Později a dráž. Plzeň za deset tramvají od Škody zaplatí o 24 % více než v původní smlouvě
Škoda vysvětluje zdražení růstem cen materiálů, tramvaje budou dodány o rok a půl později.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zaplatí za desítku nových tramvají Škoda 40T o 130 milionů korun více, než za kolik je vysoutěžily a měly původně smlouvu. Dopravce na svém profilu zadavatele oznámil, že kupní cena se zvýší z 55,01 milionu korun za tramvaj na 67,99 milionu korun.
Výrazné zdražení o 24 % městem vlastněný dopravce při oznámení objednávky neuvedl, stejně tak prodloužení termínu dodání. Vyplynulo až po měsíci z povinně zveřejněných dokumentů.
PMDP vysvětluje zdražení „výskytem události vyšší moci“. Má jít o dopady pandemie a ozbrojeného konfliktu na Ukrajině. Podle dokumentů došlo k objektivně nepředvídatelnému a významnému zvýšení tržních cen klíčových materiálů, surovin, energií a pohonných hmot, které mají zásadní dopad na kupní cenu a termín dodání zbývajících 10 kusů obousměrných velkokapacitních tramvají. Současně došlo k prodloužení termínu dodání do června 2025. Původní termín byl konec příštího roku.
Dopravce smlouvu uzavřel v roce 2018, vyčerpá nakonec celý kontrakt na 22 tramvají. První dvě tyto tramvaje v Plzni jezdí od minulého roku, první opci na dalších deset vozidel dopravce využil loni na podzim. Osm jich má být dodáno do konce roku, dvě do konce srpna 2023.
Podle Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) se nové tramvaje v provozu osvědčily. „I přes současnou složitou ekonomickou situaci je obnova vozového parku nezbytná, především pak na tramvajové trakci, která tvoří páteř městské veřejné dopravy. Jsem si jist, že těmito tramvajemi přispějeme k dalšímu zvýšení komfortu našich cestujících,“ uvedl předseda představenstva PMDP Roman Zarzycký. Podle něj jsou tramvaje Škoda 40T díky obousměrnosti důležité především při výlukách a provozních mimořádnostech.
Tříčlánkové tramvaje jsou stoprocentně nízkopodlažní a klimatizované. Měří 29 metrů, pojmou 185 cestujících, z toho 64 sedících.