Potvrzeno: Prahu a Curych spojí druhý noční vlak, pojede nejprve na sever
Lůžkový vůz WLABmee Českých dráh. Foto: České dráhy
Nový vlak vrátí i přímé spojení Prahy s městy podél Rýna.
Nový vlak vrátí i přímé spojení Prahy s městy podél Rýna.
Takže Berlín opět přenechají Flixbusu? Sorryjako, den nekončí ani v Praze ani v Berlíně v 17:30 :-/
ČD chtějí dělat ziskové linky = sdílet podnikatelské riziko s jinými dopravci (s SBB na jejich lince z/do Berlin-Zürich).
Noční vlaky nejsou snadný obor podnikání. Např. švédský Snalltaget, který jezdí také noční vlaky (i do Berlína) je na prodej.
Jiní dopravci s ambicí provozovat noční (spací) vlaky, ještě ani nevyjeli. European Sleeper, Moonlight Express, Moonlight train. A švédské SJ s nočním vlakem do Hamburgu jezdí jen kvůli dotaci švédské vlády.
Berlíňák ale měl na mysli spíš denní vlaky. Možná by vlak z Prahy do Berlína v 18:25 nebyl tak obsazen jako jiné, ale ono to má vliv i na obsazenost jiných vlaků.
Když se člověk nemůže večer vrátit, nepojede ani ráno tam, a vezme radši auto.
Já jako daňový poplatník bych byl rád, kdyby drahé InterJety jezdily do Německa, pokud to DB zaplatí firmě ČD a o to menší dotace z českých kapes bude ČD potřebovat.
Myslím spojit nynější vagony na Berlinerech s Interjety, tak v jednom Berlineru bylo 8 až 11 vagonů. Takže by zbylo dost vagonů aby se mohl navýšit počet Berlinerů.
Ono o moc vyšší počet Berlinerů by DB nezaplatila firmě ČD, neboť vlaky DB (IC) z Drážďan do Berlína (a do Rostocku/Warnemünde) už jezdí. viz linka DB „IC 17“ s kapacitou cca 300 sedaček
„Jdu na sever…a už jdu na jih…“
Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla samozřejmostí i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem SJ Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách… Číst vice »
Sice chápu, že ten vlak jede primárně pro Sasko do Curychu, ale i přesto: z pražského pohledu je škoda, že se „jenom“ dubluje linecký spoj. Kdyby to z té Basileje poslali na linku směr Bern – Interlaken (kde je i zázemí a kam se od Mannheimu mnohdy přímo jezdí), tak by to zvýšilo dostupnost středního a západního Švýcarska, a především pak těch Alp, kam je těch přestupů pro „normální lidi“ i z toho Curychu přece jen docela nemálo.
Zajímavý nápad, ale do toho Interlakenu bych pokud něco spíš prodloužil ten spoj jedoucí přes Linec. Zaprvé by tam byl dříve a zadruhé by ten vlak jedoucí přes Německo nejspíš přestal obsluhovat Curych, kdyby měl jet do Interlakenu.
Souhlasil bych, ale na trati Curych – Bern není kapacita ani není možné nahradit odjezdem EN nějaké IC (jednak tam nezacinaji, jednak je nutná patrová souprava). Z Basileje by to myslím možné (za cenu posilovych sedaček) být mohlo.
Jsem za rozšiřování nočních vlaků rád, ale nemají ČD náhodou kritický nedostatek lůžkových vagonů? Nevíte někdo, jak se to plánuje řešit?
ČD používají
9x lůžkových WLABmee
12x lůžkových WLABmz
9x lehátkových Bcmz
A půjčují si od RDC/BTE lehátkové – skrz zrušení Alpen-Sylt tato firma má plonkové.
Jak to řešit? To nevím. I Heros Rail už myslím vyprodal lehátkové, které nabízel. DB má ještě odstavených po víc než tuctu WLABm a WLBM.
WLABmee údajně jezdí jen 5, Bcmz kvůli revitalizaci ještě v provozu nejsou a jezdí v rámci testovacího provozu na rychlících Praha – Hradec. Proto se asi šáhlo po Bvcmz od BTE a RDC. No a RDC ty plonkové vozy brzo (z většiny) bude nasazovat na linku Hamburg – Stockholm. 🙂
Modernizace všech WLABmee dle smlouvy.by měla být hotová do 7.10.2022
Modernizace Bcmz – první vagon prý byl hotový už loni. A rozsah modernizace je menší než u WLABmee. Uvidíme, kdy budou v provozu
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-modernizuji-lehatkove-vozy-prvni-je-uz-na-okruhu-78024/
Jet v ušmudlaném vlaku 14 hodin v kupé 3x3x3 metry a spát v něm s pěti cizími lidmi, to fakt člověk chce:-)
Existují také double a single oddíly…
Jenže ty stojí těžké prachy. Do single oddílu musíte mít jízdenku první třídy, a k tomu single lůžkový příplatek. Jinak je to opravdu ubytovna na kolech a to je něco, na co většina populace není moc zvědavá. Sorry jako.
Už hezkých pár let stačí jízdenka do dvojky.
No a ta „menšina“ to bez problémů vyprodá… |
v čem je tedy „problém“?
Áno, je to drahé. A? Na trhu sú rôzne segmenty zákazníkov, niektorí preferujú cenu, niektorí idú po drahších produktoch. Samozrejme že single deluxe lôžko nechce konkurovať Ryanairu za 9€.
ÖBB sa darí nightjety celkom slušne vypredávať napriek vysokým cenám. Kúpiť single lôžko posledné týždne pred odchodom je na veľa vlakoch nemožné, lebo už je plno.
Pro Vás speciálně plackart…
V ceně vyšší než letenka+hotel, předpokládám…plus těch 14 (reálně minimálně 15-16) hodin na cestě…super nabídka.
14 hodin neřeším. Večer nastoupím, dám si večeři, jdu spát na dobrých 8 hodin, ráno snídani a už skoro vystupuju. Možná bych přijel radši o dvě hodiny dřív, ale jinak je to v pohodě. Rozhodně pohodlnější než busem nebo podporovat vysokoemisní leteckou dopravu plus rezervovat místo přespání, které není noclehárnou.
O tebe ČD určitě nestojí, když ani pořádně neznáš jejich služby a zázemí. Nebo soudíš podle sebe, šmudlo? 😀
Soudím podle své zkušenosti s vlaky, robertku.
Ty jsi s Čd lůžkovým vlakem dlouho nejel,viď?
Jel jsem jednou, a nebyla to žádná hitparáda. Nikdy více.
Kdo chce ať jede, kdo nechce ať nejede, jednoduché.
S tím samozřejmě souhlasím.
Já zas jel tento rok z Polska, meli jsme dvě rezervace v trojlehátkovém kupé a nikdo další s námi ani nejel. Vagon byl modernizovaný, poměrně luxusně vypadající včetně stewarda, který svým vystupováním jako by se vzal z Orient Expresu 🙂
Že se vám vybavila vzpomínka na návrat z dovolené ve Vysokých Tatrách domů koncem roku 1982 lůžkovým (lehátkovým) vozem ČSD zařazeným ve vlaku R 526 „Laborec“?
Teď, po čtyřiceti letech to už bude lepší….
Ne, bylo to někdy okolo roku 2005 do Varšavy…nezapomenutelný zážitek.
https://www.youtube.com/watch?v=9DAGvLEYqtg
Jeden jede nejprve na jih, druhý nejprve na sever. Je to ostuda, že nemáme stále žádné slušné koleje přímo ve směru na západ. Takový spoj Praha – Regensburg za 2 hodiny a Mnichov za 3 hodiny. To by bylo něco. Co na to dobrá správa?
Ten vlak ma taku trasu aj preto, ze nema obsluzit len Prahu, ale aj Drazdany a Lipsko (a druhym kridlom Berlin). Nocny vlak Mnichov-Zurich by velky potencial naozaj nemal.
Do Berlína?
z Prahy 18:25
vystoupit v Lipsku v 22:19
nastoupit do NJ z Curychu cca v 5:18
příjezd do Berlína cca v 7:28
Včera jsem jel večer z Mnichova 7,5hodiny. 2 hodiny zpoždění. Ranní vlak o tom snad ani nemluvě. Stačí 15minut zpoždění a dopravce tě nechá ve Schwandorfu, i když máš jet přímým vlakem. Protože vlaj napojuje s vlakem z Hofu. Jednání není moc profesionální na úkor výdělk. Za mě ostuda.
Od 12/2023 by z Prahy měl jezdit přímý vlak = nemělo by se stávat, že ujede ve Schwandorfu, protože vlaky Hof-Mnichov se přestanou spojovat s vlaky Praha-Mnichov ve Schwandorfu. Uvidíme kdo bude provozovatel na německém území. Původně po ALEXu, to měl být rakouský ÖBB, ale nemá vagony (dokonce na některé linky si půjčuje od švýcarské SBB).
Berte to tak, že kdyby na německém území nebyl vlak spíše charakteru Spěšný vlak, tj. kdyby nebyl v Německu dotován, tak by asi nejezdil 7x denně vlak do Mnichova
k čemu je to dobrý? V noci se raději chci vyspat, než dát noční ve vlaku 😀 a ještě ty časy? jakože 14 hodin dřepět ve vlaku? To se neuchytí, každej si vezme raději letadlo a bude tam za par jednotek hodin. A zbytel dne ušetří na onen výlet.
V nočním vlaku se nedřepí 🙂 Ono nebude problém těch pár lehátek a lůžek zaplnit, spoj přes Linec (pokud zrovna není kvůli výluce zrušen) je vyprodán velmi často a tento spoj, dokud jezdil, býval vyprodán také. Pokud máte v Curychu daný program do 17-18 hodin, tak letíte nejspíš až další den a neušetříte nic. A do takového Karlsruhe a Freiburgu je to z časového hlediska atraktivnější než Curych.
Pane Jardo,
– ne všichni zájemci o cestu do Švýcarska hodlají absolvovat několikahodinová čekání v přeplněných prostorách letišť
– ne všichni zájemci o cestu do Švýcarska bydlí v Praze, tedy blízko letiště
– ne všichni zájemci o cestu do Švýcarska mají chuť na to, dopravovat se se zavazadly z hlavního nádraží, nebo z Florence stávající dopravou, nebo na Ruzyni přijet autem a zaparkovat tam za „pouhých““ 1.500 – 2.300 Kč/ na pouhé 2 dny.
https://booking.prg.aero/cs/search-results/
Ten nově zavedený vlak je nabídka – možnost, ne povinnost to použít a svojí klientelu si najde stejně, tak jako vás si našla Ruzyně.
Parkovné je možné platit online přímo letišti a je to levnější.
Ještě bych přidal malou skupinku co nerada létá, případně nemůže ze zdravotních důvodů atd..A ještě existuje relativně slušná skupinka co prostě ráda jezdí vlakem i když má možnost stejnou cestu řešit i jinak…
Jestli čekáte na letišti několik hodin v přeplněných prostorách, tak děláte něco špatně.
https://www.businessinsider.de/wirtschaft/mobility/frankfurter-flughafen-verspaetungen-wegen-zu-wenig-personal-a/
V Praze to vypadalo jinak?
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-vitejte-v-pekle-v-nemecke-verejne-doprave-vypukl-s-levnymi-jizdenkami-chaos-40399220?
Asi tak. Na letištích v Praze i Německu pohoda, na nádražích Indie.
Výborně, trefil ses úplně mimo. 😀
Ne každý jede z Prahy.
Ne každý jede až do cílové stanice.
„Ne každý jede z Prahy.“
To platí i pro cestující vlakem, že jo?
Máte naprostou pravdu, nechtěl jsem v textu precisovat všechny eventuality. Můj příspěvek je beztak dlouhý, jak týden do výplaty.
Tak mi prosím vysvětlete tohle: https://zdopravy.cz/navrat-nocnich-vlaku-novy-jizdni-rad-prinesl-tri-nove-linky-v-evrope-dalsi-se-chystaji-99386/ zajímalo by mě, jak to může fungovat?
A nightjet z Vídně do Paříže funguje jak?
No v Curychu je to sice o chvíli později, ale v Basileji je to o půl hodiny dříve, pro mnoho lidí tak půjde o zrychlení (nejen do samotné Basileje ale do celého západního Švýcarska). Vzhledem k tomu, že stávající spojení ve špičkách nestačí, jsem strašně rád, že se kapacita zvýší.
Tak hlavne pri nočnom vlaku nie každý chce kratšiu jazdnú dobu. Mňa napr. často odrádzajú zbytočne skoré príchody do cieľa – ak sa nemôžem poriadne vyspať, nočný vlak nemá zmysel. Takže ja určite vítam aj možnosť neskoršieho príchodu do Zurichu.
Bude vlak podporován z nějakých veřejných zdrojů?
Tipuji, že ano. Protože podle mého půjde o náhradu dnešního IC578 do Děčína, kdy asi do Děčína-Drážďan-Curychu pojedou dnešní sedačkové vagony s lůžkovými/lehátkovými vagony.
Dnešní IC578 se domnívám je součástí Ex5 Praha-Děčín, která dostává provozní dotaci 8 Kč/vlkm pro
Krom tohoto Nightjetu EN458 od prosince do Děčína večer pojedou vlaky R20 s odjezdem z Prahy v 17:45, 19:45, 20:45
Ty už jezdí pěknou řádku let… 😀
Myslíte ty vlaky R20? To jsem psal kvůli odhadu, že cestující do Ústí nL/Děčína asi významně nebudou kanibalizovat dálkový vlak.
Nicméně kvalita použitých vagonů R20 je níž, to jo.
No a ti rozumnější poletí letadlem za zlomek ceny a cestovního času…
Moje řeč
No a ti úplně nejrozumnější pojedou autem, že?
Noční vlak z Budapešti do Prahy jede 13 hodin (stojí dlouho v Břeclavi) a bývá vyprodaný, většina lidí jede celou trasu, přestože se to dá jednoduše a levně letět nebo to vzít po dálnici.
No s tím lítáním bych byl opatrný. Přímá linka je akorát Ryanair, a to maximálně jednou denně v různých časových polohách, občas dost divokých. Letět s přestupem už nedává smysl s ohledem na čas strávený nejen delší dobou letu, ale zejména hodně dlouhými přestupy. Auto je celkem v pohodě, ale dálnice je hrozně nudná a uspávající. Představa, že celý den něco dělám, a pak se vydám na noc autem na 550 km dlouhou cestu do Prahy, ta fakt není lákavá. Pokud člověk nemá problém spát ve vlaku, potažmo v Břeclavi na nádraží, kde ten noční spoj stojí fakt dlouho, pak… Číst vice »
Mně to smysl dává taky, hlavně ten noční vlak má oproti letadlu mnohem menší kapacitu a vyprodá se opravdu snadno. Můj komentář byla odpověď na to, že přece všichni rozumní poletí letadlem (kde tu přímou linku Ryanu za dobrou nabídku považuju, byť jsem myslel že to létá denně).
Z Liberce do Dresden 2 hodiny; tam přestup na lůžko a ráno jsem v Basilejii / Zurichu… Na letiště do Prahy 2,5 hodiny + odbavení + hodina letu + cesta do města + nocleh… v čem (stačí přibližně) je ona „výhoda“ letecké dopravy?
Fakt se z Liberce jezdí do Prahy 2,5h?
Na letiště a po okruhu? Věřte tomu, že ve špičce jo. 🙂
Su aj nejake informacie od CD, ze ako to bude vyzerat? Bude ten vlak jazdit pod novou marketingovou znackou, ktoru slubili predstavit, alebo to bude dalsi nenapadny vlak, o ktorom nikto nebude vediet?
Áno aj
V návrhu jízdního řádu SŽDC je u EN 458 uveden název Nightjet
Pravda. O to som zvedavejsi, ako to naozaj bude vyzerat.
Myslím, že značek nočních vlaků vEvropě je dost.
Nightjet
Euronight
Intercités de Nuit
Intercity notte
European Sleepers
Midnight trains
Např. Regiojet, Snälltåget, PKP IC či DSB se s vymýšlením speciální značky ani neobtěžují -:)
Kdo by tím jezdil? Autem to dám za 7 hodin a Flixbusem za 8,5 h.
Jste v cíli odpočatý a vyspaný?
To nejste ani z nočního vlaku, pokud tím nejezdíte pravidelně a jste na to zvyklý. Sváteční cestující je po noci v lůžkovém voze utahaný a rozlámaný. To prostě není jako spát doma nebo v hotelu. Sorry jako.
Mně nedělá problém spát v autobuse, který má jenom sklopné sedačky, takže noční vlak je úplně normální spaní. Otázka je ale kvalita vozu.
Proč by měl být sváteční cestující rozlámaný a utahaný?
protože nějak se zdůvodnit musí, že je to k ničemu…
Cílová skupina nočních vlaků není tak široká, jako u aut (flexibilita) nebo autobusů (nízká cena), ale není nulová. Osloví lidi, co před nízkou cenou (bus) dají přednost vytšímu pohodlí a autem (případně letadlem) z nějakého důvodu nechtějí nebo nemůžou. Nedá se předpokládat, že by evropské noční vlaky ukously půl koláče, ale ty stávající prázdné nejezdí.
Ja s Vami souhlasim, krome te casti o pohodli. Jel jsem pred tydnem sluzebne 1. tridou do Hannoveru, ocekavani jsem nemel prilis vysoka, ale presto to zejmena na nemecke strane byla bida s nouzi, technicka zavada na ceste tam i zpet (zpatky mi kvuli ni ujel spoj v Berline) a to ani nemluvim o povinnych rouskach… Mozna jsem mel jenom smulu, ale skoro bych si tipnul ze neco takoveho se stava pomerne casto.
Zrovna do Curychu je podle mně (ne)pohodlí v letadle irelevantní. Tu hodinku klidně odsedíte i na dřevěné lavici a déle ten let netrvá. Pořád lepší než se vlakem trmácet celou noc. Sorry jako.
Eh, to pohodlí se váže k autobusu, přečtěte si to ještě jednou 🙂
Ty vlaky jsou velmi často vyprodané, tedy lidé s tím jezdí.
Nejrychlejší Flixbus do Zurichu 12h50 m
Tak to už by v tom Frankfurtu mohli rovnou rozdělit na nějaké rameno do Bruselu / Paříže. Curych je fajn, ale jsou i jiné cíle cest…
O rok maju spustit vlaky Berlin-Paris/Brussel, tak ak budu CD co k comu, pokusia sa na to privesit nejaky priamy vagon. Su naznaky, ze PKP chce spojenie Warszawa-Paris.
A má/bude mít ČD dost lůžkových/lehátkových vagonů, aby těch vagonů ČD do Bruselu bylo víc? ČD od 12/2023 chce jezdit Mnichov-Břeclav-Varšava a Graz-Brno-Berlín
Som presvedceny, ze hentie dva vlaky su len presmerovany Nightjet/Metropol a predlzeny Chopin a CD na ne ziadne vagony potrebovat nebudu.
Napriek tomu si myslim, ze dost vagonov na nove linky nemaju, ale zalezi aj od toho, kolko (a akych) vagonov pouziju teraz do Zürichu.
Je to možné. Uvidíme.
Koneckonců je možné, že nějaké zmodernizované lůžkové vagony by si najaly ŽSSK, vzhledem ke stavu WLABee
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,10204700
Nemají, budou muset nakoupit (což teď když se oživují noční vlaky a nikdo je nevyřazuje nepůjde) nebo půjčit si od leasingové společnosti.
Která půjčovna vagonů půjčuje lehátkové/lůžkové vagony?
Přes ČR? (do Paříže?)
Co jsem koukal tak Paříž se dá aktuálně koupit z Prahy přes Linz za nějakých 1500 cesta konkrétně 20.10, ale je tam 3h přestup v Linzi.
Já bych ocenil spíš něco jako byl Vihorlat. Toho se ovšem nedočkám.
Noční vlak na Slovensko pořad jezdí,ne?
Jestli nemyslí z Děčína?
Ne, z Prahy. Potřebuji na Vsetín. Poslední denní je tam moc brzo a první ranní zase moc pozdě. Spokojil bych se i se stanicí Hranice ale Slovakia tam prostě nestaví. Naco taky.
OT: Ví se jestli vagony pouze od ČD budou jezdit Praha-České Velenice/Gmünd – Vídeň?
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-32463/
Ano. Díky zrychlení IV. koridoru se ušetří jedna souprava na R17 proti dnes, která se použije právě na prodloužení linky do Vídně.
Počkat, takže Béčkem do Vídně? To snad ne (i když z šotohlediska by se mi to líbilo).
Měly by tam jezdit převážně Bmz kdysi odkoupené od ÖBB, ať se ve Vídni podívají, jak se jim teď u ČD daří 🙂
Díky
Tomu spojení fandím, doufám že vydrží a že ceny budou nastavené tak, aby si to mohl dovolit i český cestující.
No jestli myslíte, že ceny budou začínat na 500 CZK, tak spíš ne. Je to celkem jednoduché: zkuste si zjistit, kolik stojí po Evropě průměrný dvoulůžkový pokoj v hotelu, k tomu přičtěte cestu, řekněme 1-2 Kč/km. No a jsme +- na ceně jízdenky nočním vlakem.
Pokud to bude má sedačku tak bude cena startovat někde na 30 eurech za jeden směr když se to koupí dostatečně včas
Ano, to sedí. Dostatečně včas to tak nějak bude. Pro sedačku.
Já psal o lůžku.
To záleží na prioritách každého jedince. Někteří to pojedou na motorce, někdo poletí letadlem, jiný vlakem…
To záleží i na tom, jestli pojedou taky lehátka (předtím jezdila ale teď to v článku nevidím), protože přes Linec aktuálně jezdí jen lůžko.