Autobusy

Komentář: Jančuru můžete nesnášet. Teď ale hraje o budoucnost české dopravy

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet
Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Devět měsíců se snaží německý FlixBus převálcovat na českém trhu český RegioJet se svými dálkovými autobusy. Tři čtvrtě roku trvající bitva má zatím jediného vítěze (ovšem na některých trasách současně i poraženého). Je jím cestující.

Souboj se dostal do fáze, kdy se ukazuje, že FlixBus nepřeválcuje RegioJet kvalitou služeb, ale pouze cenami. Na podbízení se zákazníkům má zřejmě dostatečně bohaté zásoby, což naopak velmi ubírá síly žlutým autobusům.  Jančurův byznys není postavený na vysokých maržích a i úbytek pár procent tržeb se rychle projevuje na stavech jeho účtů. I proto RegioJet tento týden zaslal předžalobní výzvu a obrátil se na Evropskou komisi.

Ze souboje dvou dopravců se ale stala současně velká hra o budoucnost české autobusové dálkové dopravy, která nemusí skončit dobře.

I když to Jančura nepřizná a tvrdí, že ho příchod FlixBusu tak nepoznamenal, stačí sledovat jeho kroky v autobusové dopravě za poslední půl rok. Velké rušení linek, oslabování sítě, zdražování na některých trasách, kde má ještě relativně dominanci. Zatímco škrty na trase mezi Prahou a Brnem jsou logické při expanzi vlaků, jinde už méně.  Roky budovaná síť postupně oslabuje. Stačí se podívat na nové jízdní řády na trasách mezi Jihlavou a Prahou a Brnem.  FlixBus hozenou rukavici v podobě uvolněných linek zatím nepřijal. Zůstali jen naštvaní cestující.

Ti ale Jančuru zatím spíše drží. Dobře to je vidět na lince Liberec – Praha, kde měl už dávno monopol a počty naštvaných cestujících nebyly zrovna malé. FlixBus nasazuje v některé časy autobusy deset minut před Jančuru, přesto jsou dny, kdy je RegioJet plný a FlixBus poloprázdný. Zatímco RegioJet jede za 89 Kč, do Flixbusu seženete jízdenku za 49 korun.

Těžko říct, proč. Možnou nápovědou může být přístup FlixBusu na této lince. Pár spojů hlavně ve špičce z něj dělá v podstatě dopravce snažícího se pouze „vyzobat rozinky“, jak s oblibou říkali konkurenci RegioJetu při jeho vstupu na trh. Zatímco nejprve oslní nejnovějšími autobusy, pak přijde s čínskými vozy nebo bez jakékoliv omluvy nasadí starší vůz bez wifi či toalety. Když vyprodá autobus, posila se nekoná. Od firmy tak chvástající se inovativním přístupem k mobilitě člověk čeká něco jiného. Celkově přístup FlixBusu k českému trhu odpovídá zhruba zkušenostem, které jeho místní management s autobusovou dopravou má.

Jančura měl při svém nástupu na řadě linek jednodušší situaci. Přístup některých ČSAD byl tak tragický, že uspět nebylo těžké. A nešlo jen o „uplácení“ kávou a novinami, ale o celkový přístup k zákazníkovi. FlixBus nepřináší nového nic.

Každá diskuze pod textem o Jančurovi a FlixBusu v poslední době obsahuje názor, že Jančura jen „ochutnává vlastní medicínu“. Ano, je to pravda. Případ souboje dvou velkých ješitů v oboru prodeje letenek (Radim Jančura vs. Alexej Litvin, majitel Asiany/Letušky) skončil tím, že ÚOHS i soudy potvrdily nezákonné Jančurovo chování, které vedlo k odchodu Asiany. Ale zajímavé bude, jak soudy vyhodnotí „zelenou medicínu“ FlixBusu a jejich cenovou politiku.

Je naivní si myslet, že když Jančura téměř zlikvidoval (nebo spíše se sama zlikvidovala) konkurenci na dálkových linkách, pod monopolem FlixBusu přijdou na trh noví hráči. Už proti Jančurovi téměř nikdo nešel: výjimkou jsou dvě dálkové komerční linky Arrivy, jinak společnost s kapitálem Deutsche Bahn stojí na zemi. Proti kapitálově podstatně silnějšímu hráči bude mít případný konkurent situaci ještě těžší. Stačí se podívat do Německa, kde monopol FlixBusu vedl k nárůstu počtu cestujících ve vlacích a český RegioJet je tam s pár linkami druhým největším autobusovým dopravcem.

Jančura je člověkem, který rozděluje společnost. Někteří jeho příběh obdivují, jiní ho nesnášejí. K tomu ještě jeho veřejná podpora trestně stíhaného Andreje Babiše. I ti, co jásají nad jeho momentálními nezdary, by si ale měli uvědomit, co zde zůstane po jeho případném konci.

Síť zelených linek, která bude mít monopol a s cenou si bude moci dělat, co chce. Jistě, dlouhodobě jsou v Česku autobusy na delší vzdálenosti spíše minulostí a  až se dokončí železniční koridory, budou třeba autobusy okrajovou záležitostí. Ale vyprávějte to lidem v Karlových Varech, Jihlavě či Liberci, odkud cesta do hlavního města po železnici trvá jako z Prahy do Ostravy a ve veřejné dopravě jsou lidé odkázáni na autobus. Pokud se do něj zrovna vejdou. Stát na těchto trasách už dávno selhává: zatímco je schopen nepochopitelně objednávat středočeské rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem, dálkovou dopravu mezi Prahou a některými krajskými městy neřeší.

Jančura je teď tím, kdo tahá za kratší konec. Nemá v kapse miliardy investorů, kteří pomáhají válcovat FlixBusu postupně celou Evropu. Do toho řeší expanzi vlaků i rozvod s manželkou. Jásat nad jeho možným neúspěchem je tak krátkozraké i pro ty, kteří by ho nejraději viděli v rukou insolvenčního správce.

130 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pod článkem jen chybí nápis „Sponzorováno R. Jančurou a firmou RegioJet.“ 🙂

  • Takže jestli to chápu správně, tak to, že Flixbus snížil ceny služeb, tak je to špatně, poraženým je zákazník a hraje se o budoucnost české dopravy. Když tím stejným způsobem (tedy cenou) vytlačil Regiojet jiné místní dopravce a o totéž se snaží na železnici, kde má ale silnější konkurenci, tak je to správně, pro zákazníky to bylo skvělé a špatní jsou ti druzí, kteří se mu snaží bránit. Novinářský majstrštyk.

  • Ve srovnání vlaků u mě jasně vytezi ČD. A co se týče autobusů je vždy snadnější přijít na trh nově a poté si ale udržet své postavení a bránit konkurenci je obtížné. Článek mi přijde jasně napsaný pro Jancuru..skoro jako by nás autor chtěl rozplakal abychom přeci byli vlastenci a podporovali toho našeho podnikatele….ale my jsme cestující a to je trh a podnikání je o konkurenci. Tak že pro mě jako cestujícího ty autobusy další jen a jen vítám.

  • Zkusil jsem párkrát Flixbus a bylo to špatné, tudíž už ho využívat nebudu. No hard feelings, ale prostě už nikdy více. A samozřejmě se nebojím to říci svým známým.

  • Možná by bylo dobré vědět who is who:

    FlixBus je sice firma sídlící v Mnichově,
    ale jeho největší akcionáři jsou americké spekulativní finanční fondy, ono je dobré si téma Flixbus na Wikipedii přečíst i v jiném jazyce než v češtině (české verze jen cudně tvrdí, že je FlixBus je startup podporovaný investory jako Daimler AG).
    Jejich finanční polštář je bezedný i pro německý trh a způsob činnosti představuje to, co normálnímu člověku na kapitalismu nejvíc vadí: kdo má obrovský balík peněz nemusí pracovat, stačí když si pracující koupí nebo pronajme (franšíza).

    Další rozdíl je v růstu firmy: Jančura je one man firma, která roste tím, že jezdí, nikoli tím, že skupuje konkurenty. Flixbus vyrostl tém, že nakoupil ty největsí na místním trhu, např. Polski Bus (PL), Blaguss a Hellö (AT). Už rozjezd na neměckém trhu bylo jen nakupování konkurence (MeinFernbus, Postbus, Megabus), v domovské zemi má přes 93% podíl na trhu a cena jízdenek stoupá. Může hodně růst, protože v dálkové dopravě je jediná drahá konkurence – Deutsche Bahn.
    Vlaková doprava v DE je stále defacto monopolem DB, totiž tam neexistuje samostatný podnik typu SŽDC jako u nás, Německo rozhodně není vzorem ve vlakové dopravě (proč tomu tak je by chtělo i samostaný článek).

    Za tento článek panu Sůrovi děkuji, konečně to někdo řekl nahlas.
    Akorát mám připomínku: Zabýváme se jen vztahem Jančura vs. Flixbus, což pro české cestující je není tak důležité jako tlak z druhé strany – od vlaků od Českých drah.

    Českým drahám konkuruje jen RegioJet, při vší úctě k Leo Expresu a Arrivě.
    Nebo jsme již zapoměli jako vypadali vlaky před pěti lety?

    Pro ty co zapoměli: stačí si zajet z Prahy do Brna přes Havlíčkúv Brod.
    Pojedete o hodinu déle než přes Českou Třebovou, pojedete ve vagonech bez wifi, bez občerstvení
    a čůrat budete na koleje pod úžasnou cedulkou „durante le fermate nelle stazioni è vietato servirsi della ritirata“. A za tuto výpravu časem 20 let do minulosti zaplatíte min. o 100Kč navíc.

    Na Jančurovi mě taky vadí hodně věcí, ale bez žluté konkurence ve vlacích bychom dnes určitě nejezdili tak rychle a pohodlně a levně.

    • Chtěl bych se zeptat, zda závidíte Flixu, že si dovedl sehnat investory, zatímco Jančura, stojíc si tvrdohlavě na své politice rodinné firmy to nedokázal?

      Dále bych chtěl konfrontovat vaše zkreslená tvrzení. Hellö byl neúspěšný projekt, pokud by ho nekoupil Flixbus, koupil by ho někdo jiný anebo taky nikdo a dopadlo by to tak, že lidi by dostali výpověď a autobusy by se v nějakém bazaru rozprodaly různým dopravcům. Takže není to stejný případ, jako třeba právě PolskiBus, kde máte pravdu. A pokud vím, tak Blaguss je pouze subdodavatelem pro Flixbus, nikoli jeho majetkem, opět uvádíte přinejmenším zavádějící informace.

      A pokud bych se měl vyjádřit k vaší narážce na České dráhy, pak vám musím připomenout, že před 10 lety jsem cestoval za rozumnou cenu moderním vlakem s vakuovým WC. A do té Ostravy jsem dokázal dokázal dojet komfortním klimatizovaným vlakem za cenu okolo 200 Kč (o víkendech ve dvojici ještě levněji). Pravda, jen to tehdy ještě nemělo ve dvojce zásuvky, ale v té době byly smartphony ještě v plenkách a notebook taky neměl ještě kdekdo.

      • Nezávidím FlixBusu, že si dokázal sehnat investory, ale obdivuji Jančuru, že jde na trh se svou kůží a nemůže se vymlouvat na partnery. Ten model, že máme partnery (FlixMobility GmbH vlastní pouze jeden autobus) znamená, že partner využívá obchodní síť FlixBusu, platí mu za to 30% a nese veškeré riziko podnikání.

        Linku Praha – Ostrava před deseti lety neznám, ale vím jak vypadalo spojení Praha – Brno a rozhodně nebylo konkurenční. Proto po pokusu jezdit vlakem jsem se tehdy vrátil k autu a užíval radosti D1. Jezdím pravidelně jak vlaky ČD, tak i RJ, příspevkem jsem chtěl naznačit, že pokud by na lince Praha – Česká Třebová – Brno nebyla konkurence RegioJet, tak by tam jezdily staré vagony za vyšší cenu a Railjety by jezdily tam, kde konkurence je, např. do Ostravy. Mě osobně zpět na koleje dostaly žluté vlaky a nyní rád jezdím i v tom nejlepším co ČD má, v Railjetu a za velmi příznivou cenu. Bez RegioJetu by mnohé z toho chybělo, proto je pro české cestující důležité, že existuje kvalitní konkurence na kolejích.

  • Pane Sůro, klid nenechte se vyvést z míry, článek je dobře napsaný a pravdivý. A jestli těch několik málo závistivých lidí si neuvědomí, co pro dopravu Radim udělal, tak jsme ztraceni. Budu Regiojet podporovat až do konce. A doufám, že žluté autobusy vyhrají.

  • Držím palce Jančurovi, doufám že se svými luxusními autobusy porazí ty zelené zrůdy.

  • Konečně pěkný článek. Já rozhodně budu Radima podporovat až do poslední chvíle. Jsem rád, že máme žluté autobusy a takovou kvalitu jako nikde v Evropě. Lidi pojďme všichni prosím podpořit našeho českého dopravce. Ať ho máte rádi nebo ne, je náš a nesmíme ho dát. Flixbus nesmí zvítězit. Jinak je to i naše prohra.

    • Flixbus mi dokáže dodat levnější a kvalitnější službu. Nevidím důvod proč jet s dražším a nekonkurenceschopným dopravcem.

      • Vy jste totálně mimo což je očividné z vašich příspěvků – prej kvalitnější službu. Co je na Flixbusu kvalitnějšího? Co? To že jezdí pozdě, řidiči bloudí, nemají žádné služby ani obrazovky v sedadlech? Že na infolinku jste se nedovolal v češtině? Nebo že nevíte jaký bus přijede a nemůžete si zablokovat sedadlo? Proberte se…

  • Vážený pane Sůro, krásnou ukázkou Jančurovy politiky je linka Chomutov – Praha. Jezdí tam po té, co Jančura vytlačil místní dopravní podnik, mnohem méně spojů za výrazně vyšší cenu. Bez zajížďky přes Most jedou jen tři spoje!!! Tuto linku Jančura svým vstupem naprosto zlikvidoval. A to tam je vlak díky cestě přes Ústí obtížně využitelný!

  • To jsou kecy. Svět je dneska nadnárodní. To mu jenom nechutná jeho vlastní polívčička, kterou vařil ostatním. Kde jsou ty vychvalované cenovém přínosy pro cestujícího??

  • Švarcsystém se mi vždycky protivil. Jít do podnikání s víceméně neomezenými zdroji a přitom minimalizovat riziko tím, že ho přehodím na subdodavatele, to fakt neumím obdivovat. Nemusím mít rád žluté busy nebo ČSAD xy. Ale vždycky mi bude sympatičtější každá společnost, která se snaží něco vybudovat, investovat, rozvíjet, než Flixbus. Zpráva, že Jančura odmítl přemalovat autobusy na zeleno a odevzdávat Flixbusu 30%, mě hodně potěšila. Ti, kdo na to přistoupili, jsou buď geniální nebo zoufalci.

  • Ad Proč tomu tak je na lince PH – LBC. Protože RJ staví na terminálu MHD ve Fügnerově ulici, kde se „schází“ všechny městské linky. FB jezdí z autobusového nádraží, tedy mimo přirozené místo centrálních přestupů. V dnešní době dost podstatná věc.

  • Jančura dělal dřív to stejné – likvidoval jednoho dopravce za druhým. Pravda – nízkými cenami nebyl schopen útočit tak dlouho jako Flixbus, ale i tak malé dopravce zlikvidoval prakticky okamžitě (RJ určitě zlikviduje takové ČSAD Liberec za podstatně kratší dobu než Flixbus zvládne zlikvidovat RJ). Sice bych rád podpořil českého dopravce před německým, ale podnikání pana Jančury je založeno na fňukání, podávání žalob apod. – když mu nikdo neodporuje, je vše O.K., když má konkurenci – podává žaloby a snaží se jí zlikvidovat. Takže asi tak.

    • Ještě jednou: Jančura nezlikvidoval ČSAD Liberec cenami, ale pouze službami. Věřte, že jako pravidelný cestující na této trase o tomto boji něco vím a vím, jak probíhal a jaké služby nabízelo ČSAD Liberec a RJ (a opravdu nejde o to kafe).

      • Dobré poledne,

        tehdy se tuším s ČSAD Liberec a spol. jezdilo za cca 75-85 Kč. Když nastoupil SA, zaváděcí cena byla kolem 35 Kč. A nebyla to marketingová vyjímka na jeden první den, nějaký ten týden (možná i měsíc, ale to si nechci vymýšlet) to vydrželo.

        Také jsem tu trasu jezdil, bydlel jsem tehdy na Černém Mostě a měl jsem to každý den před očima.

        • ČSAD Liberec jezdilo 78 Kč. + 10 Kč místenka (pro většinu cest nezbytná) + 10 Kč zavazadlo. Cena SA byla 70 Kč na místě, 50 kreditovka. Cena ČSAD výrazně převyšovala jejich náklady, kraj se netajil tím, že linka do Prahy „dotuje“ jiné spoje ČSAD do menších obcí. Cena 50 Kč byla dlouho i poté, co ČSAD skončilo a SA tam zůstala sama.

          • Ano, ČSAD mělo tyto ceny. U SA to asi těch 50 Kč mohlo být, to beru, ale nějaký čas ze začátku to bylo nejen na kreditovku, ale i na místě. Párkrát jsem takhle za výrazně nižší cenu, a kreditovku jsem nikdy neměl. Později to bylo, jak říkáte, na kredit to zůstalo, na místě se zdražilo.

  • chtěli jte soukromníka, máte ho mít…

    Vždycky když někde zaslechnu „už aby tady jezdil soukromník“, jen se pousměju a myslím právě na to, co se děje nebo bude dít v tomto případě – rušení spojů, když se to tomu velebenému soukromníkovi nerentuje, takže se lidi bez auta nikam nedostanou, zdražování po vytlačení konkurence, protože ti co velebili soukromníka si mlaskali, jak jezdí do fabriky o bůra levněji než s nenáviděným ČSAD…

    chtěli jste soukromníka, máte ho mít…

    • Soukromí dopravci byli i ti, které nahradil RegioJet. To, že se jmenovali dopravci ČSAD, neznamená, že jsou státní.

      • No jo pane Sůra, to máte pravdu, ale vysvětlete to těm lidem, kteří to nedovedou pochopit. I když, jak tak nad tím uvažuji, nechcete to zkusit? Šanci na to uvést tento fakt lidem na pravou míru máte díky svému webu slušnou.

  • A ze neni dkouho,co Jancura pouzil stejnou politiku zlevneni jizdenek,aby znicil ostatni dopravce,napr na mostecku chtel znicit spol Kafka a takovych prikladu je mnoho,tak to uz radeji nikdo nevidi.Je to jen dalsi arogantni vymysl samotneho Jancury a jeho vedeni.Jak to vim?Byl jsem dlouholetym zamestnancem spol StudentAgency a co se deje uvnitr spolecnosti je doslova hyenismus.

    • A to mozna netušíš jaký mel praktiky na začátku svého velkého businesu (alkapone by se za nej styděl) skoda mluvit

  • Co to tak nechat na soud.Pokud Flix jezdí pod náklady ať to rozseknou!Pokud vyhraje Jančura má to mít.Pokud nee,tak zbohem.Myslím že ten článek není hodný nestranneho novináře.Dobrou.G

    • Při rychlosti našich soudů, pokud Jančura vyhraje nějaké odškodné, tak to pomůže Jančurovi, ale už ne autobusové dopravě, která pod monopolem FlixBusu půjde do háje.

  • Pěkně shrnuto.

    Jančura nemusí mít energii to podnikání táhout věčně, ale snad ještě chvíli vydrží. Když se to v ČR povedlo v duelu Seznam vs Google, nebo Kofola vs Coca-Cola, tak třeba i tohle klapne, evidentně sami zvládneme hodně. 🙂

    • Naprosto souhlasím. Bohužel Češi jsou národ závistivejch ubožáků, kteří místo aby k lidem, co něco dokázali obdivně vzhlíželi, tak místo toho je poplivávají. Bohužel to je asi deformace 40. let zrůdného komunictického režimu, který se na nich takto podepsal.

  • Ackoliv se p. Sura po odchodu z Idnesu dost sklidnil, tak timto clankem potvrzuje, ze byl (a stale je) Jancurovou hlasnou troubou.

    • Hm. V tomto případě si nemyslím nic o sklidnění páně Sůry.
      Ba naopak. Právě nám ukázal jen zlomek ze svého umění INVESTIGATIVNÍ novinařiny, byť naoko zkreslené.
      Mám za to, že svůj um“ invetstigativity“, by měl pan Sůra využívat častěji. Zejména ve vztahu k různým orgánům státní moci či byznysu ( ev. obojího v jednom). Mám za to, že bychom se dozvěděli mnoho zajímavého.

    • V cem? v dobach idnesu jste byl nekritickym fanouškem p. Jancury… na zdopravy se ovšem toto tak intenzivne neprojevovalo .. bohužel timto clankem jste to .. víte co 🙂

    • Proč by se měl pan Sůra zklidňovat, píše stále stejně, srozumitelně, dokládá fakta, píše tak už roky a dost těžko bude měnit styl a navíc by ta změna byla škoda. Co se týká dopravy, je to jeden z nejlépe píšících novinářů.

    • Pan autor bydlí tuším na Liberecku, kde se bez Jančury neobejdou, páč díky Jančurovi se prakticky nemají jak jinak dostat do Prahy))) Jančura zde zlikvidoval veškerou konkurenci

      • Díky Jančurovi jezdí xkrát více spojů do Prahy, než jezdilo za časů monopolu ČSAD. Za stejnou cenu, jako když ČSAD Liberec začínalo. Jak jste si jistě všiml, jezdí tu i FlixBus.

  • Autor článku mě bezostyšně nabádá chovat se neekonomicky. Současná cenová válka mezi RJ a Flixbusem mi vyhovuje. S Flixbusem cestuji v současné době nejlevněji, s dostačujícím komfortem. A s úžasně zábavnými řidiči z celé východní a jižní Evropy. Proč bych měl svou podporou RJ suplovat roli Úřadu pro hospodářskou soutěž?

  • Já to sleduji s uspokojením,vyzobává rozinky jen na frekventovaných linkách a tím zhoršuje hospodaření jiných dopravců.No a teď se našel jemu podobný,ale mnohem větší.Stát by mohl zasáhnout-ale jen proti oběma,oba jsou predátoři.Chce li se stát chovat nadále pseudoliberálně,budiž,Regioget v autobusech skončí a bude škodit ještě ve větším na železnici….

  • Já to sleduji s uspokojením,vyzobává rozinky jen na frekventovaných linkách a tím zhoršuje hospodaření jiných dopravců.No a teď se našel jemu podobný,ale mnohem větší.Stát by mohl zasáhnout-ale jen proti oběma,oba jsou predátoři.Chce li se stát chovat nadále pseudoliberálně,budiž,Regioget v autobusech skončí a bude škodit ještě ve větším na železnici….

  • Pokud se milionovou firmu rozhodne zničit miliardová firma, tak ta milionová je prakticky bez šance, a jediný, kdo ji může zachránit, je zákazník. Kdyby autobusovou dopravu u nás ovládl FlixBus, tak je to návrat o několik desítek let zpět a prakticky bez šance, že se to někdy v budoucnu zlepší. Jízdní řád jak noty na buben, jízdné kdovíjaké, bez služeb, na bezplatné storno jízdenky zapomeňte.

    • platíme daňe, tak si myslím, že může pomoct stát. Je zajímavé, že jančurovi kladou podmínky jak kraj, tak stát a přijde němec a jsou z něho všichni jak u vytržení. Mně to připomíná uprchlíky, ti dostanou ihned ubytování, ale čech dostane akorát nějakou pokutu.

  • Student agency, respektive Regiojet zvýšil kvalitu dopravy v České republice na špičku v evropě. Na trase Praha – Český Krumlov jezdí prevazne zahraniční turisté. Stejně jako někteří lidé ze Švýcarska jezdili do ČR radši autobusem SA než autem.
    Flixbus nezvýšil v ČR kvalitu, na rozdíl od většiny evropy. U něj nechápu, že nikomu nevadí, že je ve ztrátě. Hlavně se divím, že pro něj jezdi dopravci za dané ceny, zejména v ČR.

  • Chudák Jančůrák, všichni se styďme, sme na něj tak hnusně zlý……ach jo!!!

  • S regiojetem jsem dosud nejel, ani to prozatím neplánuju, ale krach mu nepřeji, protože konkurence je pro cestující prospěšná. Osobně ale preferuji ČD, jako národního dopravce vlastněného státem. Jelikož stát objednává (=platí) veřejnou dopravní obslužnost, z morálních důvodů mi připadá správné, aby peníze z jízdného se, prostřednictvím státem vlastněného dopravce, státu opět vracely.

    • Peníze z jízdného se státu nevrací. Naopak – dvojnásobek toho, co zaplatíte na jízdném, musí stát ještě přidat, aby to vůbec fungovalo.

    • Když pojedu ČD, podpořím hospodaření státem vlastněného dopravce. Stát platí dopravní obslužnost. Když pojedu se soukromníkem, odtečou peníze z jízdného do soukromé kapsy.

    • Když pojedeš s ČD, tak státu vezmeš z pokladny to, co na tvoji jízdenku doplácí. Když pojedeš s RJ, stát ty peníze použije jinde a třeba i líp.

    • jenže soukromník jen vyzobává rozinky na tratích, kde se mu to rentuje. Jenže obyvatelstvo ČR neřije v několika městech na trase Praha – Ostrava… ti z vesnic, kteří jezdí lokálkou jsou podlidi? Díky tomu, co se nacpe tomu poctivému a úzasnému soukromníkovi jezdí na lokálkách stále rezaté motoráky ř.810, často v dost žalostném stavu…

      • Bože ne….. člověče, už zase rozinky? Sjeďte si prosím pěkně v diskusi kousek níž, ať ze sebe neděláte úplného blba…

  • Tendenční článek už i pod patronací moderátora, hmm. Takže ani moderátor nerozumí ekonomice – přitom se sám článkem usvědčil a odsoudil, dokonalost!
    Tak jsme se dozvěděli, že po likvidaci konkurence měl Jančura monopol, nabízel vysoké služby a za to měl nízké marže už tehdy. Vůbec autorovi nevadí, že to je protimluv.
    Vlastně dál už není potřeba číst, když nosná teze je děravá jak ementál. Je to nějaká splácaná obhajoba Jančura business, důraz kdo není čech, ať neskáče, zelená je hnusnější než žlutá a atd. Holt tržní hřiště, ač státem hodně osekané, kde neleží státní dotace si hraje jinak, než různé podobné výzvy. Rozhodují jednoduchá pravidla, cena versus kvalita a zákazník si prostě vybere tečka, tomu dopravci jsou podřízeni zákazníkovi, ten je pánem, žádný monopol v dopravě nikdy neexistoval!
    Když nejsem národnosti české, jaké mám použít společnosti, popř. co když je cestující ze smířené česko-německé rodiny. Nic už toho nechám.. 😀
    Když už nevíš coby, použij nacionalismus, to vždycky zabere – důraz na vlast. Do dneška jsem si myslel, že to používají politici před koncem, kdy je po ekonomickém průseru, příjde důraz na vlastenčení – nyní novinka i moderátoři. Doporučil bych se přidržet témat s dopravou, ekonomická povědomost je ve společnsoti tristním stavem, ostatně po každé finanční krizi je jedno procento vítězů a zbytek hledá konspirace..
    Chápu, že tento příspěvek jako vždy bude nenávistně viděn, odhaluje dvě věci, ekonomickou negramotnost a útok na žití v iluzi.
    Skončím pozitivně, tento server si cením pro dopravní zpravodajství, proto i přispěju trochou času – chápu jistou emoci v tomto článku, nicméně Jančura má mnoho dalších možností, jak se v pozdní konjunkturní fázi monetárního supercyklu levných peněz udržet na hřišti i proti finančně silnější mezinárodní korporaci, ale to by musel změnit rodinný podnik a pustit do něj investory, jinak asi časem padne a zezelená. Na druhou stranu superlevné peníze nebudou na vždy a dá se čekat, že současná dluhonomika se zase posunem tektinicky jinam a věštit co v ČR, či Německu bude jezdit za pět let, možná se budeme divit..

    • Větší snůžka intelektuální žvástů už se tady asi objevit nemůže, zvlášť né od teoretického superintelektuálního odborníka, který se evidentně probudil z kómatu nebo nežije v reálném světě 🙂

    • Pěkný logický koment, konečně!!!

      Pán Sůra, raději se držte obyčejných dopravních témat a nepouštějte se do něčeho čemu nerozumíte jen ze solidarity k Honzovi. …žlutá je hezká barva,ale tady jste to drobet přehnal.

    • pozn.: reagoval sem na moment Pibiho, Marka raději komentovat nebudu, asi má žloutenku. Ale nevěš hlavu, dá se to léčit 🙂

    • TrainDriver: nezezelenal jste náhodou skeptickou závistí k lidem, kteří raději podpoří českou firmu než zelený hnus z Německa? Nevěš hlavu směšný anonyme, až ti Flixbus vezme práci, pokud děláš u nějakého dopravce, tak pak možná pochopíš, jak plesnivé tvé myšlení bylo 🙂

    • Nemůžete mi z toho dlouhého příspěvku udělat nějaký souhrn, ani číst se to nedá.

    • Dle vyjadřovacího stylu a úrovně arogance bych Tě tipoval na studentíka tak kolem 20 max 25 let, pravděpodobně nějaké ekonomické fakulty, který si myslí, že sežral všechnu moudrost. Až trochu zestárneš, nabereš ještě víc zkušeností a zmoudříš, pak pochopíš, že ty ekonomické teorie, které Tě učí ve škole, jsou sice zajímavé, ale že svět je přeci jen o hodně složitější a žádná ekonom. teorie ho nedokáže postihnout ve své celistvosti. Oháníš se tržním prostředím, ale jak jistě coby všehoznalý ekonom sám víš, i Adam Smith ve svém Bohatství národů napsal, že plně volný trh bude možný až v případě, kdy bude lidstvo morálně vyspělé. Pak se můžeš ohánět trhem sebevíc, ale když na něj vstoupí někdo, kdo se silným kapitálem v zádech dokáže díky dlouhodobým dumpingovým cenám zničit konkurenci (=nemorální jednání), jsou Ti všechny volnotržní teorie na tři věci.
      Poznámka na závěr: Komentář p. Sůry dává zcela logiku a je srozumitelný od začátku do konce. Tvůj komentář nemá pořádně hlavu ani patu, míchá páté přes deváté a se srozumitelností je na tom nevalně.

    • Souhlasím s „Asdf“. Komentář od „Pibik“ je jen slepenec ekonomických nadpisů za poslední dobu (nikoliv ze skript Makra/Mikroekonomie nebo něčeho jako třeba Podnikatelství (každá ekonomka si to to pojmenuje jinak), ale z internetu), který ale při bližším ohledání nemá s tématem paradoxně nic společného. Je to jen o tom vyvolat spor. Je to jako z „Dobrého Willa Huntinga“ kdy uzemnil dlouhovlasého blonďáka v baru. Nikdo z nás asi není kapacita jako je zmíněný „Will“, ale otázka zní: Pibiku, dokážeš něco vymyslet sám a nebo jen Ctrl+C – Ctrl-V? Nejsem zastáncem Flixbusu a styl vyjadřování Jančury je mi taky cizí, autobusy obou dopravců do mého města taky nejezdí a student také pěkných pár let nejsem.

    • Ach Bože, ono je to s tou žloutenkou horší než to vypadalo……epidemie!!!!! 🙂 🙂 🙂

    • Tak vám bych se vysmál, váš článek přece nejde brát vážně, nejste žádný vlastenec a cena je pro vás to nejdůležitější. Chudáci vaše děti a manželka 🙁

    • TrainDriver: Odpovědí proti nám jako máku, myšlenka žádná, někdo si poplakal, někdo pourážel, někdo měl velká slova, že čechy přišli zničit velkokapitalisté ze západu (je vlastně po 89?), ryze ekonomické téma se zvrhlo do emoční bublaniny, jinak česká klasika mlácení prázdné slámy. Někdo se projevil jako marxista, někdo jako nacionalista, to hlavní ekonomická prázdnota zůstala, ale čekal jsem kolik bude kladných ohlasů a tak nějak to odpovídá vzorku z finančních trhů… Hejl vedle hejla, jen brát.

    • @ Pibik: Jste na omylu, je to Váš původní příspěvek, který nemá žádnou originální myšlenku. Budu se opakovat, Vaše formulace jsou jen a pouze o vyvolání sporu. Jak zelený tak žlutý jsou mi ukradený. Popravdě jako poloviční Němec bych měl dokonce zelenému více fandit, že…

      Pokud stále nerozumíte, tak tedy: Leider muss ich sagen, dass Ihre Argumenten ganz irelevant sind. Eigentlich, dort ist kaum keine Idee, welche Sie in Detail bestätigen können. Sie nut kämpfen möchten und meine Frage ist WARUM?!

      Mohu ještě sloužit v anglickém a polském jazyce, ruštinu bych po letech raději nezkoušel. 😉 Toliko k snaze o nalezení společného jazyka.

      • Zkuste tedy vy přijít s nějakým argumentem proti. Zatím předvádíte pouze exhibici, která zde podle mého názoru nemá místo. Ale možná se pletu a autor článku takové exhibicionisty tady uvítá.

    • Spor vyvolává už tendenční nadpis a celý článek je blábol, který se dá jednoduše rozcupovat na každé větě.
      Spory nevyvolávám, to spíš vy působité konfrontačně, jste nepředvedl jedinou větu k tématu. A to, že mi to napíšete dvoujazyčně na tom nic nemění. Něco podobného se dalo čekat, ono ani na ekonomických forech to není žádná hitparáda znalostí a zkušeností.
      Nemám nic proti žádnému dopravci, nikomu nefandím, takže nejsem jak se říká v pozici, jako mnozí zde. Regiojetem jsem na českém území za poslední rok nejel, flixem jednou. Celé to formuluje, že zákazníkovi je úplně šumafuk, jakou barvu má bus, či jaká se skladba kapitálu za ním, jeho zajímá kvalita, versus cena tečka, jestli tomu nerozumíte, německy vám to psát nebudu.
      Apropo v Německu Regiojet je dávno z velké části červený, jezdící pro německý velkokapitál a nikdo se kvůli tomu tady nevěší, až teď se zelenou.. Nic uzavřeme to, nikam to nevede, zjevně jste jinde.
      PS: By mě pobavilo, kdyby do Regiojetu vstoupil německý kapitál, nebo změnil sídlo mimo ČR, či naopak s Flixem. Celý článek by pak vypadal úplně absurdně. Česká doprava, co to je za pojem? 😀 za mě jsem domluvil, MSF

    • @ Pibik: Já se nepotřebuji vyjadřovat k tématu, já se vyjádřil k Vašemu příspěvku, který jen o tom vyvolat spor. Naprosto zbytečný spor. To ale v diskusích není nic nového. To co mě dokopalo se ozvat je fakt, že Vy k tomu dodáváte termíny, kterým nerozumíte. Já, na rozdíl od Vás nemám potřebu tady sekat termíny ze skript, který rozumí 10% diskutujících (proč by taky měli, já taky třeba nevím do detailu jak se dělá průmyslově chleba, stačí mi když mi chutná = každý rozumí něčemu jinému). A budu se opakovat, zase, je mi jedno komu fandíte, jde mi jen o tu formu, kterou se povyšujete nad ostatní… Za mě vše, přeji pěkný večer.

    • Pibika neznám, proto vnímám jeho komentář nestranně a myslím si, že má pravdu. Vy, kteří mu chcete oponovat, oprostěte se, prosím, od urážek a osobních útoků a přijďte s nějakými argumenty, proč by neměl pravdu. Jak chcete pak hájit svou pravdu před ostatními, když si neporadíte ani sami navzájem? Mě by taky zajímalo, proč nemá pravdu, ale zatím jsem se to nedozvěděl a četl jsem jen několik vašich komentářů posilující jeho tvrzení.

      • Pane já jsem zvyklej. 😀 Do diskuzí přispívám daleko méně než dříve, neboť si tam nemám co dokazovat. V businessu, v kterém jste vás rozsoudí trh, krutě pro většinu, ale spravedlivě, proto i na nějakém tom fóru jsem přísný, jako v tom reálném.
        Chtěl jsem poukázat na blábolivý příspěvek člověka, co chodí i ekonomických pořadů a vykládá lidem svoje (s)myšlenky a i to, aby třeba někdo na základě diskuze popřemýšlel nad daným stavem věci a ne jenom mechanicky přijal text autora (přec to je odborník, když to píše).
        Každý pozitivní ohlas je vlastně překvapivý, neb dnes převládá povrchnost či hrubá neznalost, ale na tu je třeba celoživotní samovzdělávání a myšlení přece bolí. 🙂

  • Regiojet je ten poslední dopravce kterým bych kdy cestovat. Podle me je to jen zoufalec který vyzobava jen ty nejlepší trasy. Hlavě u vlaků. Proc jsi nevezme nějakou lokálu? Z horní do dolní? Když podle něj nepotřebuje železniční doprava dotace.

    • až budeš starší, tak se dozvíš, že na lokálkách do horní přepravuje národní dopravce který má smlouvu a má k tomu i vlaky, které dostal od státu(na moravě) a ještě za to dostává pěkně zaplaceno, kdežto regiojet si musel vše koupit a předtím na to vydělat, ale můžeš si jezdit s kým chceš jenom se zeptám třeba když pojedeš ostrava- praha kolik chceš do cesty investovat, až tě nebudou živit rodiče tak zajisté se budeš dívat na český firmy které jsou levnější jak národní dopravce.

      • Petře R., můžete uvést konkrétní případ, kde dostal národní dopravce vlaky od státu? A pak další věc – skutečnost, že jeden dopravce na regionální trati vykonává ZDO, nějak omezuje vstup jiného dopravce na vlastní pěst? Pokud není trať přetížená, tak kde je problém? Koneckonců SŽDC dokáže narvat vlaky i na přetíženou trať natolik, že selhává ZDO…

    • Vyzobávání, to už dlouho nebylo 😀

      PS: A co dělá Flixbus? Proč nejezdí „horní – dolní“ Setrou a vybírá si jen hlavní trasy, není to náhodou to samé? Ale chápu, není to žlutá, tak to nevadí.

    • Ano, tisíckrát vyvrácená mantra o Vyzobávání rozinek je koukám nesmrtelná. Ale proč ji nezopakovat po tisící prvý, když může být po tisící prvý opět vyvrácena, že 😉

  • Mně se vždycky líbí, když nějakej Slovák začne kritizovat náš poměrně rozvinutej dopravní trh. O tom si na východě, s monopolem ZSSK a SAD, můžou nechat jenom zdát. Tak hlavně že kritizujete, to vám jde. Ale pokud jde o podnikání tak jste „v riti“.

  • Kecy. Nečetl jsem že by v dominantním německu někdo mluvil o špatné kvalitě či neúměrných cenách.

    • Také jsem nečetl, že by v Německu někdo mluvil o neúměrných cenách a špatné kvalitě potravin, a přesto u stejných řetězců se to u nás děje.

    • Sotous: To jste asi nečetl špatně… A zjevně jste nikdy v Německu Flixbusem nejel. Protože co za prasárny vůči cestujícím je schopen tam provádět, to rozum nepobírá. Bohužel je jediný, takže kdo nechce vlakem, musí busem. Jo a mimochodem, kdo jel někdy Flixbusem v západní Evropě, pozná, že cca 80% jeho zákazníků jsou nízkopříjmoví cestující. Ti „normální“ šli všichni do vlaků…

    • O jakých prasárnách mluvíte? Jsem si na početných cestách v Německu žádných nevšiml a jsem rád, že Flixbus (Flixtrain) roste a roste, neb státem masivně dotovaný DB je dávno za hranou, ultravysoké ceny a průměrná kvalita. Možná autor původního článku ani neví, že cca 2 roky dozadu ve snaze ochranit státní moloch DB dostaly dálkové busy zákaz prodávat jízdenky na kratší vzdálenost než 50 km, či hodinu jízdy, což v hustých aglomeracích je dost agresivní chování. Nu což, flix přichází pomalu s vlaky..

  • Ani sem to nedočetl, ode mě i palce na nohou dolů za takový jednostranný žlutozbarvený článek, pane Sůro!!!!!!

    • A co chcete za články, horory jak čd nemá vozy, soupravy a lidi?

    • Možná by se to chtělo dovzdělat, co znamená u článku označení „Komentář“. Bere se to na základní škole, ale občas mám u některých diskutujících pocit, že ji snad ani nedokončili…

    • Pane Sůro(a), novinář má být především nestranný, což Vy v tomto komentáři nejste. Váš koment je takový twitrový nebo fejsbůkový výstřel, ale do tohoto zpravodajství, které je si myslím hodně solidní, nepatří. Držte se raději obvyklých témat, to Vám šlo a doufám, že ještě půjde dobře 🙂

    • @TrainDriver: Máte zpravodajství, které, jak sám říkáte, je tu velice solidní. A pak máte publicistiku, která „obsahuje kromě informací také „autorův subjektivní názor“ na některé aktuální téma“. Obojí je tu bezpochybně rozlišené (nadpis článku je doslova „Komentář:“), takže je všechno v pořádku.

  • Pro mě pořád povede Regiojet. Už jen proto, že si můžu rezervovat sedadlo, kdykoli přes aplikaci bezplatně přebookovat spoj a celkově tím že je na palubě (busu i vlaku) steward/ka, trochu to eliminuje různá pochybná individua (zloději ve vlacích ČD nebo partičky přiopilých cizinců v autobusech Flixbusu). Stejně jako nefandím Air BnB a Uberu, tak nefandím ani Flixbusu. Snad se Regiojet udrží a opět se dočkáme rozšíření linek.

    • Naprosto souhlasím s Vaším komentářem. RegioJetem jsem jel mnohokrát, Zeleným jsem jel pouze 2, a to ještě z donucení, jelikož nebyl volný spoj u RJ (byl to poslední spoj v dni a ještě k tomu plný). To bylo naposled, co jsem do Zelenýho spoje vkročil. Raději si něco málo připlatím a budu přesně vědět, co mám očekávat.

    • u ČD v aplikaci si mohu zarezervovat sedadlo a kdykoli bezplatně přebookovat spoj…
      a stewarda/ku nepotřebuji neb chci mít klid a ne aby furt někdo otravoval jestli něco nechci…

    • coudy: U ČD mi přijde 2x za cestu „otravovat“ průvodčí, že chce jízdenky, průkazky. Pak minimálně 1 i vícekrát přijede někdo s minibarem. Jak se to prosím liší od „otravování“ stewardky u RJ, která mi hned na začátku cesty objedná a přinese co chci a pak maximálně ještě 2x. Nějak v tom nevidím rozdíl. A pokud chci mít klid, ještě sem nezažil, že by mě stewardka u RJ budila, něco vnucovala nebo chodila tak dlouho, než si konečně něco koupím…. Zase hledáte problém tam, kde není. A kdo chce mít klid, může do low-costu. Za půlku oproti ČD

  • NAPROSTÝ SOUHLAS S ČLÁNKEM – JE VIDĚT VIDET ZE AUTOR MÁ NACESTOVANO A HLAVNĚ ZE POUŽÍVÁ MOZEK…
    DRŽÍM ŽLUTÉ VLNĚ PALCE!!! je to ze zkušenosti z celé evropy dopravce s opravdu nejlepšími službami- MNOHEM LEPŠÍMI NEŽ V NĚMECKU NEBO VE SKANDINÁVII!!

    • Co si mám představit pod pojmem „nejlepší služby“? Množství otrávených řidičů (takže nebyl to jen jeden nebo dva případy), nestabilní wifi (na území Česka), která v zahraničí nefunguje raději vůbec, menší pohodlí a ceny dražší než konkurence?

  • Já třeba žlutého nemám rád, protože vyloženě bobkuje na lidi z malých měst, kteří se potřebují dostat do nejbližšího okresního města. 12 km dlouhá cesta výjde autobusy ČSAD Vsetín na 26korun, Arrivou na 26-27 korun dle trasy a žlutým na 45 korun.

    • Nechápu stížnost. Vadí vám tedy, že je moc drahý, nebo že tam nejezdí? Pakliže to první, tak prostě jezděte s konkurencí, která je levnější. Jestli to druhé, pak jezděte s konkurencí, která tram jezdí. Nemůžete nemít někoho rád jen proto, že nejezdí do každé díry. Autobusových dopravců je v ČR hromada a žádný nejezdí všude.

    • Jasně ze jo – pokud mu blokujes sedadlo jen na kousíček cesty- tak NEMUZE vědět jestli ho prodá i na zbytek cesty – proto logicky vyšší cena…

    • To ani není stížnost. Jen mi příjde zarážející, že se s jeho autobusy jezdí i 3x dráž na kilometr než je tomu u větších vzdáleností a to ve stejném autobusu.

    • Jirka: A nebude to treba tim, ze CSAD Vsetin a Arriva jezdi na te trese na objednavku kraje a RegioJet na vlastni riziko. A videl uz jste nekdy licencni podminky RegioJetu na trase, kde jezdi i objednani dopravci, kdy RegioJet nesmi stavet na stejnych zastavkach a vozit lidi na kratsi vzdalenosti, aby nekonkuroval krajskemu dopravci. Svet neni cernobily.

    • Jirko, než něco vypustíte, měl byste si trochu pozjišťovat informace… Proč by proboha Jančura měl vozit lidi z malých měst, když to 1) není smyslem jeho podnikání, 2) se na takových trasách NIKDE na světě nedá vydělat bez objednávky kraje…

    • můžete napsat číslo spoje a odkud kam jste jel. čsad ZEMEK(vsetín) je u nás nejdražší dopravce a už je dražší jak vlak bez slevy kdežto na autobus je to dražší i stou zemkovou předplacenou kartou. Neklikl jste u RJ na dva? nebo na zpáteční.

    • Martin: Arriva určitě na objednávku kraje jezdí, ale u ČSAD si jistý nejsem. Je to dálkový autobus jedoucí ze Zlína do Ostravy a v ODISu ten spoj nevidím. Na žádné licenční podmínky jsem se nedíval (nevím ani kde), ale pokud by nějaké takové omezení měl tak by určitě na té trase nejezdil nebo by ta jízdenka nešla koupit/vyhledat.

      Petr.R: Jedná se o trasu Příbor-Nový Jičín. Zpáteční u žlutého stojí 90 korun. Toho bych si doufám všimnul 🙂
      Ty linky od ČSAD Vsetín jsou tři.
      150 Ostrava-Vsetín
      151 Ostrava-Zlín
      175 Ostrava-Valašské Klobouky

    • Omezení lze vyčíst normálně z jízdního řádu – budou zapsané jako paragrafy.

      Jízdní řády se dají najít i tady: https://www.csadvs.cz/?page_id=382 a evidentně tyhle vymetáky omezení nemají.

      Když počítám třeba tu 820151, je to ze Zlína do Ostravy 124 km za 144 Kč, tj. 1,19 Kč/km… pro porovnání Praha – Uhersko je 123 km za 178 Kč bez In-karty, tj. nějakých 1,45 Kč/km… Národní tarif bude cca. 1,3 Kč/km.

      V čem je tedy ČSAD Vsetín předražený na takové okrajové trase, kterou navíc jezdí evidentně komerčně?

    • No spíš ČSAD Vsetín blokuje Regiojet skrz kamarády na kraji, takže tam, kde mě Vsetín sveze za nějakých 40 Kč plus mínus, tak mě RJ nesveze i když tam jezdí, protože nesmí. Takže místo 35 minut u Regiojetu musím jet hodinu courákem Vsetína / Krodosu. Na to samozřejmě kdo může kašle a jede raději autem. Taky řešení, asi jsou pak úředníci na kraji spokojeni, jak dělají něco pro cestující… Zajímavé je, že na trase do Brna má pak Vsetín vyšší cenu (nebo roky měl než začal teď RJ zdražovat kvůli Flixu tam kde může) a jezdil jsem na té trase za ceny jako někdy ve studentských letech a to už přece jen nějaký čas je. Že je nějaký úsek (asi předpokládám na ostravské lince), kde vychází RJ dráž, se stát může. On nikde netvrdí, že je vždy nejlevnější všude. I když já bych si raději zaplatit těch 45 Kč za moderní klimatizovaný bus než jet herkou od Vsetína. Samozřejmě – pokud na daném úseku dojíždíte denně, pak samozřejmě se to nevyplatí.

    • Josef Petrák: ČSAD Vsetín byl vždy ve Zlínském kraji nejdražší dopravce s nejhoršími autobusy. Možná to tak nevypadá na nějakém úseku „dálkové linky“, ale vždy to tak bylo. A na dálkové dopravě také býval dražší než konkurence. Jediný, kdo býval dražší, byly nějaké linky na Slovensko nebo nějaké šílené dálkové spoje přes celou republiku, které neřešily že v nějakém jednom, dvou úsecích linky vychází poměrně draho (pamatuju si např. linku KAD která svého času stála 33 Kč kdežto konkurence 24 Kč a to byl tehdy před 20 lety nebo jak to bylo sakra rozdíl). Jinak si Vsetín drží tyhle své „přednosti“ (vysoké ceny a většinou příšerné autobusy) až na výjimky dosud. A že jsem s nimi měl něco naježděno. Jediné co tenkrát bylo plus, že (některé) spoje nestavěly třeba na lince Brno – Zlín na každé „mezi“, takže bylo lepší ušetřit třeba 20 minut ale zaplatit více, než čekat na Krodos s novějšími autobusy za nižší cenu, ale skákat po každé vesnici (pokud nejel zrovna „pražák“). No jak to na Zlínsku dopadlo, vidíme dneska názorně. Zemek koupil vše co šlo a teď se tedy po x letech chystá výběrko na dopravce – když už tu žádní dopravci prakticky nezbyly. A dálkovka se podusí přes kraj paragrafy (RJ i když jde jen o 3-4 spoje, čili nijak konkurující ZDO) nebo cenami za vjezd na nádraží (viz třeba Arriva vynechávající v KM nádraží nebo stále nejezdící do Zlína z Brna)

    • Měl jsem za to, že Krodos už poslední dálkovku zrušil (Kroměříž – Brno – Praha)… Celkově nedotované busy jdou do kopru – kvůli vlakům a mzdy řidičů nepustí ty levné lístky, které stále cestující očekávají.

    • tohle je extrém a nikdo kromě mafie do toho nevidí, ale očividně tam jančura dostal příkaz aby cenou nekonkuroval místním linkám jak stejně jinde, že můžou cestující jen vystupovat a néé nastupovat.

  • Ten, kdo tvrdí, že pan Jančura dělal to samé, je dle mého názoru hlupák a měl by jezdit stopem. To co máme v Česku je i v západní Evropě nevídané a doufám, že ty zelené zrůdy odtáhnou co nejrychleji pryč.

    • Líbí se i ,jak autor pláče nad jedním nadnárodním, soukromým, dopravcem.
      A jiné, jezdící pod různými jmény jako vlastně cizí státní konkurence jinému českému dopravci, blahořečí. 🙂

      Když to dělá Flixbus špatně, tak proč expanduje, místo aby zkrachoval?
      Najednou je konkurence špatná?

  • Já jsem flixbusem zatím nejel. Ale je jedna věcí, na kterou mě láká – to je větší rozestup sedaček – s moji výškou. Nevadí mi to tak u Jančury na krátké vzdálenosti. Chápu že Češi jsou poměrně hákliví na cenu, ale možná se to i trochu mění. Ale prostě v Evropských sardinkových busech mi chybí 1. Třída a lepší sedačka. Typu Malajsie. (kdo si to jednou vyzkouší..) A měly by být třídy. Někomu by stačilo pro nízkou cenu sedět málem na podlaze – proč ne. Někdo není vysoký. Každý chce něco.
    Já si nemyslím, že autobusy nemají v ČR budoucnost. Mají a právě naopak velkou. S tím jestli se jako na západě stane z vlaků drahý produkt, VIP. Tak naopak si myslím, že Češi budou velice rádi přesedat do levných busů. Stejně jako v Anglii a často západě. Zvláště po zavedení mýtného na dálnicích a nekončících buzerací aut typu ekofanaticky se měnících předpisů a podobně.
    Navíc s rozrůstající se dálníční sítí – to je přesně to co je pro autobusy super.
    Bohužel kraje mají pravomoc blokovat komerční dopravu. Od roku 2008.
    A nejen flixbus. Ono Jančurova vlaková expanze je poměrně odvážná. A uvidíme. Buďto výjde nebo taky ne.
    Každopádně si myslím, že naopak mají docela velké rezervy a možnosti v kombinaci vlaku(páteř) a busu(přípoje), zejména na Slovensko. Jako Le.
    Jančura určitě nemá špatný koncept. Zejména astra je slušná sardinka, dobré sedačky, takže slušný komerční potenciál a náskok proti ČD.
    Já jsem před nějakou dobou velmi omezil používání Regiojetu, protože se mi nelíbila ta rétorika typu zničme ČD. Zrušme všude dotace (zdražení). Atd.
    Ale tak Jančura nabízí dobré služby ve vlaku. Určitě natáhl spoustu nových cestujících, kteří by jinak vlakem nejeli. Cestujících, potencionálních je dost. Takže v mém hippies chápání je tam dost místa pro všechny. Love and Piece.

  • Souhlasím, konečně to někdo napsal. Pevně doufám že se Češi nenechají jízdenkou o pár korun levnější uchlácholat. Byla by škoda přijít o dopravce jako RegioJet, jeho služby obdivují i turisté ze západní Evropy, Asie i USA.

  • Jančurovi vlaky a autobusy vždy podrží převážně studenti, u kterých vždy bude oproti modrým vlakům či zeleným autobusům větší in a cool. Paradoxně Jančuru podporuje i onen Andrej Babiš, kterého naopak ti studenti nepodporují.

  • Ale čo? Jančurovi nechutí jeho vlastná medicína? Ako rýchlo dokážu ľudia zabúdať….

    • Vy jste asi článek nečetl, že, jinak byste se nedopustil takového failu 😉
      Btw. Chápu, Slováky to trápit nemusí…

    • Mimochodem, když dva dělají (zdánlivě) totéž, není to totéž.

    • A už zjistili na slovensku kdo jančuru chtěl zabít? Mám dost známých na slovensku, ale vy jste nevraživostí vzácnost. Chápete vůbec, že on chce udělat aby peníze za dopravu zůstali tady.

      • Petře R., o tom, co Jančura dělá, aby peníze za dopravu zůstaly tady, vidíme na železnici, kde na lince mezi Prahou a Ostravou se po ukončení ZDO u ČD zvedly náklady desetinásobně, přičemž desetinásobný narust cestujících tam určitě nenastal. Díky Jančurovi bylo zrušeno několik spojů v okrajových časech, které asi negenerovaly bombastický zisk, ale že by s nimi nikdo nejezdil se ani zdaleka říci nedá… A abych se vyjádřil k autobusům a službám… Už v roce 2012 nabízel třeba Eurolines mezi Prahou a Berlínem kvalitnější služby (zde bych vypíchl větší pohodlí v autobusech nebo celou cestu funkční a kvalitní wifi) za ceny v obyčejném jízdném o 100-200 Kč nižší než tehdy Student Agency. Stejný kvalitativní rozdíl s tím, že Eurolines pořád vycházel levněji (jen ten rozdíl byl trochu variabilnější podle data nákupu) jsem zažil i v letech 2014, 2016 a loni. Jediné, co mě u Eurolines mrzí, je menší nabídka spojů na této trase.

    • Takže Regiojet môže mať monopol a môže si s cenami robiť čo chce, ale keď ho chce získať FlixBus ,tak už je fuj fuj… Ani jeden ,ani druhý extrém nie je dobrý. Ja som len sucho skonštatoval fakt.

    • RegioJet ale monopol nemá. Na některých linkách stále jezdí konkurence. RJ se právě už nechová nějak predátorsky a konkurenci nedusí. Nabízí právě tu vyšší kvalitu za rozumnou cenu, což je věc, co konkurence nenabízí.

    • Okoloidúci – kde si dělá Jančura s cenami co chce a na které lince neměl před vstupem Flixbusu konkurenci? Mimo Liberce? Věděl byste?

  • Můj obdiv patří jančurovi, flixbus mně připadá jak Hitler, taky byl dotován německou vládou. Ta druhá skupina by si měla uvědomit jaká firma tady platí daně a odvody.

    • máte pravdu historie se opakuje, u nás je u moci Babiš=kovaný komunista a soudem uznaný STBák, pardón kapitalista. takže každý stát má to, co si zaslouží. jen se zamyslete, jak jsme na tom v pobrovnání s němčíky

Newsletter

Partneři


Výběr editora