Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Práce na podchodu z nádraží na Žižkov začnou v květnu, zakázku získaly Metrostav a Hochtief

Vizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Pramen: Správa železnic
Vizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Zdroj: COLLCOLL

Správa železnic dnes zveřejnila zhotovitele a harmonogram prodloužení severního podchodu na pražském hlavním nádraží. Stavbu provede sdružení firem Metrostav a Hochtief za 219,55 milionu korun. Práce začnou v květnu, první chodci si zkrátí cestu z centra na Žižkov příští rok v srpnu. Do tendru se přihlásili celkem tři zájemci, dalšími účastníky byly firmy Edikt a Berger Bohemia. Všechny nabídky převýšily předpokládanou cenu 142 milionů.

„Vyústění pěší trasy bude situováno do Seifertovy ulice přes komerční centrum Churchill Square. Výstup z podchodu zajistí kromě schodiště také dvojice eskalátorů a výtah, takže bude zajištěný bezbariérový přístup,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Prodloužení podchodu bude řešené tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.

Práce budou zahrnovat také potřebné přeložky kolejí, stávajícího kabelového kolektoru, vodovodu a úpravy kanalizace. V prodlouženém podchodu se současně zřídí informační a orientační systém. Součástí stavby jsou také související úpravy trakčního vedení a doplnění komunikace a pěších ploch u výstupu z podchodu.

Podchod má umožnit bezpečnou cestu mezi Žižkovem, hlavním nádražím a Vrchlického sady. Řada lidí si cestu zkracuje přes kolejiště. Správa železnic musela soutěž opakovat a projekt rozdělit, v prvním tendru přišla pouze jediná nabídka.

V následujících letech na tuto stavbu naváže další část, v rámci které dojde k výměně informačního a orientačního systému v celé železniční stanici a rekonstrukci nástupišť číslo 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů. Dále se provede výměna podhledů ve všech třech podchodech, které budou sjednoceny s prodlouženým severním podchodem. Přístřešky z 90. let nahradí nové a jejich vzhled bude jednotný na celém nádraží.

 

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pkiii

„Přístřešky z 90. let nahradí nové a jejich vzhled bude jednotný na celém nádraží.“

Právě že bych je nechal, aby byly v jednotném vzhledu s halou, a ty hnusný nový ať si zůstanou schovaný pod ní. Naopak bych je rád viděl jako památkově chráněné, protože jsou architektonicky docela unikátní, a navíc v souladu s halou tvoří jednotný celek. A čistě pocitově jsou vzdušnější a velkorysejší než ty nové a myslím proto vhodnější pro tak velké nádraží.

Majkl

Co tady řešíte? Nejfrekventovanější stanice v zemi a pouštět lidi do kolejí? Přechod semsihnśizací? Nejsme někde na lokálce. Prostě ty lidi nemají co dělat v části stanice, která není určena pro veřejnost. K cyklostezce dát vysokej mřížovanej plot od budovy vlakových čet taky vyšší plot a branku na číselnej kód. Podchod bude na světe, ten si můžou použít a naučit se zvolit cestu tak any šli podchodem. Já a ostatní fírové zapískáme, železničáři se zastaví a vlak projede. Žádná obecenstvo včetně opilých nebo invalidních lidí se v kolejišti motat nebude.

Majkl

A omlouvám se za překlepy 🙂

HonzaX

Který ze třech podchodů bude vlastně prodloužen?

XXXD

Severní.

Dotaz

Nemá Metrostav zákaz účasti na veřejných zakázkách?

bkv

On nějaký takový zákaz pravomocně dostal?

Leinad

Má, nepravomocně a někdo tvrdí že i nelegálně. Odvolal se.

Podnikatel?

V projektu zas někdo „myslel“ hlavou – stovky lidí denně chodí ze Žižkova přes nádraží cyklostezkou nebo z ulic směrem od cyklostezky, neboť obcházet nádraží přes křižovatku Bulhar je na mrtvici. Ovšem k cyklostezce, přesněji k mostu přes Seifertovu ulici, se východ neudělá, takže jak to dopadne – opět a nadále se bude chodit přes koleje na sedmé nástupiště. přitom již dnes by stačilo na sedmé dát třeba semafor s rozumným časovým předstihem, který by upozornil, že po té jedné koleji během několik vteřin pojede vlak – lidé by snad nebyli tak pitomí, aby nepřecházeli, kdyby svítila červená. Když jsou… Číst vice »

Dominik

A jak by to dopadlo? Lidé by přebíhali i na tu červenou pár metrů před vlakem, vidíme to dnes a denně na přejezdech.
Propojení na druhou stranu bude už to je dostatečný krok vstříc.

Jirka

Kdyby to ty hovada prodloužily už před 20ti lety, tak si eskalátory a jinou parádu buduje develotr za vlastní… A tý radosti co by to přineslo a kupodivu i lidi na OSOBN9 nádraží – ta drzost tam chtít dojít… Jedinej kdo by se neradoval je chlupatý komando měšťáků.

Jiří Kocurek

No můžou si za to dráhy samy, nikoliv deveLOTR, že ten podchod dodneška neexistuje. Nebo snad Dráhy před 20, 50, 70 roky přišly s projektem prodloužení podchodu a vedení Prahy jim to zatrhlo?

Jiří Kocurek

Když se v Hulíne měl před 25 roky protahovat podchod zkrz nádraží, tak OSŽ bylo proti. … neprosadili §1, a tak je podchod zkrz.

David

Stejně si tak říkám, jaká hrozná arogance to je, že zaměstnanci mohou přechod použít a cestující nikoli. Rozhlédnout se umí každý. Jak by se příprava urychlila kdyby stejná pravidla platila pro všechny.

Jarda

Zaměstnanci, kteří mohou přechod přejít, ale prochází zdravotní prohlídkou, zda do kolejiště mohou vstupovat. To asi běžný člověk nepodstupuje.

...

„Vlak ho přejel celkem šestkrát, ale nikdy se mu nic nestalo, protože měl platnou zdravotní prohlídku.“

Frantk

Po přejetí vlakem se k druhé zdravotní prohlídce asi nedostaví…

Leinad

A co se na zdravotní prohlídce zjišťuje?
Na hlaváku snad blížící se vlak rozpozná jenom člověk s vyšetřeným zrakem(a případně brýlemi), v Chuchli vlak uvidí i slepoň bez brýlí?

náhodný kolemjdoucí

To by si nikdo na triko nevzal. Jeden zaměstnanec se rozhlédne a přejde. Když se vyvalí z vlaku desítky lidí, zapůsobí stádový efekt podobně jako v centru města na přechodu. Akorát s tím rozdílem, že vlak to narozdíl od auta nedobrzdí. Pak bychom se na různých poplašných webech dočetli, že muslimští teroristé najíždějící do davů už používají i vlaky.: D

Aleš

Blahé paměti u metra na Pankráci, když ještě nestály Arkády, Hvězdova byla užší a nebyla přepůlena zábradlím: Zastaví bus 188 (směr Kavky), vyvalí se z něj lidi a bohorovně jdou jako stádo přes ulici nejkratší cestou k metru. Nějaký řidič na ně během brždění troubí, jeden člen toho stáda mu přes řidičovo stažené okénko říká: „Co troubíte, nevidíte, že jdou lidi?“ a řidič na to odpovídá: „Od toho jsou snad přechody“. Přechod tam samozřejmě byl, ale bylo to pár kroků navíc, možná červená a když jdou všichni, tak jdu i já, že. A ten fíra to přeci taky ubrzdí, když… Číst vice »

Jirka498

Na hlavním v Praze, by se to dalo tolerovat, víc jak 50km/h se tam nejezdí a i tak se tam několikrát do roka někde přejede. Jsou stanice, kde se jezdí 160 km/h a tam už to ani tolerovat nejde. Jde o princip, do kolejiště se prostě nevstupuje, pokud k tomu nemáš oprávnění nebo pokud jako cestující nenastupuješ do vlaku.

Dalibor

Nastudujte si terminus technikus „třetí osoba“ Zaměstnanec od „dráhy“ je proškolen a je na svém „pracovišti“ tak říkajíc.
Taky nemůže veřejnost projít přes areál 3kodovky v Mladý boleslavi ale musí ji obejít (objet)

Jirka

To sou ale kecy, když by se tam namontovali kříže, tak už to najednou nebezpečný nebude, že jo….

On.

Kdyby tam prošli kříže tak vlaky pojedou max 10 km/hod a nejspíš by ani nevyšli rozhledové poměry.

dada

a valky pojdou krokem a budou z obou stran pískáčky… nebo tam chcete dát i závory? na každej perón?

Hajnej

No, to občas vídám, jak se někteří umějí „rozhlížet“…

žlutý klandr

Kdo ponese právní odpovědnost, když někoho přejedou ?

...

Proč by měl za všechno nést někdo právní odpovědnost? Vstup na vlastní nebezpečí a konec.

Dominik

Bezpečnější cesta na nádraží existuje a povolit vstup na vlastní bezpečnost zde opravdu není dobrým nápadem.

Alibaba

Asi by nikdo neměl mít právní odpovědnost, ale to se musí vyšetřit. Kdyby pak z nějakého přejetí se nedělalo několikahodinové zdržování na vyšetřování, pak by asi na vlastní nebezpečí šlo. Akorát se to nikde v síti neděje. A taky by vás někdo mohl strčit pod vlak a nic by se dotyčnému za vraždu nestalo.

Leinad

Kdo nese odpovědnost na přechodech/přejezdech?
Většinou řidič/chodec, teoreticky může vlak překročit rychlost(Golčův Jeníkov), teoreticky může selhat zabezpečovačka(autům bílou, vlakům volno).

standa

s jižního se na druhou stranu nic nechystá?

Tomáš V.

Tady nejste ve Švýcarsku.

Standa

To jako že se nemůže vybudovat lávka protože jsme v ČR?

Sinep Anigav

Ve Švýcarsku ne, ale možnost projít do/ze Španělský by byla super

XXXD

No tuším, že i nějaká takový projekt existuje v souvislosti s visutou lávkou podél Legerovy. Což je ale reálně projekt, který přijde na řadu tak možná za 10 let nebo ještě později.

Gogo

Tam už je chodník podél magistrály k muzeu.

XXXD

„Dále se provede výměna podhledů ve všech třech podchodech, které budou sjednoceny s prodlouženým severním podchodem.“

No hlavně aby ale byly sjednoceny s již rekonstruovanými částmi podchodu od odbavovací haly ke čtvrtému nástupišti.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO