Práce na návrhu nového brněnského nádraží mohou začít, nizozemští architekti mají smlouvu za 58,5 milionu Kč
Podle podmínek smlouvy nesmí cena nové budovy přesáhnout 13,4 miliardy korun.
Vítěz mezinárodní architektonické soutěže na budoucí podobu nového brněnského hlavního nádraží získal druhou zakázku na přípravné práce na jedné z největších budoucích dopravních investic v Česku.
Nizozemská společnost Benthem Crouwel International podepsala tento týden smlouvu se Správou železnic na zpracování architektonické studie nového brněnského nádraží. Má hodnotu 58,5 milionu korun. Kontrakt zveřejněný v registru smluv má anonymizovaný časový harmonogram jednotlivých částí studie. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na Twitteru uvedl, že má být hotová do konce příštího roku.
Součástí zadání je ale podmínka, že odhadované náklady na nové nádraží nesmí přesáhnout 13,4 miliardy korun. Samotná budova bude tvořit jen část celé investice do proměny brněnského uzlu, odhadované náklady jsou kolem 50 miliard korun.
Pro nizozemskou společnost jde o druhý kontrakt související s brněnským nádražím: v první polovině roku s ní město Brno podepsalo smlouvu za 31 milionů korun na studii úprav přednádražního a zanádražního prostoru.
Jedna z částí proměny brněnské železnice
Firma má dodat Správě železnic architektonickou studii spočívající v návrhu budovy nového hlavního nádraží v Brně a souvisejících veřejných prostranství v podrobnosti urbanisticko-dopravně-architektonické studie. V návaznosti na vyhotovení této studie má následně i provést konzultační činnosti a zapracovat připomínky. Teprve poté bude moci Správa železnic vypsat soutěž na přípravu projektové dokumentace.
Studie se má týkat budovy hlavního nádraží včetně zastřešení, nástupišť, relevantní části vnitřních prostor, dokumentace interiérů a dokumentace pevného mobiliáře na nástupištích nového nádraží, drážního tělesa včetně mostních konstrukcí a relevantní části přemostěných prostupů drážním tělesem.
O novém nádraží v Brně se mluví desítky let, nyní jsou přípravy zatím nejdále v historii. Podmínkou je i proměna celého brněnského železničního uzlu. Původní verzi kritizovali nákladní dopravci, teprve nedávno se podařilo najít kompromisní řešení, které nemá omezit průjezd nákladních vlaků Brnem oproti současnosti. V Židenicích má vzniknout takzvaný podsmyk.
Aktuálně se mluví o tom, že by stavba nového nádraží mohla začít v roce 2028.