Doprava ve městě

Spor o elektrické koloběžky graduje. Praha 2 podá na Lime trestní oznámení

Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Koloběžka Lime S. Foto: Lime

Vedení Prahy 2 podá trestní oznámení na provozovatele elektrokoloběžek, společnost Lime, pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Důvodem je porušování podmínek provozu koloběžek. Dnes to sdělila po jednání radních Jitka Eisenhammerová z odboru kanceláře starostky a vnějších vztahů. Po magistrátu radnice chce, aby firmě vypověděl memorandum o pravidlech provozu koloběžek. Regulaci koloběžek prosazuje také Praha 1. Firma Lime kritiku odmítá a uvedla, že pravidla neporušuje.

Spor radnice s provozovatelem trvá několik měsíců, Praha 2 na svém území zakázala jejich provoz. Radnici vadí, že lidé na koloběžkách jezdí po chodníku a koloběžky jsou pak odkládány na nevhodných místech. Firma Lime na základě dohody s magistrátem rozdělila území Prahy na zelené a červené zóny. Do červených koloběžky nesmí a zablokují se. Po firmě chce městská část také, aby předložila doklady o splnění technické způsobilosti a podmínkách provozu a vyjádření policie.

„Společnost Lime ani jeden z požadovaných dokumentů nepředložila. Místo toho svévolně omezila červenou zónu v Praze 2 pouze na náměstí Míru s jeho bezprostředním okolím, park Folimanka, Vyšehrad, Havlíčkovy sady a železniční stanici Praha-hlavní nádraží. Je tedy zřejmé, že službu sdílených koloběžek hodlá systémem ´půjč si a zahoď´ provozovat i nadále bez respektování požadavků městské části,“ uvedl místostarosta Jan Korseska (ODS).

Městské policie v Praze 2 loni potrestala 194 cyklistů a koloběžkářů, od začátku letošního roku do 15. září bylo podle radnice spácháno 1048 přestupků. Jde zejména o jízdu po chodníku. „Je to enormní nárůst a ta čísla jasně potvrzují to, co naše městská část od začátku říká, tedy že elektrokoloběžky nemají ve městě co dělat,“ uvedl Korseska. Proti elektrickým koloběžkám se v nedávné anketě vyslovili i obyvatelé Prahy 2.

Městská část Praha 2 zároveň žádá hlavní město o vypovězení memoranda o rozvoji služeb sdílených kol, uzavřeného mezi hlavním městem a společností Lime. To například stanovuje zmíněné červené a zelené zóny. Zrušení memoranda by se nicméně dotklo i bezproblémových poskytovatelů sdílených dopravních prostředků, jako je společnost Rekola poskytující růžová kola.

„Požadavky, k jejichž plnění jsme se přihlásili v memorandu s hlavním městem, plníme. Proto je služba v omezeném provozu dostupná i v Praze 2. Věříme, že jsme v právu, když provoz koloběžek na Praze 2 funguje tak, jak je nyní nastaven. Paradoxně jsme tedy s Prahou 2 ve shodě v tom, že uvítáme vyjasnění tohoto stavu,“ sdělil ČTK provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Na koloběžky si stěžuje také Praha 1. Podle starosty Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) na magistrátu prosazuje úpravu tržního řádu, která by umožnila rozeznat zaparkované koloběžky jako poskytování služby pro účely podnikání, a tím je částečně regulovat.

Kromě firem Lime a Rekola v Praze fungují také carsharingové služby Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Vysvětlí mi někdo, jak zaparkovaná koloběžka může sloužit podnikání???

Radek Janata
Host
Radek Janata

Tím, že čeká na zákazníka, který za její použití zaplatí? Principiálně je to stejné, jako čekající taxikář.
Nebo vy ty koloběžky nepovažujete za podnikání? Charita to přece není.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Praha se koloběžky snaží zakázat, zatímco ve Vídni mají majitelé předplatní jízdenky volné minuty každý měsíc… E-koloběžky jsou ideální pro doplnění mixu mobility (na poskoky v řádu pár minut jsou suverénně nejrychlejší a nezpotíte se), ale mnohem víc je tu vidět potřeba kvalitní infrastruktury. Zbytek lze řešit poměrně jednoduše pomocí pokut, ale pro oblasti bez cyklostezek je jediným řešením rozšíření červené zóny, protože po silnici tím fakt nikdo jezdit nebude 😉

Dalibor
Host
Dalibor

že kočka není pes a Praha není Vídeň…. problém je, že „citróni“ mají z předražených koloběžek těžkej vejvar. Snaží se to PR prezentovat jako „sdílení“. Většina zákazníků jsou cizinci, kteří se do Prahy jezdí tak akorát ožrat a zašukat si. A se stejným přístupem používají koloběžky – nemají zábrany, kašlou na „slušnost“, jsou si vědomi, že jim postih de facto nehrozí, tak proč sobectví držet na uzdě? No a těch pár slušnejch zákazníků není vidět. Firma místo jednoznačného příkazu v mnohých jazycích „jezděte po silnici“ pro svý zákaz íky předvádí mistrovství světa v divení a politických kotrmelcích. Politici, místo toho… Číst vice »

Karel Kučera
Host
Karel Kučera

Konečně, prosím i o zbytek Prahy… tohle není žádné sdílení ale pronájem!

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Zajimavy je, ze cyklisty na chodniku, cyklisty v protismeru, cyklisty nedavajici prednost na prechodu, cyklisty jedouci po prechodu a dalsi bezne nesvary cyklistu nikdo neresi, ackoliv jsou mnohem nebezpecnejsi, ale na tomhle nekdo vydelava, tak mu zavistivi Cechacci musej delat naschvaly.

Dada
Host
Dada

z meho pohledu je cyklista stejnej idiot jako kolobezkar, pokud jezdi po chodniku. Takovym patri dat z fleku litr pokutu.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Bydlim na nejmenovanem sidlisti a okolo baraku mi vede jednosmerka. Kazdou hodinu ji projedou desitky cyklistu v protismeru, dalsi desitky jedou stejnou ulici v protismeru po chodniku. Jeste nikdy jsem nevidel resit to policajty, krome situace, kdy automobilista vyjizdel z parkovaciho mista a srazil cyklistu v protismeru. K memu naprostemu uzasu dostal pokutu on za nedani prednosti v jizde?!?!

Bergham
Host
Bergham

To je zajímavé. Já viděl úplně tu stejnou situaci. Taky na nejmenovaném sídlišti. A pokutu dostal cyklista.

Přemek
Host
Přemek

Vše je v lidech.

Ondra
Host
Ondra

Jo, to se děje pravidelně. Jako cyklista se snažím chovat dle pravidel, a štvou mne cyklisti, kteří tato pravidla nedodržují. Dokonce mne jeden takhle seřval, že stojím na semaforu chránící přechod a nejedu dál přes něj na červenou a zdržuji ho.
Cyklisté většinou chtějí, aby je řidiči respektovali, ale tímhle si místo respektu budují akorát despekt.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Jsem rad, ze to takhle vidi i cyklista a potvrzuje to muj nazor, ze i mezi nima jsou slusni lide. Bohuzel po neprijemnem fyzickem konfliktu kterej jsem mel, kdyz mi na chodniku cyklista malem srazil dvoulety dite a jeste na me zacal rvat, ze si „toho smrada nehlidam“, nejsem v tyhle veci uplne objektivni.

Dalibor
Host
Dalibor

No já mám dnes slušnej zářez. Byl jsem v Práglu služebně a jeli dva na koloběžce Ulice Dlouhá.. druhej neprojel. Můj (dosti plný) batoh byl značně proti. Borec do něj napálil rovnou přes celý obličej, z boku. Koukal kamsik a trefil nme. Vzhledem k tomi že já + batoh máme cca 140kg, ustál jsem to na pohodu. Takže dnes 1:0 pro chodce! Já jemně zakolísal, on skončil v kotrmelcích. Myslím, že na dnešní výlet do Prahy bude dlouho vzpomínat. Obsah batohu nedoznal žádného poškození :-). Stav koloběžky jsem nezjišťoval.

jan
Host
jan

Plus opravdu v ČR, že by se někdo inspiroval Rakouskem. Na téměř každém chodníku nebo části cesty je cyklostezka. A má asvaltový povrch. U nás se dělají ty nesmyslné dlažidce, které stejně nemají dlouhou životnost. A v Praze pak kosty.. Jako v historickém centru to chápu.. Ale jinak..

Jan Sova
Host
Jan Sova

ve větších městech je cyklostezka sprostým slovem. Realizace je drahá a obtížná (nájezdy místo obrubníků, značení), navíc s mizivým výsledkem (cyklisté a bruslaři logicky neradi vidí, když každých 200-500m musí křižovat silnici a dávat přednost vozidlům).

Dada
Host
Dada

1. je to obycejna pujcovna
2. meststi polocajti by meli jit do ulic, a kazdeho kolobezkara na chodniku potesit alespon litrem poluty.
3. nespravne zaparkovane kolobezky „uklidit“ jako nespravne zaparkovane auta, a vyda za pokutu+ polatek za uklid.
problem by se sam do mesice vyresil

Přemek
Host
Přemek

Jsem pro.

jan
Host
jan

Zvláštní komunikace. Třeba Slováci řeší některé věci líp.. Například se dohodli s provozovatelem, že v pěší zóně omezí rychlost.

Dada
Host
Dada

to mate pravdu s temi Slovaky… napriklad estebaku posilaji vladnout do Cech…

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Myslis, ze to patri na dopravni web? Nechces si s tim skocit na forum24?

Dada
Host
Dada

no.. patri. je to jedno z brilantnich reseni problemu Slovaky.

Jarino
Host
Jarino

Ale my Slováci sme ho v ČR nevolili. Volili si ho voliči v ČR…

Dáda
Host
Dáda

Slováci ho exkomunikovali a čeští tupohlavové si jej poslušně zvolili. Tak tak…

VRT
Host
VRT

Copak Sandra…

Martin M
Host
Martin M

Je to paradox. P2 Ma největší problém s IAD v Praze a obrovský potenciál pro rozvoj e-cyklo a mikrobility. Přitom nula km cyklostezek, minimum vyhrazených pruhů, generel jen na papíře. Možná, kdyby nabídli alternativy, nemuseli by limisti jezdit po chodníku.

Jakub Kosmider
Host
Jakub Kosmider

Bydlím v Praze 2, v Šafaříkové ulici. Žádný problém v koloběžkách nevidím, pokud někdo porušuje zákon, ať ho pokutuje policie, ale ne firmu.

František
Host
František

To by ale policisté museli také někdy namísto ježdění auty chodit.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A tak provozovatel koloběžek poskytne data o zákaznících policii. Za jízdu vozidla je odpovědný řidič. Policie vezme seznam zákazníků čitající desítky či spíše statisíce záznamů a začne jednotlivé podezřelé předvolávat k podání vysvětlení. Případ se podaří připravit za 15 roků. Nabráno 500 nových policistů, šílená kriminalita, kriminalita mládeže! Po 15 letech budou od soudu odcházet s tresty 3 až 8 roků, jelikož nižší nelze ze zákona uložit. Bude potřeba desítky tisíc míst ve věznicích.
„A chtěl jse se svézt?“ Kladná odpověd = příprava obecného ohrožení. A nabíhají bodíky jak policie úspěšně řeší kriminalitu…

Přemek
Host
Přemek

Bláboly. V Praze je většina uživatelů elektrovozítek mladých zahraničních turistů, právě ti vesměs nerespektují nic a nikoho, natož se dostavovat někam podávat nějaké vysvětlení.

Panelák
Host
Panelák

Nejde o žádné SDÍLENÍ koloběžek. S nikým ji nesdílíme, prostě nám ji PRONAJÍMÁ firma, která to má jako byznys.

Martin M
Host
Martin M

Tento argument je tu pořád dokola :). Sdílení neznamená zdarma. Pronájem je sdílení – míň vozitek, než uživatelů.

František
Host
František

Ano, ale o sdílení se jedná v případě, že půjčuji – i za peníze – něco, co jindy sám používám. Toto je půjčovna – firma, která nakoupila vozítka za účelem půjčování. Jde o jistý významový rozdíl, který je z reklamních důvodů snaha zakrývat. Čímž nijak nerozporuji i klady služby jako takové (akorát ten následný svoz dává „ekologičnosti“ oproti autům trochu na frak).

LWQ
Host
LWQ

Napadlo Vas nekdy, ze ta firma to nemusi nutne delat za ucelem cisteho zisku, ale naopak, ze zisk je potreba, aby tahle sluzba mohla fungovat? A tedy i ti co nemaji/nechteji vlastni kolobezku mohli tu sdilenou vyuzit? Odlehci to MHD, IAD atp. Je jen nutne, aby ten cely koncept nebyl resen komunisticko/socialistickou cestou, ale rouzmne a to v postizenem CEsku asi proste nejde.

Dada
Host
Dada

primarnim cilem je tvorba zisku. jinak by to neslo

LWQ
Host
LWQ

Primarni cilem nemusi byt tvorba zisku, ale tvorba zdroju na provoz.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Soudě podle hodnoty poskytovatelů na burze tomu tak nebude 🙂 Byznys je to výborný – koloběžka má tržby v hodnotě pořizovací ceny (300€, za 1 den v pohodě 15€) klidně během 2 týdnů, takže demoliční chování opilých a turistů zisk firmy nijak neohrožuje.

Dalibor
Host
Dalibor

to jako vám má věřit, že to Lime dělá z ryzího altuismu? i vy idealisto….

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Budete se muset smířit s tím, že termín sharing economy se ustálil pro pojmenování firem se specifickými byznys modely. A je pořádný rozdíl, jestli se bavíme o Uberu nebo AirBnB, kteří pojmu „sdílení“ zneužívají pro obcházení regulací, nebo jestli se bavíme o pronajímateli aut, který se radši nazve Carsharingovou společností, než Půjčovnou-aut-bez-pevného-místa-pro-začátek-a-ukončení-pronájmu.

Jen tak
Host
Jen tak

obecne ohrozeni?

to je spis divadlo pro volice. tohle nema sanci

Leinad
Host
Leinad

Proč by měla být kolektivní vina a proč by firma měla nést odpovědnost za své zákazníky?
Když jezdec na koloběžce udělá kravinu tak dat pokutu jemu.
A komu se nelíbí odstavování koloběžek na veřejných místech, ať k tomu udělá legislativu – když online zamykáním vracím auto „půjčovně“ platí na mě značka zákaz stání, takže ať půjčovna nahlásí fízlům kterej user to měl půjčený.

Bob
Host
Bob

Každé kolo nebo koloběžka používající k pohybu jinou než lidskou sílu, tedy elektromotor, by měly být považovány za motorové vozidlo.

AAA
Host
AAA

Welcome to EU

Y.K.
Host
Y.K.
Nekdo
Host
Nekdo

ano, presne tak. se vsemi z toho vyplyvajicimi pravy a povinnostmi pro majitele, provozovatele i ridice. minimalne tedy SPZ, TK, povinne ruceni, nutnost ridicskych prukazu, zakaz vjezdu a jizdy po chodniku, etc.

LWQ
Host
LWQ

Kolobezka co umi 25km/h a ma 300W je srovnatelne s autem? Jake prasky to uzivate? Uvazoval bych o zmene po konzultaci s lekarem ci lekarnikem. Anybrz, to co tvrdite je nesmysl.

Přemek
Host
Přemek

Až budou chodci chodit po chodníku také oněch 25 km/h, pak nechť tam jezdí i takovéto elektrokoloběžky. Předpokládám, že jste chodec a jako takový tuto situaci uvítáte.

LWQ
Host
LWQ

Musite nutne „nenapadne“ manipulovat s tim co pisu? Prazdny chodnik, pak proc nejet az 25km/h? Plny chodnik, tak proc kolobezku nevest ci propletat se s maximalni opatrnosti?

Honza D.
Host
Honza D.

Pane LMQ, pohybuji se dost často po Starém Městě a koloběžkáře co jede po chodníku rychlostí chůze jsem snad ještě neviděl. Vždy jsou o dost rychlejší, odhadem cca 15 až 20 km/h. Chtěl byste se s ním na chodníku srazit?

LWQ
Host
LWQ

Je to bohuzel o lidech. Konkretne pri mych proporcich by floutka na kolobezce dost mrzelo me srazit 😀

xxx
Host
xxx

Aj staré zetory chodili len 25km/hod…

Přemek
Host
Přemek

RZ a TK jsou pro silniční motorová vozidla.

LWQ
Host
LWQ

Ale jiste, pujcim Vam kolobezku a zkuste si hodinu v provozu mezi auty. Pak budete mluvit jinak. To co tvrdite je nesmysl, ale tvrdte si to klidne dal. Cele je to o lidech.

Dada
Host
Dada

proc bych si mel pucovat kolobezku? bud jdu pesky- chodnik, nebo jedu – silnice. jednoduche, nezaludne. nechapy prooc se ty vymysli porad nejaku ale

LWQ
Host
LWQ

Znate Prazskou dopravu, silnice? Co treba varianta, ze se bezpecne na silnici s kolobezkou neda jet? Kvuli stavu silnice a beohlednosti ostatnich ucastniku provozu? Neni to proste a cernobile, ac by to bylo fajn, ze?

Přemek
Host
Přemek

Takže (e)koloběžkař trpící bezohledností na silnici se má přesunout na chodník a tak být obdobně bezohledný k chodcům? Taková je bohužel většinová praxe. Pochopíte, až oslavíte šedesátiny a více. Já je atakuji a předběhnu i vás, takže bych měl mlčet?

LWQ
Host
LWQ

Coze prosim? Koho ci co atakujete? A ja vubec nemluvim o tom, ze vsechny kolobezky maji nutne jezdit po chodniku, ja mluvim o tom, ze situace neni cernobila a je nesmysl pokutovat uzivatele kolobezky jedouciho po chodniku, kde se chova jak ma a nic neprovedl. Bezohlednost zde nesmi mit ale misto, tedy dusledne trestat.

Herold
Host
Herold

Obecné ohrožení? To je ale pitomost…

Jan Sova
Host
Jan Sova

V téhle republice začíná být trestní oznámení a jeho podávání ne kde koho/co velkou módou. Třeba se vrátíme ke středověkému právu a budou se tu za chvilku odsuzovat i zvířata. Pak tu máme mít výkonnou policii, když tam kdejaký politický jouda denně podává papír za papírem.

AAA
Host
AAA

Ještě terorismus nebo genocida by to třeba mohla být

Přemek
Host
Přemek

Pokud je adresné a viník je identfikovatelný, tak proč ne, jako v obdobných případech?

petr766
Host
petr766

Nepatří to nikam. Jezdí na tom to nejhorší, co se pohybuje po městě. Bohužel hrstka slušných uživatelů doplácí na 99% bezohledných jezdců. Je to ještě horší než cyklisti

František
Host
František

Škatulkování, to by nám šlo. Ať se pohybují jakkoli, vždy jde o konkrétní lidi s konkrétní mírou bezohlednosti. Automobilisté sami by si mohli vyprávět, ať už jde o jízdu či stání. A že ty ohleduplné nevidíte? Tak to je celkem přirozené… Bohužel blbost dneska kvete, ale za to nemohou ani kola, ani koloběžky, ba dokonce ani ty s pomocným motorkem (i když tam by to chtělo jezdit spíše vozovkou než chodníkem, a k tomu tedy znát pravidla).

libcha
Host
libcha

Je člověk jedoucí na elektrokoloběžce chodec? A člověk jedoucí na normální koloběžce? A člověk na kolečkových bruslích? A člověk na elektrických kolečkových bruslích?

AAA
Host
AAA

Člověk na (elektro)koloběžce je cyklista, člověk na (elektro)bruslích chodec ….

František
Host
František

Ale pokud ty brusle mají kolečka, je přeci také cyklista. 🙂 A ti rychlí na chodník také ne-e.

LWQ
Host
LWQ

NN, ti neohleduplni idioti na chodniku nemaji co delat, pripadne je za tio chovani ma tvrde postihovat policie. Proc ohleduplny uzivatel kolobezky co vi, ze na chodniku nema nikdy prednost a naopak musi davat pozor protoze kazdy jim zavineny pruser bude mit tezke nasledky, by nutne musel byt zlem a byt nucen klickovat mezi auty? Vyzkousel nekdy nekdo z pritomnych ty tolik diskutovane kolobezky??? Hadam ze vubec, ale cechacsky kecat Svejkovske rady a nesmysly, to ano…

AAA
Host
AAA

Komici

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce