Doprava ve městě Tramvaje

Vracet se k metrovému tramvajovému rozchodu je nesmysl, míní DPMLJ

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Ludvík Lavička je přesvědčen, že návrat k metrovému rozchodu tramvajových tratí v Liberci a Jablonci nad Nisou by byl příliš drahý a nevyplatil by se.

Vyplývá to z reakce na text o návrhu libereckého zastupitele Jaromíra Baxy (Liberec otevřený lidem), který navrhl vrátit provoz v obou městech zpět na rozchod 1000 mm. V Liberci a Jablonci se dosud jezdí po dvou rozchodech: 1000 a 1435 milimetrů. Chystanou modernizací posledních pěti kilometrů tratě do Jablonce nad Nisou bude už možné po celé síti obou měst jezdit na rozchodu 1435 mm
„Změnou rozchodu snížíme náklady na výměnu kol vozidel a celkovou údržbu trati. Současný smíšený provoz od roku 1998 spolehlivě dokazuje menší opotřebení kol vozidel a kolejnic u rozchodu 1435 mm o zhruba třetinu,“ říká Lavička.

Podle něj by návrat k rozchodu 1000 mm znamenal opětovnou rekonstrukci vozovny, která je koncipována pro cílový stav údržby a odstavování vozidel 1435 mm – rozchod 1000 mm je zde pouze okrajově zachován na nezbytně nutnou dobu. „Problémové je taktéž zajištění potřebných mechanismů na provádění údržby tramvajových tratí. Například použitelné podbíječky jsou v evropských státech pouze 4 kusy. Musí se objednávat rok dopředu a přistavení naposled přišlo na 12 600 €. Naproti tomu na rozchod 1435 mm jsou k dispozici v našem státě téměř kdykoliv a za rozumnou cenu. A to je pouze jeden příklad, který je ale vzhledem k tomu, že preferujeme tratě vesměs na odkrytém tělese docela zásadní. Další potřebné mechanismy na údržbu jsou na tom úplně stejně,“ dodal Lavička.

Zastupitel Jaromír Baxa ve svém textu upozornil, že návrat k metrovému rozchodu by znamenal i snadnější stavbu některých nových tratí v Liberci, například do Rochlice. „Tramvajová trať do Rochlic skutečně vyžaduje demolice. Avšak naprosto nesouvisí z rozchodem kolejnic. Minimální poloměry jsou stejné pro oba rozchody. Demolice vyžadují hygienické normy, které jsou nepřekročitelné. Umělé stavby taktéž nesouvisí s rozchodem kolejnic, ale s požadovanou segregací kolejové a silniční dopravy tak, aby bylo dosaženo co největší spolehlivosti kolejové dopravy,“ dodal Lavička.

Odmítá i teorii, že by se kvůli užšímu rozchodu nemusely stavět smyčky na konečných. „Jsou vyvolány potřebou provozování vhodných kratších vozidel z důvodu zachování tří základních požadavků pro atraktivitu MHD, tedy vhodný interval, spolehlivost provozu a příjemné cestování. „Poměru cestujících sedících a stojících 1: 2 nejde u obousměrných vozidel kratší délky dosáhnout, nehledě na problémové umístění míst pro invalidní vozík a prostor pro kočárky z důvodu dveřních prostor na obou bocích vozidla,“ dodal Lavička.

Podle něj jakékoliv vozidlo s požadovanou šířkou 2,5m bude na rozchodu 1000 mm vždy dražší než vozidlo na 1435 mm. „Rozdíl spočívá především v ceně podvozku – na rozchod 1000 mm komplikovanější a pro zachování bezpečnosti provozu opatření s ohledem na těžiště vozidla. Už vozidla vyráběná v ČKD Praha byla dražší na rozchod 1000 mm,“ dodal Lavička. Odmítá současně i výtky, že by trať od Viaduktu do Horního Hanychova byla v havarijním stavu.
O přechodu na 1435 mm rozchod se rozhodlo v Liberci v roce 1991. „Vzhledem ke konfiguraci tramvajových tratí v naší síti se nám úspěšně podařilo ubránit se nákupu vozidel s neotočnými podvozky. Tato skutečnost oproti jiným podnikům výrazně spoří finanční prostředky, neboť kolejnice v obloucích neubývají před očima,“ dodal Lavička. Podle něj už mají dostatek podvozků na 1435 mm. „Vzhledem k nadčasovosti vozidel T3 není třeba žádná další úprava, pouze výměna podvozků,“ říká Lavička. Podle něj cílem všech v minulosti provedených kroků byla snaha pro zachování tramvajového provozu za rozumné provozní prostředky. „Vím, že slovo unifikace se dnes až tak nenosí, ale přináší významné finanční úspory. Jak v jednotnosti použitých vozidel, tak v jednotnosti prvků infrastruktury,“ dodal.
„Smyslem plánovaného prodloužení tramvajové trati v Jablonci nad Nisou je vlastně návrat do stavu, který byl od počátku provozu do roku 1973, tedy propojení linek veřejné hromadné dopravy. Plánovaný nový terminál na jednom místě ideálně propojuje městskou, příměstskou a lávkou železniční dopravu. Pod terminálem navíc je plánováno podzemní parkoviště, které město Jablonec nutně potřebuje,“ uzavřel Lavička.

43
Diskuze

avatar
11 Komentáře
32 Reakce na komentáře
21 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
JindraRochličákTerminálJaromír BaxaHonda Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jaromír Baxa
Host
Jaromír Baxa

Pro zájemce – na dopis pana Lavičky, ze kterého článek vychází, jsme s kolegy zpracovali odpovědi.
https://drive.google.com/file/d/19ceAlKcXx1_cABR_4gmy6K8AvuVyjNby/view?usp=sharing

Terminál
Host
Terminál

Poměrně úsměvné závěry. Podívat se do vozovny přes ortofotomapu je ryze amatérské. Ono by to chtělo se podívat dovnitř. Podbíječku z Erfurtu si klidně půjčíme – ale kdo zaplatí úpravu profilu kol, aby vůbec projela – to je dosti nejenom závažný technický, ale i finanční problém. Navyšování prostředků nikterak nesouvisí s tratí do Hanychova. Ona totiž patří městu Liberci, nikoliv DPMLJ, neboť v rozporu s původní smlouvou nebyla vložena do majetku DPMLJ. To jen na okraj……

Jindra
Host
Jindra

Marně vzpomínám,jaký dobrý počin pro město Liberec udělala Změna pro Liberec,potažmo její odnož LOL.Pokud si liberečáci vzpomenou,jednalo se a jedná v podstatě jen o kritiku práce ostatních.Jednou velkou „zásluhou“,kterou se toto seskupení může pochlubit,je zamítnutí výstavby pavilonu Centra Historie Tramvajové Dopravy před několika lety. Tato stavba v areálu bývalých LVT měla obdržet dotaci EU a měla mapovat historii tramvajové dopravy, nejen v celých severních Čechách,ale i u našich sousedů .Kromě provozních i statických tramvají zde mely být vystaveny i artefakty s tímto druhem dopravy související. Jinak odpověď pana Baxy je jakýsi výtvor pro povzbuzení fanaticky postižených zastánců metrového rozchodu a… Číst vice »

Jindra
Host
Jindra

Oprava…nikoli odpornou energii ale odbornou energii.Sorry

Rochličák
Host
Rochličák

Máte-li, pane Baxo, pocit, že meziměstská trať je pro obruče kol náročnější než městská, pak samozřejmě záleží, o jakém období se budete s panem Lavičkou bavit. V posledních letech je městská trať již na řadě míst opotřebovaná a sdílí těleso se silnicemi, zatímco vozy nasazované preferovaně na linku 5 by měly mít z logiky věci to opotřebení menší. Pokud je však tento trend stále stejný, o něčem to vypovídá. V Liberci je dokonce brousicí vůz na metrový rozchod z Německa, ale do provozu se nakonec nedostal. Proč? To se mě neptejte, ale může to být i tím, že ty české… Číst vice »

Jindra
Host
Jindra

Rochličáku, díky. Kvalitní a perfektní odpověď na rádoby fundované sdělení pana Baxy a spol. Pana Lavičky si nesmírně vážím. Je mi záhaddou, co svými polopravdami pan Baxa sleduje…

Honda
Host
Honda

Co mají říkat v Drážďanech na rozchodu jistě ještě méně obvyklém, 1.450 mm😂

Jindra
Host
Jindra

I v Drážďanech jezdily úzkorozchodné tramvaje na rozchodu 1000mm.Dokonce můžete jeden krasné provozní exemplář obdivovat na tramvajové trati kousek za hranicemi v Bad Schandau. Jinak v Drážďanech je zachována původní vozovna i s tramvajemi,které občas vyjedou na metrovce,ale pouze po kolejišti stávající vozovny.Jinde koleje metrového rozchou již v oklí Drádan nenajdeme.

Zdeva
Host
Zdeva

Odborníci z DPHMP neodolali a koupili 60 tramvají kterým se neotáčejí podvozky…politici nemusí rozumět tramvajím,ale v dopravním podniku by někdo travajím rozumět měl….Politik zadupal a odborník z dp elektrické dráhy eudržel moč a souhasil s koupí 60 ks.14T….

Rochličák
Host
Rochličák

Jsem rád, že pan Lavička na pana Baxu zareagoval a vyvrátil některé mýty, které kolem rozchodů v Liberci panují. Pro úplnost bych si dovolil doplnit ještě pár bodů, co jsem k tomuto tématu coby liberecký cestující se zájmem o dopravu pochytil. 1. „Vyhláška Ministerstva dopravy, kterou se vydává stavební a technický řád drah“ 177/1995 Sb. praví dle § 54 Geometrické uspořádání koleje ve svém sedmém bodě, že: „Rozchod koleje dráhy tramvajové je 1 435 mm.“ To je argument, který jsem zde ještě nezaregistroval. Můžeme si o něm myslet mnohé, stejně jako o limitu sklonu 70 promile či nemožnosti vést těleso… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

Ředitel Lavička to z větší části asi vyvrátil, ale s tím opotřebením se teda dopustil demagogie. Kdyby porovnával smíšený provoz dvou rozchodu na městské trati, pak ok. Ale srovnávat „rychlodráhu“ a relativně pomalou městskou trať je podle mě nebe a dudy..

Terminál
Host
Terminál

To porovnání samozřejmě není zcela přesné, ale s ohledem na parametry obou tratí je srovnatelné. Meziměstská trať (1000mm) má na převážné části předepsané maximální převýšení včetně stanovených přechodnic a částečně jsou použity bezžlábkové kolejnice. Městská trať (1435mm) je je vedena po pozemních komunikacích(znečištěné hlavy kolejnic a znečištěné žlábky), kde je nutno se přizpůsobit stávající infrastruktuře (zkrácené přechodnice, převýšení buď snížené nebo žádné). Proto si myslím, že slovo demagogie v tomto případě není zcela výstižné

Romanero
Host
Romanero

Tak sám tím výčtem snad vidíte, že to srovnatelné není. Já bych se na základě opotřebení jedné nebo druhé trati a vozidel bál prohlašovat cokoliv o vlivu rozchodu..

Terminál
Host
Terminál

A já se zase nebojím. Klidně se ozvěte (kontakt si jistě seženete) a pohovoříme v klidu u kávy, případně si můžeme i ukázat přímo na dílně.

Já, kdo jiný
Host
Já, kdo jiný

A co Linz a 900 mm?

Jindra
Host
Jindra

A co Štýrský Hradec a 1435 mm…?

pája
Host
pája

Rozumím tomu dobře, že v Liberci se nikdy nových tramvají nedočkáme, neb pan Lavička si stnovil za vizi MHD pro 21. století stav v roce 1973??? Už se nedivím, že nakupují i hisotrické autobusy. No třeba se to nakonec ukáže jako dobrý krok a budou sem jezdit zahraniční turisti za zážitkovým cestováním pravěkou MHD.

Kubrt
Host
Kubrt

Tak určitě, T3 jsou tak nadčasové, že nahrazovat je něčím koncepčně jiným je zhola zbytečné.

To je problém tramvají v (relativně) malých městech i v Německu (exNDR); pro stotisícové, neřku-li menší, město (souměstí) je tramvaj drahý špás a těžko se hledá rozumná rovnováha mezi velikostí (malostí) tramvají, intervalem a náklady. A to české malé provozy (Most, Liberec, Olomouc) jsou na tom oproti některým východoněmeckým ještě dost dobře, míněno v nabídce spojení.

Petr-666
Host
Petr-666

opravdu jste až takový hlupák, že nechápete k čemu jedinému se v textu vztahuje letopočet 1973?

pája
Host
pája

Petře 666 přečtěte si text ještě jednou, a pak i můj příspěvek. Je to dost dlouhé, sand se při četbě uklidníte. A pokud nejse z Liberce, stavte se někdy ten náš pravěk vyzkoušet.

Jindra
Host
Jindra

Milý Pájo,zakup si brožurku vydanou Libereckým krajem,DPMLJ a Boverou „Čtyřnápravové tramvaje v Liberci“,tam se dočteš o skutečném staří jednotlivých tramvají,přestavbách,nových vozových skříních a pod.Stejně vynikající je brožurka „Dvounápravové tramvaje v Liberci“

koleyy
Host
koleyy

Pan Lavička plácá blbosti. Čím užší rozchod, tím menší možný poloměr oblouku, to ví i malé děcko. A zřejmě ani netuší, co stojí normálněrozchédná podbíječka za den. Vypadá to, že ve zmíněném Insbrucku nebo jiných městech či Rhétská dráha jsou jen pitomci.

Jindra
Host
Jindra

Nesmysly plácáš Ty,Netahej do libereckých podmínek Rhétskou dráhu.Nebylo by podle Tebe dobré zavést rozchod 760mm?Mohly by být oblouky s ještě menším poloměrem.Objednat si na práci podbíječku na standardní rozchod je určitě jednodušší a levnější než na metrovku.Jsme v Česku a tak to nesrovnávej s cizinou.Myslíš,že by do Liberce či Jablonce bylo jednodušší zapůjčit podbíječku z Innsbrucku než od někoho u nás na 1435 ?Návrat na metrový rozchod je prostě fantas magory.

Ondřej
Host
Ondřej

Já bych to nahradil koňkou.

Jindra
Host
Jindra

Vypadá to, že o to,že o to právě panu Baxovi & spol. právě jde. Nahradit libetecké tramvaje ne koňkou, ale autobusy.

Jan Hojsák
Host
Jan Hojsák

Pan Lavička je zkrátka rozumný člověk na správném místě.

Ono vůbec reagovat na cokoliv od politické strany LOL je úsměvné.

pája
Host
pája

JE to LOL, lol.

-TR-
Host
-TR-

A jak je možné, že provoz na metrovém rozchodu úspěšně funguje např. v Bratislavě?

MildaIV
Host
MildaIV

Netvrdí že to nejde, ale že je to dražší.

Jindra
Host
Jindra

ad. TR…metrový rozchod tramvají funguje ,možná mnohem lépe,než v Bratislavě,například v Innsbrucku…To,že někde funguje provoz na metrovém rozchodu neznamená,že Liberec by se měl vracet k metrovce. Toto přirovnání je demagogie.Důvody pro standard pan Lavička objasnil zcela logicky.Pan Baxa neví nic třeba o podbíječkách a ve vozovně také nebyl.Je to jen plácnutí do vody.

Jindra
Host
Jindra

Možná, že pan Baxa navrhne návrat tramvají, pochopitelně na metrovém rozchodu, do libereckých ulic
Pražské a Moskevské.Fantazii se meze nekladou..

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

V Bratislavě je tak celá síť a neprovozují ji současně i s normálním rozcholdem, takže to bude určitě něco jiného, než mít většinu sítě v normálním rozchodu a ještě část sítě v metrovém.

AAA
Host
AAA

No Liberec má většinu sítě ve splítce. Jenom na Ještěd jen v normálním a do Jablonce jen v metru.

Jindra
Host
Jindra

Protože určitě stejně ,nebo možné ještě lépe,by fungoval i na rozchodu 1435mm.

Jindra
Host
Jindra

.. A jak je možné, že. provoz na standardním rozchodu úspěšně funguje např. v Košicích?

Alibaba
Host
Alibaba

To by mě zajímalo, co to znamená cituji z článku: „… rozchod 1000 mm je zde pouze okrajově zachován na nezbytně nutnou dobu.“ ta nezbytně nutná doba?
To se někde Bovera zaparkuje jinde? A nebo to mám chápat tak, že po přerozchodování tam v depu zůstane maximálně metrový rozchod právě pro Boveru a další metrová muzeální vozidla,

pája
Host
pája

Oni chtěli stavět nějaké dopravní muzeum, ale nějak došly prachy, nebo spíš někomu to na zatodování přišlo podezřelé. Asi zase, že by se trochu ulilo, jako vše, co se poslední dobou v DPMLJ dělo.

J.S.
Host
J.S.

Ne neulilo a peníze nebyli vůbec na ten projekt kolejiště do muzea přiděleny. A koleje o rozchodu 1000mm zůstanou v úsecích Lidové Sady-Viadukt a Viadukt- Vratislavice

babilon
Host
babilon

Dneska se překlepům nějak daří. 😉 Doplňte aspoň chybějící předložku „k“ do titulku.

Jindra
Host
Jindra

…. alespoň …

MildaIV
Host
MildaIV

městskou, příměstskou a lávkou železniční dopravu

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce