Praha 1 zakáže elektrické koloběžky v pěších zónách, Lime končí v 12 městech
Městská část Praha 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne
Městská část Praha 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek. Radnice tak podle svých slov reaguje na stížnosti obyvatel. O plánu informovala městská část v tiskové zprávě.
Elektrokoloběžky jsou v Praze spojeny hlavně se společností Lime. S ní se radnice snaží přes rok domluvit na úpravě pravidel. „Nevidíme smysl v tom okamžitě vše zakazovat, vždycky nejprve vedeme jednání, ve kterém se snažíme nastavit férové podmínky pro obě strany. Chceme, aby se na Praze 1 dobře podnikalo, ale podnikání nesmí obtěžovat místní obyvatele,” komentuje krok radnice radní pro dopravu David Skála (Praha 1 Sobě). Podle něj společnost Lime nesplnila žádný z požadavků „na bezpečný a rozumný provoz.“ „Po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ dodal Skála.
Zákaz se týká všech komerčních elektrokoloběžek, majitelé vlastních vozítek z Prahy 1 budou moci na radnici požádat o výjimku obdobně jako pro své auto.
„Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem, který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií. Navrhli jsme konkrétní podobu doplnění stávajícího značení a zákaz vjezdu může začít platit už na nejbližší novou turistickou sezonu,” vysvětluje Skála.
Praha 1 počítá se zavedením značení, které bude zakazovat vjezd elektrokoloběžek. Návrh na značení bude 90 dní viset na úřední desce, je možné proti němu podat námitku. Podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. S koloběžkami bojuje i Praha 2, která loni kvůli nim dokonce podala i trestní oznámení.
Lime je celosvětově největším provozovatelem elektrokoloběžek, s podobnými problémy bojují i jiná velká města po celém světě. Ne všude jdou cestou zákazů: například Vídeň představila nová pravidla, která zpřísňují podmínky, ale koloběžky nezakazují.
Lime včera oznámil, že svoji síť měst, v kterých působí, zredukuje o 12. Jde například o Atlantu či San Diego v USA, v Evropě skončí v rakouském Linci. Lime konec vysvětluje tím, že trhy v těchto městech se vyvíjely příliš pomalu a provoz byl ztrátový.
Vyjádření společnosti Lime:
Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku. Něco takového je zcela nepřípustné.
S magistrátem vedeme debaty o podobě nového memoranda a již brzy by měl být připraven jeho první návrh. Za více než rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností. Na jejich základě se proto s městem bavíme, jak pravidla nastavit, aby došlo ke zlepšení aktuální situace v Praze a byla stanovena jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility.
V rámci příprav nového memoranda jsme navrhovali například možnost zpomalení našich koloběžek v rizikových oblastech, což by přispělo k vyřešení situace právě třeba v oblasti pěších zón na Praze 1. Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem o Memorandu o porozumění, které má nastavit rovná a jasná pravidla pro bezpečný a udržitelný pohyb po městě. Těch se ostatně Praha 1 může zúčastnit.
Není navíc pravda, že požadavky Prahy 1 neplníme. Právě na základě požadavků Prahy 1 jsme pod pokutou zakázali parkovaní v pěších zónách Prahy 1 a, rovněž na základě požadavků, jsme omezili nejvyšší možnou rychlost v rizikových místech Opatření jsme tedy přijaly a ta fungují.
Vzhledem k tomu, že provoz monitorujeme online, vidíme, že na území pěších zón aktuálně parkují jednotky koloběžek a k těm operativně vysíláme náš tým, aby situaci napravil. Od Prahy 1 bychom uvítali jasné vymezení sítě vhodných míst pro odložení jízdních kol a tedy i koloběžek. V mnoha městech po světě máme vyzkoušeno, že jakmile je taková síť dostatečně hustá a viditelná, naši uživatelé koloběžky ve valné většině případů parkují právě tam. Jinde zaparkované prostřeky jsme schopni operativně přeparkovat.