Potvrzeno: Škoda dodá poprvé RegioPantery do zahraničí. Na Slovensku porazila Stadler
Škoda Transportation dodá ve sdružení se ŽOS Trnava celkem 25 elektrických jednotek RegioPanter pro slovenského státního dopravce ZSSK. Kontrakt za
Škoda Transportation dodá ve sdružení se ŽOS Trnava celkem 25 elektrických jednotek RegioPanter pro slovenského státního dopravce ZSSK.
Kontrakt za 160 milionů eur (čtyři miliardy korun) dnes podepsali zástupci ZSSK a vítězného sdružení. Konsorcium v soutěži dalo nejnižší nabídku. O vítězství Škody jsme informovali v lednu, čekalo se na podpis smlouvy.
Jde o první případ, kdy se Škodě Transportation podařilo s vlaky RegioPanter proniknout za hranice. Blízko byla i před dvěma lety při zakázce pro National Express a jeho plánované příměstské vlaky v okolí Norimberku. Britský dopravce ale nakonec zakázku nezískal a tím přišla o smlouvu i Škoda Transportation. V tendru na Slovensku porazila švýcarský Stadler.
„Slovensko je náš tradiční, důležitý obchodní partner. Na tamní železnici už několik let úspěšně jezdí naše dvoupodlažní elektrické jednotky, push-pull soupravy a moderní lokomotivy. Ve slovenských městech navíc vozí cestující naše trolejbusy a tramvaje. Proto jsme velice potěšeni, že se nám podařilo uspět v této velmi náročné soutěži a navázali jsme na naše předchozí dodávky,“ řekl předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák.
Vlaky použije ZSSK pro regionální dopravu v okolí Žiliny. „Jsme přesvědčeni, že jednotky budou kvalitní a budou spolehlivě fungovat. Navíc s podobnými jednotkami, jako jsou ty, které mají být dodané, máme už dnes pozitivní zkušenost, takže v budoucnosti předpokládáme hladký průběh dodávky a také udržení jejich kvality,“ řekl Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK. České dráhy, které dosud jako jediné RegioPantery provozují, by ale mohly mluvit jinak. Loni zaznamenaly s jednotkami značné potíže.
Podle obchodního ředitele Škody Jaromíra Jelínka zvítězilo sdružení nejen cenou, ale hlavně kvalitou a technickým řešením RegioPanteru. „Ve Škodovce vyrobíme, odzkoušíme a zhomologujeme první dvě soupravy včetně všech nejnovějších změn podle přání zákazníka. Pro další objednaná vozidla následně vyrobíme hrubé stavby skříní, podvozky a trakční sety, které přistavíme do montáže vozidel na Slovensko,“ nastínil spolupráci s ŽOS Trnava Jelínek.
Nové elektrické jednotky RegioPanter budou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodány budou dvě provedení. První s délkou 80 metrů a kapacitou 247 sedadel (celkem 13 jednotek) a druhé provedení dlouhé 106 metrů s kapacitou 343 sedadel (12 jednotek). Každý vůz soupravy bude mít klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka bude mít vždy tři hnací podvozky.
Firma v tiskové zprávě neopomněla připomenou široké nástupní dveře. Právě díky nim před lety vyhrála zakázku na první jednotky pro České dráhy. Nástup do vozidla bude umožněn u většiny standardních nástupišť výšky 550 mm přímo bez nutnosti schodů. U ostatních nástupišť bude nástup zajištěn s pomocí výsuvných schodů. „Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci, stylové LED-osvětlení interiéru a vybavení vozidla prostorným moderním WC přístupným také invalidům. Soupravy nabídnou rovněž přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodal Jelínek.
Škoda zatím vyrobila a dodala 28 jednotek RegioPanter, dalších devět dodá letos pro Plzeňský kraj.