lot
Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Druhý pokus: SŽDC vypisuje tendr na prodloužení podchodu z nádraží na Žižkov

Praha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Praha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhlásí v nejbližších dnech veřejnou zakázku na prodloužení severního podchodu pražského hlavního nádraží na žižkovské Churchillovo náměstí. Se zahájením prací se počítá příští rok v květnu, s dokončením pak v srpnu 2021. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 142 milionů korun.

Správa železnic zkouší zadat potřebnou stavbu už podruhé. První tendr vypsala začátkem června, v srpnu jej ale zrušila. Přišla totiž jen jediná nabídka (od sdružení firem Metrostav, Hochtief a AŽD Praha) a ta činila 1,5 miliardy korun. Předpokládaná hodnota přitom byla 856 milionů.

Součástí zakázky byla tehdy i generální oprava tří posledních nástupišť včetně nového zastřešení; šlo ale až o další etapu. Na nástupištích se mělo začít pracovat až v roce 2024. Tento odklad mohl být důvodem nečekaného nárůstu ceny.

Při vypisování nejnovějšího tendru se SŽDC poučila a projekt rozdělila na tři samostatné části. První tendr se bude týkat pouze podchodu, eskalátorů a výtahu na žižkovském výstupu. Práce budou zahrnovat potřebné přeložky kolejí.

Podchod má umožnit bezpečnou cestu mezi Žižkovem, hlavním nádražím a Vrchlického sady. Řada lidí si cestu zkracuje přes kolejiště. Prodloužení podchodu bude řešeno tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště. Výstavba podchodu na Žižkov se přitom neustálé odkládá. Na podzim roku 2017 SŽDC plánovala zahájení stavby letos v dubnu.

V následujících letech pak správa železnic vypíše samostatný tendr na rekonstrukci nástupišť 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Guláš

Tu vaši Prahu už měli dávno zalejt betonem alespoň by byl v Česku klid.

IBM

Zajdi si s tím k odborníkovi na psychycké poruchy

nowas

Metrostav, Hochtief a AŽD jsou pěkní vtipálci. 🙂

rýpal

proč? 🙂

Radek Janata

Když po vás něko chce cenu pro práce, které se mají udělat až za 5 let? To už mohou být ceny materiálu a mzdy někde jinde.

Petr

Podle zadávací dokumentace se ale měla následně doplácet inflace – k těm pracem, co by se měly dělat za těch 5 let. Nad ramec nabizene ceny. Tzn. případný růst cen materiálu a mezd by byl pokrytý.

Radosto

Nemyslím si, že by inflační doložka kryla nárůst cen. Ono se toho může změnit více a ceny materiálu a hlavně mzdové náklady porostou. To by pak nesly riziko dodavatelé a s tím asi počítali při vytváření ceny. Rozdělení zakázky na více části je dobrý krok.

Rýpal

A jak to bude s prostředním a jižním pochodem? A lavkou podél legerovky? To bude asi další výběrko co? Nebo si mám myslet že na to budoucí 8 nástupiště bude přístup jen Ze severního podchodu? Ne dělám si prdel.. za takový tupce nás snad nemají… A proč zůstat u 8. Vešlo by se tak i boční 9. Když by se chtělo.. ale to je ten hlavní problém… Nechce se..

pony

Lávku kolem Legerovy už vyřešila Praha rozšířením chodníku.

rýpal

to sice ano a pochvaloval jsem za to v nedávným članku.. ale i tak ta lávka představuje bezpěčnější přesun z hlaváku když vystoupíte třeba od benešova na 7 nástupišti……

rýpal

a lávku bych si podmiňoval být sždc třeba se stavbou budovy přemostěnou před vinohradskými tunely kterou společnost Penta plánuje..

pony

To ale není Legerova, ta je na druhé straně. Směrem na Španělskou by asi měly být nějaké schody a výtah, ale teď jde jenom o severní podchod.

rýpal

pardon španělká .. ano….. a teď jen otázka. vyloučíme kolej u 7 nástupiště, vybudujeme podchod. a za pár let při prodloužení jižního a protředního podchodu vyloučíme kolej znovu?

pony

Za pár let vyloučíme celá nástupiště, protože bude třeba je opravit. To SŽDC plánuje celou dobu a měla etapizované i v té předchozí soutěži.

Ferenc Futurista

Dycky sem si myslel, že Legerku se Španělskou si může splejst tak taxikář z Moravy. Jste taxikář z Moravy?

Kalanis

Malý detail – doporučuji nahlédnout do územního plánu. Je tam rezerva pro jistou zajímavou věc jménem stanice Hlavní Nádraží =D=. Ta by mohla řešit podchody střed a jih. Ano, daleko, ale je to tam.

Supidio

Ostuda…Za to, co se děje na ohledně podchodu by se mělo několik lídí a institucí neskutečně stydět….SŽDC počínaje a PČR, která tam okrádá spěchající pracující lidi, zatímco bezdáci v Sherwoodu mají pré…Zajímalo by mě, na čí podnět tam PČR je, ale zřejmě je to další šlendrián „dobré správy“, alias nejhorší státní instutuce ČR…. „Už jste zaplatili ošlapné za naše skvělé služby ? „:)

Dominik

Ostuda to není ani jednoho, ale těch co porušují předpisy, protože jsou líní, tak ať platí. Hrůza, že to musí obejít, ale to není nic, proč by nemělo být ošlapné.

Jihocech

Ty lezeš, kam nemáš čímž jednak porušuješ zákon a jednak riskuješ že tě srazí vlak ( nejde o tebe, ale o fíru a ty lidi v tom vlaku a potom, kdo to má uklízet) , a nadáváš na Policii, že tě chudáka okrádá o čas. ….
Volič Pirátů? Nebo rovnou Klinikář?
K tý pokutě bych ti přidal ještě pendrekem přes chřbet…

Jan Sůra

Chápu, že v kraji, který pošle do Sněmovny jako svého zástupce i zrůdu jménem Vojtěch Filip mohou Vaše názory rezonovat, nicméně Vás poprosím o přesun do diskuzního fóra Haló novin.

Dominik

Co má s tímto společného Filip? Nebo vy snad podporujete porušování zákonů? A zde prostě zákon hovoří jasně, nebo snad máme říci, oni porušují zákon, ale jsou líní, tak jim to odpustme? I když tím ohrožují svůj život, atd…

Jan Sůra

V překrucování výroků jste skutečný mistr.

Jan Matoušek

Dominik nepochopil, proč Jihocecha odkazujete jinam. Asi mu je ten slovník také vlastní.

Paja

Doporučuju jít tyhle moudra (s touhle dikcí) hlásat a vymáhat např. do Zlivi.

pony

Ono navíc čistě mezi náma, přejít ty dvě koleje u sedmého nástupiště, když se u toho rozhlídnete, je bezpečnější než čekat co zase napadne nějakého autistu u bulhara (příběhy bych měl, aneb červená není zeď a tak). Ale pst.

Dominik

To je jedno kde to je, nemůžeme ale trpět porušování předpisů, jelikož je někdo líný.

Marek Turnovec

To nemusí být nutně o lennosti, ale třeba o tom, že chcete ušetřit čas… Nebo ještě jinak – já když bych měl možnost chodit z toho nádraží do Riegráku, tak budu daleko častěji chodit z vlaku domů (bydlím na Vinohradech) pěšky. Když tu možnost nemám, tak jedu metrem na Pavlák a pak tramvají. Taky mi budete říkat, že jsem líný? Tohle se ale hlavně mělo řešit už dávno a ne tenhle stav nechávat desítky let. Ano, občas to zadem také projdu i teď – podchodem až na poslední nástupiště a pak už je to jen přes dvě koleje. Přes koleje,… Číst vice »

zaosai

To co tam páchají lidé pri nedovolenem prechazeni je hrůza. Jako strojvedoucí bych využil Zakona o drahách a resil byh to prestupkovym řízením s pokutou v této výši 10 000,Kč. Nynější smesne pokuty jsou stejně neoprávněné a v rozporu se zakonem.Me stačilo, že jsem tam v neděli podvečer málem jeno individuum přejel .

Ferenc Futurista

TAkový to, když chceš zatočit z hajzlama, co ti platěj vejplatu. Debilní modrogumní logika at it´s best.

Medvěd

A) SŽDC převzala nádraží od ČD v žalostném stavu. A tak nyní chce s tím něco udělat.
B) Proč lezete do kolejí, když mimo nástupiště tam nemáte co dělat ?
C) Zákonem hájená budova se těžko opravuje….

MaLer

Nemám silu studovat výběrko, ale bude možné skrz ten tunel také bezpečně projít na žižkovskou cyklostezku, tedy přímo, bez nutnosti jít přes Churchillovo náměstí?

Vojta

Nejspíš nikoliv. Začátek cyklostezky je most přes Seifertovu. Což je z náměstí skoro 200 metrů bokem. Spíše mi není jasné, jestli opravdu chtějí dovést ten severní podchod až na náměstí W. Churchilla, tak ho zaprvé budou muset výrazně ohnout, za druhé bude 2-3x delší než je nutné, kdyby byl ukončen např před Italskou budovou VŠE nebo v minimalistickém případě někde v Kunětické ulici.

pony

Ne, podchod se prodlouží jen o pár desítek metrů nutných k překonání existujících a uvažovaných kolejí případného dalšího nástupiště, pak půjdete doleva na Seifertovu.

pony

(s tim, ze velmi pravdepodobne budete mit moznost jit pres ty nove budovy k VSE/churchillovu namesti, protoze nemaji zadny pricetny duvod se na to nenapojit, ale to je vec jejich investora a majitele)

Vojta

díky , v tom případě je článek velmi matoucí.

Jihocech

Když se na takové řešení, aby to šlo pumpičky složí….

Jakub

Chodci se taky na něco skládají?

Ferenc Futurista

neočekávejte od tupého bolševického hajzla jakoukoli logiku.

Radosto

Ale vždyť oni se na to, stejně jako chodci, skládají. Platí daně, jezdí vlakem.

pozorovatel

Především bude určitě jednoznačný a pochopitelný zájem investora všemi dostupnými způsoby znemožnit v podchodu jízdu na kole – a při známé nekázni Čechů se lze těžko očekávat, že by se investor snažil cyklisty do podchodu lákat a chtěl jejich zájmy jakkoli podporovat.