržování pravidel, zakáže se všem jezdit na koloběžce.
Nevadí že koloběžka je v zákoně dobře popsaná (vztahují se na ni stejná pravidla jako na jízdní kolo, za většinu rozumných stížností „antilimáků“ lze řidiče „pokutovat“) prostě to zákažeme.

Nekdo
Host
Nekdo

Dokáže někdo vysvětlit, jak je možné, že si policie nevšímá tyto elektrické motocykly, nevyžaduje aby měli homologaci, SPZ, absolvovali pravidelně TK a EK a jejich řidiči nosili helmy a byli držiteli příslušného ŘP?

Leinad
Host
Leinad

Do určitého výkonu a max rychlosti je elektrické kolo prostě jízdní kolo. Až instalací silnějšího motoru se z toho udělá skůtr.

LWQ
Host
LWQ

Protoze mame zakon 361/2000 sb. (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361) – nastudujte a uvidite.

František Mrkus
Host
František Mrkus

Můj návrh na LIME je takový, že aby skutečně sloužil Pražákům, měl by být zadarmo. JENOMŽE na provoz by měli dohlížet „příslušníci“ a měli by vybírat poctivě pokuty. Z těch pak by se snadno zaplatil provoz i výplaty.

Poté po několika týdnech by nezodpovědní uživatelé byli vymýceni a mohl by se zavést běžný tarif.

Eda
Host
Eda

Koncept Lime považuji za službu pro běžného občana Prahy zcela zbytečnou, resp. omezující. S Lime se potkávám 1) a to zcela nejčastěji – blokující chodník, nejlépe postavenou napříč chodníkem – zcela lhostejno jak širokým 2) s mladým dementním turistou – nebo ještě lépe skupinou dementních turistů kterří se potřebují „realizovat“ 3) s občanem Prahy, který si to chce jednou – a bohatě stačí – vyzkoušet a 4) .. vlastně další varianta mě nenapadá.. Opravdu je zde někdo kdo jako obyvatel Prahy Lime pravidelně využívá a je si jistý že není jiný, lepší způsob…? Praha je město s naprosto vynikajícím pokrytím… Číst vice »

František Mrkus
Host
František Mrkus

A to jste nezmínil cenu a kostky.

Jirka
Host
Jirka

Přesně tak. Jednu takovou koloběžku jsem si koupil kvůli tomu, že u nás žádné MHD není a autobus jezdí do vedlejšího města za 1-3 hodiny. Koloběžka mi dává možnost jet kdykoliv a její provoz je řekněme 1-2Kč za cesta tam i zpět. To vám Lime za 6 km nikdy nedá. V Praze se cenově vyplatí si koupit MHD, které jezdí každou chvilku. Moje koloběžka se po nějakých 400 jízdách začne vyplácet (její cena + provoz bude levnější než si všechny ty jízdy kupovat autobus nebo jet autem) a jezdím vlastně na druhém nejekologičtějším prostředku na provoz (asi vyhrává kolo) vzhledem… Číst vice »

LWQ
Host
LWQ

Lime nepravidelne pouzivam, kdyz zkolabuje MHD a ja se potrebuji dostat do/z prace na vlak a pesky ty 4km fakt absolvovat nemam cas. Navic, kazdy znaly dopravy Vam potvrdi, ze napriklad tangencialni dopravn smery v Praze dlouhodobe trpi. Zkuste se dostat z Novodvorske na Smichov treba. … Neni to zadarmo, ale by to jeste levnejsi, tak to turisti zneuzii jeste vice. Problem je, ze mestska policie az na vyjimky neresi postih dementu co pod parou ci dokonce strizlivy zneuzivaji tehle sluzby. Problem nejsou bezni uzivatele e-kolobezek, ale dementi co Lime zneuzivaji, jezdi hlava-nehlava a parkuji bezohledne. To je treba resit.

Jirka
Host
Jirka

Jestli to chápu tak to nebude celoplošně, ale jen na některých ulicích. Není někde mapka, kde by to asi mělo být?

Halamus
Host
Halamus

Chápete pojem „pěší zóna“? Takže v pěších zónách ceploplošně.

Mirvald
Host
Mirvald

A co děti? Ty také nebudou smět? Co na to pan Hříbek nebo jak se jmenuje?

Halamus
Host
Halamus

Děti pojedou na klasické lokobce, neelektrifikované a bez motoru.

kanafasik
Host
kanafasik

konečně!

libcha
Host
libcha

Mimochodem, jak je to se zákazem segwayů, změnilo se na tom něco?

Osobně si myslím, že v obecné rovině by se nikdy neměly zákony a vyhlášky vytvářet tím způsobem, aby byly vyloženě ušité na jednu konkrétní věc (zde: sdílené elektrokoloběžky, navíc primárně jedné firmy). Třeba koloběžku s raketovým pohonem ta vyhláška nezakazuje 🙂

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Potom, co v určitých oblastech zakázali segwaye, definované tuším jako nějaká „samovyvažovací“ vozidla, se objevila jednostopá vozidla s širokánskými pneumatikami.
Zakážeme-li jen Lime bez nějakého zobecnění, do měsíce je tu něco dalšího, co se ještě těsně vejde do paragrafu.

Kamui
Host
Kamui

Přitom by stačilo jet podle zásady, že co není povoleno, to je zakázáno.

yaakov666
Host
yaakov666

Taková zásada ovšem odporuje ústavnímu pořádku, naštěstí.

Dushan
Host
Dushan

Je psáno: „bez motoru“ a i raketový pohon musí mít motor, byť na jiném principu, nežli rotačním.

Halamus
Host
Halamus
LWQ
Host
LWQ

Kdyz sme u tech definic, motor je zarizeni pro premenu energie na pohyb – to jsou i nohy na kole, kolobezce ci ruce na handbike. A co ted,ze? 😀

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Ta značka zákazu kol mimo kol s pedály mě pobavila. To je něco jako zákaz vjezdu aut mimo aut s volantem, že? Obecně problém koloběžek vidím v tom, že na chodníku nemají co dělat, jenže ne každý si s ní troufne na vozovku. To je ten hlavní rozdíl mezi kolem a koloběžkou, „bezpečnější“ průměr kola. Pak ale nechápu, jaký je rozdíl v tom, zda kolo pohání člověk nebo elektromotor – chodci, který musí přinejmenším uhnout je to jedno a řidiči, který také musí přinejmenším uhnout, také. Rozumné by mi přišlo pravidlo „po chodníku se chodí a po vozovce se jezdí“… Číst vice »

mirek
Host
mirek

Není. „Kolo bez pedálů“ je podle ministerstva dopravy třeba právě ten Lime.
Pointa je v tom, že problém na pěších zónách jsou po zákazu segwayů elektrokoloběžky. Pokus zakázat i cyklisty tu už loni byl, soud ho zrušil jako nezákonné.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Díky za upozornění – po Praze totiž vozí turisty i „opravdová“ kola (tj jednostopá vozidla se sedlem) bez pedálů.

Graylag
Host
Graylag

Můžete nějak argumentovat, proč si myslíte, že koloběžky na chodníku nemají co dělat? Teď nemyslím na uzoučkém chodníku plném chodců, ale na širokém chodníku kde je chodců málo nebo je mezi nimi dost místa. Koloběžka pokud na ní jezdec nejezdí jako blbec je vzhledem k relativně malé setrvačnosti a obratnosti zcela ideální právě na chodník, kde představuje kompromis ve zrychlení pohybu bez výrazného ohrožení ostatních. Jo, vím, že kreténi co jezdí na koloběžkách plnou rychlostí těsně kolem lidí jsou nebezpečný problém. Ale problém je právě ten kretén na ní, ne stroj. Pokud budete argumentovat, že koloběžka na chodníku je nebezpečná,… Číst vice »

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Tyto vaše argumenty uznat musím. Uznávám, že člověk jedoucí na vlastním vozidle se většinou chová rozumně. Pak je tu ale zkušenost s Lime, kdy jako kreténi jezdí téměř všichni, zvlášť když je jich banda. Inu, i jednotlivci s tím jezdí jako s půjčeným (logicky).

Pak začíná dávat smysl zakázat pouze Lime bez dalšího zobecňování. Jenže to je taky pitomost. A teď, babo, raď…

Graylag
Host
Graylag

Myslím, že si rozumíme. A řešení samozřejmě nemám. Snad až na variantu, že by Lime a spol. své zákazníky tvrdě limitovalo a kontrolovalo (třeba že by jízdu umožnilo až po jakési zkoušce) a při porušování pravidel automaticky banovalo. Ale to je jednak složité samo o sobě a jednak proti jejich obchodnímu modelu.

Osobně mi hlavně vadí příliš radikální argumentace, kdy občas mám strach i jen jít pomalu po chodníku, aby se snad někdo necítil ohrožen. O přibližovadlech nebo kole, u kterých za specifických podmínek na chodníku nevidím problém ani nemluvím.

Leinad
Host
Leinad

Hlavně by nebezpečné přestupky měla pokutovat policie. Akorát by to neslo míň než radarové pasti.

Dalibor
Host
Dalibor

Problém cítím v tom, že chodník je propěší. Pro jakýkoliv druh jízdy je „vyčleněna“ vozovka. Koloběžky, zvláště motorová patří na vozovku, mj proto že umí jezdit několikanásobkem rychlosti chůze i běžce. (nevím jak vy, ale já neumím běžet trvale 20km /h).

Graylag
Host
Graylag

V tom s vámi právě nesouhlasím. Pokud uděláte takhle ostrou čáru, co kolečkové brusle, minikoloběžky, dětské odrážedla a kočárky? Tihle „jezdci“ nedávají na vozovce smysl ani trochu. Motorová koloběžka je už na hraně mezi přibližovadlem a skutečným vozidlem kdy rozdíl je hlavně na způsobu použití. A souhlasím, že kdo jede na koloběžce na plný plyn maximální rychlostí, tak na chodník nepatří. Ale proč automaticky někoho vytlačovat na vozovku jen protože má kola místo aby chodil pokud jede jako člověk a ne jako kretén? Zejména pokud je „vozovkou“ páteřní městská komunikace s hustým provozem. O maximální rychlosti to není. Můžete si… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

To mě přivedlo na nápad. Lime by mohlo dát do svých koloběžek vypínatelný omezovač na 6/8/10 km/h (podle toho co uznají za vhodné) s tím, že při jeho vypnutí se na koloběžce rozsvítí dodatečná varovná indikace. Poté by mohlo Lime dát do svých pravidel (nebo ještě lépe Praha do vyhlášky) omezení rychlosti na chodníku na výše uvedenou hodnotu. Pak stačí když strážník uvidí na chodníku jezdce s rozsvícenými výstražnými světly, a může konat.

Nekdo
Host
Nekdo

tohle by vůbec nebylo potřeba řešit, kdyby tou hranicí byl motor. jakmile to má motor, tak je to v kategorii motocykl nebo auto, pokud ne, tak kolo. jak prosté, milý Watsone…

Graylag
Host
Graylag

Takže elektrické invalidní vozíky a dětské elektrické autíčka šup na vozovku. A milý občane, pokud potřebuješ jet někam kam MHD nejede (nebo je doprava kvůli přestupům neefektivní), kup si auto. Je to ta správná cesta?

Přítomnost motoru je sice jednoduše jednoduše kontrolovatelné kritérium, jenže motor není to, co přibližovadlo dělá nebezpečným. Blb na motorové koloběžce je stejně nebezpečný jako blb na nemotorové. A naopak rozumný člověk na motorové koloběžce není nebezpečný ani v hustém davu.

LWQ
Host
LWQ

Kolobezka ma celkem z principu i brzdy, vime? Tedy nemusi jet 25km/h a srazet lidi, to si nechte do Carmagedonu. Vozovka i chodnik maji z principu byt o ohleduplnosti. Problem je ten, ze na velke casti mist se s kolobezkou neda vozovku vyuzit, protoze zdrzuji provoz, nebot 25km/h je precejen malo, nacez zacnou vznikat jeste nebezpecnejsi a slozitejsi, zbytecne vyhrocene situace. Pokud bude mit na chodniku maximalni prioritu chodec, tak ostatni, vcetne kolobezek ci cyklistu musi davat pozor, aby chodce neomezili ci nehrozili a hotovo.

patology_chef
Host
patology_chef

Proto, že vyhláška nerozlišuje mezi úzkým a širokým chodníkem a mezi inteligentními a debilními účastníky provozu a je to tak správně 😉

Jakub
Host
Jakub

Sám vlastním elektrostroj považován za elektrokoloběžku, turisté na Lime mi také vadí pokud jezdí centimetry okolo po chodnících, nicméně sám jezdím ohleduplně. Znamená to tedy, že jako nepražák dostanu pokutu za průjezd pěší zónou na elektrokoloběžce, zatímco na rychlejším elektrokole bych projet mohl bez pokuty? To je zase nedomyšlený nesmysl.

mirek
Host
mirek

Můžete si zažádat o výjimku.
Ano, tipnul bych si, že teď bude následovat rozmach půjčovaných elektrokol a následně opět jejich zákaz.

Gale
Host
Gale

Jen pokud si napřed pořeší trvalý pobyt na Praze 1.
Já to zkusil, ale jsa z Vinohrad (Praha 2), nemám šanci.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Co jste zkusil? Ta regulace se ještě jen připravuje, ne?

Halamus
Host
Halamus

Mám za to, že to je diskriminační a že na výjimku má nárok jakýkoliv občen EU.
Nejsem právním, jen osobní názor.

Alibaba
Host
Alibaba

Na (elektro)kole se hůře prasí (na chodnících), tak bych to tak černě neviděl.

Desper
Host
Desper

Co jim prostě vyznačit nějaké stezky / kombitrasy v méně frekventovaných ulicích? To neumí město vytvořit nějakou koncepci do budoucna? Elektromikromobilita je budoucnost. Ne zrovna Lime, ale mít své e-vozítko už nic moc nestojí (míň než lepší kolo), tak proč nezačít s přípravou teď?

Martin S.
Host
Martin S.

Souhlasím. Ačkoliv se mi líbí současná koalice na P1, podle mě není řešením jen zakazovat. Koloběžky mají potenciál zefektivnit městskou mobilitu a měla by se pro ně dělat infrastruktura (spolu s koly).

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Jasně, ať jezdí třeba po Plzeňské. Nebo po Vršovické, tam už dokonce nějaké náznaky cyklopruhů i jsou. Akorát tedy nevím, jestli to jsou lokality dost atraktivní pro turisty… 🙂

Alibaba
Host
Alibaba

Elektromikromobilita je omyl. Za chvíli člověk neujde ani krok a zakrní. Nemám nic proti půčovnám koloběžek a kol bez motorů. Na vše co má (elektro)motor by měl být řidičák. A pak po případném prasení řidičák zabavovat.