Návrat nočních vlaků. Nový jízdní řád přinesl tři nové linky v Evropě. Další se chystají

NightJet ve Vídni. Foto: OBBNightJet ve Vídni. Foto: OBB

Ve Francii se vrátilo další noční vnitrostátní spojení, Paříž má nově spojení s Vídní.

Dlouho odepisovaný způsob dopravy zažívá v novém jízdním řádu další návrat. Od neděle nabízejí dopravci v Evropě tři dálkové noční vlaky.

Za dvěma linkami stojí rakouské spolkové dráhy ÖBB. Ty nejprve již v sobotu pomohly rozjet spojení z Curychu do Amsterdamu pro švýcarské dráhy SBB, na kterém poskytují většinu vozidel pod značkou nightJet. Spojení bude v provozu každý den.

Za renesancí nočních vlaků jsou především debaty o klimatické stopě při létání. SBB i proto na svých stránkách zdůrazňují, že cesta vlakem ušetří proti letadlu ve stejné relace 120 kilogramů CO2.

Dva noční vlaky jsou nově v jízdním řádu ve Francii. ÖBB spustily včera noční spojení Vídně s Paříží, které bude v provozu třikrát týdně. Vlak odjíždí z Vídně v 19:40, cesta trvá přes čtrnáct hodin.

Také francouzské dráhy SNCF vzkřísily další noční linku. Z Paříže až na jih země do Lurd. Noční vlak v minulosti jezdil, pak byl zrušen pro nezájem. Vlak odjíždí z Paříže ve 21:51, v Lrudách je v 7:43. Zastavuje ještě Tarbes.

Jde o reakci na plán francouzské vlády na obnovu nočních vlaků, už v létě se vrátil do provozu noční spoj Paříž – Nice. Od příštího léta se má linka do Lurd prodloužit až do Hendaye. „Doufám, že do roku 2030 budeme mít deset vnitrostátních nočních vlakových linek,“ řekl zmocněnec ministra dopravy Jean-Baptiste Djebbari. Vláda chystá nákup nových nočních vlaků.

Další noční vlaky se chystají, velkou expanzi plánují zejména rakouské dráhy. RegioJet chystá noční spojení do Beneluxu a sezónní do Rakouska.

K rozšíření nočního spojení alespoň kapacitně došlo také v Norsku. Státní dopravce Vy Tog koupil starší ubytovací vozy od Deutsche Bahn, o víkendu byly zařazeny poprvé do provozu.

Tagy nightjet noční vlaky ÖBB SBB sncf
98 komentářů