LOT 3a leaderboard

Proč senátoři shodili novelu drážního zákona? Kvůli stromům i tarifu

Srážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekceSrážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekce

Velké pozdvižení vzbudilo včerejší rozhodnutí Senátu vrátit poslancům k přepracování novelu zákona o drahách. Dlouho projednávaná novela přitom prošla hladce

Velké pozdvižení vzbudilo včerejší rozhodnutí Senátu vrátit poslancům k přepracování novelu zákona o drahách. Dlouho projednávaná novela přitom prošla hladce i výbory Senátu, narazila ale na hlavní schůzi.

Ze zveřejněného stenozáznamu jednání je patrné, co senátorům přesně vadilo. Jde především o problematiku snazšího kácení stromů podél železničních tratí a systém jednotného tarifu.

Mikuláš Bek (STAN) odmítl zákon podpořit především kvůli větším možnostem kácet stromy podél tratí. Kritizoval současně i fakt, že do transpoziční novely byly přidány prvky, které s ní vůbec nesouvisejí. To je právě příklad stromů podél trati. „Představte si, že to znamená, že strom spadne, má 25 metrů, to znamená i strom vzdálený 25 metrů by bylo žádoucí odstraňovat, protože je ze zákona prohlášen za riziko. Sice zodpovědný orgán má právo ho odstranit, ne povinnost, ale ve chvíli, kdy je ze zákona prohlášena situace za rizikovou, tak se předpokládá, že budou lidé aktivně jednat,“ uvedl Bek. Poukázal na to, že se to týká i tramvají. „Takže si představte tramvaj 22, která jede na Brusnici, všude okolo jsou stromy. A ze zákona se zdá, že jsou ty stromy rizikem. Já se domnívám, že to je případ vsuvek do zákona, které vyvolávají celou řadu otázek a pochybností,“ dodal.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík uvedl, že novým paragrafem se blíže vymezuje stromoví, které ohrožuje plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy. „Jeho smyslem je ochránit životy strojvůdců. To je to, kam je toto ustanovení směřováno. Staví se najisto, které stromoví je nebezpečné, a tím ve svém důsledku práva vlastníků lépe chrání,“ řekl Kremlík.

Senátor Lukáš Wagenknecht (SEN 21) se proti zákonu postavil kvůli státnímu jednotnému tarifu, který je v novele zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a je součástí celého balíčku schvalovaných drážních zákonů. Wagenknechtovi se nelíbí systém, kdy bude stát podle jeho názoru sbírat data o cestujících. „Když to zjednoduším, v oblasti cestujících si vy koupíte jednak jízdenku a vaše informace o vás, které mohou být sebrány, vaše jméno, příjmení, identifikace občanského průkazu a jiných budou v databázi. V této oblasti jsem byl hodně na vážkách, jestli to nějakou formou z toho vyjmout. A nakonec zastávám názor, že to tam ponecháme, protože nevíme, jak bude systém fungovat,“ řekl Wagenknecht. Nakonec ale odmítl zákon podpořit kvůli tomu, že se budou sbírat data i o kupujících. „V databázi státu bude informace o tom, kdo kupuje jízdenky někomu jinému. Je to podle mého názoru další zásah do osobních práv nás všech. A mně se databáze obecně nelíbí. Pořád sbíráme o někom informace, někde je evidujeme, potom mohou uniknout,“ řekl Wagenknecht.

Podle Kremlíka je nutné údaje evidovat při nákupu přes e-shop kvůli tomu, aby bylo například možné vrátit peníze na účet při uplatnění práv z přepravy cestujících. „Je možno samozřejmě pořídit jízdní doklad i bez těchto údajů, ale pouze na pokladně, tedy fyzicky. Takže pokud jde o fyzické zakoupení, tam se údaje nedávají. Pak se může pořídit anonymní doklad bez poskytnutí jakýchkoli údajů,“ dodal Kremlík.

Na toto téma se dnes rozjela velká diskuze na twitteru, kde diskutující vesměs Wagenknechtovy argumenty vyvracejí.

Tagy kácení stromů Ministerstvo dopravy novela zákona o drahách Senát zákon o drahách
59 komentářů