cargo

Poslanci přehlasovali senátory. Nový zákon o dráhách přinese jednotný tarif, snazší kácení stromů i změnu názvu SŽDC

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan SůraKoridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

Jen podpis prezidenta chybí k platnosti nového zákona o dráhách. Klíčová novela pro českou železnici má přinést například zavedení státního

Jen podpis prezidenta chybí k platnosti nového zákona o dráhách. Klíčová novela pro českou železnici má přinést například zavedení státního jednotného tarifu či změnu pravidel pro využívání vleček nebo kácení stromů.

Novelu dnes schválili 132 hlasy poslanci. Ti o ní museli hlasovat podruhé, protože neprošla Senátem. Poslanci ale jejich návrhy nakonec odmítli. Zákon ministerstvo odevzdalo poslancům už loni v listopadu, samotné ministerstvo mělo s přípravou zpoždění. I proto s nástupem nových dopravců do závazkových spojů není stále jednotný tarif.

Senátoři chtěli v zákoně zachovat přísnější podmínky pro kácení stromů podél trati nebo odmítali uvádění údajů o kupujících v informačním systému jednotných jízdenek. Díky novému systému může jakýkoliv dopravce prodat jednu jízdenku odkudkoliv kamkoliv, výnosy se přitom rozúčtují dle využití spojů cestujícím.

Pro nákladní dopravce bylo zase klíčové vyjasnění statusu vleček. Podle sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ hrozil – v případě jejich jednoznačného prohlášení za veřejné – zánik vleček. Majitelé by je prý raději nechali zalít asfaltem, než by plnili náročnou administrativu v podobě například prohlášení o dráze nebo koordinace kapacity. Navíc by prý šlo o zásah do vlastnických práv.

Součástí zákona je i změna názvu Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic.

Tagy Top zákon o drahách
125 komentářů