Autobusy

Komentář: Jančuru můžete nesnášet. Teď ale hraje o budoucnost české dopravy

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet
Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Devět měsíců se snaží německý FlixBus převálcovat na českém trhu český RegioJet se svými dálkovými autobusy. Tři čtvrtě roku trvající bitva má zatím jediného vítěze (ovšem na některých trasách současně i poraženého). Je jím cestující.

Souboj se dostal do fáze, kdy se ukazuje, že FlixBus nepřeválcuje RegioJet kvalitou služeb, ale pouze cenami. Na podbízení se zákazníkům má zřejmě dostatečně bohaté zásoby, což naopak velmi ubírá síly žlutým autobusům.  Jančurův byznys není postavený na vysokých maržích a i úbytek pár procent tržeb se rychle projevuje na stavech jeho účtů. I proto RegioJet tento týden zaslal předžalobní výzvu a obrátil se na Evropskou komisi.

Ze souboje dvou dopravců se ale stala současně velká hra o budoucnost české autobusové dálkové dopravy, která nemusí skončit dobře.

I když to Jančura nepřizná a tvrdí, že ho příchod FlixBusu tak nepoznamenal, stačí sledovat jeho kroky v autobusové dopravě za poslední půl rok. Velké rušení linek, oslabování sítě, zdražování na některých trasách, kde má ještě relativně dominanci. Zatímco škrty na trase mezi Prahou a Brnem jsou logické při expanzi vlaků, jinde už méně.  Roky budovaná síť postupně oslabuje. Stačí se podívat na nové jízdní řády na trasách mezi Jihlavou a Prahou a Brnem.  FlixBus hozenou rukavici v podobě uvolněných linek zatím nepřijal. Zůstali jen naštvaní cestující.

Ti ale Jančuru zatím spíše drží. Dobře to je vidět na lince Liberec – Praha, kde měl už dávno monopol a počty naštvaných cestujících nebyly zrovna malé. FlixBus nasazuje v některé časy autobusy deset minut před Jančuru, přesto jsou dny, kdy je RegioJet plný a FlixBus poloprázdný. Zatímco RegioJet jede za 89 Kč, do Flixbusu seženete jízdenku za 49 korun.

Těžko říct, proč. Možnou nápovědou může být přístup FlixBusu na této lince. Pár spojů hlavně ve špičce z něj dělá v podstatě dopravce snažícího se pouze „vyzobat rozinky“, jak s oblibou říkali konkurenci RegioJetu při jeho vstupu na trh. Zatímco nejprve oslní nejnovějšími autobusy, pak přijde s čínskými vozy nebo bez jakékoliv omluvy nasadí starší vůz bez wifi či toalety. Když vyprodá autobus, posila se nekoná. Od firmy tak chvástající se inovativním přístupem k mobilitě člověk čeká něco jiného. Celkově přístup FlixBusu k českému trhu odpovídá zhruba zkušenostem, které jeho místní management s autobusovou dopravou má.

Jančura měl při svém nástupu na řadě linek jednodušší situaci. Přístup některých ČSAD byl tak tragický, že uspět nebylo těžké. A nešlo jen o „uplácení“ kávou a novinami, ale o celkový přístup k zákazníkovi. FlixBus nepřináší nového nic.

Každá diskuze pod textem o Jančurovi a FlixBusu v poslední době obsahuje názor, že Jančura jen „ochutnává vlastní medicínu“. Ano, je to pravda. Případ souboje dvou velkých ješitů v oboru prodeje letenek (Radim Jančura vs. Alexej Litvin, majitel Asiany/Letušky) skončil tím, že ÚOHS i soudy potvrdily nezákonné Jančurovo chování, které vedlo k odchodu Asiany. Ale zajímavé bude, jak soudy vyhodnotí „zelenou medicínu“ FlixBusu a jejich cenovou politiku.

Je naivní si myslet, že když Jančura téměř zlikvidoval (nebo spíše se sama zlikvidovala) konkurenci na dálkových linkách, pod monopolem FlixBusu přijdou na trh noví hráči. Už proti Jančurovi téměř nikdo nešel: výjimkou jsou dvě dálkové komerční linky Arrivy, jinak společnost s kapitálem Deutsche Bahn stojí na zemi. Proti kapitálově podstatně silnějšímu hráči bude mít případný konkurent situaci ještě těžší. Stačí se podívat do Německa, kde monopol FlixBusu vedl k nárůstu počtu cestujících ve vlacích a český RegioJet je tam s pár linkami druhým největším autobusovým dopravcem.

Jančura je člověkem, který rozděluje společnost. Někteří jeho příběh obdivují, jiní ho nesnášejí. K tomu ještě jeho veřejná podpora trestně stíhaného Andreje Babiše. I ti, co jásají nad jeho momentálními nezdary, by si ale měli uvědomit, co zde zůstane po jeho případném konci.

Síť zelených linek, která bude mít monopol a s cenou si bude moci dělat, co chce. Jistě, dlouhodobě jsou v Česku autobusy na delší vzdálenosti spíše minulostí a  až se dokončí železniční koridory, budou třeba autobusy okrajovou záležitostí. Ale vyprávějte to lidem v Karlových Varech, Jihlavě či Liberci, odkud cesta do hlavního města po železnici trvá jako z Prahy do Ostravy a ve veřejné dopravě jsou lidé odkázáni na autobus. Pokud se do něj zrovna vejdou. Stát na těchto trasách už dávno selhává: zatímco je schopen nepochopitelně objednávat středočeské rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem, dálkovou dopravu mezi Prahou a některými krajskými městy neřeší.

Jančura je teď tím, kdo tahá za kratší konec. Nemá v kapse miliardy investorů, kteří pomáhají válcovat FlixBusu postupně celou Evropu. Do toho řeší expanzi vlaků i rozvod s manželkou. Jásat nad jeho možným neúspěchem je tak krátkozraké i pro ty, kteří by ho nejraději viděli v rukou insolvenčního správce.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
look
Host
look

Pod článkem jen chybí nápis „Sponzorováno R. Jančurou a firmou RegioJet.“ 🙂

BoH
Host
BoH

Takže jestli to chápu správně, tak to, že Flixbus snížil ceny služeb, tak je to špatně, poraženým je zákazník a hraje se o budoucnost české dopravy. Když tím stejným způsobem (tedy cenou) vytlačil Regiojet jiné místní dopravce a o totéž se snaží na železnici, kde má ale silnější konkurenci, tak je to správně, pro zákazníky to bylo skvělé a špatní jsou ti druzí, kteří se mu snaží bránit. Novinářský majstrštyk.

Petr
Host
Petr

Ve srovnání vlaků u mě jasně vytezi ČD. A co se týče autobusů je vždy snadnější přijít na trh nově a poté si ale udržet své postavení a bránit konkurenci je obtížné. Článek mi přijde jasně napsaný pro Jancuru..skoro jako by nás autor chtěl rozplakal abychom přeci byli vlastenci a podporovali toho našeho podnikatele….ale my jsme cestující a to je trh a podnikání je o konkurenci. Tak že pro mě jako cestujícího ty autobusy další jen a jen vítám.

liposh
Host
liposh

Zkusil jsem párkrát Flixbus a bylo to špatné, tudíž už ho využívat nebudu. No hard feelings, ale prostě už nikdy více. A samozřejmě se nebojím to říci svým známým.

highway
Host
highway

Možná by bylo dobré vědět who is who: FlixBus je sice firma sídlící v Mnichově, ale jeho největší akcionáři jsou americké spekulativní finanční fondy, ono je dobré si téma Flixbus na Wikipedii přečíst i v jiném jazyce než v češtině (české verze jen cudně tvrdí, že je FlixBus je startup podporovaný investory jako Daimler AG). Jejich finanční polštář je bezedný i pro německý trh a způsob činnosti představuje to, co normálnímu člověku na kapitalismu nejvíc vadí: kdo má obrovský balík peněz nemusí pracovat, stačí když si pracující koupí nebo pronajme (franšíza). Další rozdíl je v růstu firmy: Jančura je one… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Chtěl bych se zeptat, zda závidíte Flixu, že si dovedl sehnat investory, zatímco Jančura, stojíc si tvrdohlavě na své politice rodinné firmy to nedokázal? Dále bych chtěl konfrontovat vaše zkreslená tvrzení. Hellö byl neúspěšný projekt, pokud by ho nekoupil Flixbus, koupil by ho někdo jiný anebo taky nikdo a dopadlo by to tak, že lidi by dostali výpověď a autobusy by se v nějakém bazaru rozprodaly různým dopravcům. Takže není to stejný případ, jako třeba právě PolskiBus, kde máte pravdu. A pokud vím, tak Blaguss je pouze subdodavatelem pro Flixbus, nikoli jeho majetkem, opět uvádíte přinejmenším zavádějící informace. A pokud… Číst vice »

highway
Host
highway

Nezávidím FlixBusu, že si dokázal sehnat investory, ale obdivuji Jančuru, že jde na trh se svou kůží a nemůže se vymlouvat na partnery. Ten model, že máme partnery (FlixMobility GmbH vlastní pouze jeden autobus) znamená, že partner využívá obchodní síť FlixBusu, platí mu za to 30% a nese veškeré riziko podnikání. Linku Praha – Ostrava před deseti lety neznám, ale vím jak vypadalo spojení Praha – Brno a rozhodně nebylo konkurenční. Proto po pokusu jezdit vlakem jsem se tehdy vrátil k autu a užíval radosti D1. Jezdím pravidelně jak vlaky ČD, tak i RJ, příspevkem jsem chtěl naznačit, že pokud… Číst vice »

Leoš
Host
Leoš

Pane Sůro, klid nenechte se vyvést z míry, článek je dobře napsaný a pravdivý. A jestli těch několik málo závistivých lidí si neuvědomí, co pro dopravu Radim udělal, tak jsme ztraceni. Budu Regiojet podporovat až do konce. A doufám, že žluté autobusy vyhrají.

liberal shark
Host
liberal shark

Každý monopol je prohrou zákazníka …

Karlik
Host
Karlik

Držím palce Jančurovi, doufám že se svými luxusními autobusy porazí ty zelené zrůdy.

Leoš
Host
Leoš

Konečně pěkný článek. Já rozhodně budu Radima podporovat až do poslední chvíle. Jsem rád, že máme žluté autobusy a takovou kvalitu jako nikde v Evropě. Lidi pojďme všichni prosím podpořit našeho českého dopravce. Ať ho máte rádi nebo ne, je náš a nesmíme ho dát. Flixbus nesmí zvítězit. Jinak je to i naše prohra.

Tomáš
Host
Tomáš

Flixbus mi dokáže dodat levnější a kvalitnější službu. Nevidím důvod proč jet s dražším a nekonkurenceschopným dopravcem.

Leoš
Host
Leoš

Vy jste totálně mimo což je očividné z vašich příspěvků – prej kvalitnější službu. Co je na Flixbusu kvalitnějšího? Co? To že jezdí pozdě, řidiči bloudí, nemají žádné služby ani obrazovky v sedadlech? Že na infolinku jste se nedovolal v češtině? Nebo že nevíte jaký bus přijede a nemůžete si zablokovat sedadlo? Proberte se…

Alexej Litvin
Host

Pane Sůro, nevidím svůj komentář. Máte na to nějaké vysvětlení?

Chomutovak
Host
Chomutovak

Vážený pane Sůro, krásnou ukázkou Jančurovy politiky je linka Chomutov – Praha. Jezdí tam po té, co Jančura vytlačil místní dopravní podnik, mnohem méně spojů za výrazně vyšší cenu. Bez zajížďky přes Most jedou jen tři spoje!!! Tuto linku Jančura svým vstupem naprosto zlikvidoval. A to tam je vlak díky cestě přes Ústí obtížně využitelný!

Vašek
Host
Vašek

To jsou kecy. Svět je dneska nadnárodní. To mu jenom nechutná jeho vlastní polívčička, kterou vařil ostatním. Kde jsou ty vychvalované cenovém přínosy pro cestujícího??

Pedro72
Host
Pedro72

Švarcsystém se mi vždycky protivil. Jít do podnikání s víceméně neomezenými zdroji a přitom minimalizovat riziko tím, že ho přehodím na subdodavatele, to fakt neumím obdivovat. Nemusím mít rád žluté busy nebo ČSAD xy. Ale vždycky mi bude sympatičtější každá společnost, která se snaží něco vybudovat, investovat, rozvíjet, než Flixbus. Zpráva, že Jančura odmítl přemalovat autobusy na zeleno a odevzdávat Flixbusu 30%, mě hodně potěšila. Ti, kdo na to přistoupili, jsou buď geniální nebo zoufalci.

Tomáš
Host
Tomáš

Anebo na tomhle modelu prostě jen vydělávají.

Alexej Litvin
Host

Dojemný nekrolog 🙂

Martin1
Host
Martin1

Ad Proč tomu tak je na lince PH – LBC. Protože RJ staví na terminálu MHD ve Fügnerově ulici, kde se „schází“ všechny městské linky. FB jezdí z autobusového nádraží, tedy mimo přirozené místo centrálních přestupů. V dnešní době dost podstatná věc.

Alexej Litvin
Host

Dojemný nekrolog

To
Host
To

Jančura dělal dřív to stejné – likvidoval jednoho dopravce za druhým. Pravda – nízkými cenami nebyl schopen útočit tak dlouho jako Flixbus, ale i tak malé dopravce zlikvidoval prakticky okamžitě (RJ určitě zlikviduje takové ČSAD Liberec za podstatně kratší dobu než Flixbus zvládne zlikvidovat RJ). Sice bych rád podpořil českého dopravce před německým, ale podnikání pana Jančury je založeno na fňukání, podávání žalob apod. – když mu nikdo neodporuje, je vše O.K., když má konkurenci – podává žaloby a snaží se jí zlikvidovat. Takže asi tak.

George
Host
George

chtěli jte soukromníka, máte ho mít…

Vždycky když někde zaslechnu „už aby tady jezdil soukromník“, jen se pousměju a myslím právě na to, co se děje nebo bude dít v tomto případě – rušení spojů, když se to tomu velebenému soukromníkovi nerentuje, takže se lidi bez auta nikam nedostanou, zdražování po vytlačení konkurence, protože ti co velebili soukromníka si mlaskali, jak jezdí do fabriky o bůra levněji než s nenáviděným ČSAD…

chtěli jste soukromníka, máte ho mít…

Standa
Host
Standa

A ze neni dkouho,co Jancura pouzil stejnou politiku zlevneni jizdenek,aby znicil ostatni dopravce,napr na mostecku chtel znicit spol Kafka a takovych prikladu je mnoho,tak to uz radeji nikdo nevidi.Je to jen dalsi arogantni vymysl samotneho Jancury a jeho vedeni.Jak to vim?Byl jsem dlouholetym zamestnancem spol StudentAgency a co se deje uvnitr spolecnosti je doslova hyenismus.

Ivan
Host
Ivan

A to mozna netušíš jaký mel praktiky na začátku svého velkého businesu (alkapone by se za nej styděl) skoda mluvit

Garry
Host
Garry

Co to tak nechat na soud.Pokud Flix jezdí pod náklady ať to rozseknou!Pokud vyhraje Jančura má to mít.Pokud nee,tak zbohem.Myslím že ten článek není hodný nestranneho novináře.Dobrou.G

babilon
Host
babilon

Při rychlosti našich soudů, pokud Jančura vyhraje nějaké odškodné, tak to pomůže Jančurovi, ale už ne autobusové dopravě, která pod monopolem FlixBusu půjde do háje.

To
Host
To

Nestranný novinář? tuto ideu už jsem dávno vzdal

HK
Host
HK

Pěkně shrnuto.

Jančura nemusí mít energii to podnikání táhout věčně, ale snad ještě chvíli vydrží. Když se to v ČR povedlo v duelu Seznam vs Google, nebo Kofola vs Coca-Cola, tak třeba i tohle klapne, evidentně sami zvládneme hodně. 🙂

DRABADURA
Host
DRABADURA

Naprosto souhlasím. Bohužel Češi jsou národ závistivejch ubožáků, kteří místo aby k lidem, co něco dokázali obdivně vzhlíželi, tak místo toho je poplivávají. Bohužel to je asi deformace 40. let zrůdného komunictického režimu, který se na nich takto podepsal.

Jen tak
Host
Jen tak

Ackoliv se p. Sura po odchodu z Idnesu dost sklidnil, tak timto clankem potvrzuje, ze byl (a stale je) Jancurovou hlasnou troubou.

Rado
Host
Rado

Hm. V tomto případě si nemyslím nic o sklidnění páně Sůry.
Ba naopak. Právě nám ukázal jen zlomek ze svého umění INVESTIGATIVNÍ novinařiny, byť naoko zkreslené.
Mám za to, že svůj um“ invetstigativity“, by měl pan Sůra využívat častěji. Zejména ve vztahu k různým orgánům státní moci či byznysu ( ev. obojího v jednom). Mám za to, že bychom se dozvěděli mnoho zajímavého.

Jen Tak
Host
Jen Tak

V cem? v dobach idnesu jste byl nekritickym fanouškem p. Jancury… na zdopravy se ovšem toto tak intenzivne neprojevovalo .. bohužel timto clankem jste to .. víte co 🙂

Marcela
Host
Marcela

Proč by se měl pan Sůra zklidňovat, píše stále stejně, srozumitelně, dokládá fakta, píše tak už roky a dost těžko bude měnit styl a navíc by ta změna byla škoda. Co se týká dopravy, je to jeden z nejlépe píšících novinářů.

To
Host
To

Pan autor bydlí tuším na Liberecku, kde se bez Jančury neobejdou, páč díky Jančurovi se prakticky nemají jak jinak dostat do Prahy))) Jančura zde zlikvidoval veškerou konkurenci