Železnice Železniční průmysl

Škoda vyhrála čtyřmiliardovou zakázku na 25 elektrických jednotek na Slovensko

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Škoda Transportation je velmi blízko velké zakázce na své nízkopodlažní elektrické jednotky na Slovensko. Podle veřejně dostupných informací vyhrála soutěž na dodávku 25 jednotek v hodnotě 160 milionů euro (zhruba 4 miliardy korun) pro Železniční spoločnost Slovensko (ZSSK)

Vyplývá to z informací na stránkách slovenského Úradu pro verejné obstaravanie, kde slovenští veřejní zadavatelé zveřejňují údaje o smlouvách. „Uchazeč splnil všechny požadavky zadavatele stanovené v soutěžních podkladech a nabídl nejlepší poměr ceny a kvality,“ uvedla ZSSK ve zprávě. Na vítězství Škody jako první upozornil slovenský deník SME.

Škoda se do soutěže přihlásila společně s ŽOS Trnava, která patří slovenskému podnikateli Vladimíru Poorovi, který má velmi blízko ke slovenským politikům. Druhým uchazečem byl Stadler.

Škoda Transporation výsledky nekomentovala. „Dokud nebude uzavřena smlouva, nebudeme se k zakázce vyjadřovat,“ řekla mluvčí Lubomíra Černá. Pro Škodu půjde o první zahraniční zakázku pro jednotky typu Regiopanter.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To snad při rozhodování měli temno před očima nebo růžové brýle – takové šroty si objednat, to už raděj 380 a k tomu pár vagonů.

    • A víte vůbec někdo, kdo na ty „křápy“ už předem nadáváte, jaké podmínky byly v zadání? Vždyť třeba interiér (včetně vnitřního členění soupravy) mohou chtít mít Slováci úplně jiný, než jaký si vyžádali ti naši úžasní inteligenti z „pobřeží“ …

  • Co se týče jízdního komfortu, tak vagony typu Bmz jsou dosud nepřekonané. Pendolino, railjet, natož inter/regiopanter se jim ani nepřibližují. Kromě toho soupravy od Škoda Transportation jsou „nehezké“ i po exteriérové stránce. Snad jich tedy na tuzemských tratích bude co nejméně.

    • Mi se třeba líbí, to je věc názoru. Ale chodové vlastnosti už méně.

    • V railjetu je subjektivně dost vyšší hlučnost, zvlášť sedíte-li v krajní části vagonu, nehledě na horší než autobusové uspořádání sedadel a nemožnost regulace osvětlení, což obojí velmi snižuje komfort jízdy.

      p.s. proč server zdopravy.cz nešifruje spojení?

    • Na k-reportu jsem četl o podvozcích Panterů a nakonec z věci vyplynulo, že Panteři mají ,,sportovní podvozek“. Tak se asi ten podvozek na trati chová. Proto taky taková jízda. Co se týče jenom jízdy, tak při 140km/h s Bdmtee (podvozek GP200) mi příjde jízda, hlavně na výhybkách, lepší než v InterPanteru. Bmz a spol. jsou nej. i když jimi skoro vůbec nejezdím. Nejlepší vozy maj v označení z.

  • To je velmi dobře. Aspoň je větší šance, že vlaky pro Jihomoravský kraj právě Škoda transportation nevyhraje, protože by to nezvládla kapacitně. Velký dík Slovákům.

    • S Kellnerem za zády se určitě prosadí i v zahraničí a Regiopantery jsou poměrně konkurenceschopné jednotky, na rozdíl od lokomotiv, kde je Vectron jinde, a 380 konkuruje tak Taurusům a Traxxům.

    • Uvidíme, třeba jim to vyjde, kdovíjak rychle jsou opravdu schopní dělat zavedenou jednotku. Jenom je škoda že JmK nechce na páteřní trať objednat něco dvojpodlažního, určitě by se to uživilo, ale chtějí udělat nějaké, podle mne ne moc rozumné, změny ohledně osobních vlaků. Rozhodně kapacita některých vlaků je na hraně, zrychlení osobních vlaků by mohlo také přitáhnout další cestující, teď vlak jede max 120km/h, pokud bude jezdit max 160, bude mít lepší zrychlení, tak se dá možná dostat i pod hodinu, což je psychologická hranice. Pokud by to dal za 45-48 minut (tolik zastávek proti spěšňáku navíc nebude), tak je to už celkem použitelné.

    • Podle mě je jednopodlažní souprava naprosto v pořádku, právě kvůli tomu, že je lehká s má tedy největší zrychlení. Samozřejmě je pravdou, že by dvoupodlažní soupravy mohly být zajímavé, ale trasu S3 Tišnov-Brno jezdím několikrát denně a mohu říct, že kapcita je na dlouzích vlacích dostatečná, pouze kratší vlaky, které jezdí v úseku Brno hl.n.-Tišnov jsou občas problematické. Dojem nedostatečné kapacity je způsoben převážně vozy Bdmtee, kde většina lidí je zvykla sedět sama, max ve dvou na té 4 sedačce. Skutečnost je však opravdu taková, že na 4 sedačka ve 4 je někdy až nemožná (velmi nepohodlná).

    • F. Chocholatý:
      Asi máte pravdu, honeckery jsou na sezení katastrofa, taky co bychom chtěli po univerzálním vojenském vagonu, nehledě na to že ani to nastupování není nejpohodlnější.

      Ale kdyby do JmK měly dojít pantery, tak by potřebovaly dost úprav, asi jenom čtverky žádné regály a sedačky trochu užší konstrukce, pár cm, průchod s taškami skrze rychlíkového pantera není moc pohodlný, člověk naráží do držátek a chytá se za područky.

    • Asi s těmi 4 bych trochu nesouhlasil. Já osobně raději mnohem více preferuji za sebou místa, třeba kvůli místu pro nohy a stolečku, kde můžu pohodlně pracovat. Čtyřka je fajn na výlet. Tedy já bych byl určitě pro mix. Něco jako cityjety uspořádáním sedaček. 😉

    • Z pohledu cestujícího, je ale potřeba tohle: příjemný nástup, možnost úschovy větších zavazadel (velký kufr), místa pro kolo (vlaky s3 jsou v létě velmi cyklisty využívané, klimatizace, příjemný moderní interiér (prosím už ne ten obyčejný světlý bílý interiér) a hlavně spolehlivost, wifi od začátku, ne jak u railjetů, že se bude monotavat až za 2 roky.

    • F. Chocholatý:
      Podle mne je na Os lepší mít co nejvíce čtyřek, snadněji se tam mění cestující, u sedaček za sebou je problém že pokud ten u okna vystupuje dříve než ten u uličky, tak se tam v té troše prostoru pořádají manévry.

      Přeprava kol by měla být samozřejmostí, i na úkor automatu, ale nejsem si jistý že je třeba na Os dávat zrovna wi-fi atd. hlavně v okolí Brna by měly zejména sloužit pro rychlou dopravu do zaměstnán, nevím jak je to na Os, ale měl jsem za to že se spíš cyklovýletníci přepravují po hlavní trati v rychlících, v létě by ale vůz pro kola měl být na každém vlaku, včetně toho mezi Břeclaví a Znojmem.

    • No problém u rychlíku je následující: kola jsou povinně místenkovaná a tím pádem je i omezena kapacita, to v osobním vlaku nebývá. Ano, v létě se opravdu děje, že je nasazován na některé osobní vlaky o víkendu speciální vůž pro úschovu zavazadel a kol během přepravy, takovej ten šakredej starej co hrozně při brždění píská. Jinak k wifi, ano máte pravdu, není to to nejdůležitější. Ale, nové vlaky mají obecně velké stinění signálu, což velmi dobře pozoruji u nás v rychlíku z Tišnova do Brna. V tom jediným moderním voze pro ty vozíčkáře, kola a zavazadla mám podstatně horší signál, něz v ostatních vozech. Proto, když něco dělám, tak pořádně. Tedy minimálně ta wifi by tam přeci mohla být. Zas tak drahý to doufám není. Ideální by byl samozřejmě posilovač signálu. Ale ten nemaj ani mnohem lepší vlaky u nás, takže to asi rovnou můžu zapomenout.

  • Nějaké podrobnosti? Jaká konfigurace byla poptávána? 3 vozové, nebo kombinace?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora