Poslankyně KSČM chce do zákona seznam linek, které budou až 14 let jezdit ČD
Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy
Poslankyně Květa Matušovská (KSČM) chce do projednávaného zákona o dráhách prosadit přechodné ustanovení, podle kterého by muselo ministerstvo dopravy a
§ 403Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka (1) Kdo založí, podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. (2) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným podobně účinným způsobem, b) spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, c) spáchá-li takový čin jako voják,… Číst vice »
Tak děkuji za citaci zákona, ale nevím co to má společného s dopravou?
A jestli tím narážíte na politickou příslušnost poslankyně, tak jelikož je strana povolena, tak tento zákon neporušuje, ani z logiky věci porušovat nemůže, ale to už jaksi odbočujeme od dopravy.
Když čtu tuto diskuzi, musím se smát.
Já zase vzpomínám, jestli vůbec znám čdáka který není komunista.
Myslím, že pár jich bude. Nepředpokládám, že by generace pod 40 let byla komunistům zrovna nakloněna.
Joo já to beru podle mojeho věku. Teoreticky pod 40let není ani už tirák(až na vyjímky)
Komunisti mají fanoušky a členy i mezi mladšími, třeba zrovna diskutovaná paní poslankyně je třicátnice. Napadají mě různé důvody, proč mladý člověk sympatizuje s komopartají, ale ani jeden není moc lichotivý…
Ale vy jste také komunista. Váš problém je, že vás znám osobně. Překvapení co? Zkuste chvíli pátrat v okolí kdo jsem.
tak jestli jsem komunista nebo někdy byl, tak tobě půjčím z4 na sobotu s plnou nádrží. Kdo mně zná, tak mně nevyká. Vzpomínám si, že jak sem byl nasazen komunistama na nucený práce, tak několik bonzáků se tam našlo nastrčených komunisty. Tak nějaký doklady a šupito v sobotu ráno na chatě.
A nechtělo by to obnovit STB? Pak se bude kádrovat jedna báseň…
Ono to bude o tom, že asi všechny, jak říkáte “ čéďáky“ neznáte. A jen dotaz, vy jste u dráhy, je jedno v jaké funkci, někdy dělal?
Přímé zadání fakt ne, nicméně linka se má soutěžit na 15 let. Za tím si stojím.
V podstatě navrhuje Rakouský model což mě fakt neurazi. Tam taky dal stát vše OBB na 10 az 15 let a ty nyní mohou investovat do obnovy.
Akorát že v ČR ministerstvem bez výběrka přiklepnuté linky obvykle k obnově vůbec nemotivují, smlouvy nemají nějaké zásadní požadavky ani sankce a cena je taková o jakou si ČD řeknou. Velký rozdíl oproti soutěženým linkám.
a to je chyba nesoutěžení nebo chyba úředníka?? nechť úředník dá i do přímého zadání požadavky na moderní vozidla a sankce…
vrána vráně oči nevyklove
A taky Slovenský, tam taky stát dal všechno tomu správnému dopravci (až na jednu výjimku jako v Rakousku) a teď, když ráno nastartují svůj moderní vozový park a neodřeknou několik desítek spojů, tak lidé dokonce i cestují.
Komunisti a státní nádražáci byli vždycky jedna ruka.
Nějak jste ovšem pozapomněl na „Zápotondu“ (mladého) a jeho pozdější následovníky …
Samozřejmě, ČD zase jde o to, aby si ty svoje staré krámy zakonzervovaly, protože se bojí konkurence
A ještě něco, už to tu jednou bylo Pamatujete na desetiletou smlouv z s ČD v l. 2003- 2013? Co se za toto období změnilo k lepšímu!? Skoro nic Až konkurence firmy RegioJet donutila státní moloch k nákupu modernějšíxh vozu z Rakouska starších, než 30let!!!
30 let staré vozy má z Rakouska jako vlajkovou lod především RGJ. ČD mají především railjety Pendolina a další nové jednotky…..
Poněkud se pletete. Pendolino je oficiálně jen 7 a Railijety jsou též odkup nevyužitých pro OBB, jezdí jen na jedné trase. Drtivá většina vozidel ČD jsou rádoby kvalitní rekonstrukce nebo původní vozy z doby komunismu!
Ano, jsou to starší, ale stále kvalitní vozy. Stejné vozy, které využívá například Regiojet 🙂
Railjety jsou fungl nové soupravy, jen z rámcové smlouvy OeBB. Protože nám by je tak levně neprodali , rozhodně bychom jich totiž neodebírali tolik kolik Rakušáci. K vozovému parku cirkusáka: – reko lokomotivy řady 162 (ČD mají rovněž) – Vectrony a Traxxy (ČD má Vectrony na trati do Hamburku, ČD Cargo tuším obojí) – vozy 1., 2. třídy Ampz a Bmz , restauurační a lehátkové od OeBB (mají ČD taky, výroba 80. léta) – většinou reko pro roce 2000, celkem 92ks – vozy 1. a 2. třídy od SBB – z konce 70. let – 39ks, jen půl po reko… Číst vice »
A teď si představte, že kdyby Č(S)D dodrželi podepsanou smlouvu a zaplatili a odebrali všechny 162, které si objednali, tak by žlutý nevyjel!!! Jo to je panečku prekérní situace, za to že žlutý vyjel, si může sama ta správná dráha. A pak bych chtěl na dobrou noc tu o tom, jak zlý soukromník nedodržuje smlouvy.
Mmch 162 jsou na Ostravu větší terno než 151 s koženkovými B a stejnou vmax, zvlášť až se elektroměry roztočí na plno. 🙂
Že 162 ČD tehdy neodebraly bylo politické rozhodnutí. Pánů ze strany Modrého ptáka. Nebudu hledat, koho přesně. Kdyby 162 nebylo, tak si tlučhuba koupí třeba ragulina z Německa nebo nějaký belgický či jaký šrot. Mmch, když 162 je o nějaký ten rok novější než 150/151, tak bude mít asi něco „lepší“. Ona je 150/151 výkonnější než 162/163, ne? A něco jiného než „B“ se za Krysu dá připojit. 150/151 se vyrobilo do 30ks, řady 162/163 celkem 180ks, z nichž má většinu skupina ČD. Porovnávání loko ale asi nebylo tématem , o kterém jsem se zmiňoval. Protože pokud s tímhle začnete,… Číst vice »
Hans: a taky má ČD serii vozu ze Studénky z 90let.
railjet jezdí z prahy do mošnova jen jednou za rok, temu se říká kup století.
Takto se to učí v Obzoru nebo Nářkách?
A kde na to ten státní moloch najednou vzal peníze?
Kdy jste jel naposled vlakem, že jste nezaregistroval změnu?
Zbytečné, ostatně soudím, že po zkušenosti s motorovými rychlíky z Prahy „kamkoliv“ dojde k vystřízlivění z nadšení nad úžasnými soukromníky. V tomto případě pseudosoukromníky.
Tak o moc horší už to být nemůže (samozřejmě až na situaci, kdy by mělo docházet k odříkání vlaků, ale to můžete zatím jen ostatněsoudit podle svého světonázoru).
V Bdtn nebo v řídícím voze není kravál.
Jsem od ČD a dnes jsem naposledy využil služeb soukrome doručovací společnosti. Příště už pouze Českou poštu.
Samozřejmě. Většina států má u nás jedno velvyslanectví, jen peklo má velvyslanectví dvě – České dráhy a Českou poštu. Tak to máte vícemnéně „v rodině“. Manželka musí dnes či zítra na poštu pro „balík do ruky“ (ha ha ha), přitom současně doručený další balíček ono Velvyslanectví pekla doručilo (proč do té dodávky nemohli přihodit i ten první mi zůstává záhadou). Až budete posílat balík zabalený do černého igelitu, nedejbože měkký, tak nás laskavě informujte, kolik jste zaplatil v porovnání s ceníkem (krásná „cena od…“). A ještě můžete, pro legraci, napsat adresáta sice dolů, ale doleva, a odesílatele nahoru doprava, pokud… Číst vice »
Len take drobne vysvetlenie
Cierna folia znamena problem pri automatickom citani adries. Automaticka triediaca linka ma problem s citanim.
Mekky balik. Skuste si niekde pustit po valcekovaj drahe napr. poskladane tricky v sacku. To je mekky balik. Kolko razi sa Vam na tej valcekovej drahe zasekne.
Já to technicky chápu. Co ale nechápu je skutečnost, že „alternativní doručovatelé“ s tím problém nemají, zato cena za balík je u nich nižší.
Nakonec, když se podíváme na koleje, tak Jančura taky zavedl např. možnost bezplat. storna 15 minut před odjezdem nebo kávu zdarma a kompenzoval si to nižší cenou oproti ČD 🙂
Současně ale komplikace, pokud z nějakého důvodu nestíháte konkrétní vlak a nejste neustále „online“. Já když chci někam jet, tak obvykle jedu…
Ale dnes už je druhého apríla.
Matušovská by měla nejdřív konzultovat své kroky s Ústeckým krajem, než něco takovýho vypustí 🙂
Proč? Jednání Matušovské je naprosto logické a schvaluji ho, kroky Ústeckého kraje poškozují podnik ve vlastnictví státu.
A neměl by se pak v poslanecké sněmovně povinně točit výhradně Budvar?
Kdyby jenom v parlamentu, ale i ve šech hospodách, které jsou ve vlastnicí municipalit, na nádražích, letištích a vůbec všude kde je to státní, krajské či obecní. Na co konkurence když to můžeme nabagrovat (dráž a často v pochybné kvalitě) státu. Evidentně jsou soudružka poslankyně a Dominik ze stejného hnízda.
a SŽDC by mělo odebírat elektriku vyhradně od ČEZ Distribuce. Bez soutěže, samozřejmě.
Tak kvalita soukromníků kolikrát není taky valná. Zde se bavíme o dopravě, a jelikož stát má příslušný podnik, tak by měl právě ten zajišťovat ZDO.
Proč? Když to někdo jiný může pro ten stát zabezpečit levněji? Stát má s našimi daněmi zacházet hospodárně a ne je naházet do nějaké firmy, a to jen proto že ji vlastní.
Než něco začnete kritizovat, tak je dobrý si zjistit víc informací, abyste nebyl národu za šaška.
Tady má státního distributora paliv. Neměly by všechny ZDO autobusy tankovat výhradně u Čepra?
Celá ta liberalizace je jen ideologie a velký kšeft. Kdo to neprohlédl, měl by se více zamyslet
a stát přispěje, když čd budou jezdit za 250kč/km? Ta smlouva může ten kraj poslat do krachu.
Stát, kraje a další zadavatelé by měli mít natolik schopné pracovníky – odborníky, aby uměli spočítat kolik co může stát. Pak nebudou mít problémy. A ve své podstatě nebudou potřebovat ani výběrová řízení, jen si porovnají analýzy. je to jako ve stavařině. Udělám rozpočet, možné i v několika variantách a mohu rozhodovat.
„Její návrh podle informací Zdopravy.cz nezískal podporu ministerstva dopravy, nelíbí se ani soukromým dopravcům. „Věříme, že poslanci budou k návrhu přistupovat nediskriminačně a zohlední přínos pro cestující,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.“ Proč mám pocit, že se ke všemu musí vyjadřovat minoritní soukromí dopravci („vítáme, líbí se nám, podporujeme, nelíbí se nám, nesouhlasíme“) a dávat jejich názor na úroveň ministerstva dopravy, zatímco názor majoritního státního dopravce vždy chybí… i když chápu že vymlátit ze struktur ČD názor je asi problém. Zajímalo by mě, jaký přínos pro cestující má pan Sedlařík na mysli. Naopak pro mě jako cestujícího bude jednoduší… Číst vice »
Třeba proto, že návrh jde proti soukromým dopravcům, za státního v tomto případě mluví paní soudružka.
Co má paní soudružka společného s ČD a.s.? Jak už tu ostatně bylo zmíněno, tak by se její návrh nemusel Národnímu dopravci líbit například z důvodu, že by ministerstvo mohlo požadovat nepřiměřeně nízkou cenu za dané výkony.
To je taková ta utkvělá představa, že většina nádražáků volí komouše.
To, že navrhuje změnu zákona, která ČD bude více chránit před konkurencí.
Na první pohled to tak může vypadat, že navrhovaný zákon chrání ČD před konkurencí. Na druhou stranu není patrné za jakých podmínek, tudíž nelze určit, jestli je tento zákon pro ČD skutečně výhodný. Proto by bylo objektivní uvést i vyjádření ČD, zvlášť když už uvádíte vyjádření minoritních dopravců.
ČD se nevyjádřily. Stejně jako k jiným pozměňovacích návrhů.
„ČD se nevyjádřily“. Tohle kdyby bylo v textu, tak zde není tolik spekulací a článek by aspoň pro mě vypadal mnohem líp. A to jsem to přitom čekal. Pane Sůro, dříve jsem Vás na idnesu moc nemusel (žluté články). Pak jsem ale zjistil, že čerstvé a zásadní informace z dopravy se ke mě dostávají nejčastěji od Vás, jen musím filtrovat tu zaujatost. Jak píše Petr v jiném komentáři … je to hrozná škoda.
Ta informace tam není, protože je zbytečná. Primárně je důležité vyjádření soudružky, která s tím přišla a soukromých dopravců, proti kterým těmto návrh směřuje. Teorie, že přímé zadání poškodí České dráhy, jsou naprosto mimo. (Pokud by ČD s cenou nesouhlasily, NIKDO je nepřinutí smlouvu podepsat).
Prosím, v čem je ta zaujatost? Konkrétně. Nepsali jsme o nějaké chybě soukromého dopravce, která stála za povšimnutí? Nemáme psát o tom, co se děje u ČD? Prosím konkrétněji.
Zaujatost:
Reakce soukromých dopravců – ano, reakce ČD – nezmíněna.
Jel-li to málo konkrétní co třeba tohle:
2.6.2018 Jan Sůra v článku sledujícím konkurenci mezi Regiojetem a Flixbusem o Flixbusu:
„Od firmy tak chvástající se inovativním přístupem k mobilitě člověk čeká něco jiného. Celkově přístup FlixBusu k českému trhu odpovídá zhruba zkušenostem, které jeho místní management s autobusovou dopravou má.“
„Zatímco nejprve oslní nejnovějšími autobusy, pak přijde s čínskými vozy nebo bez jakékoliv omluvy nasadí starší vůz bez wifi či toalety“
V čí očích toto není zaujatost?
Popis reality. Následováno také textem o tom, že čínské busy skončily a nasazeny VDL Futura. Ten se už ale nehodí do krámu, že?
1) cílem nebylo rozebírat článek ale zobrazit zaujatost autora
2)Kde je cokoli o VDL Futura? https://zdopravy.cz/komentar-jancuru-muzete-nesnaset-ted-ale-hraje-o-budoucnost-ceske-dopravy-12364/
Nezlobte se na mně pane Sůra, čtu Vaše články, protože se tu dozvým zajímavé věci, zejména o výstavbě/ modernizaci dopravní infrastruktury a snimi plánovanými dopravními omezeními v ČR a jsem za takové články rád, ale jakmile dojde na konkurenční boje, zaujatost z toho často snad i kape.
Děkuji za rozbor. Asi se opravdu neshodneme, ale i nadále se budu řídit hlavně vlastním úsudkem.
To buď rád,že Ti demokratický nezablokoval IP adresu
A jste si tím jistý, že návrh poškozuje soukromé dopravce? Já to vidím, jako že chrání obyčejné cestující, neboť u autobusů se xkrát stalo, že díky soukromému dopravci se lidi obzvláště na malých obcích octli bez dopravy.
Nikdo není nestranný, je blbost, když o sobě reportér tvrdí ze nestranný je a informuje pouze objektivně. Už z podstaty nějaký svůj názor na danou věc má a ať už vědomě, nebo ne, podvědomě stejně ten článek nasměruje pro něj správným směrem. Navíc pan Sura ani nepopírá, že podporuje soukromé dopravce. Ale je tady spousta chytráků co jen kritizujou. Na jednu stranu chápu a i mě mrzí že se pan reportér nebije spíše za ČD, ale co brání tady někomu šikovnému založit web z dopravy2.cz a psát tam též nezaujatě články ve prospěch ČD ☺
Vyjádřit názor si může kdokoliv v nějakém komentáři, včetně pana redaktora, třeba pod čarou, do článku coby jeho součást to však nepatří, pokud není tento názor v daném článku nějak zvýrazněn.
Stát je majitelem a měl by tedy se starat o to, aby jeho majetek prosperoval a vydělával a ve své podstatě dělal všechno. Od toho tam ti politici a úředníci jsou. Pokud to neumí, nechtějí, pak by je bylo vhodné vyměnit za schopnější.
Pane Sůro, neměl by tento web být nestranný? V poslední době se vám to hrubě nedaří, zejména ve vztahu k Čd a soukromníkům a je to hrozná škoda.I když je mi jasné,že je vám jakákoli takováto kritika u zadního otvoru, jen to tu prostě musím napsat…Váš komentář ohledně soudružky,co se vyjadřuje za ČD je dle mého už opravdu úplně přes čáu a naprosto mimo mísu a dehonestuje úrověn tohoto webu
V čem konkrétně? Členové KSČM se sami označují jako soudruzi a soudružky.
SAMI NAS NUTILI se nazývat soudruh a soudružkami, tak jak jinak je máme nazývat my? A sami vytvářeli monopol na otřesnou kvalitu na kolejích tak se nedivte, pokus o zpětnou vazbu je tady!
Ale komunisti se tak sami označují.
Zákony mají být obecné, ne tam vyjmenovávat seznamy výjimek a dohození.
Jistě, je třeba obnovit cenzuru, zatočit s reakčním křídlem v KSČ z Ústeckého kraje a pak zavládne na dráze a na zemi klid a mír, tak jste to myslel?
Níže píšete něco o schíze, ale nějak jsem teď nabyl dojmu, že v případě Ústeckého kraje jste na tom vlastně stejně, jen s podporou právě toho reakčního křídla. Inu, je to opravdu komplikované. 😀
Mně soupravy LE přijdou velmi pohodlné. Které jiné vlaky mají ve 2.třídě BorCad COMFORT? 🙂
TPal. ve 160km/h to má tendenci opustit koleje a těch hajzlíku tam mohlo být více, prostě tramvaj.
Víte, pro mne jsou soupravy Stadler firmy Leoexpress velmi pohodlne a rychlé. Ja se snažím ničím jiným doPrahy nejezdit. Ale to je jen muj osobní názor. Tak jako ten váš….
Nerad bych toto téma rozebíral, každý má svůj subjektivní názor. Sedačky mi přijdou stísněné, bez prostoru pro nohy. Jedno WC na celou 2. vozovou třídu mi přijde málo. Vlaky na koridoru jsou víceméně stejně rychlé (160 km/h).
Další věc co mě napadá:
Na zatím vysoutěžené linky (krom ústeckého kraje, kde RJ kupuje Pesa Elfy) jdou samé ojetiny ze zahraničí, v případě ČD staré vozy. U linek, kde došlo k přímému zadání se kupují nová vozidla.
Ehm, ty soutěže se starými vozidly jsou na pár let, tam by nikdo nic nového nekoupil. Kromě UK byla „dlouhodobá“ soutěž i na Os Beroun-Přeštice, kde vyhrály ČD a budou tam nasazovat nové soupravy. Tedy zjevně problém je v délce soutěžených kontraktů, nikoliv ve faktu, že se vůbec soutěží.
Zlín – 10 let – ojeté motoráky
Liberec – 10 let – ojeté motoráky
neříkám, že jsou špatné… ale jde o princip
Mě tedy destiletá smlouva, s počátkem plnění rok po podpisu, pro nákup nového železničního vozidla nepřipadá dostatečná. Určitě se ale najdou i odvážné firmy, co by do toho šly. Určitě si zaslouží zmínit posun v podnikatelském uvažování u ČD – ve vedlejším článku je informace, že v rámci destileté přímé smlouvy s Vysočinou nasadí – asi v půlce platnosti, tedy se smluvní jistotou na 5 let, nové pantery. Super, když uvážíme, že ještě loni se tato firma nechtěla zavázat k odběru ani jediného kusu v soutěži na rámcovou smlouvu na EMU, kvůli riziku, že pro ně nebude mít práci. Jen… Číst vice »
Ty smlouvy jsou bez výjimky řešeny tak, že nasazení nových vozidel jsou podmíněny až od určitého data. Do té doby jezdí něco staršího.
Jen doplním, že v soutěži musím myslet hlavně na cenu = již odepsaná vozidla. Ano, měla by být nová vozidla v podmínkách výběrového řízení. Ano, neměla by být zohledněna pouze cena. Jenže to momentálně nefunguje a podle toho to tak vypadá (Viz Liberec, kde vyhrála Arriva o 1,5 Kč/km).
A budou to ČD povinné odjezdit i kdyby se jim nelíbila cena a podmínky co nabídne ministerstvo?
Osobně si myslím že ten návrh ničemu nepomůže…ČD musí ztratit trasy protože se mohou konečně zaměřit na menší část provozované dopravy a tím nasadit lepší vagóny lokomotivy prostě vybavení//věřím že tím si ČD zlepší pověst a další dopravci můžou klopýtnout…uvidíme ale myslím že zatím to jde dobrou cestou.
Nějak nerozumím, jak se to vlastně má lišit od toho, co už rozhodlo MD před nedávnem, kromě toho, že je zde pozměněný harmonogram ve prospěch ČD. A nemyslím si, že v jiných stranách by byl jednotný hlas po tom, jak rychle liberalizovat 🙂
Právě takové návrhy můžou ČD zlomit vaz. Místo toho, aby někdo uvažoval jak ČD rozvázat ruce při jejich povinnostech, přes které je drtí konkurence, tak to uděláme přesně naopak. Jakkoliv barevná konkurence teď stejně nemá na pár let nic jiného na práci, než se popasovat s novými objednávkami krajů a MD a do ničeho dalšího teď moc nepůjdou. Proč tedy to ustanovení? Za pár let si konkurence přežije dětské nemoci (za které je budeme na místní nebo jiné diskusi smažit), získá slušné know how a co zbude ČD?
No jo, ale pro ČD fans je to pořád schizofrenie, volit nebo nevolit KSČ. 🙂
Podnikání státu na liberalizovaném trhu: ČSA téměř před krachem, vstup Korean aer a následně koupeno Travel Service. ČD bude postupně čekat podobný osud, který si zapříčinila neschopností generovat zisk i přes objednávky MD a krajů. Důvodů je několik: 1) provozování vlaků SC (pendolino) bez objednávky státu s roční ztrátou před nástupem konkurence 400 milionů (vzhledem ke snížení cen na lince, poklesu doplatku za místenku, dá se naopak předpokládat větší počet cestujících budou čísla podobná) 2) některé nákupy (viz. doplatek za pozdě zaplacené lokomotivy Škoda), vybavení wifi ve vagonech provedené ČD Telematika, kdy je cena dvojnásobná oproti ostatním 3) zacházení z… Číst vice »
Nevím, nevím, ale ČSA zlámal vaz manager Luft Jarda. To je známý fakt. Luft Jarda je ze strany, která je v holportu s vaším kámošem Burešem. Šrotiště kávička zdarma by šel na liberalizovaném trhu do kytek nebýt lana, které mu hodil Bureš v podobě doplatků za študáky a důchodce.
Samuel Novák: Pan Tvrdik pád ČSA urychlil, jinak by ČSA měli v konkurenci ostatnich dopravců také problémy. Jinak pana Babiše jsem nevolil a volit nemíním, i když mu nemohu upřít pracovitost. Nastínil jsem několik důvodů, proč jsou ČD v osobní dopravě ekonomicky zpravidla ve ztrátě. Jinak je to o tom, že pokud by ČD fungovala jako normální firma, tak generuje zisk. Na základě soutěží, že ostatní dopravci dokáží zajistit stejnou nebo lepší kvalitu při zachování cen, takže nelze tvrdit, že jsou ČD podfinancovane. Naopak by se měli zamyslet nad vlastní efektivnosti provozu, tedy redukce ztrátových spojů do Ostravy a rozmístění… Číst vice »
Ale Apríl byl včera
Soudruzi vždy rádi někomu něco dirigovali… bez ohledu na datum.