lot
Dopravci Železnice

Vysočina pokutovala České dráhy více než dvěma miliony korun za zpoždění a kvalitu vlaků

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Kraj Vysočina udělil Českým drahám tři pokuty za nedodržení smlouvy na provoz vlaků na přelomu loňského a letošního roku. Jejich celkový objem je 2,103 milionu korun. Pokuty se týkají jednak zpoždění, jednak problémů s nasazením jiných vozidel, než dopravce sliboval.

Výši pokuty dnes potvrdila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Největší pokuta má hodnotu 1,8 milionu Kč, je za nedodržené řazení v prvním čtvrtletí letošního roku. Dalších 123 tisíc korun je za zpoždění vlaků v prvních třech měsících letošního roku, 180 tisíc korun musí dopravce zaplatit za nedodržení řazení v závěru loňského roku. Vyjádření Českých drah zjišťujeme.

Provoz na Vysočině se řídí novou smlouvou uzavřenou loni, kraj nepoptával jiné dopravce. Zatímco se mediální pozornost soustředila na přelomu roku na problémy alternativních dopravců v jiných krajích, o potížích Českých drah na Vysočině se příliš nemluvilo.

Už v únoru se měnil na Vysočině jízdní řád, který měl odstranit nedostatky po zahájení platnosti nového jízdního řádu. „Například nedostatečná kapacita souprav vybraných spojů, minutové posuny dojezdů z důvodu větší stability a zamezení přenosu zpoždění na následné nebo protijedoucí spoje,“ řekla v únoru mluvčí Českýchc drah Vanda Rajnochová.

„Po změně grafikonu se začaly množit poruchy hnacích vozidel národního dopravce, a to především na lince R11 a u spěšných a osobních vlaků mezi Brnem a Jihlavou,“ řekl v únoru předseda dopravní komise Aleš Kratina. Podle krajské mluvčí se poruchovost vozidel v poslední době snížila.

Server Občasník.eu uvedl, že zástupkyně Českých drah Lenka Horáková požádala krajské radní, aby pokutu zvážili a případně ji snížili.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

„„Po změně grafikonu se začaly množit poruchy hnacích vozidel národního dopravce, a to především na lince R11 a u spěšných a osobních vlaků mezi Brnem a Jihlavou,“ řekl v únoru předseda dopravní komise Aleš Kratina.“

Ten samý úředník loni na podzim tvrdil, že (tehdy teprve nadcházející) změny jízdního řádu byly prováděny (volně napsáno) s respektem vůči propustnosti tratí a možnostem infrastruktury.

Aby pak kraj 2 měsíce po začátku provozu přiznal, že jízdní řád byl na trati č. 240 sestaven s nízkou tzv. zotavitelností. 🙂

Leinad

Pokud by to infrastruktura neumožňovala, tak SŽ nedá trasy. Jenže když dopravce nedodržuje řazení (814 místo 841) tak se hůř zkracuje a zotavitelnost jde to háje. Když dopravce pošle nezkontrolované vozidlo které cestou chcípne, tak je kolej neprůjezdná.

Honza446

Lepší než Leo express. Nechápu, proč nikdo o tom Leo expressu nemluví, když má do dneška problémy, Pardubický kraj to tají.

Miloš

Ale nenasazuje horší vozidla narozdíl od ČD, které běžně nasazují 810 místo 841 a 814. To si Leošek nedovolí

Gale

Škoda že zástupkyně ČD neřekla proč by měl kraj tu pokutu odpouštět nebo snížit.
Mohla být legrace 🙂

ABC

tak erár si má svého dopravce hýčkat a ne ho pokutovat, že 🙂

Kirak

Příspěvek smazán pro vulgární slova

Gajda

No a nebo tu pokutu vyjádřit v procentech za to co kraj poslal ve stejnou dobu opačným směrem, pak by asi už snižování nebylo potřeba.

Vašek

Jojo, kolik mohlo být za ty prachy na pokuty wifiny do osmsetdesítek! Takhle nebude nic.

host

Proboha podívejte s čím CD na Vysočině jezdí vždyt je to samej srot po čem je prd to sem z Brna narvou vagony hnus ze zachodu se chce člověku blejt do vozů táhne zatěká v zime jsou vymrzlé a zamrzlé a nic se s tím neděje jen páni opraváři z toho mají prdel a dobrej den nemají žádné díly nemají nic na opravu zázrak že to ještě jezdí a že se nestal nějaký pořádný karambol lituju strojvedoucí a vlakové čety které s tím musejí jezdit jsou pomalu ne jednou nohou v kriminále ale spíš už oběmi nohami a vedení je… Číst vice »

Twix

Opravdu se množily poruchy vozidel na trati od Jihlavy směr Brno, nebo šlo hlavně o to, že nový GVD nacpal do jednoho jednokolejného úseku všechny 4 vlaky (2x R a 2x Os) těsně po sobě, tím pádem se to vždy ihned sesypalo a třeba na přípoje směr Praha se mohlo zapomenout? Ta únorová změna to nějak napravila?

medvěd

Tak tak. Jednokolejka, není kde se vykřižovat. Stačí aby jeden vlak měl 15 min. zpoždění a všechno se tím posouvá a výsledek už znáte. Pokud dají vlaku 10 minut na obrat, tak se zpoždění nedožene! A kolik bylo výluk. Toto odhadnout to je kunšt, tvůrcům jízdního řádu nezávidím.

Leinad

Obrat vlaku trvá 10 minut?

Dalibor

Tak nějak nechápu, jak se mohly množit poruchy vozidel na R11 když s ojetými šroty z Německa jezdí výhradně Arriva a RJ. Jen by mne zajímalo, kde udělali soudruzi z ČD chybu .

Kirak

Dalibore, jestli vám vadí nějak můj komentář co jsem psal… Tak vám řeknu že mi leze na mozek když to co sem tahají ARRIVA dále taky RJ ale i Leoš nebo i ty Stadlery tak mě na tom vadí jak média strašně lžou o tom jak jsou ty vozy strááášně moderní. Dále ty vozy jsou staré. Poruchovost může být zapříčiněna i např. Starou údržbou nebo jsou ty vozy starší než clasics špalkáče. Dál může specifikovat prosím že zrovna na R11 se toto děje ? Děkuji, Martin

Dáda

Některé komentáře mne umí vyprovokovat. Ano všichni doporavci jedou na „secondhandu“ včetně ČD. Většina vozidel co tu jezní je přestárlá, po několik více či méně zdařilých rekonstrukcích. Vytáčí mne, když stará plečka u soukromníka je v diskuzích proklínaná a stará plečka v modrý barvě je „opěvovaná“ jako krok v před. Nic víc, nic míň. Jinak jezdím vlaky všech barev, a například bych byl šťastný, kdyby ve všech rachlíkác brno praha (včech dopravců) vylo stejný dětský kupé jako v RJ – páč jezdím často s děckama na výlety… Dále bych si přál, aby alespoň ve všech 1. třídách rychlíků byly alespoň… Číst vice »

Jaaa

Víte, ono to „proklínání“ pleček soukromníků je patrně zvětšiny jenom reakce na některé zapálené svazáky, kteří vehementně tvrdili, jak se soukromníkem za menší peníze stoupne kvalita, protože soutěž. Neboť tito jako první kritizovali přestárlost vozového parku ČD.
Výsledek je takový, jaký je. Ušetřili jsme 3-5 % na ZDO, přestárlé plečky jsou pořád stejné, rozbila se tarifní síťovost železnice (jejíž narovnání bude stát další $$$) a 50 % navíc lijeme do nesmyslných slev.
Nemyslíte, že udržet původní model by za těch 5 % navíc nestálo?

Dáda

Ne nestálo. Liberalizace trhu na železnici je přínosná, jakýkoliv momopol sám sebe zabrzdí a stagnací už jsme zažili, žejo. I se starými plečkami lze zvýšit kvalitu, jen se musí chtít. Srovnejte úroveň služeb na R8. loni ČD, dnes RJ. je zřetelně vidět posun ve službách cestujícím, je zřetelná snížená cena (což třeba není úplně moje motivace, rád si za komfort připlatím) Dovedete si představit, že vás průvopdčí na týto lince ČD po dohodě probudil kde potřebujete a donesl vám k tomu čaj s buchtou na snídani? Vždy mu slušně poděkuju a placení vhodně zaokrouhlím. Někteří si mne už pamatují a… Číst vice »

Miloš

Jak pro koho je liberalizace přínosná. Pro cestující určitě ne.

pavelmaresh@gmail.com

V závazkové dopravě je monopol stále. Jen jsme vyměnili na nekterých tratích jednoho výhradního monopolního dopravce za druhého, většinou navíc horšího. Konkurence bude až si na jedné trati budu moci vybrat mezi různými dopravci. Třeba lichou hodinu ČD, sudou hodinu RJ. Mně jako zákazníkovi se „liberalizací“ po česku zhoršil komfort cestování a snížila nabídka spojů, do některých míst se vlakem prostě nedostanu vůbec, protože soukromník. Jako držitel celosíťové jizdenky chci mít možnost cestovat i do Králík a Bohumina s ČD, kupovat si další jízdenku od soukromníka odmítám, prostě s ním nepojedu. Tedy pro mne to je podstatné zhoršení dopravní obslužnosti,… Číst vice »

Tuzemák

Je velice smutné a ostudné pro „modrou armádu“, že i to dovezení oněch „šrotů“ ze západu, povede i tak ke zlepšení kvality dopravy. Už jen tím, že se ty vozy vozy dají rekostruovat do stavu odpovídajícímu 21. století. Podvozky, rozteč sedadel, interiér a klimatizace. A mají tak vůbec smysl jim prodloužit životnost. Proti tomu jde neustále patlání barvy na Honeckery, Šukafony a Béčka. Jen další vyhazování peněz, na vozy co měly být postupně minimálně poslány dál na východ, nebo rovnou do hutí. Místo nich bylo dost času, kupovat postupně novější/nové. No už jen ty Honeckery, pokud do toho nejde dosadit… Číst vice »

Miloš

To by museli být kraje ochotné připlatit za lepší vozidla a nesměli tlačit ČD na snižování ceny, což vede k nuceným ,,úsporám,, na nesprávných místech, jako jsou provozní zaměstnanci a údržba (rušení dep a SÚ).

pavelmaresh@gmail.com

Honeckery jsou jedny z nejmodernějších vagonů na regionech.
Jsou z přelomu 80 a 90. let

Tomi

Nemít ÖBB Kinderabteil a neprodávat ty vozy, RJ by nevěděl ani co s dětmi. 😀
No ale teď vážně, povězte mi, kde RJ nabízí na R8 buchtu? A s tou pohodlností to moc nepřehánějte. Jezdím teď často Brno – Ostrava a pokud to nevychází jinak, jezdím R8 ve standardu. No a co se týče pohodlnosti, tak na 5 minut dobrý, ale na dvě hodiny to je za trest a byť jsem loni u ČD vyhledával primárně ty reko služebáky, vzpomínám i na koženková Béčka, protože na dvouhodinové cestě i tato byla pohodlnější než to, co tam je dneska.

Kirak

Nezbývá mi než s vámi souhlasit. Co se týče starých pleček soukromníku tak ty byly opěvovány i tady na serveru. Regioušek má sice pěkné kupé ale co jsem poslouchal tak si tam musíte buď koupit drahou jízdenku nebo se zeptat jestli si tam smíte jít hrát (nemám přehled !) Samozřejmě na R8 Sice došlo ke zlepšení služeb (dříve tam nebyly žádné) ale zase došlo ze zdražení ceny. Takže člověk posraný servisem budé jásat a člověk posraný cenou bude nadávat a člověk posraný Jančurou bude jásat ať to stojí co to stojí takže asi tak. Martin.

Leinad

Základní cena u RJ je pořád menší než kolik bylo TR10 podle ČD.
Ano, na sedačky v dětském kupé se prodávají místenky a lze vyhodit toho kdo místenku nemá (což se občas stane). Pořád služba navíc, kdo místenku nezaplatí nepřijde o nic co nebylo u ČD.

pmares@post.cz

Pravidelnější cestující nejezdí za TR10.

Leinad

Ani za maximum RegioJetu. Místní za IDS, jinak kreditovkanRJ a nákup dopředu.

Přemek

Pokuta za nesplněný slib je žádoucí. Snad až na případy „vyšší moci“, jež znemožnila splnění slibu.

Leinad

Proč tomu vlastně říkat pokuta? Nedodali službu tak nedostanou zaplaceno.

svojsin

Pro zajímavost, rovněž Vysočina a reakce na přestupování z busu na vlak směr Brno (R) v Třebíči:

https://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/dacice-brno-autobus-trebicsko-petice-20200603.html

Lektor

Kraj pokutuje ČD, ČD to vytáhne z SŽ, SŽ si o peníze řekne MD, MD dá méně peněz krajům, no co peníze se musí točit…

svojsin

ČD ve finále méně nedostanou, tj. fakt.

Kubrt

Vzhledem k tomu, že ČD proti pokutě protestují, jim to asi plně fuk není.

Tomi

Jedno vysvětlení se nabízí – je s tím větší administrativa, než když se proti té pokutě ozvou, dále je to očerňuje a dále než se ty peníze vrátí nazpět, tak to nějakou dobu trvá a opět je s tím spojená administrativa…

Ivos

Dostanou míň, protože je to objednané krajem a kraj to platí a kraj to zase dostane zpět, tudíž jim kraj dá o to méně peněz. Od MD nedostanou nic, protože to objednává pouze rychlíky.

Jiří Kocurek

Takže radíte krajům, aby žádné sankce do smluv nedávaly? No to by yblo hezké, až by třeba nejel vlak, ale to vlastně nevadí.

Dalibor

Nn nejlepší by bylo kdyby se pokutovaly jen soukromníci, ti zlí, buržoazní revanšističtí imperialisté!

Ivo

Arriva určitě není soukromník. Je to dceřiná společnost DB. Ono je lepší,aby stát sipal soukromníkům a nezveleboval a neinvestoval do svého majetku. ČD je sice a.s., ale 100% vlastněná státem. A vláda by se měla chovat jako řádný hospodář a investovat do svého podniku. Z čeho si myslíte, že kraje vše platí z našich daní a dělají, že to neplatí stát. Nebo kraje jsou státy ve státě? Kolik by se ušetřilo, kdyby zrušily kraje a zavedlo zemské řízení čechy a morava. Nehledě na to, že uměle vzniklý napříkla Pardubický kraj zabral území Moravy a spřetrhal přirozené vazby.

Kirak

No jo no… Ono ale to zpoždění je dost sporná věc. Někdy mohou za zpoždění i třeba pozdě přicházející cestující. Jenže vysvětlete to ocasům no… Dále taky co si kraj objedná, to má… Stejně tak jako si objednaly Arrivu tak jí mají tady alespoň nelžou jak jsou ty vlaky straaaasneee kvalitni. Kdyz ne, nejsou 🙂 Tak to prostě je. Dále bych Vysočině řekl že pokud ji vadí např. Že vlaky na sebe navazují tak by to chtělo jízdní řád jako na Slovensku protože tam nemá logiku vůbec nic… Slovenští grafikonisti jsou asi jako ten co nechal obce Popelín a další… Číst vice »

Kamui

Já bych pro změnu v tom smyslu, aby výprava vlaku z dopravního a komerčního spolu nebyly svázané, minimáně ve stanicích s hustým provozem. Tj. pokud četa nedostane od dispečera jiný pokyn, tak v čase odjezdu bez ohledu na další věci zavřít dveře (předpoládá se souprava s centrálním ovládáním), a pak při vypravení vlaku výpravčím za to strojvedoucí může vzít okamžitě bez prodlevy.

Leinad

Drobný detail je, že výpravčí kromě samotné bezpečnosti řeší i komerci. (Přijely vlaky ze kterých dispečer chtěl ohlídat přestupy.)
Když jsou podmínky splněné, řekne výpravčí fírovi „povytáhni k odjezdu“ (=“na odjezdovém návěstidle ještě máš červenou, ale můžeš k němu popojet, jakmile blikne tak jeď“).

Alexandr Mikulka

Co tam po nějakých přestupech, že?

Bob

Pokud by všichni dopravci měli povinnost každé zpoždění on-line v reálném čase evidovat včetně příčiny a záznam by musel být ve veřejném archivu trvale přístupný jako open data, určitě by se ty příčiny pak daly analyzovat lépe. Každopádně zákazníkovi (a zákazníkem je zde kraj) za službu ručí dodavatel (to je dopravce). Jak ten si pořeší vztahy a sankce se svými dodavateli (například SŽ), to je jeho věc. Pokud ovšem zpoždění nařídí kraj (např. povinné čekání na přípoj), pak by za něj dopravce postihován být neměl. Ti „pozdě přicházející cestující“ jsou tedy perla. To jako myslíte, že to u ČD chodí… Číst vice »

Kamui

Ti pozdě chodící cestující jsou myšleni tak, že vlakvedoucí už píská odjezd, ale v tu chvíli se z podchodu vyřítí rodinka a začnou se cpát do vozu, ideálně s kočárem a kolem. A vlak stojí a zpoždění naskakuje, přičemž u stanic s chronickým nedostatkem kapacity (Praha hl.n., Brno hl.n.) tohle už dokáže nabořit provoz.

Leinad

Tak vlezou do pípajících dveří a dostanou pokutu.

Jarda

Ha ha ha

Jiří Kocurek

Za to, že byl zpožděný přípoj, například?

Leinad

Pokud je situace, kdy mi přepravní podmínky neumožní nástup (třeba protože nesmím vstupovat do dveří signalizujících zavírání), tak nebyl umožněn přestup. Pokud mezi vlaky má být čekačka, dopravce ji nedodržel a objednavatel by to měl pokutovat.

Tomi

Takhle to bohužel nefunguje. A mimochodem ti, co si v minutu odjezdu přiběhnou teprve do pokladny koupit lístek, to zdaleka nejsou ojedinělé jednotky případů a vynikají v tom zejména mladí.

Leinad

A co je špatného na tom, když cestující přijde na peron v čase, který mu dopravce (CIS JŘ,…) řekl?
Já jsem pro to, aby se rozlišoval čas odjezdu ve vztahu dopravce-SŽ a čas nástupu ve vztahu dopravce-(IDS?)-cestující. Rozdíl defaultně třeba 2 minuty, víc by se dávalo soupravám bez centrálního zavírání, míň třeba šukafonu na průjezd Hošticemi.

Jiří Kocurek

„ale v tu chvíli se z podchodu vyřítí rodinka“

Na kterém nádraží v kraji Vysočina je toto možné vidět? Opravdu je toto typická příčina zpoždění vlaku na Vysočině?

Kirak

Pane, nevím odkud jste ale… Zažil jsem např. to že vlak měl odjet poté se začali vykecávat průvodčí takto kecali asi 3 minuty pak konecne zapiskali na odjezd a v tu chvili se zacali ritit lidi z podchodu a tak jich naskakalo asi 30 ale nesli vsichni najednou. Zaviraly se dvere, hned je nekdo otevrel a tak to proboihalo nejakou tu dobu no. Ackoliv na Vysocine mozna nejsou velke vesnice tak ale Vysocina ma snad asi nejhorsi stav koleji v CR. Pouze 2 hlavni trate a spousta lokalek (neelektrifikovanych ) pak dojede nejaky clovicek mezi Havl. Brodem a Tisnovem nastoupi… Číst vice »

Modré zábradlí

Promiňte, ale co jste nám tím chtěl sdělit (pakliže vůbec něco)?

Vít Jůza

První 3 věty vypadají, jakoby se čekalo na nějaký autobusový přípoj.

Kirak

Opravdu toto lze vidět. Lidi jsou všude.

Tomi

Tohle téma lze aplikovat v diskuzi i trochu obecně. Vysočina není jediný kraj, který uděluje smluvní pokuty.

Alexandr Mikulka

Co si to ty svině cestující vůbec dovolují, jezdit vlakem? Bez nich by to jezdilo jak ve Švýcarsku!

Tomi

To se ptáte špatně, položte tyto otázky na krajském úřadě. Třeba se jim vás názor i zalíbí.

Alexandr Mikulka

Koukám, že máme v diskusi zase jednou modroguma par excellence. Vlaky zpožďují cestující! Já bych všechny ty cestující zakázal!
A Popelín je bez dopravy? Ty spoje v IDOS-u jsou vylhané? Já tam vidím hromadu spojů včetně víkendů.

Krušnohorec

Zpožďují! Přijede pětivozový rychlík a nastupující cestující se hromadí u dvou dveří. Poslušně čekají až z těch dveří vystoupí jiní cestující a poté nastupují. Místo minuty pobytu jsou dvě minuty. Přejít k dalšímu vagonu je pro většinu cestujících neřešitelný problém.

Leinad

RegioJet to dělá opačně. Místo toho, aby nechal nastoupit (a místenkáři případně prošli soupravou za jízdy) tak nutí cestující pobíhat po nástupiští. Moc času to neušetří.
Pomohlo by, kdyby 1) dopravci říkali cestujícím, kde bude jejich vůz. (Nejen místenkářům, třeba i kde bude šukafon na dlouhém hlavaku.) Úkol pro SŽ označit na nástupištích sektory cca na délku vagonu.
2) Pokud jsou lidi na nástupišti metra(S-Bahnu) blbě, tak ještě před příjezdem vlaku pustit hlášení „rozestupte se po celé délce nástupiště a použijte všechny dveře.“

Karel V

A já koukám že tu zase máme jihlavskou trolejgumu, co rozumí úplně všemu…..Je to milé,že? Vážně, máte zapotřebí používat takové invektivy jako modroguma?

Alexandr Mikulka

Modroguma není invektiva, modrogumnost je stav duše a za stav Kirakovy duše já nemůžu.

Tomi

Sám jste modrogum. Viděl jsem tolik případů, že by vám nestačily ani prsty všech cestujících plně obsazeného railjetu ve špičku. A sám jsem tuhle krávovinu, že jsem naskakoval na poslední chvíli do vlaku, bohužel taky před mnoha lety udělal, nicméně to bylo jednou a naposled.