Poruchy i nezkušení řidiči. Megatrolejbusům musí na lince na letiště vypomáhat diesely

Naftový autobus na trolejbusové lince 59, vpravo trolejbus odjíždějící s poruchou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNaftový autobus na trolejbusové lince 59, vpravo trolejbus odjíždějící s poruchou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Část závad může mít souvislost s malou praxí pražských řidičů s řízením trolejbusů. Dokazují to i videa ze sociálních sítí.

237 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Proč nenechali linku 119 ? Desítky let tu jezdila, je to ve všech průvodcích po celém světě, a najednou jede stejnou trasu trolejbus s jiným číslem… Zrovna dnes jsem vysvětloval nějakým cizincům , že 119 již nejezdí, ale že je to dnes 59 ( a to jek zrovna autobus). Nechápali…

Petr

sorry, již tady podobné téma je…

Jaroslav

Chybám vodičov rozumiem, sú to veľké stroje a treba si na to dlho zvykať. S 2 kĺbmi sa to inak správa. Pre tých, kto s tým jazdíte, klobúk dole. Priznávam, ja by som si na to netrúfol. Popravde som sa celkom zapotil len pri predstave ako sa trafiť na tú nabíjačku. Technika sa vždy vychytáva za premávky, vždy to tak bolo. Len je to asi viac pod drobnohľadom verejnosti. Verím, že sa všetko časom vychytá.

Jan

Asi nasadili namiesto vodičov polovodiče…

Karel

A místo diskutéra ťunťu.

Metro

Pokračování trasy A Stanice Sídliště Řepy – 25tis. obyvatel Stanice Dědina – 6tis. obyvatel a velký potenciál další výstavby Stanice Dlouhá míle – P+R terminál pro severní a západní Čechy Stanice Letiště – pracuje zde 20tis. lidí a 25tis. denně cestuje Takže metro by se uživilo. A teď proč to nejde: 1. KLIKATOST TRASY – tak určitě, sever trasy C je také „klikatý“ a denně kvůli tomu ve vagonech metra zahynou desítky lidí 2. BYLO BY TO NEATRAKTIVNÍ – každý samozřejmě se chce nadrat s kuframa do trolejbusu, dohrkat se ucpanou Evropskou na Veleslavín a tam si střihnout jeden přestup… Číst vice »

SYN

Ten vlak tam bude (nakonec) muset být stejně, i kdyby se dejmetomu nedělala odbočka na letiště (jakože kdyby tam bylo metro). Těžko věřit tomu že by se přestalo stavět rozestavěné déčko, takže toto protažení na letiště by opravdu nebylo brzo, a řešilo by prakticky jen několik let. To fakt není moc dobrý „kšeft“…

Y.K.

No argumentovat C je trochu mimo, protože tohle je opravdu masivní zajížďka. Kromě úseku Prosek – Letňany zase tak klikaté není, naopak je dost přímé. https://mapy.cz/s/kehoherace Je to 10 km nové trasy z Motola (z Veleslavína to je 13 km), což je opravdu hodně tuelování a jízdní doba by nebyla o nic lepší než je busem (což je 8 km, 16 min jízdní doba). Je to stejná vzdálenost jako z Motola na Želivského (jízdní doba 23 min, i když počet stanic by se asi lišil) I masivní P+R odbaví jedna vlaková souprava, možná dvě. Tam fakt musí být velký terminál… Číst vice »

Roman Soudný

Jednou provždy se prosím zbavme dogmatu, že metro musí vést tunelem.

SYN

Pravda no… ale není tam v té oblasti naopak problém že i vlak se snaží nacpat do tunelu (aby „nezavazel“ a nerušil) tak je poněkud těžké si představit že by tama vedla povrchová trať metra? Jestli to byla vážně míněná námitka, nechcete to aspoň trošku čmrknout do mapy kudyma jako by to vedlo po povrchu?

Vojtech

Klikatost metra jde řešit postavením skutečných původních tras metra ( třeba odbočky z Vysocanska na Prosek , či odbočka Kobylisy), a zbytekmtras udělat polookruzni linku. 😂😇🫣🫢 Jo já zapomel, v každé trase metra v rámci soutěže je jiná zabezpecovacka… přitom ve špičce v 90-120s intervalu být jen do Holešovic či Veleslavína a pak dat jiné konce, popr třeba Prosek – Ladvi-Kobylisy prodloužit do Ďáblic, zoo a Dejvicích s přestupem x příjezdem na A Reko metro A-B už pomalu má 40-50 let, to je na hraně životnosti a. “nové” soupravy na C už mají víc jak 20 let, ( bude reko)… Číst vice »

SYN

No, víte ono zase budovat někde drahý tunel a pak tama posílat jen některé vozy (ubírat frekvenci spojů) to nevypadá moc efektivně… to snad muselo být nanejvýš někde kde se taková linka dá zbudovat nadprůměrně levně (po povrchu?) ale je to tento případ? Opravdu to jde někam „nacpat“ z Veleslavína (případně Motola) na Ruzyni??

Petr Zdobinský

„Soudruzi“ zase někde udělali chybu jako obvykle. Každý den dojde díky trolejbusům ke spáchání několika desítek dopravních přestupků. Prostě trolejbusy po nájezdu do Veleslavínské blokují 2 dopravní pruhy. Kyd se tím bude zaobírat veřejná moc ? Nebo je právo jen pro někoho ?

Karel

Trolejbusy tam zastavují?

Petr Zdobinský

Jak to myslíte ?

Y.K.

Autobusy ta fungovaly úplně stejně. Veřejná moc to schválila, pokud vás to zajímá v tomto směru.

Karel

V obci se z pruhu do pruhu přejíždět může, stejně jako použít část jiného pruhu, pokud se tím neomezí vozidla, v těch pruzích jedoucí

martin hodek

Možná by stálo za to znát předpisy. Velké vozy si nadjet běžně mohou. To není žádný přestupek. Mimochodem, dokonce se na to pamatuje i tím, že když si nadjíždí, tak stejně bliká jen na tu stranu, kam jede. Tak nic.

Gajda

No, kdyby byly ty dráty komplet všude, možná by ten začátek byl jednodušší

Karel

Nejen jednodušší,

Zase jinak

690000litrů nafty za jak dlouho? Měsíc, rok, forever?
Opravdu je problém si to nechat přečíst jinýma očima před zveřejněním?

Jan

Pozdě dodané s opakovanými závadami? Kde už jsem to jenom viděl…

hroch obojživelný

To Vám asi nikdo nenapoví, budete si muset vzpomenout sám. Mohlo totiž jít o jakýkoliv případ zavádění něčeho nového.

Jan

Už to mám Škoda Transportation…

Vojtech

ZJPPP v Cerhenicich se povídá, že ten KISS pro Slováky jsme “museli” nabourat, aby neměli 100% spolehlivosti u vlaku, které jen jezdí… (LEO ví, proč jezdil bez záloh = kromě fyzických bouraček nebyly potřeba) = toto u Panteru či 380 nehrozí, tady je jiná laťka

Jakub

Hlavně u JZD SOR Libchavy 😀

Hala D

Je dobře, že v Praze zase využívají trolejbusy. Jediné čeho se bojím je aby DPP nevzrostla nehodovost. Přece jen gumokoly nemají žádné vedení a nezkušený člověk může mít velký problém. Přece jen tříčlánkové vozidla – tramvaje, jsou spíše výsadou kolejové dopravy. Se čtyřčlánkem už by se nevymotal vůbec.

hroch obojživelný

Příště, až potkáte silniční turistický vláček s vagónky, tak pozorujte, jak projíždí zatáčku a dávejte dobrý pozor.

Prozradím Vám tajemství – tříčlánkový bus se řídí úplně stejně jako dvoučlánkový a oba dva mají v průjezdu zatáčkou užší průjezdný profil než „jednočlánkový“ 15 m s řiditelnou zadní nápravou (kterému vybočuje zadek).
Ony totiž ty další články kopírují trajektorii toho prvního. Omezení je pouze v tom, že musíte mít dost místa v délkově omezených úsecích (u nástupiště, mezi křižovatkami atd.), musíte mít kde se otočit a hlavně nesmíte nikde sám sobě křížit cestu. A pak můžete mít klidně silniční vlak.

Hala D

To si pletete s kolejemi. Protože jinak by už jezdily po silnici i pětičlánkové vozy. Silniční vozidla projíždí zatáčky tak, že každé kolo má svůj vlastní poloměr zatočení. Při průjezdu pravé zatáčky jede po největší kružnici levé přední kolo a po nejmenší kružnici pravé poslední kolo. Proto si musí do zatáčky najížďět. To co popisujete by se dalo dosáhnout pouze se všemi řiditelnými nápravami. Fyzika je potvora, tu neoblafnete.

SYN

Fyzika je svině, to o projíždění delší dráhy vnějším kolem kupodivu platí i na kolejích… „akorát“ otáčky jsou při tom (kvůli pevnému spojení vnější-vnitřní) u celého dvojkolí stejné (a vede to k částečnému smýkání na některé straně).
Navíc ani u silničního vozidla MHD nemusí nutně platit že „nedrží stopu“ v oblouku, některé kloubové (tr)busy jsou v tomto citelně lepší než jiné, zde tyto tříčlánkové mají kvůli tomu i natáčení poslední (čtvrté) nápravy…

Karel

Železniční kola mají rozdílný průměr a kolo, jedoucí po vnitřní kolejnici, jede po menším průměru. Dříve se tomu říkalo kuželovitost, teď jsou přechody plynulé.Smýkají se pásy a kola některých zemních strojů

PinkRider

Ty turistické vláčky (traktor nebo hilux+tři vagónky) jsem servisovala. Kromě zadní nápravy tahače se natáčejí všechna kola.

Vlastimil Kocurek

A ještě z pohledu cestujícího: Pokud je závada, a PPP to umí nahradit jinak (dieslem), je mi to úplně jedno, nevadí to. Ale velmi často se tady opakují názory, že vlaky musejí být první půl rok poruchové, že je to normální proces. Na to přistoupit nemohu, že budu někde stát v poli třeba 6 hodin, od toho je přeci zkušební provoz. Cestující není zkušební králík.

Leinad

Při zkušebním provozu na trati a s cestujícími nastávají i situace, které by se na okruhu těžko simulovaly.
Jiná věc je stát 6 hodin v poli – to skutečně není potřeba. Do provozu s cestujícími se má jít s jistotou že to dojede (aspoň do stanice) a s tím že v krátkém intervalu něco následuje.

Alibaba

Jel jsem s tím o víkendu na letiště a zpět. Oba vozy měli problémy se zavíráním dveří. U prvního kdy se jedno křídlo ?nedovřelo?, ale ani se neotevíralo, přišel řidič, zarachtal takovou tou pákou na nouzové otevření, dal křídlo do správné polohy a pak to zase začalo fungovat. U druhého trolejbusu zavíral jedny dveře asi natřikrát. A na zastávce terminál 3 se mu nedařilo automaticky zvednout tykadla a tak napotřetí to šel udělat ručně. Ale jinak jízda klidná a svižná, očekávám že po odladění dětských nemocí a zacvičení-vyježdění řidičů to bude dobré. Nechtěl bych s tím jezdit, jak si na… Číst vice »

SYN

Natrolejování je fakt technologická novinka, ale dveře? Ty přece používají/vyrábějí už dávno… a dalo se to přece zkoušet i ve zkušebním provozu.

Alibaba

Blbý dotaz. Dveře jsou pneumatické?
Měl jsem pocit, že ano, čímž mlže být problém i dostatek tlakového vzduchu pro zavírání tolika dveří najednou. Pokud jsou elektrické tak vůbec netuším.

Slepý blázen

Upřímně nechápu, co se višchni diví. Jelikož Praha nemá žádnou torlejbusovou vozovnu a má kombinované garáže, tka se nedivím, že nad určitou míru má jako zálohu autobusy. A upřímně otto jsou porodní bolesti, které seběhem nejpozději měsíce dořeší.

Martin

Zvlastni, v Praze trolejbusy jezdily a nektere garaze se i staveli pro trolejbusy…

Pat

Opět opakuju pro všechny, že DPP poptával 3článkové autobusy na letiště a byly jim nabídnuty jen trolejbusy. A i to je pořád levnější, než provozovat 119 zdvojené, jako tomu bylo v roce 2019. Ale nenechte si kecat do svých teorií o šotouších apod.

hroch obojživelný

Jako že DPP vypsal výběrové řízení na 24m autobus (dieselový) a nedostal jedinou nabídku? Tak to jsem ještě neviděl (a bohužel ani nenašel, ačkoliv takové výběrové řízení musí být veřejné). Můžete dát odkaz?

Pink

Půjdeme zkratkou, je to sice další, ale za to horší cesta.

Vladimír

Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

senior

Kritici, dejte tomu chvíli času – každá nová věc se musí nejdřív chvíli zabíhat (aby se přitom i „vychytaly mouchy“) a ani „nikdo učený s nebe nespadl“: pokud dodavatelé nedodali nějaké „úplné šunty“, u nichž to mohlo být zřejmé už dávno, tak nejdéle za pár týdnů už si nikdo na tyto počáteční problémy ani nevzpomene.

Ivo

A o to přesně jde, že? Předražené blbosti, které jinde ve světě nepotkáte a k tomu jako perlička taková poruchovost, že polovina bude neustále v servisech. Samozřejmě až po ukončení záruky ;o)

LiborV

V Holandsku nebo ve Švýcarsku 24 metrové trolejbusy běžně jezdí. Nejen u nás.

Jan Tichavský

Dokonce i na východ od nás v Bratislavě.

Kuba

V Holandsku mají trolejbusy jen v Arnhemu a tam 24 metrové trolejbusy nemají. Ale v Rakousku v Linci mají 24 metrové trolejbusy Van Hool.

Air Traveller

Kde jste byl nejdal? V beskydech?

Metro

Tak snad po tech experimentech s trolebusy a zeleznicni vleckou povede jednou v budoucnosti na letiste metro…

Tomáš V.

Takhle plácat přání do větru umí každý.

Nepovede.

O.K.

Já bych s těmi „nepovede“ byl zdrženlivý. Kdo si před pěti deseti lety dovedl představit, že tam pořád ten vlak nepovode a bude se to řešit trolejbusy? Pozdě bycha honiti, ale být tam dávno už to metro, nemusela se řešit tahle šaškárna. Vlak tam mohli plánovat, stejně úspěšně jako doteď, klidně taky. Chtěli jsme vlak, mohli jsme mít metro a nemáme ani jedno.

ene bene

Každej! Na ten vlak se beznadějně čeká desítky let.

Y.K.

Že by byl poněkud řádový rozdíl v ceně za metro a trolejbus jste nezvažoval? Na vlak se ještě čekat bude.

SYN

Jakože to je za pusu aby tam vedlo metro??
A vo-vo-votom to je… to není že by si někdo vyloženě nepřál aby tam metro bylo, ale že nejsme ochotní za to zaplatit aby tam naváželo pasažéry metro za drahý prachy když to jde jinak…

Slepý blázen

Metro na letiště nikdy nepovede a upřímně je otázka, zda nabízená kapacita v metru by nebyla moc předimenzovaná oproti té, tkerou bude mít vlak. Co se týče torlejbusů, tak infrastrukturu pro linku 59 bude použita pro elektrifikaci linky 191 a samotná 59 by se měla psoleéze dle současných koncepčních odkumentů přetransponovat na Nádraží Dlouhá Míle. Takže je to zbytečnost.

Alibaba

Jakou vlečkou?

Air Traveller

v provozu je to par dnu.

za par mesicu si na porodni problemy nikdo nevzpomene.

Tomáš Kyzour

Do těchto trolejbusů bych doporučil cestujícím jako standardní oblečení azbestovou kombinézu s kuklou od hasičů a dýchákem. Až to chytne, bude to pořádný mazec. 🥴🙏

Y.K.

Z vozů to vytáhne veškerý vzduch a všichni se udusí. Vlak, hnusná novinka, rychlejší než povoz, ten je osvědčený a bezpečný.

Jiřik

Jakmile vlak jede rychleji než 48 km/h, vznikne ve vagonu vakuum a lidi se udusí! 😀

Pepa

Co se na Buštehradce nestává… bohužel…

Jiný Petr

To je fakt – když to tam mašinfíra občas rozjede na 60km/h tak se ptám, zda si nespletl trať, po které jede 🙂

Martin

V Bratislave jezdi take a takove problemy nejsou…

Pája

A ve Švýcarsku jsou holt úplně blbí, když trolejbusy tohoto uspořádání provozují už hooooooodně dlouho. Namátkou třeba tady
https://www.youtube.com/watch?v=76ItMsIDPFU&pp=ygUKVHJvbGxleWJ1cw%3D%3D

Jan Tichavský

V Praze naposledy hořelo několik Citybusů, ale to už je pár let zpátky. Tramvaje ani jiná elektrická vozidla nám nehoří.

Martas

Jasně a KTéčko si rozhodlo zahulit 😀

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-v-praze-horela-tramvaj-skoda-pet-milionu-40441864

(Nejsmutnější jsou na tom ty palce nahoru, si lidi ani neověří fakta)

Jan Tichavský

Tak jo, kátéčko po sjetí kopce z Barrandova, to je specifický problém.

ydš

Já, když mám chuť napsat napsat takovou nějakou kravinu jako vy, radši si vypnu klávesnici.

Hala D

Zatím denně hoří ropný kamiony a osobní spalovací rakovinomety.

SYN

Jé… a při rychlosti přes 40kmh se cestující udusí proudem vzduchu, ne? 🙂 🙂 🙂

jaroslav-toman

Polský trolejbus…

Jirka K.

Á, znalec promluvil. 🙂

ReR

Hlavně měl PID prodloužit jízdní dobu 59, protože je od nasazení trolejbusů evidentní, že se nestíhá. Naprosto pravidelně, naposledy dnes okolo 12h je zpoždění 5 minut aniž by došlo k nějakým mimořádnostem. Nepamatuji že bych poslední dobou viděl 59 jet načas. Není nic hloupějšího než podstřelená jízdní doba zrovna u letiště když se může stát že tam lidé spěchají. Rozhazuje to samozřejmě i souhrnný interval, který se klidně někdy místo 3 minut dostává na 10 apod. Mé nadšení z trolejbusů při denním využívání popravdě vcelku ochladlo, krom toho je to tedy dost kostitřas, tlumiče seřízené na nějakou hladkou rovnou silnici… Číst vice »

Jan Tichavský

Mimo špičku bývá zpoždění pod 5 minut, není to spíš porovzem na Evropské a výjezdem u Veleslavína? 24 hodin po spuštění provozu jsem si dělal screenshot (15:53) a nad 5 minut tam byly jen dva trolejbusy. Teď bohužel vypadly data PID, tak se nemůžu podívat na aktuální situaci.

ReR

Ano, měl jsem se vyjádřit přesněji, zpoždění okolo 5 minut je pravidelné a není těžké na něj natrefit, ale není to tak že by tak byl každý trolejbus. Dnes jsem ale jel okolo 9 a 12 a v obou případech jsme těch 5 minut měli. První den provozu jsem jel jen směrem centrum, zpoždění bylo také. Asi bych na to nepřišel díky výbornému výchozímu intervalu, ale když pak spěcháte a počítáte že to rámcově pojede načas a ono 8 minut nic, díky tomu mi pak ujelo metro, pak přestup a pak autobus který jede jednou za půl hodiny. Já to… Číst vice »

ReR

Každopádně ano, aktuálně jsou „jen“ tři spoje zpožděné okolo 3 minut a dva jedou včas, ale tím že jsou v počátku trasy, tak těžko říct jak dojedou.

Slepý blázen

Ano, ty jízdní odby jsou problém, halvně ten výjezd z Veleslavína a řazení u Divoké Šárky není šťastně vyřešen.

Martin Karásek

To je konečně pravda! Na Prahu nemůže být serizene nic. Jen pěkně postavené žádosti o dotace, ale to platí i u nás. V Západních Čechách. Lokalka Regoinova je tím krásným příkladem. A to po celé zemi. Ale co. Balík v tunelu byl a to že ty staré kovbojáky sloužily mnohem pohodlněji a spolehliveji je vedlejší. Účel to splnilo. A vy se tu dalších dvacet let můžete jebat nesmyslem…. Divím se Vám všem co se do dnes tlačíte u uren. Když to přijde..

Michal Bartoníček

Tento pražský způsob provozování trolejbusů zdá se mi poněkud nešťastným.

Michal Bartoníček

Tramvají ne, ty už nějaký ten pátek provozují. Ale u trolejbusů mají 40letou mezeru, co je na těch zkušenostech znát.
Je to hlavně o tom, co město chce. Ale ono neví, co chce

Jirka K.

Učenej jim tam z nebe nespadnul. Však se to časem naučí ovládat.

Sch

Město ví co chce, elektriku, ale holt to má své porodní bolesti a na třetí čtvrté lince resp. trati už to bude v pořádku.

Air Traveller

Jeste stesti, ze na zacatku provozu tramvaji na remcaly moc nedali…

Karel

chce to, co je k mání za nejlepší cenu.

hroch obojživelný

Ono když se podíváte, co v Praze vládne za skvadru, tak je to mimořádně pozitivní počin. Prostě i slepé kuře jednou našlo zrno, buďte za to rád.

Trumway

Názor z jiné diskuze:
„Hlavne do Prahy uz nepatri nic co jezdi na naftu“

Takže žádný naftový autobusy a ať si tam lidi chodí třeba pěšky 🙂

Jiný Petr

Jojo, to bylo v diskusi o nehodě na Hrbaté (dráze) 😉

Jan Tichavský

V trakci problém není.

Trumway

Ale v lidech ano

vbb

> Úspora nafty tak má být podle představitelů města 690 000 litrů, emise CO2 se mají snížit o bezmála 1 300 tun.
Ach jo.
Za den? Za týden? Za rok? Za dobu životnosti trolejbusů?

A taky by mě zajímalo, jestli nafťáky jezdí jako 59, X59 nebo 119 🙂 .

Martin

jako 59

jmeno

a nejak mluvci pri tech usporach zapomel rict kolik to sezere elektriny…na vzduch to asi nejezdi…

Jeffer

Nie všetka elektrika sa vyrába spálením fosílnych palív, kým všetka hnacia sila nafťáku áno. Elektráreň nedymí priamo pod oknami obyvateľov, kým ten nafťák áno. Elektromobil dokáže rekuperovať, čo tiež nafťák nedáva. Tým, že sa brzdí rekuperačne sa ušetrí nezanedbateľné množstvo prachu z brzdového obloženia. Táto linka stúpa z Nádraží Veleslavín (310 m.n.m.) k OC6 (370 m.n.m.), potom ďalej na letisko ide po rovine a späť to isté opačne. Takže dobíjať baterky, prípadne živiť protismer pri zjazde po Evropské dáva celkom zmysel.
(Zatiaľ) Nie som fanúšik elektrických vozidiel na dlhé cesty, ale do mesta mi dávajú veľký zmysel.

Jiný Petr

No teoreticky Vám to vychází dobře (dobíjať baterky, prípadne živiť protismer pri zjazde po Evropské), ale zapomínáte na to, že na cestě máte zastávky a taky semafory – a tam část té potenciální rekuperované energie vyhodíte oknem.
Mimochodem – dost často se mi to sejde tak, že autem jedu plynuleji směrem z centra než do centra. 😉
Nevím, ale předpokládám, že u toho trolejbusu to bude stejně.

Y.K.

Proč byste ji vyhodil oknem? Ta energie je potřeba i u dieselu, akorát ten to přemění v teplo retardéru a brzd a už znova nevyužije. Elektrovozidlo něco šlehne zpět ku spotřebě ostatních či vlastní což je rozhodně velká věc a energie úplně zadarmo.

Jiřik

Brzděním před zastávkou i před semaforem se elektřina taky rekuperuje, zatímco nafta nikoliv. A při rozjezdu si trološ může brát energii, kterou mu v tu chvíli rekuperuje o pár set metrů dál jiný vůz – což nafťák taky neumí…

SYN

No tak jistě, zastávky tam jsou, a s tím brždění a akcelerace… a tím pádem další šance pro rekuperaci. Čehož samozřejmě vozy čistě na naftu nejsou principiálně schopné vůbec…
Nebo naftové busy nastaví??

Jiný Petr

O tom se nesmí mluvit, protože pak by nějakého prakticky založeného člověka mohlo napadnout to přepočítat na tuny uhlí (hnědého) spáleného v elektrárně 😉
Takže raději řekneme, že to žere elektriku, ale už neřekneme kolik 🤣🤣🤣

Jan Tichavský

Klidně si to přepočítejte. I elektroauta, která jezdí na půl z uhelných elektráren mají menší ekologickou stopu než spalovací vozy. Ona totiž výroba energie v řádu stovek až tisíc megawattů místo desítek až stovek kilowattů má lepší účinnost a lépe se filtrují produkty spalování, kterých ještě vznikne méně. Což taky průměrně inteligentního jedince napadne. https://www.forbes.com/sites/mikescott/2020/03/30/yes-electric-cars-are-cleaner-even-when-the-power-comes-from-coal/

Caracas

Proč si myslíte, že se při vyšších výkonech lépe filtrují škodliviny vzniklé spalováním? S účinností souhlasím.

SYN

Protože některé způsoby filtrování jsou drahé, a tak se v malém neprosadí. A další postupy jsou velmi těžké, takže nemají šanci v mobilním nasazení…

Y.K.

U nás jsou výhradně uhlené elektrárny? Kolik lopat stálo poslat ty vytlemené smajlíky? Servery, počítače, mobyly nic nežerou? Ono to totiž žere elektriku a taky nevím přesně kolik!

Michal Bartoníček

A vás to určitě napadlo, takže nepochybně máte výsledky. Můžu je vidět? 🙂

Jiný Petr

👍 Ale jo, rejpnul jste si do mne dobře. Já měl za tím textem jinou myšlenku – že se vždycky řekne jen A (to co se politikům hodí), ale už se nikdy neřekne to B (a je jedno nakolik je negativní, či neutrální).
Že jsou ty informace vždycky poloviční – sdělit spotřebu elektřiny by vůbec nebylo na škodu.
Na jedno stranu se řekne, že se ušetří 690 tis. listů na nafty (za neznámou časovou jednotku) ale kolik elektřiny už ne.

Vojtech

Na každý 1 l nafty potřebuješ v rafinerii 1,5 kWh elektrické energie, takže hodně.

Miloš

Trolejbusy jsou pro města velmi dobrá a prověřená doprava. Bohužel Praha se vydává hned v začátcích do experimentů. Začne s nezkušeným výrobcem a následně s extrémně dlouhými vozy. Že nemá náhradu je přirozené, protože nemá více vozů a zejména starší prověřené. To lze řešit mnoha způsoby. Přiobjednat prověřené z mnoha měst například 27Tr který Praha měla z Plzně také v začátcích půjčený a mnoho náhradních dílů je společných. Možnost je i koupě starších velmi levných po opravě které jsou vhodné jako posily i na výuku. Jistě jsou dobré i zkušenosti z jiných měst kde trolejbus jezdí mnoho let. Co se… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Vy jste rozumbrada. Nechcete se tomu věnovat profesionálně a Dopravnímu podniku radit na plný úvazek?

Michal Bartoníček

My z projektové kanceláře se tomu profesně věnujeme a DPP nebo město stejně neposlouchá. Protože politika má větší váhu než připomínky odborníků.

Jiný Petr

Politika je vždy na prvním místě. Od odborníků si to rozvracet nenecháme 🙂

Miloš

Máte pravdu. Trolejbusy miluji… 😂

jmeno

jako kupovat stary sroty? uz celkove ty trolejbusy jsou nesmysl, ale kdyz uz muchomurka tady po sobe musi nechat pomnik tak zadny sroty..nebo to bude jak s tramvajre, vsude se starych T3 zbavuji, jen v praze to prezentuji jako zazrak techniky…

Michal M

Není v Praze problém v tom, že je potřeba velkou část trasy pokrýt z baterií, na což vozidla z druhé ruky úplně nejsou?

Frantík

Potřeba není, jenom se nechce stavět…

SYN

Vozidla z druhé ruky (kterých se jiné DP zbavují za zlomek původní ceny) mají z 99% nulovou (žádnou) baterii a tedy můžou jezdit jen celou trasu pod dráty…

Jan Tichavský

Proč kupovat další ojeté nebo nové vozy (jak, bez výběrka, bez dotací na konkrétní linku?), když jako náhrada právě poslouží ty nevyužité nafťáky, které se uvolnily a DPP už je má přímo v garáži? Část nejstarších autobusů prodá, část zbyde jako záloha. Postupně se bude navyšovat počet trolejbusových a elektrobusových linek, budou se objednávat větší balíky vozidel, a nakonec budou i ty zálohy elektrické, jen tomu dejte čas.

Y.K.

No že by Solris byl nezkušený ve výrobě trolejbusů je dost odvážné tvrzení, v Ostravě a Plzni by mohl i někoho trefit šlak, když to tam provozují dekády. 🙂

-mm

Těmi nezkušenými asi myslel spíš SOR a Cegelec, nicméně to nic nemění na tom, že ani ti nezkušení nejsou 😅

Jiřik

Škoda vyrábí trolejbusy od roku 1936, vy „nezkušenej výrobče“…

RedFox

Tak to je vidět na každém kroku….

Karel

Je třeba koukat i jinam

Martin

Standardní zahájení projektu.
Hlavní je, že je na obzoru řešení.
Bohužel je na ty velké stroje hodně vidět.
Jsem rád, že projekty v naší práci nevidí veřejnost 🙂

Leinad

Kdyby nebylo potřeba dělat šaškárny jako měnit 119 na 59.
Marketingově by to mohlo vycházet na víckrát. 1) Zkušební jízdy na 119 N) linka 119 už 100% spojů elektricky. 2-N) Mezi tím, ve dnech kdy se v pidu neděje nic zajímavějšího, pouštět jak pokračuje zvyšování podílu elektráků.

Jan Tichavský

Ano, mohlo se jít cestou jako na lince 58. Tam to přešlo celkem plynule, největší problém byly nezprovozněné vozy od SORu. Tyhle Škody jsou na tom evidentně o dost líp, stačí kdyby se pár týdnů rozjížděly a nahrazovaly autobusy postupně. Akorát se to nedá politicky tak dobře prodat jako překlopení celé linky do úplně nových vozidel za bílého dne s parádou na ranveji.

Michal Bartoníček

Za mě bych je veřejnosti otevřel, ať vidí, s čím se musíme potýkat.

Mad_Majk

Kolik že se najezdilo testovacích kilometrů a jízd, než se tohle oficiálně spustilo? #AskingForAFriend

Horst

Něco málo přes 20 tisíc km, ale to najely pouze dva kusy. Pokud teda zrovna byly provozuschopné.

Martin Liška

To je zase formulace. Testovací kilometry snad vozidlo může najíždět, jen když je provozuschopné, ne? Opačný případ si nějak nedovedu představit.

Horst

Já to myslel tak, že to bylo odježděno díky poruchám na poslední chvíli – proto také asi jezdily v poslední dny oba trolejbusy, aby se najel požadovaný počet kilometrů.
Ostatních 18 trolejbusů nemělo najeto v podstatě nic.

Jan Tichavský

Dva kusy jezdily prakticky pořád a dojezdily cca měsíc před zahájením provozu, takže na ně se nečekalo. V průběhu února přišel zbytek vozidel ze Škody a kromě několika zkušebních jízd se s tím opravdu moc nejezdilo. Ale aspoň ty karoserie nestály dva roky v garážích nebo dílnách jako u SOR TNS 18. Zrovna poslední, který byl vypraven na linku, č. 106, si odjel půl dne a pak mu něco zahořelo.

Ondra K.

Najíždět s každým novým vozem nějaký velký porce kilometrů nedává moc smysl, neboť žádná zkušební jízda stejně neodhalí všechno. Některé problémy se prostě objeví až v běžným provozu, kdy je vůz zatížený cestujími a řídí jej běžný řidič.

SYN

No, tak to nevím, hmotnost cestujících se dá nahradit zátěží, otevírat dvěře se můžou i „naprázdno“ a klidně se může prázdnéme salonu pouštět i topení/klimatizace. Co by tak zůstalo neotestované: sedačky, poutka na držení?
Druhá věc je jestli je ochota do toho testování něco investovat (čas, energii) nebo jestli je touha ušetřit a raději se to testuje až s lidma. V tomto směru je fakt škoda že se zkušební tisíce kilometrů najížděly jen se dvěma kusy a ostatní najely sotva pár kilometrů…

ceryy5

No jo pražáci objevili trolejbusy…ne dělám si srandu, není to jednoduché ještě s takovou délkou, chce to jen čas

Jan Tichavský

Jednoduché to není a Pražáci do toho skočili po hlavě. Jsou to jen blbé dvě linky, ale v praxi to je 30 vozů ve špičce, což je podstatná část vozového parku v menších městech.

Martin

A dotaz, to ridic nema kameru aby zkontrolil nahozeni tykadel?

Miloš

Má jiný zájem…

Martas

Ve 21. století bych očekával, že vozidlo si dokáže zastavit přesně samo. Jenže jak tu někteří psali, Praha zas nebyla schopna ani upravit zastávky, aby se tam trolejbus vešel, tak rozumím, že jsem moc inovativní.

Martin

To urcite ne,… ridici jsou na to skoleni…

Martas

Ale proč přidávat řidičům práci a starosti? Tohle je sice minoritní „problém“, ale přesně to ukazuje, proč pořád řidiči nejsou, když se nedělá nic pro to, aby se podmínky zlepšovali a naopak se zhoršují, když musí myslet na spoustu dalších věcí.

Martin

Jenze ten trolejbus musite ridit, neni to autonomni vozidlo a to jeste dlouho nebude, resi se to i u aut a neni to zadna slava, tudiz jedine co muzete udelat je dat max. nejaky senzor ktery by ridice upozornil, ze stoji spatne. On to zas takovy problem neni, vedet kde zastavit a nahodit tykadla,… I kdyz budete stat presne jak mate, stejne se vam nemusi povest nahodit, tedy jedina kamera navic je to nejmensi. Ridic i tak kontroluje v zrcatkach ci kamerach dverni prostor. Spise bych byl za to, aby se dalsi trate staveli podobne tak, ze bude usek pod… Číst vice »

SYN

To natrolejování se holt musí trénovat, potom to půjde citelně líp… tohle je dost novinka všude v ČR (parciální provoz s nahazováním na trase) v tomhle nikdo moc zkušeností nemá… max. jednotky roků.

Martin

Tak zrovna to video, je videt, ze stoji blbe a jiskri to u tyci, ktere se dotykaji troleje a strisky…

Pajin

Zrovna tohle by mělo být technicky dořešené. Při dnešním stavu na trhu práce nelze předpokládat, že řidiči se budou rekrutovat ze světového šampionátu jízdy zručnosti.

Leinad

Když řidiče zaměstnavatel donutí, tak dokážou projet myčkou, dokážou zatáčet i v menších poloměrech než jsou na Veleslavíně.
Ale je fakt, že pravidelný provoz nemusí být slalom.

Jirka K.

A dokonce s tím někteří dokážou i couvat!

Jan Tichavský

Pro běžné elekroinstalace existuje detektor jiskření, oblouku: https://elektrika.cz/data/clanky/oez-k-cemu-je-obloukova-ochrana-afdd-a-jak-funguje Takže by neměl být problém implementovat to i do trolejbusu a stáhnout sběrače nanejvýš po pár sekundách takového děje.

Jirka K.

Asi by to šlo detekovat softwarově… Ale ta úprava SW také není zrovna snadná a „zadarmo“, nutno porovnat k počtu takových excesů. V jednom nejmenovaném dopravím podniku bylo řečeno řidičům zhruba toto: Tak tu stříšku někdo urval už podruhý za týden. Jestli ji někdo utrhne ještě potřetí, tak ji už nebudeme opravovat a budete si ty klacky nandávat zase pěkně ručně.

SYN

Samo, první krok v případě jakéhokoliv problému by měl být aktivace stahováku… když má vůz vlastní zdroj (aku) tak není nad čím váhat, „uklidit se“ (nejlépe na zastávku) a tam řešit další…

Roman Soudný

Někteří řidiči nejspíš taky zapomínají, že mají i třetí článek a do zálivu zajedou moc na mělko, takže zadní dveře jsou metr a půl od obrubníku a poslední článek zasahuje do půlky jízdního pruhu.

Jan T.

To mi připomíná obecný nešvar řidičů autobusů v Praze. Neradi dojíždějí k obrubníku na zastávce. A to i když dám znamení o nástupu nebo výstupu s kočárkem, nenapadne je, že potřebuju mít ten chodník blízko, abych nebalancoval na dvou kolech pár centimetrů od okraje busu nebo chodníku.

Roman Soudný

Asi holt bude potřeba dát do standardu PID i požadavek na Kasselský obrubník.

Jan Tichavský

Druhá věc je že prakticky všechna moderní vozidla mají kneeling, ale kolik řidičů to umí používat? A přitom to dost usnadní nástup i seniorům s taškou na vozíku.

Jirka K.

No jo, jenže to se musí zmáčnout tlačítko navíc.

SYN

Kneeling řeší jen vertikální rozdíl, horizontálně blíž k obrubníku vás nedostane…

Mickey

Když vidím, jak stojí lidi u hrany zastávky, tak se nedivím, že řidič nechce jet čumákem až nad obrubník. A jinak se blíž nedostanete.

Granja

Ono taky záleží jak je ten obrubník vysoký vůči vozidlu (jeho přední části). I ty kasseláky jsou různých výšek a proto některá města raději objednávají ty nižší kvůli zamezení poškozování předních dolních částí vozidel.

SYN

No, právě to poškozování „čumáků“ (případně NEpoškozování tam kde se to daří) svědčí o tom zda vůz vůbec někdy zasahuje „nad“ obrubník nebo ne… pokud ne, tak těžko zraní někoho kdo nestojí vyloženě špičkama přes obrubník (což by byla natolik blbá chyba že by se případně měl vyvinit řidič/dopravní podnik ze 100%, absolutně žádné odškodnění).

Jan V

Ono je to docela těžké, když vám háží klacky pod nohy . Zrovna tyto Kastle Solaris mají od výroby strašně nízko nástupní hrany i po úpravě světle výšky vozidla ( komfort pérování je pryč ) se těžko dostáváte čumákem nad nástupiště aby jste krásně přístavil téměř bez mezery. Pak brousite tím černým narazníčkem co je na předních oblinách a vysvětlujte to na garáži proč ho půlka chybí a guma od dveří je ubroušená. Dále elektronicky hlídaná výška si občas děla co chce a pustí vám to za jízdy o centimetr níže a zase brousíte. Výška nástupiště je taky všude jiná… Číst vice »

Jirka K.

Že vy budete řidič z Plzně, tam se odřený gumy pod nárazníkem strašně řešily.

Martin

Pokud jde o ty zastavky na Evropske, tak ty to ani uplne neumoznuji, jsou kratke a posledni clanek proste nestihne xajet az k hrane. Ten problem byl uz u testovaneho autobusu.

Roman Soudný

Zas tak krátké nejsou , při troše snahy by se ta vzdálenost od obrubníku dala snížit na polovinu. Schválně si tam stoupněte a pozorujte jak do těch zastávek zajíždí.

Horst

Jasně a ideálně ať si stoupne na hranu chodníku

senior

Nechápu, proč zbytečně provokujete: já už sice jezdím téměř výhradně jen k lékařům, takže zdaleka ne denně, ale i tak sleduji, jak mnoho při zajíždění k nástupišti záleží na řidičích autobusů, což je zřejmé zejména v zastávkách, kde nejsou žádné zálivy, ale jen rovné přímé chodníkové hrany. Zkrátka, kdo umí (a chce), tak umí, a kdo bere své zaměstnání jen jako zdroj příjmů a je mu všechno jedno, tak funguje jako bezohledný lempl, kterého by udupaly i krávy, kdyby s nimi chtěl orat pole.

Martin

ty zastavky maji cca 25m, to nedate, kdyz vuz ma cca 25m… nezapomente, ze se vam musi srovnat dva clanky, i standartni kloubak musi kousek popojet, aby se mu srovnala 3 naprava.
S 25m uz mate problem ze srovnate 3 a posledni clanek dela takovy ten oblouk uplne na konci zalivu a to uz stojite u sloupku v predu…
Stacil by 1-2m navic…

Roman Soudný

Poslední článek má řízenou nápravu a zálivy mají od začátku ke sloupku 35 metrů.

Roman Soudný

Podívejte se na fotku, ten odstup není způsobený krátkým zálivem, ale tím, že do něj řidič vjel pozdě.
https://imgur.com/hQyYd4b

martin749

Jste si jistý, že zajel pozdě? Oni totiž jsou projektanti (podle norem) schopní navrhnout zastávku tak, že vůz do ní může začít zajíždět až v druhé polovině, jelikož by jinak jel zadními koly po chodníku.

Martin

Tady je to jasne na fotce, …
Ja mluvim napr. o techto:
https://mapy.cz/s/hatufejeza

Martin

ty maji cca 27m, to uz se da, ale musite to brat tesne kolem obrubniku, coz pri najizdeni z pruhu je malinko komplikovane…

SYN

To se bavíme o 10ti centimetrech, ale aby mu to nevyšlo o půldruhýho metru??? Kdyby to podobně „nevyšlo“ v pruhu tak je v sousedním vozidle, nebo napůl v křižovatce…

SYN

Tak je to správné, konkrétní snímky, a pokud možno s číslem vozu!
Taky lze říct (aniž je vidět přesněji oblast „klacku“ zastávky) že zastávka je minimálně o 3m „plného profilu“ delší, a včetně nájezdového sešikmení to bude minimálně 10m… normálně nemůže být problém to trefit.

Frantík

Tak zde bych byl shovívavý, pokud správně umístí aspoň první dvoje dveře.

Leoš Konečný

Tak to, že jsou na začátku provozní „mouchy“ není nic neobvyklého. Spíš samotný ten projekt je divný

panpan21

Projekt je hurá akce aneb zoufalost, protože:
1. Než SŽ udělá infrastrukturu (koleje) a bude vlak (203x)
2. Vybraným jidincům/skupinám se el. trakce líbí (trendy elektomobility, PR a zviditelnění atd.)
3. Domluvený byznys a obchodní zájmy DPP, Škoda Plzeň atd.
4. Něco musí panáci politici „dělat“ a prezentovat se vůci voličům, obhajovat svoji pozici i plat
5. (znalci doplni i další bod či body)

Jan T.

Situace se mění ze dne na den. Někdy vyjede vše, někdy je náhrada jen jeden autobus a někdy se toho sejde víc. Viz https://pid.8b.cz/mvc.php?type=trolleybuses . Nicméně už jsem měli dny, kdy ve špičce bylo v provozu celkem 30 trolejbusů z 31 pořadí (z celkem 35 zakoupených vozů) na obou linkách.

Náhradních vozů moc není, zvlášť když se stane nehoda nebo závada, ale to je osud nového provozu. Je drahé kupovat příliš mnoho nových trolejbusů navíc a nemáme staré, který by v případě potřeby zaskočily na trať. Tak se nahrazuje autobusy.

jva

Asi tak… 31 ze 35 to odpovídá 221 z 250. Nějak si nevzpomínám, že by byly články plné zášti, že denně nejezdí 221 15T (prostě je je čím nenápadně naradit, ani T3 nikomu divná nepřijde…).

SYN

Nahrada nafťákem zpočátku provozu fungl nových vozů je normální, a vcelku žádný problém, akorát nemají busy stejné délky takže to musí nahrazovat kratšími… sice ne o moc ale přece jenom -25% kapacity.

Surio Mario

Chybám řidičů rozumím. Je to dost drsný začátek, když přecházejí na jinou trakci a hned na úvod sednou za volant největšího stroje, jaký v MHD v tuzemsku jezdí. Naučit se rutinní jízdě pod dráty chce čas.

Granja

Už jenom to trefení se do té krátké nabíječky chce fištróna.

senior

Nebo aspoň čáru vápnem na vozovce …

SYN

Sprejem, občas tu pršívá…

Experiment 89P13

Už jsem za těch 14 dní tyhle trolejbusy viděl odstavené v křižovatce Evropská/R7, různě mezi OC Šestka a letištěm, v bus pruhu směr Veleslavín. A včera, když jsem jel po Evropské a zpět snad jezdily jenom autobusy 😅.

Jan T.

Zatím všechny dny jezdilo víc trolejbusů než autobusů. Ve špičce je náhrad víc, ale není to extrémní počet.

Horst

Záleží na úhlu pohledu. Včera odpoledne bylo v jednu chvíli tuším nepojízdných 8 trolejbusů které jezdí na lince 59 – což je skoro polovina celkového počtu. Započteny i rezervní vozy.

Jan Tichavský

Včera odpoledne jsem viděl nejvíc snad 4 náhradní autobusy na 17 pořadí celkem. Dnes jsou zatím dva. V evidenci vidím 3 trolejbusy, které vyjely naposledy v sobotu nebo dříve: https://pid.8b.cz/linka59.php

Horst

Včera odpoledne to byly 4 kloubové + jeden 12 metrový.
Pokud jsou dva tak není plně funkčních 5 trolejbusů.

Kozor24

Včera odpoledne 4x náhradní bus místo trolejbusu jen v protisměru mezi okruhem a Veleslavínem

danaceks

Nejsmutnější na tom je, že bylo jasné, že to tak dopadne…

Michal M

A kdo nic nedělá, ten nic nezkazí, že.

danaceks

To netvrdím

asdf

Bylo jasné, že na začátku budou nějaké potíže. Jako u všeho. Stalo se. A předpokládá se, že počáteční problémy budou za čas vychytány. Nevidím důvod, proč by se to nemělo podařit.

Šalina na Špilas

Ono to je nějak typicky české. Podívejte se na komentáře u jakéhokoliv zavádění novot:
korespondenční volba: zneužijí ji (byť forma poštou je už dnes zastaralá a zde je i „odvážný návrh“ při zemi),
automaty na jízdenky Zlínský kraj: babička s nákupem nemá kartu a musí si hned ve vlaku sednout,
VRT: zbytečně rychlé,
nové vozidlo: zase má „dětské nemoci“, je to k ničemu.

A tak bych mohl vyjmenovávat dál. U jiných národů to nemám vypozorované dostatečně, abych to mohl posoudit, ale u nás se v tom jede ve velkém.

M19

To se vám zdá. Oni nositelé tohoto trollování, jsou prostě jen velmi vidět. Ale tvoří marginální část populace, i když to se jim moc nelíbí. A tyto jejich projevy jsou jen projevem jejich snahy přesvědčit sami sebe, že to je většinový postoj.

Šalina na Špilas

Proto píši poslední část. V zahraničí jsem do těchto vod ještě „nezabrousil“ a neměl šanci na tyto výlevy narazit. Jediný problém nastává, když se takto začnou řídit ti, kdo mají moc něco změnit (ředitelé, politici atd.).

Jan T.

Jak? Aktuálně je v provozu 14 trolejbusů a 0 autobusů: https://pid.8b.cz/linka59.php Ve špičce může přijít víc náhrad, ale stále je to řádově lepší situace než na lince 58, kde se zprovozňují vozy v řádech vyšších týdnů až měsíců. Poslední vůz mimo provoz 106 vyjel teprve před pár dny.

Horst

V tutodobu lze použít vozy které by jinak stály mimo špičku v garáži. Odpoledne při plné vypravenosti a 3 zálohových vozech se ukáže jak to jezdí.

Implementace

Implementace vzdy maji nakou fazi po spusteni kde se vsechno porad ladi.

Zkousky nejsou zivi provoz a hlavne musi vsechni velke problemi chytit, a co nejvic drobnych, ten zbytek drobnych pokud nic neohrozuji se vychitaji prvnich par mesicu zivehop p[rovozu.

Pokud jsou nahradni autobusy a vsechno jinak funguje tak je to uplne v pohode x mesicu nez se vsechno stabilozuje. Pouceni pak se pouzije na implementaci dalis linky a bude vsechno jeste lepsi. A tak to chodi.

Alternativa je jednou tolik casu a dvakrat tolik penez a porad drobne problemi budou a nic to vlastne neprinese navic.

Jan Tichavský

Alternativa je zavádět trolejbusy do provozu postupně s delším školením řidičů a odchytáváním závad postupně, aby nelehalo několik vozů najednou. Ale jinak souhlasím, nějaký problém se objeví vždy, očekávat perfektní nasazení od 1. dne je naivní.

hroch obojživelný

Ono už něco dopadlo?

Kuba2

Že teda ten autobus nejede pod číslem 119, když měl Ropid takovou starost o rozlišení trakcí 🙂

Martin

Přesně ve všech zahraničních průvodcích je uvedena linka 119 ,tohle se moc nepovedlo,nejhorší je když člověk přiletí do cizího města a hned první věc která nesedí 😐

bkv

Takže až bude jednou na letišti vlak, tak se takový člověk bude stále pídit po autobusu linky 119 a vlak bude ignorovat?

vbb

Ne, protože vlak pojede úplně odjinud a nedá se s busem splést. Ale když cestující – cizinec čeká na zastávce busu na bus 119 a přijede bus 59 (jak by na zast. Terminál X mohl přijet trolejbus, když tam nejsou troleje? Co to v tom průvodci napsali za kravinu?), tak do něj celkem logicky nevleze a bude čekat na bus.

Jan Tichavský

Na letišti je displej s odjezdy a cílovou stanicí. Pokud ví, že má přestoupit na metro Nádraží Veleslavín, tak tam pojede, zvlášť když na těch odjezdech žádná 119 není. Nebojte se, ty turisti se na zastávce opravdu nehromadí.

Na druhou stranu je to ještě jednodušší, všechna značení na airport vedou k trolejbusu a ten má na panelu taky jasně napsáno airport včetně piktogramu pro ty, kterým moc nejde čtení.

vbb

Když jsem na Masaryčce, tak do Kolína jede jak S1, tak S2. Jenom ta S2 to jede trochu oklikou.
Podobně třeba ze Strašnické můžu na Želivského dojet metrem za 2 minuty, tramvají za 5 minut nebo 188 na 13 minut.
Takže bych nespoléhal jen na to, že cílová stanice dvou linek je shodná…

Honza Pr

Navíc spousta cizinců ani nerozlišuje mezi trolejbusem a autobusem, prostě „bus“.
A rozlišovat mezi nimi, když jede na baterky s fajama dole, tak to dělají jen lidi znalí situace.
Toto se opravdu nepovedlo, i náhradní autobusy měly jezdit jako 119.

vbb

Já bych to rozšířil na „trolejbusy měly jezdit jako 119“ a byli by spokojeni úplně všichni s výjimkou pár šoroušů v DPP. A ještě by se ušetřilo.

panpan21

….protože ROPIS, šotouši a spol. – LOL

JI59

Na letišti je od 1. dne provozu t-busů na odjezdové tabuli výrazné upozornění (i v angličtině), že bus 119 je nahrazen trolejbusem 59.

Kubrt

Co konkrétně dělají řidiči špatně?

asdf

Tak třeba na tom videu je jedna chyba hezky vidět. Korýtka jsou krátká a řidič zastavil o malý kousek víc vzadu, než by bylo potřeba. Ty klacky skoro přepálil…

Kubrt

Díky, nemám tiktok 🙂

asdf

Ni já. Pustím si to tady normálně v prohlížeči, jen musím odklepnout že „jako host“.

-mm

Mě se to přehrává

asdf

Pro klid autora: Ano, vyjádřil jsem se nepřesně, přehrálo se to samo v článku, „jako host“ jsem musel odklepnout až když jsem to chtěl zvětšit.

Honza

Pokud na to člověk nekouká v práci kde je tiktok blokovaný z důvodu bezpečnosti. Musel sem si to pustit na mobilním připojení 🙂

Jan T.

Je potřeba dávat pozor na správné natrolejení se stříškou. Na lince 58 vůz 108 přišel o sběrač(e), protože byly kousek za stříškou, kontakt byl, ale spíš bokem než pod drátem. Po rozjetí se sběrač o stříšku utrhnul. Osobně jsem byl svědkem, že byl problém s boční přesností a sběrač skončí buď na spodním kraji stříšky nebo úplně mimo, ale to už je dobře vidět. Někde může být problém s přesnou polohou stříšky (Čakovice, 2. stání) nebo nedostatečně vyznačené místo, případně nenajetí si v rovině (několik stání vedle sebe na Letišti).

Y.K.

Trochu mě překvapuje, proč jsou ty stříšky i nabíjecí kousek drátu na letišti tak krátké. Asi by ničemu nevadilo a nestálo majlant, kdyby byly 3x delší a pojaly tak nepřesnosti v zastavení.

panpan21

Špatná příprava akce aneb tzv. po česku?

Lukáš F.

Tak nějak jsem čekal, že s tímhle bude problém, když se člověk podívá, jaké terénní vlny se tvoří v zastávkových zálivech

Romano

to se dělá běžně, že na nabíjení je jen tak malý kousek troleje?

Dusanh

Taky si říkám, proč je to tak krátké. Mají ti řidiči vepředu nějakou značku, na kterou si mají popojet? Nevím, ptám se. Díky.

Romano

značku snad mají, kameru mají určitě.
Spíš přemýšlím proč nemají tu nabíjecí stopu delší aby po doteku popojel a botka pořádně sedla na trolej a ještě může uhnout a vedle něj může stát další na téže stopě(moc velký proud při nabíjení více vozů?).
my jsme na každé druhé konečné chodili kontrolovat utažení botek a stav uhlíků. Přitom bylo praktické stát bokem od troleje.

panpan21

Tak podle videa na Tik Tok už to bylo poté bez uhlíků…

platamond

Na 58 je vždy stříška přesně umístěna, aby bylo čelo trolejbusu u označníku zastávky. Na zemi je nasříkáno i pro zaučovací krátký a minimálně u metra v Letňanech bylo nastříkáno pro dlouhou bestii. Stříška má něco přes metr, tak nevím jak přesně zastavit, když s busem staví všichni u označníku +/- 20 cm. Na displeji mají indikaci přesného natrolejení. Jinak co řidič to originál, minulý týden jsme na 58 potkal nějakého hodně mimo, dojeli jsme předchozí trolejbus (závory Čakovice, interval 6 min, není problém), ale on ho zkoušel předjet v zastávce na znamení, teprve těsně než strhl tyče oběma je… Číst vice »

DavidK

On si to člověk – řidič musí hlavně uvědomit, že nejede autobusem, ale trolejbusem, no… A… Že předjíždět se fakt nesmí. 😅

Ono to taky nechápou ani samotní cestující. Nedávno jsem v Ostravě slyšel: „Já nechápu, proč ta služební jízda je pořád, ale jakože už dost dlouho za náma…“ Chce to jenom myslet, no. 🤦‍♂️ Sám jsem se do toho vložil, a dal jim menší nápovědu „oni mají troleje, víte?“ – no a oni na to: „No, ale troleje mají oba dva, jak ten jeden, tak ten druhý.“ Takže ani takové popostrčení jim nepomohlo. 😅

Frantík

Tak škoda že natrolejovani je tak komplikované, jinak by stačilo dát klacky dolů a nahoru…

panpan21

Prodloužit korytka?
Namalovat v předu čáku, u které musí vozidlo zastavit?
Proškolit více řidiče?
Umístit kameru, aby řidič viděl na „klacky“ při nabíjení?
Něco jiného?

senior

Nejlépe všechno to, co píšete – ale ani to nebude nikdy zcela stoprocentní záruka: nejen lidská blbost je nekonečná a zapomenout dokáže každý, i ten jinak spolehlivý jedinec.

Jan T.

Co jsem četl, tak třeba příliš rychlý výjezd ze zatáčky a vypadávání sběračů. Nebo jezdí zbytečně na baterii pod trolejema, ale to není přímo závada vozu, která vede k odstavení.

Romano

My jsme jezdili na vnějším okraji trolejí aby odstředívá síla sběrače napřimovala a přitlačovala do stopy. Pochopitelně to musí umožňovat vedení té stopy.

Škrpál

Přestože si řidiči musí na delší vozidla zvykat a někdy asi na poslední článek zapomenou, jsou tato vytrolejení primárně problémem DPP, jehož zaměstnanci se arogantně domnívají, že se nemusí nic učit a namísto aby si k připomínkování projektů a staveb přizvali skutečné odoborníky a od nich se učili, schválí projekty s nalámanými oblouky a pak tyto paskvily dodatečně pracně řeší, jako je přidání převěsu na křižovatce Tupolevova – Beranových.

panpan21

Vidím, že se někdo vyzná a má i informace!