Poslední dny jediné úzkorozchodné tramvaje v Česku. V červenci začne proměna trati na 1435 mm
Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na modernizované trati před zastávkou Nová Ruda. Foto: Jan Sůra
Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou nepojedou rok a půl
Když už dělat rekonstrukci, tak předělat na jednokolejku s vozy na pneumatikách. Sníží se nejen hluk i vibrace. A jedna kolej je i na údržbu levnější než koleje 2 nebo dokonce 3, zvlášť když slouží jen k vedení vozidla.
Docela by mě zajímalo, jak moc si konkuruje vlak s tramvají. Mají tam vlastně dvě dráhy s podobnou jízdní dobou a podobnou klientelou. Jestli by nebylo výhodnější se specializovat na jednu z nich a tu rozvíjet.
Napadá mě třeba vlak jako spěšňák a tramka jako courák.
ono to tak skoro je….vlak jede z hlaváku na hlasvák 20 minut a glajzna 32 minut
Vzhledem k četnosti spojů a počtu a umístění zastávek v podstatě nijak.
A v Basileji zase přerozchodovávají úzkokolejnou 750mm železnici na 1000mm tramvaj. Když se chce, tak to jde
Nadále půjde o železniční trať provozovanou dle železničních předpisů.
„Jen“ po ní budou jezdit tramvaje.
A není to přímo v Basileji, ale kousek za ní (Liestal – Waldenburg).
Mimochodem tamní přerozchodování bylo zdůvodňováno právě i nedostatkem vhodných vozidel pro 750mm, tzn. stejná argumentace jako před 30 lety v Liberci při začátku přerozchodování z 1000 mm na 1435.
A také – jinde ve Švýcarsku naopak také začali přerozchodovávat 1000 mm na 1435, a to trať Bulle – Broc.
Jen tak mimochodem – ve Švýcarsku je dle legislativy normálním rozchodem pro tramvaje právě 1000 mm. 1435 mm mají jen v Ženevě. Waldenburgerbahn se má výhledově propojit s tramvajovou sítí v Basileji.
1435 mm mají v Lausanne (ne v Ženevě). 😉
A možná i tam jde o specifikum, kdy ta trať vedená po samostatném tělese je deklarována jako „métro“, i když vozidla se podobají tramvaji.
Máte pravdu, Lausanne.
nemyslím, že by každý byl v regionu natčený z tramvaje
No pochopil bych to přerozchodování kdyby už dotáhli vizi regiotramu do konce. Ale takhle to mělo zůstat na 1000. A výmluvy, že to nejde? Jinde ve světě to taky dle drážních zákonů původně nešlo. Karlsruhe, Saarbrücken, Kassel a na 1000 mm třeba Nordhausen. A zrovna v tom Kasselu a Nordhausenu jsou i verze s dieslovým motorem pro mimoměstské úseky…. Jenom chtít…….
Tak ty důvody proč se začalo přerozchodovávat jsou tady v diskuzi několikrát uvedeny, a jedná se o dřívější období, než se začalo o regiotramu vůbec mluvit. A s těmi vlakotramvajemi v Německu bych byl také opatrný, je potřeba splnit řadu specifických podmínek, aby to mělo smysl. V Karlsruhe a Kasselu se některé vlakotramvajové linky převádějí zpět na klasickou železnici, protože to není udržitelné. Nordhausen je podivný venkovský provoz na hraně smysluplné existence, propojit tam tramvaj a vlak bylo technicky velice snadné, ale vozidla to jsou docela podivná, v nízkopodlažní části akorát trůní motor a není si tam kde sednout, jsem… Číst vice »
1000mm Nordhausen propojený tím pádem s jedinou 1000mm tratí vycházející z Nordhausenu – tedy z úzkokolejkou směr Ilfeld. Mimochodem jde o velmi malý dvousystémový provoz – 3 dvousystémová vozidla, 1h takt v pracovní dny, 2h takt o víkendech.
Elektricko-dieselové tramvaje jezdí i v Chemnitz, ale jde to jen díky přerozchodování tramvajové sítě, ke kterému došlo ještě za doby NDR.
má prerozchodovani nějaký smysl?
řekl bych, že se jedná hlavě o unifikaci, protože výrobců normálněrozchodných tramvají bude podstatně více, než na 1000mm a i kdyby se někomu do nových tisícovek chtělo, tak to bude stát pěkný balík..
Rozchod je pouze otázka náprav s koly.Prostě se do po0dvozku s koly rozchodu 1435mm nasadí nápravy 1000mm. Alespoň u T-3. A naopak.
Ani u T3. Ta má jedinou výhodu v tom, že pod skříň se dají zavázat normální i (konstrukčně jiné) metrové podvozky. U moderní tramvaje nepočítejte s tím, že by se dala přerozchodovat.
Nemluvte o věcech, o nichž nemáte přehled.
Že by třeba potřeba držet tramvaje pouze pro jeden rozchod, které se dostanou do celé sítě?
Ano, dnes už má.
IMHO je změna rozchodu v Liberci a Jablonci naprostá hloupost. Není pravda, že tramvaje na 1000 mm nikdo nevyrábí. Vyrábějí je mnozí renomovaní výrobci, včetně Škody, která mj. dodala nízkopodlažní tramvaje pro Bratislavu. Ve Švýcarsku jsou všechny tramvajové provozy úzkorozchodné, zajeďte se podívat do Ženevy, Curychu, Bernu a Basileje. Basilejské tramvaje zajíždějí na úzkém rozchodu i do Německa a Francie. Kousek od Liberce funguje úzkorozchodná síť ve Zhořelci (Görltitz).
A já si zas myslím, že je to hezký pomník devadesátých let, kdy bylo leccos hodně jinak, i když se to dneska těžko vysvětluje, a pomníky by se neměly bourat.
Jak píše předřečník…Tohle je pohrobek 90.let, kdy se pustilo do reko na 1435 a když město je na klasiku + do Vratislavic jde jenom o přehození kolejí na pražcích, tak je už pozdě plakat nad rozlitým mlékem…
K tomu 1000mm Ono nemusíme ani na západ, ale třeba Blava má i moderní NP vozy na 1000mm 🙂
Pouze konstatujete, že v zahraničí existují tramvajové provozy na metrovce. Liberec se rozhodl správně. To tvrdím, ikdyž jsem vyznavačem úzkokolejek, včetně lesních železnic a modelů meřítka H0e a H0m. Nastudujte si důvody, které vedly k tomuto tozhodnutí zhruba před třiceti lety. A úvahy, že třeba podbíječku na metrovku si lze půjčit od Rhétské dráhy jsou zcestné.
Tak vzhledem k tomu, že DPMLJ naposledy koupil novou tramvaj před víc jak 5 lety a ještě k tomu jen jeden poruchový prototyp, tak je i docela jedno, jestli ty tramvaje na 1000 mm vlastně někdo vyrábí. Stejně o nové tramky nemá liberecký DP zájem :DD
no když město Liberec splácí dvě miliardy dluhů, není pravděpodobnost nějaké změny
Pravdou je, že v dnešním stadiu je už jediným smysluplným postupem to přerozchodování dokončit.
Zbytečná investice. Skoro celou trasu jede tramvaj 100 m od železnice (v JBC-dolní nádraží to je dokonce jen pár metrů), tak můžou napojit koleje a rozchod 1435 mají hned a bez práce.
Nemůžou. Chyběly by ty zastávky, které má tramvaj, ale ne vlak. To jsou důvody praktické. A pak taky z legislativních důvodů, tramvaje nejsou schválené pro železniční provoz. To je hromada práce, protože §1 – Nikdy se to tak nedělao.
jak je celé to desatero? V minulosti už tady někde viselo…
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno
Mají tyhle paragrafy nějaký souhrnný název? 😀
„Drážní dogmata“ http://www.dyxoft.cz/dXProgz/DFCD_add.html
Jenže železnice má jinou formu obsluhy na rozdíl od tramvaje. Takže to zbytečná investice určitě není.
Kdyby to bylo tak jednoduché jak píšete, tak to už dávno je.
Je zde několik technických a několik legislativních problémů.
Tímto netvrdím, že to nelze vyřešit.
propojit vlaky s tramvajovou tratí, byla myšlenka ještě před dvaceti lety
Kdyby aspoň nechali 1000mm pro historické tramvaje aspoň
Ach jo, co si přečíst víc než titulek…
„Ve městě zůstane metrový rozchod zachován, ale budou po něm jezdit jen historické tramvaje.“
Ale šotofotky by se hodily i mimo město 😀
„Ve městě zůstane metrový rozchod zachován, ale budou po něm jezdit jen historické tramvaje.“
Cililink! Čtete článek, prosímvás.
Článek jsem četl 🤦🏻♂️ ale takhle se připravit o unikátní meziměstskou úzkorozchodnou trať je blbost…
Ale mě tady v Liberci už nepřekvapí asi nic…
V článku se psalo, že ve městě zůstanou 3 kolejnice. Nešlo by, aby byly 3 kolejnice i zde?
Pardon, že jsem zprávu poslal dvakrát, měl jsem zato, že se neposlala.
Bylo by to krásné, ale kdo by to zaplatil?
Asi dopravní podnik. Nejspíš by kvůli tomu měl méně paněz na údržbu a ta by byla dražší, jelikož by se musely udržovat kolejnice 3, tedy o polovinu víc práce kolem upevňovadel. To přinejmenším. Hrozí ovšem, že by dopravní podnik kvůli tomu zkrachoval. A kdyby měli poslechnout každého křiklouna (viz níže v diskuzi), tak by nemohli vyjet vůbec, dokud nebude po jeho. Pak by přišel jiný křikloun s něčím dalším a zase by se nemohlo vyjet. A pak by přišel třetí křiklou, který by požadoval něco neslučitelného se dvěma předchozími a bylo by to neřešitelné. Křilouni by byli vzteky bez sebe,… Číst vice »
Co si budeme povídat, bezžlábková kolejnice na štěrkové lože sama o sobě zas tak drahá nebude, ale tříkolejná výhybka (nota bene taková jako u Lékárny) ano, montáž a údržba nejspíš taky. Takže to možná paradoxně vychází hůř než na městské trati (kde si historické vozy zajezdí spíš) třetí NT1 vložená do pevné jízdní dráhy.
Další věcí je nemožnost strojního podbíjení tříkolejnicové splítky.
Mmch strojní podbíjení ypsilon pražců je u nás vyřešeno?
Jelikož od Fügnerky k Lomu už nejsou, tak je to nesmysl nechávat.
Historické tramvaje jezdí jen v centru Liberce, na předměstí do Jbc je zbytečné je mít 🙂
V článku se píše, že ve městě zůstanou 3 kolejnice. Nešlo by, aby zde byly také 3 kolejnice?
Dost drahý špás, kvůli pár historickým jízdám.
Když jim uhradíte takto zvýšené náklady, tak možná ano. Jinak, DP (jakýkoliv) tu není pro potěchu šotoušů, ale pro přepravu obyvatel, kteří si to z velké části platí ze svých daní. Tedy není žádný důvod, vyhazovat peníze občanů za nesmysly tohoto typu.
Přechod na „širokou“ se vleče spoustu let, už od doby kompletní rekonstrukce tratí v Liberci. To, že u nás nejde realizovat projekty jednoduše není nic zvláštního. O neshodách v investicích obou měst se napsalo také dost. Byly i návrhy trať zrušit, tedy na jablonecké straně. Nejedná se o turistickou trasu, linku využívají denně tisíce cestujících v obou směrech, hlavně za prací. Už s tohoto důvodu je rekonstrukce nezbytná – bezpečnější provoz, zrychlení dojezdu, a po technické stránce dostupnost vozidel, jelikož s rozchodem 1000 už je nikdo nevyrábí, a musejí se za nemalý peníz upravovat. O náhradních dílech platí totéž. Proto… Číst vice »
Vozidla s rozchodem 1000 mm nikdo nevyrábí? To znamená ohrožení několika desítek tramvajových provozů po světě!!!!! Samozřejmě vyrábí, třeba Škoda a mnozí další.
A nejen 1000mm, ale cožpak takových 900mm (to je teprve uzoučký rozchod!) v Linci a tamní kompletně obnovený vozový park s moderními nízkopodlažními tramvajemi. 🙂
A co třeba dokonce horská trať v Límci je přerizchodovaná z 1000 na 900
A tie ForCity nakúpené v Bratislave pred 5 rokmi sú čo? Halucinácia? 🙂 V Zürichu tiež jazdia len staré vozy? 🙂
Rozchod 1000mm je v EÚ druhý najbežnejší a funguje na ňom kopa prevádzok. Nájdu sa aj prevádzky s oveľa atypickejšími rozchodmi (najbližšie napr. Linz 900mm), ktoré rovnako nemajú problém nakupovať nové vozy.
Vraťme se na počátek 90. let. Tehdy otázka stála buď normální rozchod, nebo nic. Mmch s normálním rozchodem tehdy koketovala i Bratislava, ta měla to štěstí, že tamní síť nebyla v tak katastrofálním stavu, a tak se tamní metr dožil doby, kdy je pravda to, co píšete.
To je síce pravda, ale v roku 2021 už vyššie spomenutý argument o údajnom nevyrábaní vozidiel na 1000mm naozaj nie je platný 🙂
Většina argumentů je při nejmenším diskutabilní z dnešního pohledu, ale tak to brát prostě nemůžete. Počátkem devadesátých bylo pro většinu národa nepředstavitelné zaplatit v západním zahraničí poplatek za vymočení na záchodě, natož si tam koupit tramvaj.
Je pravda, že po celá 90. léta byl nákup tramvají západních výrobců pro české/slovenské provozy zcela nereálný. Nicméně, úzkorozchodné tramvaje se v ČKD vyráběly až do rozpadu RVHP nejen pro Bratislavu, ale ve větších počtech pro provozy v NDR a SSSR. Bylo to spíš deklarovaný nezájem, ale reálná výroba pokračovala.
Zde prosím rozlišit mezi dobíhající výrobou a ochotou přijmout novou zakázku.
V roce 1990, kdy byly ostře ukončeny dodávky do NDR a SSSR, by Tatra ráda přijala „náhradní“ zakázku.
To nebyla žádná dobíhající výroba, T6A2 přišly současně s KT8D5 a T6A5 ještě později.
Nebylo to nic jiného než vliv posledních křečí ČKD, zcela ochromeného chrlením v té době už dost zastaralých T3 do SSSR. Pro ČR, něco s polovodičem? Pche, tady máte T3SU (soviet union českoverzi). 1000 mm? No to ne, možná němcovi KT4, když dobře zaplatí.
Druhý podnět asi byl Regiotram Nisa, což je dnes také zcela passé.
Přerozchodvání Liberecké sítě byla asi nejzbytečnější akce v historii tohoto nevelkého DP. Mohli mít za ty prachy moderní 1000 mm vozidla, místo toho mají přerozchodováno a na vozidla se nedostává.
Na počátku 90. let leda T6A5 (aby to vyjelo ta dvě 7% stoupání), ovšem infrastruktura byla mnohem zásadnějším problémem než vozový park. Údržba sice strašná, ale po revoluci bylo ve vozovém parku tuším deset kusů T3SU z roku 1982, 23 kusů T3SUCS z let 86–87 a na meziměstské trati vesměs dost opotřebované T3, na nichž ale prohlídky prováděny byly, pokud nedošlo k příliš velkému poškození při sjetích či nedostatku peněz. Čekalo se na větší modernizace T3 a ty se pak také staly skutečností.
Regiotram Nisa meziměstu nepomohl. To spíš ten pokus o rochlickou trať.
Infrastruktura byl problém i v dalších ‚pouze okresních‘ městech, trolejbusový provoz v Pardubicích měl tenkrát taky namále, Teplice a Most na tom asi nebyly jinak.
Uznávám, že infra investice potřebovala tak jako tak, ale přeci jen změna rozchodu je trochu vyšší dívčí se spítkovými mezistupni. Reko T3 udělaly svou službu, ale už také začínají být „olítané“, čas se nezastaví.
Škoda, že jste tenkrát neporadil. Ono stále platí, že po bitvě je každý generál.
Myslíte, že by mě poslouchali? Ono to vždy mělo dost odpůrců, ale prosadilo se přerozchodvání.
Nekušni, odboráři!
Počátkem devadesátých let se na západě poplatek za vymočení na záchodě prakticky nikde neplatil (maximálně tam byla kasička na dobrovolný příspěvek), ten se zavedl právě kvůli tomu, že jim tam začaly hajzly na pumpách, nádražích a v obchodních centrech okupovat hordy kamióňáků a celé autobusové zájezdy, které si nic nekoupily ale provedly tam komplexní osobní hygienu, přičemž po sobě nezřídka zanechaly zařízení v nevábném stavu.
Šel bych ještě o kousíček dozadu. Tehdy to bylo tak, že buď T3 a nebo nic. Ne, že by Düwag či Stadler neuměli vyrobit vozidlo pro metrový rozchod. Ale nebyla tvrdá měna na jejich zakoupení.
Ty mínusy Vám dávají, no řekněme, trochu ujetí šotouši.
Drážďany maj unikátní rozchod 1450 mm, metrových rozchodů je naopak stále dost. Výmluva povolaných, nic jiného
Drážďanské tramvaje mají rozchod 1430 mm, osobně jsem si to před lety přeměřoval 😉
Tak jste měl blbou rozchodku. Drážďany mají 1450 mm, Lipsko má dokonce 1458 mm.
Co to meleš o tom, že nikdo už vozidla s rozchodem 1000 mm nevyrábí?
Nemělo tomu předcházet referendum o připojení k Německu a zachování Meterspur?
A taky zachování distribuční soustavy 10kV, která tam taky straší ještě od dob Reichu, ne?
Dobře, že zachovávají i rozchod 1000 mm.
Tak vytrhávat tu třetí kolej teď asi nikdo nebude. Otázka je co při nějaké příští větší rekonstrukci…
Tím se ale naprosto eliminuje snížení nákladú, kterých se mělo změnou rozchodu dosáhnout. To už by bylo levnější to nechat na metrovém rozchodu.
Máme technickou raritu mezi Libercem a Jabcem, tak ji rychle ( vlastně hodně pomalu, jako vždycky) přebudujeme na standard .. Vykácíme lesy, kterými projíždí a zalijeme betonem zahrádky kolem? To chceme? Místo odsouhlasení vyjímky pro metrový rozchod? Jablonecké prodloužení nemá větší smysl. Stačilo na Liberecké ( zastávka před smyčkou vJN ) vybudovat bezbariérový přestup na BUS, který by se pak přes budoucí terminál MHD a VDO napojil na městské linky
To nemůžu souhlasit. Jablonecké prodloužení rozhodně smysl má. Proč přestupovat Tram/Městský bus/příměstský, když mohu fázi s městským autobusem vynechat? Opět to výrazně zvýší atraktivitu této linky.
Ukončení v tom Sherwoodu je prostě špatně a je mi líto, že jablonecké vedení pokusy o nějaké zlepšení shodilo ze stolu. Jestli se nelíbilo trasování Soukennou ulicí, tak by to určitě řešení mělo to přeprojektovat kolem zeleného stromu.
Přes kruháč u zelenýho stromu jezdí vlastně kompletní tranzit přes Jablonec od Turnova/Prahy kamkoliv dál. Už teď se tam běžně dělají zácpy a to ani nemusí být zhoršené aktuálními uzavírkami v Liberecké ulici. Poslat tamtudy ještě tramvajové koleje není nejlepší nápad i když to při pohledu do mapy vypadá logicky.
Od toho jsou projektanti a máme tu snad i možnost různě inteligentní signalizace. Takové vytížené kruháče i s tramavají existují po ČR i po světě. A ono by to dolní centrum od Zeleného stromu podél Nisy k autobusáku stejně zasloužilo srovnat se zemí a postavit znovu, ale to je jiná písnička
Si tam dlouho nebyl co… zbouraný to už dávno je, ale s tou novou výstavbou to nějak nevypadá…. Ghetto se přesunulo do centra města. Jo, potíž je, že u zelenýho stromu na to není místo
V ČR existuje kruháč, který je pro automobily dvoupruhový, s připojovacími pruhy dokonce třípruhový, uprostřed něj je tramvajová křižovatka typu T a projede přes něj ve špičce 60 tramvají za hodinu ve všech směrech. Takže by to v Jablonci nemusel být takový problém, tam by těch tramvají projelo za hodinu 8.
Jenže v těch Dejvicích je to o jiném průměru toho kruháče.
Taky se pořád mluví o tom, jak to je problematický místo a je a navíc zabírá skoro tolik prostoru jako celý Jablonec.
aha, takže tranzitu v centru má ustupovat veřejná doprava? Já bych to bral naopak, zvýhodnit veřejnou dopravu a pěší
Drtivá většina řidičů by jistě uvítala, kdyby Jablonec šel objet/projet nějak jinak a zde měl prostor veřejná doprava..
Existuje plán na stavbu silnice do Harrachova po svahu Černostudničního hřebenu, taky dobrá šílenost.
Ten tranzit tam prostě je… a pokud ho neodvedeme někam jinam (což by jistě uvítali jak místní, tak ti, co projíždějí) tak prostě není dobrý nápad to ještě zkomplikovat tramvají. Objet kruháč u Zelenýho stromu jde, ale všechny trasy jsou rezidenčními ulicemi a nejsou optimální. Jezdím tam mimo pandemii denně…
Jako že je tam větší provoz, než na pražském Kulaťáku s velkým K?
Asi ne, ale kulaťák je výrazně větší a neteče na něm řeka.
Problém není kruháč, problém je správce komunikace, který tam podle svých papírů nemůže tu tramvaj umístit. Protože je to silnice I. třídy, takže správcem je ŘSD. Proto taky nebyly Vratislavice při rekonstrukci strčeny do osy silnice s oddělenými kolejemi pro své směry. A zrovna tenhle úsek nemá šanci na to, aby z jedniček zmizel – musel by se přetrasovat k přehradě.
Divočáku, těch – 61 (dislike) mě dostalo, myslel jsem si, že se všichni zbláznili a jen já s pár jedinci jsme schopni se na svět podívat rozumně…. jenže je to asi opravdu jinak, zbláznili jsme se my, protože myslíme na stromy, na přírodu, na půdu, zbláznili jsme se už jen proto, že myslíme…
No já myslel, že kácet se má leda kvůli bezpečnosti a spolehlivosti provozu a prodlužovat na terminál mimo jiné i proto, aby mohl ten zelený plácek se smyčkou u Tyršových sadů projít revitalizací. Na místě budoucího terminálu je dnes parkoviště vydlážděné nevzhlednou zámkovkou, tolik asi k tomu betonu.
souběžně s tramvajovým tělesem jede po svých 1435mm dráha, příznivci standardního rozchodu se tedy mohou svést pohodlně Stadlerem až k terminálu. Tramvaj hlavně sbírá cestující od centra Liberce přes Vratislavice a Proseč. K prodloužení tram jsem se nechtěl ani vracet, on stačí současný stav AN v Jablonci, kdy zmizelo zázemí pro řidiče i cestující a je z toho shluk zastávek s kulisou špinavých přístřešků , kam se turista uchýlí jen pří průtrži mračen. Minusy neřeším, subjektivní názor
To nám chcete tvrdit, že tramvaj na 1345mm rozchodu nemůže zastavovat na té samé zastávce, jako tramvaj na 1000mm rozchodu? Vždyť se to v centru Liberce děje naprosto všude, kde jsou tři kolejnice.
Ano, asi jste se opravdu zbláznili, protože tu píšete totální nesmysly. Jaká technická rarita? Jaké kácení stromů a betonování zahrádek? Fakt by mě zajímalo, kam na tyhle věci chodíte?
každá zahrádka je nejkrásnější pod domíchavačem betonu. A to myslí vážně. Každý by se kochal, ale nikdo nechce makat.
Zapomněl jste na sežrání psů okolo trati, při tom zalévání betonem.
Pražce zůstanou tak jak jsou, jen se posune kolejnice.
Napište prosím někdo nějak nezaujatě, jaké výhody budou z přerozchodování plynout. Díky.
Přinejmenším to bude méně házet, ale jestli z toho plyne neprodloužení tramvaje na autobusák v Jablonci, tak to je marný. Končit v tom Sherwoodu fakt lidi nenaláká
Ano, konečná Tyršovy sady je těch skoro 50 let provizorní. Opětovné protažení do centra bohužel znamená nevyužitou příležitost, pokud však k prodloužení chybí ještě spousta razítek, tak se nemůže dopravní podnik tvářit, že je všechno na dobré cestě. Tak byla dotace sice nakonec vyčleněna, ale o dost nižší.
Proč by to mělo méně házet?
Pred časom tu bol k tomu článok: https://zdopravy.cz/vracet-se-metrovemu-tramvajovemu-rozchodu-je-nesmysl-mini-dpmlj-36151/
V skratke:
– menšie opotrebovanie vozidiel
– širšia ponuka vozidiel
– lepšia dostupnosť strojov na údržbu
Z toho článku: „Například použitelné podbíječky jsou v evropských státech pouze 4 kusy. Musí se objednávat rok dopředu a přistavení naposled přišlo na 12 600 €. Naproti tomu na rozchod 1435 mm jsou k dispozici v našem státě téměř kdykoliv a za rozumnou cenu.“
Můžete se někdo pokusit vysvětlit fyzikální souvislost mezi rozchodem a opotřebením vozidel? (Nebo je souvislost taková, že úzkorozchodná trať do Jablonce je prostě v horším stavu?)
Čím jsou (pevně spojená) kola blíže u sebe, tím více se v obloucích opotřebovávají.
Můžete naznačit proč? Rozdíl obvodových rychlostí potřebných pro projetí oblouku bude přece menší.
Nákolek se rychleji sjíždí.
Čili teoretické řešení by bylo menší kolo? Jak to řeší úzkorozchodné systémy ve světě (a že jich je!)?
Menší kolo se zase rychleji opotřebovává a má větší tření, tedy vyšší spotřebu elektřiny, ne?
Mmch stále nechápu, co hraje roli z fyzikálního hlediska, aby se rychleji sjížděl okolek.
Vozidla stejné konstrukce, stejný rozvor náprav na rozdílném rozchodu + rozdílná odstředivá síla (změna polohy těžiště)…….. stačí?
OK, čili podmínka, aby to byla pravda, je stejná konstrukce vozidel (krom rozchodu samozřejmě) a stejný rozvor náprav. To pak jo. Takže to vlastně není až tak záležitost pouze rozchodu, ale celkové konstrukce vozidel, pramenící ve zvyku ČKD prosadit stejnou kastli na standardní, široký i úzký rozchod?
Mě to nestačí. Proč má změna těžiště vliv na opotřebení? To přece nemá žádný extra vliv na nákolek, podobně jako jestli tram jede plná nebo prázdná (rozdíl tun). Vliv na opotřebení má hlavně skluz daný pevným dvojkolím bez diferenciace v oblouku a zde má úzký rozchod zase značné výhody. Navíc pokud máte převýšení koleje, tak je vliv odstředivé síly minimalizovaný.
Navíc každý DP používá jiný profil a tvar jízdní plochy kola, což má také značný vliv na opotřebení (válcová, kuželová, atp).
Řekl bych, že pro dvě stejně široké kastle je výhodnější širší rozchod než užší. Což je samozřejmě něco dost jiného, než jak je to prezentováno. Ano, pro případ Liberce, kdy je normální i úzká v podstatě T3. Ale nikoliv pro města, kde mají na užším rozchodu užší skříň (T3 2500 vs. Cityrunner v Linci 2300 na špůrvajte 900).
Myslím, že hlavní výhoda širšího rozchodu je větší stabilita a tím i větší rychlosti, což se u tramvají zase tak neužije. Nevýhoda je zase větší „drhnutí“ v obloucích o malém poloměru. Třeba Japonci mají železniční síť něco přes metr (1 067 mm, kapský rozchod) a limituje je to v maximálních rychlostech (130 km/h na otevřeném prostranství, max 160 km/h v tunelu). Ale jinak to v ničem omezující není, normální vlaky tam jezdí. Na železnici standardní rozchod smysl má, u tram je to méně významný prvek, protože vozidla jsou stejně specifická pro každý DP a jdou udělat i nízkopodlažní 1000 mm… Číst vice »
Jak píšu výše, liberecké srovnání není ‚vhodná tramvaj na standardním rozchodu vs. (jiná) vhodná na metrovém‘, nýbrž ‚T3 na normálním vs. T3 metrovém‘. To, že je to prezentováno jako ‚normální rozchod je výhodnější‘ není podle mě úplně přesné.
Metrový rozchod má různé nevýhody (i výhody) ale vy s Kubrtem plácáte naprosté nesmysly. Proč se asi právě náročněji trasované tratě stavěly jako úzkorozchodky?
To není pravda. Podložte to nějakou vědou.
A co narovnat oblouky ?
Kolik by to stálo? Neznám tamní terén pořádně, ale nějaký odstřel skály či nový most či přeložka silnice.. to by vám to narovnání dost prodražilo..
Je to přesně naopak.
Prostě Lavička je proti metrovému rozchodu (s výjimkou Bovery), tak si to tak napsal. V Bratislavě jsme taky měli takového – ing. Viliam Šestina – celá síť podudržovaná ale vyhozené hromady peněz na přípravu na normální rozchod. Pak odešel na ministerstvo a škodil, protože se nerealizovala jeho utkvělá idea.
Pokud jmenujete, tak musíš být konkrétní. Je vidět, že o kolejové dopravě skutečně nevíte vůbec nic. Ono se musí také hledět trochu do budoucna. Myslíte si, že na meziměstské trati by nemělo být uspořádání sedadel 2+2?
Je to vyšší standard. Potřebujete k tomu ale širší vozidla, tedy 2,65m. Co Vy na to? Kolegové v Bratislavě to po odchodu Šetiny vymysleli dokonaleji. Mají tam né 3 kolejnice, ale 4. On ten Šestina nebyl zas takový blbec, jak tady deklarujete. Pouze myslel dopředu, ale nějak se spletl v politickém dění, které zasahuje do věcí, realizujících se době delší než jedno volební období………..
Z čeho usuzujete, že o kolejové dopravě nevím vůbec nic? Proč musí být pohled do budoucna spjatý s přerozchodováním? Ty čtyři kolejnice jsou tam pro tramtrain, který nikdy nebude. Pro přerozchodování tramvají byly tři kolejnice, stejně jako v Liberci, jen posun byl do opačné strany. Od přerozchodování tramvají se naštěstí upustilo. Meziměstská trať je integrální součástí městské sítě, takže pro nasazení vozidel o šířce 2,65 m by se musela přestavět celá síť, zejména pak vozovna. Šestina rozhodně nebyl blbec, naopak, byl to velmi vzdělaný člověk, který to nehanebně zneužíval. On nemyslel dopředu a v politickém dění se skutečně spletl, protože… Číst vice »
nemáte tak úplně pravdu, v Liberci mohou vozidla 2,65 jezdit úplně všude mimo připravované opravy 1.máje v krátkém úseku.Ve vozovně jde pouze o výměnu vrat na kolejích 7 až 9
Ještě jste zapomněl dodat PRO KOHO! pro běžné uživatele dopravy rozhodně ne..
a za bezne uzivatele dopravy predpokladam, ze mluvite vy.
Běžný cestující by do tramvaje o rozchodu 1435 mm nenastoupil? Jak je to možné, že v Praze, Brně, Ostravě i Plzni jezdí tramvaje narvané k prasknutí?
Bo to ty lidi v Ostravě nevi 🙂
Provozovst a udržovst dva rozchody pro běžný provoz je jaksi ekonomicky nevýhodné.
Ta největší výhoda bude provozní, že rozchod bude jednotný. Stejná výhoda by byla, kdyby s přerozchodováním vůbec nezačali. Ale kvůli situaci v 80. letech už začali, a než se nabídka 1000mm tramvají zlepšila, tak už měli vozovnu a půlku sítě předělanou. To už je pak lepší to dodělat, protože ta zbylá půlka byla v horším stavu.
Takže reko projde i smyčka v jablonci, tj. prodlouzeni k terminalu bye bye
Snad se jabloneckému kavárníkovi teď lépe spí ….
Nostalgický člověk samozřejmě pláče, ale doufám, že to otevře budoucnost novému rozvoji tramvajové dopravy v oblasti. Terminál v JBC, linky Jablonec – Hanychov nebo Jablonec – Lidové Sady. Lepší vozový park, atd.
Regiotram Nisa!
Kéž by se její vize naplnila alespoň v podobě přímých vlaků Jelenia Góra – Zittau (-Bautzen/Varnsdorf/Dresedn/Görlitz)
K tomu to postupně směřuje, v Liberci bude nejspíš vždy přestup, ale do Poreby se přímo jezdí a nově chce kraj přímé vlaky do Jelenky. V době kdy se malovaly v této trase regiotramvaje, jezdil z Liberce akorát šukafon do Zittau a do Harrachova (tam obvykle s přestupem v Tanvaldu).
Toho přestupu je trochu škoda. Někteří třeba jezdí pracovat do Zittau a obecně region Jizerek více připojit Němcům by nebylo od věci, to by o víkendu nebyl problém ani s vloženými vlaky, protože o víkendu jsou v GVD díry.
za chvíli to na železnici bude vypadat jak v tramvajovém provozu, vlakotramvaje už skoro všude jezdí, nákladní doprava vypráskaná na silnice..
Co to meleš?
Prosím vás, v Česku? Vždyť na druhé, kdysi německé straně dráty Poláci už mají, u nás stále nic. Liberecký kraj je tak jediným krajem, kde není ani kilometr elektrické železnice, a je to ostuda, neboť do Kořenova byly od pruského Hirschbergu natažený dráty už v roce 1923…
Jako dnes už je logické tu přestavbu , dokončit. Ale čemu v tom rozvoji bránil metrový rozchod?
Jaký to přerozchodování vlastně mělo a má (krom obrovských prachů) smysl? T3 a jejich klony na 1000 mm se dělají jen výměnou podvozku, tramvaje na metr se vyrábějí i dnes (kdyby snad náhodou Liberec sehnal někdy peníze na nové a nestihly se rozkrást), Regiotram je už mnoho let mrtvola…
To rozhodnutí padlo koncem 80. let pod dojmem rozpadlosti tratí (v Liberci setrvalý stav minimálně od 50. let, od té doby provoz balancoval na hraně zrušení), kdy byla potřeba zásadní rekonstrukce – skoro novostavba. K tomu se přidala nechuť ČKD komplikovat si život 1000 mm podvozky, v 90. letech pak vidina prostavěných peněz. To už by ČKD bylo rádo i za dodávky na 1000 mm, ale už bylo rozjeto.
Už se na toto téma diskutovalo a psalo hodně . Tramvaj z Liberce do Jablonce bude na rozchodu 1435mm,stejně jako všude v ČR. Diskuze proč a nač jsou dnes již bezpředmětné.
Tenkrát ČKD vyhrožovalo, že se nebude crcat s nějakými pár kusy na 1000 mm, tak strana a vláda zavelily „guľu sundať, rozchod prestavať“.
A nemělo by se to vyhlásit za kulturní památku? 🙂 Když jí může být každý sto let starý most….
Po vzoru Slunce ,seno ,erotika ???? To snad už ne, nebudujme skanzeny tak kde má technika a doprava sloužit místním a né nějakým ……….. !!!
https://zdopravy.cz/pamatkari-chteji-zabranit-zbourani-zeleznicniho-mostu-pres-orlik-77683/
Zcela určitě ano. A zakázat používat polovodičovou regulaci, jedině zrychlovač! Když ve 30. létech dávali do kupy PCC koncept, tak žádné polovodiče nebyly.
Tak snad utichnou ty nápady na návrat k metrovému rozchodu (bohužel ani nedefinovaného legislativou). Jenom když si člověk vezme, že celá ta anabáze postupného přerozchodování trvá už přes třicet let…
Ne že bych volal po návratu k 1000 mm (to by byl ještě větší nesmysl než to, že se s začalo s přestavbou na 1435 mm), ale co to znamená „rozchod nedefinovaný legislativou“?
§ 54 vyhlášky č. 177/1995 Sb. „Rozchod koleje dráhy tramvajové je 1 435 mm.“
Tak to je opravdu obrovský a neřešitelný problém. Jak ta trať doteď mohla existovat, když není definována legislativou? Brr.
Mohla existovat úplně stejně jako všechny domy, které nesplňují dnešní technické normy. Můžete za jistých okolností postavit dům v centru města, ale nepostavíte tak celou novou čtvrť. Tolik k rochlické trati a trase od Viaduktu do Hanychova, jinak do Lidových sadů doufám třetí kolej zůstane.
vyhláška není deset božích přikázání
Díkybohu. Já jen říkám, že takhle MD metr svého času (výhledově) odpískalo. Že se to přerozchodování dokončuje v jiné době, je věc druhá.
Ještě že ty vyhlášky máme…
(Kdo je podepsán jako autor?)
Pod vyhlášky se nepodepisuje autor /je jím zpravidla legislativní odbor ministerstva/, ale ministr. Ústavu také podepisuje prezident, ačkoliv s její tvorbou nemá co společného.
Zcela nečekaně ministerstvo dopravy.
nastesti to ta tramvaj nevěděla, jinak by odmítla jet
Vím, že to není totéž, ale připomíná mi to argument, že autobus narozdíl od vlaku nejezdí o víkendu.