Později a dráž. Plzeň za deset tramvají od Škody zaplatí o 24 % více než v původní smlouvě

Tramvaj Škoda ForCity Smart 40T v ulicích Plzně. Pramen: Škoda TransportationTramvaj Škoda ForCity Smart 40T v ulicích Plzně. Pramen: Škoda Transportation

Škoda vysvětluje zdražení růstem cen materiálů, tramvaje budou dodány o rok a půl později.

Zpět na článek
63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Evžen Vacek

PaD a.s. to by byl dobrej novej vystiznej název, když se prodalo logo.

kakov

A co to znamená poruchové a drahé 😁

Hans

No prosím,a už je to tady. Stejně jako s typem 39T v Ostravě! Taky se málem soudila Škodovka o to, že prvních 40 tramvají DPOstrava nakoupil bez konkursu, a pak jezdil v Ostravě teprve první prototyp, pozdě dodány a ještě dražší, než podle nabídky!!! Takže za těch ohledů by konkurs oproti Stadleru nevyhráli. A to mají v Plzní Skodovaci výhodu v tom, že 40T je jen dalším vývojovým článkem 39T a není úplně nová. A za třetí, i v Ostravě mají dodávky Škodovek zpoždění. Takže: Žádná sláva, spíš ostuda.

Jonáš Jiří

Proč se pak uzavírá smlouva, ve které je uvedena cena a datum dodání? Když je pak vše jinak? To pak není smlouva, ale jakýsi nezávazný papír. Nebo je to strategie Škody Transportation, jako lokomotivy řady 380.

bkv

A také jsou tam ustanovení o vyšší moci. Takže je to smlouva a ne jakýsi nezávazný papír.

Olin

Nelze pochybovat, že tak velká firma s jistými obchodními praktikami získanými praxí (nechci rozebírat zda ne/férové) a nad to obohacena „grify“ výkuků z celoplanetárních kšeftů té nejvyšší čistoty, by opomněla zanést do smluvních vztahů, zvláště těch dlouhodobějších, inflační doložku, ovlivnění zásahy vyšší mocí a kdo ví co ještě NOZ a zákon o korporacích nabízí. Je však na protistraně, aby se zabránilo v bezbřehém nakládání s těmito instituty. Bohužel, z článku zásadně nevyznělo, zda samospráva akceptovala navýšení tupě, či si nechala přednést argumenty, jejich pádnost a tyto si prověřila. Případně si tyto možnosti zohlednila zase ona ve smlouvě (rozhodčí doložce), aby… Číst vice »

bkv

Šlo o veřejnou zakázku. Smlouvu kompletně připravoval zadavatel (kupující). A teď další tvojí pohádku

XYYY

Buď to kupující bude akceptovat nebo nebude mít nic … lze předpokládat, že tramvaje od pana Stadlera / kohokoli by nebyli levnější ….

Simona

Asi nežijete na této planetě. Vnímáte co se kolem děje? Jak chcete udržet 5 let starou cenu?

PvvS

Riziko podnikání. Když je „náhodou“ předchozí soutěž s jiným výhercem zrušena, protože byl jediný účastník a v další soutěži je Schadewerk taky jediný účastník a najednou to nevadí. Tolik k „čistotě“ podnikání Scahdewerk. A že si cenu navyšují podle posudku, který si sami platí..

Kotlík

Vyšší moc určitě. Ale dodání o 1,5r déle? Kdyby se dodávalo včas, tak vyšší moc max v podobě Corona a Babiš což by mělo být hádám 4,5% 🙂

Gwann

Inu, přenést riziko na objednatele, to umi v Plzni moc dobře.

Tak si užijte místní firmu pochybné povesti

IGCT

Člověk by si myslel, že po aférách se 109E už budou hodní a obzvlášť v domovském městě. Chyba lávky.
Nejlepší výrobek od škodovky je žádný výrobek.

medical_examiner

Jojo…nejlepší tramvaj od Škodovky je od Pesy nebo Stadleru…

Franta Metel

Zlatý Pragoimex…

PvvS

Což je zase Schadewerk..

Hans

Jenže Pragoimex je obchodní značka, nikoliv výrobce. Tím byly KOS tedy Krnovské opravny a strojírny. A šlo vesměs o totálně předělané tramvaje s díly původních T3. Ale myslím, že kdyby někdo doručil do Krnova zakázku na výrobu nových tramvají podle dokumentace, firma by byla s to je vyrobit!

medical examiner

To bude nejlepší…design T3, ale s moderní technikou.
Klimatizací, ovládáním pákou…

Ivan

Kdyby je dodali včas, tak by cena tolik nenaskocila. I tak je to moc. Plzeň by je neměla odebrat a trvat na původní ceně, plus inflace minus penále za zpoždění. Jenže ta smlouva bude zřejmě postavena tak, že penále jsou směšné a inflaci apod si mohou určit sami.

Gwann

Smlouva bude dle vzoru lokomotiv 109E

Vít Jůza

Pokud by byla ve smlouvě inflační doložka, tak dohoda o zvýšení ceny o 24% je ještě skvělá – ta inflace bude vyšší.

XYYY

Tak nebude mít nic …. výrobce od smlouvy odstoupí. Pokud je odstoupení od smlouvy sankcionováno, tak za „smluvní pokutu“ si nová vozidla nekoupí …
A pokud má něco vyrobeno, tak je nabídne k prodeji za jím stanovenou cenu ….

Leinad

Očekávám stížnost ostatbích účastníků výběrka. 😀
Na to snad má být už v původní smlouvě inflační doložka. A ne že pokud vyhraje dvorní dodavatel, tak mu přihodíme prachy navíc.

XYYY

A co tím ti ostatní účastníci získají …

medical examiner

Hlašte se, kdo myslel, že těch 55 mil./tram bylo finálních… 😀

Bohumil Stránský

Tady něco hodně smrdí. Jen aby to nebylo podobně jako v Praze. Možná by je se divili. A nebo Škoda nevydělává, tak to koulí takhle. Za ty léta už se to stalo u této firmy tradicí.

Antonín Mareš

Ach!… No to už snad škodovka nemyslí vážně. A teď popravdě nevím, zda vinit pouze škodu, nebo i dopravní podnik. Jsem toho názoru, že v dnešní době bychom měli mít moderní tramvaje a ne pouze dokola recyklovat T3. Ale… Proč to teda aspoň není pořádně za tu cenu. Z té tramvaje je strašný výhled (tlusté sloupy po bocích kabiny). Tramvaj je hlučná (bydlím kousek od trati a když dobržduje 40T, tak je to snad stejně hlučné, jako Vario LF plus). Design je sice subjektivní věc každého, ale neznám mnoho lidí, kterým by se líbí. Tramvaj se na rovné žlábkové trati… Číst vice »

medical examiner

Jistě…ale třeba v Praze se musí zaplatit 15T…
Protože ty byly přímo kosmicky drahé, tak se v nejbližších letech nic jiného než recyklace T3 a KT8 dít nebude.

Pája

Vozy pro Bonn – myslíte krajní články na dvou dvounápravových podvozcích nesoucích prostřední článek bez podvozků? Jak to vlastně u tohohle uspořádání vypadá s rozložením nápravových tlaků?

Ondros

Tak za tohle by mělo jít představenstvo PMDP před soud (samozřejmě trestní úsek). To je opravdu už nehoráznost, jak se uzivaji v tehle zemi verejne prostredky. Predne, Covid neznamená, že nejde zakazku splnit, jen se prodraží výrobci výroba tramvají a to je jeho riziko výrobce při uzavírání rámcové smlouvy a dejme tomu, že může dojít k prodloužení termínu dodání, nic víc. Dopravce mel trvat na dodani za puvodnich podminek a Skodovka by se pak mohla obratit na civilni soud. I kdyby ji neco nevic prisoudil, Skodovka by musela nejdriv slozite prokazat opravnene a nepredpokladatelne zvyseni cen nakladu a zverejnit svoji… Číst vice »

Anna Kournikova

Asi sem musí chodit hodně lidí ze Škodovky, od těch budou ty mínusy. Protože jinak naprostý souhlas, co všechno si tady Škodovka může dovolit. Naprosto neopodstatněné navýšení, které pak jde z peněz nás všech. Asi to v Plzni bude fungovat dost podobně, jako v DPP.

medical examiner

Nebo si vedení města myslí, že když je Scheißewerke místní, tak že jí musí podporovat…

XYYY

Vy jste se vrátila z mimozemské civilizace ?
Nárůst ceny energií, zvýšené ceny materiálu – někdy až o 100 % – jste patrně nezaznamenala ….

medical examiner

Pro zpronevěru (§206), podvod (§209), porušení povinností při správě cizího majetku (§220), porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže (§248), poškození spotřebitele (§253), pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži (§257), úplatkářství (§331-334)?

No…něco z toho to bude bezpečně…

Olin

Jj, to by ani člověk nevěřil, na co vše náš trestní zákoník nemyslí… Jen tak ještě více aplikované praxe (myšleno v obecné rovině) 🙁 .

medical examiner

No…chtělo by to malinko vylepšit odst. 1 v §310 (rozvracení republiky) ve směru: Kdo spáchá čin, jehož účelem je rozvrátit ústavní zřízení, územní celistvost, školství, dopravu, průmysl, zemědělství, kulturu, spravedlnost, obranyschopnost, nebo jiný zájem České republiky, bude potrestán odnětím svobody od 10 do 20 let nebo výjimečným trestem. A obdobně u §314 (sabotáže): Kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení, obranyschopnost, dopravu, finance, průmysl, zemědělství, školství, kulturu nebo jiný chráněný zájem České republiky zneužije svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce, aby… To že uspořádání nedává na první pohled smysl – logicky se začíná trestnými činy proti životu a zdraví, ale… Číst vice »

XYYY

Vy jste patrně absolventem „plzeňských práv“ …. V čem spočívá poškozování spotřebitele ….

medical examiner

No to je tam napsáno…

Simona

Jste úplně mimo. Škoda komentáře.

XYYY

Když jsou zaměstnanci povinně v covidové karanténě nebo nemocní, tak těžko budou moci pracovat …

Subdodavatelé byli postiženi stejně, nedostatek čipů za „pár korun“ je obecně známá skutečnost a bez čipů se tramvaj neobejde …

Já nikoho neobhajuji, ale tohle je skutečnost ….

Libcha

Já na tom nerozumím jedné věci. Dejme tomu že je veřejná soutěž, kde výrobce A nabídne tramvaj za 50MKč, výrobce B za 60 MKč. Vyhraje výrobce A, uplyne pár let, a smlouva se najednou změní na 65MKč. Nemůže se pak výrobce B soudit, že ve finále by byl býval nejlevnější?

Plzeňák

Problém je v tom, že žádný jiný účastník soutěže nebyl 🙁

XYYY

Soudit se může, ale k čemu mu to bude, tím spíše, že u soudu těžko prokáže, že při zvyšování cen energie i materiálu by byl schopen za několik let dodat za cenu jakou nabízel …

Jihocech125

Dovoluji si upozornit na chybu ve větě na začátku článku ohledně ceny. Máte tam 2x sloveso zvýší.

Jenki

Už chápu, proč se musela zrušit ta soutěž, kde vyhrála Pesa.

medical examiner

Ano…ta by se do 55 milionů jistě vešla…

Honza P

Tak to se máme v Brně na co těšit…

JirRa

To je možný jenom ve státním a u Škody.
Já sám v zaměstnání v soukromé firmě taky občas objednávám větší věci a dodavateli prostě navíc nic nezaplatíme, pokud není jasné prokázána vícepráce, což zdražení vstupů rozhodně není, to si musí dodavatel pohlídat.

MHD

Měli zaplněnou kapacitu, tak se najde výmluva na Covid a válku na Ukrajině. Hrůza je, že jim to státní úředníci ještě věří. A dokonce místo penále jim za to připlatí.

Pražák

Já nevím kde pracujete, ale to, že u víceletých kontraktů je součástí smlouvy i tzv. inflační doložka je naprosto běžné. Stejně tak je běžné tam mít ustanovení o vyšší moci (to se týká hlavně dodacích lhůt)

medical examiner

A kdo k tomu přidá i rozhodčí doložku, tak si může rovnou shánět provaz…

Pražák

Když někdo podepíše nevýhodnou smlouvu, je to jeho problém. Takže celá ta aféra jde ta ČD, co podepsaly, to mají.

tmsq

Vaše věta “ což zdražení vstupů rozhodně není, to si musí dodavatel pohlídat“ je kouzelná. Můžu to aplikovat i na zaměstnance, až budou chtít navýšit plat – co jste si v roce 2018 vyjednali to máte, a „zdražení vstupů u domácnosti jste si měli pohlídat“…
Realita dnešního dne je taková, že dodavatelům rozstřelujeme ceny na materiál, práci, extra a jednáme o navýšení; a například v komoditě odlitků bych si vaši větu ani neodvážil dodavateli nahlas vyslovit…

Gwann

Ale to tam musite mít napsané…že…

Spousta firem rozhodně neměla sílu si to tam napsat. A ti dost trpí.

Romanero

Škoda má evidentně výborné konstruktéry strojů, ale také smluv..

noerf

Ono u těch dlouholetých smluv bývají součástí inflační doložky.

PvvS

Tohle ale nejni inflační doložka.

Jakub

U veřejných zakázek píše smlouvu vždy zadavatel a je součástí zadávacího řízení a tedy pro každého dodavatele stejná.

medical examiner

Tak to aby vedení města vyměnilo právníky…

XYYY

Zaměstnavatelův právník může říci, že to je špatně, ale zjevně nemá právo VETA …
Na protinávrh právníků města nemusí kývnout dodavatel …
Smlouva je výsledkem vyjednávání …

Gwann

Jo, jo, napsat jako zadavatel smlouvu výhodnou pro dodavatele, to chce fistron

Jenki

Co je na tom divného? Prostě ti vybraný dodavatel „na klíč“ vymyslí výrobek, napíše k němu zadávací dokumentaci, když je třeba sežene do soutěže i „křoví“, vyřídí ti v Praze / v Bruseli dotace, po podpisu smlouvy odevzdá desátek tobě i tvé politické straně, prostě se vůbec nemusíš namáhat, to je full service jak má být…

(zvracející smajlík)