Praha 1 zakáže elektrické koloběžky v pěších zónách, Lime končí v 12 městech
Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Městská část Praha 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne
Protože policie a strážníci jsou líní vymáhat dodržování pravidel, zakáže se všem jezdit na koloběžce.
Nevadí že koloběžka je v zákoně dobře popsaná (vztahují se na ni stejná pravidla jako na jízdní kolo, za většinu rozumných stížností „antilimáků“ lze řidiče „pokutovat“) prostě to zákažeme.
Dokáže někdo vysvětlit, jak je možné, že si policie nevšímá tyto elektrické motocykly, nevyžaduje aby měli homologaci, SPZ, absolvovali pravidelně TK a EK a jejich řidiči nosili helmy a byli držiteli příslušného ŘP?
Do určitého výkonu a max rychlosti je elektrické kolo prostě jízdní kolo. Až instalací silnějšího motoru se z toho udělá skůtr.
Protoze mame zakon 361/2000 sb. (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361) – nastudujte a uvidite.
Můj návrh na LIME je takový, že aby skutečně sloužil Pražákům, měl by být zadarmo. JENOMŽE na provoz by měli dohlížet „příslušníci“ a měli by vybírat poctivě pokuty. Z těch pak by se snadno zaplatil provoz i výplaty.
Poté po několika týdnech by nezodpovědní uživatelé byli vymýceni a mohl by se zavést běžný tarif.
Koncept Lime považuji za službu pro běžného občana Prahy zcela zbytečnou, resp. omezující. S Lime se potkávám 1) a to zcela nejčastěji – blokující chodník, nejlépe postavenou napříč chodníkem – zcela lhostejno jak širokým 2) s mladým dementním turistou – nebo ještě lépe skupinou dementních turistů kterří se potřebují „realizovat“ 3) s občanem Prahy, který si to chce jednou – a bohatě stačí – vyzkoušet a 4) .. vlastně další varianta mě nenapadá.. Opravdu je zde někdo kdo jako obyvatel Prahy Lime pravidelně využívá a je si jistý že není jiný, lepší způsob…? Praha je město s naprosto vynikajícím pokrytím… Číst vice »
A to jste nezmínil cenu a kostky.
Přesně tak. Jednu takovou koloběžku jsem si koupil kvůli tomu, že u nás žádné MHD není a autobus jezdí do vedlejšího města za 1-3 hodiny. Koloběžka mi dává možnost jet kdykoliv a její provoz je řekněme 1-2Kč za cesta tam i zpět. To vám Lime za 6 km nikdy nedá. V Praze se cenově vyplatí si koupit MHD, které jezdí každou chvilku. Moje koloběžka se po nějakých 400 jízdách začne vyplácet (její cena + provoz bude levnější než si všechny ty jízdy kupovat autobus nebo jet autem) a jezdím vlastně na druhém nejekologičtějším prostředku na provoz (asi vyhrává kolo) vzhledem… Číst vice »
Lime nepravidelne pouzivam, kdyz zkolabuje MHD a ja se potrebuji dostat do/z prace na vlak a pesky ty 4km fakt absolvovat nemam cas. Navic, kazdy znaly dopravy Vam potvrdi, ze napriklad tangencialni dopravn smery v Praze dlouhodobe trpi. Zkuste se dostat z Novodvorske na Smichov treba. … Neni to zadarmo, ale by to jeste levnejsi, tak to turisti zneuzii jeste vice. Problem je, ze mestska policie az na vyjimky neresi postih dementu co pod parou ci dokonce strizlivy zneuzivaji tehle sluzby. Problem nejsou bezni uzivatele e-kolobezek, ale dementi co Lime zneuzivaji, jezdi hlava-nehlava a parkuji bezohledne. To je treba resit.
Jestli to chápu tak to nebude celoplošně, ale jen na některých ulicích. Není někde mapka, kde by to asi mělo být?
Chápete pojem „pěší zóna“? Takže v pěších zónách ceploplošně.
A co děti? Ty také nebudou smět? Co na to pan Hříbek nebo jak se jmenuje?
Děti pojedou na klasické lokobce, neelektrifikované a bez motoru.
konečně!
Mimochodem, jak je to se zákazem segwayů, změnilo se na tom něco?
Osobně si myslím, že v obecné rovině by se nikdy neměly zákony a vyhlášky vytvářet tím způsobem, aby byly vyloženě ušité na jednu konkrétní věc (zde: sdílené elektrokoloběžky, navíc primárně jedné firmy). Třeba koloběžku s raketovým pohonem ta vyhláška nezakazuje 🙂
Potom, co v určitých oblastech zakázali segwaye, definované tuším jako nějaká „samovyvažovací“ vozidla, se objevila jednostopá vozidla s širokánskými pneumatikami.
Zakážeme-li jen Lime bez nějakého zobecnění, do měsíce je tu něco dalšího, co se ještě těsně vejde do paragrafu.
Přitom by stačilo jet podle zásady, že co není povoleno, to je zakázáno.
Taková zásada ovšem odporuje ústavnímu pořádku, naštěstí.
Je psáno: „bez motoru“ a i raketový pohon musí mít motor, byť na jiném principu, nežli rotačním.
Jen doplním, https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%BD_motor
Kdyz sme u tech definic, motor je zarizeni pro premenu energie na pohyb – to jsou i nohy na kole, kolobezce ci ruce na handbike. A co ted,ze? 😀
Ta značka zákazu kol mimo kol s pedály mě pobavila. To je něco jako zákaz vjezdu aut mimo aut s volantem, že? Obecně problém koloběžek vidím v tom, že na chodníku nemají co dělat, jenže ne každý si s ní troufne na vozovku. To je ten hlavní rozdíl mezi kolem a koloběžkou, „bezpečnější“ průměr kola. Pak ale nechápu, jaký je rozdíl v tom, zda kolo pohání člověk nebo elektromotor – chodci, který musí přinejmenším uhnout je to jedno a řidiči, který také musí přinejmenším uhnout, také. Rozumné by mi přišlo pravidlo „po chodníku se chodí a po vozovce se jezdí“… Číst vice »
Není. „Kolo bez pedálů“ je podle ministerstva dopravy třeba právě ten Lime.
Pointa je v tom, že problém na pěších zónách jsou po zákazu segwayů elektrokoloběžky. Pokus zakázat i cyklisty tu už loni byl, soud ho zrušil jako nezákonné.
Díky za upozornění – po Praze totiž vozí turisty i „opravdová“ kola (tj jednostopá vozidla se sedlem) bez pedálů.
Můžete nějak argumentovat, proč si myslíte, že koloběžky na chodníku nemají co dělat? Teď nemyslím na uzoučkém chodníku plném chodců, ale na širokém chodníku kde je chodců málo nebo je mezi nimi dost místa. Koloběžka pokud na ní jezdec nejezdí jako blbec je vzhledem k relativně malé setrvačnosti a obratnosti zcela ideální právě na chodník, kde představuje kompromis ve zrychlení pohybu bez výrazného ohrožení ostatních. Jo, vím, že kreténi co jezdí na koloběžkách plnou rychlostí těsně kolem lidí jsou nebezpečný problém. Ale problém je právě ten kretén na ní, ne stroj. Pokud budete argumentovat, že koloběžka na chodníku je nebezpečná,… Číst vice »
Tyto vaše argumenty uznat musím. Uznávám, že člověk jedoucí na vlastním vozidle se většinou chová rozumně. Pak je tu ale zkušenost s Lime, kdy jako kreténi jezdí téměř všichni, zvlášť když je jich banda. Inu, i jednotlivci s tím jezdí jako s půjčeným (logicky).
Pak začíná dávat smysl zakázat pouze Lime bez dalšího zobecňování. Jenže to je taky pitomost. A teď, babo, raď…
Myslím, že si rozumíme. A řešení samozřejmě nemám. Snad až na variantu, že by Lime a spol. své zákazníky tvrdě limitovalo a kontrolovalo (třeba že by jízdu umožnilo až po jakési zkoušce) a při porušování pravidel automaticky banovalo. Ale to je jednak složité samo o sobě a jednak proti jejich obchodnímu modelu.
Osobně mi hlavně vadí příliš radikální argumentace, kdy občas mám strach i jen jít pomalu po chodníku, aby se snad někdo necítil ohrožen. O přibližovadlech nebo kole, u kterých za specifických podmínek na chodníku nevidím problém ani nemluvím.
Hlavně by nebezpečné přestupky měla pokutovat policie. Akorát by to neslo míň než radarové pasti.
Problém cítím v tom, že chodník je propěší. Pro jakýkoliv druh jízdy je „vyčleněna“ vozovka. Koloběžky, zvláště motorová patří na vozovku, mj proto že umí jezdit několikanásobkem rychlosti chůze i běžce. (nevím jak vy, ale já neumím běžet trvale 20km /h).
V tom s vámi právě nesouhlasím. Pokud uděláte takhle ostrou čáru, co kolečkové brusle, minikoloběžky, dětské odrážedla a kočárky? Tihle „jezdci“ nedávají na vozovce smysl ani trochu. Motorová koloběžka je už na hraně mezi přibližovadlem a skutečným vozidlem kdy rozdíl je hlavně na způsobu použití. A souhlasím, že kdo jede na koloběžce na plný plyn maximální rychlostí, tak na chodník nepatří. Ale proč automaticky někoho vytlačovat na vozovku jen protože má kola místo aby chodil pokud jede jako člověk a ne jako kretén? Zejména pokud je „vozovkou“ páteřní městská komunikace s hustým provozem. O maximální rychlosti to není. Můžete si… Číst vice »
To mě přivedlo na nápad. Lime by mohlo dát do svých koloběžek vypínatelný omezovač na 6/8/10 km/h (podle toho co uznají za vhodné) s tím, že při jeho vypnutí se na koloběžce rozsvítí dodatečná varovná indikace. Poté by mohlo Lime dát do svých pravidel (nebo ještě lépe Praha do vyhlášky) omezení rychlosti na chodníku na výše uvedenou hodnotu. Pak stačí když strážník uvidí na chodníku jezdce s rozsvícenými výstražnými světly, a může konat.
tohle by vůbec nebylo potřeba řešit, kdyby tou hranicí byl motor. jakmile to má motor, tak je to v kategorii motocykl nebo auto, pokud ne, tak kolo. jak prosté, milý Watsone…
Takže elektrické invalidní vozíky a dětské elektrické autíčka šup na vozovku. A milý občane, pokud potřebuješ jet někam kam MHD nejede (nebo je doprava kvůli přestupům neefektivní), kup si auto. Je to ta správná cesta?
Přítomnost motoru je sice jednoduše jednoduše kontrolovatelné kritérium, jenže motor není to, co přibližovadlo dělá nebezpečným. Blb na motorové koloběžce je stejně nebezpečný jako blb na nemotorové. A naopak rozumný člověk na motorové koloběžce není nebezpečný ani v hustém davu.
Kolobezka ma celkem z principu i brzdy, vime? Tedy nemusi jet 25km/h a srazet lidi, to si nechte do Carmagedonu. Vozovka i chodnik maji z principu byt o ohleduplnosti. Problem je ten, ze na velke casti mist se s kolobezkou neda vozovku vyuzit, protoze zdrzuji provoz, nebot 25km/h je precejen malo, nacez zacnou vznikat jeste nebezpecnejsi a slozitejsi, zbytecne vyhrocene situace. Pokud bude mit na chodniku maximalni prioritu chodec, tak ostatni, vcetne kolobezek ci cyklistu musi davat pozor, aby chodce neomezili ci nehrozili a hotovo.
Proto, že vyhláška nerozlišuje mezi úzkým a širokým chodníkem a mezi inteligentními a debilními účastníky provozu a je to tak správně 😉
https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/no-pedals-no-problem-german-company-launch-adult-balance-bike-video-163677 😀
Sám vlastním elektrostroj považován za elektrokoloběžku, turisté na Lime mi také vadí pokud jezdí centimetry okolo po chodnících, nicméně sám jezdím ohleduplně. Znamená to tedy, že jako nepražák dostanu pokutu za průjezd pěší zónou na elektrokoloběžce, zatímco na rychlejším elektrokole bych projet mohl bez pokuty? To je zase nedomyšlený nesmysl.
Můžete si zažádat o výjimku.
Ano, tipnul bych si, že teď bude následovat rozmach půjčovaných elektrokol a následně opět jejich zákaz.
Jen pokud si napřed pořeší trvalý pobyt na Praze 1.
Já to zkusil, ale jsa z Vinohrad (Praha 2), nemám šanci.
Co jste zkusil? Ta regulace se ještě jen připravuje, ne?
Mám za to, že to je diskriminační a že na výjimku má nárok jakýkoliv občen EU.
Nejsem právním, jen osobní názor.
Na (elektro)kole se hůře prasí (na chodnících), tak bych to tak černě neviděl.
Co jim prostě vyznačit nějaké stezky / kombitrasy v méně frekventovaných ulicích? To neumí město vytvořit nějakou koncepci do budoucna? Elektromikromobilita je budoucnost. Ne zrovna Lime, ale mít své e-vozítko už nic moc nestojí (míň než lepší kolo), tak proč nezačít s přípravou teď?
Souhlasím. Ačkoliv se mi líbí současná koalice na P1, podle mě není řešením jen zakazovat. Koloběžky mají potenciál zefektivnit městskou mobilitu a měla by se pro ně dělat infrastruktura (spolu s koly).
Jasně, ať jezdí třeba po Plzeňské. Nebo po Vršovické, tam už dokonce nějaké náznaky cyklopruhů i jsou. Akorát tedy nevím, jestli to jsou lokality dost atraktivní pro turisty… 🙂
Elektromikromobilita je omyl. Za chvíli člověk neujde ani krok a zakrní. Nemám nic proti půčovnám koloběžek a kol bez motorů. Na vše co má (elektro)motor by měl být řidičák. A pak po případném prasení řidičák zabavovat.