Poslanec ANO Kolovratník navrhuje zdražit dálniční známky o třetinu
Jízda po tuzemské dálniční síti může řidičům osobních aut podražit. Po deseti letech by mohlo dojít ke zvýšení cenového limitu
Jízda po tuzemské dálniční síti může řidičům osobních aut podražit. Po deseti letech by mohlo dojít ke zvýšení cenového limitu pro roční dálniční kupón (lidově dálniční známka) z dnešních 1500 korun na 2000 korun.
Vyplývá to z pozměňovacího návrhu poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka k projednávané novele zákona o pozemních komunikací. Poslanec změnu vysvětluje rostoucími cenami stavebních prací.
„Důvodem pro zvýšení zákonného limitu, který se měnil naposledy v roce 2009, je zejména skutečnost, že již od roku 2012 je výše ročního poplatku stanovena na horní hranici současného limitu a není tak možno reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech,“ vysvětluje Kolovratník v návrhu.
Ten neřeší vůbec změnu sazby u kratších verzí dálničního kupónu. Do druhého čtení navrhl opět poslanec ODS Jan Skopeček variantu, aby kvůli modernizaci D1 vůbec řidiči osobních aut kupón neplatili.
Návrh na zvýšení zákonného limitu má podporu ministerstva dopravy. „Zvýšení limitu bylo už v původním návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, takže s ním ministerstvo souhlasí. Otevírá to možnost, že po zavedení elektronického dálničního kupónu a dokončení velkých oprav a rekonstrukcí dálnic lze změnit výši dálničního poplatku,“ řekla mluvčí Lenka Rezková.
Vláda v únoru schválila novelu bez zvýšení maximální sazby, o zdražení se ale mluví několik let. Novelu předkládá hlavně kvůli chystanému zavedení elektronických dálničních známek.
Příjem z prodeje dálničních známek má Státní fond dopravní infrastruktury, který peníze pak rozděluje na dopravní stavby. Ročně vybere kolem pěti miliard.